برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۳
تنها چند روز تا پایان سال ۲۰۲۳ باقی مانده است. در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۳! رتبهبندی به گونهای است که هر چه پیش میرویم اخبار داغتر و مهمتر میشوند (با کلیک روی تیترها، به خبر مربوطه وارد خواهید شد). در ادامه با برترین اخبار سال همراه باشید.
۳۰. بازی The Wolf Among Us 2 تا سال ۲۰۲۴ تاخیر خورد
استودیوی تلتیل گیمز (Telltale Games) در اوایل سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که ادامۀ مورد انتظار The Wolf Among Us برای جلوگیری از کرانچ و آسیب دیدن تیم توسعه، انتشار در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار داده است. همچنین، بازی از موتورگرافیکی Unreal Engine 4 به نسخۀ ۵ این موتورگرافیکی انتقال خواهد یافت.
ما این تصمیم سخت را گرفتیم تا The Wolf Among Us 2 را از بازۀ ۲۰۲۳ خارج کنیم.
متوجه هستیم که این خبری ناخوشایند است.
ما در سال ۲۰۲۰ کار روی این بازی را آغاز کردیم و همچنان مصمم هستیم تا داستان Bigby و همراهانش را ادامه دهیم؛ اما زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت و مطرح کردن این موضوع حس بدی به ما میدهد.
پروسۀ ساخت ادامه مییابد.
ما متعهد هستیم تا ادامهای را ارائه دهیم که طرفداران لایقش هستند و کاری را انجام دهیم که به نفع بازی است.
تلتیل گیمز
۲۹. از بازی TMNT: The Last Ronin رونمایی شد
THQ Nordic با انتشار یک تیزر سینماتیک کوتاه، از بازی TMNT: The Last Ronin رونمایی کرد. چند ماه پیش، شایعههایی پیرامون ساخت یک اقتباس از The Last Ronin در مدیوم بازیهای ویدیویی منتشر شده بود، اما در سال ۲۰۲۳ رسماً توسعۀ این اثر تایید شد. بازی TMNT: The Last Ronin توسط استودیوی Black Forest Games، سازندگان Destroy All Humans،برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری یاکس/اس و PC در دست ساخت قرار دارد.
۲۸. بازی Metroid Prime Remastered رونمایی و عرضه شد
شرکت نینتندو در تاریخ ۲۰ بهمن به صورت کاملاً غافلگیرانه از بازی Metroid Prime Remastered رونمایی و آن را ناگهانی در فروشگاه دیجیتالی eShop عرضه کرد. بازسازی اولین Metroid Prime شامل هیچگونه محتوای جدیدی نمیشود، اما از تنظیمات بهینهتر کنترل، گرافیک بصری بهبود یافته و برخی قابلیتهای دسترسی دیگر بهره میبرد.
۲۷. ساخت Star Wars Jedi 3 تایید شد
کامرون مانهن (Cameron Monaghan)، بازیگر نقش کال کستیس (Cal Kestis) در سری Star Wars Jedi، مدتی پیش تایید کرد که سومین بازی از این سری در دست ساخت قرار دارد.
وی در جریان رویداد Ocla Comic-Con اعلام کرد:
ما روی سومی کار میکنیم. ما همین حالا در پروسۀ تولید آن قرار داریم … امیدواریم وقتی تمام حرفها را زدیم و پروژه را انجام دادیم، باری دیگر چیزهای جالبی برای شما به ارمغان بیاوریم.
۲۶.اولین تریلر گیمپلی Metal Gear Solid 3 Remake
چندی پیش، تریلری از گیمپلی بازی مورد انتظار Metal Gear Solid Delta: Snake Eater منتشر و اعلام شد که این عنوان با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 توسعه مییابد. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater در تاریخی نامعلوم برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و PC عرضه خواهد شد.
۲۵. مایکروسافت دیگر اشتراک ۱ دلاری گیم پس را ارائه نمیدهد
مایکروسافت در ماه فروردین اعلام کرد که دیگر اشتراک ۱ دلاری گیم پس را ارائه نمیدهد و مشترکان جدید نمیتوانند به صورت آزمایشی این سرویس را تجربه کنند. رئیس بخش ارتباطات جهانی ایکس باکس، کاری پرز (Kari Perez)، در بیانیهای به وبسایت The Verge، این خبر را تایید کرد. وی در این باره گفت:
ما جلوی پیشنهاد آزمایشی و ورودی به سرویس ایکس باکس گیم پس آلتیمیت و پی سی گیم پس را گرفتهایم و قصد داریم در آینده برای مشترکان جدید رویکرد تازهای را در نظر بگیریم.
۲۴. خالق Devil May Cry و Bayonetta استودیوی Platinum Games را ترک کرد
هیدکی کامیا (Hideki Kamiya)، خالق Devil May Cry ،Bayonetta و Resident Evil 2، مدتی پیش به دلیل اختلاف بر سر فلسفۀ توسعۀ بازیهای ویدیویی، استودیوی پلتینوم گیمز (Platinum Games) را ترک کرد.
کامیا در این باره گفت:
«رابطه من با Platinum Games بر اساس اعتماد بود. تصمیم گرفتم آنجا را ترک کنم زیرا احساس میکردم مسیری که شرکت در آن حرکت میکند با اعتقادات من به عنوان یک توسعهدهنده متفاوت است. بدون عنصر اعتماد، نمیتوانستم در آنجا به کار ادامه دهم، بنابراین از آنجا خارج شدم تا بتوانم به روشی که به نظرم درست است، به کار ادامه دهم.
من بازیها را یک محصول نمیدانم، بلکه بیشتر به عنوان یک اثر هنری به آنها مینگرم. من میخواهم هنرم را در بازیها قرار دهم و بازیهایی را ارائه دهم که فقط توسط Hideki Kamiya ساخته میشوند، تا بازیکنان بتوانند از بازیهای Hideki Kamiya دقیقاً همانطور که هستند لذت ببرند.
تصمیم گرفتم شرکت را ترک کنم و مسیر خودم را بسازم و به ساخت بازیهایی ادامه دهم که بازتاب توسعهدهندگان و سازندگان آنها باشند.»
۲۳. کپکام روی نسل بعدی موتور گرافیکی خود، RE Engine، کار میکند
بخش تکنولوژی و تحقیقات کپکام (Capcom)، در حال حاضر روی توسعۀ نسل بعدی RE Engine تحت نام رمزی REX Engine کار میکند.
۲۲. بازی Clockwork Revolution با انتشار تریلری معرفی شد
بازی جدید استودیوی inXile Entertainment به نام Clockwork Revolution که در سبک نقشآفرینی اولشخص قرار دارد، در رویداد ماه خرداد ایکس باکس (Xbox Games Showcase) معرفی شد. بازیکنان در Clockwork Revolution به لحظاتی مهم از گذشته سفر میکنند و تصمیماتی میگیرند که آینده را شکل میدهد تا از این راه، پایانهای متفاوتی برای داستان رقم بخورد.
۲۱. کونامی استودیوی Konami Osaka را برای ساخت بازیهای مهم خود تاسیس خواهد کرد
شرکت کونامی از طریق وبسایت رسمی خود اعلام کرد که بهزودی استودیوی Konami Osaka را تاسیس میکند که به بهترین شکل ممکن مجهز خواهد بود و به اصلیترین تیم آنها برای ساخت بازی تبدیل خواهد شد. طبق اعلام رسمی، این استودیو شامل جدیدترین و بهروزترین تجهیزات موشن کپچر و صداگذاری خواهد شد و شعار آن «سازندگان در اولویت هستند» خواهد بود. کونامی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ این استودیو تکمیل شده و آماده به توسعۀ بازی ویدیویی شود.
با توجه به توصیفات ارائه شده، گویا کونامی قصد دارد این استودیو را به مرکز اصلی خلق آیپیهای خود تبدیل کند و احتمالاً این تیم به توسعۀ عناوینی چون Silent Hill ،Metal Gear Solid و Castlevania بپردازد.
۲۰. بازی Elden Ring با عبور از The Last of Us Part 2 پرافتخارترین بازی تاریخ شد
بازی Elden Ring در اولین روزهای سال ۲۰۲۳، توانست به ۳۲۴ جایزۀ بهترین بازی سال یا به عبارتی GOTY دست پیدا کند و با پشت سر گذاشتن The Last of Us Part 2، به پرافتخارترین بازی تاریخ گیمینگ تبدیل شود. البته، مدتی بعد تعداد جوایز این عنوان به ۴۳۶ رسید.
۱۹. Embracer Group از تعطیلی چندین استودیو و لغو شدن تعدادی بازی خبر داد
شرکت Embracer Group در ماه خرداد گذشته از یک بازسازی و بازیابی اساسی و بزرگ خبر داد که به دنبال آن چندین استودیو تعطیل و تعدادی از پروژههای بازی ویدیویی لغو شدند.
رئیس این کمپانی، لارس وینگفورس (Lars Wingefors)، اعلام کرد که یک برنامۀ بازسازی و احیای مجدد در دست انجام است تا Embracer بخشهای زائد را حذف کند و باعث شود که این مجموعه متمرکزتر و قدرتمندتر بازگردد. وینگفورس در این باره گفت:
در چند سال گذشته، Embracer سرمایهگذاریهای بزرگی روی خرید و تصاحب انجام داد و خیلی سریع رشد پیدا کرد. ما برخی از بزرگترین آیپیهای سرگرمی را از آن خود کردیم و در عین حال فهرستی از بازیهای بزرگ صنعت گیم را در اختیار گرفتیم. برنامهای که ترسیم کردهایم، ما را از «سرمایهگذاری سنگین» به سمت «کسبوکاری با جریان نقدینگی بیشتر» سوق خواهد داد.
۱۸. Baldur’s Gate 3 بهترین بازی سال شد
در مراسم The Game Awards 2022 عنوان Baldur’s Gate 3 توانست جایزۀ بهترین بازی سال ۲۰۲۲ را از آن خود کند.
۱۷. از بازی Mortal Kombat 1 رونمایی شد
استودیوی ندررلم (NetherRealm) با انتشار یک تریلر سینماتیک جذاب، از بازی Mortal Kombat 1 رونمایی کرد. این عنوان که یک ریبوت و شروع مجدد کامل بود، در ماه شهریور نیز عرضه شد.
۱۶. سازندگان Dishonored از بازی Blade رونمایی کردند
استودیوی آرکین لیون (Arkane Lyon)، سازندگان Dishonored 2 و Deathloop، در جریان مراسم The Game Awards 2023 با انتشار تریلری سینماتیک، از بازی Marvel’s Blade رونمایی کردند.
۱۵. استودیوی سازنده Saints Row تعطیل شد
به دنبال اعلام تغییر و تحول در ساختار استودیوها و یک تعدیل نیروی همهجانبه از سوی Embracer Group، رسماً استودیوی سازنده Saints Row یعنی Volition Games تعطیل شد.
این استودیو بیانیۀ زیر را حول تعطیلی منتشر کرد:
تیم Volition با افتخار در طول ۳۰ سال اخیر سرگرمیهایی در سطح جهانی تولید کرده است. ما در تمام این مدت تحت تاثیر شوق و ذوق طرفداران خود بودهایم و هدف ما به ارمغان آوردن شادی و غافلگیری بود. در ماه ژوئن گذشته، Embracer Group اعلام کرد که قصد دارد ساختار خود را از نو بنا کند و به عنوان بخشی از این برنامه، تصمیمِ سختِ تعطیلی Volition را گرفته شد. برای کمک کردن به اعضای تیم، ما قصد داریم در زمینۀ شغلی به آنهایاری برسانیم تا سریعتر به یک موقعیت شغلی جدید انتقال یابند. ما از تمامی طرفداران و مشتریان خود در سرتاسر جهان متشکریم. شما همیشه در قلب ما خواهید بود.
۱۴. بنیانگذار راکستار، دن هاوسر، استودیوی Absurd Venture را تاسیس کرد
دن هاوسر، یکی از دو بنیانگزار شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games)، رسماً از استودیوی Absurd Venture رونمایی کرد.
جزئیات زیادی حول این موضوع منتشر نشد؛ اما طبق اعلام رسمی، این استودیو روی انواع ژانرها و حتی مدیومهای سرگرمی کار میکند. در بیانیۀ رسمی چنین آمده است:
Absurd به خلق دنیاهایی روایتمحور، کاراکترهای گوناگون و داستانهای مختلف در انواع ژانرها خواهد پرداخت و به مدیوم خاصی محدود نیست. این استودیو قرار است بازیهای ویدیویی، لایو-اکشنها، انیمیشنها و محتویاتی در سایر مدیومهای تعاملی مانند کتابها، رمانهای مصور و پادکستهای اسکریپت شده تولید کند.
۱۳.بازی The Elder Scrolls 6 از فاز پیشتولید خارج و وارد مرحله تولید شد
بر اساس مصاحبۀ اخیر پیت هاینز، رئیس بخش انتشارات بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks)، بازی The Elder Scrolls 6 پیشتولید را پشت سر گذاشته و وارد مرحله تولید شده است.
پیت هاینز، رئیس بخش انتشارات بتسدا، در گفتوگویی با وبسایت Vandal و در پاسخ به این سوال که چه زمانی منتظر اطلاعات بیشتر از The Elder Scrolls 6 باشیم، متذکر شد که این پروژه از پیشتولید گذر کرده و حالا وارد ابتداییترین مراحل توسعه شده است. وی روی «مراحل بسیار ابتدایی» تاکید داشت و اعلام کرد که به این زودیها نباید منتظر اطلاعات بیشتر از بازی بود:
ما کل استودیو را روی Starfield متمرکز کردیم و بله افرادی هم هستند که روی The Elder Scrolls VI کار میکنند، اما فعلاً تمرکز Starfield است. بنابراین خیر، به این زودیها چیزی در مورد The Elder Scrolls VI نمیشنوید. در حال حاضر Starfield تمرکز ما است و برای مدتی این رویه ادامه خواهد داشت.
پیت هاینز
۱۲. از بسته الحاقی Elden Ring تحت نام Shadow of the Erdtree رونمایی شد
استودیوی فرام سافتور (From Software) و شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) در اوایل سال ۲۰۲۳ رسماً از بستۀ الحاقی بازی Elden Ring به نام Shadow of the Erdtree رونمایی کردند.
به غیر از یک تصویر هنری، تقریبا هیچ اطلاعات دیگری از این بستۀ الحاقی در دست نیست. ما تنها میدانیم که Elden Ring: Shadow of the Erdtree در تاریخی نامعلوم برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و PC عرضه خواهد شد.
۱۱. از بازی Monster Hunter Wilds رونمایی شد؛ عرضه در سال ۲۰۲۵
شرکت کپکام در جریان مراسم The Game Awards 2023 رسماً از عنوان Monster Hunter Wilds رونمایی و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ عرضه میشود. همچنین، تهیهکنندۀ سری Monster Hunter اعلام کرد که در تابستان سال ۲۰۲۴ اطلاعات بیشتری حول این پروژه منتشر خواهد شد.
۱۰. نقدها و نمرات Starfield منتشر شدند
یک روز پیش از دسترسی زودهنگام Starfield، نقدها و نمرات این عنوان نیز از سوی وبسایتهای معتبر منتشر شدند.
۹. جیم رایان، مدیر عامل پلی استیشن از سمت خود کنارهگیری میکند
رسماً اعلام شد که در ماه مارس ۲۰۲۴، آقای جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، بازنشسته خواهد شد. رایان در بیانیه خود به مشکلات مربوط به جابهجایی و سفر در اروپا و مسئولیت های کاری در آمریکای شمالی اشاره کرد.
پس از ۳۰ سال فعالیت تصمیم گرفتم در مارس ۲۰۲۴ از بخش سرگرمیهای تعاملی سونی بازنشسته شوم. من از این فرصت لذت بردم، زیرا شغلی را داشتم که آن را دوست دارم و در یک شرکت بسیار خاص با افراد بزرگ و شرکای باورنکردنی همکاری کردم. اما زندگی در اروپا و کار در آمریکای شمالی برایم دشوارتر شده است.
من اینجا را با داشتن امتیاز کار روی محصولاتی که زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دادهاند، ترک خواهم کرد. پلی استیشن همیشه بخشی از زندگی من خواهد بود و بیش از همیشه نسبت به آینده SIE خوشبین هستم.
۸. مشخصات و تاریخ معرفی کنسول PS5 Pro فاش شد
در ماه آذر، مشخصات و جزئیات زیادی از کنسول PS5 Pro به صورت آنلاین لیک شد، از جمله تاریخ معرفی و مشخصات سختافزاری. طبق گزارش منتشر شده، PS5 Pro از یک پردازنده ۸ هستهای و سفارشی Zen 2، عملکرد احتمالی Tempest Engine دوگانه و … بهرهمند خواهد بود.
در انجمن ResetEra، یک کاربر جزئیات و مشخصات فرضی زیادی از مدل PS5 Pro منتشر کرده که گفته میشود در سپتامبر سال آینده (شهریور ۱۴۰۳) معرفی خواهد شد. در اوایل این ماه، افشاگری به نام Kepler_L2 اعلام کرد که ارتقای CPU مدل Pro در مقایسه با CPU فعلی PS5 بسیار جزئی است و اطلاعات جدید ارائه شده از سوی کاربر ResetEra شامل برخی جزئیات اضافی در مورد CPU میشود.
۷. رسمی: از PS5 Slim رونمایی شد + قیمت و تاریخ عرضه
در اکتبر گذشته، شرکت سونی از مدل کوچکتر PS5، تحت نام PS5 Slim، رونمایی و سپس آن را در ماه نوامبر عرضه کرد. درست همانند کنسولهای پلی استیشن ۵ عادی، PS5 Slim نیز در دو مدل «دیجیتال» و «به همراه دیسک درایو» عرضه شد که به ترتیب ۴۵۰ و ۵۰۰ دلار قیمت دارند. هر دو مدل شامل درایو SSD با حافظۀ ۱ ترابایت میشوند که از حافظۀ ۸۲۵ گیگابایتی مدلهای قدیمی بیشتر است. دیسک درایو و پایۀ این کنسولها نیز به صورت جداگانه، به ترتیب با قیمتهای ۸۰ و ۳۰ دلار، در دسترس قرار گرفت.
۶. بازی GTA 6 در سال ۲۰۲۵ برای PS5 و Xbox Series X/S عرضه خواهد شد
شرکت تیکتو اینتراکتیو (Take-Two Interactive)، کمپانی مادر راکستار، رسماً اعلام کرد که بازی GTA 6 در سال ۲۰۲۵ برای کنسولهای PS5 و Xbox Series X/S عرضه خواهد شد و در زمان لانچ برای PC در دسترس نخواهد گرفت. احتمالاً بسیاری از طرفداران انتظار این را داشتند. راکستار در تمامی عرضههای اخیر خود، از پلتفرم PC فاکتور گرفته و آن را به یک یا دو سال بعد موکول کرده است.
۵. E3 به پایان راه خود رسید
سازمان ESA رسماً اعلام کرد که E3 به پایان راه خود رسیده است و دیگر برگزار نخواهد شد. ESA در یک بیانیۀ رسمی اعلام کرد:
به دنبال بیش از دو دهه میزبانیِ یک مراسم که مرکز صنعت بازیهای ویدیویی جهانی در آمریکا بود، ESA تصمیم گرفت تا E3 را کنار بگذارد.
۴. The Last of Us Online لغو شد؛ توسعه چند بازی تکنفره جاهطلبانه جدید
استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) رسماً در وبسایت خود اعلام کرد که پروسۀ ساخت بازی The Last of Us Online متوقف شده است.
ناتی داگ بیانیۀ زیر را حول این موضوع به اشتراک گذاشت:
ما متوجه هستیم که بسیاری از شما منتظر اخباری حول The Last of Us Online بودید. گفتن این موضوع راحت نیست: ما این تصمیم بسیار سخت را گرفتیم تا پروسۀ ساخت بازی مذکور را متوقف کنیم.
ما میدانیم که این خبر برای بسیاری از شما ناراحتکننده است، مخصوصاً جامعۀ پلیرهای The Last of Us Factions، که برای مدت زمانی طولانی، بخش چندنفره را دنبال کردهاند. ما نیز در استودیو به شدت پیرامون این موضوع ناراحتیم. در این پست، قصد داریم پسزمینۀ چرایی لغو پروژه را توضیح دهیم.
تیم بخش چندنفرۀ ما از زمان توسعۀ The Last of Us Part II، در فاز پیشتولید این پروژه قرار داشت و تلاش میکرد یک اثر منحصر به فرد و پر از پتانسیل را خلق کند. با تاکید و تسلط بر ایدهها حول The Last of Us Online، چشمانداز تیم سازنده روشن شد، گیمپلی به شکلی راضیکننده و پولیش شده در آمد و ما نسبت به مسیری که پیش گرفت، بسیار هیجانزده بودیم.
در مسیر وارد شدن به «تولید کامل»، هدف عظیم و جاهطلبانهای که ترسیم کرده بودیم روشنتر شد. برای عرضه و پشتیبانی از The Last of Us Online، ما میبایست تمام منابع و امکانات استودیو را برای سالها روی آن بگذاریم، حتی پس از لانچ و این باعث میشد تولید بازیهای تکنفرۀ آیندۀ ما تحتتاثیر شدیدی قرار بگیرد. بنابراین، ما دو مسیر پیشروی خود داشتیم: به یک استودیوی سرویسمحور محض تبدیل شویم، یا استودیویی باشیم که همچنان روی عناوین داستانمحور تکنفره تمرکز دارد؛ مسیری که ناتی داگ و ریشههای آن را تعریف میکند.
ما به شکل ویژهای از تمامی توسعهدهندگان خود که روی پروژه کار کردند تشکر میکنیم. چیزهایی که از این پروژه یاد گرفتیم و هزینهای که برای تکنولوژیهای مربوط به آن شد، به پروژههای دیگر راه پیدا خواهند کرد و برای مسیری که در آینده پیش خواهیم گرفت، مفید خواهند بود.
ما اینجا در ناتی داگ، بیش از یک بازی جاهطلبانه و «جدید» تکنفره در دست ساخت داریم که بیصبرانه منتظریم تا با شما آنها را به اشتراک بگذاریم.
۳. مایکروسافت به طور رسمی خرید اکتیویژن بلیزارد را نهایی کرد
مایکروسافت سرانجام در ماه مهر گذشته خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) با قیمت ۶۹ میلیارد دلار را نهایی کرد و به طور تمام و کمال مالک این کمپانی و استودیوهایی مانند Infinity Ward ،Sledgehammer Games ،Treyarch ،High Moon Studios و Beenox شد.
مایکروسافت در مسیر خریداری این شرکت با موانع بسیاری مواجه شد که جدیترین و سرسختترین آنها رگولاتوری انگلستان و سازمان تنظیم بازار فدرال آمریکا (FTC) بودند.
۲. هک و افشای اطلاعات اینسامنیاک
یک گروه باجافزار که ادعا میکرد وبسایت اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) را هک کرده است، در تاریخ ۲۸ آذر، ۹۸ درصد از فایلهای محرمانۀ این استودیو را فاش کرد. طبق گزارش Cyber Daily، گروه Rhysida بیش از ۱.۳ میلیون فایل به حجم ۱.۶۷ ترابایت را در سایت دارکنت خود به اشتراک گذاشت. این اطلاعات محرمانه شامل بیلد PC قابل بازی Marvel’s Wolverine، اطلاعاتی از میزان فروش عناوین انحصاری پلی استیشن، جزئیات حسابداری و مالی پیرامون میزان درآمد، هزینه و سود بازیهای گوناگون، جزئیاتی پیرامون عناوین استودیو تا ۱۰ سال آینده و اطلاعات بیشتر میشود.
۱. GTA VI رسماً رونمایی شد؛ اولین تریلر را مشاهده کنید
شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games) سرانجام در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با انتشار تریلری از بازی مورد انتظار Grand Theft Auto 6 رونمایی کرد. برای مشاهدۀ این تریلر کلیک کنید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
هیچ امیدی ب ریمیک متال گیر سالید ۳ ندارم🤦♂️ اون تریلر گیم پلی ک منتشر کردن و دیدم چیزی تغییر نکرده بود بجز گرافیک و اینکه حرکت تو حالت نشسته اضافه شده بود، هیچی دیگه تغییر نکرده بود. درست پری آلفا بود ولی ب هر حال فک نکنم بتونن ریمیکی در حد نام با عظمت متال گیر سالید بسازن
ریمیک mgs 3 چیزی شبیه به ریمیک دیمنز سولزه حتی وفادارتر چون آرت دایرکشن هم تغییری نکرده. این بازیها خیلی به چشمانداز کارگردان و خالق تکیه کردن و تغییر دادن اصول و پایه ها ریسک به شدت بزرگی داره. احساس میکنم فن بیس برای چنین پروژههایی باید خوشحال باشن که به چشمانداز خالق دست نبردن.
درسته ریمیک وفادارانه خوبه و من خودمم دوس ندارم چیزیو زیاد تغییر بدن( و دوس ندارم اسم کوجیما رو بردارن!!!!) ولی نسل تغییر کرده و گیمرای جدید بعضی ویژگی های گیمارو ک ما باهاش مشکلی نداشتیم و الانم نداریم و خوشمونم میاد ازش رو دوس ندارن، خب باید ی تغییراتی انجام بشه ب هر حال، مثلا تو تریلر دیدیم ک موقع تیر زدن حالت اول شخص هنوزم وجود داشت. خب این حالت اول شخص برا ماها ک نسخه های قبلو بازی کردیم مشکلی نداره چون ما بهش عادت کردیم(من خودم ب این حالت خیلی عادت کردم بشدت) ولی خب بنظرم این حالت تو نسل ۹ جواب نیس چون گیمرای جدید این حالت براشون جواب نیس. من و شما مشکلی نداریم باهاش ولی همه مخاطبایی ک ریمیک رو میگیرن متال گیر فنای قدیمی نیستن ک. یا مثلا انیمیشنا همون قبلی بودن و تغییر نکرده بودن. بنظرم باید در عین وفاداری ی تغییراتی هم اعمال بشه.
یچیز دیگم ک هست انجین بازیه ک آنریل انجین ۵ هست و نگران اینم ک مشکلات فنی زیاد داشته باشه بازی.
بازم میگم ک پری آلفا بود اون تریلر و باید منتظر تریلرای بیشتر بود ولی خب این نظر من نسبت ب اون تریلر بود ک منتشر شد.
آخه اون فرام سافته، این کونامی! در بهترین حالت یه چیزی شبیه به ریمیک های Destroy all humans میشه
دیمنز سولز ریمیک کار بلوپوینت بود.
درست می فرمایید ولی خب اونها هم شهرت بسیار بهتری از کونامی دارن!
کونامی خیلی هنر کنه mgs4 رو با پورت های قابل قبول روی نسل ۹ و ۸ قابل دسترسی کنه. جز اون هیچ امید و انتظاری ازش نیست.
قدرت گتا رو ببین اسمش دو بار اومد
ممنون بابت این مقاله
هک اینسامنیاک بیشتر از هرچیزی شوکم کرد البته تریلر جی تی ای سیکس هم به همین اندازه
با اختلاف بدترین خبر امسال تعطیلی E3 بود واقعا سگش شرف داره به گیم آواردز
صدا پیشه مکس فوت کرد
به نظرم، موضوع وضعیت صنعت گیم و تغییر ترند مارکتینگه. دیگه ناشرها در زمینۀ مارکتینگ مستقل شدن، Xbox شوکیس و id@xbox و developer direct داره. پلی استیشن state of play و شوکیس و نینتندو هم سالی چندین دایرکت برگزار میکنه. هم شیوع کرونا پروسۀ مستقل شدنشون رو سرعت داد هم به طور کلی مارکتینگ مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرد. شرکتهایی که به E3 ارزش میدادن محتویات اصلیشونو داخل مراسم خودشون رونمایی میکنن اصولاً. بنابراین، گیم آواردز و گیمزکام و سامر گیم فست چندان معادل e3 نیست. بلکه شوکیس ژوئن مایکروسافت و سونی + مراسم های کوچکتر مثل STATE OF PLAY معادل کنفرانس های E3 هستن. اگر E3 وجود داشت در حال حاضر، همین شوکیس ها در بازه مشخص برگزار میشدن، محتویات فرقی نمیکرد. بنابراین، احتمالاً موضوع بیشتر این باشه که محتویاتی که جدیداً شرکت ها معرفی میکنن مثل گذشته جذاب نیستن برای خیلی از افراد، e3 فقط یه بستر و قالب بود برای رونمایی و معرفی، الان فقط بسترش مستقل شده.
به نظر من رونمایی مستقل و پراکنده مفیدتره برای شرکت ها و تیمهای توسعه، اگرچه ممکنه مراسمها رو از نظر جذابیت تضعیف کنه. دیگه شرکتها و استودیوها ددلاین ندارن که حتماً در ماه ژوئن چیزی برای رونمایی داشته باشن و مجبور باشن دموی گیمپلی و تریلر و ورتیکال اسلایس بسازن. هر وقت آماده بود و صلاح دیدن، از بازی رونمایی میکنن و حتی میتونن گیمپلی رو بذارن برای state of play یا developer’s Direct.
از نظر من اینکه ناشر ها مستقل شدن و هر کدوم یکی دوتا شوکیس دارن موجب شده کمیت شوکیس ها بره بالا کیفیتشون بیاد پایین واسه اینکه هر ناشر انحصاری های خودشو میزاره تو شوکیس و همه استودیو ها هم نمیزارن بازی های بزرگشون مثلا تو شوکیس های پلی استیشن و ایکس باکس نشون داده بشه به دلیل رابطه بد با استودیو و …
همین باعث شده تو شوکیس ایکس باکس نزدیک یکی دو ساعت ببینیم مراسم رو ولی کیفیت بازی های نمایش داده شده پایین باشه و باز مجبور بشیم یکی دو ساعت دیگه شوکیس پلی استیشن ببینیم و باز هم شوکیس نینتندو تو همه نمایش بازی های مهم رو ببینیم ولی E3 و گیم آواردز طرف خاصی نیستن و هر ناشر و استودیویی بازیش رو تو مراسم قرار میده و کیفیت مراسم و بازی های نشون داده شده چندین برابر شوکیس های پلی استیشن و نینتندو و ایکس باکسه
همونطور که توضیح دادم e3 یه بستر بود. همون محتوای انحصاری که قرار بوده در E3 2023 رونمایی بشه، سونی به صورت مستقل رونمایی کرده. درسته که بازیهای مولتی پلتفرم پخش شدن بین مراسمهای مختلف، اما این برای صنعت گیم بهتره. حالا فرصتهای بیشتری برای مارکتینگ وجود داره و مجبور نیستن هر طور شده استودیوها خودشون رو به ژوئن برسونن تا فرصت مارکتینگ استثنیای رو از دست ندن. الان اگر بازی اماده نبود برای ژوئن، میتونن گیمزکام یا tga نمایش بدن. من به مراسم ها به عنوان صرفاً سرگرمی نگاه نمیکنم، ترجیح میدم خود بازی پروسۀ مارکتینگ و ساخت سالمتری رو طی کنه تا این که مراسم چند تا تریلر با انتشار دورهنگام و جذاب داشته باشه. حتی برای جذابیت هم بد نیست، سرتاسر صنعت گیم مراسمها بالاخره یکی دو تا بازی مهم دارن.
مستقل شدن خوبه ولی استقلال زیادی واقعا بده هر ناشر حداقل یکی دو تا شوکیس داره یوبی سافت هم اشتباه نکنم یه شوکیس داره همین که هر ناشر داره کلی واسه خودش شوکیس برپا میکنه به همه ناشر ها هم شیوع میکنه
این چند وقت اخیر تو صنعت گیم هرچیزی یه جا شروع شده چه خوب چه بد شیوع پیدا کرد مثل بتل رویال و دائم آنلاین شدن و بازی بتل پس و پرداخت درون برنامه ای و … بی شک همه ناشر ها یه شوکیس میزنن به خاطر مستقل شدن و حتی به جایی میرسه که استودیو های کوچیک هم همین کارو میکنن همینجوری کیفیت شوکیس ها راضی کننده نیست قطعا در آینده شوکیس ها به نابودی و اوج خز بودن کشیده میشن ( که امیدوارم نشن )
بنظرم برای صنعت بدی هایی ام داره
چون قبلا مجبور بودن با ناشرای دیگه رقابت کنن ، مستقیما رونمایی هاشون با هم مقایسه میشد و رونماییای بهتر بیشتر بچشم میومدن ، الان فقط میتونن رو مارکتینگ زوم کنن بجای ساخت بازی بهتر(مخصوصا ناشرای مستقل ک مجبورن هزینه هنگفت تری بدن برای مارکتینگ)
جف کیلی: 😢
سال ۲۰۲۵ کی جرئت داره بازی عرضه کنه وقتی جی تی ای میاد ؟؟؟؟؟
به مورد ۲۷ام میشه اون خبری که مدتی بعدش اعلام شد رو هم اضافه کرد مبنی بر این که کارگردان دو نسخه اول از استودیو جدا شده !
جدای از اون، مرگ جیمز مککافری هم خیلی دردناک بود
بدترین اتفاق اتفاقی بود که برای اینسامنیاک افتاد
بهترین اتفاقم معرفی جی تی ای ۶ و بلید بود
ولی فکرشو بکن الدر اسکرولز ۶ چه غولی قراره بشه!!!!!!!!!!!!!!
مهمترین اتفاق گیمینگ امسال همون رونمایی از gta6 بود که واقعا حال و هوای گیمرا رو هم عوض کرد.
امسال خیلی پر حاشیه بود
چه شلوغ بود امسال متاسفانه خبر های بد هم کم نبود از هکر ها تا اشخاصی که دیگه پیش ما نیستن اما شاید بشه گفت مهمترین خبر برای من رونمایی از ریمستر ۳ تومب ریدر اول بود که فکر کنم بهمن ماه منتشر میشه ، واقعا مدتها بود منتظر یک ریمستر از تومب ریدر های شگفت انگیز ps1 بودم، این با اختلاف بهترین هدیه چندین سال اخیر در گیمینگ برای من بود.
به نظرم اکتی خدایی باید اول میبود
یه تیزر یه دقیقه ای جی تی ای »»»کل صنعت گیم در سال
اورریتد که میگم یعنی همین
با کسی که مافیا رو بهتر از جی تی ای میدونه بحثی ندارم
بله خب جی تی ای شاهکاره 😂
جدی بنظرت مافیا بهتر از gta هست؟؟🤣🤣🤣 یه بنده خدای دیگرو مشاهده میکنید که داره تو خلاف جهت آب زجه میزنه برای دیده شدن😂
کوچولو یه گیم پلی از gta 6 نشون که دادن برو با اون مافیا دفنیشن ادیشنت مقایسه کن ببین صنعت گیم دست کیه.
شما هنوز منتظرید نشون بدن 😂
نه دیگه داداش حالا دیگه اونطوریم نبود …
آره زیاده روی کردم
نه دیگه
اینهمه بازی خوب اومد
آره زیاده روی کردم
بازم راکستار و باری دیگر gta
بهترین خبر سال واسه من : ی عنوان AAA با الهامات از گیم پلی GOD OF WAR از چهار برادر محبوب TMNT
بدترین خبر سال واسه کل ویدئو گیمینگ : پایان E3(قلب من یکی که گرفته)
ببین دیگه الدن رینگ چه غولی بود که تو جوایز از لست ۲ جلو زد . مورد انتظار ترین بازی تاریخ (gta6)هم که جای خود داره .. خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت و نمرات استارفیلد … به نظرم اینا مهم ترین اخبار سال ۲۰۲۳ هستن.
همش جی تی ۶🗿❤️👌😂
واقعا دوست دارم بدونم بازی tmnt the last ronin چجوری میشه چون واقعا داستان دارکی داره و مطمئنم که این بازی پتانسیل بالایی هم داره
۳۱. افزایش ۳۴درصدی تعرفه های اینترنت ایرانسل و همراه اول که در پی آن “بدون شک” ISP ها هم بزودی افزایش قیمت و تغییر تعرفه های خود را اعلام خواهند کرد
دو سال دیگه
مهم ترین اتفاق همین مقاله
انتشار GTA VI پس از سالها انتظار
دارک فن چه فشاری بخوره😂 جلوی چشماش حالا پشت سر هم قراره رکورد های gta vi خونده بشه و وقتی گیمای سولزو بغل کرده گریه میکنه
۱ و ۲ و ۵ و ۲۹ از نظر من مهم ترینشون بودن
خداوندا سی درست باشه و امسال بدن
سال واقعا پرباری بود … مغزم اینهمه بارو پردازش نمیکنه 😁
چه سال پر باری بود انصافا
هی چه سالی بود ۱ سال دیگه از عمرمون رفت این رو هم اضافه کنید
.
قیمت بسته های اینترنت بالا رفت و زندگی در ایران از قبل هم سخت تر شد🥲
من اگر اونی که این کامنت دردناک رو (حتی واسه جنبه فان) دیس میکنه گیر نیارم
🤝🏻
مورتال کمبت ۱ روی سوییچ 💀
بازی Elden Ring با عبور از The Last of Us Part 2 پرافتخارترین بازی تاریخ شد
اخرشم نتونستم یه سایت درست و درمون واسه لیست تعداد گوتی ها پیدا کنم. متاسفانه سایت gameawards واسه الدن لیستی نداد و حالا دیگه حتی نمیشه واردش شد
بنظرم درسش اینکه فقط سایتای که نمراتشون تو متاکریتیک یا اوپنکریتیک ثبت میشه رو لیست کرد وگرنه اینقدر سایت داریم که نگو نپرس
این که مهمترین جی تی ای باشه معمولیه ولی این که ۲ تاش مال جی تی ای باشه یعنی گودرت
از همه بهتر GTAVI 🔥
واقعا باید افزایش قیمت استیم برای کاربران ایرانی و عرضه کانتر استریک ۲ هم جزو مقاله میبود
بهترین خبر معرفی جی تی ای بدترینش لغو E3 که کلی باهاش خاطره داشتیم واقعا آدمو ناراحت میکنه
سالی با جنجالات و حواشی زیاد،که بیشتر هر سال دیگه ای بود
واقعا سال عالی ای بود. ولی انتشار تریلر جی تی ای ۶ از همشون بهتر بود❤