نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest

آرمان زرمهر
۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

امروز قصد داریم به بررسی قسمت جدید فرنچایز مسابقه‌ای یوبیسافت یعنی The Crew Motorfest بپردازیم و ببینیم که آیا بین رقبایش حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟

فرنچایز The Crew کمپانی یوبیسافت با وجود آن که لزوما به اندازه‌ی دیگر مجموعه‌هایش درآمد چشم‌گیری برای این کمپانی در پی نداشته است اما با این وجود طی چندین سال اخیر شاهد سرمایه‌گذاری‌های یوبیسافت روی این مجموعه در راستای تبدیل کردن آن به یک سری قابل احترام و شناخته شده در ژانر مسابقه‌ای هستیم و می‌توان تا حدودی گفت که با نسخه‌ی دوم این مجموعه و نوآوری‌های جالبی که در آن انجام داد، تا حدی به این هدف نزدیک‌تر شد.

حال پس از گذشت پنج سال شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی دیگری از این مجموعه هستیم و سوالی که پیش می‌آید آن است که آیا The Crew Motorfest توانسته است قدمی روبه جلو برای این مجموعه بوده و وجود خودش را توجیه کند یا اینکه صرفا یک تکرار مکررات است؟ در ادامه به نقد و بررسی این عنوان و زیر ذره‌بین گذاشتن ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت تا جواب این سوال را دریابیم.

فستیوالی برای عاشقان رانندگی

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

قسمت دوم The Crew اثری بود که در هنگام معرفی بسیار مورد توجه من قرار گرفت چرا که این عنوان به پلیر اجازه می‌داد روی زمین، آب و هوا به مسابقه بپردازد و از همین رو تنوع بسیار زیادی را در اختیار مخاطبان قرار می‌داد و شخصا فکر می‌کنم قدمی بسیار مناسب در راستای بهبود و گسترش این فرنچایز بود و با المان‌ها و نوآوری‌های خاص خودش سعی می‌کرد هویتی مستقل و متمایز برای خود خلق کند. در ارتباط با The Crew motorFest باید در همین ابتدا بگویم که این مسئله تکرار نمی‌شود اما این لزوما به معنای «ضعیف» بودن تجربه‌ی این بازی نیست.

The Crew Motorfest این بار شما را از ایالات گسترده و وسیع آمریکا خارج کرده و به جزیره‌ی هاوایی می‌آورد، جایی که در آن فستیوالی به نام MotorFest برای عاشقان رانندگی و ماشین‌سواران تدارک دیده شده است. بازی مقدمه‌ی بسیار خوبی دارد به طوری که طی چند دقیقه و طی یک سناریوی گیم‌پلی محور به شما نشان می‌دهد که این عنوان چه چیزهایی برای ارائه داشته و این کار را به شکلی بسیار پرانرژی و جذاب انجام می‌دهد که باعث می‌شود پلیر برای ادامه‌ی تجربه‌ی این اثر مشتاق شود.

طی این مقدمه اولین بهبود این اثر نسبت به نسخه‌ی پیشین کاملا واضح و آن هم کنترل و هندلینگ بسیار بهتر ماشین‌ها در چهارچوب یک تجربه‌ی آرکید مسابقه محور است؛ حالا ماشین‌ها واکنش‌های بهتری به گردش‌های فرمان، جاده و چگونگی شرایط محیط و سطح زمین نشان می‌دهند که قطعا بهبودی مناسب نسبت به قسمت دوم است. در قسمت دوم نیز در حالی که شاهد چنین بهبودی نسبت به اولین نسخه‌ی فرنچایز بودیم اما می‌توان گفت حالا Motorfest تا حد زیادی خشکی کنترل ماشین‌ها در این مجموعه را بهینه‌سازی کرده و تجربه‌ی بهتری را در این زمینه ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

پس از مقدمه، یکی از خصوصیات بسیار مطلوب دیگر این اثر نمایان می‌شود و آن هم امکان انتقال کلکسیون ماشین‌هایتان از The Crew 2 به این بازی است و شخصا برای من که آن اثر را تجربه کرده و حدود ۲۰ ماشین مختلف در آن خریداری کرده بودم این امکان برایم بسیار خوش‌آیند بود.

بازی چندین تجربه‌ی اختصاصی را در قالب لیست‌های متفاوت (Playlist) به شما ارائه می‌دهد که هر کدام به یک بخش، فرهنگ یا تاریخچه‌ی خاص دنیای ماشین‌سواری اختصاص دارد؛ از لیست اختصاصی ماشین‌های Muscle گرفته تا پلی‌لیست اختصاصی Made In Japan که همانطور که از نامش پیداست بر فرهنگ ماشین‌رانی ژاپنی و خودروهای آن متمرکز است و شخصا برای من جذاب‌ترین پلی‌لیست بازی محسوب می‌شود.

یکی از خصوصیات بسیار جالب و مفید The Crew Motorgest آن است که طی هر یک از این تجربه‌های اختصاصی لیست محور سعی دارد به شما درباره‌ی خصوصیات و ماشین‌هایی که در حال رانندگی با آن‌ها هستید و همچنین تاریخچه‌ی فرهنگ و پیش‌زمینه‌ی آن‌ها آموزش داده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیار رویکرد جذابی بوده و در هر یک از پلی‌لیست‌های بازی یک کاراکتر خاص حضور دارد که این وظیفه را به عهده دارد.

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

به عنوان مثال طی تجربه‌ی لیست Made In Japan شما سوار ماشین‌های ژاپنی جذابی همچون نسل سوم Mazda RX7 سال ۲۰۰۲ و یا Toyota Supra خواهید شد و طی تجربه‌ی مسابقه کاراکترها اطلاعات مختلفی را در ارتباط با فرهنگ مسابقه در ژاپن، ماشینی که در حال راندن آن هستید و… در اختیارتان قرار می‌دهند و به نظر می‌رسد سازندگان تاکید بسیاری بر این بعد از بازی داشته‌اند و به همین دلیل شاهد دیالوگ‌های بسیاری در این اثر هستیم که با وجود اینکه مفید هستند اما متاسفانه صداگذاری برخی از آن‌ها بسیار خشک، بی‌روح و بعضا به شدت اغراق‌آمیز است.

به طور کلی این نسخه با استفاده از این پلی‌لیست‌های اختصاصی خود توانسته است روند متمرکزتر و کمی هدفمندتر از The Crew 2 را در راستای ارائه‌ی محتوای خود به پلیر به تصویر بکشد، این خصوصیت باعث می‌شود پلیر حق انتخاب بیشتری داشته با توجه به علایق خود به تجربه‌ی بازی بپردازد، به عنوان مثال اگر علاقه‌مند به ماشین‌های پیکاپ و رانندگی Off Road هستید می‌توانید به تجربه‌ی این لیست‌ها اقدام کنید، اگر به دنبال رانندگی با ماشین‌های ماهیچه‌ای آمریکایی هستید امکان داشتن یک تجربه‌ی اختصاصی در این بخش نیز فراهم است.

لازم به ذکر است که این پلی‌لیست‌ها از تنوع بسیار مناسبی نیز برخوردارند و یک بهبود مستقیم و مشهود نسبت به قسمت قبلی محسوب می‌شود که صرفا حول ماشین‌های مدرن نمی‌گردند بلکه ماشین‌های کلاسیک نیز دارای پلی‌لیست اختصاصی خود برای طرفداران این سبک ماشین‌ها هستند. فرقی ندارد طرفدار چه سبک ماشین‌هایی از چه دوره‌ای از زمان هستید، در این زمینه The Crew Motorfest به راستی به نام خود پایبند بوده و فستیوالی کامل برای عاشقان ماشین‌رانی به ارمغان آورده است.

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

حال اگر دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که اصلا صحبتی از قایق‌سواری و یا هواپیماها به میان نیاوردم و دلیل این مسئله آن است که The Crew Motorfest برخلاف نسخه‌ی قبلی که یکی از هدف‌هایش ارائه‌ی این تجربه‌ها در کنار ماشین‌سواری بود، به شکل بسیار محسوسی تاکید خود را روی این بخش‌ها کم کرده است و این مسئله می‌تواند برای طرفداران این وسایل نقلیه ناراحت کننده باشد.

در حالی که هر دوی این گروه از وسایل نقلیه همچنان در این بازی حضور دارند اما پلی‌لیست‌هایشان بسیار محدود و حتی تجربه‌ی گیم‌پلی آن‌ها نیز تا حدی سطحی‌تر از نسخه‌ی پیشین است که در بخش بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت اما به طور کلی می‌توان گفت این نسخه دیگر همچون قسمت دوم آن حس متمایز کننده‌ی گستردگی در تجربه را ارائه نداده و به نظر می‌رسد وجود قایق‌رانی و خلبانی صرفا از روی اجبار و به شکلی بسیار سطحی در بازی قرار گرفته شده است.

یک دنده به جلو یک دنده به عقب

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردم The Crew Motorfest در زمینه‌ی بهبود رانندگی با ماشین‌ها و گیم‌پلی آن بهبودهایی را به خود دیده است که در زمینه‌ی کنترل و تسلط روی وسیله‌ی نقلیه‌ی شما تاثیر به سزایی دارد و در حالی که برخی تغییرات در چگونگی کنترل هواپیماها و قایق‌ها نیز اعمال شده است اما لزوما همچون ماشین‌ها جلوه نکرده و در کل شاهد تجربه‌ی جذابی در این دو بخش نیستیم.

متاسفانه به نظر می‌رسد بازی حتی کمی در این بخش‌ها نسبت به برادر بزرگ‌تر خود پسرفت داشته است به طوری که هدایت و کنترل هواپیماها بسیار خشک بوده و بعضا خسته کننده می‌شود؛ حتی کنترل و خلبانی برخی از این هواپیماها همچون Grumman F8F Bearcat که یکی از سریع‌ترین هواپیماها با موتور پیستونی تاریخ محسوب می‌شود و در این بازی نیز حضور دارد به هیچ عنوان بر پایه‌ی حقیقت‌های حول محور این هواپیما عمل نکرده و همچنان بسیار آرام و خشک جلوه می‌کند که حقیقتا به طور کلی مرا از تجربه‌ی بخش‌های مرتبط با هواپیمای بازی خسته و ناامید کرد.

در طرف دیگر قایق‌ها وجود دارند که تا حدی مشابه به همان چیزی هستند که در The Crew 2 شاهدش بودیم فقط با این تفاوت که نه تنها حالا به شدت در حاشیه قرار گرفته‌اند بلکه دیگر آن حس و حال تازگی سابق خود را نداشته و صرفا در بازی حضور دارند گویی تیم سازنده تمامیت تجربه‌ی ساخته‌ی خود را بر اساس ماشین‌ها بنا کرده و در آخر تمام Assetها و محتویات هواپیما و قایق را از نسخه‌ی پیشین به این نسخه انتقال داده است بنابراین اگر جزو افرادی هستید که در گذشته از تجربه‌ی قسمت دوم این مجموعه و کنترل هواپیماها و قایق‌ها لذت می‌بردید باید گفت این اثر تازه شما را به عنوان مخاطب هدفش قرار نمی‌دهد.

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

اما در بخش رانندگی با ماشین‌ها همانطور که گفتم با یک تجربه‌ی مناسب روبه‌رو هستیم که تنوع زیادی را در زمینه‌ی مودها و پلی‌لیست‌هایش در اختیارتان قرار داده و حتی تا حدی هدفمندتر از قسمت دوم عمل می‌کند و باعث می‌شود پلیر به درستی بداند که از بازی چه می‌خواهد و بازی نیز دقیقا همان را در اختیارش قرار دهد به طوری که برای هر طرفدار ماشینی در The Crew Motorfest چیزی برای تجربه و لذت بردن وجود دارد. می‌توان گفت در زمینه‌ی گیم‌پلی با یک تجربه‌ی ریسینگ استاندارد روبه‌رو هستیم که نه لزوما المان‌ها و نوآوری‌های خاصی را به تصویر می‌کشد و نه کاری را اشتباه انجام می‌دهد.

تنوع ماشین‌ها نیز بالا بوده و باز هم پلیر می‌تواند با توجه به علاقه‌ی شخصی‌اش به مسابقه پرداخته، پول به دست بیاورد و ماشین‌های مورد علاقه‌اش را به کلکسیون شخصی‌اش اضافه کند. همچنین با انجام مسابقات مختلف درست همچون قسمت دوم قطعات تازه برای ماشین‌های خود به دست خواهید آورد که به همان شکل پیشین قابل اعمال روی ماشین‌هایتان است.

همچنین شخصی‌سازی ماشین‌ها نیز از عمق مناسبی برخوردار بوده و در حالی که لزوما بهبود خاصی در این بخش انجام نگرفته است اما مشکل خاصی نیز در آن دیده نمی‌شود و همچنان امکانات شخصی‌سازی مختلف و مناسبی را به شما ارائه می‌دهد. بخش آنلاین بازی نیز عملکرد مناسبی داشته و با فعال بودن قابلیت کراس پلی به سرعت ۲۸ پلیر را از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده و وارد مسابقه می‌کند.

هاوایی؛ آرام، زیبا و مملو از ماشین‌های جذاب

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

و اما نوبت به بررسی عملکرد دپارتمان طراحی محیط و گرافیک بازی می‌رسد و در همین ابتدا باید گفت از لحاظ ظاهری با اثری بسیار زیبا روبه‌رو هستیم که از رنگ‌های زنده به شکلی مطلوب استفاده کرده و جزیره‌ی هاوایی را به شکلی چشم نواز تصویر می‌کشد به طوری که گاها با مناظری روبه‌رو خواهید شد که به راستی شما را محو خود خواهند کرد با این وجود شاهد کوچک شدن قابل توجه نقشه‌ی این عنوان نسبت به قسمت دوم هستیم و از همین رو خشکی و بی‌روح بودن محیط بازی زیر آن رنگ و لعاب جذاب به سرعت به چشم می‌خورد.

زمانی که در حال رانندگی در هاوایی هستید بر خلاف ایالات مختلف آمریکا در نسخه‌ی دوم که بسیار زنده‌تر و پویاتر جلوه می‌کردند، در اینجا انگار هیچ انسان زنده‌ای در این جزیره زندگی نمی‌کند و همین مسئله باعث می‌شود پس از مدتی به شدت حس انزوا نسبت به محیط بازی پیدا کرده و اتصال خود با آن را از دست بدهید.

در بخش فنی نیز روی کنسول PS4 و نسخه‌ی نسل هشتمی این بازی متاسفانه شاهد برخی مشکلاتی هستیم که به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیستند و مهم‌ترین آن‌ها فریز کردن در هنگام ورود اولیه به بازی است به طوری که اگر به سرعت از بخش نمایشگاه گونه‌ای که هنگام هر بار ورود به بازی در آن جا ظاهر می‌شوید خارج نشوید بازی به کلی فریز کرده و اجازه‌ی هیچ کاری را به شما نمی‌دهد.

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

این مشکل عجیب بارها و بارها طی تجربه‌ی من رخ داده و مرا مجبور به خارج شدن و ورود مجدد به بازی کرد. این مسئله در حالی است که اگر بلافاصله پس از اسپاون شدن در آن بخش به سرعت از آن خارج شوید و به دنیای اصلی بازی وارد شوید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد! مشکل دیگر نیز افت فریم شدید بازی مخصوصا در هنگام تجربه‌ی مسابقات آنلاین ۲۸ نفره است که بسیار واضح بوده و بعضا به کلی می‌تواند روند رانندگی شما را بر هم بزند.

اما از این مسائل که عبور کنیم به طراحی ظاهری ماشین‌ها و وسایل نقلیه‌ی این عنوان می‌رسیم که به راستی عالی انجام شده است و این خصوصیت برای صدای غرش ماشین‌ها نیز کاملا صادق است به طوری که شاهد صداگذاری‌های واقع‌گرایانه و بسیار خوبی در این عنوان هستیم.

و اما در آخر باید گفت با تمام این توصیفات The Crew Motorfest قطعا می‌تواند یک تجربه‌ی سرگرم کننده برای طرفداران ژانر مسابقه‌ای و آثار آرکید آن باشد اما ارزش تکرار آن برای هر شخصی متفاوت خواهد بود. Motorfest لزوما کار جدید یا خاصی را برای متمایز کردن خودش نسبت به بسیاری دیگر از آثار این ژانر انجام نمی‌دهد و در نهایت یک تجربه سرگرم کننده است که نه انقلابی عمل می‌کند و نه در زمینه‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی مسابقه‌ای مطلوب شکست می‌خورد.


The Crew Motorfest

The Crew Motorfest یک تجربه‌ سرگرم‌کننده در ژانر مسابقه‌ای به شمار می‌آید که می‌تواند محیط خوبی برای وقت‌گذرانی ماشین‌بازها باشد. با این وجود، بازی لزوما کار خاص یا متفاوتی را در این ژانر در راستای متمایز کردن خود از دیگران انجام نمی‌دهد و همچنین در برخی از بخش‌هایش ضعیف‌تر از برادران بزرگ‌ترش عمل می‌کند. با تمام این صحبت‌ها، اگر وقت آزاد دارید و به دنبال یک بازی ریسینگ آرکید سرگرم‌کننده هستید، The Crew Motorfest می‌تواند برای مدتی شما را سرگرم نگه دارد.


نکات مثبت:

  • تنوع بسیار خوب ماشین‌ها
  • بهبود سیستم کنترل ماشین و حس کلی رانندگی با آن‌ها نسبت به نسخۀ قبلی
  • تنوع بالای محتوا برای هر ماشین‌باز با هر سلیقه‌ای
  • رویکرد متمرکزتر نسبت به روند بازی و وجود انعطاف‌پذیری در آن
  • نورپردازی و گرافیک چشم‌نواز
  • طراحی و صداگذاری بسیار مطلوب وسایل نقلیه
  • ارائه اطلاعات مفید در ارتباط با فرهنگ‌های مسابقه و ماشین‌های مختلف

نکات منفی:

  • سطحی بودن بیش از حد ابعاد قایق‌رانی و خلبانی بازی از لحاظ محتوایی
  • طراحی دنیایی منزوی‌تر نسبت به نسخه‌ی پیشین
  • مشکلات فنی آزار دهنده همچون فریز کامل بازی در نسخه‌ PS4
  • کنترل هواپیماها بسیار خشک و خسته‌کننده است
  • نقشه‌ی بازی تا حد زیادی نسبت به نسخه‌ پیشین کوچک‌تر شده است
  • صداگذاری بعضا ضعیف برخی از کاراکترها

۷.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS4 تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

kingpRichmanollieسابقAhzek Ahriman (world eater )REZAGAMERJoel MorganAlbert WeskerDARKSIRENCharlie ChaplinTahaicMincraftKratosAmirAFCفریدAMIRALI MORGAN 💔 Elise De La SerreMinecrosoftدکتره گیمفاv-alkalineحصینHELLO.BROTHERSmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا
نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی The Crew Motorfest - گیمفا