Alan Wake 2؛ بهترین Silent Hill که در دهه اخیر داشتهایم
استودیوی رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment – سازنده عناوین Alan Wake) در ساخت و طراحی دنبالهای برای ترسناکترین فرنچایز خود استادانه عمل کرده است.
Alan Wake 2 هرگز به شما اجازه نخواهد داد که احساس امنیت کنید. حتی وقتی در خیابانهای برایت فالز (Bright Falls) راه میروید، با مردم بومی گپ میزنید و کافههای محلی را مرور میکنید، هر لحظه این احساس به شما دست میدهد که توسط نیروی ناشناختهای تحت نظر هستید. ساگا اندرسون (Saga Anderson) یک مأمور سازمان افبیآی (FBI) است. او مشغول تحقیق درباره یک قتل بوده و در همین حین، توطئهای ماورایی را کشف میکند که زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد. از طرفی آلن ویک (Alan Wake) نیز سعی دارد از بُعدی خصمانه که با نام مکان تاریک (The Dark Place) شناخته میشود و چندین دهه است که آلن را گروگان نگه داشته، فرار کند.
هر دو قهرمان ما در دنیاهای واقعی و مجازی حرکت میکنند و مسیر آنها در نهایت به شرایطی ختم میشود که ما به عنوان بازیکنان نمیتوانیم آن را به راحتی درک کنیم. این است که باعث میشود بازی مورد بحث ما تا این اندازه ترسناک، غمناک و برجسته باشد. یک ماجرای وحشتانگیز و بقامحور که از نمایش هیولاهای پنهان پشت پرده خودداری میکند.
رمدی اینترتینمنت در بازیهای قبلی خود مانند Control و نسخه اول Alan Wake، تا حدودی به ژانر وحشت نزدیک شده بود، اما آنها به جای رویکرد خالص و بیفیلتر ترس، بیشتر بر المانهای اکشن تاکید داشتند. شما بیشتر وقت خود را صرف حل معما میکردید تا پنهان شدن پشت دستۀ بازیتان، همیشه اعتماد به نفس داشتید که توانایی آتشبازی کافی برای مواجهه با دشمنان وجود دارد. Alan Wake 2 این فلسفه را تغییر داده و به شما تعداد محدودی گلوله و آیتم میدهد تا با استفاده از آنها بتوانید در برابر دشمنان قدرتمند، از خود دفاع کنید.
مانند بازی Silent Hill 2، شما به یک شهر مرموز دعوت میشوید و احساس میکنید که در جایی خارج از دنیای واقعی قرار دارید. به ندرت میشود با شخصیتی برخورد کنید و این احساس به شما دست ندهد که همه دارند نقشی غمگین را در یک تئاتر تاریک اجرا میکنند، به نظر میرسد که تمام آنها شما را میشناسند، میدانند که دخترتان، لوگان (Logan)، به طرز غمانگیزی درگذشته و از اینکه شما را دوباره در این شهر میبینند، خوشحالند.
بازیهای دیگر به خاطر چنین محیط بسیار ساکت و شکستهای مسخره میشوند، اما Alan Wake 2 از این ویژگیها برای ایجاد یک حس قابل لمس و ناخوشایند استفاده میکند. من در بازی میخواستم از همه فرار کنم و هرگز به عقب برنگردم، اما هر کجا را که میدیدم، یک عامل وسوسهانگیز برای کم کردن سرعتم وجود داشت.
شهر برایت فالز در حالتی دائمی از کسالت به دام افتاده است. به نظر میرسد روشنایی روز هرگز به آن نمیتابد، هوای آن همیشه بارانی، مهآلود و یا گرگومیش است. بیشتر این فضاسازی یک انتخاب زیباشناختی واضح بوده و تحسین بسیاری از منتقدان و بازیکنان را نیز برانگیخته است، اما هدف آن تنها زیبا ساختن بازی نیست، بلکه به دنیایی که در آن زندگی میکنید نیز اشاره دارد.
جهان بازی در حال کمک به داستانی است که برخلاف میل شما نوشته میشود. آنتاگونیست اصلی بازی حتی تا آخرین لحظه نیز آشکار نمیگردد و ثانیههای واپسین بازی غرق در رمز و راز هستند. در نسخه اول سکانسهای مبارزه تکراری و ارجاعات ترسناک بسیار زیادی وجود داشت تا احساس وحشتناکی را در بازیکنان به وجود آورد، اما Alan Wake 2 پا را فراتر گذاشته و در عین حفظ ارزشهای نسخه قبل، ترس همهجانبهای را از هر سو بر کاربر وارد میکند.
مبارزات در Alan Wake 2 همیشه مانند یک تلاش رقتانگیز برای بقا به نظر میرسند. دشمنان میتوانند از سایهها متولد شده و شما را غافلگیر کنند. همچنین آنها خواهند توانست به نسخههای پیچیدهای از شهروندان محلی تبدیل شوند که تبر و چماق به دست داشته و تنها یک هدف دارند: «شما را مرده بر روی زمین خیس رها کنند».
با این حال، آنها به همان اندازه که بیرحم ظاهر میشوند، آسیبپذیر نیز هستند، تنها کافی است چند گلوله ارزشمند بردارید و با تاباندن نور چراغقوه به آنها از شرشان خلاص شوید. راستش را بخواهید هر وقت مجبور میشدم در آنِ واحد با بیش از دو دشمن مبارزه کنم، به سختی آب دهانم را قورت میدادم، چون میدانستم که یک اشتباه کوچک میتواند پایان کار مرا رقم بزند. روشن کردن شعله و فرار از درگیری در حالتی که رگباری از قطرات قرمز باران وجود دارد، هرگز برای شما تکراری نخواهد شد. شما احساس بیدفاع بودن میکنید و همانند عناوین Silent Hill برای لذت بردن نمیجنگید، بلکه باید بجنگید چون چاره دیگری وجود ندارد.
بیرون از شهر برایت فالز، قلمرویی به نام مکان تاریک انتظار شما را میکشد، چشماندازی دائماً در حال تغییر از نیویورک که آلن ویک، ۱۳ سال گذشته را در آن گذرانده است. ساختمانها و بیلبوردهایی که در سراسر این قلمروی ابدی و تاریک یافت میشوند، شیاطین درونی آلن یا شخصیتهای کتابهایی را نشان میدهند که او هرگز نتوانسته به پایان برساند. همهچیز قهرمان معیوب ما را مورد تمسخر قرار میدهد و میگوید که او هرگز لیاقت زندگی را نداشته است، چه رسد به اینکه از این زندان فرار کند.
در مکان تاریک است که الهام از فرنچایز Silent Hill بیشتر واضح میشود. این بازی از محیطهایی که به شکلی حرفهای ساخته شدهاند ترس را بیرون میکشد. شما میتوانید محیطها را به دلخواه با استفاده از یک چراغقوه مخصوص تغییر دهید یا به اتاق نویسندگی بازگردید تا بر روی داستانهایی که در در حال روایت شدن هستند، تأثیر بگذارید. این واقعاً عالی است و مانند برایت فالز هرگز به شما احساس امنیت یا راحتی نسبی نخواهد داد. ترس در تمام جزئیات این دنیا پیدا میشود. مکان تاریک شهر بزرگی که به یاد میآورید و ۱۳ سال در آن زندگی کردهاید را میگیرد و آن را به چیزی عجیب و غریب تبدیل میکند.
برایت فالز، مکان تاریک و همچنین داستانها و شخصیتهایی که آنها را خانه (Home) مینامند، همه نشانههایی واضح از روزهای باشکوه Silent Hill هستند و این در حالی است که امضای جسورانه و خاص رمدی را نیز میتوان در لحظه به لحظه بازی یافت. هنوز هم تلویزیونهایی را میبینیم که در حال پخش برنامههای تخیلی و پارکهای تفریحی متروکه هستند. Alan Wake 2 عجیب، ترسناک و بسیار خوشساخت است، درست مانند Silent Hill.
از توجه و همراهی شما دوستان همیشگی صمیمانه سپاسگزارم.
منبع: TheGamer
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
نظرات
گیچ کننده ترین تیتر ممکنو گذاشتین
این گیمو رو بعد از تجربهی اسپایدرمن۲ بازی کردم و هر دو در کنار فاینال۱۶ جزو تاپ تیری ۲۰۲۲ بودن
بازی از هر نظر ی قدم رو به جلو برای رمدی محسوب میشه
از ویژوال تا نویسندگی و اتمسفر و روایت و گانپلی همه و همه در خدمت تعریف یکی از تاثیرگذارترین داستانهای بازیهای ویدیویی هستن
امیدوارم بعد از ریمیک مکسپین ، سه گانه آلنویک تکمیل بشه
موزیک بازی (Herald of Darkness) هم فوق العاده بود
هیچوقت خسته نمیشم از گوش دادنش، موزیک ویدئوش هم خیلی دیدم..
اصلا اون بند فنلاندی خیلی خوبن
بازی از نظر صداگذاری هم عجیب خوبه
تنها چیزی که واقعا توو ذوقم زد فروش بازی بود
پس فردا رمدی سرویس محور ساخت همه شروع به هیت دادنش میکنن
خب وقتی جامع گیمری استقبال نمیکنه
چرا استدیو باید زحمت اثر داستانی رو بکشه که توو سال ۲۰۲۳ با این همه رقیب گردن کلفت ، توو ژانری که فرصت نامزدی هم ندارن بیادو دومین مدعی گوتی سال باشه
واقعاً حیف استوری مود که برا آنلاین فدا میشه
دقیقا
این رتبه واسه یه بازی ترسناک عالیه
رمدی آندرریتد ترین بازیارو داره، مکس پین ۲ هم خیلی فروش راضی کننده ای برای رمدی و راکستار نداشت، یجور این بازی فوق العاده شکست خورد💔
البته فروش کم آلن ویک ۲ بخاطر این بود که انحصار اپیک گیم استور بود و بازی فیزیکی عرضه نشد، اگه فیزیکی به بازار میومد توی انگلیس میترکوند…
ولی خب یذره بابت این خوشحالم حداقل جایزه ی بهترین کارگردانی رو گرفت و گریه ی سم لیک اشک منم در اورده بود😅😅
تاپ تری آهنگ های بازی از نظر من
Anger’s remorse
.
Herald of darkness
.
Dark twisted and cruel
👌🏻👌🏻👌🏻
یه آهنگ بود که Ahti خونده بود…فک کنم Yötön yö بود اسمش…اونم جالبه
راستی تیک آبیت مبارکه داداش😁
ممنون 🤝🏻🙂آره Nightless night بود اسم انگلیسیش با اینکه نمی فهمیدم چی میگه و زبون آهنگ فنلاندی بود خوشم اومد 😂
ولی چرا همچین شاهکاری باید شکست تجاری بخوره ؟ ما میگیم اقا درسته اپیک فیلان بیسال په چرا تو کونسولم نفروختش لعنتی
این بازی رو بعد از تجربه استارفیلد بازی کردم و هر دو در کنار کاتسین فانتزی ۱۶ جز worst tree ۲۰۲۳ بودن
از بازیش زیاد خوشم نیومد ولی ارزش یکبار تجربه کردن داره
بین بازیای ترسناک یه حالو هوای دیگه ای داشت
فضای سایلنت هیلی بود
ولی ترسش با اون فرق داشت
هیچ چیز ترسناکی نیست ولی هیچ وقت احساس امنیت نمیکنی برای همین از سایه خودتم میترسی
بیشتر با صدا و موسیقی میترسونتت
من یه بار توی برایت فالز رفتم توی مکان امن سیو کنم بعد چند بار سیو کردن توی منطقه یهو برق قطع شد 😂
.
اصلی ترین دلیلم برای تجربه بازی فهمیدن ادامه داستان الن ویک ۱ بود
حالا نمیدونم ربط داره یا نه
آلن ویک ۲ رو بار اول تموم کردم
بعدش به سریال twins peaks برخوردم اینم دیدم
دوباره ازی آلن ویک ۲ رو حالتی که جدید اضافه شد رو پلی دادم
به نظرم سم لیک از سریال Twins Peaks هم ایده گرفته باشه.
فک کنم آره
یه ویدیو هم توی یوتیوب دیده بودم میگفت که منبع اصلی آلن ویک این سریال بود
آره یکی از منابع الهامش بوده
فکر می کنم ایده نوشتن این مقاله ، از بعد از State Of Play اخیر سونی به ذهنتون اومد !! 😁
بهترین بازی ۲۰۲۲ در کنار اسپایدرمن ۲ و بالدرز گیت ۳ بود برای من واقعا ازش لذت بردم
چرا همه نوشتن ۲۰۲۲. اول کامنت Omidsoltani7 خوندم گفتم اشتباه تایپیه پیش میاد. اینجا هم تو نوشتی ۲۰۲۲. نکنه سال پیش ۲۰۲۲ بود من دارم اشتباه میکنم😶
اکثر مردم نینتندو ندارن
برای همین بازیاشو نتونستن تجربه کنن
ولی جدا زلدا یکی از بهترین بازیای سال بود
زلدا رو قسمت نشد برم سمتش احتمالا چند هفته دیگه شروعش کنم 😅
شرمنده بابت اشتباه تایپی ۲۰۲۳*
اینکه Alan wake رو نوعی سایلنت هیل بدونی واقعا مسخرس. Alan wake توی خیلی از چیزها خودشو از سایلنت هیل جدا کرده و می خواد یک عنوان جدید باشه نممی دونم چرا هی بهش میگن سایلنت هیل
واقعا محشر بود، منتظرم عید بیاد دوباره بازی تجربه کنم کلی معما حل نشده مونده برام.
فوق العاده بود از دستش ندید، داستان و گیم پلی، موزیک، گرافیک فوق العاده داره .
بهترین بازی سال برای من بود در کنار Cocon
بتازگی ریمستر نسخه اول رو تموم کردم و واقعا ازش لذت بردم واقعا همچین بازیی اونم برای ۱۴ سال پیش خیلی عالی بوده صبر ندارم برم نسخه دوم رو الان بازی کنم
منتظر چندین ساعت ، ابهام ، تعجب ، شگفت زدگی ، گیجی و ترس و وهم باش 🤝🏻🙂
بهترین بازی ترسناک دنیا منتظر ریمیک مکس هستم استاد سم لیک
گوتی ۲۰۲۳ باید میشد این بازی، عالی بود.