استودیوهای ایکس باکس و شرکای احتمالی آن روی چه بازیهایی کار میکنند؟
این مقاله وضعیت استودیوهای بازیسازی ایکس باکس (Xbox)، بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks)، اکتیویژن بلیزارد کینگ (Activision Blizzard King)، خلاصهای از تمام پروژههای تایید شده، افشای اطلاعات و شایعات مربوط به آیندۀ بخش بازی مایکروسافت (Microsoft) را مورد بررسی قرار میدهد. با گیمفا همراه باشید.
به پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک میشویم، سالی که تا به اینجای کار برای جامعه بازیکنان تجربهای فراموش نشدنی را رقم زده است، اما توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی شاید در آینده از آن به تلخی یاد کنند.
اخبار مربوط به اخراجها و فروش یا تعطیلی برخی استودیوها نه تنها سازندگان این صنعت را آزردهخاطر ساخته است، بلکه برای طرفداران این عرصه از هنر نیز اضطرابآور به نظر میرسد.
با این حال، احتمالاً اکثریت شما از صحبت کردن درباره اتفاقات گذشته (خریدها، اخراجها، شکستها و …) خسته شدهاید. بنابراین قصد داریم خلاصهای جامع و مفید از برنامههای آتی پلتفرم گیمینگ شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس باکس، را به شما عزیزان ارائه دهیم. امیدوارم ویترین محصولات دو سال آینده واقعاً خوب باشد.
استودیوهای بازیسازی ایکس باکس (Xbox Game Studios)
۱. استودیوی ۳۴۳ Industries:
در حال حاضر روی محتوای پس از عرضه برای Halo: Infinite کار میکند. یک تیم کوچک نیز مشغول کار بر روی بهروزرسانیهای مداوم Halo: The Master Chief Collection هستند. طبق گفته جز کوردن (Jez Corden) از ویندوز سنترال (Window Central)، پروژه جدیدی از فرنچایز Halo در حال توسعه بوده و متمایز از Halo Infinite است.
۳۴۳ Industries همچنین یک علامت تجاری را با نام Halo: The Endless ثبت کرده. استودیوی سرتین افینیتی (Certain Affinity) نیز در حال کار بر روی محتوا یا بخش جدیدی برای بازی Halo: Infinite است که به گفته جز کوردن احتمالاً یک محصول بتل رویال (Battle Royale) خواهد بود.
محصول مذکور با اسم رمز Project Tatanka شناخته میشود. شایعه شده است که آینده Halo از جمله Project Tatanka به سمت موتور Unreal Engine حرکت میکند و هیچ برنامهای در رابطه با محتوای تکنفره اضافی برای Halo: Infinite وجود ندارد.
۲. استودیوی The Coalition:
طبق یک بیانیه مطبوعاتی، برنامهنویسان استودیو در حال حاضر روی تسلط بر Unreal Engine 5 کار میکنند. در بیانیه مطبوعاتی مذکور آمده که آنها در حال کار بر روی «پروژههای متعددی» هستند که یکی از آنها Gears of War بعدی خواهد بود. طبق شایعاتی که از جف گراب (Jeff Grubb) شنیده میشود، او معتقد است پروژه کوچکتری به عنوان یک IP جدید در مقیاس کوچکتر در حال توسعه است، گرچه او نمیداند که IP مورد بحث دقیقاً چه میتواند باشد.
جف گراب شایعاتی مبنی بر ساخت یک IP از دنیای جنگ ستارگان شنیده اما نتوانسته آنها را تایید کند. جف باور دارد این IP کوچک قرار بوده که در سال ۲۰۲۳ منتشر شود، اما ظاهراً طی سال گذشته و به صورت داخلی لغو شده یا به تأخیر افتاده است.
۳. استودیوی Compulsion Games:
آنها در حال کار بر روی یک بازی اکشن-ماجراجویی تکنفره و سومشخص با عنوان South of Midnight هستند. اسم رمز این بازی Project Midnight بوده و به گفته جز کوردن از ویندوز سنترال، در دنیایی فانتزی و تاریک جریان خواهد داشت. آنها اخیراً به یک دفتر جدید نقل مکان کردهاند و قصد دارند تعداد کارکنان خود را دو برابر کنند.
۴. استودیوی Double Fine:
دقیقاً نمیدانیم که تیم شفر (Tim Schafer) در آینده چه کاری انجام خواهد داد. شایعاتی درباره ساخت یک بازی از فرنچایز Banjo Kazooie وجود داشت، اما تیم Double Fine در یک مصاحبه با IGN این شایعات را رد کردند و گفتند که دابل فاین (Double Fine) بازیهای اورجینال خودش را میسازند. آنها همچنین اعلام کردند که از سال ۲۰۱۸ بر روی یک یا چند پروژه و IP جدید کار میکنند.
۵. استودیوی The Initiative:
آنها در حال حاضر روی ریبوت فرنچایز Perfect Dark کار میکنند. استودیوی متعلق به گروه امبریسر (Embracer Group)، یعنی کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics)، نیز به توسعه این عنوان کمک میکند. همچنین طبق سخنان جز کوردن، برخی از اعضای استودیوی سرتین افینیتی هم در ساخت بازی، به ویژه توسعه سلاحها و مراحل مشارکت دارند. به گفته اندی رابینسون (Andy Robinson)، بازی Perfect Dark هنوز راه درازی را در پیش دارد.
۶. استودیوی inXile Entertainment:
این استودیو در حال کار بر روی ۲ پروژه بوده که یکی از آنها در مرحله پیش تولید قرار داشته و دیگری در اواخر مراحل توسعه به سر میبرد. عنوان اول با نام Clockwork Revolution و اسم رمز Project Cobalt شناخته میشود و در ابتدا توسط جز کوردن مطرح شده بود، اما در شوکیس اخیر ایکس باکس معرفی شد و میدانیم که با موتور Unreal Engine 5 توسعه مییابد. همچنین طبق شایعات، عنوان دیگری که inXile Entertainment روی آن کار میکند یک IP قدیمی است.
۷. استودیوی Mojang:
در حال حاضر روی بهروزرسانی ۱.۲۱ بازی Minecraft کار میکند که در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ استودیوی موجانگ (Mojang) دوباره نام خود را بر سر زبانها انداخت و اعلام کرد که آنها میخواهند علاوه بر Minecraft، در دفاتر جهانی متعدد خود بازیها و تجربههای جدیدی را توسعه دهند. یکی از آنها Minecraft: Legends بود که با همکاری بلکبرد اینتراکتیو (Blackbird Interactive) توسعه یافت و در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.
۸. استودیوی Ninja Theory:
در حال حاضر روی بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 کار میکند که قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود. همچنین پروژهای در مقیاس کوچکتر به اسم Project Mara نیز توسط این استودیو در حال توسعه است. Project Mara «یک نمایش واقعی از وحشت ذهنی خواهد بود» و «به شدت مبتنی بر تحقیقات، مصاحبهها و گزارشات دست اول برای بازسازی هرچه دقیقتر و باورپذیرتر وحشتهای ذهنی است».
علاوه بر این، استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) از تلاش برای تحقیق و توسعه در رابطه با سلامت روان خبر میدهد و نام آن را Insight Project گذاشته است. Insight Project بر اساس همکاری بین نینجا تئوری و پائول فلچر (Paul Fletcher)، روانپزشک دانشگاه کمبریج و استاد علوم اعصاب سلامت این دانشگاه، انجام میشود.
با استفاده از Insight Project، استودیوی نینجا تئوری قصد دارد بازیهای کوچکتری بسازد تا به مردم کمک کند احساسات منفی خود را شناسایی کرده و کنترل کنند. در آگهی اخیر ایکس باکس که عناوین معرفی شده برای سال ۲۰۲۳ را نشان میداد، نام Senua Saga: Hellblade 2 به چشم نمیخورد.
این بازی تنها عنوانی است که برای سال ۲۰۲۳ برنامهریزی شده بود اما در آگهی مذکور حضور نداشت و باعث شد بسیاری از طرفداران به این یقین برسند که بازی مورد بحث در سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد. همچنین در مصاحبهای با Kinda Funny Xcast، اندی رابینسون گزارش داد که Senua’s Saga: Hellblade 2 بعد از Starfield و Forza Motorsport منتشر خواهد شد و یکی از دورترین عناوین ایکس باکس است.
۹. استودیوی Obsidian Entertainment:
پروژههای در دست توسعه یا تایید شده این استودیو شامل Grounded (در حال انجام)، Aowed (یک نقش آفرینی اولشخص در دنیای Eora که قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود) و The Outer Worlds 2 هستند.
طبق گفته جز کوردن از ویندوز سنترال، استودیوی آبسیدین اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) در حال برنامهریزی برای انتشار ۷ بازی در ۷ سال است و بر اساس گزارشات اندی رابینسون، Avowed یکی از نزدیکترین بازیهایی است که پس از Starfield و Forza Motorsport عرضه خواهد شد.
۱۰. استودیوی Playground Games:
علاوه بر ساخت بستۀالحاقی بازی Forza Horizon 5 در دفتر اصلی، آنها همچنان به پشتیبانی از Forza Horizon 5 با محتوای پس از عرضه ادامه میدهند. کار بر روی ریبوت فرنچایز Fable نیز تحت اسم رمز Project Holland در دفتر جدید استودیو صورت میگیرد. اندی رابینسون همچنین گزارش داده است که Fable هنوز با انتشار فاصله دارد و اکنون در مرحله تولید کامل به سر میبرد.
۱۱.استودیوی Rare:
هماکنون در حال توسعه محتوای جدیدی برای Sea of Thieves است. تیم سازنده همچنین در حال توسعه یک IP جدید به نام Everwild هستند که البته به جز برخی نماهای سینمایی، اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد. طبق گفته اندی رابینسون، بازی مورد بحث چندین بار ریبوت شده و با انتشار خیلی فاصله دارد. به گفته جف گراب، توسعه Everwild حتی پس از راهاندازی مجدد آن، هنوز نیز درهم و برهم است.
۱۲. استودیوی Turn 10:
آنها موتور بازیسازی داخلی خود، یعنی موتور Forza Tech، را بازنگری کردهاند و نسخه بعدی از مجموعه عناوین ریسینگ مشهور این استودیو، یعنی Forza Motorsport، اخیراً در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۷ مهر ۱۴۰۲) روانه بازار شد.
۱۳. استودیوی Undead Labs:
هماکنون در حال توسعه State of Decay 3 است. یک دفتر جدید نیز توسط این استودیو در اورلاندوی فلوریدا تأسیس شد تا به پشتیبانی از State of Decay 3 و دیگر پروژههای ایکس باکس بپردازد. اطلاعات مربوط به دفتر جدید تایید میکردند که State of Decay 3 از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 بهره خواهد برد. شایعهای نیز از سوی Art Station منتشر شد و ادعا کرد که بازی در سال ۲۰۲۷ منتشر میشود، اما جز کوردن میگوید که این اطلاعات نادرست هستند.
۱۴. استودیوی World’s Edge:
شرکت ورلدز اج (World’s Edge) بازیها را به صورت داخلی توسعه نمیدهد، بلکه شرکای خارجیای را مدیریت میکند که در حال تولید محتوا برای سری Age Of Empires/Mythology هستند. آنها در حال حاضر توسعه محتوا را برای Age of Empires 2 DE ،Age of Empires 3 DE ،Age of Empires 4 و Age of Mythology Retold هدایت میکنند. بستۀالحاقی Empires IV – The Sultans Ascend نیز قرار است در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۳ آبان ۱۴۰۲) راهاندازی شود.
انتشارات جهانی ایکس باکس (Xbox Global Publishing)
در اینجا بازیهایی را داریم که توسط استودیوهای خارجی توسعه یافته و توسط Xbox Global Publishing منتشر میشوند.
پروژههای تأیید شده:
۱. بازی Contraband از استودیوی آوالانچ گیم (Avalanche Game): ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. از زمان معرفی بازی در سال ۲۰۲۱ هیچ اطلاعات جدیدی از آن دریافت نکردهایم. همچنین با اسم رمز Project Typhoon نیز شناخته میشود.
۲. بازی Ara: History Untold از استودیوی اُکساید اینتراکتیو (Oxide Interactive): این بازی که در ابتدا به عنوان Project Indus و توسط جز کوردن لو رفت، یک محصول استراتژیک 4X بوده و شبیه به سری Civilization است. همچنین برای انتشار در سال ۲۰۲۴ برنامهریزی شده.
۳. بازی مبتنی بر فضای ابری استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions): در شوکیس ایکس باکس و بتسدا (Bethesda) سال ۲۰۲۲ معرفی شد، اما از قبل توسط جف گراب شایعاتی از آن شنیده میشد. میدانیم که طرفین یک تعهدنامه امضا کردهاند. همچنین کیم سویفت (Kim Swift) برای کمک به تولید این بازی ابری استخدام شده است.
۴. بازی Towerborne از استودیوی استویک (Stoic Studio): در ابتدا با اسم رمز Project Belfry لو رفت. محصول مذکور قرار است تا المانهای ژانر RPG و یک بازی در سبک Castle Crashers را با یکدیگر ترکیب کند.
۵. بازی Killer Instinct از استودیوی آیرون گلکسی (Iron Galaxy): بازی مورد بحث همراه با پشتیبانی از Xbox Series X|S، بهروزرسانی دهمین سالگرد انتشار خود را نیز دریافت میکند.
۶. پروژه Maverick از استودیوی پیپل کن فلای (People Can Fly): به جز اینکه توافقنامهای برای انتشار یک بازی با بودجهای در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار امضا شده، اطلاعات بیشتری از این محصول در دست نیست.
۷. شبیهساز پرواز Microsoft Flight Simulator 2024 از استودیوی آسوبو (Asobo): نسخه جدیدی از شبیهسازهای پرواز شرکت مایکروسافت است که بر روی فناوریهای پیادهسازی شده در نسخه سال ۲۰۲۰ گسترش مییابد. در سال ۲۰۲۴ نیز منتشر خواهد شد.
پروژههای شایعه شده:
۱. پروژه Shaolin از استودیوی براس لایِن اینترتینمنت (Brass Lion Entertainment): گفته میشود که یک بازی ARPG با سبک انیمهای خواهد بود و گروه Wu-Tang Clan مشغول ساخت موسیقیهای آن است.
۲. عنوان جدید Killer Instinct از استودیویی نامعلوم: شپشال نیک (Shpeshal Nick) ادعا کرده بود که این بازی به احتمال بسیار زیادی در حال توسعه است. جز کوردن نیز شایعات مشابهای را ارائه کرده و میگوید که بازی مورد بحث توسط شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) ساخته خواهد شد. معلوم نیست که این بازی با آپدیت دهمین سالگرد انتشار سری به طرفداران معرفی میشود یا باید انتظار چیز کاملاً متفاوتی را داشته باشیم.
۳. پروژه Suerte از استودیوی سرتین افینیتی (Certain Affinity): نام این پروژه ابتدا توسط جف گراب در یکی از پادکستهای جاینت بامب (Giant Bomb) مطرح شد. سپس جز کوردن نیز با انتشار گزارشاتی به این شایعات دامن زد.
۴. پروژه Vonnegut از استودیویی نامعلوم: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از پروژه مذکور در دست نیست، به جز اینکه یک قرارداد انتشار با مایکروسافت در رابطه با آن بسته شده است.
۵. احیای بازی 1vs100 توسط استودیوی AltSpace VR: جف گراب در یکی از پادکستهای اخیر جاینت بامب گفت:
1vs100 بازمیگردد. آنها قطعاً این بازی را دوباره میسازند و به نظر میرسد که تیم AltSpace VR مسئول انجام این کار باشد.
وضعیت پروژه مورد بحث تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده و چیز زیادی از آن نمیدانیم.
۶. پروژه Chinook از استودیویی نامعلوم: یک عنوان استراتژیک که برای ایکس باکس و رایانههای شخصی در حال توسعه است (این بیانیه را شخصاً جز کوردن تأیید کرد اما قسمتی برای منبع آن وجود ندارد).
۷. پروژه Dragon از استودیوی آیاو اینتراکتیو (IO Interactive): گفته میشود که یک RPG جهان باز و قرون وسطایی بوده که از المانهای MMO بهره میبرد و برنامهای ۱۰ ساله برای پشتیبانی از آن وجود خواهد داشت.
۸. پروژه Pax Dei از استودیوی مینفریم (Mainframe): گفته میشود یک بازی MMO و مبتنی بر فضای ابری است. استودیوی مینفریم سرمایهگذاری خارجی را برای توسعه این بازی پذیرفت و گروه سرمایهگذار باعث شد تا جف گراب ادعا کند که این پروژه دیگر توسط ایکس باکس منتشر نمیشود، اما آنها همچنان میتوانند در ساخت آن مشارکت داشته باشند.
علاوه بر موارد بالا، مایکروسافت در Game Developers Conference (GDC) 2022 یک بخش انتشارات جدید را برای ایکس باکس معرفی کرد: انتشارات Xbox Game Studios for Cloud Gaming. این بخش در حال کار بر روی ساخت و انتشار عناوین مبتنی بر فضای ابری برای اکوسیستم ایکس باکس بوده و رهبری آن نیز بر عهده کیم سوئیفت است.
بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks)
۱. استودیوی Alpha Dog Game:
در حال حاضر توسعهدهنده عناوین موبایل است و روی پشتیبانی از Mighty Doom برای اندروید و iOS کار میکند. هیچ اطلاعاتی از پروژههای دیگر این استودیو در دست نیست.
۲. استودیوی Arkane:
شعبه لیون در حال حاضر روی عنوان ناشناختهای کار میکند که بر اساس اسناد دادگاه مایکروسافت، احتمالاً Dishonored 3 خواهد بود. شعبه آستین نیز در حال کار بر روی اصلاح و انتشار محتوای Redfall است (که قبلاً به عنوان Project Omen شناخته میشد).
به لطف درزهای صورت گرفته توسط سرویس Nvidia GeForce Now، ما همچنین میدانیم پروژهای با اسم رمز Project Black Sky داریم که به طور خاص با شعبه آستین در ارتباط است. شرکت آرکین (Arkane) همچنین موتور گرافیکی Void Engine که عمدتاً توسط شعبه لیون مورد استفاده قرار میگیرد را حفظ خواهد کرد.
۳. استودیوی Bethesda:
دفاتر راکویل، آستین، دالاس و مونترال در حال حاضر روی محتوای توسعهیافته برای Fallout 76 و محتوای پس از عرضه برای Starfield ،The Elder Scrolls Castles و The Elder Scrolls VI کار میکنند. شعبههای مذکور همچنین بازنگری و بهبود موتور بازیسازی Creation Engine 2 را در دستور کار دارند.
نشان تجاری جدیدی نیز به نام “SpyTeam” توسط این استودیو ثبت شده است و گزارشات میگویند که متعلق به یک IP جدید خواهد بود. همچنین گفته میشود The Elder Scrolls Castles همان پروژه Wormwood است که قبلاً توسط شپشال نیک فاش شده بود.
۴. استودیوی id Software:
در حال حاضر روی توسعه و بهبود موتور id Tech 7 Engine خود کار میکند و در آیندهای نزدیک از یک پروژه معرفی نشده که میتواند Doom ،Quake یا یک IP کاملاً جدید باشد رونمایی خواهد کرد. نسخه جدیدی از فرنچایز Doom به نام Doom Zero Year به همراه بستۀالحاقی آن در میان اطلاعات لو رفته از دادگاه مایکروسافت و FTC به چشم میخورند. همچنین میدانیم که این استودیو به آمادهسازی بهروزرسانیهای جدیدی برای Quake Champions مشغول است.
۵. استودیوی MachineGames:
این روزها تحت نظارت شرکت لوکاس فیلم گیمز (LucasFilm Games) روی بازی Indiana Jones کار میکند. جزئیات مربوط به بازی مذکور هنوز ناشناخته است. همچنین شایعه شده بود که استودیوی مورد بحث به طور همزمان مشغول ساخت سومین شماره از فرنچایز Wolfenstein نیز است، گرچه پیت هاینز (Pete Hines) گفته که تا قبل از انتشار بازی Indiana Jones شاهد رونمایی از Wolfenstein 3 نخواهیم بود.
۶. استودیوی Roundhouse Games:
در حال کار روی یک بازی معرفی نشده است. شایعات به یک عنوان PvEvP اشاره میکنند که تحت لایسنس مارول (Marvel) قرار داشته و با استفاده از موتور Unreal Engine 4 ساخته میشود (احتمالاً به دلیل سهولت ارتقا، به Unreal Engine 5 منتقل شده است). هیچ چارچوب زمانیای نیز برای انتشار بازی مذکور وجود ندارد.
۷. استودیوی Tango Gameworks:
جدیدترین بازی استودیوی مذکور، Hi-Fi Rush (معروف به پروژه Hibiki) است. گفته میشود که آنها روی یک محصول بدون نام و چندنفره یا نقش آفرینی کار میکنند. دنباله Ghostwire: Tokyo نیز در اسناد فاش شده توسط مایکروسافت فهرست شده بود.
۸. استودیوی Zenimax Online:
در حال حاضر پشتیبانی از The Elder Scrolls Online: Necrom ادامه دارد. بر اساس فهرستهای شغلی چند وقت اخیر، ظاهراً آنها حداقل دو پروژه اعلام نشده و در حال توسعه دارند. شرکت مورد بحث ما یک استودیوی جدید را نیز در شهر ویسکانسین افتتاح کرده است (علاوه بر شعبههای مریلند و آستین).
در آوریل سال ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، آنها شرکت نمسیس گیمز (Nemesys Games) را خریداری کردند و نام آن را به زنیمکس مجارستان (Zenimax Hungary) تغییر دادند. مدتی است که شایعه شده یک بازی در سبک MMO و بر اساس داستانهای مندلورین توسط این استودیو ساخته میشود.
شرکت مادر این استودیو در سندهای فاش شده اخیر به تفاوت میان Expansion و DLC اشاره کرده، پس این احتمال وجود دارد که Project Kestrel و Expansion اسم رمز پروژههای بعدی Zenimax Online باشند.
اکتیویژن (Activision)
بر اساس گزارشات متعدد، در حال حاضر اکتیویژن تمام استودیوهای خود را به ساخت و پشتیبانی از پروژههای Call of Duty موظف کرده است. بدین ترتیب در این مقاله چندین پروژه تایید شده و شایعه شده از فرنچایز Call of Duty را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فیل اسپنسر (Phil Spencer) به این موضوع اشاره کرده که میخواهد چندین IP قدیمی از این شرکت را احیاء کند. لازم به ذکر است هر استودیویی که ارتباط مستقیمی با یک عنوان نداشته باشد، احتمالاً از استودیوهای دیگر پشتیبانی خواهد کرد. مدیرعامل اکتیویژن، بابی کوتیک (Boby Kotic)، اخیراً در مصاحبهای با جیمز کوردن (James Corden) از احیای احتمالی فرنچایز Guitar Hero خبر داده. لیست استودیوهای متعلق به این شرکت را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
- Activision Shanghai
- Beenox in Québec City
- Demonware
- Digital Legends Entertainment
- High Moon Studios
- Infinity Ward
- Radical Entertainment
- Raven Software
- Sledgehammer Games
- Solid State
- Toys for Bob
- Treyarch
پروژههای Call of Duty:
- بازی Call of Duty: Modern Warfare III (2023) از استودیوی اسلجهمر گیمز (Sledgehammer Games)
- بازی Call of Duty Warzone 2 از استودیوی ریون سافتور (Raven Software)
- پشتیبانی از عنوان فعلی Call of Duty Mobile توسط استودیوی تیمی (TiMi Studio)
- بازی جدید و بدون نام Call of Duty Mobile از استودیوهای سالید استیت (Solid State) و دیجیتال لجندز اینترتینمنت (Digital Legends Entertainment): اطلاعات زیادی از این عنوان نداریم مگر اینکه از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه است.
- به نظر میرسد بازی Call of Duty سال ۲۰۲۴ در طول جنگ خلیج فارس روایت میشود.
در حال حاضر، برنامهریزی شده تا فرنچایز Call of Duty حداقل ۱۰ سال به صورت مولتی پلتفرم باقی بماند، به کنسولهای نینتندو (Nintendo) گسترش یابد و دارای مجوز برای چندین سرویس ابری از جمله Blasteroid ،Ubitus و GeForce Now باشد.
طبق گزارشی از بلومبرگ، خریداری شدن اکتیویژن توسط مایکروسافت آنها را وادار میکند تا در مورد انتشار سالانه عناوین Call of Duty خود تجدید نظر کنند، اگرچه بازیهای Call of Duty برای انتشار تا سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شدهاند.
بلیزارد اینترتینمنت (Blizzard Entertainment)
- World of Warcraft: شرکت بلیزارد علاوه بر پشتیبانیهای گسترده از این بازی، در حال توسعه DLCهای جدیدی برای آن است و به احتمال قوی، نسخه کنسولی ایکس باکس نیز به دلیل رؤیت شدن در فهرست فروشگاه مایکروسافت، در حال ساخت باشد.
- Hearthstone: در حال توسعه بیشتر و پشتیبانی گستردهتر از این بازی است.
- Overwatch 2: در تاریخ ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۳ (۱۹ مرداد ۱۴۰۲) از دسترسی زودهنگام خارج شد.
- Diablo IV: یک عنوان ARPG جهان مشترک در دنیای Diablo است که در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۲۰۲۳ (۴ تیر ۱۴۰۲) منتشر شد. همچنین برنامهریزی شده تا بستههای الحاقی خود را به صورت سالانه دریافت کند. فصل دوم آن، یعنی Season of Blood، در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهر ۱۴۰۲) در دسترس طرفداران قرار گرفت.
- Project Odyssey: محصولی بقا محور بوده و آغازکننده یک IP کاملاً جدید خواهد بود. بازۀ انتشار آن هنوز ناشناخته است، زیرا بازی در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، اما طبق گفته مایک یبارا (Mike Ybarra)، رئیس بلیزارد، عنوان مورد بحث در حال حاضر تا حدودی قابل بازی است. تاریخ انتشار آن در Art Station برای سال ۲۰۲۷ تنظیم شده بود، اما گفته شد که این یک اشتباه از سوی جز کوردن بوده است.
- Diablo Immortal: بازی موبایل Diablo
طبق گفتههای سارا باند (Sarah Bond)، رئیس برند ایکس باکس، «میل شدیدی» در مایکروسافت برای بازگرداندن فرنچایز StarCraft وجود دارد.
کینگ (King)
شرکت King یکی از بزرگترین توسعهدهندگان عناوین موبایل در جهان است که بزرگترین بازی آنها Candy Crush نام دارد.
پروژههای فاش شده از استودیوهای نامعلوم
- کالکشنی مانند Halo: The Master Chief Collection برای IP دیگری از ایکس باکس: ابتدا توسط شپشال نیک و در پادکست XboxEra مطرح شد. در حال حاضر گمان میرود Gears of War یا Fable باشد. تام وارن (Tom Warren) از وبسایت The Verge نیز ممکن است این کالکشن را به فرنچایز Gears of War نسبت داده باشد.
- پروژه Velvet از استودیویی نامعلوم: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد این پروژه خارج از اسم رمز آن مشخص نیست.
- پروژه Kalimba از استودیویی نامعلوم: در سرویس GeForce Now فهرست شده، اما ممکن است محصولی باشد که قبلاً عرضه گشته.
- بازی Shadowrun از استودیویی نامعلوم: توسط جف گراب شایعه شد و ممکن است همان پروژه Vonnegut باشد.
- بازی کیو بلو کِلی (Kyu Blu Kelly – بازیکن فوتبال آمریکایی) از استودیویی نامعلوم: در یک مصاحبه و توسط خود کیو بلو کِلی لو رفت. او گفت که یک بازی را به تیم ایکس باکس نشان داده و از آنها چراغ سبز گرفته است. بازی درباره تیمی ۶ نفره است که به گذشته سفر میکنند تا از تغییر آن جلوگیری نمایند.
- چندین IP لایسنس شده از کمپانی دیزنی (Disney): شایعات متعددی وجود دارند مبنی بر اینکه بخش گیمینگ مایکروسافت به جز بازی Indiana Jones، چندین IP دیگر را نیز در دست توسعه دارد که همگی آنها از کمپانی دیزنی دارای مجوز ساخت هستند.
- بازی Ori 3 از استودیویی نامعلوم (گفته شده که استودیوی مون (Moon Studios) مسئول ساخت این پروژه نیست).
- یک بازی لایسنس شده که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است. به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد و میدانیم که Indiana Jones نیست. شپشال نیک اعتقاد دارد که بازی مورد بحث زیر پرچم دیزنی توسعه مییابد.
- ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion از استودیویی نامعلوم (احتمالاً Virtuos Games): ابتدا به وسیله پستی در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) که اکنون حذف شده است، به بیرون درز پیدا کرد. همچنین در مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت نیز به آن اشاره شده.
- ریمستر Fallout 3 از استودیویی نامعلوم (احتمالاً Virtuos Games): به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Platinum که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Ubu که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Wanderer که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
قراردادهای خارجی و مشارکتهای در حال انجام
- گسترش جهان Halo: هر ساله رمانها و کمیکهای بیشتری از فرنچایز Halo عرضه میشود. سریال لایو اکشن Halo نیز در سرویس پارامونت پلاس (Paramount+) منتشر شد. فصل دوم آن در حال ساخت است و در سال ۲۰۲۴ پخش میشود.
- مجموعه تلویزیونی Fallout برای پخش در سرویس آمازون پرایم (Amazon Prime) برنامهریزی شده و لیزا جوی (Lisa Joy) و جاناتان نولان (Jonathan Nolan) نیز نویسندگی و تهیهکنندگی آن را بر عهده دارند. ساخت آن از سال ۲۰۲۲ کلید خورده، اما هیچ اطلاعاتی از تاریخ انتشار آن وجود ندارد.
- نتفلیکس (Netflix) به ساخت یک مجموعه تلویزیونی از بازی Grounded چراغ سبز نشان داده است.
- فیلم Minecraft با بازی جیسون موموآ (Jason Momoa) قرار است در آوریل سال ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴) اکران شود.
- نتفلیکس به ساخت یک سریال انیمیشنی و یک فیلم لایو اکشن از فرنچایز Gears of War چراغ سبز نشان داده است.
- مدتهاست که شایعه شده نتفلیکس با استودیوی بازیسازی بتسدا برای ساخت سریالی از دنیای The Elder Scrolls همکاری میکند.
- دیزنی پلاس (Disney+) و گیم پس (Game Pass) از زمان انتشار فصل دوم سریال The Mandalorian همکاری دارند. هر بار که یک سریال لایو اکشن جدید در دیزنی پلاس منتشر میشود، صاحبان گیم پس میتوانند یک ماه اشتراک رایگان دیزنی پلاس را دریافت کنند (اگر قبلاً اشتراک نداشته باشند) و حتی در زمان پخش سریال Falcon and the Winter Soldier، یک کمپین تبلیغاتی مشترک بین دو سرویس مذکور وجود داشت.
- ایکس باکس با برند لاک ناخن OPI همکاری مداوم دارد.
گیم پس (Game Pass)
تا ۸ می ۲۰۲۳ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲)، ۴۳۳ عنوان برای کنسول، ۴۱۶ عنوان برای رایانه شخصی، ۳۴۷ عنوان برای استریم ابری و در نهایت، ۶۳ عنوان برنامهریزی شده برای آینده در این سرویس وجود داشت.
چند ماه پیش، مایکروسافت از اشتراک Game Pass Core رونمایی کرد؛ سرویس اشتراکی ارزانتری که جایگزین ایکس باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) میشود و در عین حال، کاتالوگ کوچکتر و محدودتری از عناوین (تاکنون ۳۶ بازی) را در مقایسه با دیگر سرویسهای استریم بازی برای مشترکین به ارمغان میآورد. برخلاف سایر سطوح گیم پس، Game Pass Core تاریخ و روز انتشار عناوین را نشان نمیدهد، اما مایکروسافت گفته که کتابخانه خود را ۲ تا ۳ بار در سال بهروز میکند.
گیم پس تمامی DLCهای عناوین موجود در این سرویس را با ۱۰ درصد تخفیف اعطا میکند. خود بازیها به مدت ۳ ماه در سرویس دارای ۱۰ درصد تخفیف هستند و اگر بازی به مدت ۹ ماه در سرویس باقی بماند یا به زودی خارج شود، ۲۰ درصد تخفیف به آن تعلق میگیرد.
استریم ابری ایکس باکس در حال حاضر برای اندروید از طریق اپلیکیشن آن در دسترس است و کاربران ویندوز ۱۰/۱۱ و iOS میتوانند از طریق وبسایت https://www.xbox.com/play و یک برنامه آزمایشی برای ویندوز ۱۰/۱۱ به آن دسترسی داشته باشند. قرار بود قابلیت تجربه بازیهای خریداری شدهای که در گیم پس حضور ندارند تا پایان سال ۲۰۲۲ راهاندازی شود، اما از زمان اعلام این ویژگی در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، هیچ خبری در مورد وضعیت آن اعلام نشده است.
همکاری سرویسهای EA Play و گیم پس: در حال حاضر الکترونیک آرتز (Electronic Arts) به همه اعضای Game Pass Ultimate و Game Pass for PC اشتراکی از EA Play ارائه میدهد که به آنها امکان دسترسی به تمام بازیهای EA Play Vault، امکان تجربه آزمایشی ۱۰ ساعت از بازیهای جدید منتخب و همچنین ۱۰٪ تخفیف برای تمام محتوای EA موجود در فروشگاه مایکروسافت را خواهد داد.
هدف آینده مایکروسافت این است که حداقل یک عنوان فرست پارتی هر سه ماه یکبار برای گیم پس منتشر شود. این موضوع توسط فیل اسپنسر (Phil Spencer) در طی مصاحبهاش با Kinda Funny’s XCast تکرار شد.
بخش خانواده و دوستان سرویس گیم پس، پس از شایعاتی که توسط جز کوردن منتشر شده بود، به طور رسمی توسط ایکس باکس معرفی شد و به گروهی از خانواده یا دوستان تا ۵ نفر اجازه میدهد تحت یک طرح ارزانتر مشترک شوند. اگر قیمتگذاری در محدوده آزمایش باقی بماند، این طرح باید به ۲۵ دلار آمریکا برسد. پیشنمایش آن نیز در ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) بسته شد.
اکتیویژن انتظار ندارد هیچ یک از بازیهای جدیدش تا زمانی در سال ۲۰۲۴ وارد گیم پس شوند. طبق گفته جز کوردن، مجموعهای از محتوای اکتیویژن که اندکی پس از نهایی شدن خرید وارد گیم پس میشوند، احتمالاً عناوین قدیمیتر این شرکت خواهند بود.
Backwards Compatibility
تیم سازگاری با گذشته (Backwards Compatibility) توسط بخش مدیریت پروژههای ایکس باکس و به رهبری جیسون رونالد (Jason Ronald) چندین سرویسِ در حال انجام دارد:
۱. سازگاری با عناوین Xbox Original و Xbox 360: به گفته جیسون رونالد، این پروژه همچنان ادامه دارد، اما به دلیل مشکلات صدور مجوز و وصله محتوای قدیمیتر، در لیست اولویتها نیست. از نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، به خاطر محدودیتهای فوقالذکر، هیچ برنامهای برای اضافه کردن بازیهای جدید وجود ندارد.
۲. تقویت فریم بر ثانیه (FPS Boost): در حال حاضر ۱۳۴ بازی قابلیت FPS Boost را دریافت کردهاند. تمام کارها توسط تیم سازگاری با گذشته انجام میشود و فقط به تایید سازندگان اصلی نیاز دارد. هیچ تغییری در کد بازی لازم نیست و جدیدترین انتشار در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) انجام گرفت.
۳. HDR خودکار (Auto HDR)، فیلتر ناهمسانگرد ۱۶ برابری (16x Anisotropic Filtering) و متود هویچی (Heutchy Method): تمامی این ویژگیها به صورت خودکار در بازیها اعمال میشوند و تقریباً تمامی عناوین با تلاش توسعهدهندگان اصلی، کیفیت بصری خود را بهبود میبخشند.
۴. تقویت رزولوشن (Resolution Boost): در مقالهای که اخبار مربوط به FPS Boost را بر سر زبانها انداخت، برای اولین بار به این ویژگی نیز اشاره شد و در همان مقاله اعلام شد که تقویت وضوح و کیفیت بافت بازیها اهداف مستمر تیم ایکس باکس هستند.
۵. در طول مصاحبه با Transformers World، کمپانی هاسبرو (Hasbro) گفت:
متأسفانه، ظاهراً اکتیویژن مطمئن نیست از چه هارد دیسکهایی در ساختمان خود استفاده میکند. گاهی به علت زنجیرهای از تصاحبها، همه چیز گم میشود و این بسیار ناامیدکننده است.
امیدواریم حالا که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن در حال پیشرفت است، آنها تمام آرشیوها و هر هارد درایوی را برای پیدا کردن تمام آثار بررسی کنند. Transformers یک عنوان بسیار خوب برای گیم پس است. ما میخواهیم این بازیها احیا شوند تا مردم فرصت تجربهی دوبارهی آنها را داشته باشند.
اکتیویژن در ابتدا از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری کرد و سپس آن را تکذیب نمود.
سختافزار (Hardware)
بر اساس مدارک لو رفته در دادگاه:
۱. پروژه بروکلین (Project Brooklin) – طرح تازهسازی Xbox Series X:
- یک فرمت تمام دیجیتالی و بدون درایو دیسک فیزیکی
- طراحی استوانهای
- کنترلر ارتقا یافته
- پشتیبانی از Wi-Fi 6E
- بلوتوث ۵.۲ برای بهبود تجربه استفاده از لوازم جانبی
- کاهش ۱۵ درصدی خروجی منبع تغذیه (PSU) و یک حالت کممصرف جدید
- پورت USB-C در جلو با قابلیت انتقال برق
- پشتیبانی از Power Delivery (پشتیبانی بیشتر از لوازم جانبی و شارژ سریعتر کنترلر)
- حافظه داخلی ۲ ترابایتی
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۴۹۹ دلار باشد
۲. پروژه الوود (Project Ellewood) – طرح تازهسازی Xbox Series S:
- حفظ طراحی فعلی
- کنترلر ارتقا یافته
- پشتیبانی از Wi-Fi 6E
- بلوتوث ۵.۲ برای بهبود تجربه استفاده از لوازم جانبی
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۲۹۹ دلار باشد
۳. پروژه Sebile – کنترلر جدید ایکس باکس:
- بلوتوث ۵.۲
- قابلیت اتصال به فضای ابری (Direct-to-Cloud)
- بازخورد لمسی (Haptic Feedback) دقیق، به همراه VCA haptics که به عنوان بلندگو نیز عمل میکند
- ارگونومی مشابه Merlin (اسم رمز کنترلر نسل نهم ایکس باکس)
- باتریهای قابل شارژ و قابل تعویض
- قابلیت Lift-to-Wake (هنگام بلند کردن آن، کنترلر روشن میشود)
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۶۹.۹۹ دلار باشد
۴. پروژه اکتیوم (Project Actium) – کنترلر جدید Elite:
- ویژگیهای پروژه Sebile به آن اضافه شده است
۵. پروژه زاراسای (Project Zarasai) – یک کنترلر لوکس و گرانقیمت
۶. پروژه Parkview – هدست بیسیم و کاملاً جدید ایکس باکس
همچنین گزاراشات زیادی از نسل بعدی کنسولهای ایکس باکس وجود دارد، از جمله اینکه کنسولهای نسل بعدی بر اساس SKUهای متعدد، پشتیبانی قوی از فضای ابری، تمام دیجیتال بودن و پردازنده Zen 6 ARM با پردازنده گرافیکی Navi 5 توسعه خواهند یافت.
از همراهی و توجه شما دوستان گیمفایی صمیمانه سپاسگزارم.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
۲۰۲۴ سال هیلو بعدی بیاد خودمو دار میزنم
خب حد اقل بازیش کن بعد خودتو دار بزن 😂
و شاهکاری فراموش نشدنی بشه
میدونی چی مسخرهست؟
اینکه من هیلو رو تا ۴ رو پی سی بازی کردم بعد دیدم پنجش رو پی سی عرضه نشده ولی ۶(infinite) عرضه شده😐😐😐😑
ما هیلو میخوایم یالاااا🗿❤️
چه خبر استودیو داره
اینجوری که من می بینم حداقل تا اخر این نسل چندین بازی درجه یک باید بدن بیرون
از همه ی این استودیوها یه بازی خوب نمیاد . اینقدر خروجی بازی سریع و کم هزینه بیرون میدن تا بیاد گیم پس بصرفه براشون.
(چه خبر استودیو داره) دوستان اینو رمز گشایی کنید هنگ کردم:d
چه خبرهههه؟؟؟؟
این همه استودیو؟؟؟؟؟؟
رمز گشایی شد؟
خب دادش گل همینو کامنت می کردی.
بزار برات رمز گشایی کنم..
مقدار استودیو های سازنده بسیار زیاد است و بنده شگفت زده شدم ام
در نظر بنده در کمترین حالت ممکن تا به پایان رسیدن این نسل چندین بازی با سطح محتوای عالی توسط این استودیو ها ساخته خواهد شد
کل بازی های مورد انتظارم از این لیست
۱. الدر ۶
۲. کلارک رولوشن
۳. اوود
۴. فیبل
۵. دس انرد ۳
۶. دووم جدید
۷. اوترز ورد ۲
۸. بازی برایان فارگو از اینزاگل
۹. بازی ابسدین با کارگردانی جاش سایر ( اوود و اوترز کارگردانیش به عهده کسی دیگست ) ولی این بشر ۲۴ ساعت تو توییتر و هی بازی میکنه و نظر میده 🤣 .
۱۰. هیلو
پ ن : مابقی بازیها از جمله گرز ، ایندیانا جونز و … در اولویت پایین تری واسم قرار میگیرن
حاجی چقدر زیاد بود الان اصلا یادم رفت بعضیاشو 😅😅
Ori 3 خیلی خوبه اینکه میسازنش پر از پتانسیلیه
آیپی های لایسنس شده هم کاش یدونه پروژه ابر قهرمانی بدن
اینداستریس ۳۴۳ یکی از بدترین استودیو های ایکس باکس هنوز که هنوز حتی بازی خاصی معرفی نکرده
کوالیشن واقعا فقط نباید گیرز بسازه و اینکه داره رو آیپی های متنوع کار میکنه عالیه
نینجا تئوری و پلی گراند هم عملکردشون عالیه project mara
رو خیلی براش هایپم
آبسیدین ماشالله خیلی پر کاره کلی آیپی خوب داره
Clockwork هم خیلی من رو یاد فضای بایوشاک میندازه تو این دوران افول و نبود بایوشاک شاید یه مرحمی باشه
خیلی دوست دارم از فیبل یه کالکشن بدن گیرز واقعا هنوزم گرافیکش عالیه مخصوصا الان که نزدیک به انتشار فیبلیم میتونه یه آشنایی هم برای گیمر ها یا ایکس باکس گیمر های جدید باشه
آیپی جدید بتسدا هم فکر نکنم بتونیم ما ببینیم میره برلی بعد الدر ۶ و فال اوت ۵ 😂
در آخر هم واقعا کاش تانگو ادامه اویل ویتن رو بده حیفه
واقعا یه بازی ترسناک خاص بود
Xbox بد جور افتاده رو دور و کلی بازی متنوع برای هر سلیقه داره هر چند هم هیترا و منتقدا بخوان با ایرادات بنی
ا.س.ر.ا.ئ.ی.ل.ی بکوبنش بازم ایکس باکس مسیرش رو ادامه میده
کامنتم چه زود تایید شد !!!
امیدوارم بازی هاش هم زودتر بیاد هم باحال باشه لذت ببریم
https://gamefa.com/989948/a-comprehensive-summary-of-playstations-upcoming-plans/
خیلی عجیبه که چرا سونی گیمر ها نسبت به این تفاوت فاحش کاملا بیخیال و حتی خوشحال هستند.
حداقل یه انتقاد بکنید یه شوکیس مناسب برند سونی برگزار بشه تا چندتا اسم به لیست مقاله ها اضافه بشه و این جوری با یه مقایسه ساده ادم نا امید نشه.
سیاست سونی با مایکروسافت در قبال رونمایی و عرضۀ بازی متفاوته و موقعیتهای دو شرکت هم متفاوته، سونی برنامهریزی بهتری برای نسل داشت، مایکروسافت تازه در شرف توسعه و نظمدهی به استودیوهای خودش بود و مجبور بود برای جذب مخاطب از بازیها زودهنگام رونمایی کنه. ایکس باکس از ۲۰۱۹ / ۲۰۲۰ رونمایی از بازیهای خودش رو آغاز کرد و هنوز که هنوزه آثاری که سالها پیش رونمایی کردن عرضه نشده مثل Avowed یا Hellblade 2 یا fable یا perfect dark یا indiana jones یا Ever Wild یا state of Decay…. / اما سونی بازیها رو نزدیک به عرضه رونمایی کرد، مثل marvel’s SpiderMan 2 و god of war ragnarok و Returnal و ds remake و ratchet and clank و GT7 و HORIZON. بنابراین، چیز عجیبی وجود نداره، قاعدتاً سونی هم میتونه ۵ سال قبل عرضه یک تیزر سینماتیک ۱.۵ دقیقهای منتشر کنه اما نیازی به این قضیه نداره وقتی پروژههایی برای بازاریابی و عرضه در بازۀ نزدیک وجود دارن. نیازی نبوده دست به دامن یک بازی بشن که برای ۲۰۲۶ برنامهریزی شده یا هنوز در پیشتولید به سر میبره.
بنابراین، برای شرکتی مثل سونی که بازیها رو ۱.۵ تا ۲ سال قبل از عرضه برای اولین بار رونمایی میکنه، چه مقایسۀ معناداری با مایکروسافت وجود داره که اکثر پروژههای کلیدی خودش رو خیلی زودتر رونمایی کرد؟ دغدغۀ شما شوکیس و نمایش یه سری تیزر cgi یا in engine هست یا بازی کردن؟ در حال حاضر شما از کجا میدونی که به عنوان مثال اگر STATE OF DECAY 3 برای ۲۰۲۶ برنامهریزی شده، سونی سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ از بازی بعدی ناتی داگ برای ۲۰۲۶ رونمایی نخواهد کرد؟ چون مایکروسافت زودهنگام از بازیها رونمایی میکنه، دلیل بر این نمیشه رقیبش چیزی نداره.
واقعا دقیق زدی تو خال . بیا و بهشون بگو حالا . نمیتونن متوجه بشن
به نظر من فلسفه پرزنتیشن و شوکیس ها غلو کردن و پررنگ کردن برنامه های آینده هست ( مایکرسوافت مجبور بود و با غلظت بالا این کار به خوبی انجام داد). این که سونی تا چندسال پیش هر سال حداقل یک شوکیس عالی داشت نباید یادمون بره – سوال پیش میاد ۱- چرا الان نداره؟ چه اتفاقی افتاده که من دیگه شوکیس درستی از این کمپانی نمیبینم- ( جواب من اینه که احتمالا اصلا تصور نمیکرد این نسل رقیبش بتونه اینجوری به رقابت برگرده و قصد داشت با کم ترین ریسک این نسل ادامه بده)
دغدغه من اکوسیستم درست هست، اکوسیستم کنسولی که که قادر نباشه نیاز های من گیمر با اولویت ( سبک های مختلف > کیفیت > کمیت > هزینه مناسب ) رو رعایت نکنه من میترسونه. سال ۲۰۲۶ سونی چه اکوسیستمی خواهد داشت در مقابل رقیبش؟ چندتا گاد چندتا لست چندتا ریمیک دیگه؟ – مشکل اینجاست که با همین وضعیت ۲۰۲۶ برای یک گیمر سونی تبدیل میشه به یک ناشر بازی های بسیار خوب در مقابل رقیبش – و نسل بعد عین همین اتفاق برای مایکروسافت با تقریب خوبی میفته و همین چرخه معیوب ادامه پیدا میکنه.
قبلاً سونی شوکیسهای پر بارتری داشت اما فاصله بین رونمایی و عرضه TLOU 2 به عنوان مثال، ۴ سال بود. آنچارتد ۴ و GOT حدود ۳ سال و … در اون بازه پروسۀ تولید بازی ها هم سادهتر و سریعتر بود، هر چی میگذره سطح انتظارات طرفداران بالاتر میره و پروسه تولید بازیها پرخرجتر و طولانیتر میشه (مخصوصاً برای جنس بازی های سونی که سینماتیک هستند). البته، من منکر سیاستهای اشتباه سونی مثل ریمیکها و ریمسترهای بی مورد نمیشم و بارها در همین بخش کامنتها انتقاد کردم و به «طرفدار ایکس باکس» بودن متهم شدم اما به طور کلی و در مورد اکثر استودیوها، ترجیح میدم بازیها یک سال قبل از عرضه و حتی اگر میشد، ۹ ماه قبل از عرضه رونمایی بشن.
در مورد آیپی جدید، حقیقتاً جای بحث وجود داره. داخل این سایت کسی اندازه من از آیپیهای جدید حمایت نکرده. من حتی دوست دارم به جای بازیهای مورد علاقهام، استودیوها روی آی پیهای جدید کار کنن و تشویق میکنم که گیمرها هم اعتماد کنن به استودیوهای مورد علاقشون برای خلق تجربه های تازه اما اگر یه مقایسه انجام بدیم اولاً همه شرکتها در ۸۰ درصد گرینلایتها، به IPهای قدیمی تکیه کردن. مثل God of War ،Gears of War ،Zelda ،Halo و fable و … که نیازی نیست بیش از این نام ببرم. در این بین، فراموش نکنید که در مقام مقایسه، سونی در ۱۰ سال گذشته روی آی پی های جدید هم سرمایهگذاری کرده مثل Ghost of Tsushima و Horizon و Returnal و Death Stranding و bloodborne و Nioh و days gone و until dawn میشه بحث کرد از رقبا حتی بیشتر روی این موضوع مانور داده و سرمایهگذاری کرده. از سوی دیگه گزارشها و اطلاعاتی که داریم به آیندهای بر محور IP جدید اشاره دارن، تایید شده که ناتی داگ و سانتا مونیکا و هاوسمارک آیپیهای تازه توسعه میدن، روی بازیهای ترد پارتی جدید مثل RISE OF the ronin و stellar blade سرمایهگذاری شده و خیلی از مواردی که ما خبر نداریم. از سمتی مایکروسافت هم آیپیهای تازهای مثل everwild و avowed و south of midnight و Clockwork Revolution رو داره که سرمایهگذاری روی آی پیهای تازه هستند.
در نهایت، باید این رو هم متذکر شد که مایکروسافت به لطف سرویس گیم پس و البته سرمایه هنگفت، دست بالاتر رو در سرمایهگذاری روی پروژههای عجیب و غریب، نو و جدید رو داره در حالی که پلی استیشن باید بیشتر نگران آینده باشه و از نظر منطقی قدرت ریسکپذیری پایینتری داره. مخاطبین پلی استیشن، مخاطبینی هستند که تجربههای سینماتیک پرخرج رو ترجیح میدن و چنین انتظاری درشون شکل گرفته و این باعث میشه که ۲۵۰ میلیون دلار رو جایی خرج کنن که مطمئن هستند فن بیس بزرگی وجود داره. در حالی که مخاطبین ایکس باکس بیشتر روی گیم پس و ترکیبی از بازیهای کوچک و بزرگ حساب باز میکنن. اگر پلی استیشن روی gow یا horizon یا tlou حساب باز کرده اخیراً ، یکی از دلایلش همین موضوع هست. شما حتی در مورد برخی استودیوهای مایکروسافت هم باید انتظار ادامه دادن ای پی های قدیمی رو داشته باشید چون به هیچ عنوان مایکروسافت از خیر فن بیس نمیگذره. مثل gears یا halo یا wolfenstein یا doom.
آقای کریمی یه سوال به نظرتون دلیل این رونمایی های زودتر موعود لیک ها نیست ؟
چه تحلیلی درود❤️❤️👍
ایکسباکس اول نسل مجبور شد چند عنوان اینجوری معرفی کنه. ولی شوکیس های بعدی همچین چیزی نبود مثل سال گذشته که اکثرا برای ۱۲ ماه بعد بودن. و دیگه احتیاجی هم نداره که تا آخر نسل همچین کاری کنه.سونی اول نسل این کارو نکرد عجیب اما بعدش چرا با معرفی ولورین با تیزر ۱ دقیقه ای و اخیرا با چند عنوان سرویس محور برای آینده دور
در ادامه معرفی تا عرضه چند ماهه هم داشت ایکسباکس از فوزرا هورایزن ۳ ماه موتور اسپورت ۸.۹ ماه. های فای راش همون روز. عناوین کوچکتری مثل اج آف ایمپیرز و پنتیمنت و…
فقطم بحث معرفی زودهنگام نیست
ی بخشیش بابت تفاوت فاحش تعداد استودیو هاست
ما از سونیم این نسل معرفی زودهنگام دیدیم ، از ناتیداگ ندیدیم ولی ولورین بوده از اینسامنیاک ، ک س چهار سال زودتر از عرضه معرفی شده
درمورد تیزرای یک و نیم دیقه ای ، تو شوکیس اخرشون س چهارتا دیدیم ، ن ک بخوان فقط با گیمپلی معرفی کنن
ما لست اف اس فکشنو با ی عکس دیدیم حتی ، نکنه سال عرضش نشونش دادن؟
امسال مایکروسافت شش هفت بازی عرضه کرد ، سونی یکی
مایکروسافت شش هفت بازی زودتر معرفی کرد ، سونی یکی
مایکروسافت سال دیگم شش هفت تا بازی عرضه میکنه(اینبار با وجود اکتیویژن بلیزارد بیشتر احتمالا) ، سونی یکی
مایکروسافت الانشم بسیار بیشتر از تیمای سونی ، تیمای با بازی معرفی نشده داره (لیک معرفی نیست)
این دلیلش ب وضوح تفاوت تعداد تیمای فعالشونه ن فقط تفاوت سیاست تو معرفی زودهنگام
اول نسلم ک درست میگید ، سونی هم بهتر عمل کرد ، هم با کیفیت تر ، هم بابرنامه تر ، اون بخشو مشکلی ندارم
tlou faction رونمایی نشده. حتی اسم هم نداره. فقط تایید شده. ۲۰۲۰ ناتی داگ بازی رلیز کرد من شخصاً انتظار ندارم چنین استودیویی در عرض ۳ ۴ سال دوباره بازی عرضه کنه. سانتا مونیکا هم ۲۰۲۲ بازی عرضه کرد بازم انتظار ندارم تا ۲۰۲۶ ۲۰۲۷ بازی بزرگ بعدیشون عرضه بشه. این که تفاوت تعداد استودیو وجود داره هم یه موضوع واضحه اصلا نیاز به گفتن نداره. البته، سونی با قرارداد ترد پارتی اصولاً سعی بر جبران فاصله تعداد استودیوها داره مثل FF 16 که در حقیقت نیمه اول امسال رو برای فن بیس پلی استیشن جبران کرد و تونست یه جاذبه برای کنسول خودش به وجود بیاره.
حالا یادم نمیاد چ مراسمی بود ، ولی دراکمن اومد رو سن و بازیو معرفی کردن دیگه (ک ی ساعت قبلترشم چنتا از بازیای مراسم لیک شده بود، فک کنم یکی از مراسمای جف کیلی بود)
بنظرم تا الان راجب تردپارتیا بهترین کارو کردن برای مقابله با تعداد استودیو های مایکروسافت ولی بعید میدونم دیگه بتونن این روندو حفظ کنن
پارسال abk نبود ، اگ بود فرست پارتیای اینا بهش دیابلو ۴ ، کراش تیم رامبل ، اورواچ ۲(ک رایگانه ولی میتونست امتیازاتی برای پلیرای گیمپس داشته باشه) ، کاد جدید اضافه میشد
حتی اگ انحصار نبود و فقط گیمپس پربار میشد
اینا واقعا بعیده بتونن با تردپارتی با ایکس باکس رقابت کنن ، تردپارتیم ک دقیقا رو پول میچرخه و ن استعداد و عوامل انسانی ک ممکنه سونی توش بهتر باشه ،مایکروسافت تازه دست ب جیب شده (هر بازی ای جز جی تی ای رو درواقع ممکنه انحصاری کنن ،اگ دیگه بخوانو بیخیال خرید بزرگ شن و تهاجمی عمل کنن ، براشونم واقعا این پولا بچه بازیه در برابر خرجایی ک دارن میکنن)
از نظر من دیگه فقط خریدای بزرگ (درحد کپکام حداقل) و انحصاری کامل عنوانای مهمش میتونه این شکافو تا حدی کم کنه
شکافی میبینی شما ؟
بین فقط سونی دربرابر بتسدا هم شکاف هست دوست عزیز ، بین سونی و ایکس باکس بتسدا اکتیویژن بلیزارد ک هیچی
سالی ی بازی کجا ، ده تا کجا
منظورم تو فروش کنسول نبود ک ، تو فروش کنسول شکاف برعکس هست
تو عرضه بازی گفتم
توی عرضه بازی هم یه گاد میارزه به کل مایکرو الباقی خفنا بماند
خردسالی مگ؟
ی فلان می ارزه جمله ای نیست ک عقل تولید کرده باشه
از نظر منم های فای راش می ارزه ب تاریخچه سونی
برو پی کارت
اقای کریمی منم با نظرتون موافقم و همیشه برای حرفاتون احترام زیادی قائلم
منم ی جورایی حرفهای شمارو میزنم ولی بهم میگن ماکرو فن 🙂
خوب اینجوری که سونی از نظر بازیهایی که طی دو یا سه سال اینده بیرون میده که فاجعه میشه که از امسال با فقط ی بازی فرست پارتی شروع شده و احتمالا و با این سیستمی که شما میگین تا ۲۰۲۵ هم ادامه داره در بهترین حالت(منظور من مشخصا بازی های فرست پارتی و افلاین هست)
و از اخرین بازی استودیو هایی مثل ساکرپانچ ۳ سال میگذره و اگه سال دیگه رونمایی کنه بازیشون احتمالا میره برای ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ و خیلی از استودیو های دیگه که اگه بخواین میتونم نام ببرم من نمیدونم این جیم رایان واقعا چیکار کرده با استودیو های سونی من یاد ندارم سالی باشه که سونی فقط یک فرست پارتی داشته باشه یا سالی باشه که هیچ فرست پارتی نداشته باشه (۲۰۲۴)!
دلم برای یه evil within و یه gears جدید لک زده
دلم میخواد هیت کنم😰
جدی بازیای خوبی در دست توسعه هستن و امیدوارم دیگه نرن تو فاز تأخیر و کیفیت پایین🫡
الان که مایکروسافت قراره پادشاهی کنه ، درست مدیریت کنه…
این همه استودیو ، باید هم بازی های باکیفیتی منتشر کنه
(من دارم غصه میخورم که قراره از کال آو دیوتی شیردوشی بشه😢)
دیگه باید با این همه استودیو های خفن باید بازی های شاهکاری واسه ایکس باکس بیاد
مایکروسافت ناامیدمون نکن جان بچت
بچش کیه ؟ 😂😂
ایکس باکس 🗿
حق گفتی داش
چه بازیایی خوبی در حال ساختن تقریبا همشونو دوست دارم. هیلو و گیرز هم گل سر سبدشونن. در کنار اونا دیسانرد ۳، احتمالا دووم جدید، اوود، فیبل و کلاکورک و ….
به نظرم روزای خوبی در انتظار تیم سبز و طرفداراشه.
عالی بود مقاله کامل و جامع 👌🙏👏
اولویت اصلی که طبیعتا هیلوئه و بعدشم که منتظر ابسدینم و باقیشم که بدون استثنا day one رو و گیم پس ملاقات میکنم
بازهای عالی داره و امیدوارم با بهترین کیفیت عرضه بشه و ایپی های جدیدی هم در the game Awardsمعرفی کنه به امید موفقیت
کل لیستو خوندم سر درد گرفتم بس که زیاد بودن ولی خیلی ها هنوز ناشناختن و معلوم نیست چین که این خوبه امیدوارم تا قشنگ ساخته نشدن رو نمایی نشن و اینکه چرا از replaced از استودیوی sad cat چیزی ننوشته بودین؟
شرکای تردپارتی و سکندپارتی که خیلیا نبودن، ark 2، replaced, stalker 2, another crab’s treasure, dungeons of hinterberg, erban shadow lagacy, lightyear frontier, citizen sleeper 2, routine, manor lords, go mecha ball, dead static drive, bounty star, magical delicay, 33 immortals, vapor world over mind و….
از این Routine خبر نداری خیلی خوب بود انگار؟
روتین اولین تریلرش ده سال پیش اومد و همونموقع هم خیلی توجه گرفت، الانم که فقط یه تریلر سینماتیک دادن دوباره ولی ایندفعه انحصاریه مایکروئه و سال عرضه ش هم مشخصه
کی میاد
تاخیر خورد واس سال بعد، ۲۰۲۴
Path of the Goddess رو به لیستت اضافه کن.
مورد انتظار هام=۱.halo endless. 2.partotype 3.fable4.hellblade2 5.awoed 6.ori3. 7.indinia Jones 8.elder scroll 6 9.everwild 10.perfect dark
همین مقاله کافیه که همین الان برید و اکس باکس بخرید💚
😎😎😎😎👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻💪🏻💪🏻💪🏻🔥🔥🔥👏🏼👏🏼👏🏼
مایکروسفات ، دوست خوب گیمر ها 💚
بینظیره این گیم ها و استودیو هایی که مشغول ساخت هستن واقعا قدرتمند شده ایکس باکس خیلی خوشحالم که جزعی از این خانواده هستم
مایکروسفات 😔
مایکرو سولفات
میکروفسفات و..
ماکروسافت دوست خوب فقرا
۳ استودیو هستن که برای من حکم نگین های انگشتری رو در مجموعه ی ایکس باکس دارن ،
بلیزارد
آبسیدین
این اگزایل …..
بقیه تشکیل دهنده ی قسمت رکاب انگشتر هستن !
+بتسدا
نمیدونم چرا حس میکنم دلم میخواد اسم بایوورم کنار اینا میبود
دیگ تکمیل میشد
من جای اسپنسر بودم حتی شده فقط امتیاز اسم بایوورو میخریدم
خیلی باحال میشد 😅
خیلی ایکس باکس استودیو های زیاد و خلاقی داره این نسل باید به درستی از این استودیو ها استفاده کنه و بازی های عالی بده تا برای نسل دهم آماده باشه .
مقاله کامل و عالی بود.
این دو مقاله خیلی برا کسایی میخوان برا آینده تصمیم بگیرن خوبه
یکی این مقاله رو میخونه و کمتر بازی هایپش میکنه مقاله سونی ر میبینه و بیشتر علاقه نشون میده تکلیفش روشن میشه
یکی هم بلعکس ۱۰ ها بازی اینجا هایپش میکنه ولی رغبتی به بازیای در دست ساخت سونی نشون نمیده.تکلیف اونم مشخصه
در کل وقتی میگن بحث سلیقست اینجا مشخص میشه
خودم اون مقاله رو خوندم چون جبهه ای هم ندارم با رغبت دنبال کردم یک بازی مورد علاقم بود( با توجه به اینکه سونی بسیاری از بازیاشو هم رونمایی نکرده) ولی این مقاله رو خوندم بیش از ۱۰ بازی واقعا منو به وجد میاره و هایپم براشون پس برا من ایکسباکس انتخاب بسیار درستی بوده
عزیزان عزیزی ک از حجم بالا به وجد اومدین
اون استارفیلد تون ک قرار بود بیاد صنعت گیم ۲ بخش کنه همه دیدیم نتیجش چی شد
اول صبر کنید ببینید قزاره چ خروجی بهتون بدن بعد به به چه چه کنید
کمیت مهم نیست کیفیت مهمه
چقدر زیاده تعداد استودیو هاش😶😶😶
به به این لیست
چقدر بازیای خفن
چقدر استدیو های خفن
چه قدر آی پی های جدید
خدایی اگه اسپنسر درست اینا رو مدریت کنه میتونن شاهکار بیرون بدن
این همه استدیو و شرکت اگه نتونن حداقل ده تا انحصاری خفن تا آخر نسل بدن واقعا یعنی مدیریت ضعیفه
البته عمو فیل نشون داده کارشو خوب بلده و امیدوارم کم کم پیشرفت داشته باشن
مقاله خوبی بود جز بخش اکتیویژن بلیزارد ، ک عملا چیزی ننوشتید ازش
شایدم خیلی اطلاعات ازینا کم درز کرده
لااقل اون تویز فور باب واضحه رو بازی جدید (احتمالا اسپایرو) کار میکنه ، اونو جدا میکردید از کالاف سازا ، یمدت کوتاه رو کاد کار کرده بود اواخر
بلیزاردم ک عملا نوشتید همشون دارن پشتیبانی میکنن ، یدونم ادیسی هست
واقعا عالی بود اقای علیرضا محمدی 🌹
حس می کنم یه چند تا از قلم افتاده
اگر اشتباه نکنم Rare پشتیبانی از Sea of Thieves رو داده به یه استودیو دیگه و خودش کامل روی Everwild تمرکز کرده
Loro هم هستش IP جدید (Criatain Affinity) و Fallout 5 که قبلا ساختش تایید شده بود و انگار هیچکی یادش نیست که Routine که آی پی جدید ترسناکه و قبلا معرفی شد، و قراره بصورت انحصاری زمانی برای ایکس باکس منتشر بشه
Path of the Goddess ای پی جدید کپ کام که قراره انحصاری منتشر بشه برای ایکس باکس.