بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

جیسون موموآ ۴۴ ساله علی‌رغم حضور کوتاه مدت خود در هالیوود اما نشان داده که می‌تواند از پس هر نقش عجیب و غریبی بربیاید.

جوزف جیسون ناماکها موموآ در تاریخ ۱ اوت ۱۹۷۹ (۱۰ مرداد ۱۳۵۸) در شهر هونولولو واقع در ایالات هاوایی کشور آمریکا چشم به جهان گشود. به عنوان تک فرزند در خانواده‌ای به دنیا آمد که مادرش لمکه، عکاس و پدرش جوزف، نقاش را تشکیل می‌دادند. خانواده‌ای که بعد از تولد جیسون دوام چندان نداشت و والدین وی از یکدیگر جدا شدند و کفالت وی را نیز مادرش بر عهده گرفت و به ایالت آیووا نقل مکان کردند.

جسون موموآ دوران دبیرستان خود را در کنار براندون راث گذراند و حتی در تیم فوتبال مدرسه نیز کنار یکدیگر به انجام بازی می‌پرداختند. پس از اتمام دوران دبیرستان، وارد دانشگاه دولتی هاوایی شد و به تحصیل در رشته زیست شناسی دریایی پرداخت و از همانجا نیز فارغ‌التحصیل شد.

پس از پایان دوران دانشگاه، جیسون موموآ زندگی مستقلی را در پیش گرفت و برای گذران زندگی به انجام کارهای مختلفی روی آورد تا در سن ۱۹ سالگی تصمیم گرفت تا شانس خود را در رشته بازیگری امتحان کرده و برای حضور در مجموعه تلویزیونی Baywatch Hawaii تست بازیگری داد که به سبب ظاهر منحصر به فردی که داشت، توانست تا نظر تهیه‌کنندگان این سریال را جلب کرده و در سال ۱۹۹۹ رسماً وارد عرصه بازیگری از طریق مدیوم تلویزیون شد.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

نقش آفرینی وی در مدیوم تلویزیون تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت و سپس جیسون موموآ با فیلم کمدی جاده‌ای Johnson Family Vacation رسماً وارد حوزه سینما شد. اثری که با فروش نسبتاً قابل قبول ۳۱ میلیون دلار، مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و آغاز موفقیت‌آمیزی را برای این بازیگر جوان رقم زد و سپس پروژه‌های کاری مختلفی سمت وی روانه شد که از بین آن‌ها می‌توان Tempted، North Shore، Pipeline و Brown Bag Diaries: Ridin’ the Blinds in B Minor را نام برد. Brown Bag Diaries: Ridin’ the Blinds in B Minor اثری کوتاهی بود که جیسون موموآ شخصاً کارگردانی، نویسندگی و بازیگری آن را بر عهده داشت.

در حالی که تا پیش از آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی، به عنوان بازیگر جویای نامی شناخته می‌شد که سعی داشت تا در پروژه‌های شناخته شده و مطرح ایفای نقش نماید، با لیزا بونت آشنا شد و ارتباط آن‌ها در سال ۲۰۱۷ شکل رسمی به خود گرفت که با وجود برخورداری از ۲ فرزند، دوام چندانی نداشت و در سال ۲۰۲۲ و در بحبوحه کرونا شاهد اعلام جدایی آن‌ها از یکدیگر بودیم.

آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی برای جیسون موموآ با اتفاقات بزرگی همراه بود که زندگی‌اش را برای همیشه دگرگون کرد. در حوزه سینما پس از گذشت ۲۹ سال از اکران فیلم خاطره‌انگیز کونان با هنرنمایی آرنولد شوارتینگز، ایفای نقش این مبارز را در بازسازی Conan the Barbarian سال ۲۰۱۱ بر عهده گرفت. اثری که علی‌رغم بودجه ۹۰ میلیون دلاری‌اش اما توفیقی در گیشه پیدا نکرد و با فروش ۶۳ میلیون دلار به کار خود پایان داد و نقدهای بسیار ضعیفی را نیز به خود اختصاص داد.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

با این حال در همان سال زمانی که شبکه HBO درصدد ساخت اقتباسی تلویزیونی از رمان ترانه یخ و آتش جرج. آر. آر. مارتین بود، به عنوان بازیگر نقش کال دروگو برگزیده شد و برای آن که بتواند نظر مثبت مثبت تهیه‌کنندگان را جلب نماید، در تست بازیگری خود به شکلی ترسناک، به اجرای رقص هاکا از مردم مائوری پرداخت که به طرز قابل توجهی در جلب نظر دست اندرکاران شبکه HBO تاثیر به سزایی داشت و به عنوان یکی از بازیگران مجموعه تلویزیونی حماسی و فانتزی Game of Thrones برگزیده شد.

هنرنمایی خاص و منحصر به فرد جیسون موموآ در قامت شخصیت کال دروگو سریال Game of Thrones علی‌رغم مدت زمان کوتاه، به حدی چشمگیر و محبوب جلوه کرد که شهرتی جهانی برای وی در پی داشت و این مسئله سبب شد تا سال ۲۰۱۶ به ایفای نقش در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلفی همچون The Red Road، Frontier، Road to Paloma و Wolves بپردازد. آثاری که علی‌رغم استقبال کمی از آن‌ها می‌شد اما جیسون موموآ هنرنمایی قابل ستایشی را از خود به معرض نمایش گذاشته و نشان می‌داد که بازیگر ارزشمندی به شمار می‌رود.

محبوبیت او در فضای مجازی همچنین سبب شد تا دنیای سینمایی دی‌سی که با فیلم Man Of Steel در سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود و کمپانی برادرن وارنر با همکاری زک اسنایدر قصد گسترش آن را داشتند، به سمت وی برای ایفای نقش آرتور کری/آکوامن نگاهی داشته باشند. مسئله‌ای که در ابتدا با واکنش منفی طرفداران دی‌سی مواجه شد زیرا اعتقاد داشتند که ظاهر او هیچ شباهتی به آکوامن در کمیک‌ها نداشته و وی از پس ایفای چنین نقشی بر نخواهد آمد.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

با وجود تمامی انتقادات اما او ایفای نقش آکوامن را در سکانس کوتاهی از فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice در سال ۲۰۱۶ بر عهده گرفت. سکانس کوتاهی که نه تنها در جلب نظر مردم موفق ظاهر نشد بلکه انتقادات به سمت وی را بیش از پیش افزایش داد. با این حال تسلیم جو منفی دورش نشد و پس از ایفای نقش در ۲ فیلم Once Upon a Time in Venice و The Bad Batch باری دیگر برای ایفای نقش آکوامن در مقابل دوربین حاضر شد.

پروژه بعدی دنیای سینمایی دی‌سی اثری جاه‌طلبانه به نام Justice League در سال ۲۰۱۷ بود که برای نخستین‌بار در سینما ابرقهرمانان محبوبی همچون بتمن، سوپرمن، زن شگفت‌انگیز، فلش و آکوامن را در کنار یکدیگر قرار می‌داد. اثری که در ابتدا زک اسنایدر کارگردانی آن را بر عهده داشت اما خودکشی دختر وی و اختلاف نظر شدیدش با کمپانی برادران وارنر سبب شد تا از سمت کارگردانی کناره‌گیری کرده و جاس ویدون جایگزین وی شود. جاس ویدونی که هیچ درکی از کلیت دنیای دی‌سی نداشت و تمام رشته‌های زک اسنایدر را پنبه کرد و اثری را تحویل داد که نه تنها شکست فاجعه‌باری در گیشه را تجربه کرد، بلکه نقدهای بسیار منفی نیز Justice League را نشانه گرفتند.

در میان مشکلات شدید پشت صحنه و شکست فاجعه‌بار Justice League در گیشه اما جیسون موموآ بالاخره فرصت کوتاهی پیدا کرد تا قدرت بازیگری خود را در ژانر ابرقهرمانی به تصویر بکشد که جزو معدود نکات مثبت فیلم نیز به شمار می‌رفت. با این حال همچنان فرصت داشت تا نقش آکوامن را تمام و کمال به نام خود به ثبت برساند. اتفاقی که در نهایت با فیلم اختصاصی Aquaman در سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست. اثری جاه‌طلبانه و منحصر به فرد در ژانر ابرقهرمانی که جیسون موموآ هنرنمایی قابل توجه و مخاطب‌پسندی را از خود به معرض نمایش گذاشت و جذابیت این پروژه باعث شد تا مخاطبین بسیاری به سمت آن جذب شده و فروش ۱ میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلاری را به ثبت برساند.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

جیسون موموآ با Aquaman موفق شده بود تا پرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی را از آن خود کرده و تبدیل به ستاره DCEUی شد که تا سال ۲۰۱۸ با شکست‌های مالی فاجعه‌باری مواجه شده بود. مسئله‌ای که سران کمپانی برادران وارنر را مجاب کرد تا ساخت دنباله آن را سریعاً در دستور کار قرار دهند. دنباله‌ای تحت عنوان Aquaman and the Lost Kingdom که به عنوان پایان‌دهنده دنیای سینمایی فعلی دی‌سی به شمار رفته و برای اکران در پایان سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است.

موفقیت مالی و رسانه‌ای Aquaman نام جیسون موموآ را بیش از پیش در سطح بین‌المللی شناخته کرد و در کنار صداپیشگی و ایفای نقش در پروژه‌هایی نظیر Braven، The Lego Movie 2: The Second Part، Sweet Girl و The Simpsons، نظر مثبت کمپانی اپل را نیز جلب نمود تا به عنوان بازیگر اصلی سریالی تخیلی به نام See برگزیده شود. سریالی که در آینده‌ای بسیار دور جریان داشته که انسان‌ها قدرت بینایی خود را از دست داده‌اند. جیسون موموآ ایفای نقش جنگجویی بزرگ و نابینا به نام بابا واس را بر عهده گرفت و طی ۳ فصل، وقایعی بسیار جذاب و تماشایی را در کنار نام‌هایی همچون دیو باتیستا، سیلفیا هوکس و موژان آریا رقم زد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ مخاطبین بسیاری را به سمت سرویس استریم اپل روانه نمود.

او همچنین پس از گذشت ۴ سال به سبب خواست طرفداران دی‌سی باری دیگر در مقابل دوربین زک اسنایدر حاضر شد و فیلم ۴ ساعته Zack Snyder’s Justice League را به ارمغان آورد. اثری که دقیقاً همان چیزی بود که زک اسنایدر در سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی ساخت آن را در ذهن تجسم کرده بود و با وجود برخی اشکالات اما موفق شد تا ساخته مبتذل جاس ویدون را جبران کرده و طرفداران دی‌سی را به وجد بیاورد. وی ۱ سال بعد نیز به صورت افتخاری در سریال Peacemaker ساخته جیمز گان نقش آکوامن را ایفا نمود که در آن زمان باعث شگفتی مخاطبین این مجموعه تلویزوینی شده بود.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

با آغاز دهه ۲۰۲۰ میلادی، جیسون موموآ به بازیگری توانمند با تیپ و خلق و خوی منحصر به فردی در سینما تبدیل شد که در همکاری با دنی ویلنوو، ایفای نقش دانکن آیداهو را در فیلم پرهزینه و موفق Dune بر عهده گرفت. اثری که در سال ۲۰۲۱ با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، فروش ۴۰۰ میلیون دلاری را در گیشه به ثبت رساند و نامزد دریافت چندین و چند جایزه از جشنواره اسکار شد که موفقیتی عظیم برای کمپانی برادران وارنر به شمار می‌رفت.

در حالی که تا سال ۲۰۲۳ به ایفای نقش در پروژه‌های بزرگ و کوچکی نظیر The Last Manhunt و Slumberland پرداخته است اما هنرنمایی جیسون موموآ در قامت شرور فیلم Fast X به حدی مورد توجه قرار گرفت که عملاً بنا به گفته بسیاری از منتقدین، تنها نکته مثبت دهمین فیلم از فرنچایز سینمایی سریع و خمشگین به شمار رفته است. اثری که وی در آن شروری دیوانه، بی‌رحم و غیرقابل پیش‌بینی را به تصویر کشید که محبوبیت او در این دنباله باعث شده تا شاهد بازگشت وی در دنباله‌های بعدی این فرنچایز باشیم.

در حالی که طی همکاری مجدد با کمپانی اپل، مشغول تدارک مجموعه تلویزوینی تاریخی و درام Chief of War می‌باشد، در حوزه سینما سال ۲۰۲۳ میلادی را با حضور در صحنه پس از تیتراژ فیلم شکست خورده The Flash ادامه داده و با توجه به وضعیت بحرانی دنیای سینمایی فعلی دی‌سی در پایان عمر خود، Aquaman and the Lost Kingdom با هنرنمایی وی در قامت آکوامن (که احتمالاً آخرین‌باری خواهد بود که شاهد هنرنمایی وی در نقش آرتور کری باشیم) امید می‌رود که بتواند خاطره آبرومندی را برای طرفدارانی به یادگذار بگذارد که طی ۱۰ سال گذشته با تمام فراز و فرود‌های DCEU اما همچنان این مجموعه را همراهی نمودند.

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

جیمز گان که به عنوان مدیر دنیای سینمایی جدید دی‌سی شناخته می‌شود، از محبوبیت فعلی جیسون موموآ اطلاع کامل داشته و اعلام داشته که وی نقشی پررنگ در DCU خواهد داشت. نقشی که علی‌رغم آن که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بسیاری از طرفداران دنیای دی‌سی احتمال داده‌اند که مربوط به شخصیت لوبو می‌شود. ضدقهرمانی که به سبب تشابه ظاهری با جیسون موموآ، حسابی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

جیسون موموآ ۴۴ ساله علی‌رغم آن که تنها ۲۴ سال در هالیوود حضور داشته اما با هنرنمایی فراموش نشدنی‌اش در سریال Game of Thrones با شهرتی در سطح بی‌المللی مواجه شد و به سبب اخلاق مردمی‌ای که دارد، در سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از بازیگران دوست‌داشتنی، پرکار و ارزشمند سینما و تلویزیون به شمار می‌رود. بازیگر و مدلی که در سال ۲۰۰۸ به سبب یک دعوای پر زد و خورد، صاحب زخم نمادین صورت خود شد که در آن زمان ۱۴۰ بخیه را به وی متحمل کرده بود.

منبع: گیمفا

دکتر استرنجDARKSIRENGGKing of gamesmeysambStalkerv-alkalineهادی صفائیKRATOS THE GREATBehzaadHaj_Hosseinܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓlastofusSina7294

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا
بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی جیسون موموآ | از فرماندهی دوتراکی تا پادشاهی زیر آب - گیمفا