مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا

مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳

امیر حاجی زاده
۱۲:۴۶ ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا

سال ۲۰۱۳، سال پرفراز و نشیبی برای ۲ سازنده ی بزرگ کارت های گرافیک ،  یعنی Nvidia و AMD بود. در بین این فراز و نشیب که هر ساله با آن رو به رو هستیم ، همیشه باید شاهد کنار رفتن کارت های گرافیک قدیم و سرکار آمدن کارت های جدید باشیم. چرا که با پیشرفت روز به روز علم و مخصوصا دنیای سخت افزار و تکنولوژی ، با موج عظیمی از گسترش تولید محصولات و ابزارهای گرافیکی همراه هستیم.

در این مقاله میخواهیم شما را با تعدادی از کارت های گرافیک سال ۲۰۱۳ آشنا کنیم و به بحث در مورد خود و نتایج تست های گرافیکی به عمل آمده به پردازیم.

GTX 780 Ti  (ملقب به غول چراغ جادو)

این کارت نسخه ی اورکلاک شده ی GTX780 می باشد که با قاطعیت می توان گفت تا همین لحظه کارتی نتوانسته این غول چراغ جادوی  را شکست دهد. با دارا بودن ۲۸۸۰عدد پردازنده Cuda که از هسته GK110 بهره می برد و همچنین با داشتن ۲۴۰ واحد TMU و ۴۸ عدد ROP و رابط حافظه ۳۸۴ بیتی با حافظه هایی از نوع GDDR5 به حجم ۳ گیگابایت، نمایشی حیرت انگیز را از خود تا به الان به جای گذاشته است.

فرکانس هسته پردازشی این کارت در حالت توربو ۹۲۸ مگاهرتز بوده که در حالت عادی ۸۷۶ مگاهرتز است.همچنین فرکانس حافظه این کارت، ۷ مگاهرتز می باشد.این کارت توسط ۲ کانکتور ۶ و ۸ پین تغذیه می شود.

قیمت فعلی این غول انویدیا، ۷۱۹ دلار است.

مقایسه توانایی و کارایی دو تا از بهترین های حال حاضر.
همانطورکه میبینید،این کارت رقیبی ندارد.

 

AMD R9 290X (پرچم دار حال حاضر کمپانی AMD)

طراحی و زیبایی منحصر بفرد

این کارت که در زمان انتشار گفته می شد رقیبی برای کارت GTX TITAN می باشد،حال با کنار زدن TITAN به سراغ  GTX780 رفته تا شاید به تواند او را شکست دهد اما تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده است.

این کارت، برادری به نام R9 290 را دارد که هر دو آن ها از خانواده R9 می باشند که به سری کارت های گرافیک Volcanic Islands معروف هستند.

کارت R9 290X با به کارگیری از ۲۸۱۶ پردازنده جریانی (Stream Processor ) و دارا بودن ۱۷۶ واحد TMU  و ۴۴ واحد ROP  به همراه ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 با فرکانس ۵ گیگاهرتز  با رابط حافظه ۵۱۲ بیتی ، نمایش قابل قبولی را از خود بجای گذاشت.

با دادن توان پردازشی ۵.۶ TFLOPS به کاربر و داشتن فرکانس ۱۰۰۰ مگاهرتز در حالت Boost که در حالت عادی اش ۸۰۰ مگاهرتز می باشد ، قدرتی عالی را به ارمغان آورده است.

قیمت فعلی این کارت مبلغی معادل ۶۲۹ دلار می باشد.

مقایسه ای بین این کارت و GTX780 و GTX TITAN در چند بازی مختلف

امتیاز کارایی و اجرای این کارت با سایر کارت های دیگر

 

ASUS R9 290X Direct CU II (پرقدرتی بی درد)

این کارت دارای ۲ مدل قرمز و طلایی رنگ می باشد

همان طور که مشاده می کنید، این کارت از خانواده R9 بوده و از برادر بزرگ خانواده یعنی R9 290X که در بالا معرفی کردیم، پیروی می کند.

این کارت پر قدرت از سیستم خنک کننده Direct CU که فقط مختص شرکت ایسوس است، استفاده کرده و در ۲ نسخه معمولی و اورکلاک شده، تولید شده است. نسخه اورکلاک شده این کارت با مدل ASUS  R9 290X Direct CU II OC شناخته می شود.همان طور که می دانید پسوند “OC” نشانه ی نسخه ی اورکلاک یک کارت بوده و در بیشتر مواقع، کارت هایی که این پسوند را دارا می باشند، از قدرت بالایی برخوردار هستند.

نسخه اورکلاک شده ی این کارت دارای فرکانس ۱۰۵۰ مگاهرتز برای هسته پردازشی بوده و همچنین فرکانس ۵.۴ گیگاهرتز را برای حافظه گرافیکی خود در نظر گرفته است.

نسخه معمولی این کارت نیز فرکانس ۱۰۰۰ مگاهرتز را برای هسته پردازشی و فرکانس ۵ گیگاهرتز را برای حافظه ی گرافیکی خود به ارمقان آورده است.

توان هم بوسیله ی دو کانکتور ۶ و ۸ بینی دریافت و پس از عبور از مدار تنظیم ولتاژ ۱۰ فازی، به مصرف GPU و حافظه گرافیکی می رسد.لازم به ذکر است که این کارت از ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 با پهنای باند ۵۱۲ بیت بهره می برد.

این کارت از سیستم خنک کننده ای استفاده می کند که خود این سیستم از ۲ فن تشکیل شده است.یکی از همین ۲ فن از تکنولوژی Cool Tech استفاده می کند که در این تکنولوژی، هوا در ۲ جهت محوری و مستقیم جریان یافته و پروسه خارج شده گرما از روی Heatsink، سرعت بیشتری به خود می گیرد.

قیمت این کارت هم ۶۹۹ دلار می باشد.

مقایسه توان مصرفی این کارت با سایر کارت ها.
همان طور که می بینید مصرف بالایی دارد

نموداری زیبا که قدرت بی نهایت این کارت را در بازی Battlfield 4 نشان می دهد.

 

MSI GTX 780 Lightning Lite  (زیبای ۳ فنه)

سری کارت های Lightning شرکت MSI همیشه طرفداران خاص خودشان را داشته اند ولی درعوض عده ای نیز زیاد به این سری خوش بین نبوده اند.

همان گونه که از اسمش پیداست، فرزند GTX 780 Lightning ، بوده و از کلاک هسته ای ۸۸۹ مگاهرتز در حات معمولی و ۹۴۱ مگاهرتز در حالت Boost برخوردار می باشد که این مقادیر در مقایسه با کلاک هسته ای MSI GTX 780 Lightning کم و ضعیف محسوب میشوند چرا که کلاک هسته ای کارت اصلی در حات معمولی، ۹۸۰ مگاهرتز و درحالت Boost، ۱۰۳۳ مگاهرتز می باشد.

این فرزند دارای ۳ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 با کلاک موثر ۶۰۰۸ مگاهرتز بوده می باشد.همچنین این کارت دارای۲۳۰۴  پردازنده Cuda هم است که توانش هم از یک مدار ۳+۱۶ فازی تامین می شود.

خروجی های تصویری DVI , HDMI , Display Port هم از دیگر ویژیگ های این کارت است.

قیمت فعلی این کارت، ۵۴۹ دلار می باشد.

مقایسه توانایی و کارایی MSI GTX 780 LIGHTNING در بازی مترو لست لایت با سایر کارت های گرافیکی

نتایج تست سنگین ۳DMark

GTX TITAN (پرچمدار قدیم ۱۰۰۰ دلاری)

ظاهری ساده ولی باطنی پرقدرت و بی رحم

شاید جز آن دسته از کارت های گرافیک مشهوری می باشد که نامش خیلی زود بر سر زبان ها افتاد و طولی هم نکشید که از یادها فراموش شد.کارتی که شاید بتوان گفت که استارت تحولی عظیم را در دنیای آینده ی کارت های انویدیا را زد و کمپانی AMD را هم به مبارزه ای بظاهر بی پایان فرا خواند.

به این دلیل به غول ۱۰۰۰ دلاری مشهور شد که در زمان عرضه اش، قیمت ۱۰۰۰ دلار را برایش در نظر گرفتند و در زمان خودش، هم گران ترین بود و هم رقیبی نداشت.

با استفاده از پردازنده ۲۸ نانومتری GK110 و بیش از ۷ میلیارد ترانزیستور،قدرتی عالی را از خود بجای گذاشت.دارا بودن از ۲۶۸۸ هسته پردازنده Cuda به همراه ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع   GDDR5 با پهنای باند ۳۸۴ بیت، یکی دیگر از نقاط قوت این کارت عظیم به حساب می آید.

۴۸ واحد ROP و ۲۲۴ واحد TMU از دیگر مشخصات فنی این کارت می باشد.

قیمت فعلی این کارت با برند ایسوس، ۹۹۹ دلار بوده که مبلغ ۱۰۱۹ دلار هم برایش پیشنهاد شده است.

با وجود این که در زمان خودش بی رقیب بود ولی امروز با آمدن مدل های جدید کارت های گرافیک و مقایسه های این کارت باسایر کارت های جدید، دیگر جایگاه خودش را از دست داده است و اکثر طرفداران انویدیا از این کارت به عنوان یک شکست بزرگ یاد می کنند و این در حالی ست که با آمدن تست های گرافیکی و منتشر شدن اطلاعاتش در زمان خود، از او به خوبی یاد می کردند.

به هر حال چیزی که مهم بود، در یاد ماندن این کارت در ذهن کاربران و خوره های گیم بود و بس.

مقایسه توانایی این غول بی شاخ و دم با سایر رقبای جدیدش در بازی بتلفیلد۴

تست قدرت پردازشی این کارت با ۳DMark

RADEON HD 7990 (پرچمدار قدیمAMD )

در زمان معرفی این کارت، کمپانی AMD این کارت را با رمز Malta معرفی کرد، چراکه این کلمه برگرفته از جزیره مالت گرفته شده است.این کارت هم همانند GTX TITAN به یک غول ۱۰۰۰ دلاری معروف شد.

با داشتن ۲ پردازنده Tahiti XT که در فرکانس ۱ گیگاهرتز فعالیت می کند، قدرت خوبی را در دوره خودش به نمایش گذاشت. لازم به ذکر است که این ۲ پردازنده بکار رفته در این کارت، در کارت ۷۹۷۰ هم وجود دارد.

با بهره گیری از ۴۰۹۶ عدد پردازنده جریانی و ۶۴ واحد ROP  به همراه ۲۵۶ واحد TMU و ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 و رابط حافظه ۷۶۸ بیتی با بیش از ۸.۵ میلیارد ترانزیستور، از قدرت بالای برخوردار است.

این کارت توسط کولری با ۳ فن ۸ سانتی متری با استاندارد Dual Slot عرضه شد که هم از Direct X 11.1 و هم از ۴.۲ Open GL  پشتیبانی می کرد.

کمپانی AMD در زمان عرضه این کارت، به خریداران توصیه می کرد که این کارت را به همراه یک عدد پاور ۷۵۰ واتی بخرند.

گفتنی ست که این کارت در زمان عرضه اش با ۸ بازی زیبا عرضه شد که این ۸ بازی رایگان عرضه می شدند.این ۸ بازی شامل Hitman Absolution , Farcry 3 ,Tomb Raider , Sleeping Dogs , Bioshok Infinite,Crysis3 و … می شدند.

قیمتی این کارت در زمان عرضه اش ۱۰۰۰ دلار بود ولی قیمت فعلیش ۸۹۹ دلار می باشد.

مقایسه توانایی و کارایی این کارت با سایر کارت های گرافیک هم دوره خودش در بازی بتلفیلد۳

مقایسه توان مصرفیش با رقبایی چون GTX TITAN و GTX 690

GTX 690 (بیاد ماندنی ترین کارت انویدیا)

این کارت هم به همراه GTX TITAN و RADEON 7990 از بیاد ماندنی ترین کارت های گرافیک دنیا هستند.به این دلیل مشهور شدند که هم قیمتشان و هم قدرتشان در دوره خودشان منحصربفرد بود.

در زمان خود توانست رکورد سریع ترین کارت گرافیک را رقم بزند چراکه با داشتن ۳۰۷۲ عدد پردازنده Cuda و۲۵۶ واحدTMU و ۶۴ واحد ROP با فرکانس ۹۱۵ مگاهرتز، قدرت خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

با بهره گیری از ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 و ساخته شدن بدنه اش از آلمینیوم با روکش کرم، در دوره خودش منحصربفرد بود.

در آن زمان قیمتش ۱۰۰۰ دلار بود ولی الان قیمتش از ۶۵۰ دلار شروع و تا ۹۹۶ دلار هم میرود.

مقایسه توانایی و کارایی این کارت با GTX 680 در چند بازی مختلف

قدرت پردازشی بسیار خوبی در زمان خود داشت

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا
مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقاله:بررسی بزرگان کارت گرافیک سال ۲۰۱۳ - گیمفا