نقد و بررسی انیمیشن TMNT : Mutant Mayhem | ریبوت موفق
فرنچایز “لاکپشتهای نینجا” سالهاست که به ریبوتهای متعددی دچار شدهاست. جدیدترین ریبوت این فرنچایز محبوب، امسال منتشر شده که علاوه بر فروش خوب ۱۶۲ میلیون دلاری و موفقیت در گیشه (با توجه به بودجه ۷۰ میلیون دلاری)، توانستهاست نظر مثبت مردم و منتقدان را هم جلب کند.
لاک پشتها پس از سالها مخفی ماندن از دنیای انسانی، تصمیم گرفتهاند تا قلب نیویورکیها را به دست آورند و به عنوان نوجوانان عادی پذیرفته شوند. دوست جدید آنها، آوریل اونیل، آنها را وارد یک پرونده جنایی مرموز میکند که خیلیزود با ارتشی از جهشیافتهها روبهرو میشوند.
اکثر ما دهه هفتادیها و هشتادیها با مجموعه کارتونی “لاکپشتهای نینجا” محصول سال ۲۰۰۳ خاطرات بسیارزیادی داریم و خیلی از ما با این مجموعه بزرگ شدهایم. ولی پس از ریبوت آن مجموعه کارتونی، این فرنچایز نتوانست توفیقی بدست بیاورد. امسال هم یک انیمیشن سینمایی دیگر از این لاکپشتهای محبوب تولید شدهاست که در ادامه به نقد و بررسی آن میپردازم:
انیمیشن “لاکپشتهای نینجای نوجوان : آشوب جهش یافته” در سبکی کمدی و تینیجری ساخته شدهاست. در این انیمیشن قرار نیست وجهه دارک و تاریک لاکپشتها را ببینیم و اتفاقا برعکس قرار است با وجهه فان و کمدی آنها را روبهرو شویم. شاید اولین و مهمترین نکتهای که هر مخاطبی هنگام تماشای انیمیشنی از لاکپشت های نینجا بهش توجه میکند، شخصیتپردازی و خصوصیات شخصیتی هر یک از لاکپشت ها باشد. خوشبختانه در این انیمیشن شخصیت پردازی ها به شکل خوبی انجام شده است و ما کماکان همان لئوناردوی رهبر، همان رافائل خشمگین و همان مایکلآنجلوی بامزه را شاهد هستیم. البته همه شخصیتها در این انیمیشن امروزی تر شده اند ولی این نکته هیچ مشکلی برای شخصیت پردازی این ۳ لاکپشت به وجود نیاورده است. اما درمورد داناتلو قضیه کمی متفاوت است. طبیعتا خیلی از مخاطبان قدیمی، یک داناتلوی طرفدار بی تی اس را دوست نخواهند داشت! علیرغم شخصیتپردازی داناتلو که آن چیزی که ما انتظار داشتیم نیست، شیمی عالی ای بین کاراکترها برقرار است و صحنه های کمدی و جذابی بین آنها خلق میشود. همچنین باید بگویم که انصافا این انیمیشن در کمدی موفق عمل میکند و میتواند به دفعات لبخند را بر روی لبان شما بیاورد.
اوریجین لاکپشتها هم در این انیمیشن تغییر کرده و مادهای که دکتر “بکستر استاکمن” برای جهشیافتگی حیوانات مختلف اختراع کردهاست طی یک درگیری با پلیس به طور اتفاقی داخل چاه فاضلاب و روی لاکپشتها می ریزد و آنها را به موجوداتی جهشیافته تبدیل میکند. همچنین ما میبینیم که “اسپلینتر” (استاد!) از این لاکپشتهای کوچک، محافظت میکند و آنها را در فاضلاب و دور از چشم انسانها پرورش میدهد. سکانس فلش بک اوریجین استوری با موسیقی متن خوب “ترنت رزنور” و “آتیکاس راس” سکانس تاثیرگذار و جالبی از آب درآمده است.
احتمالا ذکر این نکته هم برای خوانندگان ضروری است. کاراکترهای “بکستر استاکمن” و “آوریل اونیل” در این انیمیشن برخلاف مجموعه کارتونی ۲۰۰۳ سیاهپوست هستند. شاید خیلی ها فکر کنند این اقدام هم به مانند اقدام های اخیر هالیوود یک “Black Washing” دیگر است. اما جالب است بدانید که در دنیای کمیک و انیمیشن “TMNT”، این دو کاراکتر سیاهپوست بودهاند.
فرم بصری و آرت استایل این انیمیشن هم متفاوت و خاص است و با انیمیشن های دیگر سال فرق دارد. (شبه استاپ موشن) رنگ بندی و تصویرسازیهای خوبی را شاهد هستیم که به هیچ وجه تکراری نیستند و توجه مخاطب را جلب میکنند. اصلیترین دلیل خوب بودن اکشن اثر هم همین مورد است.
به نظرم باید در مورد صدا در این انیمیشن به صورت جدا صحبت کنیم. صدایی که بیننده هنگام تماشای اثر میشنود از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است:
- صداپیشگی: در این انیمشن با حضور افراد نامآشنایی چون جکی چان، پل راد و جان سینا و خود کارگردان “جف رو” خوب است و با شخصیت پردازی کاملا هماهنگ است. (صداپیشگی لاکپشت ها هر کدام براساس تیپ شخصیتی ای هست که ما از آنها سراغ داریم. صدای “سوپرفلای” هم تهدید آمیز است و رنگ و بوی یک ویلن را دارد. صداپیشگی بقیه کاراکترها هم به همین منوال خوب است.)
- موزیک متن: که در این اثر خوب و قابل قبول و در برخی سکانس ها (اوریجین استوری) کاملا کمککننده است.
- افکت های صوتی: واقعا افکت های صوتی این انیمیشن بد است! خصوصا ضعف افکت های صوتی هنگام نبرد پایانی انیمیشن به چشم می آید وقتی که میبینیم صدای زد و خورد به شدت کم است و اصلا آن حس درست را به بیننده القا نمیکند. یعنی هر چقدر انیمیشن در فرم بصری خاص و جذاب باشد، در افکت های صوتی ضعیف است.
این انیمیشن مضمون و محتوای خاص خود را دارد. به دفعات در آثار مختلف سینمایی مسئله جهش یافتگان (Mutants) و عدم پذیرش آنها توسط مردم عادی را دیده ایم. بنابراین در اینجا هم مطرح شدن این موضوع اتفاق خاص و جدیدی نیست. ولی وقتی از شخصیتپردازی خوب و داستان هوشمندانه صحبت میکنم این نکات فقط محدود به “لاکپشت ها” نمیشود. “اسپلینتر”، “لاکپشتها”، “سوپرفلای” و رفقایش همگی جهش یافتگانی هستند که توسط انسانها تحقیر و طرد شده اند و از این موضوع آسیب بزرگی دیدهاند. هر کدام در طول داستان براساس شخصیت خودشان پاسخ متفاوتی نسبت به این عقده میدهند. “اسپلینتر” تصمیم میگیرد سادهترین کار را انجام دهد. او خودش را از دید مردم پنهان میکند و در دنیایی خودساخته عمر خویش را سپری میکند. اما لاکپشتهای نوجوان و “سوپرفلای” تصمیم میگیرند با این مشکل روبرو شوند و هر کدام راه حل متفاوتی را برمیگزینند. “سوپرفلای” میخواهد با نابود کردن انسان ها، زمین را به تصاحب خودش و جهش یافتگان در بیاورد. (انگیزه های ویلن روشن و قابل درک است. گرچه کمی اگزجره شده و کارتونی است.) ولی لاکپشتها تصمیم میگیرند با ایستادن در مقابل “سوپرفلای” به قهرمان مردم نیویورک تبدیل شوند و از این طریق در دل مردم جا پیدا کنند و توسط آنها پذیرفته شوند. اما پس از تلاش لاکپشت ها برای مقابله با “سوپرفلای”، آنها شکست میخورند و وقتی که میبینند کماکان همه مردم از آنها بیزارند و خبرنگاران هم از آنها به عنوان دشمن یاد میکنند، تصمیم به رها کردن این کار میگیرند. اما همین جا یکی از نقاط قوت انیمیشن مشخص میشود. (یادمان نرود که ما در حال بررسی یک اثر سرگرم کننده ساخته شده برای نوجوانان هستیم؛ پس انتظار مضمون و محتوای عجیبی را هم نداریم.) سازندگان به خوبی پیامشان را به بینندگان منتقل میکنند. در اینجا لئو حرف های تاثیرگذاری میزند و از طرف سازندگان درس مهمی به بیننده میدهد که اتفاقا کاملا در راستای داستان است و ابدا شعاری نیست. سازندگان این مفهوم را به بیننده منتقل میکنند :
«اگر قرار باشد فقط برای قهرمان بودن و محبوب شدن دست به کارهای قهرمانانه بزنی؛ شکست خواهی خورد! بلکه تو باید با تمام وجود، خودت بخواهی که برای مردم کاری را انجام بدهی و به آن کاری که انجام میدهی ایمان داشته باشی. آن وقت است که میتوانی ۱۰۰ درصد وجود خود را بگذاری و بدون نگاه به بازخورد مردم به راهت ادامه دهی و نهایتا با نتیجه ای که برجا میگذاری، به یک قهرمان واقعی تبدیل شوی!»
در این داستان فقط پیچش شخصیتی رفقای “سوپرفلای” درست پرداخته نمیشود. “سوپرفلای” آنها را با سختی تمام بزرگ کرده است و به چیزی که الان هستند تبدیل کرده است، ولی آنها در عوض با ۳،۲ جمله نظرشان برمیگردد و به او خیانت میکنند.
درباره صحنه پس از تیتراژ هم که نوید ساخت یک دنباله جذاب را میدهد ذکر همین نکته بس است که “شریدر” با یک طراحی جذاب و آشنا در قسمت بعدی (یا به عنوان ویلن اصلی و یا به عنوان یک سوپرویلن) حضور خواهد داشت.
در کل باید گفت که انیمیشن “لاکپشتهای نینجای نوجوان : آشوب جهش یافته” انیمیشنی سرگرم کننده و پر انرژی با فرم بصری جذاب است که علیرغم نقصها، برای مخاطبانش یک اثر موفق تلقی میشود.
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
کاش اپریل رو سیاه نمیکردن
و چاق !
و استاکمن
استاکمن کلا همین جوری بود
استاکمن که همیشه سیاه پوست بود
توی اورجینال اپریل سیاه بوده استاکمن سیاه
تاریخ واقعا عجیبه
آپریل اگه سیاه پوست بود طراحی پوستیش تو کمیکا که سفید بودن روشن بود ، تو کاورای کمیکم به وضوح معلومه که تمامن سیاه پوست نیس ی پوست متمایل به برونزه داره که بعد ها این طراحیا دوباره تغییر کردو کامل آپریل سفید شد
ولی خدایی نباید شخصیتی مثل استاک که اورجینالش سفید بوده رو سیاه کنن این اصلا جالب نیست
کاش خیلی چیزای دیگه رو هم رعایت میکردن …
از استاد اسپلینتر خنگ و احمقش بگیر
تا اون داناتلو عشق bts 🤢
طراحی چندش و بد کاراکترها
و خیلی نکات منفی دیگه که یه لیست بلنده …
دان بی تی اس فن بود
یادش بخیر یه زمانی رافائل ابهت داشت… الان تو اون عکسی که کنار هم نشستن شبیه پیرمردایی شده که رو صندلی های کنار پارک میشینن🫠💔
استاکمن تو انیمیشن ۲۰۰۳ هم که سیاه پوست بود,خدارو شکر مثل که انیمشین خیلی خوبی شده
نه داداش
گول نمرات و نقدها رو نخور
واقعاً انیمیشن بدیه که به زور یک بار دیدنش رو تونستم تحمل کنم 🤕
خودم باید ببینم تا بتونم تایید کنم یا تکذیب کنم😁
توی کمیک اورجینال سفید بوده
در این صورت اپریلم سیاه بوده تو کمیک
یه نظر سنجی بین لایو اکشن و انیمیشنش :
لایو اکشنش دیس 👎
انیمیشن لایک 👍
همین دیشب دیدمش
فقط اون سکانسی که سوپر فلای میخواد از ماشین پیاده شه و جنس رو تحویل بگیره و همه رو معرفی میکنه عالی بود
بقیش چه قبل و چه بعد این سکانس عادی بودن و فقط آهنگایی که انتخاب کردن اونو میکشوندن جلو و مبارزه ای که از اسم سری که نینجا رو حمل میکنه توش کمتر دیده شد
و بیشتر به تغییر فرهنگ ها اشاره داشت تا خود هویت لاک پشت های مثلا نینجا (گرچه هنوز خوب بزرگ نشدن)
منتظر نقد گیمفا بودیم😋
خسته نباشید جناب عبداللهی لذت بردیم نقد خوبی بود👌🌹
لئوناردو سال ۲۰۰۳: من صبح زود میزنم تو شهر با یه لشکر foot و اژدهای بنفش مبارزه میکنم و شب با بدن زخمی و داغون میرسم خونه
لئوناردو سال ۲۰۲۳: من دوس دختر میخوام و میخوام برم دبیرستان
من کامل دیدمش
و به دور از هرگونه تعصب یا بیانصافی میگم ، واقعاً انیمیشن بد و بیخودیه …
حتی ارزش یبار دیدن هم نداره ، نمیدونم چرا اینقدر منتقدا تحویلش میگرن ؟! ( جدا از مسئله آپریل سیاه و چاق و زشت و به شدت بد صدا )
هیچ کدو از اینا در حد نسخه ۲۰۰۳ هم نیستند حالا هر چقدر هم خوب باشند. الان شدن لاک پشت های دلقک تا نینجا. نسخه ۲۰۰۳ از شخصیت های فرعی تا اصلی همگی عالی بودند
نظرات راجع به این انیمیشن بسیار ضد و نقیضه
واقعا اپریل رو چرا اونجوریش کردن اخه