چگونه وایس سیتی مدرن قالب روایی و دیوانگی درون GTA VI را تعریف خواهد کرد
در بازیهای جهان باز، اصولاً دنیای اثر خود دارای شخصیتی منحصر به فرد است که به عنوان یکی از المانهای سنجش عیار اثر، خود را در مرکز توجه قرار میدهد. در حقیقت، اگر شهری که بازی در آن روایت میشود شخصیتی ویژه و کاریزمایی قابل توجه نداشته باشد، شخصیت اصلی، خط داستانی و اتفاقات نیز تهی از معنا خواهند شد یا در بهترین حالت ممکن، جذابیت لازم را پیدا نمیکنند. راکستار در همین راستا، همیشه درونمایههای طنز و اتفاقات پارودیگونۀ خود را بر زمینهها، تفکرات، فرهنگها، شیوۀ زندگی و طبقات اجتماعی مختلف محیطی که برای اثر خود انتخاب کرده است، منطبق میسازد. وایس سیتی ورژن خیالی شهر میامی در فلوریدا است. میامی / وایس سیتی فرصتهای قابل توجهای برای خلق یک شهر پویا و منحصر به فرد به وجود میآورد که مقایسۀ آن با شهرهای دیگری که سری Grand Theft Auto در آنها جریان داشته است قطعاً جالب خواهد بود.
محوریت بازی
اگرچه تمامی نسخههای سری GTA حول محور «دزدی» و «جرم و جنایت» میچرخند، اما هر یک مفاهیم و مضامین خاص خودشان را دارند و قانونشکنیها در سطوح مختلف را، درون قالب و چهارچوب کاراکتر اصلی خود پیش میبرد. به عبارت دیگر، هیچ یک از بازیهای این سری یک مفهوم تکراری ندارند. GTA: San Andreas بیش از هر چیز فرهنگ سیاهپوستان، درگیریهای گروهی و گنگستری و خیانت را به عنوان موضوعات اصلی مطرح میسازد. در GTA IV محوریت اصلی یک مهاجر قاتل و «همه کارۀ» خشن است که برای خانوادههای تبهکاری و مافیا کار میکند. نهایتاً، GTA V بیش از هر چیز به فساد و عملیاتهای مخفی دولتی و دزدیها در قالب گسترده میپردازد.
اما در مورد GTA VI چه حدس و گمانهایی میتوانیم بزنیم؟ به لطف اطلاعات لو رفته، شاید چندان دستمان خالی نباشد. GTA VI داستان دو شخصیت اصلی مرد و زن خلافکار را دنبال میکند که در شهر وایس سیتی میخواهند همانند بانی و کلاید (Bonnie & Clyde) از راه خلاف ثروتی برای خود دست و پا کنند. اطلاعاتی فراتر از این در دست نیست، اما میتوانیم مسیر رواییای که راکستار قصد دارد طی کند را درک کنیم. به نظر میرسد که راکستار قصد دارد قصهای شخصیتر و متمرکزتر را نسبت به GTA V روایت کند. اینجا دزدیهای کوچک، حداقل برای بخشهای ابتدایی بازی، پررنگتر خواهند بود و بیش از آن که مقیاس مطرح باشد، بازی مدتی طولانی را صرف شکل دادن روابط خواهد کرد. به نظر میرسد که راکستار از روایت درگیرکنندۀ Red Dead Redemption 2 الهاماتی گرفته باشد و شاید اینجا المانهای جدی نقشی پررنگتر ایفا کنند. قطعاً انتظار میرود با پیشروی در داستان پای کارتل و گروههای خلافکاری نیز به قضیه باز شود و همه چیز کم کم مقیاس بزرگتری به خود بگیرد.
وایس سیتی یا همان میامی، چگونه شهری است؟
راکستار را میتوان یکی از جزء نگرترین سازندگان صنعت گیم قلمداد کرد. آنها به جزئیات اهمیت میدهند، اگرچه شاید برخی از این جزئیات به صورت جداگانه کماهمیت به نظر برسند، اما در نهایت و در قالب یک سیستم بزرگ، اثری پویا و واقعگرایانه خلق میکنند. جزئیات مربوط به موارد فنی و بصری تنها بخشی از ماجرا است. تیم راکستار در بازۀ پیشتولید، برای سالهای طولانی شهر و محیطی که میخواهند ورژن خیالی آن را خلق کنند را از نظر فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی و انسانی مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهند. این جزئیات به خلق محیطی قابل باور کمک میکنند و شخصیتهایی از دل این ریزبینی خلق میشوند، که قابل لمس هستند.
محوریترین و مهمترین ویژگی میامی (وایس سیتی)، اجتماع متنوع، گوناگون و پر هرج و مرج آن است. به عبارت دیگر، اگر برای مدتی بسیار کوتاه در مناطق مرکزی این شهر قدم بزنید، انواع و اقسام اخلاقیات، عقاید، نژادها و شیوۀ زندگی را مشاهده خواهید کرد. این مورد باعث میشود GTA VI بتواند NPCهایی متفاوت، با اهداف و اخلاقیات گوناگون را بدون آن که از قالب روایی شهر بیرون بزند، در معرض نمایش قرار دهد. این موضوع بسیار اهمیت دارد، چرا که برخی شهرها و ایالتها مردمان یکنواخت و مشابهای دارند که با اتفاقی غیرمنتظره و به تصویر کشیدن شخصیتی عجیب، ناگهان خط روایی از قالب شهر بیرون میزند و غیرواقعی جلوه میکند. مردم در شهر میامی همیشه پرمشغله هستند، اما در انتهای روز، تفریح باید سر جایش باشد. میامی شهری توریستی نیز به شمار میرود و پر از محلههای مهاجرین آمریکای جنوبی است؛ انتظار شهری را باید داشته باشید که مهاجران در آن جولان میدهند (۶۰ درصد جمعیت اسپانیایی زبان هستند). رانندگی نیز در مقایسه با سایر شهرهای ایالات متحدۀ آمریکا، وضعیت خوبی ندارد. از نظر فرهنگی نیز تنوع شدیدی در این شهر دیده میشود. تمامی این موضوعات به شما میگویند که میامی یا همان وایس سیتی شهری شلوغ، تپنده و پر از آدمها یا NPCهای متفاوت است، شما نمیدانید که برخورد بعدی با یک غریبه چگونه پیش خواهد رفت.
وجه دیگر میامیِ «مدرن» که آن را به مقصدی ایده آل برای GTA VI تبدیل میکند، پولپرستی، گستاخ بودن، توخالی بودن و تجملاتگرایی بخشی از دموگرافی این شهر است. البته که بازی میتواند در بخشهایی از داستان، به توستالژی هم تکیه بزند. از تعریف و تمجید رهگذران از یک اتومبیل ساخت ۱۹۸۰ گرفته تا پرستش فشن آن دوره، بازی میتواند در دورۀ مدرن، به وابستگی و علاقۀ شدید مردم به محصولات کلاسیک نیز بپردازد. این موضوع زمینههایی برای اشاره به GTA Vice City نیز فراهم میآورد.
البته، لس آنجلس (لوس سانتوس)، نیویورک (لیبرتی سیتی) و میامی (وایس سیتی) در مواردی که ذکر شد، شباهتهای قابل توجهای با یکدیگر دارند. همگی شهرهای شلوغ و مملوء از اتفاقات عجیب و غریب در خیابانها هستند و در آنها مردم سودای سلبریتی شدن را در سر میپرورانند. اما نوع ارائۀ این مشغله و موضوعیت آن در شهرهای مذکور متفاوت است. رسوخ، نوع و اهمیت تفریحات یکی از این موارد محسوب میشود.
از نظر جرم و جنایت، میامی در رتبههای میانی ایالتهای آمریکا قرار میگیرد، اما قانون Sunshine در ایالت فلوریدا باعث میشود جنایتها و فساد درون این شهر به طور واضحتر مطرح شود و پنهانکاری کمتر رخ دهد. این قانون به معنای شفافیت پروندههای جنایی، ملاقاتهای دولتی و مواردی از این قبیل است که باعث میشود چیزهای عجیب و غریب بیشتری از این ایالت ببینیم؛ اتفاقاتی که ممکن است در ایالات دیگر نیز رخ بدهد، اما آشکار نشوند. این موضوع جلوۀ دیوانهواری به میامی و فلوریدا داده است.
میامی هیچگاه حوصله سر بر نمیشود
حتماً با تمام چیزهایی که ذکر شد، به یک نتیجه رسیدهاید و آن هم این است که میامی (وایس سیتی) مدرن با مواردی مانند توریستپذیر بودن، تنوع فرهنگی و گوناگونیهایی که در بند بند خود دارد، هیچگاه حوصله سر بر نمیشود و تفریحاتی که در سرتاسر این منطقه پراکنده شدهاند، این موضوع را به توان میرسانند. یک موضوع دیگر نیز مبرهن است و آن هم ساکنین مهاجر آن از آمریکای جنوبی است که به احتمال زیاد داستان را با کارتلهای مکزیک یا کلمبیا گره خواهد زد. میامی یا همان وایس سیتی مدرن یک مقصد پر از پتانسیل برای راکستار به حساب میآید که هم میتواند میزبان بیشترین تعداد فعالیت سرگرمکننده در تاریخ GTA باشد، هم از نظر فرهنگی و اجتماعی لحظات دیوانهواری را رقم بزند و هم یک قالب مناسب برای داستانی حول جرم و جنایت باشد. در بطن ماجرا اما، پتانسیلی برای گره زدن آن با نوستالژی دهۀ ۸۰ میلادی نیز وجود دارد، بدون آن که نیاز باشد سفری در زمان رخ دهد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
به طور کلی، برای حفظ تمرکز روی موضوع، داخل مقاله وارد مبحث فنی نشدم، اما بد نیست داخل این کامنت یکم در موردش صحبت کنم:
مواردی که در مقاله مطرح شد بیشتر به پتانسیلهای میامی یا همان وایس سیتی اختصاص داره. اما چیزی که اهمیت داره اینه که چجوری این پویایی و پتانسیلها حول تنوع فرهنگی، محیطی و انسانی به تصویر کشیده بشه و این که راکستار مسئولیت به تصویر کشیدن این شهر رو داره حقیقتاً جذابه، چون اگر یک کمپانی خلق چنین جهان پویا و منطبق بر میامی از دستش بر بیاد، قطعاً اون راکستاره و این موضوع حداقل برای من که محیط مورد علاقهام از کل سری وایس سیتی بوده، جذاب و هیجانانگیزه.
اما راکستار برای رسیدن به این پویایی چه اقداماتی انجام داده؟ جالبه که با بررسی لیکها و ثبت اختراعات میتونیم تا حدی به جواب این سوال برسیم!
رویدادهای جهانی (World Events) در بازیهای ویدیویی، اتفاقاتی هستند که میتونید به صورت رندوم با تردد داخل محیط مشاهده کنید یا باهاشون تعامل داشته باشید. در لیکها به هر دو دسته اشاره شده.
طبق لیکهای سال گذشته، GTA VI شامل ۱۳۶۸ رویداد جهانی گوناگون میشه که به طرز غیرقابل باوری زیاده؛ برای مقایسه، rdr 2 شامل ۱۰۰ رویداد جهانی و GTA V شامل ۵۰ رویداد جهانی میشد. اگرچه تا زمان عرضه ممکنه بخشی از این رویدادها حذف (Cut) بشه اما همچنان حتی اگر نیمی از این رویدادها باقی بمونه رقم عجیب غریبی خواهد بود.
از جمله این رویدادها به دو مورد فقط اشاره میکنم:
1- برداشتن غذا از سطل زباله توسط یک راکون رویدادی هست که ممکن زمان گشت و گذار بهش بر بخورید که از نوع غیر قابل تعامله.
2- مواجهه با گروه خلافکاری به صورت رندوم در خیابان که ممکنه از شما دزدی کنن که از نوع قابل تعامله.
موارد دیگری هم وجود داره که بعضیها کوچک هستند مثل سلفی گرفتن npcها داخل ساحل و …بعضی ها هم قابل توجه ترن.
مورد دومی که از لیکها قابل مشاهده هست و خیلی از نظر بصری مهم و جذاب خواهد بود، اینه که بازی تنوع عجیب و غریبی در زمینه مقیاس و ابعاد بدن NPCها داره. این موضوع خیلی متنوعتر و در نتیجه ملموستر از RDR 2 هست. اگر لیکهای بخش کلاب بازی رو مشاهده کنید، متوجه میشید که NPC تکراری وجود نداره، نه تنهاً NPCها از نظر لباس و رنگ پوست و موارد اینچنینی متفاوت هستند، موضوع قابل توجه اینه که از نظر قد، ابعاد و جثه هم خیلی متفاوتن که پویایی زیادی به بازی میده. با این که هنوز جزئیات چهره در لیکها کار نشده و بازی در اواسط توسعه بوده پیشنهاد میدم در دو تصویر زیر به ابعاد مختلف قد و قواره و بدن NPCها دقت کنید (و همچنین در نظر بگیرین که این تصویر از دورۀ Pre-Alpha هست). چنین دقتی داخل بازیهای دیگه تا به این لحظه ندیدم:
https://imgurl.ir/uploads/q421771_photo_2023-11-14_21-36-20.jpg
https://imgurl.ir/uploads/j414849_photo_2023-11-14_21-36-29.jpg
به گونهای، واقعگرایی و تنوع در ابعاد و مقیاس بدنها، باعث میشه NPCها جدیتر و مهمتر به نظر برسن و حس کاملاً متفاوتی از بازی های دیگه القاء میکنه.
۲- ثبت اختراع دو سال پیش بازی هم به دستاوردی برای پویایی محیط اشاره داشت. این ثبت اختراع گرهزنی «اخلاقیات»، «نوع ماشین» و «اتفاقات رندوم بود» به عبارت دیگه. اگر این ثبت اختراع اعمال بشه، ماشینها سرعتهای متفاوتی خواهند داشت به طوری که ملموس باشه، این نوع ماشین با اخلاقیات و اتفاقات رندومی که در طول رانندگی رخ میده و نوع npc گره میخوره. به عنوان مثال، راننده عصبی + اتومبیل X + مواجه با اتفاق Y. این موضوع باعث میشه نتایج متفاوتی خلق بشه
یه جای کار میلنگه حتی یه لوگو از بازی منتشر نکردن اصلا gta6 در کار نیست
گیمرای جیتی ای اگه دل و جرعت دارن برن در دفتر اشتراوس زلینک دعوا راه بندازن و گرنه جنجال تو اینترنت هیچ دردی دوا نمیکنه اگرم بیاد عینه تریلوگی میشه خخخخخخخ
خ خ خ خ خ 🤡🤡🤡
بجز ریمیک ریمستر های تو مخی عناوین اصلی راکستار هیچوقت خراب نکردن و نمیکنن و اگر گوشای کرت رو باز کنی راکستار گفت اول دسامبر رونمایی میشه و تو اونموقع اکانتت ارور ۴۰۴ میده
بیراه نیست که تا سر حد مرگ براش هایپ شدیم💀💥
دقیقا نکات خیلی خوب اشاره کردید بخصوص ریز بینی در مورد ابعاد مختلف جثه و قد
وی سیتی بدون شک خاطره انگیز ترین و جذاب ترین بازی زندگیم بود دقیق یادم نیست ولی قطعا بالای ۱۵ الی ۲۰ بار بازی تموم کردم
این سنت راکستار که به جزئیات دیوانه وار دقت کنه و همین امر باعث شده بازی هاش رو بازی نکنیم بلکه زندگی کنیم – جزئیات باعث پویایی هر چه بیشتر بازی می شه
و یه چیز خیلی جالب می شه و اگر و اگر راکستار بیاد و یک طوری لیونل مسی تو بازی وارد کنه حالا به ماموریت فرعی یا حتی به صورت عبوری تو یکی دوتا مرحله بهش بپردازه فکر کنم تو دنیا مثل بمب صدا کنه چون اون موقع جامعه هدف راکستار به شدت گسترش پیدا می کنه و حتی کسانی گیمر نیست یا فوتبال دوستا به شدت جذب بازی شده یا حداقلش مبلغ بازی می شن(گرچه بازی به حد کافی رشد کرده)
ما دانشجو بودیم GTA V امد ، رفتیم خدمت، مغازه گذاتشیم ،ازداواج کردیم الان فرزندمون ۲.۵ سالش هست و هنوز GTA بعدی ندیدیم – یک عمر دقیقا گذشته
و قطعا راکستار باز می خواد انقلاب گیم راه بیندازه
اتفاقا شایعاتی شده و حتی ورزش سه خبرش گذاشته و درباره افراد دیگه ای همین خبرو گفتن ولی تا مطمئن نشیم و منبع شایعه پیدا نکنیم بهتره صحبتی نکنیم
من دلم جزئیات دیوانه وار ، داستان و شخصیت پردازی بهتر از نسخه چهارم، گرافیک خیره کننده و جزئیات و جزئیات و جزئیات و جزئیات و جزئیات میخواد.
پس خوشبحالت قطعا راکستار این خواستت رو اجابت می کنه
ماشینا و موتورهای خفن ، امکان خرید خونه هم امیدوارم باشه.
بنظر شما رویداد های بیشتری هم اضافه میکنه راکستار بعد از ریلیز بازی؟ میتونه هی npc ها رو اپدیت کنه و رویداد های جذاب تر و واقعی تری رو اضافه کنه که البته انیمیشنای خودشم دارن. این باعث میشه هی پویاتر بشه شهر.
تعداد رویداد به گستردگی نقشه هم ربط داره، اگر نقشه طبق لیک ها گسترش پیدا کنه با بهروزرسانیها، حتماً رویداد هم اضافه میشه.
عجب نکاتی. به بعضیاشون توجه نمیکردم😐
قبل راکستار هیچکس نمیتونست محیط غرب وحشی و وسترن دوران ۱۹۱۰ و قبل اون موقع امریکا رو اونقدر خوب از هر لحاظ پویایی ، جزییات ، نورپردازی ، ریلستیک در بیاره و وقتی سال ۲۰۱۰ اومدن rdr 1 رو منتشر کردن واقعا خدا شد و ۸ سال بعدش شاهکار دنیای گیم rdr 2 اومد و باز نشون دادن چقد میتونن دنیای گیم رو متحول کنن ، پس امیدواری به همین چیزایی که عرض کردم قطعا قراره توی gta 6 یا VI قراره در حد rdr 2 و چه بسا بهترش رو عرضه کنن
نمیخوام بیش از حد ادای خوش بین هارو در بیارم ولی باور دارم که تفاوتهای GTA VI با RDR 2 قراره به صورت مینیمُم ۱/۵ الی ۲ برابر از تفاوت های RDR 2 با GTA V رو واسه هممون جلوه بده ، تازه ماکزیمُمش رو فاکتور گرفتم… این موضوع در رقم شاید ساده باشه ولی در عمل…🔥🔥🔥
خود من طرفدار سفت و سخت رد ددم، اما مطمئن باش GTA 6 یه کاری میکنه که رد دد ۲ جلوش یه بازی آشغال و درجه ۵ به نظر بیاد
دلیلی نداره واسه بالا بردن یه چیز دیگه نقطه مقابلش رو تخریب کرد ، اشغال درجه پنج دیگه چیه؟ بی احترامی به زحمات ۸ ساله راکستاره و همین الانشم بعد گذشت ۵ سال هنوز جزو بهترینای تاریخه و هیچ بازی ای حتی ۱٪ جزییاتی که داشت رو نتونسته بیاره ، پس هرچی جای خودش و دلیلی نداره اینجور تخریبا
رد دد۲ هیچوقت جلو هیچ گیمی اشغال و درجه ۵ نمیشه حتی اگه اون گیم gta 6 باشه. و صدالبته که gta 6 قراره خیلی خیلی پیشرفت داشته باشه نسبت به رد دد، منکر نمیشم
رد دد تا ابد یک بازی انقلابی و عالی خواهد ماند حتی اگر ده تا جی تی ای بعدش بیاد با متای صد!!
مقاله بسیار جالب و مفیدی بود ، خسته نباشید 👌🏼✨
عالی بود. امان از انتظار.
میامی قطعا جزو بهترین شهر هاست برای جی تی ای و فوقالعاده سرگرم کننده و جذاب
خیلی دوست دارم مثلاً یه جی تی ای هم توی یه کشور مثل ژاپن شاهد باشیم که البته این کشور با معیارهای جی تی ای سازگار نیست
مثلاً بازی اسلیپینگ داگز اومد با یه داستان و گیم پلی فوق العاده هنگ کنگ رو به تصویر کشید که واقعاً جذاب بود
این همه فیلم و سریال اسپین اف دادن چی میشد یک اپین اف از ترور میداشتیم …
ترور برای من مثل کریتوس دوست داشتنی بود خبف فق یک بازی داشتیمش
همین الان راک استار موتورRAGE رو مجانی بده یوبی سافت یا EA یا امبریسر یک اشغال ازش درمیارن
ممنون از جناب کریمی عزیز بابت مقاله.
اگر خاطرتون باشه راکستار عنوان کرده بود GTA تا زمانی که رئیس جمهور وقت سرکار باشه عرضه نخواهد شد و اگر بازی سال ۲۰۲۵ عرضه بشه و دوباره فرد مذکور برگزیده بشه اتفاق جالبی خواهد شد.
اما در مورد اشاره ای که به موقعیت جغرافیایی بازی داشتید، به نظرم انتخاب خیلی خوبیه و امیدوارم داستان بازی در کمترین حالت ارتباطاتی با کارتل ها و موضوع مواد مخدر داشته باشه. همچنین احساس میکنم نسخه ششم برخلاف GTA5 از موارد طنز استفاده کمتری داشته باشه و جنس سیاسی بودنش متفاوت باشه.
یک سری شایعات بود که یکی از شخصیت ها لاتین خواهد بود که به نظر من شخصیت مونث گزینه انتخابی سازندگانه.
مورد بعدی اینکه بازی احتمال زیاد بین هزاره قبلی و عصر حاضر جابجا خواهد شد و احتمالا همونطور که توی متن اشاره شده هم کارتل کلمبیا و هم کارتل های مکزیکی کنونی در داستان بازی گنجانده میشن که پتانسیل خیلی بالایی برای خلق یک داستان به یاد ماندنی رو فراهم میکنه.
به امید یک GTA فوق العاده.
خیلی دوس دارم مثل سان آندرس چند شهره باشه
چند سال دیگه در چنین روزهای
نقد و بررسی جی تی ای منتشر شد ….
فک کن سایت های نقد و برسی بازی ها چقدر از اخبار و مقالات gta6نون بخورن
کاشکی مپش ب اندازه رد دد ۲ باشه ولی پر جزئیات تر و ایستراگ های بیشتر و حالا سوالی ک برای من پیش اومده اینه:
.
۲۰۲۴ میاد یا ۲۰۲۵ مسئلهی من این است؟
وایس سیتی پتانسیل به شدت بالایی برای خلق یه دنیای جذاب همراه با داستانی درگیرکننده و فوقالعاده داره و از طرفی دیگه اسم خود شهر (شهر فساد/گناه) به خوبی این اجازه رو به راکستار میده که بتونه فساد اخلاقی و دولتی توی جامعهی امروز آمریکا رو با کمترین سانسور به نمایش بزاره و از طنز تلخ و پرودی معروف خودش تو این جهت بهترین استفاده رو ببره و همراه با داستانی جدی و تاریک چیزی شبیه به GTA IV رو از این لحاظ تحویلمون بده. فقط تنها ترسی که میشه داشت مربوط به جنبش های اخیر توی آمریکا و دنیاست که صنعت ویدیوگیم هم تحت تأثیر قرار داده و ممکنه باعث کم شدن دل و جرئت راکستار توی نمایش این موارد خصوصاً نسبت به GTA V و GTA IV شده باشه.
البته اگر داستان تا تهش مربوط به گذشته باشه که شامل میامی مدرن نخواهیم بود
داستان از اول تا آخر در زمان مدرن روایت میشه اصلا گذشته نداره. لیک مربوط به بازه زمانی گذشته تکذیب شد. اگر هم چنین چیزی باشه، فقط شامل یک مقطع کوتاه یکی دو ساعته میشه مثل جزیرۀ rdr 2
پس خداروشکر چون واقعاً مدرنش یه چیز دیگست
فلش بک به گذشته فکر کنم بتونه چیز جالبی باشه و به نوعی یک تنوع و تجربه منحصر به فرد بده
یکی از نکات مثبت بازی driver parallel lines زمان بودن بازی بود ،
البته چنین کاری زمان زیادی از تیم سازنده راکستار که وسواس خاصی روی جزئیات دارن می گیره چون باید دنیای بازی (بخصوص وسایل نقلیه و جزئیاتش و باقت های شهری رو در دو بخش مدرن و قدیمی بسازن ) ولی به همان مقدار جذاب هم می تونه باشه
این کار به نوعی می تونه یاد اوره بازی مافیا هم باشه – مافیا و جی تی ای – چه شود
قبلاً می گفتنآره دقیقا خیلی باحال میشه
البته خوبه که یه دو ساعتی به میامی دهه ۷۰ میلادی برگردیم، پتانسیل جالبی داره.
بازی هیچ ربطی به گذشته نداره
قبلاً می گفتن
اقایون یه سوال
Gta online تو بلک فرایدی آف میخوره؟
مگه GTA online مستقل به فروش میرسه که بخواد تخفیف بخوره؟ فکر میکنم منظور شما تخفیف خوردن GTA V باشه که جواب احتمالا آره هست.
پتانسیل شهر میامی رو میشه تو بازی gta vice city دید. تو این بازی به خاطر موقعیت شهر میامی فعالیت های مربوط به آب زیاد هستش
تو gta vice city من با این شهر زندگی کردم. کلا نیاز نبود مینی مپ ببینم. حفظ بودم شهر رو. تک تک خیابوناشا.
منم همینطور😂😅
مثل این بود که بخوای بری اس سوپری محل یه چیزی بخری و برگردی
خسته نباشید
در پاسخ به تیتر باید بگم راکستار جوری این قضیه رو تعریف خواهد کرد که همه بعد دیدنش بگیم: چنگده باحال
مسئله بعدی که میشه اشاره کرد بهش اینه که راکستار از ابتدا تو پرداخت به روابط احساسی ضعیف عمل نکرده
از روابط خانوادگی درون gta sa و gta iv تا روابط بین چندین فرد در gta v
راکستار همیشه طوری عمل کرده که هیچکسی از حذف شخصیت هایی که خلق کرده خوشش نمیاد
در حقیقت اونقدر تو این مسائل به تجربه رسیده که همیشه کاری میکنه که عاشق شخصیتاش بشید
موردی که بیشتر تو بازیای راکستار به چشم میخورن همین مفهوم خانواده س
مثلا تو dlc the lost and damned مفهوم خانواده بین چند موتور سوار از ابتدای dlc تا اخرش جوری به تصویر کشیده میشه که وقتی شما اون پایان و ببینید جوری ناراحت میشید که انگار زمان خیلی بیشتری صرف بودن با اون خانواده کرده بودید و یه دفعه واقعا اون خانواده رو ازتون گرفتن
مسئله ای که هست راکستار تا به حال روی یک شخصیت زن و زنانگی هاش زیاد تمرکز نکرده مفهوم خانواده و مفاهیم دیگری که همیشه ادمو به فکر وامیدارن تو بازیای راکستار بیشتر روی مرد ها مردانگی غیرت و غرور اونها تمرکز کرده
تا به حال تو بازیای راکستار ندیدیم که یک زن حضور پر رنگی داشته باشه حضور ها اکثرا کوتاه بوده و صرفا به چشم یک وسیله به زن ها نگاه شده و خوب این مسئله منو میترسونه
که آیا راکستار اون پختگی واقعی که در بحث ساخت شخصیت های مرد با شخصیت پردازی عمیق به دست آورده رو میتونه در ساخت و پرداخت یک شخصیت زن هم داشته باشه؟
دقیقا… حالا که یک کرکتر زن وارد میشه بنظرم باید خیلی چیزارو لحاظ کرد… نه که صرفا یک خلافکار زن همون کارای مایکل و ترور رو در جسم یک زن انجام بده… کاملا مقوله احساساتی بودن و شخصیتپردازی و جزییات زندگی یک زن باید داخل کرکتر لوسیا پرداخته بشه… خیلیا میگفتن جیتیای جای کرکتر مونث نیست، ولی حالا که اومده اصلا دوس ندارم شبیه همون کرکترای مرد قبلی باشه احوالات و رفتارش… خیلی اتفاقات، خیلی کارهای خلاف، خیلی کشت و کشتارها و خیلی تصمیمات از نگاه یک زن میتونه متفاوت باشه… دوست دارم اینو کاملا داخل این Gta حس کنم… نه اینکه صرفا به جای یک مرد دارم با یک زن از بانک دزدی میکنم
Sadie adler من رو امیدوار میکنه یکی از کارکترهای مورد علاقم
داستانش احتمالا یه چیزی بین gta 5 و gta 4. یعنی نه در حد iv دارکه و نه در حد v طنز. یه بالانس بینشون هست.
ولی بنظرتون جیسون و لوسیا میتونن در حد مایکل و ترور و فرانکلین برامون خاطره بسازن؟
آره و البته معتقدم این سه عزیز خاطرهسازترینا نبودن… سیجی، نیکو، آرتور… رد دد یک رو بازی نکردم ولی خود جان بنظرم خاطرهسازترن… دوست دارم در حد اینا باشن… یعنی بهتر از سه تا شخصیت Gta V
دقیقا👍🏻❤
با توجه به پروسه طولانی ساخت و تمرکز کامل روی اثر و فراموش کردن رد دد و آی پی های محبوب دیگه شون و انتظاراتی که از جی تی ای جدید هست ، حدس بنده اینه جیسون و لوسیا رو میخوان در حد سی جی و ترور خاطره ساز کنند و سالها باهاشون گیمر ها رو سرگرم کنند. امیدوارم به اندازه سن آندریاس بتونه خاطره انگیز بشه
کاملا با حرف شما موافقم❤
لامصب ، چقدر صبر کنیم آخه..
دوستان بنده کل عمرم با بازی ها گذشته مخصوصا بازی های راکستار و به صورت حرفه ای تحلیل میکنم ولی ادعایی نمیکنم که زیاد میدونم یا کم ولی من اینجا به طور واضح میگم که با یک ابر غول یعنی gta 6 طرف خواهید بود.. دلیل استفاده راکستار از کاراکتر زن در این بازی به خودی خود به وجود نیومده یا بازی ای که دو تا پروتاگونیست داره و رابطه احساسی نه صرفا عاشقانه بینشون به وجود میاد همه تونسته به شرکت راکستار درس بزرگی بده و این شرکت ریز بینانه اینا رو به مرور اضافه میکنه تو بازی هاش.. راکستار روی داستان سرایی مخصوصا ایده برداری از تم فیلم های مطرح سینمایی به بازی هاش رنگو بو میده ولی الان نه تنها از فیلم از بقیه گیم ها نیز ایده برمیداره و اونو به شکل وسیع تر و حرفه ای تر ارائه میده.. بازی ای مثل لاست اف اس یا گاد آف وار از نظر ترکیب احساسات کاراکترهای قابل بازی که رابطه ای عمیق رو شکل میده به راکستار اینو یاد میده که بتونه از کل این فاکتور ها استفاده کنه… ترکیب لوسیا با دخترش یا پسرش یه رابطه احساسی ایجاد میکنه و رابطه جیسون با لوسیا به شکل دیگه میتونه یه ترکیب عاشقانه و کرایم رو با گیم پلی مافیایی از نوع دارک سیسیلی یا ترکیبی از کارتل یا مواد باشه رو بهتر ارائه کنه… شخصا دوس دارم جی تی ای بعدی ترکیبی از احساسات عاشقانه بین دو کاراکتر و تاکید بر وفا داری بر خانواده و از خود گذشتگی باشه.. آنتاگونیست بازی مثل شخصیت مایکا در رد دد ۲ حس عطش انتقام رو به گیمر القا کنه..
از نظر من بهترین بازی تاریخ خواهد بود چون از بهترین تکنولوژی ها و به لطف هوش مصنوعی و ابعاد گسترده و تراکم جزئیات و پویای آب و هوا و داستان عمیق و درگیر کننده و یاد گیری از دیگر بازی ها و فیلم ها، موتور بازی ریج ۹ قطعا بهترین متای سری خواهد بود…
تصور ما از جی تی ای جدید مثل داستان پلی ۵ کیت های خیلی مختلفی دیدم تا اینکه سونی رسماً از پلی ۵ رونمایی کرد و دیدیم خیلی زشت تر از شایعه ها بود.
پس این آمادگی داشته باشیم بعد از رونمایی ممکن بخوره تو ذوقمون..!
چون انتظار از این غول خیلی بالاس
امیدوارم این اتفاق مکرر نشه…
هر چی تنوع ماشینا بیشتر باشه خیلی بهتره و اینکه مثل جی تی ای ۵.ماشینا رو ترکیبی نسازن هر ماشینی که هست همون جوری تو بازی قرار بدن
دیم کامینگ سوون تریلر
بنظرم راک استار غیر از این همه پتانسیلی که شهر میامی داره و باهاش روبرو هست ، با بی نهایت حجم ، انتظار بالایی که فن ها و کاربرها ازش دارند مواجه هست ، که ممکنه اینبار در اثر غرق شدن زیاد از حد در جزئیات این بازی رو با غرق شدن در خودش به یک کابوس تکرار نشدنی تبدیل کنه. اتفاقی که برای یونیتی ، سایبرپانک و بازی هایی از این دست در این یک دهه افتاد و با انتظار بالای کاربرها در ابعاد کوچکتر از انتظاری که کاربرها از GTA دارند
بنظرم راک استار غیر از این همه پتانسیلی که شهر میامی داره و باهاش روبرو هست ، با بی نهایت حجم ، انتظار بالایی که فن ها و کاربرها ازش دارند مواجه هست ، که ممکنه اینبار در اثر غرق شدن زیاد از حد در جزئیات این بازی رو با غرق شدن در خودش به یک کابوس تکرار نشدنی تبدیل کنه. اتفاقی که برای یونیتی ، سایبرپانک و بازی هایی از این دست در این یک دهه افتاد و با انتظار بالای کاربرها در ابعاد کوچکتر از انتظاری که کاربرها از GTA دارند در خودشان غرق کرد.
اون دو نفری رو که به این خبر منفی دادن رو زنده میخواممم