بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

سال ۲۰۲۳ میلادی مملو از فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیزی بوده که هر بیننده‌ای را شیفته خود کرده است.

سال ۲۰۲۳ میلادی را می‌توان به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین و شلوغ‌ترین سال‌های تمام دوران برای دوست‌داران فیلم و سریال به شمار آورد که به معنای واقعی کلمه در هر ژانر و سبکی آثاری جذاب، ارزشمند و سرگرم‌کننده را برای طرفدارانش به ارمغان آورده است. سالی که اگرچه ژانر ابرقهرمانی با سقوط قابل توجهی همراه بود تا حدی که دنیاهای سینمایی دی‌سی و مارول یکی پس از دیگری با شکست مواجه گشته اما در عوض ژانری همچون اکشن حسابی جالب توجه ظاهر شده است.

به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ معرفی و رتبه‌ بندی فیلم‌های برتر ژانر اکشن در سالی که پشت سر گذاشتیم رفته تا ببینیم که کدام یک با چه بازیگرانی موفق شده که رتبه نخست را از آن خود نماید. توجه داشته باشید که این رتبه بندی براساس امتیاز IMDB معیار بندی شده است.

۱۹. فیلم Silent Night (شب مرگبار)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

رتبه بندی این مقاله را با آخرین ساخته جا وو افسانه‌ای به نام Silent Night آغاز می‌نماییم که در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

داستان این فیلم با حضور بازیگرانی نظیر یوئل کینامان، کید کادی و کاتالینا ساندینو مورنو حول محور خانواده‌ای گرم و دوست داشتنی جریان دارد که در شهر لاس پالماس به زندگی مشغول هستند. جایی که فرزند آن‌ها در هنگام بازی در محوطه جلو خانه بازیچه دست گانگسترهای بی‌رحم شده و به شکلی ناخواسته کشته می‌شود و زمینه فروپاشی این خانواده را مهیا می‌کند. مخصوصاً پس از آن که پدر خانواده علی‌رغم تلاش برای نجات فرزند خود صدمه دیده و پس از بهبود برای انتقام از جان عزیزترین فرد زندگی‌اش به پا خواسته تا حمام خون به راه بیندازد. Silent Night قطعاً جزو بهترین ساخته‌های جان وو قرار نمی‌گیرد اما با این حال می‌تواند با سکانس‌های اکشن در سرگرم نمودن شما موفق عمل نماید؛ اثری که میانگین امتیاز ۵.۳ را در IMDB دریافت کرده است.

۱۸. فیلم Fast X (فست ایکس)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

چه کسی می‌توانست تصور نماید که فرنچایز سریع و خشمگین از آثاری اتومبیل محور به فیلم‌های پرزد و خورد و سراسر اکشن و هیجانی تبدیل شود که قوانین فیزیک را به چالش کشیده است؟

محبوبیت ژانر اکشن در طول یک دهه گذشته سبب شد تا این فرنچایز از مسیر اصلی خود فاصله گرفته و حال و هوای کاملاً اکشن پیدا نماید. حال و هوایی که در فیلم دهم تحت عنوان Fast X با حضور بازیگرانی نظیر وین دیزل، جیسون موموآ و میشل رودریگز به نهایت خود رسیده و سکانس‌های دیوانه‌واری را شامل شده است. در حالی که دومینیک تورتو سعی دارد تا زندگی آرامی را در پیش بگیرد اما محافظت از “خانواده” او را با دشمنی کینه‌توز مواجه کرده که می‌تواند جان تنها فرزندش را در خطر قرار دهد. تقابل مرگبار شخصیت‌های دومینیک و دانته‌ اگرچه که موفق شده تا این فرنچایز را از تکرار و کلیشه تا حد قابل توجهی نجات دهد اما تازگی و جذابیت خود را در نزد مخاطب از دست داده تا حدی که میانگین امتیاز ۵.۸ را در IMDB دریافت کرده است.

۱۷. فیلم Transformers: Rise of the Beasts (تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

تبدیل‌شوندگان یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای علمی تخیلی تمام دوران به شمار می‌روند که تقابل ربات‌های عظم‌الجثه و دوست داشتنی را به نحو احسنت به تصویر کشیده است.

محبوبیتی که مایکل بی را مجاب کرد تا در سال ۲۰۰۷ میلادی این فرنچایز را وارد عرصه سینما نماید؛ مجموعه فیلم‌هایی که طی ۱۷ سال گذشته اگرچه با افت کیفیت قابل توجهی روبرو شده‌اند اما مقصود خود، یعنی به تصویر کشیدن ربات‌های عظیم و مبارزاتی حماسی را تا حد ممکن قابل قبول جلوه کرده‌اند. سال میلادی گذشته نیز نوبت به آخرین فیلم این مجموعه تحت عنوان Transformers: Rise of the Beasts رسید که در کنار رویارویی همیشگی آتوبات‌ها و دیسپتیکان‌ها ربات‌های جدیدی به نام‌های ماکسیمال‌ها، پریداکن‌ها و ترورکان‌ها را نیز در بستری از فضای دهه ۹۰ میلادی آمریکا رودرروی یکدیگر قرار داد که میانگین امتیاز ۶ را در IMDB دریافت کرده است.

۱۶. فیلم Ballerina (بالرین)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

در حالی که همگان منتظر اسپین‌آف فرنچایز جان ویک به نام بالرین با نقش آفرینی آنا د آراماس هستند اما سینمای کره جنوبی امسال با بهره‌گیری از المان‌های نمادین این فرنچایز زودتر دست به کار شد تا جنبه متفاوتی از مفهوم “انتقام” را به تصویر بکشد.

فیلم Ballerina که از بازیگرانی نظیر جون جونگ-سو، کیم جی-هون و کیم مو یو بهره برده روایت‌گر دختری نه چندان اجتماعی به نام جانگ اوک جو می‌باشد که شاهد مرگ تنها دوستش به شکلی مرموز می‌باشد. مرگی که جست و جو برای پیدا کردن دلیلش او را به سمت باند تبهکارانی سوق می‌دهد که در حوزه فروش مواد مخدر و قاچاق انسان فعالیت داشته و از دوست وی سوءاستفاده کرده بودند. تلاش قهرمان داستان برای انتقام و عدالت‌جویی مرگ دوستش منجر به سلسله اتفاقات مرگباری می‌شود که فیلم Ballerina را به عنوان یکی از آثار الهام‌ گیرنده از فرنچایز جان ویک، ارزشمند جلوه کرده است؛ اثری که میانگین امتیاز ۶.۲ را در IMDB دریافت کرده است.

۱۵. فیلم The Roundup: No Way Out (قانون‌شکنان: راه گریزی نیست)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

سینمای کره جنوبی تعریف متفاوتی از ژانر اکشن را در آثار خود ارائه می‌کند که در ترکیب با هنرهای رزمی می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد آورد؛ مخوصاً که از ستاره‌ای نظیر ما دونگ-سوک بهره گرفته باشد.

سومین فیلم از فرنچایز قانون‌شکنان تحت عنوان The Roundup: No Way Out دیوانه‌وارتر از همیشه در سال ۲۰۲۳ میلادی بازگشته تا دوست‌دارانش را با سکانس‌های پرزد و خورد هیجان‌انگیزی مواجه نماید. دنباله‌ای که باری دیگر ما را با کاراگاه توقف ناپذیر جویای عدالت یعنی سوک-دو روبرو می‌کند که این بار مجبور می‌شود تا برای حل یک پرونده به دنبال قاتلی از یاکوزا و در عین حال پلیسی فاسد باشد که او را با وقایعی غیرمنتظره و مرگبار روبرو کرده است. اثری که در عین برخورداری از کلیشه‌های رایج این ژانر اما سکانس‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای را به تصویر کشیده و با توجه به میانگین امتیاز ۶.۶ می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی باشد که صرفاً ترشح آدرنالین را به داستان و منطق ترجیح می‌دهند.

۱۴. فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny (ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

جایگاه امروز ژانرهای اکشن و ماجراجویی را باید مدیون آثاری نظیر ایندیانا جونزی دانست که در طی دهه‌های گذشته سینمای هالیوود را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

یکی از مهمترین ساخته‌های استیون اسپیلبرگ افسانه‌ای که شخصیتی نمادین و دوست داشتنی با نقش آفرینی تماشایی هریسون فورد را برای سینماگران به ارمغان آورده است. پس از انتظاری ۱۵ ساله در سال میلادی ۲۰۲۳ بالاخره شاهد اکران پنجمین فیلم از این فرنچایز تحت عنوان Indiana Jones and the Dial of Destiny بودیم که برای نخستین‌بار از کارگردان جدیدی به نام جیمز منگولد بهره می‌برد و هریسون فورد را در مقابل مدس میکلسن قرار می‌داد. علی‌رغم تبلیغات پرسر و صدا و وعده‌های جنجالی اما این دنباله جدید آنطور که می‌بایست در تحقق انتظارات طرفدارانش موفق عمل نکرد و نشان داد که فرنچایز ایندیانا جونز دیگر به ته خط رسیده و نمی‌تواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و با میانگین امتیاز ۶.۶ در ژانر اکشن می‌تواند برای مدت زمانی محدود مخاطبینش را صرفاً سرگرم نماید.

۱۳. فیلم Creed III (کرید ۳)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

مجموعه فیلم‌های راکی را می‌توان یکی از خاطره‌انگیزترین آثار ژانرهای ورزشی و اکشن به شمار آورد که سیلوستر استالونه آن‌ها را نقش آفرینی کرده است.

محبوبیت این فرنچایز و در عین حال حضور در سینمای مدرن، تهیه‌کنندگان هالیوود را مجاب کرد تا دنیای راکی را با فیلم‌های جدیدی تحت عنوان کرید ادامه داده و فرزند آپولو کرید یعنی آدونیس را در قامت قهرمان جدید این مجموعه به مخاطب معرفی نماید. در سال گذشته نیز شاهد اکران فیلم Creed 3 به کارگردانی و نقش آفرینی مایکل بی. جوردن بودیم که برای نخستین‌بار سیلوستر استالونه را در داستان جای نداد که این تصمیم با انتقادات فراوانی همراه بوده است. با این حال روایت داستانی انتقامی حول محور ۲ دوستی که به دشمن قسم خورده یکدیگر بدل گشته‌اند، سبب شد تا با دنباله‌ای ارزشمند و سرگرم‌کننده مواجه باشیم که با نقش آفرینی تماشایی جاناتان میجرز در قامت شخصیت شرور، مخاطبینش را حسابی به وجد آورده است. فیلمی که میانگین امتیاز ۶.۷ را در IMDB دریافت کرده است.

۱۲. فیلم The Killer (آدمکش)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

دیوید فینچر یکی از خلاق‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای هالیوود به شمار می‌رود که در طی دهه‌های گذشته موفق شده تا در ژانرهای مختلف آثاری به یاد ماندنی و ارزشمند را به ارمغان بیاورد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی و طی همکاری با کمپانی نتفلیکس او تصمیم گرفت تا به سراغ ژانر اکشن رفته و قاتلی بی‌رحم و تحت تعقیب با نقش آفرینی مایکل فاسبندر را در فیلم The Killer به تصویر بکشد؛ اثری حول محور آدمکشی که ماموریت آخر او برخلاف پیش‌بینی‌اش رقم خورده و تمام دنیا را بر علیه وی می‌کند. نکته حائز اهمیت فیلم جدید دیوید فینچر در این است که مفهوم اکشن، آن زرق و برق نمادین خود را نداشته و روایتی کند و قابل پیش بینی را در پیش گرفته که چندان باب میل مخاطب عام ظاهر نشده است. فیلمی که شاید جزو بهترین ساخته‌های کارنامه این کارگردان دوست نداشتنی قرار نگیرد اما قطعاً با کسب میانگین امتیاز ۶.۷ در MDB می‌تواند دوست داران ژانر اکشن را به شکلی متفاوت برخلاف باقی فیلم‌های این مقاله سرگرم نماید.

۱۱. فیلم Polite Society (جامعه متمدن)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

در سیل فیلم‌های پرسر و صدای ژانر اکشن سال ۲۰۲۳ میلادی در این رتبه با اثری طرف هستیم که قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در مقاله بهترین فیلم‌های ژانر اکشن قصد معرفی فیلمی تحت عنوان Polite Society را با حال و هوای سینمای هند برای شما داریم؛ اثری که البته با تصورات شما از سینمای بالیوود زمین تا آسمان تفاوت دارد. فیلمی با نقش آفرینی بازیگرانی نظیر پریا کانسارا، جف میرزا و سالی آن که حول محور دختری مبارز با اخلاقیات سفت و سخت جریان دارد که درصدد جلوگیری از ازدواج خواهرش می‌باشد؛ ازدواجی ناخواسته که برای جلوگیری از وقوع آن دست به سرقتی عجیب و غریب و شگفت‌انگیز زده که مملو از سکانس‌های اکشن با هنرهای رزمی می‌باشد. Polite Society با کسب میانگین امتیاز ۶.۷ به همان اندازه که دیوانه‌وار و غیرمنتظره جلوه کرده، می‌تواند شما را با سکانس‌های جذابش که رنگ و بوی کلیشه‌های بالیوود و سینمای شرق را ندارد، حسابی سرگرم نماید.

۱۰. فیلم The Equalizer 3 (اکولایزر ۳)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

دنزل واشینگتن ۶۹ ساله یکی از مورد احترام‌ترین بازیگران حال حاضر سینمای هالیوود به شمار می‌رود که در هر ژانری نقش‌های به یاد ماندنی را از خود بر جای گذاشته است.

بازیگری که در سال ۲۰۰۴ میلادی با فیلم Man on Fire نشان داد که حرف‌های بسیاری در ژانر اکشن برای گفتن دارد، با آنتوان فوکوآ وارد همکاری شد تا ۳ گانه اکولایزر را به ارمغان بیاورد. ۳ گانه‌ای که در سال میلادی گذشته شاهد پایان آن با فیلم جذاب و هیجان‌انگیز The Equalizer 3 بودیم که از قضا دیگر بازیگر فیلم Man on Fire یعنی داکوتا فانینگ را نیز وارد داستان کرده است. علی‌رغم این که سوم فیلم اکولایز حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته و به تکرار دچار گشته اما همچنان می‌توان دوست داران ژانر اکشن را حسابی سرگرم کرده و ما را با سکانس‌های جذابی از دنزل واشینگتن همراه نماید که دشمنانش را قلع و قمع می‌کند؛ فیلمی با امتیاز ۶.۸ که تماشای آن با وجود تمام کاستی‌ها اما شما را ناامید نخواهد کرد.

۹. فیلم Sisu (سیسو)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

تاکنون ده‌ها فیلم در ژانرهای مختلف حول محور رویداد جنگ جهانی دوم در سینما به تصویر کشیده که هر یک جنبه دیده نشده‌ای از تقابل کشورهای جهان را به معرض نمایش گذاشته است.

با این حال می‌توان گفت که فیلم Sisu یکی از عجیب‌ترین این آثار محسوب می‌شود که نامه‌ای عاشقانه برای طرفداران فرنچایز جان ویک به شمار رفته که در عین برخورداری از کلیشه‌های بعضاً احمقانه اما در عین حال جذاب و ارزشمند جلوه کرده است. تقابل مردی تنها با نیروهای ارتش آلمان نازی برای بازپس‌گیری طلاهایش و انتقام خون سگ کشته شده‌اش به حدی عجیب و غریب جلوه کرده که با تنها یک تریلر می‌تواند شما را شیفته خود نماید. Sisu با میانگین امتیاز ۶.۹ در IMDB شاید که جزو فیلم‌های به یاد ماندنی‌ترین ژانر اکشن به شمار نرود اما قطعاً در هنگام تماشا در صورت کنار آمدن با کلیشه‌هایش می‌تواند خاطره‌ای منحصر به فرد برای شما محسوب شود.

۸. فیلم Extraction 2 (استخراج ۲)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

در سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی که جان ویک بر پرده سینما به اکران درآمد، شاید هیچکس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که حال و هوای ژانر اکشن به نمایش درآمده در آن تا چه اندازه در هالیوود همه‌گیر خواهد شد.

با این حال امروزه می‌بینیم که نه تنها در هالیوود، بلکه حتی سینمای شرق نیز از المان‌های این فرنچایز الهام گرفته و تا به الان چندین و چند فیلم را با پیروی از المان‌های جان ویک در همین مقاله برای شما معرفی کرده‌ایم. یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های الهام گرفته که سال گذشته شاهد پخش دنباله‌ای بر آن بودیم، Extraction با نقش آفرینی کریس همسورث و گلشیفته فراهانی نام دارد که شیوه کارگردانی منحصر به فرد سم هارگریو در برخی از زمینه‌ها حتی می‌تواند از جان ویک نیز پیشی بگیرد. فیلم Extraction 2 مملو از سکانس‌های مرگبار و خونینی می‌باشد که حتی ثانیه‌ای به مخاطب اجازه نفس کشیدن هم نخواهد داد و به معنای واقعی کلمه می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد. دنباله‌ای ارزشمند، زیبا و قابل احترام که میانگین امتیاز ۷ را در IMDB دریافت کرده است.

۷. فیلم Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

شاید که سال ۲۰۲۳ میلادی مملو از فیلم‌های پرزرق و برق و جذاب بوده باشد اما در سمت مقابل می‌تواند باعث شود تا فیلم ارزشمندی همچون Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves عملاً نادیده گرفته شود!

ساخته جاناتان گلداستاین که از بازیگرانی نظیر کریس پاین، میشل رودریگز و هیو گرانت بهره می‌برد، از آن دست فیلم‌هایی به شمار می‌رفت که تریلرهایش نوید اثری از پیش شکست خورده را می‌داد. با این حال اقتباس سینمایی از بازی‌های رومیزی Dungeons & Dragons در زمان اکران نشان که نه تنها با اثری ناامید کننده طرف نیستیم، بلکه اتفاقاً یکی از فیلم‌های جذاب ژانر اکشن و فانتزی را نیز دریافت کرده‌ایم که از سکانس‌های عجیب و غریب و دیوانه‌وار در عین وفاداری به منبع برخوردار می‌باشد. Honor Among Thieves هر آن چیزی است که یک فیلم اکشن باید از آن برخوردار باشد: سرگرم‌کنندگی، خلاقیت، نوآوری و سکانس‌های چشم‌نواز که در کنار برخورداری از میانگین امتیاز ۷.۳ در IMDB قطعاً هر بیننده‌ای را شیفته خود خواهد کرد.

۶. فیلم Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

زمانی که از تام کروز به عنوان ستاره بی‌چون و چرای حال حاضر هالیوود نام می‌بریم یعنی با بازیگری طرف هستیم که فیلم‌هایش را بدون کوچکترین تعللی باید تماشا کرد و لذت برد.

بازیگری که برای چشمان مخاطبینش ارزش قائل بوده و همیشه درصدد ارائه بهترین فیلم‌های ممکن بوده، این بار به سراغ هفتمین فیلم ماموریت غیرممکن تحت عنوان Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One رفته که شاید به طرز تراژدی‌گونه‌ای میان تبلیغات اوپنهایمر و باربی در گیشه نادیده گرفته شد. اتفاقی تلخ که البته دلیل نمی‌شود کیفیت و جذابیت سکانس‌های اکشن آن را نادیده بگیریم. دنباله‌ای که به مانند همیشه از بدلکاری‌هایی مرگبار و دیوانه‌وار بهره برده و داستانی جاسوسی را در بستری از رویدادهای پرزد و خورد به تصویر کشیده است؛ Dead Reckoning Part One با کسب میانگین امتیاز ۷.۷ در IMDB ثابت کرده که چگونه می‌توان فرنچایز قدیمی را با بهره‌گیری از ایده‌های ناب و مخاطب‌پسند همچنان زنده و دوست داشتنی نگه داشت.

۵. فیلم The Covenant (پیمان)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

گای ریچی از کارگردانان صاحب سبک ژانر اکشن به شمار می‌رود که حتی ناامیدکننده‌ترین آثارش نیز عنصر “سرگرم‌کنندگی” را در خود جای داده است.

یکی از متفاوت‌ترین ساخته‌های وی که الهام گرفته شده از تجربیات واقعی سربازان آمریکایی می‌باشد، به فیلم The Covenant با نقش آفرینی جیک جیلنهال مربوط می‌شود که سال میلادی گذشته در سینماهای جهان به اکران درآمد و روایتی اکشن حول محور مفهوم وفاداری در میدان نبرد را به ارمغان آورده است. اثری حول محور سربازی به نام جان کینلی که توسط یک نیروی شبه‌نظامی افغان جانش نجات پیدا کرده و حال وظیفه دارد تا دین خود را برای نجات وی به خطر انداخته و به دل نیروهای طالبانی بزند که قصد جان خانواده این مترجم افغان را کرده‌اند. علی‌رغم این که به مانند همیشه The Covenant از کلیشه‌های رایج قهرمان‌سازی آمریکایی‌ها بهره برده اما سبک کارگردانی گای ریچی فیلمی جذاب و ارزشمند و چه بسا تاثیرگذار را به بار آورده که میانگین امتیاز ۷.۵ را در IMDB کسب کرده است.

۴. فیلم John Wick: Chapter 4 (جان ویک: بخش ۴)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

نوبتی هم که باشد باید به سراغ گل سرسبد ژانر اکشنی برویم که عملاً روح تازه‌ای به این ژانر در شرف تکرار دمید و در عین حال جایگاه کیانو ریوز را به عنوان یک بازیگر احیا کرده است.

فرنچایز جان ویک که یک دهه از آغاز به کار آن در سینما می‌گذرد، به حدی غیرمنتظره وارد میدان شد و سینماگران را شیفته خود نمود که شاید نتوان رقیبی برای آن حتی متصور شد. فرنچایزی که سال گذشته به صورت موقت با فیلم John Wick: Chapter 4 به پایان رسید که به معنای واقعی کلمه چاد استاهلسکی برای تکمیل ماجراجویی‌های جان ویک هر ایده عجیب و غریبی که تصورش را نمایید را رنگ و بوی واقعیت بخشیده است. ایده‌های دیوانه‌وار به کار گرفته شده در این فیلم تا حدی پیش رفته که عملاً سکانسی الهام گرفته شده از بازی‌های Hotline Miami را شاهد هستیم که دوربین از بالا قلع و قمع سیاهی لشکری را به تصویر می‌کشد که توسط شاتگان جان ویک یکی پس از دیگری به زمین افتاده و مخاطب را در بهت و حیرت فرو می‌برد. پایان مسیر انتقام‌جویی مرگبار جان ویک با میانگین امتیاز ۷.۷ در IMDB همراه بوده است.

۳. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 (محافظین کهکشان بخش ۳)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

در سالی که ژانر ابرقهرمانی یکی از بدترین دوران خود را پشت سر گذاشت شاید این تنها جیمز گان باشد که بتواند با تکیه بر نبوغ و خلاقیت خود، فیلمی ارزشمند و قابل تماشا را برای مخاطبین به ارمغان بیاورد.

پایان‌دهنده ۳ گانه محافظین کهکشان تحت عنوان Guardians of the Galaxy Vol. 3 که از بازیگرانی نظیر کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا و کارن گیلان بهره برده دقیقاً همان چیزی است که دنیای سینمایی مارول از فاز چهارم به بعد در ارائه‌اش به مشکل جدی برخورده است؛ به تصویر کشیدن ایده‌های احمقانه ولی جذاب، حضور شخصیت‌هایی دوست داشتنی که از ترندهای روز رسانه‌های اجتماعی در امان بوده و روایت داستانی جمع و جور که تنها بهانه‌ای برای ماجراجویی‌های قهرمانان نمادین مارولی‌اش بوده باشد. Guardians of the Galaxy Vol. 3 که از میانگین امتیاز ۷.۹ در IMDB بهره برده به زیبایی هرچه تمام موفق شده تا نه تنها آرک داستانی برخی از شخصیت‌های تیم محافظین کهکشان را به پایان برساند، بلکه زمینه را برای تشکیل تیم جدیدی نیز مهیا کرده که البته در نبود خود شخص جیمز گان، نمی‌توان امید چندانی به آینده آن داشت.

۲. فیلم Godzilla Minus One (گودزیلا منفی یک)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

گودزیلا یکی از محبوب‌ترین (اگر که محبوب‌ترین نبوده باشد) هیولاهای ساخته شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود که غرب تاکنون بارها و بارها تلاش کرده تا روایت ارزشمندی حول محور آن را به ارمغان بیاورد.

در حالی که فیلم‌های ساخته شده به دست ژاپنی‌ها به طرز ناجوانمردانه‌ای توسط مخاطبین بین‌المللی دیده و تحویل گرفته نشده اما در سال ۲۰۲۳ میلادی بالاخره آن‌ها دست به کار شده و به رهبری تاکاشی یامازاکی وارد میدان شده تا فیلم همه چی تمام Godzilla Minus One را روانه سینماها نمایند. اثری که در عین وفاداری‌ به المان‌های شرقی و همیشگی اما زرق و برقی هالیوودی نیز پیدا کرده و اساساً پکیجی تمام و کمال برای دوست داران گودزیلا به شمار می‌رود که به راحتی می‌تواند هر بیننده‌ای را شیفته خود نماید. گودزیلای به تصویر کشیده شده در Godzilla Minus One به مانند همیشه هیولای توقف ناپذیر و مرگباری به شمار می‌رود که بشریت را تا مرز نابودی کامل پیش خواهد برد. اثری ارزشمند و به یاد ماندنی که با میانگین امتیاز ۸.۳ در IMDB همراه شده است.

۱. انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse (مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی)

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به بهترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۳ میلادی طبق امتیاز IMDB که از قضا ناجی ژانر ابرقهرمانی نیز بوده است.

در سالی که دنیاهای مارول و دی‌سی یکی پس از دیگری فاجعه آمیزتر ظاهر شدند، کمپانی سونی پیکچرز وارد میدان شد تا با دنباله‌ای ارزشمند به نام Spider-Man: Across the Spider-Verse دوست داران مرد عنکبوتی و آثار ابرقهرمانی را با وقایعی سراسر اکشن و هیجانی به وجد بیاورد. مایلز مورالز که در انیمیشن سال ۲۰۱۸ به مرد عنکبوتی تبدیل شده بود و وقایع عجیب و غریبی را در جهان‌های موازی پشت سر گذاشت، این بار به شکلی ناخواسته و برای نجات جات عزیزانش وارد ماجراجویی دیوانه‌واری می‌شود که یکی از تاثیرگذارین‌ترین اقتباس‌ها از دنیای کمیک به شمار می‌رود. حضور ده‌ها شخصیت عنکبوتی که به نحو احسنت از ایده جهان‌های موازی بهره گرفته شده‌اند، سبب شده تا با انیمیشن زیبا و هیجان‌انگیزی طرف باشیم که با کسب میانگین امتیاز ۸.۶ نه تنها شما را سرگرم می‌کند، بلکه ژانر ابرقهرمانی را نیز از فروپاشی کامل نجات داده است.


آیا فیلم دیگری را از سال ۲۰۲۳ سراغ دارید که روایت اکشن جذابی را ارائه داده باشد؟ به نظر شما این ژانر در سال پیش رو چه عملکردی در این زمینه خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: گیمفا

Behzad zargarygreatRArshamDARKSIRENshadow71LeroxBehzaadBabayaga𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)GBJoel MorganB-manعلی عبداللهیRichmanPorfosorBADMANعلیرضا محمدی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ژانر اکشن در سال ۲۰۲۳ - گیمفا