بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا

بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد

بهترین فیلم‌های سوررئالیستی پر از صحنه‌های تکان‌دهنده و روان‌شناختی است و برخی از آن‌ها را می‌توان چندین بار تماشا کرد.

سینمای سوررئالیستی تاریخچه بسیار جذابی دارد و در طول سال‎ها به روش‌های بسیار منحصربه‌فردی تکامل پیدا کرده است. سینمای سوررئالیستی توسط لوئیس بونوئل و سالوادار دالی معرفی شد و در طول تاریخچه خودش نیز توسط کارگردان‌هایی همچون دیوید لینچ و آلخاندرو خودوروفسکی از نو تعریف شد و نوعی فیلم‌سازی است که روی افراد بسیار زیادی تأثیر گذاشته است.

فیلم‌های سوررئالیستی چه یک اثر سوررئالیستی کامل همانند فیلم کله‌پاک‌کن (Eraserhead) باشد یا چه فیلمی فانتزی با عناصر سورئال همانند انیمه شهر اشباح (Spirited Away)، در هر صورت همیشه می‌توان از تماشا یا تماشای دوباره آن‌ها لذت برد. تماشای مجدد این آثار باعث می‌شود تا بتوان جزئیات پنهان جدیدی را از آن‌ها متوجه شد و بار دیگر مضامین چالش‌برانگیز آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های سوررئالیستی بپردازیم که می‌توان آن‌ها را چندین مرتبه دید.

۱۰. فیلم استاکر (Stalker) – محصول سال ۱۹۷۹

فیلم استاکر stalker
فیلم Stalker

کارگردان اهل شوروی آندره تارکوفسکی یکی از بزرگترین شاعران دنیای سینما به شمار می‌رود که برخی از زیباترین آثار سینمایی هنری قرن بیستم میلادی را خلق کرده است. البته باید گفت که برخی از فیلم‌های او بسیار کُند هستند و همین نیز باعث می‌شود تا اشتیاق زیادی برای تماشای مجدد آن‌ها وجود نداشته باشد اما فیلم «استاکر» در این میان استثنا است.

با اینکه همانند دیگر آثار کارنامه هنری تارکوفسکی، سرعت داستانی این اثر سینمایی نیز از عمد به این شکل تنظیم شده است اما باید گفت که جذابیت هیپنوتیزم‌کننده و خاصی در روند آرام فیلم «استاکر» وجود دارد که باعث می‌شود تا تماشای مجدد آن همچنان جالب و جذاب باشد. این اثر سینمایی سرشار از مضامین جالب و جذابی پیرامون موضوعاتی همچون ایمان و امید است و بار هر مرتبه تماشای آن می‌توان چیز جدیدی را از آن متوجه شد.

۹. فیلم کوه مقدس (The Holy Mountain) – محصول سال ۱۹۷۳

فیلم the holy mountain
فیلم The Holy Mountain

فیلمسازان اندکی به‌اندازه آلخاندرو خودوروفسکی به سینمای سوررئالیستی کمک کرده‌اند. این فیلمساز اهل شیلی همه کارهای هنری از کمیک گرفته تا عروسک‌گردانی را انجام داده و در زمینه فیلمسازی نیز فعالیت کرده است. فیلم «کوه مقدس» یک شاهکار مکزیکی از سینمای باطنی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد آن را بهترین فیلم این فیلمساز می‌دانند.

فیلم «کوه مقدس» اثری است که واقعاً ذهن شما را به چالش می‌کشاند و شما را به تأمل وا می‌دارد و این در حالی است که می‌توان در تماشای دوباره نیز مفاهیم جدیدی را از آن متوجه شد. این اثر بسیار معنادار است و چیزهای بسیار جالب و قابل‌توجهی برای بازگو کردن در زمینه سیاست، معنویت و خود زندگی دارد.

۸. فیلم کله‌پاک‌کن (Eraserhead) – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم eraserhead
فیلم Eraserhead

فیلم «کله‌پاک‌کن» یک دستاورد چشمگیر و برجسته در دنیای سینما به شمار می‌رود و از آنجا که اولین اثر دیوید لینچ در دنیای سینما است، چشمگیرتر و شگفت‌انگیزتر نیز محسوب می‌شود. این اثر به‌خوبی کیفیت این فیلمساز را نمایان می‌کند، فیلمسازی که به‌راحتی در زمره مهم‌ترین فیلمسازان سوررئالیستی دوران مدرن جای می‌گیرد.

فیلم «کله‌پاک‌کن» یک اثر عجیب، تاریک و وهم‌آلود است که گاهی اوقات نیز کاملاً ترسناک به نظر می‌رسد. با این حال، جذابیت خاصی در دنیای اسرارآمیز و کاراکترهای پیچیده این فیلم وجود دارد که باعث می‌شود تا بیننده بار دیگر مشتاق تماشای این فیلم باشد و این در حالی است که بیننده در هر بار تماشای این اثر نیز جذب و درگیر سبک جالب‌توجه آن می‌شود.

۷. فیلم سگ اندلسی (Un Chien Andalou) – محصول ۱۹۲۹

فیلم سگ اندلسی un chien andalou
فیلم Un Chien Andalou

فیلم «سگ اندلسی» اثری کوتاه ساخته بونوئل و دالی به شمار می‌رود که لزوماً اولین فیلم سوررئالیستی تاریخ سینما به شمار نمی‌رود اما تا حد بسیار زیادی مشهورترین اثر ساخته شده قبل از معرفی سوررئالیسم به‌عنوان یک تکنیک سینمایی به شمار می‌رود. سازندگان این اثر از طریق آن به دنبال ارائه نمایشی از ناخودآگاه انسان بودند که تا حد امکان خالص و عجیب‌وغریب باشد.

دلایل بسیار زیادی وجود دارند که چرا تماشای مجدد این فیلم لذت‌بخش است و از جمله این دلایل نیز می‎‌توان به اهمیت تاریخی این اثر سینمایی، مدت زمان کوتاه و همچنین تصاویر سوررئالیستی آن اشاره کرد که باید برای درک و تشریح آن‌ها به ناخودآگاه خود رجوع کنید.

۶. فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive) – محصول سال ۲۰۰۱

فیلم mulholland drive
فیلم Mulholland Drive

فیلم «جاده مالهالند» ساخته دیوید لینچ بسیار عجیب‌وغریب است. این فیلم درباره رؤیای آمریکایی و فشارهای داشتن و حفظ ظاهری متفاوت در زندگی روزمره است و نمایشی باشکوه از خلاقیت بسیار زیاد به شمار می‌رود که کارگردان توانسته آن‌ها را در این اثر بگنجاند.

بیننده‎‌ها به هنگام تماشای این اثر باید صبر به خرج بدهند. بخش اول فیلم ممکن است در ابتدا همانند یک فیلم درجه دو ناخوشایند به نظر برسد اما اگر صبر پیشه کنید، در ادامه فیلم شاهد یک اکت بسیار تأمل‌برانگیز و احساسی خواهید بود که در آن، تمام قطعه‌های پازل کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همین نیز باعث می‌شود تا بارها و بارها از تماشای این اثر سینمایی لذت برد.

۵. فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All At Once) – محصول سال ۲۰۲۲

فیلم همه چیز همه جا به یکباره everything everywhere all at once
فیلم Everything Everywhere All At Once

یکی از بزرگترین پدیده‌های فرهنگی دهه ۲۰۲۰ میلادی تا به الان، فیلم برنده جایزه اسکار «همه چیز همه جا به یکباره» ساخته دانیلز است که در ابتدا همانند یک اثر ماجراجویی علمی تخیلی مستقل به نظر می‌رسد اما در ادامه به یک شاهکار اگزیستانسیالیسم یا هستی‌گرایی تبدیل می‌شود که با سبک بصری منحصربه‎فرد و همچنین حس شوخ‌طبعی عجیب‌وغریب خودش توانست طوفانی در دنیای سینما به پا کند.

هر بار که به تماشای فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» بنشینید، چیزی جدیدی را در آن می‌توانید پیدا کنید. پیدا کردن برخی از جنبه‌های سرگرم‌کننده پنهان در پس‌زمینه، درک بهتر برخی از مفاهیم و مضامین و همچنین بهتر متوجه شدن داستان و شخصیت‌های آن از جمله مواردی هستند که در تماشای مجدد این اثر به آن دست پیدا خواهید کرد.

۴. فیلم جان مالکوویچ بودن (Being John Malkovich) – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم being john malkovich
فیلم Being John Malkovich

فیلم «جان مالکوویچ بودن» اولین تجربه کارگردانی فیلمساز برجسته اسپایک جونز به شمار می‌رود و این در حالی است که فیلم‌نامه این فیلم را چارلی کافمن نوشته است که او نیز با این اثر اولین تجربه نویسندگی خودش را کسب کرده است. فیلم «جان مالکوویچ بودن» یکی از عجیب‌ترین، خنده‌دارترین و خلاقانه‌ترین فیلم‌هایی است که تاکنون در هالیوود ساخته شده است.

چارلی کافمن و اسپایک جونز با داشتن یک مفهوم داستانی بسیار اورجینال و همچنین مجموعه‌ای از منابع سوررئالیستی برای به اجرا گذاشتن این مفهوم داستانی، توانستند داستانی را خلق کنند که به همان اندازه که سرگرم‌کننده و خنده‌دار است، عمیق و تفکربرانگیز به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها به زیبایی با هم ترکیب می‌شوند تا فیلم «جان مالکوویچ بودن» را به اثری لذت‌بخش تبدیل کنند که می‌توان از تماشای آن لذت برد و بارها و بارها به تماشای آن نشست.

۳. فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم eternal sunshine of the spotless mind
فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind

فیلم دیگری که به نویسندگی استادانه چارلی کافمن بوده، فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» است که سکان کارگردانی آن را میشل گوندری در دست داشته است. این اثر سینمایی رویکردی علمی تخیلی شگفت‌انگیزی را نسبت به ژانر درام و عاشقانه در پیش می‌گیرد، رویکردی که ذهن بیننده را به چالش می‌کشاند. این اثر در به تصویر کشیدن عشق و عاشقی به‌شدت خام و واقع‌گرایانه است و در عین حال نیز توانسته احساس امید و همچنین تلخ و شیرین‌ترین لذت را در بیننده‌ها ایجاد کند.

فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» با فیلم‌نامه حساس چارلی کافمن، کارگردانی هوشمندانه میشل گوندری و همچنین نقش‌آفرینی درخشان و برجسته کیت وینسلت و جیم کری، قادر است تا قلب حتی بدبین‌ترین بینندگان را گرم کند و همین نیز باعث می‌شود تا بتوان چندین و چند بار به تماشای این اثر زیبا نشست و از آن لذت برد.

۲. انیمه شهر اشباح (Spirited Away) – محصول سال ۲۰۰۱

انیمیشن شهر اشباح spirited away
انیمه Spirited Away

سوررئالیسم در بسیاری از نقاط فیلم‌شناسی فیلمساز ژاپنی هایائو میازاکی به چشم می‌خورد اما هیچ یک از آثار او به‌اندازه انیمه سینمایی «شهر اشباح» به طور گسترده از سوررئالیستم بهره نگرفته است. این داستان بسیار زیبا از به بلوغ رسیدن در دنیایی فانتزی و مهیج بازگو می‌شود و همین نیز سبب شده تا این اثر به‌عنوان بزرگترین و بهترین اثر هایائو میازاکی شناخته شود.

انیمه «شهر اشباح» از لحاظ بصری بسیار خیره‌کننده است و از داستانی جذاب بهره می‎برد و انواع شخصیت‌های عجیب‌وغریب، مفاهیم جادویی تأمل‌برانگیز و همچنین مکان‌های فریبنده سوررئال را درون خودش دارد. جهان، شخصیت‌ها و مضامین جذاب این اثر سبب شده تا تماشای مجدد این اثر بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد.

۱. فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail) – محصول سال ۱۹۷۵

فیلم مانتی پایتون و جام مقدس monty python and the holy grail
فیلم Monty Python and the Holy Grail

گروه مانتی پایتون از جمله گروه‌های کمدی بسیار جذاب و جالب به شمار می‌روند که پنج اثر سینمایی را روی پرده سینماها به اکران درآوردند و همگی آن‌ها دیدنی و جذاب هستند. در این میان، بهترین فیلم نیز فیلم «مانتی پایتون و جام مقدس» است که برداشتی طنز و خنده‌دار از مشهورترین داستان‌های شاه آرتور و شوالیه‌های میزگرد او است.

سکان کارگردانی فیلم «مانتی پایتون و جام مقدس» را تری جونز و تری گیلیام در دست داشتند و این اثر موفق شد تا جوک‎‌های برجسته و بامزه، تفسیرهای اجتماعی هوشمندانه و همچنین مقدار مناسب و خوبی از سوررئالیسم را درون داستان خنده‌دار و با بودجه اندک خودش بگنجاند. این فیلم از آن دسته آثاری است که شما هرگز از تماشای آن خسته نمی‌شوید.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های سوررئالیستی پرداختیم که می‌توان آن‌ها را چندین بار تماشا کرد و در هر بار تماشا به مفاهیم و مضامین جدیدی از آن‌ها دست پیدا کرد و در عین حال از تماشای آن‌ها لذت برد. نظر شما در رابطه با این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

Dota2DanialRanjbarzadehneo loyedYohanaParsaArnaldrecidivistnobodymeysambThunderDoomPop_Star𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻CameraManmrهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)v-alkalineNiko_BladeDaniallox😃

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا
بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌‌های سوررئالیستی که می‌توان چندین بار تماشا کرد - گیمفا