بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ توانستند اوقات بسیار خوب و دلنشینی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورند.

ژانر علمی تخیلی از جمله ژانرهای بسیار جذاب و مهیج به شمار می‌رود که تاکنون آثار بسیار درخشان و جذابی در آن ساخته شدند و این آثار سینمایی نیز توانستند تحسین بینندگان و همچنین منتقدان را از آن خودشان کنند. در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز آثاری از این دست ساخته شده‌اند که توانستند خودشان را برجسته کنند. در این مطلب قرار است به معرفی بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی در ژانر علمی تخیلی بپردازیم. این آثار سینمایی بر اساس امتیازی که کاربران به آن‌ها در وب سایت IMDb داده‌اند، رتبه‌بندی شده‌اند. همراه با ما باشید.

۱۵. فیلم Simulant

فیلم simulant
  • کارگردان: آپریل مولن
  • بازیگران: رابی آمل – سم ورثینگتون – سیمو لیو
  • رده سنی: –
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۲ از ۱۰

فیلم «شبیه‌ساز» اثری در ژانر علمی تخیلی و مهیج به شمار می‌رود که توسط آپریل مولن کارگردانی شده و رایان کریستوفر چرچیل نیز فیلم‌نامه آن را قلم زده است. این اثر سینمایی داستان زنی به نام فایه را دنبال می‌کند که تلاش دارد تا شوهر تازه فوت شده خودش به نام ایوان را با یک ربات انسان نما جایگزین کند. این شبیه‌ساز نیز از یک هکر جهانی کمک می‌گیرد تا تمام محدودیت‌های مربوط به افکار و توانایی‌هایش را برداشته و یک هوش مصنوعی را جایگزین آن کند. همین نیز یک شورش هوش مصنوعی را شروع می‌کند و حالا دولت به دنبال نابودی ظهور ماشین‌های خودآگاه است.

این اثر سینمایی تلاش بسیاری کرده تا با استفاده از داستان علمی تخیلی خودش بتواند داستانی تأمل‌برانگیز و برجسته را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. با این حال، از لحاظ اکشن این اثر کم و کاستی‎‌های قابل‌توجهی درون خودش دارد و بیشتر روی جنبه‎‌های درام متمرکز شده است. با این حال، این اثر جالب است ولی می‌توانست بهتر باشد.

۱۴. فیلم I.S.S

فیلم iss
فیلم I.S.S
  • کارگردان: گابریلا کاوپرثویت
  • بازیگران: آریانا دیبوز – کریس مسینا – جان گالاگر جونیور
  • رده سنی: R
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۳ از ۱۰

گابریل کاوپرثویت سکان کارگردانی این اثر سینمایی علمی تخیلی و مهیج را در دست داشته و فیلم‌نامه آن را نیز نیک شفیر قلم زده است. این فیلم داستان فضانورد ناسا و عضو سابق نیروی دریایی به نام کیرا فاستر را دنبال می‌کند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود و در آنجا مورد استقبال دیگر فضانوردان از جمله فضانوردان روسی قرار می‌گیرد. با وجود تفاوت‌های فرهنگی و همچنین مشکلات تفاوت زبانی، آمریکایی‌ها و روسی‌ها در ابتدا به‌خوبی با هم کنار می‌آیند اما جنگ اتمی روی زمین باعث می‌شود تا تنش و جدال بین این گروه از فضانوردان بالا بگیرد.

این اثر سینمایی از حضور بازیگران خوب و جذابی بهره می‌برد و بازیگران نیز توانستند به‌خوبی در نقش‌های خود جای گرفته و نقش‌آفرینی خوبی ارائه بدهند. این اثر سینمایی توانسته هیجان‌های خوب اما آشنایی را از درامی شخصیت‌محور در محیطی فضایی برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. اگرچه باید گفت که در این سبک آثار در سال‌های گذشته آثار بهتری نیز ساخته شده‌اند.

۱۳. فیلم Bird Box: Barcelona

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
فیلم Bird Box: Barcelona
  • کارگردان: الکس پاستور
  • بازیگران: ماریو کاساس – نایلا شوبرث – جورجینا کمپبل
  • رده سنی: TV-MA
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۳ از ۱۰

فیلم «جعبه پرنده: بارسلونا» اثری در ژانر مهیج، علمی تخیلی و پسا آخرالزمانی است که الکس پاستور آن را کارگردانی کرده و فیلم‌نامه آن را نیز خود الکس پاستور به همراه دیوید پاستور قلم زده است. این اثر سینمایی نسخه‌ای فرعی برای فیلم Bird Box محصول سال ۲۰۱۸ میلادی است، فیلمی که بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۲۰۱۴ ساخته شده است.

این اثر سینمایی تازه توانسته با گنجاندن برخی از پیچش‌های مؤثر و جالب‌توجه درون داستان خودش، فرنچایز «جعبه پرنده» را گسترش بدهد اما این اثر سینمایی فاقد برخی از آن تنش‌های دلهره‌آور و وحشتناک فیلم قبلی است اما با این وجود، جنبه‌های سرگرم‌کننده و گیرای خودش را دارد که می‌تواند مورد توجه بیننده‌ها و طرفداران قرار بگیرند.

۱۲. فیلم ۶۵

فیلم 65
فیلم ۶۵
  • کارگردان: اسکات بک – برایان وودز
  • بازیگران: آدام درایور – آریانا گرینبلات
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۴ از ۱۰

این اثر سینمایی علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی اسکات بک و برایان وودز است. در این فیلم، آدام درایور نقش فضانوردی را بازی می‌کند که در سیاره‌ای ناشناخته سقوط می‌کند و این در حالی است که او باید حالا به همراه دختر جوانی با بازی آریانا گرینبلات زنده بمانند و از اینجا بگریزند.

این اثر سینمایی از فرض داستانی جالبی بهره می‌برد و می‌توانست داستانی بسیار مهیج و خارق‌العاده را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد. با این حال، اجرای ضعیف و همچنین فضاسازی ضعیف سبب شده تا این فیلم آن طور که باید نتواند برجسته باشد. جلوه‌های ضعیف نیز از جمله دیگر عواملی است که ممکن است شما را از این اثر دل زده کند. با این حال، اگر از علاقه‌مندان به این سبک آثار هستید، ممکن است از تماشای آن لذت ببرید.

۱۱. فیلم ۵۷ Seconds

فیلم 57 seconds
فیلم ۵۷ Seconds
  • کارگردان: راستی کاندیف
  • بازیگران: جاش هاچرسون – لوری مک‌کریری – گری لوچسی
  • رده سنی: R
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۴ از ۱۰

فیلم «۵۷ ثانیه» اثری در ژانر علمی تخیلی و مهیج به شمار می‌رود که فیلم‌نامه آن را راستی کاندیف به همراه میکان بلیر قلم زده و بر اساس داستان Lucifer نوشته ای سی تاب است. این فیلم داستان بلاگری به نام فرانکلین را دنبال می‌کند که به یک فرد برجسته و رؤیاپرداز در حوزه تکنولوژی به نام آنتون بورل حمله می‌کند و حالا فرصتی برای مصاحبه با او دارد. بورل حلقه‌ای را فراموش می‌کند و فرانکلین نیز آن را بر می‌دارد و متوجه می‌شود وقتی آن را در انگشت خودش می‌کند، این توانایی را دارد که ۵۷ ثانیه به گذشته سفر کند. حالا او تصمیم دارد تا با استفاده از این حلقه از شرکت‌های داروسازی مقصر مرگ خواهر دوقلویش انتقام بگیرد.

۱۰. فیلم Rebel Moon: Part One – A Child of Fire

فیلم rebel moon
فیلم Rebel Moon
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: سوفیا بوتلا – جایمن هانسو – اد اسکرین
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۶ از ۱۰

فیلم «ماه سرکش: بخش اول – فرزند آتش» اثری حماسی و فضایی به کارگردان زک اسنایدر به شمار می‌رود که از جمله فیلم‌های بلاک‌باستری و مورد انتظار سال ۲۰۲۳ میلادی محسوب می‌شد اما نتوانست آن طور که باید مورد توجه بینندگان قرار بگیرد. فیلم‌نامه این اثر سینمایی را نیز خود زک اسنایدر به همراه کرت جانستاد و شی هیتن قلم زده است.

اتفاقات فیلم «ماه سرکش: بخش اول – فرزند آتش» در کهکشانی خیالی جریان دارد که تحت حاکمیت Motherworld است و ارتش آن نیز یک مستعمره کشاورزی در قمر ولدت را تهدید می‌کند. کورا سرباز سابقی از ارتش بوده که حالا در تلاش است تا گروهی از جنگجویان را از سراسر کهکشان به خدمت بگیرد تا بتواند با کمک آن‌ها و قبل از اینکه ولدت نابود شود، جلوی ارتش حاکمیت را بگیرند.

فیلم «ربل مون ۱» بار دیگر نشان داده که زک اسنایدر همچنان از نظر بصری در فیلم‌های خودش سنگ تمام می‌گذارد و در این فیلم نیز توانسته مقیاسی بسیار بزرگ و خارق‌العاده را به نمایش در بیاورد. اما این زرق و برق تصویری لزوماً خط داستانی این اثر سینمایی پر شده از کلیشه‌های علمی تخیلی و فانتزی را جبران نمی‌کند. 

۹. فیلم The Moon

فیلم the moon
فیلم The Moon
  • کارگردان: کیم یونگ هوا
  • بازیگران: سول کیونگ گو – دو کیونگ سو – کیم هی آئه
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۵.۹ از ۱۰

فیلم «ماه» اثری در ژانر درام، فضایی و بقا محصول کره جنوبی است که کارگردانی و نویسندگی آن را کیم یونگ هوا در دست داشته است. اتفاقات این اثر سینمایی در آینده‌ای نزدیک جریان دارد و داستان اولین مأموریت فضایی کره جنوبی به ماه را دنبال می‌کند که به هنگام فرود یک انفجار رخ می‌دهد و مأموریت آن‌ها به وضعیتی فاجعه‌بار تبدیل می‌شود.

فیلم «ماه» اثر بسیار خوب و جالب‌توجهی از سینمای کره جنوبی به شمار می‌رود که صحنه‌های هیجانی و احساسی خوبی را درون خودش دارد و این در حالی است که بازیگران نیز توانستند در نقش‌های خودشان به‌خوبی نقش‌آفرینی کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به فیلم‌های فضایی علاقه‌مند هستید، پس مطمئناً از تماشای این اثر سینمایی تازه نیز لذت خواهید برد.

۸. فیلم The Shift

فیلم the shift
فیلم The Shift
  • کارگردان: بروک هیسلی
  • بازیگران: کریستوفر پولاها – نیل مک‌دونا – الیزابت تبیش
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶ از ۱۰

فیلم «تغییر» اثری در ژانر علمی تخیلی و مهیج است که با الهام از کتاب Book of Job ساخته شده است. سکان کارگردانی و نویسندگی این فیلم را بروک هیسلی در دست داشته و بازیگرانی همچون کریستوفر پولاها در آن هنرنمایی می‌کنند. این اثر سینمایی از آن دسته فیلم‌های مذهبی به شمار می‌رود که ممکن است هر کسی از تماشای آن لذت نبرد.

فیلم «تغییر» از حضور بازیگران خوب و توانمندی در خودش بهره می‌برد و پیش فرض داستانی آن نیز جذاب و جالب توجه است اما تلاش ناموفق این اثر سینمایی برای اینکه پیچشی علمی تخیلی از داستان Book of Job را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد، سبب شده تا این اثر در هم ریخته و آشفته احساس شود.

۷. فیلم Paradise

فیلم paradise
فیلم Paradise
  • کارگردان: بوریس کانز
  • بازیگران: کوستیا اولمن – کورینا کایرچوف – آیریس بربن
  • رده سنی: TV-MA
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۳ از ۱۰

فیلم «بهشت» اثری در ژانر علمی تخیلی و پادآرمانی از سینمای آلمان به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن را بوریس کانز در دست داشته است. این فیلم داستان یک شرکت را دنبال می‌کند که یک فناوری را توسعه می‌دهد، فناوری‌ای که امکان انتقال طول عمر بین افراد را ممکن می‌سازد. وقتی همسر یک مرد ۴۰ سال از زندگی خودش را برای پرداخت بدهی‌اش از دست می‌دهد، این مرد هر راهی را برای باز پس گیری این سال‌های از دست رفته امتحان می‌کند.

این اثر سینمایی از ایده جالبی بهره می‌برد، ایده‌ای که ممکن است شما را به یاد فیلم In Time بیندازد. این در حالی است که این اثر سینمایی جذاب و دیدنی با این داستان خودش بیننده را به تأمل وا می‌دارد. مطمئناً پس از تماشای این اثر سینمایی تا مدتی به داستان آن فکر خواهید کرد.

۶. فیلم No One Will Save You

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
فیلم No One Will Save You
  • کارگردان: برایان دافیلد
  • بازیگران: کیتلین دیور
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۳ از ۱۰

فیلم «هیچ کس تو را نجات نخواهد داد» اثری در ژانر علمی تخیلی و ترسناک به شمار می‌رود که توسط برایان دافیلد کارگردانی شده و خود او نیز فیلم‌نامه آن را قلم زده است. در این اثر سینمایی، کیتلین دیور نقش زن جوانی را بازی می‌کند که به تنهایی زندگی می‌کند و از مردم محلی دوری می‌کند و حالا باید با تهاجم به خانه‌ای روبه‌رو شود که عواقب غیرمنتظره‌ای برای وی به همراه دارد. این اثر سینمایی در کل مدت زمان خودش تنها پنج کلمه دیالوگ دارد.

فیلم «هیچ کس تو را نجات نخواهد داد» یک اثر مهیج درباره تهاجم به خانه است که پیچشی فرازمینی نیز درون داستان خودش دارد و توانسته به اثری سرگرم‌کننده و جالب‌توجه از نویسنده و کارگردان برایان دافیلد تبدیل شود. این اثر سینمایی همچنین نشان می‌دهد کیتلین دیور برای جلب توجه مخاطب نیازی به دیالوگ ندارد.

۵. فیلم M3GAN

فیلم m3gan
فیلم M3GAN
  • کارگردان: جرارد جانستون
  • بازیگران: آلیسون ویلیامز – ویولت مک‌گراو – رانی چینگ
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۴ از ۱۰

فیلم «مگان» اثر در ژانر علمی تخیلی و ترسناک به شمار می‌رود که توسط جرارد جانستون کارگردانی شده است. فیلم‌نامه این اثر سینمایی را نیز آکلا کوپر بر اساس داستانی از جیمز وان نوشته است. این اثر سینمایی داستان یک عروسک با هوش مصنوعی را دنبال می‌کند که خود آگاهی به دست می‌آورد و با هر کسی که بین او و همدم انسانی‌اش قرار می‌گیرد، دشمن می‌شود.

این اثر سینمایی توانسته اثری احمقانه و در عین حال بسیار سرگرم‌کننده باشد و از آن دسته فیلم‌های کمدی و ترسناک نادر است که خنده‌های جالب و در عین حال ترس و وحشت‌های خوبی را به بیننده‌ها منتقل می‌کند و مطمئناً از تماشای آن سرگرم خواهید شد و اوقات خوشی را خواهید داشت.

۴. فیلم They Cloned Tyrone

فیلم they cloned tyrone
فیلم They Cloned Tyrone
  • کارگردان: جوئل تیلور
  • بازیگران: جان بویگا – تیونا پاریس – جیمی فاکس
  • رده سنی: R
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۶ از ۱۰

فیلم «آن‌ها تایرون را شبیه سازی کردند» اثری در ژانر معمایی، کمدی و علمی تخیلی است که اولین تجربه کارگردانی جوئل تیلور به شمار می‌رود. خود جوئل تیلور نیز فیلم‌نامه این اثر سینمایی را به همراه تونی رتنمایر قلم زده است. این اثر سینمایی داستان سه نفر را دنبال می‌کند که متوجه یک توطئه شبیه‌سازی از سوی دولت می‌شوند.

فیلم «آن‌ها تایرون را شبیه‌سازی کردند» فیلمی بسیار هوشمندانه به شمار می‌رود که داستان آن مطمئناً بیننده را به فکر فرو برده و به وی تلنگر می‌زند. حضور بازیگران بسیار خوب و بااستعداد نیز در این اثر سینمایی کمک شایانی به جذابیت بیشتر آن کرده است.

۳. فیلم The Creator

فیلم the creator
فیلم The Creator
  • کارگردان: گارث ادواردز
  • بازیگران: جان دیوید واشنگتن – جما چن – کن واتانابه
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۸ از ۱۰

فیلم «کریتور» یا «آفریننده» اثری در ژانر علمی تخیلی و اکشن به شمار می‌رود که گارث ادواردز سکان کارگردانی آن را در دست داشته و خود او نیز به همراه کریس ویتز فیلم‌نامه آن را قلم زده است. اتفاقات این اثر سینمایی در سال ۲۰۷۰ میلادی جریان دارد، ۱۵ سال پس از اینکه هوش مصنوعی انفجاری اتمی در لس آنجلس را رقم زد و منجر به شروع جنگ بشریت علیه هوش مصنوعی شد. حالا یک مأمور سابق نیروهای ویژه وظیفه دارد تا کریتور یا آفریننده را بسازد، کسی که سلاحی مرموز به منظور پایان جنگ را ساخته است.

این اثر سینمایی از لحاظ بصری بسیار خیره‌کننده است و درون خودش نیز مملو از مجموعه‌های تماشایی و جذاب است و همین نیز سبب شده تا تجربه تماشای بسیار خوب و جالبی را برای بینندگان به ارمغان بیاورد. داستان این اثر سینمایی با توجه به زمان حال بسیار مناسب است و بازیگران نیز توانستند در این فیلم به‌خوبی نقش‌آفرینی کنند اگرچه گاهی اوقات احساس می‌شود این اثر فاقد آن محتوا و جوهره لازم است.

۲. فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes

فیلم the hunger games ballad of songbirds & snakes
فیلم The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes
  • کارگردان: فرانسیس لارنس
  • بازیگران: تام بلیث – ریچل زگلر – پیتر دینکلیج
  • رده سنی: PG-13
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۶.۸ از ۱۰

فیلم «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» اثری تازه از این مجموعه فیلم به شمار می‌رود که پیش‌درآمدی برای آثار قبلی است و فیلم‌نامه آن را نیز مایکل لزلی و مایکل آرنت قلم زده‌اند. این اثر سینمایی بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۲۰۲۰ نوشته سوزان کالینز است و در کل نیز پنجمین اثر از این فرنچایز به شمار می‎‌رود.

اتفاقات فیلم «تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» ۶۴ سال قبل از اتفاقات و رویدادهای فیلم اول «هانگر گیمز» جریان دارد و داستان رویدادهایی را دنبال می‎‌کند که باعث شد کوریولانوس اسنو جوان در مسیر تبدیل شدن به حاکم ظالم و استبدادگر پانم گام بردارد و این مسیر نیز شامل رابطه او با دختری از منطقه ۱۲ به نام لوسی گری بیرد می‌شود.

بازیگران برجسته و توانمندی در این اثر سینمایی نقش‌آفرینی می‌کنند و داستان آن نیز با توجه به موفقیت‌های فیلم‌‎های قبلی این مجموعه، بسیار مهیج و جالب به نظر می‌رسد. با اینکه این اثر سینمایی توانسته بیننده‌ها را به‌خوبی بار دیگر به سرزمین پانم بازگرداند اما باید گفت که پایان عجولانه و تا حدودی خسته‌کننده آن تمام تلاش‌های آن را از بین برده است.

۱. فیلم The Animal Kingdom

فیلم the animal kingdom
فیلم The Animal Kingdom
  • کارگردان: توماس کیلی
  • بازیگران: رومین دوریس – پل کیرچر – تام مرسیر
  • رده سنی: –
  • امتیاز در IMDb: امتیاز ۷ از ۱۰

فیلم «قلمرو حیوانات» اثری در ژانر ماجراجویی و علمی تخیلی است که توسط توماس کیلی کارگردانی شده و خود وی نیز به همراه پائولین مونیر فیلم‌نامه آن را قلم زده است. این اثر سینمایی فرانسوی با عنوان Le Règne animal نیز شناخته می‌شود و در ۷۶ مین جشنواره فیلم کن نیز اکران شده است.

فیلم «قلمرو حیوانات» جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن، موجی از جهش‌ها باعث شده تا برخی از انسان‌ها به حیوانات تبدیل شوند و در این میان نیز فرانسوا همه تلاش خودش را می‌کند تا همسرش که تحت تأثیر این وضعیت مرموز قرار گرفته را نجات بدهد. او به همراه پسر ۱۶ ساله‌اش به داخل جنگل می‌روند، کاری که زندگی آن‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد.

این اثر سینمایی از موضوع جالب و متفاوتی بهره می‌برد ولی آن طور که باید نتوانسته ایده خودش را مورد بررسی قرار داده و توسعه بدهد. با این حال، علاقه‌مندان به این دست آثار می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند.


در این مطلب به بررسی بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ میلادی و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس امتیاز IMDb پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: گیمفا

OmidجاویدمDARKSIRENAhmad_bk人Acker益man人greatRامیر پورحسینیܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓsamPorfosorBADMANعلیرضا محمدی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳ - گیمفا