بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا

بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات

بازیگران مختلفی با ریدلی اسکات همکاری داشتند و توانستند نقش‌آفرینی‌های برجسته‌ای را در فیلم‎‌های وی ارائه بدهند.

برخی از کارگردان‌ها بسیار خوش‌شانس هستند که تنها چند مورد اثر برجسته و کلاسیک در کارنامه خودشان داشته باشند اما ریدلی اسکات برای پنج دهه است که در حال ساخت شاهکارهای سینمایی برای مخاطبان است. این فیلمساز برجسته بریتانیایی به طور مداوم در حال فعالیت است و به‌ندرت نیز آثار او با شکست مواجه می‌شوند؛ حتی ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های او نیز از طراحی تولید فوق‌العاده و جنبه‌های فنی برجسته برخوردار هستند.

اگرچه ریدلی اسکات بیشتر به‌خاطر تخصص بصری خودش شهرت دارد، او فیلمسازی است که می‎‌تواند نقش‌آفرینی‌های بسیار درخشان و برجسته‌ای از بازیگران و ستاره‌های فیلم بگیرد. بسیاری از بازیگرانی که در فیلم‌های ریدلی اسکات بازی کردند برای جایزه اسکار نامزد شدند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات بپردازیم.

نیکلاس کیج – فیلم Matchstick Men – محصول سال ۲۰۰۲

فیلم matchstick men
فیلم Matchstick Men

فیلم‌های اندکی هستند که توانستند همانند فیلم «مردان چوب کبریتی» دنیای کلاهبرداری را به نمایش بگذارند. این فیلم داستان جنایات کلاهبرداری به نام روی با بازی نیکلاس کیج را دنبال می‌‌کند که مشکلاتی با حملات عصبی خودش دارد. همین مشکلات نیز باعث نگرانی همکارش به نام فرانک با بازی سم راکول می‌شود، کسی که احساس می‌کند دیگر نمی‌توان به او اعتماد کند.

نیکلاس کیج بیشتر به‌خاطر عجیب بودن خودش شهرت دارد اما نقش‌آفرینی خوب و مؤثری در فیلم «مردان چوب کبریتی» داشته است. کاملاً منطقی است که مردی همانند روی که تاکنون خودش را در قالب افراد و شخصیت‌های مختلف جا زده است، درکش نسبت به واقعیت را اندک اندک از دست بدهد.

جاش هارتنت – فیلم Black Hawk Down – محصول سال ۲۰۰۱

فیلم سقوط شاهین سیاه black hawk down
فیلم Black Hawk Down

فیلم «سقوط شاهین سیاه» تنها یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های جاش هارتنت را درون خودش ندارد بلکه ثابت کرده که او فراتر از بازیگری ساده است. بازیگران برجسته و با استعدادی در فیلم «سقوط شاهین سیاه» نقش‌آفرینی کردند اما نقش‌آفرینی جاش هارتنت در نقش مت اوِرسمن قهرمانی رهبران و فرمانده‌های جوان در یکی از مخوف‌ترین نبردها در تاریخ مدرن آمریکا را نشان داد.

مت اورسمن به طور غیرمنتظره‌ای و با توجه به شرایط غیرمنتظره‌ای که در نبرد شکل می‌گیرد، در بحبوحه نبرد در موقعیت فرماندهی گروه قرار می‌گیرد. مت اورسمن می‌داند که زندگی افرادش در دستان او است و همین نیز او را با چالش‌های بسیار بزرگی روبه‌رو می‌کند و جاش هارتنت توانسته این موضوع را به‌خوبی به تصویر بکشد.

جودی کامر – فیلم The Last Duel – محصول سال ۲۰۲۱

فیلم the last duel
فیلم The Last Duel

ریدلی اسکات معمولاً در فیلم‌های خودش رویدادهای واقعی را به تصویر می‌کشد و در فیلم «آخرین دوئل» نیز همین کار را انجام می‌دهد، فیلمی که یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود. او از این داستان مهم که یکی از مهم‌ترین لحظات در تاریخ قرون‌وسطی را به نمایش می‌گذارد، استفاده کرده و آن را از دیدگاه یک زن به نمایش درآورده است.

این فیلم به بررسی آخرین دوئل در فرانسه قرون‌وسطایی می‌پردازد، جایی که شوالیه‌ای به نام ژان دو کاروژ با بازی مت دیمون، دوست سابقش ژاک لو گریس با بازی آدام درایور را متهم به تجاوز به همسرش به نام مارگارت با بازی جودی کامر می‌کند. با اینکه این اثر سینمایی دیدگاه هر سه شخصیت را به نمایش در می‌آورد اما نکته جالب‌توجه آن است که رویدادهای روایت شده از دیدگاه مارگارت با بازی جودی کامر به‌عنوان «حقیقت» توصیف شدند.

کریستوفر پلامر – فیلم All The Money In The World – محصول سال ۲۰۱۷

فیلم all the money in the world
فیلم All The Money In The World

فیلم «تمام پول‌های جهان» داستان واقعی تاجر و سرمایه‌دار بزرگی به نام جان پل گتی با بازی کریستوفر پلامر را دنبال می‌کند که یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردان جهان به شمار می‌رود. او با وجود اینکه از منابع بسیار زیادی برخوردار است، از پرداخت پول باج برای نوه ربوده شده‌اش به نام جان پل گتی سوم با بازی چارلی پلامر خودداری می‌کند.

کریستوفر پلامر توانسته به بهترین شکل ممکن در این فیلم حرص و خودشیفتگی‌ای که همراه با ثروت بسیار زیاد وجود دارد را در نقش‌آفرینی خودش ارائه کند. واقعاً شوکه‌کننده است که زندگی نوه‌اش برای او چیزی جز یک کالا نیست. کریستوفر پلامر برای این نقش‌آفرینی خودش برای جایزه بهترین بازیگر مکمل اسکار نامزد شد.

دنزل واشنگتن – فیلم American Gangster – محصول سال ۲۰۰۷

فیلم american gangster
فیلم American Gangster

فیلم درام و جنایی «گانگستر آمریکایی» محصول سال ۲۰۰۷ داستان واقعی و فوق‌العاده فرانک لوکاس با بازی دنزل واشنگتن را روایت می‌کند که قدرتمندترین گانگستر سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا است. ریدلی اسکات در این اثر سینمایی ادای احترامی به فیلم‌های گانگستری کلاسیک داشته ولی توانسته بازگویی مدرنی از این ژانر را به نمایش بگذارد.

دنزل واشنگتن توانسته در فیلم «گانگستر آمریکایی» شیوه‌های زیرکانه و بی‌رحمانه‌ای را به نمایش در بیاورد که فرانک لوکاس به‌منظور به انحصار درآوردن دنیای جرم و جنایت نیویورک برای خودش اجرا کرده است. او از تعصب دیگران نسبت به خودش استفاده کرده و هر کسی که نسبت به تهدیدات لوکاس شک کند، در نهایت تاوان آن را با جان خود می‌پردازد.

مت دیمون – فیلم The Martian – محصول سال ۲۰۱۵

فیلم the martian
فیلم The Martian

فیلم «مریخی» به شکل عجیب‌وغریبی همانند یکی از واقع‌گرایانه‌ترین فیلم‌های ساخته شده درباره سفر به فضا احساس می‌شود، حتی با وجود اینکه تمام آن علمی تخیلی است. این فیلم هیچ گونه بیگانه، کرم چاله یا نبردهای فضایی را درون خودش ندارد و به جای آن نیز روی مهارت‎های عملی‌ای متمرکز شده که دانشمندانی همچون مارک واتنی با بازی مت دیمون برای کار در فضا باید از آن‌ها استفاده کنند.

مارک واتنی همانند فضانوردی واقعی احساس می‌شود که زندگی خودش را وقف گسترش مرزهای اکتشافات علمی کرده است. جنبه طنز و کمدی نقش‌آفرینی مت دیمون نیز باعث لذت‌بخش‌تر شدن تماشای این اثر شده است. مت دیمون به‌خاطر این نقش‌آفرینی خودش نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شده بود.

سوزان ساراندون – فیلم Thelma & Louise  – محصول سال ۱۹۹۱

فیلم thelma & louise
فیلم Thelma & Louise

فیلم «تلما و لوییز» نشان می‌دهد که ریدلی اسکات در زمینه فیلمسازی خودش جنبه‌های فمینیستی را نیز دخیل کرده و این در حالی است که او در کارنامه هنری و فیلم‌های متعددش نیز نقش‌های اصلی و بسیار بزرگی را به بازیگران زن داده است. این فیلم داستان دو دوست صمیمی به نام تلما با بازی جینا دیویس و لوییز با بازی سوزان ساراندون را دنبال می‌کند که پس از تیراندازی به یک متجاوز دست به جنایات متعدد می‌زنند.

فیلم‌های اندکی موفق شدند تا همانند فیلم «تلما و لوییز» اوج و فرود‌های متعدد دوستی زنانه را به نمایش در بیاورند. شوخی بین جینا دیویس و سوزان ساراندون بسیار لذت‌بخش و دلنشین است، حتی با وجود شرایط ناراحت‌کننده‌ای که کاراکترهای آن‌ها در آن قرار گرفته‌اند و مجبور به فرار هستند.

روتخر هاور – فیلم Blade Runner – محصول سال ۱۹۸۲

فیلم blade runner
فیلم Blade Runner

فیلم «بلید رانر» احساسی‌ترین فیلم ریدلی اسکات به شمار می‌رود. واقعاً طعنه‌آمیز است که فیلمی درباره ماهیت هوش مصنوعی بتواند این گونه معنای انسان بودن را به نمایش در بیاورد اما داستان رباتی به نام روی بتی با بازی روتخر هاور به‌خوبی یادآوری از مرگ و میر است.

روتخر هاور توانسته در نقش‌آفرینی خودش حسی از بی‌گناهی و ماورایی را جای بدهد که سفر شخصیت روی را بسیار زیباتر و دلنشین‌تر کرده است. لحظه‌های اندکی در تاریخ فیلم‌های علمی تخیلی وجود دارند که همانند دیالوگ‌های روی با چشمانی گریان در زیر باران قوی باشند. این صحنه یادآوری از آن است که زیباترین چیزها در زندگی نیز گذرا هستند.

راسل کرو – فیلم Gladiator – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم gladiator
فیلم Gladiator

فیلم «گلادیاتور» به‌خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه ریدلی اسکات در زمینه ساخت آثار حماسی و تاریخی توانمند و استاد است. این اثر درام و تاریخی محصول سال ۲۰۰۰ میلادی داستان رهبر نظامی رومی به نام ماکسیموس با بازی راسل کرو را دنبال می‌کند که قصد دارد انتقام مرگ خانواده‌اش را بگیرد.

با اینکه اغلب اوقات مخاطبان فیلم «گلادیاتور» را به چشم یک اثر صرفاً اکشن می‌بینند اما باید گفت که راسل کرو در این اثر توانسته به‌خوبی آسیب روحی که ماکسیموس با آن دست و پنجه نرم می‌کند را به نمایش در بیاورد. در این فیلم، هیچ نبردی وجود ندارد که ماکسیموس درگیر آن شود و خاطرات مرگ خانواده‌اش در ذهنش خطور نکنند. راسل کرو برای این نقش‌آفرینی خودش جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد و فیلم «گلادیاتور» نیز به تنها فیلم ریدلی اسکات تا به امروز تبدیل شد که توانسته جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کند.

سیگورنی ویور – فیلم Alien – محصول سال ۱۹۷۹

فیلم alien
فیلم Alien

شخصیت الن ریپلی با بازی سیگورنی ویور در فیلم «بیگانه» یکی از بهترین شخصیت‌ها در تاریخ سینما به شمار می‌رود. اگرچه دنباله‌های متعدد این اثر سینمایی در نهایت شخصیت الن ریپلی را به یک قهرمان اکشن ساده تبدیل کردند اما فیلم «بیگانه» اصلی این شخصیت را به‌عنوان یک بازمانده به تصویر کشیده بود.

تهدید زنومورف، ریپلی را مجبور می‌کند تا برای جانش با چنگ و دندان مبارزه کند و در نتیجه قوی‌تر از همیشه باشد. سیگورنی ویور توانسته به‌خوبی قوس داستانی شخصیت الن ریپلی را به نمایش بگذارد. الن ریپلی شاهد است که یکی یکی دوستانش توسط این موجود مخوف از بین می‌روند اما می‌داند که او نباید محکوم به سرنوشت آن‌ها شود.


در این مطلب به معرفی بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات پرداختیم. نظر شما در این باره چیست؟

منبع: collider

ParsaDARKSIRENArtin_GamearArmageddon❤ NieR LoveRX_Wolverine_XunitedDota2Cambyses The ThirdriversideJoel MorganHamedPorfosorKratosMaster blademeysambAli_px𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Charlie Chaplin

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا
بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ریدلی اسکات - گیمفا