جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا

جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان

کسری نراقی
۱۱:۲۸ ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا

موضوعی که در حال حاضر بسیار اهمیت دارد و حتی در برخی از دانشگاه‌های تخصصی در کشورهای آمریکا، انگلستان و کره جنوبی به عنوان یک رشته تدریس می شود، «جغرافیای بازی» است. یعنی تعداد گیمرها، وضعیت بازار، وضعیت مخاطبان، اقتصاد، میزان تورم، قدرت سرمایه گذاری و عوامل تاثیر گذار در بازار گیم شناسایی می شود.

دومین نشست تخصصی بررسی راه‌کارهای تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۹ با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه، مدیر روابط عمومی بنیاد و شرکت های بازی ساز در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «احمد احمدی» معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست گفت: این نشست‌ها به صورت مستمر و در قالب سلسله نشست‌های تخصصی برای بازی‌سازان، ناشران بازی‌های رایانه‌ای و علاقه‌مندان به این صنعت خواهد بود.

وی در ادامه به آموزش بازاریابی و تولید بازی مناسب با بازار داخلی و خارجی پرداخت و افزود: بایستی داده‌ها را تحلیل و به واسطه تجزیه و تحلیل این داده‌ها یک دید درست از بازار حال و آینده بازی‌های رایانه‌ای داشت و براساس آن نقشه راه تجاری تولیدات شرکت ها را ترسیم و مطابق با آن حرکت کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: برای رشد بازار باید در ابتدا به بررسی توانمندی تولیدکننده و بازار توجه کرد تا زمینه رشد تولیدات در بازار فراهم شود.

به گفته احمدی موضوعی که در حال حاضر بسیار اهمیت دارد و حتی در برخی از دانشگاه‌های تخصصی در کشورهای آمریکا، انگلستان و کره جنوبی به عنوان یک رشته تدریس می شود، «جغرافیای بازی» است. یعنی تعداد گیمرها، وضعیت بازار، وضعیت مخاطبان، اقتصاد، میزان تورم، قدرت سرمایه گذاری و عوامل تاثیر گذار در بازار گیم شناسایی می شود.

وی ادامه داد: هر بازاری رفتار مخصوص به خود را دارد و می‌تواند فرصت‌های مختص به خود را ایجاد کند یا هر بازی می‌تواند از بازی‌های رایانه‌ای در ژانرهای مختلف اشباع شده باشد. این دید برای افرادی که می‌خواهند به گیم از دید بازاریابی نگاه کنند بسیار مهم است.

احمدی با یادآوری این که برخلاف نگرشی که در زمینه بازی‌های PC در ایران وجود دارد گفت: اگر سهم بازار بازی‌ها در دنیا در حال افزایش است، بیش‌تر این رشد به دلیل بازی‌های آنلاین و موبایل است و پیش بینی شده که گردش مالی آن تا سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۰۲میلیارد دلار برسد، یعنی سالانه هشت و یک دهم درصد متوسط رشد خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازار بزرگ گیم کشور اندونزی اشاره کرد و افزود: تا کنون در زمینه بازار بزرگ گیم در کشور اندونزی که دارای جمعیت ۲۳۸ میلیون نفر و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مسلمان در دنیا است فکر کرده‌اید که چگونه توانسته بازار مناسب و رو به رشدی را داشته باشد.

احمدی موضوع کپی رایت در بازار ایران و جهان را برنامه‌های مورد بحث در سومین نشست تخصصی بررسی راه‌کارهای تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای معرفی کرد و گفت: در نشست سوم به موضوع کپی رایت و تاثیر آن بر بازار گیم پرداخته خواهد شد.

نشست‌های بررسی راه‌کارهای تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای با هدف آموزش محورهای مرتبط با چگونگی حضور در بازارهای جهانی، شیوه‌های ارتباط با ناشران بین‌المللی، شناسایی بازارهای کشورهای مختلف، آگاهی از رفتارشناسی مخاطبان، تحلیل فرصت‌های تولید با هدف کشف بازارهای جدید برگزار می‌شود.
براساس برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این نشست‌ها به صورت مستمر و در قالب سلسله نشست‌های تخصصی برای بازی‌سازان، ناشران بازی‌های رایانه‌ای و علاقه‌مندان به این صنعت خواهد بود.

یادآور می شود نخستین نشست تخصصی بررسی راه‌کارهای تجاری‌سازی بازی‌های رایانه‌ای روز چهارشنبه ۲۶ فروردین ۹۴ در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا
جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • SKD گفت:

    اینا میخوان چه بلایی به سر ما بیارن معلوم نیست.

  • محمد گفت:

    این خانه از بن ویران است . . .
    بزارید کمکتون کنم چه جوری واقعا پیشرفت کنین : سرمایه بزارید ، چند برابر سود کنید 🙄
    الان ملت حاضرن ۲۰۰ ت بدن برا بازی خوب ولی کی حاضره ۵ هزار تومن بده بازی واقعا نسل شیشمی وطنی بازی کنه . :reallypissed: اینا ربطی به ارق ملی (غیرت ملی) هم نداره خب حق مردمه کیفیت خوب انتظار داشته باشن . آره ، جغرافیا بازی همینه :shutmouth: :quiet:

    • .Man. گفت:

      با “بیشتر” حرفتون موافقم غیر از (( این خانه از بن ویران است )) … اینطور نیست … اما ایران کلا قدرت صنعت بازی سازی رو جدی نگرفته و متوجه نشده که چه کارهایی میشه با اون کرد ، از سودی مالی بگیر تا ترویج فرهنگ … درصورت موفقیت خیلی میتونه تاثیر داشته باشه چه در ایران و چه در جامعه خارج از ایران … قدرت صنعت بازیسازی رو نباید دست کم گرفت ، چرا اونوری ها نسبت به چند سال گذشته اینقدر سرمایه برای بازیهاشون میزارن ؟ ( اونا قدرت این صنعت رو تازه فهمیدن … و روز به روز هم دارن سرمایه بیشتری میزارن … )
      در ایران باید بلاخره یکی استارت بزنه و سرمایه گذاری کلان کنه و نتیجه مطلوب از هر نظر بگیره … بعد بقیه هم شروع میکنن …
      ایران در خیلی چیزها خیلی خوب پیشرفت کرده ، واقعا خوب پیشرفت کرده … امیدوارم بازی سازی هم در این کشور به حد خیلی خوبی نسبت به سطح بازی سازی جهانی برسه …

      در آخر هم تشکر از جناب نراقی …

    • Feηяɨz̈ گفت:

      سرمایه گذاری نکردن در بازی از چند دلیل زیر نشات می گیره:
      -قانون کپی رایت تو ایران نیست تا از حقوق تولید کننده حمایت کنه
      -قانونی وجود نداره که بستری رو فراهم کنه برای بازی سازا تا بتونن بازی رو توی بازار بفروشن(طرف بازیش رو می سازه بعد تا چند سال تو انتشارش گیر می کنه)
      -نگاه جدی نکردن به این صنعت (دیگه نمی دونن چه ثروتی به همراه داره)
      -محدودیت
      بخاطر این دلایل بالا سرمایه گذار نمیاد تا توی ساختن بازی مشارکت کنه چون میدونه که سرمایش بر نمیگرده. . .
      در واقع پیشرفت باید پله به پله باشه برادر من اونم در همه زمینها
      با درود

  • srhz گفت:

    ما با بازیهای خارجی بزرگ شدیم حتی بین کمی فرق رزولوشن میگیم فلان بازی بدرد نمیخوره با اون همه گرافیکو هزینه ای که واسش شده اونوقت بعد اینهمه نشست به این نتیجه رسیدن که بازی خارجی نیاریم که مجبور شن ایرانی بخرن مگه ما معتادیم که تو هر شرایط فقط بخوایم مواد بهمون برسه حاضریم گیمریو بزاریم کنار ولی بازی که واسه خودمون و بقیه گیمرا دنیا خنده داره بازی نکنیم حالا هر چی میخواید ممنوع کنید :shy:

جغرافیای بازی؛ موضوعی نو برای بازی سازان - گیمفا