بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان

فیلمسازان زن تا به امروز توانسته‌اند فیلم‌های علمی تخیلی بسیار خوبی را بسازند که برخی از آن‌ها از جمله بهترین آثار علمی تخیلی تاریخ محسوب می‌شوند.

ژانر علمی تخیلی غالباً روایت‌های تأمل‌برانگیزی را ارائه می‌دهد که احتمالاً بیننده‌ها را وادار می‌کند تا تمام وجودشان را زیر سؤال ببرند و از همین رو، این ژانر به طور قابل‌توجهی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و برجسته‌ترین ژانرهای سینما به شمار می‌رود. با گذشت زمان، فیلمسازان مستعد بی‌شماری با فیلم‌های علمی تخیلی نمادین، پیشگامانه و تأثیرگذار خودشان پرده نقره‌ای را زیبا کردند. این آثار نیز شامل فیلم‌های کلاسیکی همچون فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey و فیلم‌های مستقل و سوررئال برنده جایزه‌ای همچون فیلم Everything Everywhere All at Once است.

با اینکه بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی مردان بسیار عالی و تحسین شده هستند، چندین فیلمساز زن نیز وجود دارند که دستی در این ژانر دارند و توانسته‌اند در این صنعت مرد محور خودشان را برجسته کنند و آثار درخشانی را به ارمغان بیاورند. احتمال نادیده گرفته شدن پروژه‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان بیشتر است اما این فیلمسازان که در ادامه به معرفی آثارشان می‌پردازیم، خلاف این موضوع را ثابت کردند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان بپردازیم.

۱۰. فیلم Advantageous – محصول سال ۲۰۱۵

فیلم advantageous
فیلم Advantageous

فیلم «سودمند» در آینده‌ای نه‌چندان دور جریان دارد که در آن، سختی‌های اقتصادی به‌تدریج در حال محسوس‌تر شدن هستند. این اثر سینمایی داستان مادری مجرد به نام گوئن با بازی ژاکلین کیم را روایت می‌کند که به‌عنوان سخنگوی یک شرکت بیوتکنولوژی برای زندگی و سلامت پیشرفته مشغول به کار است.

فیلم علمی تخیلی و درام «سودمند» ساخته جنیفر ژانگ است که از فیلم‌نامه‌ای بسیار گیرا و خوب بهره می‌برد. شخصیت اصلی داستان بسیار جالب است و این اثر توانسته در عین اینکه به مشکلات و سختی‌های مادر بودن می‌پردازد، بحث دوست داشتن خود را نیز به‌خوبی مطرح کند. علاوه بر این، این اثر کمتر مورد توجه قرار گرفته که بودجه اندکی نیز دارد، به زیبایی فیلم‌برداری شده و دارای نقش‌آفرینی‌های بی‌عیب‌ونقصی از سوی بازیگران خودش بوده است.

۹. فیلم Invisible Adversaries – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم invisible adversaries
فیلم Invisible Adversaries

فیلم «دشمنان ناپیدا» اثری از والی اکسپورت به شمار می‌رود که از جمله بهترین فیلم‌های تجربی ساخته شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود. اتفاقات این اثر سینمایی در شهر وین جریان دارد و داستان عکاسی به نام آنا با بازی سوزان ویدل را دنبال می‌کند که در نهایت متوجه می‌شود ذهن ساکنین این شهر توسط موجودات بیگانه به تسخیر درآمده و آن‌ها را به خشونت ترغیب می‌کنند.

فیلم «دشمنان ناپیدا» دارای برداشت‌های طولانی و مونتاژهای ویرایش‌شده‌ای است که به انعکاس اسکیزوفرنی هنرمند کمک کردند. این اثر سینمایی یک آزمایش علمی تخیلی غیرمتعارف به شمار می‌رود که بسیار مشابه آزمایش‌های دیگری در این زمینه است. اگرچه انتزاع این اثر احتمالاً متناسب همه افراد نیست اما قطعاً ارزش تماشا کردن دارد چراکه توانسته خلاقیت فریبنده و پیام هوشمندانه‌ای در مورد فمینیسم و جنسیت را ارائه کند.

۸. فیلم Neptune Frost – محصول سال ۲۰۲۱

فیلم neptune frost
فیلم Neptune Frost

فیلم «نپتون فراست» اثری برجسته و درخشان در زیر ژانر علمی تخیلی آینده‌پژوهی است و داستان آن نیز روی رابطه میان یک فراری به نام نپتون با بازی الویس نگابو و شریل ایشجا و معدنچی کلتان به نام ماتالوسا با بازی کایا فری متمرکز است. ارتباط آن‌ها باعث بروز مشکلاتی می‌شود و منجر به آن می‌شود تا یک گروه هکری در بالای تپه‌های بوروندی برای تسلط بر رژیم استبدادی منطقه تلاش کنند.

این اثر سینمایی ساخته آنیشیا اوزیمن و ساول ویلیامز از جهان‌سازی نوآورانه‌ای بهره می‌برد و داستان‌های علمی تخیلی و موسیقی را با یکدیگر ترکیب می‌کند که نتایج شگفت‌انگیزی را به همراه دارد. این فیلم به زیبایی تدوین شده و دارای طراحی هنری و صدای استثنایی است. علاوه بر این، روش قانع‌کننده‌ای که این اثر برای بررسی هویت و بی‌عدالتی‌های اقتصادی در پیش می‌گیرد نیز بسیار برجسته است. فیلم «نپتون فراست» اثری گسترده و جاه‌طلب است و ممکن است برخی در درک پیام عظیم این اثر مشکل داشته باشند اما تجربه تماشای این اثر واقعاً ارزشمند است.

۷. فیلم Wonder Woman – محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
فیلم Wonder Woman

فیلم «واندر وومن» ساخته پتی جنکینز اولین فیلم ابرقهرمانی با شخصیت اصلی زن در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. همان‌طور که از عنوان این اثر مشخص است، این فیلم داستان خاستگاه شخصیت دایانا پرینس با بازی گل گدوت را روایت می‌کند، جنگجویی آمازونی که به نام واندر وومن نیز شناخته می‌شود و به دنبال آن است تا جنگ جهانی اول را متوقف کند.

با اینکه فیلم «واندر وومن» ممکن است بهترین فیلم ابرقهرمانی سال‌های اخیر نباشد اما با این وجود، یک فیلم درام اکشن عالی محسوب می‌شود که جنبه‌های علمی تخیلی بسیار خوبی از یک اثر اقتباسی از کتاب‌های کمیک را درون خودش دارد. این اثر به مسائلی همچون حرص و خودخواهی می‌پردازد و در عین حال، الگوی خوبی با حسی قوی نسبت به عدالت را برای مخاطبان جوان به ارمغان می‌آورد. فیلم «واندر وومن» نقطه عطفی برای سینمای ابرقهرمانی بود و با اینکه اکنون نقش‌آفرینی گل گدوت در این نقش همانند سال ۲۰۱۷ محبوب نیست اما این فیلم همچنان اثری برجسته و محبوب به شمار می‌رود.

۶. فیلم Born in Flames – محصول سال ۱۹۸۳

فیلم born in flames
فیلم Born in Flames

اتفاقات فیلم «متولد شعله‌های آتش» ۱۰ سال پس از صلح‌آمیزترین انقلاب تاریخ ایالات متحده آمریکا جریان دارد و داستان جامعه‌ای دیستوپیایی را به تصویر می‌کشد، موضوعی که یکی از مسائل مورد علاقه فیلم‌های ژانر علمی تخیلی است. این فیلم دنیایی را نشان می‌دهد که در آن، دولت به مشکلات گروه‌های متعددی از جمله فمینیست‌ها، اقلیت‌ها، لیبرال‌ها و سازمان‌های حقوقی مختلف رسیدگی می‌کند.

این درام مستند علمی تخیلی به کارگردانی لیزی بوردن است که باید حتماً آن را ببیند چراکه توانسته تصویری قانع‌کننده و جالب را درباره چندین موضوع بسیار مهم همچون نژادپرستی، اختلاف طبقاتی و تبعیض جنسی ارائه کند. فیلم‌نامه این اثر بسیار هوشمندانه است و تفسیری اجتماعی از شهر نیویورک سوسیالیست دموکراتیک ارائه می‌کند که بسیار خلاقانه است و ذهن هر بیننده‌ای را به فکر فرو می‌برد.

۵. فیلم High Life – محصول سال ۲۰۱۸

فیلم high life
فیلم High Life

فیلم «حیات والا» اثری علمی تخیلی و چالش‌برانگیز از کلر دنیس است که یک فیلم فضایی ترسناک و دلهره‌آور به شمار می‌رود و داستان گروهی از جنایت‌کاران محکوم به اعدام را دنبال می‌کند که به مأموریتی برای استخراج انرژی جایگزین به درون یک سیاه‌چاله فرستاده می‌شود. رابرت پتینسون نقش شخصیت اصلی داستان به نام مونته را بازی می‌کند، کسی که تلاش دارد در اعماق فضا زنده بماند. ژولیت بینوش و میا گاث نیز دیگر بازیگران حاضر در این اثر هستند.

این اثر سینمایی با رده سنی R است و مطمئناً متناسب با سلیقه همه افراد نیست اما کسانی که این اثر را درک کنند، مطمئناً عاشق آن خواهند شد. علاوه بر این، کسانی که از آثار قبلی کلر دنیس خوششان آمده نیز از تماشای این اثر لذت خواهند برد. این اثر سینمایی بازتاب‌کننده امید و شجاعت در مواجهه با سختی‌ها است و اثری خوش ساخت از کلر دنیس به شمار می‌رود که مطمئناً اوقات سرگرم‌کننده و متفکرانه‌ای را برای مخاطبان رقم می‌زند.

۴. فیلم The Long Walk – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم the long walk
فیلم The Long Walk

فیلم «پیاده‌روی طولانی» اثری سینمایی است که اغلب نادیده گرفته شده و مطمئناً شایسته توجه بینندگان است. این اثر به کارگردانی متی دو است و درباره مردی آسیب دیده است که بین مزرعه منزوی خودش و دهکده‌ای در همان نزدیکی پیاده‌روی می‌کند. در این مسیر نیز همراه او روحی ساکت حضور دارد، روح کسی که این مرد چندین سال پیش شاهد مرگش بوده است. او وقتی متوجه می‌شود که این روح می‌تواند او را در زمان به عقب ببرد، تلاشی را شروع می‌کند تا بتواند اتفاقی را تغییر بدهد که زندگی را متحول می‌کند.

فیلم «پیاده‎‌روی طولانی» فضایی دلهره‌آور و وهم‌آلود دارد و برای کسانی که از ترکیبی عالی از داستان‌های علمی دخیلی و معمایی لذت می‌برند، اثر بسیار خوبی به شمار می‌رود. این فیلم هم متفکرانه و هم تأمل‌برانگیز است که داستانش درباره فقدان و غم تکان‌دهنده و گیرا است و هر کسی که به تماشای آن بنشیند، تا مدت‌ها درگیر داستانش خواهد بود.

۳. فیلم Strange Days – محصول سال ۱۹۹۵

فیلم strange days
فیلم Strange Days

در فیلم «روزهای عجیب» پلیس سابقی با بازی ریف فاینز که اکنون به‌عنوان قاچاقچی مشغول به کار است، در روزهای پایانی سال ۱۹۹۰ نوار ضبط شده‌ای از یک قتل را دریافت می‌کند. حالا او به همراه دوست بادیگاردش به نام میس با بازی آنجلا باست تلاش دارد تا بفهمد چه کسی مرتکب این جنایت شده و دلایل پشت این اتفاق را بداند.

این فیلم جذاب و دیستوپیایی ساخته کاترین بیگلو اغلب اوقات به‌عنوان یکی از فیلم‌های علمی تخیلی آندرریتد دهه نود میلادی شناخته می‌شود و مسلماً یکی از بهترین فیلم‌های حرفه فیلمسازی وی است و قطعاً ارزش دیدن را دارد. به لطف روایت و اجرای خلاقانه، فیلم «روزهای عجیب» بدون شک از زمانه خودش جلوتر بود و همچنان یک فیلم درجه یک و ماندگار در آن ژانر است.

۲. فیلم Titane – محصول سال ۲۰۲۱

فیلم titane
فیلم Titane

فیلم «تیتان» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک فرانسوی تاریخ سینما شناخته می‌شود و داستانی را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد که قبلاً ندیده‌اند. این اثر داستان دختری را دنبال می‌کند که در کوکی دچار آسیب جمجمه شده و یک صفحه تیتانیومی در سرش قرار داده‌اند که همین نیز سبب شده تا او در بزرگسالی شیفتگی زیادی نسبت به ماشین داشته باشد.

در حالی که می‌توان به‌سادگی از کنار این اثر از ژولیا دوکورنو عبور کرد اما هر بیننده‌ای که فرصتی به این اثر سینمایی بدهد، مطمئناً از تماشای آن شگفت‌زده خواهد شد. فیلم‌نامه تکان‌دهنده و مفهومی این اثر و همچنین وحشت بدنی آن بخشی از جذابیت اصلی آن به شمار می‌روند و همین نیز باعث شده تا فیلم «تیتان» یکی از مبتکرانه‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر باشد. چه این اثر دوست داشته باشند و چه از آن متنفر باشند، غیرممکن است که بیننده‌ای تحت تأثیر این فیلم از ژولیا دورکونو قرار نگیرد.

۱. فیلم The Matrix – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم the matrix
فیلم The Matrix

تا به امروز فیلم «ماتریکس» شناخته شده‌ترین فیلم علمی تخیلی کارگردانی شده توسط زنان به شمار می‎‌رود. این اثر توسط خواهران واچوفسکی ساخته شده و فیلمی درخشان و برجسته از لحاظ بصری است که داستان هکری جوان به نام نئو با بازی کیانو ریوز را دنبال می‌کند که متوجه می‌شود واقعیتی که انسان‌ها در آن هستند، در واقع شبیه‌سازی به نام ماتریکس است که توسط ماشین‌ها ایجاد شده است.

فیلم «ماتریکس» از جمله بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما به شمار می‌رود و با توجه به زمان اکران آن روی پرده سینماها در اواخر دهه نود، اثری بسیار پیشگامانه بوده است. این اثر با جلوه‌های بصری مفهومی بسیار زیاد و همچنین زبان بصری متمایز و داستانی تأمل‌برانگیز، شاهکاری از سال ۱۹۹۹ میلادی است که جلوه‌های دیجیتالی آن تأثیری غیر قابل انکار بر آینده سینما داشت. این اثر همچنین پیامی چالش‌برانگیز و متحول‌کننده درباره واقعیت و انتخاب ارائه کرده بود و از جمله تأثیرگذارترین آثار دنیای سینما محسوب می‌شود.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های علمی تخیلی کارگردانی شده توسط فیلمسازان زن پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: Collider

شادمن 3DARKSIREN✎﹏ȏṃıԀYohanaNiko_BladePc Gamer (سهام دار سونی و ماکروسافت ترکیبی)WalleR MaN🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉PکوروشAbbas.JAMSHIDLeroxمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Ali_pxکاکاسنگیJoel MorganSepehrMinecrosoftmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی به کارگردانی زنان - گیمفا