بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ میلادی فیلم‌های بسیار خوب و جذابی اکران شدند که بهترین فیلم‌ها توسط وب‌سایت ددلاین انتخاب شده است.

با وجود تأخیرهای ناشی از همه‌گیری کرونا، اعتصابات بازیگران و نویسندگان، تغییرات اساسی در شرکت‌ها و همچنین موارد متعدد دیگر، سال ۲۰۲۳ به طور کلی سال بسیار خوبی برای فیلم‌ها بوده است. این خودش یک معجزه به شمار می‌رود و همچنین نشان می‌دهد که شاید صنعت سینما از بین نرفته است.

در راستای بررسی فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی منتقدان وب‌سایت ددلاین هر کدام فهرستی از بهترین فیلم‌های سال منتشر کردند که فیلم‌‎های مختلفی را در بر می‌گیرد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی بپردازیم.

بهترین فیلم‌ها به انتخاب پیت هاموند

فیلم American Fiction

فیلم «داستان آمریکایی» یک طنز بسیار برنده و آمیخته با داستان خانوادگی گزنده‌ای از نویسنده و کارگردان کورد جفرسون در اولین تجربه کارگردانی‌اش به شمار می‌رود. جفری رایت در این فیلم نقش نویسنده‌ای را بازی می‌کند که از تصاویر کلیشه‌ای سیاه‌پوستان در کتاب‌ها و فیلم‌ها منزجر شده و قصد دارد کاری درباره آن انجام بدهد.

فیلم Barbie

فیلم barbie
فیلم Barbie

فیلم شماره یک باکس آفیس امسال را نباید به‌خاطر اینکه برای افراد بسیار زیادی راضی‌کننده و جذاب بوده، نقد کرد. برداشت گرتا گرویگ از عروسک بسیار مشهور شرکت متل نه‌تنها یک کمدی پر زرق‌وبرق و همه چیز است بلکه توانسته چهره‌ای انسانی روی باربی و کن قرار بدهد.

فیلم BlackBerry

چه کسی می‌دانست که فیلمی درباره ظهور و سقوط معروف‌ترین گوشی هوشمند کانادا می‌تواند تا این اندازه هوشمند و جالب باشد؟ فیلم «بلک‌بری» اولین فیلم از مجموعه‌ای از فیلم‌های بسیار خوب سال ۲۰۲۳ میلادی بود که به‌نوعی یک فیلم بیوگرافی به شمار می‌رود و ثابت کرد که می‌تواند چیزهای بسیار زیاد و فراتر از انتظار ما را ارائه کند.

فیلم The Burial

اگرچه فیلم «خاک‌سپاری» به طور مستقیم برای پخش آنلاین رفت اما این اثر سینمایی از آن دسته آثاری است که مطمئنا تماشاگران قدیمی پسند را بسیار خشنود خواهد کرد. جیمی فاکس و تامی لی جونز در این فیلم کمدی و درام حقوقی بر اساس داستان واقعی بازی می‌کنند و این اثر سینمایی ثابت کرد که این بازیگران همچنان افراد بااستعداد و توانمندی هستند.

فیلم The Color Purple

فیلم the color purple
فیلم The Color Purple

فیلم «رنگ ارغوانی» پنجمین اقتباس ساخته شده از کتاب اصلی آلیس واکر است و هیچ کس فکر نمی‌کرد که این اثر چیزی برای ارائه کردن داشته باشد اما دوستداران موزیکال‌های سینمایی به‌خوبی ساخته شده مطمئنا از اینکه استیون اسپیلبرگ، اپرا وینفری و کوئینسی جونز تصمیم گرفتند تا این فیلم را بسازند، بسیار سپاسگزار هستند. سکان کارگردان این اثر اقتباسی را در بلیتز بازاوول در دست دارد و از جمله بازیگران حاضر در آن نیز می‌توان به فانتازیا بارینو، دنیل بروکس و تاراجی پی هنسون اشاره کرد که نقش سه شخصیت اصلی داستان را بازی می‌کنند.

فیلم The Holdovers

فیلم «جاماندگان» از آن دسته آثاری است که به نظر می‌رسد هالیوود ساخت آن‌ها را مدت‌ها پیش فراموش کرده است اما این الکساندر پین است که توانسته این فیلم کمدی انسانی و شگفت‌انگیز را به ثمر بنشاند. این اثر سینمایی نه‌تنها توانسته به خودی خودش برجسته باشد بلکه ادای احترام بسیار خوبی به فیلم‌های دهه هفتادی است که آن‌ها را بسیار دوست داریم. در این اثر سینمایی، پل جیاماتی، داواین جوی راندولف و دومینیک سسا نقش سه شخصیت اصلی را بازی می‌کنند، سه شخصیتی که مطمئنا به این زودی آن‌ها را فراموش نخواهید کرد.

فیلم Killers of the Flower Moon

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
فیلم Killers of the Flower Moon

واقعاً شگفت‌انگیز است که این فیلم سه و نیم ساعته در ژانر جنایی و وسترن ساخته مارتین اسکورسیزی خسته‌کننده نیست. در عوض، این اثر سینمایی به فیلمی برجسته و جالب تبدیل می‌شود که حقیقت را درباره بخشی وحشتناک از تاریخ آمریکا در رابطه با منطقه اوسیج و توطئه علیه آن‌ها که حدود ۱۰۰ سال پیش اتفاق افتاده بود را بیان می‌کند. لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون نقش‎‌آفرینی‌های بسیار خوبی از خودشان ارائه کردند و مطمئنا این اثر سینمایی در فیلموگرافی مارتین اسکورسیزی برجسته خواهد بود.

فیلم Maestro

مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ به دنبال آن بودند تا داستان زندگی موزیسین برجسته لئونارد برنستاین را بسازند اما در نهایت، این بردلی کوپر بود که این کار را به سرانجام رساند. البته اسپیلبرگ و اسکورسیزی تهیه‌کننده این اثر سینمایی بودند. در این فیلم، خود بردلی کوپر نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند و همچنین علاوه بر کارگردانی، نویسنده و تهیه‌کننده آن است. این اثر سینمایی داستان پیچیده و در عین حال الهام‌بخشی درباره ازدواج دارد. کری مولیگان و بردلی کوپر توانستند نقش‌آفرینی‌های بسیار خوبی را از خودشان ارائه کنند و موسیقی نیز در این اثر بسیار جذاب و دلنشین است.

فیلم May December

تاد هاینز با فیلم «می دسامبر» بار دیگر ثابت کرده که او چقدر کارگردان و فیلمساز بزرگ و برجسته‌ای است که توانسته نقش‌های بزرگی را برای زنان به ارمغان بیاورد و همچنین نقش‌آفرینی‌های بسیار خوب و درخشانی را از بازیگران بگیرد. او این کار را در این فیلم با ناتالی پورتمن و جولین مور انجام داده است، دو بازیگری که به‌خوبی در این داستان جذاب و خوش ساخت از هویت و پیوندهای عجیب جای گرفته‌اند. چارلز ملتون نیز به‌خوبی نقش یکی از شخصیت‎های اصلی را بازی می‌کند و نقش‌آفرینی درخشان و برجسته‌ای از خودش ارائه کرده است.

فیلم Oppenheimer

فیلم oppenheimer
فیلم Oppenheimer

این فیلم بیوگرافی برجسته درباره زندگی سازنده بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر اثری تازه از کریستوفر نولان به شمار می‌رود که نیازی نبود در باکس آفیس جهانی بسیار برجسته باشد اما واقعیت این است که بینندگان از تماشای این فیلم سه ساعته درام و با کیفیت لذت بردند و این اثر سینمایی فروش خوبی در گیشه داشت. مطمئنا کریستوفر نولان با این اثر توانسته به دستاورد خوبی دست پیدا کند.

فیلم Origin

آوا دوورنی در پایان اکران این اثر سینمایی درام خیره‌کننده و حماسی در جشنواره فیلم ونیز، هشت دقیقه تشویق شد و واقعاً شایسته آن بود. همانند فیلم کریستوفر نولان، فیلم «خاستگاه» نیز کاملاً غیرمنتظره بود و اقتباسی از کتاب غیرداستانی ایزابل ویلکرسون است و به بررسی تاریخ سیستم کاست می‌پردازد و توسط آوا دوورنی نیز به یک داستان اورجینال درباره زندگی یک زن و سفر به خاستگاه اینکه او کیست و چطور به آنجا رسیده است، تبدیل می‌شود. اونجونو الیس تیلور در فیلمی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای را ارائه کرده است.

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ به انتخاب والری کامپلکس

فیلم A Thousand and One

فیلم a thousand and one
فیلم A Thousand and One

نقش‌آفرینی تیانا تیلور یکی از مواردی است که فیلم «هزار و یک» ساخته ای وی راکول را برجسته و درخشان می‌کند. این فیلم زندگی مردم بومی نیویورک را از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ میلادی روایت می‌کند که دوره گذار در نیویورک بوده است. فیلم «هزار و یک» نامه‌ای عاشقانه به مادران، پسران، دختران، فقرا، آواره‌ها و هجوم‌آوران به شهر نیویورک است.

فیلم The Blackening

فیلم «سیاه شدن» ترکیب خوبی از کمدی و ترسناک است که کلیشه‌های این ژانر را به چالش می‌کشد، به‌خصوص آن مواردی که پیرامون بازیگران عمدتاً سیاه‌پوست است. سکان کارگردانی این فیلم را تیم استوری در دست داشته و فیلم‌نامه آن را نیز تریسی الیور و دیوین پرکینز قلم زده است و این اثر سینمایی ادای احترامی به برخی از فرنچایزهای وحشت نمادین مانند Scream، Friday the 13th و Saw دارد و این در حالی است که درون آن لحظات خنده‌دار و بامزه‌ای نیز وجود دارد.

فیلم Eileen

فیلم eileen
فیلم Eileen

این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته اوتسا مشفق ساخته شده و باور کنید یا نه، داستان فیلم برخی از خلأهای موجود در کتاب را پر کرده است. همچنین نشانه‌هایی در دیالوگ‌های فیلم‌نامه وجود دارد که آنچه که در راه است را پیش‌بینی می‌کند. بیننده می‌داند که فیلم «آیلین» در حال رفتن به سمت یک نقطه عطف است اما نمی‌داند که چه چیزی یا کسی باعث این نقطه عطف می‌شود. انتظار چیزی است که این فیلم را به یک اثر نوآر تکان‌دهنده تبدیل می‌کند و خنده‌های غیرمنتظره نیز باعث شده تا فیلم «آیلین» ارزش دیدن داشته باشد.

فیلم Origin

با فیلم «خاستگاه» آماده وحشیگری تصویرگری از آسیب‌های نژادی و قومی باشید. نتیجه این اثر سینمایی نیز نشأت گرفته شده از نقش‌آفرینی‌های آنجونو الیس تیلور، جان برنتال و نیسی نش بتس است که بسیار ملموس، انفجاری و بسیار قدرتمند احساس می‌شوند.

فیلم Beyond The Aggressives: 25 Years Later

فیلم Beyond The Aggressives: 25 Years Later دنباله‌ای برای فیلم The Aggressives محصول سال ۲۰۰۵ میلادی است و کارگردان دنیل پدل توانسته هم هیجان دوران جوانی و هم واقعیت‌های تلخ‌تر بزرگسالی را به دقت به تصویر بکشد و به سوژه‌هایش این امکان را می‌دهد تا زندگی‌هایی را بازتاب بدهند که به واسطه عجیب و غریب بودن، هویت و کشمکش‌های شخصی شکل گرفته‌اند.

فیلم Past Lives

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
فیلم Past Lives

فیلم «زندگی‌های گذشته» به زیبایی به بررسی مضامین سرنوشت و پیوند مجدد از طریق داستان دو دوست صمیمی از دوران کودکی می‌پردازد، کسانی که سال‌ها بعد به طور اتفاقی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. سلین سانگ توانسته فیلمی احساسی را خلق کند که بازیگران اصلی آن یعنی گرتا لی و تئو یو توانستند نقش‌آفرینی‌های ظریفی از خودشان ارائه کنند.

فیلم Poor Things

فیلم «بیچارگان» با طنز پوچ و شخصیت‌های عجیب و غریبش نشان می‌دهد که یورگوس لانتیموس همچنان در تلاش است تا مرزهای بینش منحصربه‌فرد کارگردانی خودش را توسعه بدهد. اما استون به‌خوبی برای ایفای نقش اصلی این اثر سینمایی انتخاب شده و توانسته نقش‌آفرینی شوخ‌طبع و جذابی را ارائه کند که همسو با پیش‌فرض داستانی عجیب فیلم است و به طور احساسی طنین‌انداز می‌شود.

فیلم The Zone of Interest

فیلم the zone of interest
فیلم The Zone of Interest

فیلم The Zone of Interest همانند یک کلاس درس فیلمسازی است. این اثر سینمایی از عناصر ترسناک استفاده می‌کند تا یک تجربه شنیداری محیطی وحشتناک را ایجاد کند که مطمئنا تاکنون بیننده همانند آن را ندیده یا نشنیده است. صداهای وحشت بی‌وقفه هستند و رعشه بر بدن بینندگان می‌اندازند.

فیلم Four Daughters

کائوتر بن هانیا از سوژه‌هایش با شفقت عمیق فیلم می‌گیرد و رؤیاها، دل‌شکستگی‌ها و کشمکش‌های روزمره را مستند می‌کند که علی‌رغم تفاوت‌های فرهنگی، به طور جهانی ملموس هستند. فیلم «چهار دختر» نشان می‌دهد که بن هانیا نه‌تنها یکی از بهترین فیلمسازان شمال آفریقا است بلکه مستندسازی در سطح جهانی است که صدای کسانی را پخش می‌کند که به‌ندرت صدایشان شنیده می‌شود. این یک سینمای آگاهانه و اجتماعی است که با آسیب‌پذیری ساخته شده است.

فیلم Kokomo City

مستند روشنگرانه «شهر کوکومو» به کارگردانی دی اسمیت به زندگی چهار کارگر جنسی سیاه‌پوست می‌پردازد که بین دوگانگی پیچیده بین جامعه سیاه‌پوست و خودشان گرفتار شده‌اند. از طریق مصاحبه‌های صریح، این فیلم صدای گروهی از افرادی است که اغلب نادیده گرفته می‌شوند و این در حالی است که سوژه‌ها درباره انزوا و تبعیض‌هایی صحبت می‌کنند که اغلب با آن‌ها مواجه هستند.

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ به انتخاب دیمن وایز

فیلم May December

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
فیلم May December

جدیدترین ساخته تاد هینز داستان یک رسوایی از دهه نود میلادی را بر می‌دارد و به آرامی نیز واقعیت تلخی که پشت رابطه میان می و دسامبر وجود دارد را آشکار می‌کند. در این اثر سینمایی ناتالی پورتمن نقش یک هنرپیشه را بازی می‌کند که زندگی زن میان‌سالی به نام گریسی را مستند می‌کند، زنی که به‌خاطر رابطه با یک فرد کوچکتر دو بار به سر تیتر خبرها تبدیل شده است. جولین مور مثل همیشه در این اثر سینمایی نیز توانسته نقش‌آفرینی مسحورکننده‌ای به‌عنوان گریسی داشته باشد اما این چارلز ملتون است که به‌خاطر ایفای نقش این مرد جوان توانسته بسیار برجسته باشد و بدرخشد. موسیقی متن ساخته میشل لگراند نیز نقش حیاتی در این اثر سینمایی دارد.

فیلم Anatomy of a Fall

در مراسم کن امسال که با حضور فیلمسازان برجسته و درخشانی بود، جاستین ترتیب توانست به فیلم «آناتومی یک سقوط» جایزه نخل طلا را به دست بیاورد. کلید موفقیت این اثر سینمایی نیز اجرای درخشان و خیره‌کننده ساندرا هولر بوده است، کسی که باعث شده تا مدت زمان ۱۵۲ دقیقه‌ای فیلم اصلاً خسته‌کننده احساس نشود. اما اعتبار این اثر همچنان به فیلم‌نامه آن نوشته خود جاستین تریت و همسرش آرتور هراری است که از یک معمای قتل ساده استفاده کردند و آن را به یک کالبدشکافی اعتیادآور و خیره‌کننده از یک ازدواج تبدیل کردند که در آن، یک رمان‌نویس آلمانی پس از مرگ غیر قابل توضیح شوهر فرانسوی‌اش متهم به قتل است. پرونده به دادگاه می‌رود اما سؤالات مدت‌ها پس از اعلام حکم همچنان بی پاسخ می‌مانند.

فیلم The Zone of Interest

جاناتان گلیزر ده سال پس از ساخت فیلم Under the Skin توانسته فیلمی جذب و متفاوت خلق کند. او یک کتاب برداشته، محتواهایش را خالی کرده و به نحوی نیز یک شاهکار تجربی خلق کرده که تا استخوان نفوذ می‌کند. این اثر سینمایی با سبک فیلم‌برداری متفاوت زندگی روزمره خانواده هوس را نشان می‌دهد که در سایه آشویتس زندگی می‌کنند. این تصاویر داستانی از یک زندگی روستایی و طبقه متوسط را نشان می‌دهند اما موسیقی متن، فریادهای دلخراش و شلیک گلوله به علاوه موسیقی وحشتناک میکا به ما یادآوری می‌کند که در آن سوی دیوار باغ چه اتفاقاتی در جریان است.

فیلم The Holdovers

فیلم the holdovers
فیلم The Holdovers

در این اثر سینمایی پل جیاماتی و الکساندر پین بار دیگر با یکدیگر همکاری کردند تا کاراکترهای بدیعی را به نمایش در بیاوردند. اتفاقات این اثر در دهه هفتاد میلادی جریان دارد و پروفسور پل هانهام وظیفه یافته تا مراقب دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی باشد، دانش‌آموزانی که در تعطیلات کریسمس جایی برای رفتن ندارند. اینکه این موارد به کجا ختم می‌شوند، چیز سختی نیست اما جذبه میان بازیگران اصلی این اثر سینمایی باعث ایجاد حس و حالی شده که بیننده را به‌شدت به خودش جلب می‌کند. به همین ترتیب، الکساندر پین یک اثر سینمایی قبل از دوران اینترنت را خلق کرده که در آن توجه بسیار زیادی به جزئیات شده است.

فیلم Past Lives

همانند فیلم Moonlight ساخته بری جنکینز، فیلم «زندگی‌های گذشته» ساخته سلین سانگ در سالی عرضه شده که صنعت فیلم تحت سلطه دو فیلم بسیار بزرگ بوده است. در واقع به احتمال بسیار زیاد صدا و خشم بسیار زیاد حول محور Barbenheimer باعث شده تا مخاطبان به تماشای این درام آرام و ملایم سوق پیدا کنند، فیلمی که در آن، یک زن جوان کره‌ای آمریکایی به نام نورا با بازی گرتا لی این فرصت را پیدا می‌کند تا تأثیر شانس و زمان را از بین ببرد، آن هم وقتی دوست کودکی‌اش با او در فیس‌بوک تماس برقرار می‌کند.

فیلم American Fiction

جفری رایت پس از ارائه اندکی از نبوغ طنزش در فیلم Asteroid City در فیلم «داستان آمریکایی» به ما یادآور می‌شود که چه کارهایی از دستش بر می‌آید. این اثر سینمایی اقتباسی از رمان Erasure محصول سال ۲۰۰۱ نوشته پرسیوال اورت است و در آن، جفری رایت نقش تلونیوس الیسون را بازی می‌کند، یک نویسنده آفریقایی آمریکایی متوسط که از شرح حال‌ها خسته شده و یک رمان گانگستری مزخرف با نام مستعار می‌نویسد. در کمال تأسف او، کتابش موفق می‌شود و در موقعیتی که وی قرار می‌گیرد، کمدی‌های بسیار زیادی شکل می‌گیرند. این اثر سینمایی اولین فیلم کورد جفرسون است و توانسته تعادل خودش را حفظ کند.

فیلم Dream Scenario

فیلم dream scenario
فیلم Dream Scenario

پل متیوز یک زیست‌شناس پیشرو است که شروع به حضور در رؤیاهای مردم می‌کند و در ابتدا تنها حضوری گذرا دارد. پل از بدنامی ناگهانی خودش گیج می‌شود و با اکراه آن را می‌پذیرد اما وقتی این رؤیاها به کابوس تبدیل می‌شوند، دانش‌آموزانش نمی‌خواهند کاری با او داشته باشند. فیلم «سناریو رؤیایی» با بازی نیکلاس کیج در نقش اصلی است و تصویری زیرکانه از هیجان عصر اینترنت ارائه می‌کند که در آن، مسائل پیچیده به یک میم کاهش پیدا می‌کنند.

فیلم Poor Things

وقتی صحبت از جهان‌سازی می‌شود، یورگوس لانتیموس از توانایی‌های بسیار زیادی برخوردار است و نه‌تنها طراحی خاصی دارد بلکه با روشی خاص بازیگران شناخته شده را به میل خودش به کار می‌گیرد و شخصیت آشنای آن‌ها را به نمایش در می‌آورد. اما استون در این اثر سینمایی نقش دختری به نام بلا را بازی می‌کند که یک آزمایش غیراخلاقی است و توسط دانشمندی آسیب دیده از نظر عاطفی و جسمی با بازی ویلم دفو ساخته شده است. ماجراجویی‌های بلا برای همه مناسب نیستند و مدت زمان طولانی این اثر نیز ممکن است برای همه جالب نباشد اما یورگوس لانتیموس تسلط عجیبی بر فیلم خودش دارد.

فیلم Priscilla

فیلم «پریسیلا» ساخته سوفیا کاپولا داستان ازدواج الویس پریسلی را به تصویر می‌کشد و این داستان نیز از دیدگاه کمتر مورد توجه قرار گرفته همسر جوانش پریسیلا روایت می‌شود. کیلی اسپانی به‌خوبی توانسته نقش اصلی این فیلم را بازی کند و توانایی‌های خودش را به رخ بکشد. موسیقی متن این اثر سینمایی فوق‌العاده است و احتمالاً بهترین فیلم سوفیا کاپولا به شمار می‌رود.

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ به انتخاب استفانی بانبری

فیلم Anatomy of a Fall

فیلم anatomy of a fall
فیلم Anatomy of a Fall

فیلم «آناتومی سقوط» برنده جایزه اصلی در جشنواره کن شد و مطمئنا از جمله فیلم‌های برجسته در مراسم اسکار خواهد بود و داستانی ظریف و کاملاً جذاب از زنی متهم به قتل را روایت می‌کند و همراه با نقش‌آفرینی خارق‌العاده و درخشانی از هنرپیشه آلمانی ساندرا هولر است. اینکه این زن شوهرش را به قتل رسانده است یا خیر، تمرکز نویسنده و کارگردان فیلم جاستین تریت نیست بلکه این اثر سینمایی به طرز جالب و مهیجی مورد قضاوت قرار گرفتن این زن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فیلم The Zone of Interest

دومین نقش‌آفرینی برجسته ساندرا هولر در سال ۲۰۲۳ میلادی، حضور در نقش همسر یک نازی به نام هدویگ هوس است که زندگی رؤیایی‌ای را در کلبه‌ای روستایی در کنار آشویتس سپری می‌کند، جایی که رودولف هوس با بازی کریستین فریدل به‌خاطر کارایی خودش به‌عنوان فرمانده اردوگاه مورد تحسین قرار می‌گیرد. دودکش‌های اتاق گاز در برابر آسمان آبی دود می‌کنند و گهگاه نیز چیزهای ناخوشایند در رودخانه به چشم می‌خورد اما هدویگ ترجیح می‌دهد که به آن‌ها بی‌توجهی کند. او روی گل‌های رز، بچه‌هایش و همچنین کت‌های خز و لباس‌های ابریشمی که از قربانیان شوهرش جمع‌آوری شده‌اند، متمرکز شده است. این مناظر به تصویر کشیده توسط جاناتان گلیزر از هولوکاست بسیار دلهره‌آور و ماندگار هستند.

فیلم Past Lives

این اثر درخشان و برجسته از سلین سانگ در جشنواره فیلم ساندنس توانست مورد توجه قرار بگیرد و اکران آن نیز تحسین بسیار زیادی را به دست آورد. در این اثر سینمایی گرتا لی نقش یک مهاجر کره‌ای به نام نورا را بازی می‌کند که زندگی‌ای به‌عنوان یک نویسنده و زن متأهل خوشبختی در شهر نیویورک برای خودش ایجاد کرده است اما وقتی دوست او از دوران مدرسه به نام هائه سونگ با بازی تئو یو او را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کند، همه چیز به هم می‌ریزد. این اثر سینمایی یک شاهکار برجسته است.

فیلم Godzilla Minus One

فیلم godzilla minus one محصول سال ۲۰۲۳
فیلم Godzilla Minus One

این موجود غول‌پیکر رادیواکتیوی از زمانی که در سال ۱۹۵۴ میلادی برای اولین بار از اعماق بیرون آمد، بارها برای زیر پا گذاشتن شهر توکیو آمده است اما این فیلم پیش‎‌درآمد ساخته تاکاشی یامازاکی که اتفاقات آن بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم جریان دارد، احتمالاً یکی از بهترین آثار است. این هیولا همیشه حامل یک استعاره است و در اینجا نیز مظهر ملتی شکست خورده و آسیب دیده است. قهرمان داستان نیز کویچی است که یک خلبان کامیکازه به شمار می‌رود و سعی دارد با قرار دادن خودش در خط مقدم مبارزه با گودزیلا عزت خودش را بازیابد. رویارویی بین انسان و جانور بدخواه به طرز هیجان‌انگیزی تماشایی می‌شود و در عین حال، جذابیت‌های ماجراجویی‌های عادی را حفظ می‌کند و این در حالی است که داستان انسانی آن متحول‌کننده و عمیق است.

فیلم Fallen Leaves

در طی چهار دهه آکی کائوریسماکی نسخه شخصی و خصوصی خودش از زندگی طبقه کارگر در فنلاند را بررسی کرده است. این فیلم داستان کوچک صندوقدار سوپرمارکت آنسا با بازی آلما پویستی و کارگر ساختمانی جوسی واتانن را دنبال می‌کند که هر دو در زندگی تحت سرمایه‌داری زیر فشار هستند اما به شیوه‌ای گیج‌کننده جذب یکدیگر شده‌اند.

فیلم Saint Omer

سال ۲۰۲۳ میلادی سال بسیار خوب و جذابی برای فیلم‌های درام دادگاهی بوده است و مستندساز فرانسوی آلیس دیوپ یک پرونده کودک کشی را به یک داستان ذهنی چالش‌برانگیز تبدیل می‌کند که زندگی پر دردسر فرد متهم را به تصویر می‌کشد، متهمی که یک مهاجر سنگالی تحصیل کرده و خوش بیان است و نوزاد خودش را غرق کرده است. وقتی مدعی علیه ادعا می‌کند که تحت طلسم جادوگر بوده، هم دادگاه و هم بیننده‌ها شوکه می‌شوند و همین نیز پرسش‌های اجتناب ناپذیری درباره فرهنگ و استعمار ایجاد می‌کند.

فیلم BlackBerry

فیلم blackberry
فیلم BlackBerry

فیلم بیوگرافی «بلک‌بری» از مت جانسون داستان تلفن کانادایی بلک‌بری را روایت می‌کند که به طور مختصر جهان را به تسخیر خودش در آورد تا اینکه آیفون توانست مورد توجه همه قرار بگیرد. مت جانسون خودش نقش داگ فرجین را بازی می‌کند که این فناوری را ارائه می‌کند. آن‎‌ها که از بازاریابی ناامید بودند، با جیم بالسیلی وارد تجارت می‌شوند، کسی که آن‌ها را به طور مختصر ثروتمند می‌کند اما در این بین نیز دوستی طولانی مدت آن‌ها را از بین می‌برد. فیلم «بلک‌بری» به طور هم‌زمان پرتنش و خنده‌دار است و توانسته داستانی جالب و جذاب را بازگو کند.

فیلم The Delinquents

این داستان پر از پیچ و خم و مسحورکننده با بی‌هدف‌ترین سرقت از بانک شروع می‌شود: موران با بازی دنیل الیاس به‌سادگی وارد خزانه بانک می‌شود، جایی که در آن کار می‌کند و مقدار پولی که فکر می‌کند سزاوار آن است را بر می‌دارد. او انتظار دارد دستگیر شود اما در همین حین نیز به یکی از همکارانش می‌گوید که پول‌ها را در کجا پنهان کند. کارگردان آرژانتینی رودریگو دومینگو توانسته در این فیلم در ژانر سرقت ساختارشکنی کند. هیچ تعقیب و گریز، تیراندازی یا درگیری‌های مهلکی وجود ندارد و هر موقع که مسیر به سمت این موارد سوق پیدا می‌کند، او راه به سمت موارد غیرمنتظره کج می‌کند. نتیجه این کار نیز یک فیلم مرموز و فریبنده شده که همانند یک رؤیا در ذهن بیننده ماندگار می‌شود.

فیلم Theater Camp

فیلم «کمپ تئاتر» یکی از فیلم‌های مستقل سال گذشته میلادی به شمار می‌رود که شادی‌ها و پوچی‌های کمپ تابستانی را به نمایش در می‌آورد. این فیلم در قالب یک فیلم تمسخرآمیز ساخته شده و عمدتاً بداهه‌پردازی شده و داستان چهار دوست را دنبال می‌کند که در کمپ تئاتر با هم آشنا شده‎‌اند. از شروع این اثر سینمایی تا پایان موزیکال آن، این اثر پر از لذت و دلنشینی است.

فیلم Killers of the Flower Moon

این اثر سینمایی تازه از مارتین اسکورسیزی که مطمئنا با آثار قبلی وی متفاوت است، بخشی وسترن، بخشی کارآگاهی و بخشی از تاریخ زنده و برجسته آمریکا است که همگی به شکلی رضایت‌بخش در کنار هم قرار گرفتند و جنایت‌های مرتکب شده علیه مردم اوسیج در دهه ۱۹۲۰ میلادی و پس از کشف نفت در سرزمین آن‌ها در اوکلاهاما را نشان می‌دهد. رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو نیز در این اثر سینمایی نقش مردان سفیدپوستی را بازی می‌کنند که برای به دست آوردن بخشی از این ثروت به اینجا آمدند. مارتین اسکورسیزی در این اثر سینمایی توانسته داستانی ناگفته از قبیله اوسیج را به نمایش در بیاورد.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی به انتخاب منتقدهای وب‌سایت ددلاین پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست و شما کدام فیلم را بهترین اثر سال گذشته می‌دانید؟

منبع: deadline

LeroxDARKSIRENDota2گمنامCambyses The Thirdnobodyنمی دونمv-alkalineCJ of GTA VIARSHIAAAAEAGAMERKratosBADMANmarioBrainiac(خداحافظ)کاکاسنگیDaniallox😃

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ - گیمفا