نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024

مهدی رضایی
۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

Football Manager 2024 به رسم سالانه عرضه شد و امروز قصد داریم به بررسی این بازی مربیگری فوتبال بپردازیم.

بازی Football Manager 2024 با وعده‌ی ویژگی‌های جدید نسبت به نسخه‌ی قبلی عرضه شد و برای پلتفرم‌های نسل هشتم، نهم و گیم‌پس در دسترس است. در این عنوان، هدایت یک تیم فوتبال را بر عهده گرفته و در فرمت‌های مختلف می‌توانید به رقابت با هوش مصنوعی یا بازیکنان بپردازید. Sports Interactive به عنوان سازنده‌ی بازی وعده‌های مختلفی را برای بهبود قسمت‌های گوناگون بازی داده بود؛ اما این وعده‌ها تا چه حدی عملی شده‌اند؟

نسخه‌ی کنسولی بازی Football Manager 2024 و به طور کلی انتشار این سری روی کنسول‌ها همواره با مشکلاتی همراه بوده است. عمده‌ی مشکل بازی روی کنسول در نسخه‌های قبلی تعامل بین قسمت‌های مختلف بازی بود. شما با LS بین بخش‌های صفحه و با D-Pad بین آیتم‌های یک بخش حرکت می‌کنید و در مواردی هم RS برای تغییر میزان آپشن‌های مختلف در یک آیتم به شما کمک می‌کند. استفاده از سه کلید برای جابجایی بین منوها، همواره برای این کاربران گیج‌کننده و دردسرساز بوده است.

football manager 2024

بخش زیادی از بازی در خارج از زمین فوتبال و به صورت مدیریت قسمت‌های مختلف باشگاه انجام می‌شود. شما فقط سرمربی تیمتان نیستید، بلکه به صورت پیش‌فرض انجام نقل و انتقالات، رسیدگی به تمرین‌ها و گروه‌بندی بازیکنان برای تمرین، توجه به کیفیت زمین تمرین و چمن ورزشگاه، مدیریت بودجه‌ی باشگاه و روانشناسی بازیکنان نیز بر عهده‌ی شماست. هرچند اگر بخواهید می‌توانید هر یک از این مسائل را به کادر مدیریتی باشگاه و کادر فنی بسپارید.

در گیم‌پلی خارج از زمین بازی و انجام مسائل مربیگری و مدیریتی، کیفیت منوها و تعامل بین نوشته‌ها و گزینه‌های قابل انتخاب، تاثیر زیادی بر کیفیت یک بازی مدیریتی دارد. انجام این کار برای کاربران PC با موس چندان دشوار نیست، اما کنسول‌ها بحث دیگری دارند. اختصاص دادن سه بخش از کنترلر برای این تعامل همچنان روان نیست و بعد از مدتی شما را خسته می‌کند. البته خشک بودن منوها و آشفتگی آن کمی از نسخه‌ی قبلی وضعیت بهتری را نشان می‌دهد، اما همچنان تا حد ایده‌آل فاصله‌ی زیادی دارد.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

فرض کنید می‌خواهید شدت Tempo یا میزان پخش‌شدگی بازیکنانتان در زمین را کاهش یا افزایش دهید. برای همین کار ساده باید ابتدا با LS وارد بخش مربوطه شده و با A آن را باز کنید سپس با D-Pad روی آیتم مورد نظر بیایید و با RS نوار آن را به چپ یا راست ببرید. واقعا انجام تمام این پروسه می‌توانست با کمی هوشمندتر بودن جابجایی نشانگر در منو، با همان LS انجام شود و تا این حد گیمر عذاب نکشد. این مسئله شاید در نگاه اول سخت نباشد، اما وقتی به اواسط فصل برسید این مسائل بسیار تکراری و ناراحت‌کننده خواهد بود.

در منوی اولیه دو بخش آفلاین و آنلاین وجود دارد. در هر دو بخش می‌توانید سه حالت برای بازی انتخاب کنید. این حالت‌ها شامل شروع یک کریر در لیگ، فانتزی و Versus است. در حالت کریر می‌توانید بین لیگ‌های زیاد بازی یک تیم انتخاب کنید و به صورت اختصاصی در همان لیگ یا به صورت ترکیبی با تیم‌هایی از لیگ‌های دیگر رقابت کنید. در این نسخه تعداد لیگ‌ها افزایش یافته است و دست شما برای مدیریت تیم‌های کوچک‌تر نیز باز است. با این حال تیم‌های معروف لایسنس شده در لیگ‌های سطح یک، چندان زیاد نیستند و صرفا نام بازیکنان این تیم‌ها را یدک می‌کشند. برای مثال در لیگ انگلیس، فقط منچسترسیتی لایسنس کامل شده و بقیه‌ی تیم‌ها با نام‌ و لوگوی مشابه در بازی قرار داده شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

در حالت فانتزی، می‌توانید تیمی متشکل از بازیکنان تیم‌های مختلف با سقف بودجه‌ی محدود انتخاب کنید و به رقابت با تیم‌هایی با همین فرمت از یک یا چند لیگ خاص رقابت کنید. Versus هم بهترین تیم‌های آفلاین و آنلاین سراسر جهان را در رنک‌های مختلف دور هم جمع می‌کند و با این تیم‌ها رقابت می‌کنید. با تمام این توصیفات، بخش آنلاین بازی صرفا تزئینی است و تقریبا هیچکس FM24 را برای بخش آنلاینش خریداری نمی‌کند. دلیل آن هم سرورهای ضعیف بازی و مشکلات مختلف پیشروی در این بخش است. در بسیاری از اوقات به دلیل مشکلات سرورها قادر به رفتن به بخش بعدی برای ادامه‌ی بازی نیستید و مجبور به خروج از آن خواهید بود. کرش کردن و فریز بازی نیز از دیگر مشکلات بخش آنلاین است که پلیرهای آن را انگشت شمار و آن را خالی از هیجان کرده است.

خوشبختانه یکی از ویژگی‌های خوب بازی، امکان ادامه دادن کریر نسخه ‌FM23 در آن است و اگر نسخه قبل را بازی کرده باشید، نیازی به ساخت یا انتخاب تیم جدیدی ندارید. بازی‌های Football Manager به واسطه‌ی جزئیات زیاد مدیریتی و مربیگری در بسیاری از بازه‌های زمانی خسته‌کننده می‌شوند و سازندگان با آگاهی نسبت به این مساله ویژگی مذکور را در بازی قرار داده‌اند تا در هر نسخه مجبور به یک شروع جدید مانند Ultimate Team فیفا نداشته باشید.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

طراحی چهره‌ی سرمربی باشگاهتان بسیار ساده و بدون جزئیات خاصی است. طراحی کاراکتر بازی حتی در حد بخش کریر فیفا هم نیست و از قسمت‌های ضعیفی تشکیل شده است. سازندگان برای این قسمت حتما باید فکری کنند و برای نسخه‌های بعدی آن را حداقل در حد یک بازی نسل هشتم قرار بدهند و آن را از این وضعیت خجالت‌آور خارج کنند. هرچند طراحی باشگاهی مختص به خودتان جرئیات بهتری دارد و چند پله از طراحی کاراکتر وضعیت بهتری دارد.

مدیریت اعضای کادر فنی و بازیکنان و قسمت‌های مختلف تاکتیکی به خوبی برای شما توضیح داده می‌شوند و بازی از یک بخش آموزشی کامل برخوردار است. به واسطه‌ی بهبودهای تاکتیکی بازی و بخش‌ جدید اضافه شده این توضیحات طولانی‌تر از همیشه بوده و به خوبی نسبت به نحوه‌ی انجام بازی آگاه می‌شوید. در ترکیب تیم می‌توانید ترکیب‌های بسیار زیادی را انتخاب کنید و نکته‌ی مثبت به روزتر شدن بازی از لحاظ تاکتیکی می‌باشد. FM24 به واسطه‌ی لایسنس کامل تیم منچسترسیتی الهامات زیادی از این تیم گرفته و سعی کرده متناسب با آن بازی را به روز کند.

از جمله موارد آپدیت‌شده‌ی بازی در بخش ترکیب و تاکتیک، بهبود بخش Player Role و Player Instructions است. به عنوان مثال با انتخاب نقش Libero برای یک دفاع وسط، این بازیکن جای خالی هافبک دفاعی یا هافبک وسط را در مواقع لازم پر می‌کند و دفاع‌های کناری یا دفاع وسط دیگر به جای او در پست اصلی‌اش قرار می‌گیرند. نقش Inverted Full-Back نیز به تازگی در بازی قرار داده شده و در مواقع دفاعی در پست خودش در دفاع چپ یا راست قرار می‌گیرد و در مواقع حمله به وسط می‌زند و به هافبک‌ها و وینگ‌های تیم برای شکل دادن یک حمله یا ضدحمله کمک شایانی می‌کند. به همین ترتیب می‌توانید شاهد نقش‌های Inverted Wing و Inverted Wing Back نیز باشید که به شکل مشابهی به کمک پست‌های دیگر می‌آیند.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

بخش تاکتیک‌های Set Piece نیز بخش کاملا جدید بازی است. در این قسمت برای شروع مجددها که شامل کرنر، ایستگاهی‌ها و پرتاب‌های اوت می‌شوند، می‌توانید تاکتیک‌های دفاعی و هجومی مختلفی اتخاذ کنید. در این ضربات می‌توانید تعیین کنید در مواقعی که این لحظات برای تیم شما (حمله) یا تیم حریف (دفاع) پیش می‌آید قرارگیری بازیکنان و نحوه‌ی ارسال توپ چگونه یا به کدام منطقه‌ نسبت به دروازه باشد و به ترتیب چه کسانی این وظیفه را برعهده بگیرند. این بخش می‌تواند بسیار مفید واقع شود و تبدیل به یکی از ارکان گلزنی تیم شما شود.

در قسمت Player Instructions حالا گزینه‌های بیشتری می‌بینید. این گزینه‌ها احتمالا برای افرادی که فوتبال را تخصصی دنبال نمی‌کنند چندان اهمیتی نداشته باشد اما آنقدر دقیق هستند که می‌توان از آن‌ها برای آنالیز فوتبال‌های واقعی نیز استفاده کرد. مثلا این که چه مواقعی می‌خواهید Advanced Playmakar یا بازیساز هجومی شما به داخل بزند یا محتاط عمل کند در این بخش قابل تعیین است. نحوه‌ی پوشش دادن دفاع‌های شما در مواقع هجومی و دفاعی نیز کاملا در این قسمت قابل تنظیم است و امکان ذخیره کردن تغییرات شما در این بخش‌ها برای بازی‌های بعدی در چند جایگاه ذخیره مختلف، آن را بسیار کاربردی کرده است.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

در خصوص بخش‌های تاکتیکی تیمی نیز خیالتان کاملا راحت باشد. فکر نمی‌کنم عنوانی تخصصی‌تر از Football Manager 24 برای عاشقان مربیگری وجود داشته باشد. برای تاکتیک‌های تیمی، تسلط کامل روی تیمتان دارید و برای مواقع مختلف تاکتیک‌های مختلفی تعیین می‌کنید. در مواقعی که تیمتان توپ را در اختیار دارد، مواقعی که توپ در کنترل تیم حریف است و لحظات درگیری برای بازپس‌گیری توپ به زبانی ساده می‌توانید متوجه تاکتیک‌های قابل انتخاب باشید و درجات مختلفی برای پرس کردن، سرعت پاس و … تعیین کنید. همچنین در حین انجام بازی می‌توانید در همین قسمت تاکتیک‌هایی چون پرس شدیدتر، دریبل‌زنی کمتر، سانترهای محتاطانه‌تر، شوتزنی بیشتر ازپشت محوطه و از این دست موارد را اضافه یا حذف کنید و مانند یک مربی واقعی هدایت تیمتان را احساس کنید.

وقتی بازی در شرف انجام است یا شروع می‌شود، بازی اتمسفر واقعی‌تر و باورپذیرتری نسبت به نسخه‌ی قبل دارد. مطبوعات نظرات واقعی‌تری نسبت به ترکیب ابتدایی یا عملکرد تیمتان می‌دهند و در این مورد بازی بسیار خوب عمل می‌کند. در حین بازی و بین دو نیمه هم می‌توانید از کنار خط و در رختکن با بازیکنانتان صحبت کنید و به طرف مختلف به دنبال بهبود عملکرد تیمتان باشید. تماشای بازی با سرعت معمولی آن هم وقتی کنترلی به طور مستقیم روی بازیکنان ندارید و صرفا سرمربی هستید احتمالا خسته‌کننده باشد و از این رو بازی گزینه‌های مختلفی برای افزایش سرعت آن و نمایش هایلایت‌ها دارد. در صورت دلخواه می‌توانید فقط لحظات مهم نمایش داده‌شوند و بقیه‌ی بازی به صورت متنی بازگو شود. امکان پایان فوری بازی یا نمایش کامل آن نیز وجود دارد و دستتان در این موارد باز است.

یکی از بخش‌های مهم هر کریر، استعدادیابی و نقل و انتقالات است. در بخش استعدادیابی و آکادمی بازی خوب عمل می‌کند و با اختصاص‌دادن استعدادیاب‌ها می‌توانید در پست‌های مختلف افراد نوجوان و مستعد زیادی پیدا کنید و آن‌ها را در تمرین‌های گروهی پیشرفت دهید. با این حال اگر حوصله‌ی این کارها را نداشته باشد و بیشتر به دنبال افراد جوان یا باتجربه‌تر و معروف برای تیمتان باشید، قسمت Transfer بازی تعریف چندانی ندارد. برای خریداری بازیکنان بهتر باید آن‌ها را جست و جو کنید و قسمتی برای تایپ نام یک بازیکن و دادن پیشنهاد به او به صورت مستقیم وجود ندارد. پست‌ مورد نظر برای خرید بازیکن را انتخاب می‌کنید، بازه‌ی سنی را انتخاب کرده و بعد از مشخص کردن وضعیت آن‌ها در بازار ( آزاد، ۶ ماه تاپایان قرارداد و …) بازیکنان قابل خریداری یا پیشنهاد نمایش داده می‌شوند. متاسفانه حتی امکان انتخاب لیگ خاصی هم برای بازیکنان وجود ندارد و این بخش از کمبود گزینه رنج می‌برد و لذت خرید بازیکن را از بین می‌برد.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

با این حال مذاکره با باشگاه مقابل و ایجنت بازیکن کار ساده‌ای نیست و مانند دنیای واقعی با پیچیدگی‌هایی همراه است. باشگاه‌ها معمولا هزینه‌های گزافی را حتی برای بازیکنان معمولی خود درخواست می‌دهند و حتی باید به فکر کمیسیون ایجنت بازیکن هم باشید. از این نظر بازی بسیار خوب عمل کرده و به هیچ عنوان نمی‌توانید در طول یک یا دو فصل تیمی متشکل از ستاره‌ها بسازید و تمام جام‌ها را درو کنید. درخواست‌های شما از باشگاه برای افزایش بودجه برای خرید بازیکن و دستمزد بازیکنان نیز بستگی به باشگاه انتخابی دارد. تیم‌های ایتالیایی در این امر بسیار سخت‌گیر هستند و برعکس PSG و تیم‌هایی از این دست بودجه‌ی فراوانی برای شما فراهم خواهند کرد.

کیفیت بصری بازی پیشرفتی نسبت به قبل نداشته است و در همان سطح معمولی رو به پایین باقی‌‌ مانده‌است. چهره‌ی بازیکنان و کیفیت چمن و ورزشگاه و تماشاگران تعریف چندانی ندارد و نسبتا مصنوعی هستند و شباهت خاصی هم به چهره‌ی واقعی خود ندارند. اما انیمیشن‌های بازیکنان و فیزیک و هوش مصنوعی پیشرفت مناسبی داشته است. تعداد انیمیشن‌ها افزایش یافته و نرم‌تر از FM 23 هستند. همچین فیزیک توپ و برخورد بازیکنان بهبود یافته و شاهد حرکات واقعی‌تری در زمین بازی هستیم. FM 24 آخرین نسخه‌ی این فرنچایز به شکل فعلی است و از نسخه‌ی آینده، انجین بازی به Unity تغییر می‌کند و شاهد تحول کامل UI و کیفیت بصری بازی خواهیم بود.

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

صداگذاری و موسیقی بازی کمبودهای زیادی دارد. موسیقی خاصی در بازی وجود ندارد و تجربه‌ی آن را خسته‌کننده و یکنواخت می‌کند. افکت‌های به کاربرده شده در اوقات مختلف برای تایید یا رد گزینه‌ها نیز کاملا یکنواخت و بدون هیچ تنوعی هستند و در اکثر اوقات هم بازی به شکل صامت عمل می‌کند. صداگذاری تماشاگران هم تنوعی ندارد و مواردی مثل شعارهای مختلف تیم‌ها به گوش نمی‌خورد. با این حال تجربه‌ی صداگذاری بازیکنان و توپ سطح بالاتری دارد و بازی در زمین مانند بیرون آن صامت و خسته‌کننده عمل نمی‌کند.


Football Manager 2024

Football Manager 2024 برای عاشقان فوتبال و حرفه‌ای‌ها می‌تواند تجربه‌ی جذابی باشد. بازی از لحاظ تاکتیک‌های فوتبال یک عنوان کامل و جذاب است و حس و حال یک سرمربی واقعی را به شما القا می‌کند. با این حال کمبودهای مشخص بازی از لحاظ بصری و صداگذاری و Interface قدیمی که تعامل با بخش‌های قدیمی را عذاب‌آور می‌کند، تجربه‌ی دلنشینی در طولانی مدت برای شما نخواهد بود.


نکات مثبت:

  • اضافه شدن تاکتیک‌ها برای ست‌پیس‌ها
  • گسترده شدن دستورالعمل‌های هر بازیکن
  • تغییرات و بهبودهای مناسب در نقش‌های بازیکن‌ها و به روز شدن این بخش
  • بهبود انیمیشن‌های بازیکنان و فیزیک بازی
  • امکان ادامه دادن کریر نسخه‌ قبلی با فایل ذخیره FM23
  • افزایش تعداد لیگ‌های بازی
  • بخش آموزشی کامل
  • القای حس مربیگری با افزایش نقش مطبوعات و بهبود اتمسفر بازی

نکات منفی:

  • بخش آنلاین ناکارآمد و ضعیف
  • بخش نقل و انتقالات ناقص
  • حرکت بین منوها همچنان رضایت‌بخش نیست
  • کیفیت بصری بدون پیشرفت
  • نبود موسیقی متن مناسب و گزارشگر
  • قیمت توجیه ناپذیر

۶.۵

این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

milad samajedneysiYohanaآرتور مورگان کبیرNiko_BlademeysambAMIR 007𝕀𝕟𝕗𝕖𝕣𝕟𝕠matinesfmarioMahdikarma(دازای)SirAmirSpider-MansnowgirlCambyses The Thirdمهدی رضایی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا
نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Football Manager 2024 - گیمفا