۱۰ اشتباهی که Call of Duty باید از آنها دوری میکرد
به جرأت میتوان گفت یکی از مسنترین و باسابقهترین فرنچایزها در دنیای بازیهای ویدیویی، مجموعه بلند Call of Duty است. خاطرات شیرین دوره Modern Warfareهای قدیمی و اولین قسمتهای ندای وظیفه را تقریبا از زبان همه گیمرها میتوان شنید. و حتی هنوز هم هستند افرادی که ندای طرفداریِ دو آتشه این شوتر اول شخص را سر میدهند.
با وجود چنین مواردی، متاسفانه Call of Duty در مسیر خود لغزشها و گمراهیهایی را تجربه کرده؛ اشتباهاتی منحوس که عاقبت منجر به افتادن ندای وظیفه از جاده اصلی به جاده خاکی شدند و کمپینها حال و هوای سالم خود را از دست دادند.
با ما همراه باشید تا ۱۰ اشتباه فرنچایز را با همدیگر مرور نماییم…
لطفا توجه داشته باشید که این اشتباهات تنها و تنها درباره کمپینهای سری ندای وظیفه میباشد، نه بخش Multiplayer. همچنین، برخی ایرادات فنی ذکر شده مربوط به نسخه PC هستند.
- حذف Loadout در برخی قسمتهای فرنچایز
- فراز و نشیب داشتن گرافیک
- تغییر موتور بازی سازی
- نبود دکمه Retry برای اتصال مجدد
- جلوههای ویژه غیر منطقی در داستان
- Call of Duty: Ghosts
- فرستادن یکهویی بازیکنان به سوی بینهایت و فراتر از آن
- وجود تناقض، نقص و حفره داستانی در برخی کمپینها
- استفاده افراطی از اخبار روز به جای خلق داستان جدید
- تقلید بیجا و مضحک از Battlefield
- آیا شمع ندای وظیفه خاموش میشود؟
۱. حذف Loadout در برخی قسمتهای فرنچایز
وقتی ویژگی خاصی به یک فرنچایز اضافه میشود، در آغاز کار دو حالت رخ میدهد: یا بازیکنان اعتراض میکنند و خواهان حذفش میگردند، یا استقبال مینمایند و اعتراضی در کار نیست. حال به شرط رخداد حالت دوم، ویژگی به فرنچایز به طور ثابت تزریق خواهد شد. مگر مشکلی پیش بیاید که در آن وضعیت، حذف آن صورت میگیرد. لیکن در ندای وظیفه انگار مسئله به شکلی دیگر است.
پیش از شرح مسئله باید بدانیم Loadout در کمپینها محلی است که اسلحهها و موارد همراه شخصیت بازی را معین میکنیم. از نارنجکها گرفته تا اسلحه فرعیمان؛ همه آنجا مشخص میشوند. خب، چنین ویژگیای بسیار کارآمد و مفید میتواند واقع بگردد، اما به شرطی که موج مکزیکی نرود!
منظورم اینست که به شکلی عجیب و غریب شاهد حذف و اضافه ویژگی Loadout در طول فرنچایز هستیم. به فرض بیایید از COD: Black Ops 2 دنباله کار را در نظر بگیریم:
- COD: Black Ops 2 دارد
- COD: Ghosts ندارد
- COD: Black Ops 3 دارد
- COD: Infinite Warfare دارد
- COD: World War 2 ندارد
- …
- COD: MW 2 (2022) ندارد
- COD: MW 3 (2023) دارد!
واقعا دلیل منطقیای برای این همه حذف و اضافه Loadout معلوم نیست. اگر قرار است باشد، چرا حذف میشود؟ و اگر قرار نیست باشد، چرا یکهو دوباره اضافه میشود!؟
البته این وسط بیانصافی است اگر که یادی نکنیم از بهترین Loadout فرنچایز؛ یعنی همانی که در نسخه Infinite Warfare ظاهر شد و متاسفانه ادامه نیافت. در این Loadout علاوه بر پنل سلاحهای پیشنهادی (با توجه به نوع دشمنان و منطقهای که کاراکتر در آن خواهد جنگید)، سه پنل با قابلیت شخصی سازی نیز وجود داشت و از هر نظر کامل بود.
به هر وجه، سیاستهای عجیب و غریب توسعه دهندگان Call of Duty مشخص نیست و جوابی هم نخواهند داد که چرا اینقدر ویژگی ذکر شده به صورت موج مکزیکی اضافه و حذف میشود.
۲. فراز و نشیب داشتن گرافیک
برخی اوقات وقتی نسخههای مختلف فرنچایز را از منظر گرافیک با هم مقایسه کنیم، ممکن است به راحتی زمان انتشارشان را اشتباه حدس بزنیم. مثلا دو تصویر زیر را ملاحظه کنید:
سمت راست Black Ops 3 را میبینیم که در حقیقت چشم نوازی گرافیکش ستودنی بوده و عیب به خصوصی در آن نیست. در حالی که در سمت چپ، Infinite Warfare به چشم میآید؛ بازیای که گرافیکش چندان Smooth (روان) و با نور پردازی قوی نمیباشد و صد البته در مقایسه با Black Ops 3 شکست خواهد خورد.
با توجه به اینکه Black Ops 3 در سال ۲۰۱۵ و Infinite Warfare در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، افول گرافیکی تکسچرها و دیگر نکات فرنچایز، جای خالیای برای یک علامت سوال دارد. بله، شاید بگویید شرکت سازنده اولی Treyarch و دومی Infinity Ward میباشد؛ ولی وقتی بفهمیم که هر دو شرکت از یک موتور بازی سازی استفاده کردهاند، فراز و نشیبهای گرافیکی اینجا و دیگر نسخههای فرنچایز جایی برای توجیه نخواهند داشت.
۳. تغییر موتور بازی سازی
آخرین بازیهایی که توسعه دهندگان ندای وظیفه با موتور قبلی ساختند، World War 2 و Black Ops: Cold War بودند. تا آنکه از دور سایه Vanguard پیدا شد و موتور بازی سازی جدید آنها به دنیای Call of Duty ورود کرد.
چنین کاری هیچ اشکالی ندارد؛ احتمالا برای پیشرفت در گرافیک و عملکرد گیم پلی هم است. اما با مقایسه صحیح نسخههای قدیمی مجموعه، در کمال تعجب، شاهد نتیجه دیگری هستیم.
از اشکالاتی که هیچ وقت برایش آپدیتی برای رفع آن نیامد، مسئله باگهای Vanguard و مشکلات گرافیکیاش بر سیستمهایی بود که علاوه بر GPU شرکت NVIDIA، یک کارت گرافیک Intel هم داشتند. گویا اولین بازیای که با موتور بازی سازی جدیدشان ساخته شد، نمیتوانست به درستی فرق Intel و NVIDIA را درک کند. نتیجه اینکه برای خودش توهمی از مصرف VRAM زیاد تولید نمود و افت فریم ریت و دیر لود شدن تکسچرها گریبانگیر بسیاری شدند. وحشتناکتر آنکه با کمک بحثهایی در Reddit متوجه شدم تنها راه چاره، غیر فعال کردنِ (Disable) درایور Intel بود!
برای دیگر عناوین جدید Call of Duty نیز چنین اتفاقی با قیافههایی متفاوت رخ داده. صفحات بحث در Reddit و استیم گویای حرفهایم هستند. به شخصه برای خودم هم Shader Cache در یکی از بازیهای جدید دردسر ساز بود و اصلا اجازه عبور از صفحه لودینگ را نمیداد! با وجود اینکه سیستم عاملم کاملا توانایی اجرا را داشت و با PCBenchmark بررسی کرده بودم (البته سرانجام با راهنمایی یک کاربر در استیم موفق به تجربه کامل بازی شدم.).
۴. نبود دکمه Retry برای اتصال مجدد
تصور کنید وسط فلان مرحله حساس کمپین در COD: MW 2 (2022) هستید و با بدبختی نصف مرحله را پیش رفتهاید. آن وقت همین که کاراکترتان میخواهد درب را باز کند و حساب هوش مصنوعی دشمن را برسد، ناگهان یک صفحه شیک جلوی شما پدیدار میشود: «اتصال به سرورها از دست رفت.»
اکنون هیچ راهی ندارید جز خروج یا شروع دوباره (Restart). ما شروع دوباره را انتخاب مینماییم، بعد دو تا پنج دقیقه انتظار میکشیم تا صفحه Splash لانچر بازی خودش را بیدار کند، سپس اسکرول میکنیم تا به دکمه Campaign برسیم و آن وقت ضمن یک نفس عمیق و فکر اینکه “راحت شدم. الان بازی شروع میشود.” ناگهان متوجه میشویم که نخیر؛ باید دوباره Restart دیگری را نیز بزنیم تا لانچر کمپین زحمت بکشند و خودشان را بگشایند.
لانچر اصلی خودش را بست. حالا منتظر باشیم تا صفحه Splash لانچر کمپین به نمایش گذاشته شود که باز هم دو تا پنج دقیقه وقت میبرد. در نهایت لانچر کمپین هم باز شد. لیکن همینک بنشینیم تا لودینگ ندای وظیفه از ما پذیرایی نماید! لودینگی که در مقایسه با Battlefield بسیار دیرتر خداحافظی میکند.
با این اوصاف، به نظر میرسد برنامه نویسان Call of Duty توانایی اِعمال چند خط کد ساده برای ایجاد دکمه Retry در اتصال را ندارند؛ شاید هم نمیخواهند.
۵. جلوههای ویژه غیر منطقی در داستان
از مشهورترین ویژگیهای فرنچایز ندای وظیفه، همین جلوههای ویژه جذاب و نفس گیرش است. صحنههایی که گاهی با Slow Motion همراه شده و هیجان سرشاری را در ذهن بازیکن ایجاد مینمایند. هر چند برخی از آنها وقوعشان احتمال اندکی را دارد، اما منطقی به نظر میرسند.
از طرفی دیگر، جلوههای جذابی نیز داریم که اصلا با عقل جور در نمیآیند. البته احتمالا فکر میکنید دارم سخت میگیرم که مثلا “به پرواز در آمدن یک قطار با انداختن یک جیپ ساده جلوی آن” را باور نمیکنم. یا اینکه فلان شخصیت برعکس شد، با بند به هلیکوپتر آویزان ماند، سرش تا آسفالت فاصله اندکی داشت و هیچ ماشینی به او نزد و قشنگ دشمنها را توانست بکشد.
حقیقتاً، فرنچایز Call of Duty بهتر بود از چنین جلوههای ویژه غیر منطقیای که ذکر شد، دوری میکرد تا فضای بازی را واقع گرایانهتر کند؛ نه اینکه به بهانه تزریق هیجان یا جبران کمبود در داستان، جلوه ویژه عجیب و غریب نشانمان دهد.
۶. Call of Duty: Ghosts
بیهیچ تردیدی میتوانم مدعی بشوم که دلیل ساخت بازی ندای وظیفه: ارواح دلیل عقلانیای نداشت مگر به خاطر استقبال طرفداران از شخصیت Ghost. «حالا که همه از Ghost خوششان آمده، یک زیر مجموعه جدا مثل Black Ops و Modern Warfare میسازیم. هفت هشتتا روح هم داخلش میچپانیم! آن وقت حتما همه چند برابر خوششان میآید.» با این حال، نه تنها به مذاق طرفداران فرنچایز ندای وظیفه خوش نیامد، بلکه خود اکتیویژن هم خجالت کشید و ترجیح داد ادامه ارواح را فعلا رها کند (منتها واژه فعلا در سخن ما معنای ده سال (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳) میدهد.).
Ghosts میتوانست یک Call of Duty خاص باشد؛ به خصوص اینکه پر از جلوههای ویژه جذاب و دوست داشتنی بود و شما را به یاد فیلمهای اکشن هالیوودی میانداخت. لاکن داستان ارواح همه چیز را از ریشه خراب کرد. مثلا اینکه آنتاگونیست خفن، جای خود را در کیف رمزگذاری شده و به صورت جی پی اسی جا میگذارد یا فلان مرکزِ تحت حفاظت حتی یک دوربین ندارد و به راحتی با پوشیدن لباس دشمن وارد میشوند و غیره، از مسائلی هستند که منطق و عقلانیت را از داستان دور میکنند.
به علاوه، در صورت مقایسه ارواح با حریف آن موقعش (Battlefield 4) چه از دید گرافیک و چه از ابعاد دیگر، کیفیت بسیار مفتضحانهای را متوجه خواهیم شد که برای بازی ویدیوییای در چنان هنگامهای مایه شرم است. Call of Duty: Ghosts باید جزء بازیهای قدیمیتر فرنچایز میبود. آن وقت شاید میشد اندکی چشم پوشی نمود و کیفیتش را قابل قبول یا مناسب دانست، شاید.
۷. فرستادن یکهویی بازیکنان به سوی بینهایت و فراتر از آن
از بدترین اشتباهات فرنچایز Call of Duty به زمانی باز میگردد که اکتیویژن به وجهی نابههنگام و زود موقع طرفداران ندای وظیفه را به فضا و کهکشانها فرستاد. به ویژه Infinite Warfare به شدت زیر بار انتقاد اکثریت گیمرها کمرش حسابی شکست و فروش بازی به حدی که باید و شاید نرسید.
با وجود اینها، ایدههای گیم پلی در فضا اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم، قطعا برای مجموعه COD مکانیکهایی جدید و خلاقانه محسوب میشدند. به عنوان مثال، بسیاری از نکات گیم پلی در Starfield شباهت غیر قابل انکاری با COD: Infinite Warfare دارد. یا در Black Ops 3 گیم پلی شبیه Bioshock مدرنیزه شده بود. مثلا فرستادن حشرات رباتیک برای حواس پرتی و نابود کردن دشمنان، مرا یاد آن قدرت کلاغهایی انداخت که بوکر ضمن تیر اندازی میتوانست بفرستد.
منتها تنها داستان فضایی عقلانی در میان بازیهای کهکشانی و آیندهوار ندای وظیفه، مربوط به Infinite Warfare میباشد و الهام ماجراجوییاش از اتمسفر فیلمهای Star Trek (به خصوص هنگام پرواز با سرعت نور) و بازیهای Mass Effect کاملا واضح است. اگر چه عیب و نقص هم دارد، ولیکن بسیار بسیار کمتر از باقی رفقایش آبروی فرنچایز Call of Duty را میبَرد.
در هر صورت، هر چقدر هم بخواهیم از خوبیهای فضا و کهکشان بگوییم، نکتهای هست که نمیتوان به سادگی از آن گذشت: «فرنچایز ندای وظیفه یکهویی و بدون ساخت پیش زمینه کافی، بازیکنان را به آینده و فضا فرستاد.» میگویم، بهتر بود حداقل آرام آرام چنین اتفاقی رخ میداد تا پذیرش فضای کهکشانی و دنیای آینده برای طرفداران آسانتر شکل بگیرد؛ وگرنه معلوم است که تبدیل سریع فضای جنگ زمینی به آینده دور و منظومه شمسی بازیکن را دچار شوک میکند.
۸. وجود تناقض، نقص و حفره داستانی در برخی کمپینها
دقت کنید که در زیر این عنوان، قرار است تعدادی از بازیهای فرنچایز اسپویل شوند.
احتمالا استفادهام از واژه “برخی” کار درستی نباشد؛ آخر برخی یعنی ۷۰ الی ۸۰ درصد فرنچایز جای خود را به تناقضها، نقصها و حفرههای داستانی دادهاند (نگران نباشید، اصلا با سری Modern Warfareهای قدیمی کاری نداریم!).
لطفا در نظر بگیرید که از هر بازی فقط یکی دو مثال زده شده. وگرنه متاسفانه مقاله جدایی برای ذکر تک تک ایرادات و تناقضات داستانی میتوان نوشت.
برخی از تناقضهای فرنچایز به شرح زیر هستند:
Black Ops 1: هنگامی که Mason پشت Reznov و شخص دیگری که در حال هل دادن واگنی هستند پناه گرفته، همه روسیها فقط خودش را با گلوله هدف میگیرند؛ هیچ کدامشان Reznov و بغل دستیاش را نمیزنند. البته احتمالا کارگردان محترم این گونه به نیروهای روسی دستور داده، تا بلکه Mason بتواند راحت پشتشان سپر بگیرد، تک نفره همه نگهبانان زندان را بکشد (!) و نقص داستان را زیرکانه در پشت پردههای قرمز و مجذوب کنندهاش بخواباند.
Black Ops 3: وقتی در پایان ماجراجوییمان، آنتاگونیست بازی را ملاقات میکنیم، او خودش را معرفی مینماید؛ یک هوش مصنوعی که پس از مرگ افرادِ متصل به او، جریان زندگی را در دنیای مجازی میاندازد (چیزی شبیه به اعتقاد ادیان به زندگی پس از مرگ). بنابراین فرد به شکلی مجازی زنده است.
پنج دقیقهای گذشت. هوش مصنوعی دانشمندِ خالقش را جلوی شما کشت و اجازه ادامه زندگی در دنیای مجازی را به وی نداد. به نظر میرسد ارواح افرادِ متصل به AI واقعا در اینجا زندگی میکنند، چون حتی روح یکی از همراهانتان شما را یاری میکند. در حالی که دو دقیقه بعد، همین هوش مصنوعی، در دیالوگی میگوید: «من نمیتوانم افراد را زنده نگه دارم!»
خب، بدون شک اگر از حق نگذریم، ایدههای Black Ops 3 و جلوههای تخیلیاش فوق العاده بودند. ولیکن اینقدر داستانش به قول خودمانی شیر تو شیر و گیج بود که شک کردم خود Treyarch فهمیده باشد چه چیزی را تحویل گیمرها داده.
World War 2: اگر بگذریم از اینکه بانوان جنگجو با صورتهای تمیز و آرایش کرده از وسط خرابه جنگ بیرون میآیند، لاکن مردها همیشه صورتشان کثیف است، به مسئله مورد توجه دیگری میرسیم.
مرحلهای از بازی بدین شرح است که بانویی فرانسوی به عنوان جاسوس میخواهد وارد معرکه نازیها شود و برای این کار شناسنامه جعلی و ظاهر آلمانیای را ترتیب داده. تا اینجا که مشکلی نیست. هماکنون به سمت درب ورودی میرویم. آقای سرهنگ نازی میخواهد مطمئن شود که این بانو واقعا نازی باشد و جاسوس نیست.
فلذا شناسنامه را از او گرفته، نگاهی میاندازد و میپرسد: «اسم؟» زن نیز اسم جعلی آلمانیاش را میگوید. «آهان! خودت هستی! برو تو!» این از نظر Sledgehammer Games معنای بازرسی میدهد. شناسنامه جعلی خود جاسوس را بگیرد و مثل والدین کودک اول دبستانی بپرسد: «اسم خودت، فرماندهات و فلانت که داخل شناسنامه نوشته را از حفظ بگو» و اگر اینها مطابق با شناسنامه باشند، جاسوس نیست. به راستی که برای جلوگیری از نفوذ دشمن بسیار تکنیک هوشمندانه و به سزایی است. یاد بگیریم!
Modern Warfare 2 (2022): در کات سین بازجویی از حسن، دیالوگهای عجیب و غریبی رد و بدل میشود. او از کاراکترها میپرسد آیا عربی یا فارسی صحبت میکنند یا نه. Graves جواب منفی میدهد. حسن نیز در واکنش میگوید: «معلوم است! چون زبان انگلیسی…» و خلاصه توهینهای بیدر و پیکری نثارِ زبان انگلیسی مینماید و دست آخر، تنها زبان فارسی و عربی را برترین زبانهای جهان اعلام میدارد!
چند مرحله بیایید عقبتر برویم. کسی که اینقدر دشنام و ناسزا نصیب زبان انگلیسی میکند، چطور در ویدیوی تبلیغاتی برای پیروان خودش به زبان عربی و انگلیسی حرف میزند، ولی ابداً یک کلمه هم به فارسی نمیگوید!؟ عجیبتر اینکه به زبان انگلیسی یک چیز و به زبان عربی یک چیز دیگر میگوید!
از این گذشته، هنگام بازجویی، حسن میگوید: «کارتان غیر قانونی است. شما مرا گروگان گرفتهاید.» بعد میبینیم رییس نیروهای ویژه آمریکا میگوید: «ای خاک بر سر ما! راست میگوید. برش گردانید تا بعدا مدرکی را گیر آورده و دوباره دستگیرش بفرماییم!» بله، نیروهای CIA، SAS و Shadow Company و غیره اینقدر نادان و بیخبر هستند که باید مثلا یک تروریست به آنها یادآوری کند کارشان غیر قانونی است.
۹. استفاده افراطی از اخبار روز به جای خلق داستان جدید
زمانی عاشق خواندن اخبار به زبان انگلیسی بودم که خوشبختانه رهایش کردم. گاهی آدم بیخبر، راحتتر نفس میکشد و از زندگی لذت میبرد. در هر حال، ای کاش این نکته را Infinity Ward رعایت میکرد؛ به جای استفاده افراطی از اخبار روز، چقدر خوب میشد اگر داستان جدیدی را میآفرید.
برای کسانی که اهل اخبار نیستند، احتمالا داستان کلیشهای قسمت ۲۰۲۲ فرنچایز Call of Duty نو و هیجان انگیز جلوه مینماید. البته برای فردی مثل من (که از قضا اخبار آن روزگار را میخواند،) کاملا تکراری و قابل پیش بینی بود. چون میدانستم خط به خط خبر چه نوشته بودند و در نتیجه، به چه شکل در ندای وظیفه نمود پیدا خواهد کرد.
یافتن موشک آمریکا که توسط فلان کشور دزدیده شده، تبادل سلاح بین روسیه و کشور ایکس و انتقام آسان (!) و غیره، تمامشان در اخبار وجود دارند. گویا Infinity Ward علاقه خاصی به هیجانات روز دارد و با این کار، از شر زحمت ایده جدید با چسباندن مشتی ورق روزنامه راحت شد.
۱۰. تقلید بیجا و مضحک از Battlefield
اولین باری که مجموعه Battlefield وزنه مخفی کاری را در ترازوی فرنچایزش سنگینتر کرد، در نسخه Battlefield Hardline بود. چون شخصیت اصلی یک افسر پلیس عدالت طلب است، بازی تاکید ویژهای بر دوری از سلاح و کشتن دارد. به طوری که با امتیاز بیشتر برای دستگیری مجرمان یا پنهان ماندن، بر مخفی کاری تاکید بیشتری میگذارد.
آن وقت حالا فرنچایز ندای وظیفه انتظار دارد در زمینی محدودتر و تنگتر از زمینهای باز و وسیع Battlefield (دیوارهای نامرئی COD را فراموش نکنید!)، مخفی کاریای با همان عمق و مکانیکها حتما وجود داشته باشد! موردی که بدین شکل و قیافه در رگهای Call of Duty جریان نداشت، اما رسماً از World War 2 شروع شد. حداقل اگر هم بخواهیم ادعا کنیم که “نخیر، قبلا بوده.” با نگاهی به مکانیکهای کپی پِیست شده از Battlefield نگاه دیگری به مسئله خواهیم داشت.
مورد فاحش تقلیدی دوم، دستور به زیر دستان است. در Battlefield 4 میتوانستیم به همراهان دستور بدهیم که به فلان نقطه حمله کنند. چیزی که دقیقا در Vanguard با چهرهای ناآراسته ظاهر گردید. آخر در Battlefield 4 تا حدی لااقل هجوم میبردند و مشکل حل میشد؛ از سوی مخالف، این Vanguard بود که باگ داشت و هوش مصنوعی همراهان توانایی شلیک صحیح را نداشتند.
این داستان ادامه دارد. اما به همین قدر بسنده میکنیم…
آیا شمع ندای وظیفه خاموش میشود؟
بالاخره هر فرنچایزی عیبهای خاص خودش را دارد. لاکن از بخش داستانی ندای وظیفه، ما بیشتر از این حرفها انتظار داریم؛ اگر چه اکثر فروش نسخهها منحصر به وادی مالتی پلیر Call of Duty به نظر میرسند و احتمال میدهم که همین حقیقت تلخ موجب کاهش کیفیت کمپینها شده باشد.
عقربه قطب نامه سیاستهای هر شرکت بیشتر به سمت فروش بالا و پول بچرخد، تولیدات با کیفیت و ریسکها در عرصه نو آوری کم میشوند. چنان که هر سال شاهد ندایی هستیم که بارها قبلا شنیده شده و گوشها را از این به بعد آزار میدهد.
در حقیقت، یک توسعه دهنده شجاع نیاز است تا مردههای متحرکی (فرنچایزهای متحرکی) همانند COD را زندگی ببخشد و از جاده خاکی کنونیاش او را به سمت جاده اصلی بیرون بکشد… امیدوارم شاهد چنین روزی باشیم…
نظر شما چیست؟
آیا به نظرتان در آینده ندای وظیفه از اشتباهات خود درس خواهد گرفت؟
شما چه ایرادهای دیگری را در فرنچایز دیدهاید؟
ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز 🌹
موفق و تندرست باشید
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
بزرگترین اشتباه ؟ بی شک عرضه سالانه
ن دیگه بعد باید بیخیال درآمد سالانش بشن نمیشه ک ….
قبول دارم میتونستن فاصله دو ساله بزارن مثل فاصله نسخه اول و دوم.
اکتیویژن از اشتباهاتش درس نمیگیره مگه اینکه مردم نخرن بازیهایی ک میسازه رو، تا وقتی مردم حمله میکنن میخرن اکتیویژن همینی ک هست میمونه و چ بسا بدترم میشه!!!!
هیچ وقت این اتفاق نمیفته ، چون اکتی خیلی زرنگه با چسبوندن نسخه مولتی و کمپین بهم دیگه همیشه فروش نسخه رو بالا نگه میداره
تا وقتی که از بخش آنلاین بخور و بچاپ داشته باشه نظر منتقد و پلیر به کتفش هم نیست. الکی دلی صابون نزنین که خبری از اصلاح و ارتقا نیست.
بازم یه مقاله عالی دیگه از آقای اسدی عزیز.
ولی میدونم که خیلی ها موافق حرف من نیستن، ولی من خودم اینفینیتی وارفار رو واقعا دوست داشتم. حتی الآنم دوست دارم یه نسخه دیگه با همین فرم ساخته بشه، شایدم به خاطر اینه که من خودم به بازیهای فضایی و تخیلی علاقه دارم 😅
ولی یه چیز خیلی مهم رو یادتون رفت جز اشتباهات قرار بدید: کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ ( ۲۰۲۳)
منم خیلی دوستش داشتم گیم پلی طولانی و خیلی خوبی داشت مبارزات با سفینش یکم تکراری بود ولی مبارزاتش با اسلحه فوق العاده بود مراحلش به هیچ عنوان برای من تکراری نشدن و یکی از بهترین کال اف دیوتی هایی بود که بازی کردم
دقیقا.
شاید بازی با بازیهای قبلی کالاف دیوتی خیلی فرق داشت ( که سر همین قضیه هیت خورد)، ولی به عنوان یه بازی فضایی، واقعا در سبک خودش ( حداقل برای من) یکی از بهترین ها بود.
منم عاشق بلک اپس سه ام
هر سه تا بازی فضاییش عالی بودن، هر چند خودم اینفینیتی رو بیشتر از بقیه دوست داشتم.
امیدوارم بازم یه نسخه همینطوری ازش ساخته بشه که با این همه هیتی که خورد بعیده متاسفانه!
سلام رفیق
اتفاقا خودمم معتقدم بهترین و کم نقص ترین نسخه کالاف دیوتی هست. ولی متاسفانه کسی تحویلش نگرفت. در حالی که به نظرم خلاقیت واقعی فرنچایز توی اون نسخه بود، نه کالافهای جدیدی مثل mw 1 و ۲.
منم امیدوارم یکی دیگه ازش ساخته بشه.
راستی اون مورد آخری هم… آره… فراموش کردم بذارمش! XD
ممنونم از همراهی شما 🌹
دقیقا همینطوره.
اتفاقا این وضعیتی که کالاف توش هست به نظرم حق بیشتر طرفدارای معترضشه. نه به خاطر اینکه هی میرن کالاف میخرن و فروششو بالا نگه داشتن و اینا، به خاطر اینکه یه همچین بازی عالی رو الکی کوبیدن، لیاقتشون همین مدرن وارفار ۳ بود.
البته درسته بازی شباهت غیر قابل انکاری با دو نسخه قبلیش و مخصوصا بلک اپس ۳ داشت ، ولی از این کالاف های این چند وقته خیلی بهتره.
بازم ممنون از مقاله عالی و اینکه همیشه به کامنتا پاسخگو هستید ❤️🌹
به نظرم یک نکته جا افتاد
نظر بنده اینه کال اف دیوتی باید کال اف دیوتی باشه
باید اکشن باشه باید انفجار و میدان جنگ و شلوغی رو به خوبی منتقل کنه
در مدرن وارفر ۲ بیشتر اسپیلنتر سل بود تا کال اف دیوتی به نوعی که معموریت های مخفی کاری دیگه داشت رو مخ می رفت
ونگارد اگه هزار تا ایراد داشت این موردش رو درست کرده بودن
ولی در مدرن ۲۰۱۹ تناسب بی نقصی در مخفی کاری و صحنه های اکشن انجام داده بودن مخصوصا معموریت دفاع از سفارت اکشن و حس جنگ به خوبی به شما منتقل می شه
مدرن ۲۰۱۹ برای من کرسوی امیدی بود که اینفینتی وارد دوباره کال اف دیوتی رو نجات می ده مثل روز مشخص بود که اینفنتی برنامه های بزرگی برای این ای پی داره
احتمال می دم با خرید اکتی توسط ماکرو انیفینتی به دلیل دخالت نتونست برنامه های خودش رو انجام بده
اینفینیت وارد هنوزم بهترین استودیو اکتیویژن هست {بلیزارد رو جدا کردم} اینبار زیر نظر ماکرو می تونه کال اف دیوتی رو به همون شوتری که نسل ۷ بود تبدیل کنه
۲۰۱۹ اصلا مخفی نبود
سلام
کامل با حرفتون موافقم توی نسخه مدرن وارفر ۲۰۲۲ بخش مخفی کاری و کرافتینگ بی منطق بازی واقعا رو مخ بود ( نه اینکه کلا بد باشه ولی تا یه حدیش خوب بود یعنی ربع ساعت اول بعدش اضافه کاری بود)
نسخه اول فوق العاده بالانس خوبی بین مراحل داشت – عاشق مراحل شبانه بازی بودم – در ضمن مرحله اشتباه نکنم دوم که با فرح باید مخفی کاری برید اگر دست به اسلحه بشید بازی گیم اورتون نمی کنه و راحت می تونی با سر و صدا معادلات اون مرحله به هم بزنید که برام خیلی جالب بود
در مورد واقع گرایانه به نظرم نباید نسبت به بازی ها سخت گرفت – اثار خارقالعاده ای مثل انچارتد،تامب رایدر ،بتلفیلد،مکس پین و… اغراق سینمایی کم نداشتن و همین باعث جذابیت بازی می شد(تو این قسمت نظرات کاملا بنظرم شخصیه)
نسخه ها اخیر گرافیک خیره کننده ای دارن ولی در مورد باگ ها (تو نسخه Modern Warfare 2 2022 بعضی مواقع نور چراغ ها از دیوار عبور می کرد و مجبور بودم چندین بار بازی کامل ببندم و بعد از باز کردن تو تنظیمان Shader ریست کنم
ولی انصافا گان پلی بازی به تکامل رسیده و حرفیش تو نیست
مشکل اصلی بازی داستان بازی هست که خیلی داره خراب می کنه
در مورد قسمت ۹. استفاده افراطی از اخبار روز به جای خلق داستان جدید(احساس می کنم داستانش براتون قابل قبول تره تا واقعیت پشت پرده)
بهتر بنویسد اخبار جعلی و به نفع آمریکای روز –
ورگنه سازنده اصلی داعش،اولی کشور استفاده کننده از بمبم اتم ، کودک کشی بر اساس کتب مقدسشون و… همه مسائل و فتنه ها زیر سر خودشون بعد بی شرمانه اسم کشورمون می یارن – مسائل اقتصادی و هزار مشکل دیگه که همه درگیرش کردن به بنده اجازه نمی ده باز نسب به این بی تفاوت باشم – حالا اگر واقعا می خوای بی طرف باشی و اسم کشوری نیاری مثل ریبوت اول کشوری خیالی اسم گذاری کنید
(کاش سکانس گیر افتادن سربازاشون تو خلیج فارس می زاشتن اخبار روز؟!؟)
ولی بهترین مرحله های تاریخ این بازی اصلا تو شلوغی و میدان جنگ نبود ! از همون اولم نبود این طبیعت بتلفیلد نه کالاف دیوتی
کالاف دیوتی ترکیبی از همه این ها مثلا Call Of Duty 4 Modern Warfare اون بخشی که کنترل سوپ داشتیم ترکیب مخفی کاری بود با جنگ های خلوت ، موقعی که اون دو مرحله کنترل کاپیتان پرایس رو داشتیم مخفی و کاری و اسنایپ بود ، کنترل ارتش آمریکا داشتیم جنگ های شلوغ و سنگین بود
به این میگن کالاف دیوتی نه مدرن وارفر ۲ که به قول خودت اسپیلنتر سل بود
البته این مشکلات وقتی پیش میاد که ۷۰ درصد تمرکز اکتیویژن و استودیو هاش شده مولتی پلیر از Call Of Duty Black Ops 4 این فاجعه شروع شد تا امروز که اهمیت به بخش داستانی کمتر شد ( به جز مدرن وارفر ریبوت ) 😔
بنظرم خوبه پادکست آیا کالاف دیوتی رو به افوله از ویجیاتو رو گوش بدی
مقالع واقعا باحالی بود
مخصوصا قسمت تناقض ها
اون بخش که گفتید چرا روس ها رزنو و اوک یارو کناریشو نمیزنن محدود به cod bo نمیشه تو بعضی نسخه های دیگه هم دقت کنید انگار مردن شما مقدم تر از مردن بقیه هم رزماتونه
از کجا معلوم شاید کاراکتر ما لباس گل گلی پوشیده خبر نداریم
شایدم اهنربا بهش وصله تیرارو جذب میکنهD:
سلام فرید جان
خوشحالم که از مقاله راضی بودید
البته راست هم میگینا. شاید واقعا لباسش گل گلی باشه! 🤣🤣🤣
ممنونم از همراهی شما 🌹
این فرانچایز برای من خیلی وقته فوت کرده💔
مورد اخر که گفتین شبیه لوگوی سایپاست کاملا حرفش دروغه😂
سایپا بیاد بگه we will protect you?
دروغ زیباییه👍💀
نه سایپا بره شکایت کنه به خاطر استفاده غیرمجاز از لوگو 😂😂
😂👍👌🌹
درود به همه گیمفاییای عزیز
کاش یه کال اف میداد فقط بخش داستانی و کمپین زیبا و طولانی داشت وخبری از بخش آنلاین نبود بدجوری تو این چند سال جاش خالیه (نظر شخصی)
مخالفم
فقط در حد یدونه بازی خوبه
اصلا مرحله جاسوسیه ww2 هدفش چی بود
منفجر کردن یه در
خب چرا همون اول نریختن داخل
دیوار نامرئی فقط اونجایی که خودتو میمالی به بقیه کرکترا وقتی دارن حرف میزنن :)))
آیا شمع ندای وظیفه خاموش می شود؟
خیر تا زمانی که بازار انگلستان وجود دارد.
آخه هرچقدرم بازی بد باشه باز میرن میخرن
فقط یه بار این کارو نکنید تا اکتی بفهمه هر آشغالی که میسازه رو نمیتونه به خورده مشتری بده
اوج دوران کالاف نسل هفتم بود
سه گانه مدرن وارفر
ورد ات وار
بلک آپس۱
باقیش دیگه رفت توی حاشیه
نه ، Call Of Duty WWII واقعا خیلی خوب بود یکی از بهترین کالاف ها بود
من بعد از بلک آپس دو و مدرن وارفر۳دیگه کالاف نرفتم
اگر COD WWII بازی نکنی ۳۰ درصد عمرت میره هوا
وردوار۲ توی اکس باکسم هست قسمت گیم لایبرری
حالاکه اصرار میکنی تستش میکنم شاید حال و هوای ورد ات وار و کالاف۳ رو واسم تداعی کنه
Black ops 1 v 2 عالی بودن
سری بلک اپس>>>>>ژانر شوتینگ (unpopular opinion)
half life???
مدرن وارفار ۲۰۱۹ هم خیلی خوب بود. اگه بازی نکردی حتما بازیش کن جزو محدود بازی های خوب کال نسل هشت بود
ممنون از پیشنهادت
ولی بنظرم ۴ساعت استوری توجیه خرید دیسک رو نداره واسم
بجاش شاهکارهای دیگه رو تجربه میکنم
اوکی هر جور دوست داری.
ولی از من میشنوی از دستش نده چون با این وضعیت که داره پیش میره، ساخته شدن یه همچین کالافی معجزست
به نظرم بهتره روی نسخه های بعدیش قشنگ وقت بزاره و کار بکنه
مجبورش نکردن هر یک سال کالاف بده که
۵ سال اصلا وقت بزار ولی یک کالاف درست و درمون بده بیرون با داستان کامل نه اینکه هر نسخه یک سال یک سال بدی بیرون اونا هم با کمپین کم و مزخرف
البته تا وقتی که همینجوری بفروشه اونا ک از خداشونه
الان ۲ روز دیگه خبر میاد این نسخه جدید ۱۰ میلیون نسخه فروخت……
مشکل اینه اکتیویژن دیگه نیازی به بخش داستانی نداره،از ۲۰۱۹ با معرفی وارزون کلا دیگه همه کالاف دیوتی رو به چشم یک گیم مولتی پلیر میبینند،سیاست شرکت هم اینه چند سال کالاف دیوتی با بخش داستانی مضخرف میده خیلی که اعتراض کنند یک بخش داستانی خوب میده باز دوباره همون روند قدیمی رو طی میکنه :(((
فقط لوگوعه انگاری یه سر زدن به سایپا گفتن به به اینو بزنیم به بازی کیفشو ببریم تازه تبلیغ شمائم میشه
خب تام سخنگو تو بگو نظرتو 😂
من نظرم اینه رو ۲۰۷ رینگ اسپورت ننداز😂
ارزش نداره
مگه رو ۲۰۷ اسباب بازی میشه رینگ انداخت ؟ 😂
رینگشو در بیاره ماشینش خراب میشه 😂
اون وقت باید بره اسباب بازی فروشی ۱۰۰ تومن از سرمایشو بده یکی دیگه بخره 🤣
میدونین سخت ترین درد برای قوطی فنا چیه ؟ چون متا پرست هستن براشون قابل درک نیست چطوری کالاف متا زرد از اسپایدرباگ متا ۹۰ بیشتر میفروشه و بیشتر از اون از این وحشتناک فشار میخورن که خود قوطی فنا این متا زرد رو بیشتر از اسپایدرباگ میخرن! اما با این حال هیچ نگرانی وجود ندارهخاز سال دیگه کالاف کامل زیر نظر مایکروسافت اوضاع بشدت بهتری تجربه خواهد کرد
جووون تو فقط کامنت بذار 😂
فقط لایک master chief😂
این پست چه ربطی به سونی و مایکرو داره
ژنرال شپرد چرا تو ریبوت mw2 سیبیل نداره/=
اسمش روشه ریبوت
سوال قشنگی بود. نصف ابهتش به سبیلش بود
از قدیم گفتند ارتشی بودن به سیبیله (=
ریش ؟؟؟
کالاف یعنی یه چی اون هم مولتی مولتی مولتی، فقط همین حرفا بیخودتون درمورد داستان این چیزا رو بندازید تو سطل زباله ما کالاف فنا موردی که برامون مهمه مولتی هست که mw3 یک مولتی شاهکار داره، شما نوبا هم برید همون داستان های آبکی سینما زدتون رو بازی کنید
کالاف فنا ☕️
چرا حس میکنی فقط خودت کالاف فنی؟😂😂تو چمیدونی وقتی گوست رو کشتن چه حسیداره اخه، تو چمیدونی حسنفرت از شپرد چیه..
من که تنها بازیایی که میکنم کالافو دووم و ماینه
بلند شو بلند شو تخم ..
به نظرم افت واقعی سری زمانی بود که بخش انلاین شد همه چیز بازی. نباید اینجوری بیخیال بخش سینگل پلیر میشدن. کالاف اخرم همین مشکلش خیلیارو شاکی کرده. زمانی اینجور بازیا خوب میشن که هر دو بخششون قوی باشه وگرنه فقط انلاین بدرد نمیخوره که اونم نسخه اخر میگن تعریفی نداره. یه مشکل دیگشم زمان عرضه بازیاست که تعدادشون خیلی بالاست. باید فاصله بندازن تا زمان باشه برای یه بازی خوب.
من همیشه از اینکه یهو میره تو کات سین و بعدش گان هارو خود به خود عوض میکنه متنفرم بودم و هستم!
من دوست دارم خود بازی اجازه بده گانی که میخوایم رو برداریم و مثل بازیای rpg، ارتقا بدیم.
از توی منو بتونیم گان رو شخصی سازی کنیم و توی بخش کمپین ازش استفاده کنیم.
سلام و درود بر شما
دقیقا. به شخصه همیشه یک احساس تعلق خاصی به داشتن اسنایپر به عنوان سلاح دوم دارم. اما گاهی که با کات سین اسلحهها عوض میشن، نبود اسنایپر به من حس ناامنی میده 😅😅😅
ممنونم از همراهیتون 🌹
و بزرگترین اشتباه که ضربه ش گیمرها و تاریخ هنر ویدیو گیم خورد اخراج جیسون وست و وینز زمپلا و تیمشان از استودیوشان بود که برای همیشه بخش داستانی که در واقع نگین تاج پادشاهی COD بود از یک محتوای شاهکار درجه یک به دو و سه و پایین تر نزول یافت.
هنوز که هنوز این کشش زیبا و این مرحله آخرهای زیبا COD4 و MW2 در هیچ بازی دیگری ندیدم.
باور کنید اگر این اتفاق نمی افتاد MW3 2009 که الان میشناسیم ساخته نمی شد ……. افسوس که گذشت و رفت./ و گرنه بهترین سه گانه شوتر تاریخ را می دیدیم.
جاش شاهکار های مثل تایتان فال دو و ایپکس رو داریم
خدا قوت حرف دل خیلی هامون بود
هنوز نمیشه گفت ولی باید امیدوار بود که تحت نظارت مایکروسافت یه عنوان که واقعا بشه اسم call of duty رو روش گذاشت ساخته بشه
فعلا که نمیشه نظر داد
ببینیم از این قرار داد ۷۰ میلیارد دلاری و که ۲ سال هم طول کشید چه خروجی بیرون میاد
سلام و عرض ادب
سلامت باشید، متشکرم.
جالبه که نگران بودم این حرفهام فقط نظر خودم باشه، لیکن با دیدن کامنت شما خوشحال شدم. 🙏🌷💐
ممنونم از همراهیتون 🌹
آخی روزگار
دیگه مانند اون گذشته ها نمی شه
به هدر رفتهترین کمپین تاریخ سری مال بلک آپس ۳ هست؛ ایدههای داستانی جلوتر از ترندهای زمان خودش، طراحی فوقالعادهی رباتهای انساننما و البته طراحی کاراکترها که ارتباط خوبی باهاشون برقرار میشد همه بخشی از نقاط مثبت این بازی بودن؛ حیف که روایت یکپارچه و دقیقی نداشت و وضعیت فنی بازی هم داغون بود.
بنظر من بزرگترین اشتباهاش حذف کردن مپ وردنسک بود و از بعد اون تمام اشتباهات پشت سر هم سرازیر شدن. این کمپانی فکر میکنه با آپدیت میشه مشکلات رو حل کرد . کمااینکه گیم هایی هستن بدون آپدیت همیشه در اوج میمونن مثل بازیهای راک استار و رد ددی که بعد از شش سال هنوز برای آدم جذابیت داره میدونم مقایسه کردن این دو سبک ربطی به هم نداره ولی میخوام بگم آپدیت پشت آپدیت اونم با حجم های ۵۰ گیگی بدون کوچیکترین تغییر ، به مرور بازیکن هارو خسته میکنه. این بازی هم مخاطبای آفلاینش رو داره از دست میده هم آنلاینش رو . متاسفم
وردنسک کدوم بود و تو کدوم نسخه حذف شد؟
تا وقتی که مردم مثل زامبی محصولاتشون رو میخرن اینا هم همینجوری آشغال تولید میکنن ، هدف اصلی یه شرکت بازی سازه پوله ، عاشق چشم و ابروی ما نیستن که برامون بازی خوب تولید کنن که وقتی میبینن فروش میره دیگه نیازی به صرف هزینه بیشتر نیست
واقعا دقیق و عالی بود
با تشکر از شما جناب اسدی
امیدوارم با ورود مایکروسافت یه این قضیه یه چند سالی این بازی استراحت داشته باشه تا بازهم شاهد کالافای خور و به تدریج شاهکار باشیم
سلام و درود
خوشحالم که از مقاله رضایت داشتید؛ سلامت باشید 🌷💐
ممنونم از همراهی شما 🌹
عرضه سالانه میشه و فن هاش هم میخرن ! مگه فیفا با اینهمه باگ و مشکلات سرور تعطیل شد؟؟؟ خبر همیشه فروش داره همینطوری هم از جیب گیمر پول به جیب میزنه ! اینم مثل همون شیر دوشی تمامی ندارد..
پ.ن : منم ارم سایپا دیدم😂حس میکنم عاقبتش مثل سایپا شه همه میدونن بدهولی. نمیتونن ماشینن دیگه بخرن اینجا بخاطر پول توی بازی بخاطر نبود رقیب درست و حسابی
من عاشق بازیای شوترم آخه بازی دیگه ای نیست چیکار کنیم البته من دوازده سالمه کپی خور میریزم همین کپی خورم هر دفعه پونصد در میاد
میگمکه رقیب نیست بلاخره خرید میشه تا رقیب نیاد همینروند نزولی هست کالاف فیفا و و و و
سلام رفیق
کاملا موافقم. تا فروش باشه متاسفانه ککشون هم نمیگزه.
پاسخ پ ن: Call of Duty MW3: “پراید” ادیشن 😅😉
ممنونم از همراهیتون 🌹
دقیقا همینه واز همه مهم تر نبوده رقیبه توی این سبک که استدیو ها از ترس دست به تولید نمیزنن
سالی یه کالاف داره میاد میخواین تو ۱ سال کلی داستان بنویسن و گیمپلی طراحی کنن چارشون فقط میشه تقلید از بازی های قبلی وسایر فرانچایز ها حفره داستانی و سوء استفاده از اعتماد بازیکنان یعنی یه بارم ندیدیم اکتیویژن با یه dlc کوتاه داستانی یه سال زمان بخره برا بازی بعدی آخرین باری که خواست این کارو بکنه کم عقلی کرد dlc سه ساعته رو یه اتیکت ۷۰ دلاری روش زد گفت بازی امسالم میتونست زامبی رو ۲۰ دلار کمپین رو هم ۲۰ دلار جدا بعنوان dlc بفروشه اینقدر نقد و نظر پشت سرش در نمی اومد کلی هم فروش داشت و قشنگ بازی بعدی با ۵ کیلو دورچین کالباس و ترشی کرفس در میومد
آشپز خونه واشه
اگه زیاد یوتیوب و حاج سی جی ببینی دورچین کالباس و ترشی کرفس رو میشناسی
کلا تو سوتیوب پلاسم ولی نه حاج سی جی رد نمیدونم کیه
یوتیوب
همون جور که اساسینز بعد بلک فلک مزد
کال اف هم بعد مدرن وارفر ۳ مزد
روحشان شاد یادشان گرامی
مرسی که دوران کودکی ما رو ساختین
اشتباهی مگر بزرگ تر از اهمیت ندادن به بازی که با کمپینش تبدیل شد به کال آف دیوتی هست ؟ هیچ وقت مولتی کال اف دیوتی رو درک نکردم به جز WW2 و مدرن وارفر که مولتی های خیلی خوبی داشتند بقیه بازیا مولتی اصلا خوبی نداشتن و ندارن ولی کمپین کال اف دیوتی باعث شد که این بازی در قلب گیمرا جا بگیره کاپیتان پرایس همچنان یکی از بهترین کاراکترهایی هستش که دیدم و مدرن وارفر ۳ یکی از بهترین بازی هایی بود که کردم چون کمپین بینطیری داشت انصافاً کی میتونه مرحله آخر مدرن وارفر ۳ اورجینال فراموش کنه
بلک اپس سه :مشکل داری ؟
الان میرم کالاف گوست میخرم و میتونم کنترل گوست رو در دست بگیرم .
واکنش اکتیویژن: بیلاخ 👍
😂😂👌👍🌹
من همیشه برام سوال بو شپرد چرا توی mw2 روچ و گوست رو با چه منطقی کشت حتی با حرفهای خودشم باز غیر منطقی و صرفاً برای کشدادن سری بود
سلام بر شما
اتفاقا منم همین طور؛ برام این علامت سوال هنوز که هنوزه باقیه: واقعا چه ربطی داشت به اونا!؟
ممنونم از همراهیتون 🌹
حاجی سوم شخصش کنن حال کنیم 😂
سلام رفیق
ایده جالبیه. مثل Resident Evil که از ۷ اول شخص شد. ولی طرفداران کالاف سر به تن توسعه دهندهها بعد از چنین تغییری قطعا نخواهند گذاشت. تکه بزرگشون توی حسابهای توییتر احتمالا گوش که چه عرض کنم، ناخن انگشت کوچیکه پاشون خواهد بود!
ممنونم از همراهی شما 🌹
خیلی عالی میشه . من بعد تصادف مشکل حرکت مایع میانی گوش دارم نمیتونم اول شخص چلی بدم کلا . یه مود بزارن عین اویل ۸ که هرکی خواست بتونه سوم شخص پلی بده . اسکاریم هم همین بود فکر کنم . دیویژن رو خیلی راحت رفتم . والا مشکلی پیش نمیاد اگر انتخابی بشه . ممنون از درک شما
بزرگترین اشتباهاتشون از نظرم بی توجهی به بخش کمپین و عرضه چند بازی تو یک سال بود
اکتیویژن مثال بچه هاییه که میدونن شکلات بده ولی بازم میخورنش. با وجود تنبیه والدین(مردم) بازم اون کارشو داره میکنه حتی به غلط
چرا براشون مهم باشه بازیشون مشکل داره یا نه؟وقتی هر بازی ای که میده انقدر فروش میره و مردم بازیش میکنن چرا براشون مهم باشه؟
باید می کرد ولی نکرد
کالاف دیوتی؟ تقلید از بتلفیلد؟
کالاف حرمت داره
اشکم دراومد🚶♂️
سلام و عرض ادب
چشم. دیگه تکرار نمیشه. شرمنده 😅😅😅
ممنونم از همراهی شما 🌹
اکتیویژن نباید تکرار کنه ستون🌹
یکی از اشتباهات کلا استودیو اسلج همر هست….
نابودش کنید یه استودیو دیگه بسازید لطفا
نمیدون چرا ولی کلا فقط با دو سری این بازی حال کردم یکی cod 2 یکیم cod modern warfare.
تمام هارد من ۵۰۰ گیکه و تا الان ۳۵۰ گیک Modern Warfare III جا گرفته
راجع به بازی آخر تایم کمپینش خیلی کمه تو سه سه ساعت و نیم چهار ساعت میشه تمومش کرد و اینکه عملیات No Russian رو نتونستن مثل نسخه ۲۰۰۹ بازسازی کنن.
والا تو این چنند روز اونقدر حرف راجب کالاف دیوتی زده شده که بالاخره دلم رو زدم به دریا میخوام چند تا نسخه کالاف رو پشت سرهم بازی کنم
که الان
مدرن وارفر ۲ ریمستر رو دارم میرم
بعدش کلدوار
بعدش WWII
آخرین کالافی که تجربه کردم ونگارد بود که سه ماه پیش دلو زدم به دریا و تجربش کردم فقط به خاطر این بازیش نکرده بودمکه زیاد هیت دادن بهش ولی از نظر من خیلی کالاف خوبی بود
درباره مقاله هم ممنون از آقای اسدی
سلام و درود بر شما
امیدوارم تجربه لذت بخشی رو داشته باشید. 💐
درباره ونگارد هم به نظرم سرگرم کننده و خوب بود؛ لیکن مشکلات گرافیک و باگ و غیره آدم رو اذیت میکرد.
من هم ممنونم از نظر ارزشمندتون و از اینکه همراهی فرمودید 🌹
نفوذ سایپا به اکتیویژن
چرا هیچ کس از اینفینیت وارفر خوشش نمیاد چون واقعا عاللللیه
سلام پارسال جان
اتفاقا منم خیلی ازش خوشم اومد. به نظرم بهترین نسخه توی فرنچایز بود از منظر خلاقیت و غیره. ولی به خاطر اینکه کالاف یهویی وارد فضا شده بود، طرفدارا یه خرده لج کردن و… شد ماجرایی برای خودش.
ممنونم از همراهیتون 🌹
ببخشید برگشتم بیام عذرخواهی کنم. کنار نام شما اشتباهاً یک حرف ل اضافه گذاشتم. شرمنده هستم.
اکتیویژن تا وقتی که پولشو در میاره اصلا به فکر پلیر ها نیست تنها راهش اینه که بازیشو نخرن تا شاید کمی به خودش بیاد
لوگو سایپا 😎😅
درود فراوان خدمت شما اقای اسدی🌹
خسته نباشید بابت نوشتن مقاله🌹
بزرگترین اشتباه کالاف عرضه سالانش هستش که حتی سازنده ها وقت نمیکنن بازی رو بسازن کامل بعد منتشرش میکنن و بجای اینکه طرفدارا نخرنش میرن میخرنش و اکتیویژن هم بیشتر از هر سال سود میکنه.
حالا ما که ایرانییم نمیتونیم بخریم ولی اونایی که خارجین چرا میخرن. واقعا چرا به ی دزد پول میدن. این دزدیه که بخوای ی دی ال سی چرت رو به قیمت ۷۰ دلار بفروشی و کلی هم از سود ببری. ولی خوب تا خودشون نگن دی ال سیه که دی ال سی به حساب نمیاد😅.
این مورد هایی هم که شما اشاره کردید کاملا درست بودند ولی اگه عرضه سالانش متوقف بشه و اینا توش باشن (بجز یسری مورد ها) بازی انچنان بدی هم نمیشه بنظرم.
خسته نباشید بابت نوشتن مقاله🌹
امیدوارم همیشه سالم و سلامت باشید🌹❤️
پی نوشت:بنظرتون اگه ساپیا خبردار بشه و بره شکایت بکنه و پول بگیره(صددرصد اینکارو انجام میده✅💯) میره تو تلویزیون از گیمرا تشکر میکنه؟؟😂
سلام و عرض ادب
سلامت باشید؛ متشکرم 💐
جواب پی نوشت: 😂 فکر نکنم. مگه از مردم بابت خرید پراید و دیگر خوردروهای سایپا تشکر کرده که حالا بخواد سر یه لوگو از گیمرها تشکر کنه؟ 😅😉😁
حق با شماست🌹 ی دزد هیچ وقت از صاحبخونه خونه ای که دزدی کرده تشکر نمیکنه😅🌹
بزرگترین اشتباه؟ معلومه فروش خود به مایکروسافت سیاست های مایکروسافت به سیاست های اکتیویژن جور نمیشه
ناله کن
من به شخصه کالاهای گدیمی رو بیشتر می پسندم