نقد و بررسی بازی Baldur’s Gate 3
یکی از بهترین و بزرگترین بازیهای سال بالاخره منتشر شده است. با گیمفا همراه باشید تا به نقد و بررسی بازی Baldur’s Gate 3 بپردازیم.
از همان زمانی که بازی Baldur’s Gate 3 به صورت دسترس زودهنگام منتشر شد، میدانستیم که با عنوانی بزرگ طرف هستیم. گیمپلی متفاوت و غنی به همراه شخصیسازیهای گسترده و گرافیک فنی و طراحی هنری عالی بازی، همگی نوید عنوانی نفسگیر و جذاب را میدادند.
به واقع بازی شایسته تحسینهای اولیهاش هست. Baldur’s Gate 3 یکی از بزرگترین و پرجزئیاتترین عناوینی است که هر گیمری میتواند تجربه کند. به خوبی فاصله میان نسخه Early Access و نهایی احساس میشود. مشخص است که چقدر زمان برای آن صرف شده و عوامل استودیوی Larian حتی پا را فراتر گذاشتهاند و تجربهای بهتر از نسخه پیشین آن را خلق کردهاند. همه چیز سر جای خودش قرار دارد و بازی به خصوص در فصل اول خود، به خوبی صیقل خورده است. به نظرم این بازی درس بسیار بزرگی راجع به اهمیت نسخههای Early Access بازیها میدهد. در بازی تعامل میان گیمرها و عوامل سازنده بازی و تهیه یک بازی درخور مخاطبان خود، به واقع تحسینبرانگیز است. اگر نسخه دسترسی زودهنگام را بازی کرده باشید و حالا به تجربه نسخه نهایی آن بپردازید، به خوبی تفاوت را احساس میکنید. این همان تفاوتی است که بسیاری از بازیهای AAA امروزی ندارند و حتی با آپدیتهای فراوان هم موفق به انجامش نمیشوند.
بازی عالی آغاز میشود. در ابتدا یک ویدیوی سینماتیک کوتاه اما گویا و باکیفیت میبینیم که ما را با جهان بازی آشنا میکند. همچون اکثر بازیهای نقشآفرینی، در نقش یک زندانی هستید، اما نه یک زندانی عادی، بلکه زندانیای که موجودی کوچک وارد چشمانش شده و در جایی مانند یک تابوت، محبوس شده است. پس از آن، بازی شما را مجبور به انتخاب میکند. میتوانید یکی از شخصیتهای آماده بازی را انتخاب کنید یا اینکه شخصیت خود را بسازید. شخصیسازی بازی بسیار وسیع و پرجزئیات است. با این وجود، با توجه به چیزی که در بازی قبلی این استودیو دیده بودیم، استفاده از شخصیتهای آماده نیز، بسیار وسوسهکننده و جذاب است، چرا که هر یک از آنها داستان و پیشزمینه مخصوص به خود را دارند و پیش رفتن با هر یک از آنها، میتواند تجربه جالبی به همراه داشته باشد. طراحی شخصیتها بسیار جذاب بوده و نه تنها از نظر بصری، بلکه از نظر داستانی و فنی نیز فوقالعاده انجام شدهاند. البته که میتوانید هر یک از این شخصیتهای آماده را ویرایش کنید و به چیزی که میخواهید، نزدیک شوید. طراحی شخصیتها نیز آنقدر جزئیات و پیچیدگی دارد که عملا تبدیل به یکی از سرگرم کنندهترین قسمتهای بازی میشود. ممکن است که بسیار دلتان بخواهد شخصیتهای مختلفی در بازی بسازید و با هر یک از آنها داستان را پیش ببرید. بازی امکانات، انتخابها و دیالوگهای بسیار زیادی را برای این امر فراهم کرده که میتواند ساعتها شما را در خود غرق کند.
در بازی میتوانید حتی شخصیت خود را از میان نژادهای ترکیبی استفاده کنید. مثلا یک دورگه اورک و انسان باشید و مشخص کنید که پیشینه شما چطور بوده و به کدام یک از نژادها نزدیکتر است. یا حتی میتوانید قسمتهای جزئیتر (!) را شخصیسازی کنید و خب، بازی واقعا چیزی در این مورد کم نگذاشته و به جرات میتوان شخصیسازی Baldur’s Gate 3 را یکی از بهترین و غنیترین سیستمهای شخصیسازی در دنیای بازیها دانست. این شخصیسازیها بازی را غنی و بزرگ جلوه میدهند و به خوبی قادرند تا عظمت و بزرگی بازی را به رخ مخاطب بکشند. اینگونه است هنگامی که مخاطب در دنیای بازی زاییده میشود – چرا که مقدمه بازی به نحوی مشخص به این مورد تاکید دارد – با عظمت بازی ناآشنا نیست و میداند که با انتخابهای فراوانی در آن مواجه است.
پس از انتخاب شخصیت، بازی با یک کاتسین بسیار جذاب شروع میشود. در همان ابتدا متوجه حضور شخصیتی عجیب در بازی میشوید، یعنی راوی که با صدایی مرموز و عجیب اتفاقات داستان را به طور دوم شخص برایتان بازگو میکند. حضور این راوی در بازی، فضای آن را بسیار عجیب میکند. با این حال، به نظرم بازی میتوانست از حضور این راوی استفادههای بسیار بیشتری کند و با معرفی به موقع راوی، پیچش جالبی به داستان بدهد.
یکی از مهمترین بخشهای بازی، انتخابهای چند شاخهای در طول روایت است. به عنوان مثال، انتخابی که در اکت اول کردهاید میتواند منجر به باز شدن مسیری کاملا جدید در داستان بازی شود. بازی قصهای بسیار گسترده را بیان میکند که هر یک از شاخهها میتوانند کاملا با دیگری متفاوت باشند و شاید بتوان گفت احتمال این که دو گیمر تجربهای یکسان یا حتی تا حدی مشابه با یکدیگر را تجربه کنند، بسیار پایین است. هر انتخاب اثر پروانهای دارد و کاملا مسیر و سفر شما را در طول بازی میتواند تغییر دهد و این تفاوت مهمی است . یک عنوان CRPG بر پایه انتخابهای گیمر ساخته میشود و به نوعی که شما در آن بازی میکنید بسیار ارتباط دارد. بنابراین، نباید با انتظاراتی که از یک بازی نقش آفرینی مانند دیابلو یا ویچر دارید، به سراغ Baldur’s Gate 3 بروید. اما اگر بتوانید با انتظارات درست با این بازی مواجه شوید و داستان آن را جرعه به جرعه بچشید و با مشکلات کوچک آن کنار بیایید، مطمئنا عاشق این بازی خواهید شد.
قصه بازی جذاب، خوب و پرجزئیات پیش میرود. همه نژادها در بازی حضور دارند و بعضی از آنها جنبه کمیک و بامزهای به داستان بخشیدهاند. با این حال حس میکنم گاهی دیالوگهای انتخابی بیش از حد وجود دارند و بود و نبود بعضی از آنها تفاوتی ایجاد نمیکند. همچنین مشکل دیگری که با داستان بازی دارم حس کشدار بودن آن است. اشتباه نکنید، داستان بازی جذاب پیش میرود، اما باید متذکر شوم که بیشتر از آن چیزی که بشود چشم پوشید، لحظات خستهکننده دارد. گاهی داستان به نظر خشک و مصنوعی میرسد و گاهی نیز بسیار درخشان است. البته که به شدت به تصمیمهای شما نیز در طول بازی وابسته است. به نظرم فصل نخست بازی بسیار بهتر پیش میرود، چرا که مدت زیادی در حالت Early Access بوده و تا حد بسیار خوبی صیقل خورده است. اما متاسفانه اکتهای بعدی کمی افت میکنند؛ به خصوص بخش دوم که باگ کم ندارد.
از داستان بازی که بگذریم، به جنبههای دیداری و شنیداری بازی باید بپردازیم. بازی از نظر فنی بهینه است. با اینکه حجم آن به حدود ۱۲۰ گیگابایت روی رایانههای شخصی میرسد و گرافیک فنی باکیفیتی دارد، اما همچنان عملکرد خوب خود را به خصوص در فصل اول حفظ میکند. من با یک سیستم متوسط توانستم بازی را روی بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن اجرا کنم و حتی نیازی به استفاده از DLSS نبود. در صورت استفاده از DLSS، نرخ فریم بازی به ۹۰ فریم نیز میرسید. به غیر از صحنههای شلوغ، جای دیگری شاهد افت فریم نبودم. البته به علت سنگینی بازی، باید از کارت گرافیک با ظرفیت VRAM بالایی استفاده کنید وگرنه بازی کرش میکند و ممکن است زیاد از حد اذیتکننده شود.
بازی از نظر هنری نیز بسیار عالی عمل کرده است. محیطهای بازی چشمنواز هستند و طراحی شخصیتها به بهترین شکل ممکن صورت گرفته. با توجه به اینکه با یک بازی ایزومتریک بزرگ طرفیم، سازندگان از همه طیفهای رنگی ممکن استفاده کردهاند تا فضاسازی درخوری داشته باشند و به نظرم بازی از این نظر باز هم یک کلاس درس کامل است.
صداپیشگی بازی نیز عالی بوده، صدای کاراکترها به خوبی کنار هم چفت شده و با موسیقی شنیدنی هماهنگ است. Baldur’s Gate III هم از نظر بصری و هم از نظر شنیداری یک بازی فوقالعاده است! تصور کنید که سازندگان ۱۷۰ ساعت کات سین برای بازی فراهم کردهاند که در نوع خود واقعا بیرقیب و بیهمتاست. بنا به گفته سازندگان بازی، اگر بخواهید تنها روی داستان اصلی بازی متمرکز شوید و هیچ ماموریت جانبی از آن را انجام ندهید، باید مدت زمان ۶۰ تا ۸۰ ساعت را برای آن صرف کنید!
گیمپلی پرجزئیات و اعتیادآور
و اما برسیم به مهمترین جنبه بازی، یعنی گیمپلی. با قاطعیت میتوان گفت که Baldur’s Gate 3 یک بازی CRPG مثالزدنی و فوقالعاده است. بازی نوبتی بوده و باید در هر نوبت، به دشمن خود حمله کنید و بعد از آن، دشمن به شما حمله میکند؛ مانند شطرنج، با این تفاوت که در هر نوبت میتوانید چند تن از نیروهای دیگر خود را نیز حرکت دهید. صحنههای نبرد بازی واقعا پرجزئیات و مثالزدنی طراحی شدهاند و حس حماسی و عجیبی القا میکنند. خوشبختانه، علیرغم پیچیده بودن این سبک از گیمپلی، خیلی زود آن را یاد میگیرید و به آن عادت میکنید. وقتی قلق بازی دستتان بیاید، تازه طعم فوقالعاده و ناب آن را حس میکنید. البته که ممکن است همان ابتدا این سبک را نپسندید و خودتان را از تجربه یک بازی عالی و مثالزدنی محروم کنید، اما اگر طاقت بیاورید، حتی ممکن است که وسوسه شوید و بازی را روی بالاترین درجه سختی آن تجربه کنید.
یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود گیمپلی تا به آخر جذابیت خود را حفظ کند، طراحی مرحله عالی آن است که واقعا حرف ندارد. مراحل به خوبی طراحی شدهاند و هر بار حس متفاوتی را القاء میکنند. دشمنان به موقع اضافه میشوند و سطحی متناسب با شما دارند. با این که بازی نوبتی است و به نظر جذابیت کمتری نسبت به عناوین Real Time دارد، اما به خوبی ریتم نبردها حفظ میشود و شما کاملا نقاط عطف و اوج نبردها را احساس خواهید کرد.
بازی همچنین از نظر تنوع ماموریتها و به خصوص ماموریتهای جانبی بسیار عالی است و من خیلی از ماموریتهای جانبی بازی را با شوق انجام میدادم و بسیار دوستشان داشتم.
کنترل بازی مانند محبوبترین عناوین این سبک انجام میشود. شما میتوانید دوربین را تا حدی، جلوتر از شخصیت خود ببرید و با توجه به شرایط محیط، شخصیت را به نقاط مختلف آن هدایت کنید. با این حال، این هدایت کردن زیاد هم بیعیب و نقص نیست. گاهی ممکن است به باگها و گلیچهای عجیبی بربخورید که اعصابتان را به هم بریزد و گاهی هم ممکن است از شدت عصبانیت شروع کنید به خندیدن. متاسفانه من در بازی زیاد خندیدم.
اگر شخصیتی که ساختهاید، بمیرد اما همراهان او زنده بمانند، همچنان میتوانید به بازی ادامه دهید و هیچ مانعی برای تجربه بازی به وجود نمیآید. خب این موضوع بدی به نظر نمیرسد، اما کافی است که شخصیت اصلیتان روی آتش قدم گذاشته باشد و هر بار که نجاتش میدهید بمیرد. عملا شخصیت اصلیتان بلا استفاده میشود و نمیتوانید هیچ کاری انجام دهید مگر آنکه دوباره بازی را از آخرین محل سیو خود بارگذاری کنید.
و خب باید بگویم که سیستم ذخیره خودکار بازی هم گاهی روی اعصاب است و به نظرم بهترین گزینه، استفاده از ذخیره دستی است. بسیار پیش میآید که مسیر زیادی از بازی را پیش رفتهاید و بر اثر یکی از باگهای بازی کشته میشوید. به یکباره متوجه خواهید شد که پیشروی خود را از دست دادهاید و باید همه رفتهها را دوباره تکرار کنید.
به نظرم بازی میتوانست منوهای سادهتر و بهتری هم داشته باشد. به عنوان مثال، در لیست Inventory شما حتی وسایلی که در دست دارید یا لباسهایی که پوشیدهاید در کنار سایر وسایل و لباسها نمایش داده میشوند و ممکن است نامهم به نظر برسد، اما کمی که در بازی پیشروی میکنید و میخواهید بهترین آیتم را پیدا کنید، بسیار با مشکل مواجه میشوید. متاسفانه در Sort کردن منوی بازی ضعیف عمل میکند و امیدوارم با آپدیتهای بعدی، این مشکل برطرف شود.
تاس و تقدیر
یکی از عوامل مهم بازی، تاس انداختن است. برخلاف سایر بازیهای نقشآفرینی، مهم نیست که به یک سطح خاص رسیده باشید یا نه، همواره شانس انتخاب دیالوگهایی را که هنوز سطحتان به آنها نرسیده است را خواهید داشت. با این تفاوت مهم که باید تاس بیندازید و هر چه سطحتان بالاتر باشد، شانستان نیز بیشتر است و هر چه سطحتان پایینتر، شانستان کمتر. این انداختن تاس سبب میشود تا بازی حالت هیجان انگیزتری نیز به خود بگیرد. هر اتفاقی ممکن است بیفتد و شما توانایی همه کار را خواهید داشت. حتی این موضوع راجع به گیمپلی بازی نیز وجود دارد. همیشه احتمال شکست دادن دشمن یا دشمنانی قویتر از شما وجود دارد و بازی از این نظر عالی عمل میکند و بسیار بهینه است.
یکی از نکات مهم دیگر بازی، توانایی ارتباط برقرار کردن با حیوانات است. اگر شخصیتتان این ویژگی را نداشته باشد، ممکن است بسیاری از جزئیات و انتخابهای جالب داستانی را از دست بدهید. بازیهای استودیوی Larian عموما روی این موضوع مانور زیادی میدهند و وقت زیادی برایشان صرف شده است و خب شاید بتوان گفت کلاس Druid در بازی، از این نظر انتخاب معقولی برای تجربه نخست باشد.
Baldur’s Gate III
Baldur’s Gate 3 یک بازی نقش آفرینی نوبتی عالی است و به راحتی میتوان این عنوان را یکی از بهترین بازیهای امسال قلمداد کرد. بازی در تمام جنبههای خود، از گرافیک فنی و هنری آن گرفته تا داستان، گیمپلی، موسیقی و … بسیار خوب یا عالی عمل میکند. داستان آن گاهی خشک و مصنوعی میشود که این مورد به گسترده بودن داستان بازی و انتخابهای شما در طول آن مربوط است. با این اوصاف اما، Baldur’s Gate 3 داستانسرایی بسیار خوب و شخصیتپردازی گسترده و پرجزئیاتی دارد. گیمپلی بازی نیز طوری طرحریزی شده که حتی در طولانی مدت نیز، همچنان خستهکننده نمیشود و جذابیت اولیه خود را به خوبی حفظ میکند. با این حال، تعداد باگهای بازی، به خصوص از بخش دوم به بعد، بسیار زیاد است و گاهی این مورد کلافهکننده میشود. اگر از باگها و مشکل افت فریم فاکتور بگیریم، بازی یک کلاس درس اساسی در زمینه شخصیسازی، اهمیت «دسترسی زودهنگام»، بازخورد گرفتن از مخاطب و گرافیک فنی و هنری به شمار میرود.
نکات مثبت:
- گیمپلی نوبتی مثالزدنی و عالی
- طراحی فوقالعاده مراحل
- بهینگی بخش فنی در مورد اجرا روی سختافزارهای مختلف
- شخصیسازی پرجزئیات و کامل
- داستانسرایی و شخصیتپردازی مطلوب
- طراحی صدا و موسیقی بینظیر
نکات منفی:
- باگها و گلیچهای ریز و درشتِ غیرقابل چشمپوشی
- طراحی منوها میتوانست سادهتر باشد
۹.۵
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PC تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
نظرات
شاهکار🔥
به احتمال زیاد یکی از بازیها Starfield وRE4 و Zelda و Baldur’s Gate 3
جایزه بهترین بازی GameAwards رو میبره
چشم بسته غیب گفتی دوست عزیز :)
البته Re4 چون ریمیکه شانسش صفره
بازی بالدرز گیت ۳ هزار سال هم فکر کنم نمیفهمم چطور برای کشتن یک Enemy ضعیف ، ۱۰ دقیقه نوبتی دکمه بزنی !!!! بعد نمره بازیت بشه ۹۷ ! 😂 اخه چرا ، کی اینقدر وقت داره نوبتی روزی یدونه دشمن بکشه
دیگه در این حدم نیست مبارزه های نوبتی
ولی چون بازی نوبتیه دلیل نمیشه نمرش پایین بشه سبکش اینه
باید با بازی های هم سبک مقایسه بشه
الان با این متا دلیل نمیشه مثلا از الدن رینگ بازی بهتری باشه چون اصلا مقایسشون اشتباهه
اینجور بازی ها روی پیسی کلا خیلی طرفدار دارن
اکثر کنسول پلیرا مطمئن باش اولایل عرضه تحت تاثیر نمرش قرار میگیرن
بعدش سریع دراپش میکنن …
شما صرفن تصورت نسبت به این سبک اشتباس یا تجربه نداشتی یا تایم کافی برای درک این سبک گیم پلی نذاشتی
دروغ که نمیگی؟
من چشم بسته غیب گفتم یا خودت
تو بازی بهتری از اینا سراغ داری
این حرف نشون دهنده حقیر بودنته
رزیدنت ایول نمیگیره مسلما داداش
حداقل جزو نامزدها میتونه باشه
بنظرم تا اینجا دیابلو محتمل تره ، یا حتی فاینال شونزده (شایدم اسپایدرمن)
کلا ب ریمیکا اونقدی بها نمیدن تو مراسما…
اگ ریمیک نبود بیشک باید تو نامزدا میبود
ربطی به ریمک بودن نداره رزیدنت اویل ۲ سال ۲۰۱۹ با اینکه ریمک بود جزو نامزدها بود و رزیدنت ۴م احتمال خیلی زیاد هست
دیابلو و فینال فانتزی که امکان نداره متاشون زیر ۹۰، شاید اسپایدرمن بتونه جزو نامزدها باشه
من میخوام اسپایدرمن بگیره تا ضایع بشید دوستان صرفا جهت لجبازی🥰
۶ نامزد گوتی امسال:
زلدا
زلدا
زلدا
زلدا
زلدا
زلدا
هیچوقت فنای نینتندو رو درک نکردم
قطعا بازی حقی درمیاد ps5 و ایکس باکس ولی من ps4 دارم پول هم ندارم ps5بخرم همون بهتر برم دو نسخه بالدرز گیت تو موبایل بازی کنم انشالله تاps5بگیرم (از ته دل دوست داشتم تو ps4 عرضه بشه 😂)
باگ رو اعصاب داره؟ ایشالا سریع رفعش کنن
مشخصه بازی واقعا کار شده روش و واقعا وقت گذاشتن
در این حد بگم که من اصلا تا حالا اسم نسخه یک و دوشو نشنیده بودم و اصلللللا فکر نمیکردم اینطوری عمل کنه واقعا دس خوش
متا نخسه قبلی ۹۵
نسخه قبلیشم ۹۱
یا خدا😱 متای نسخه سوم الان چنده؟
متای نسخه سوم ۹۷ هست
الان یکی اومده پایین شده ۹۶
۹۶
تازه نسخه اول دومشو Bioware ساخته نخسه سوم لارین.
شاهکار
ولی حاجی عکس سومی رو نگا کنید ، چقدر شلوغ و پیچیده
هنگ کردم
من همون عکس رو دیدم دیگه ادامه مقاله رو نخوندم، کلا ازش زده شدم
« یا حتی میتوانید قسمتهای جزئیتر (!) را شخصیسازی کنید»
ای بابا کاش جای دقیقش رو میگفتید🤣
آخر چند قسمت از بدنت وجود داره که نمیشه نام برد؟
نکتهی خوبی بود
چه سریع اومد دمتون گرم
اینقدر شنیدیم بازی طولانیه گفتم یکی دو هفته دیگه میاد
گوتی ۲۰۲۳
شاهکار
حیف که هیچ چیزی ندارم که باهاش پلی بدم بازیو
من طرفدار این سبک بازی نیستم به خاطر گیمپلیش ولی چون بازیشو دیدم واقعا از محیط های بازی خوشم اومد تنوع بازیم خیلی خوبه و واقعا مثال زدنیه این بازی حتی منی که ازین سبک اصن خوشم نمی یاد هم به این فکر انداخته که در آینده امتحانش کنم پس کارشو خوب انجام داده. اگر گوتی بشه واقعا ناراحت نمیشم و لیاقتشه.
که اینطور .. 🤔 .. شاید یه روزی پلی دادم . 👍
ممنون بابت نقد🌹
با این که از نقش آفرینی نوبتی اصلا خوشم نمیاد ولی شاید پلی دادم یه روز.
این بازی از روی نسخه ی ۵e بازی d&d ساختن .شاید براتون خیلی گیج کننده باشه اگه بدونه هیچ دانشی ازش بهش وارد بشید جدا از گیمپلی که مقدار خوبی پیچیدس باید در پس ذهن خودتون مثل d&d فکر کنید و موانع رو با قدر imagination بردارید مثلا شخصیت اصلی رو اتش مرده و نمی تونید زندش کنید .راه های که دارید اینه به ویزاد بگید در اون محل اب بسازه یا جادو هایی که قدرت یخ و اب دارن استفاده کنه یا به کسی که می تونه توی اتش راه بره بگید که جنازه رو برداره و بسمت امن پرتاپش کنه و بعد زندش کنید می تونید در حالت ترن بیس یا نوبتی چند نفره بعد زنده کردنش بهش potion بدید که توی یک ترن پر بشه .خیلی خوب می شد یکی یک مقاله ساده در باره ی d&d می نوشت که کانسپت های ساده بازی مثل نوبت و ac و … چی هستن و چجور حساب می شن چون نه تنها گیم های خوب دیگه ای مثل دیوینیتی و پتفایندر هم از روی d&d برداشته شدن بلکه خودش واقعا دوست داشتنی ترین گیم بورد دنیا هست .
این سیستم تاس ریختن خیلی بازی رو عمیق میکنه ، حتی ساده ترین گیم پلی هارو هم عمیق میکنه اینکه بماند
شخصا از اینکه کار یه ذره به شانس وابسته باشه خوشم میاد ، هیچوقت هیچی قطعی نیست ، ممکنه به لول کپ بازی رسیده باشی ولی یه تاس بریزی و کاری که میخوای انجام نشه و این خیلی جذابه
نمیدونم چرا نمیتونم دوست اش داشته باشم.
در بی نظیر بودن بازی شکی نیست اما من اصلا از این بازی خوشم نیومد. سلیقه اس دیگه🙂
khodas man ke ta inja bazi kardam bog tosh nadidam tarahiye menu bekhatere in ye kam pichidas chon pore option haye khast dare in iradesh nist etefaghan
نسل فینگلیش نویسا منقرض نشده هنوز ؟
فک کنم از بچگی فارسی بخونی بنویسی و ببینی بعد فینگلیش تایپ کنی
مگه بچه تگزاسی؟
فینگلیش مال دوران عهد بوق بود که یاهو مسنجر فارسی ساپورت نمیکرد
چیپ نباش 👎
be to marbot nist
pesar khob on moghe ke to mirafti madrese man chon wow bazi mikardam adat kardam khoshgelam
وقتی کلمات انگلیسی مینویسی دیگه درست بنویس bog چیه bug
“یا حتی میتوانید قسمتهای جزئیتر (!) را شخصیسازی کنید”
یعنی مثه سایبرپانکه 🙂
اینکه بازی نوبیته یکم تو ذوق میزنه
زیاد نقش افرینی نوبتی بازی نکردم ولی گیمپلیشون کاملا پتانسیل اینو داره که تکراری و حوصله سربر بشه
میدونم قراره کلی دیس بگیرم ولی اصلا نظرمو جلب نکرد
هر فرنچایزی طرفدارای خاص خودشو داره
میتونه رقیب سختی برای استارفیلد و زلدا سر گرفتن گوتی امسال باشه 🔥
Starfield رو بین این دوتا آوردی یاد اون میگه افتادم که به دلقک کنار چندتا نیروی ویژه پلیس بود.
از بین BG3 و TOTK احتمالا BG3 میبره، چون TOTK بیش از حد از نسخه قبلیش وام گرفته.
کاش استارفیلد انحصاری نمیشد که امثال شما بکوبونن بازی به این خوبیو
Starfield فوقالعاده است. ۳بار بازیش کردم. این نظراتم هم برای قبل از انتشار بازی بود.
اجازه هست از بازی خوشمون نیاد یا چون منتقدا همه ۱۰۰ می دن باید به به چه چه کنیم؟!
سبک اکشن نوبتی خیلی نچسبه. می خواد بالدرز گیت باشه میخواد فاینل فانتزی باشه.
تو کتم نمیره همچین گیم عظیمی اکشن نوبتی و سیستم گشت و گذار کلیکی داشته باشه . دیابلو ۴ بیشتر اکشنش برای من قابل قبول تره .
بازی عملن D&D ه هیچ جور دیگه ای نمیتونست این حس رو بصورت دیجیتال شبیه سازی کنه
کامنت اسپم و مهم : Ezio wanted dead 9r alive
اقا طبق اخبار دست اولی که از ویجیاتو گرفتم (یکیاز کاربراش) گفته شده که اتزیو اینجا پروفایل اشو به یه پیر مرد تغییر داده و اسمش رو هم همینطور.
نمره کم دادید توی باز یبه این وسعت طبیعی کمی باگ اکثرشون هم با اپدیت اخر رفع شدن این بازی فقط حقش ۱۰ و دیگر هیچ
بازم میشد نمره کامل رو داد باتوجه به اون حجم نکات مثبتی که بازی داره بخصوص ازادی عملش بهرحال این ضعفهای گرافیکی با اپدیتها رفع میشن و یه بازی به این وسعت و گرافیک انتظار میرفت همچین مشکلاتی (تا جاییکه شنیدم بازی ۱۷ هزار پایان مختلف داره) بهرحال هیچ بازی بی نقص نیست حتی برترینای سالهای قبل مثل الدن رینگ و رد دد و زلدا و ویچر هم مشکلات فنی داشتن اما اینقدر معرکن و نکات مثبتشون به اندک ضعفهای اغلب قابل رفعشون میچربه که چندان درست نیست ازشون نمره کم کرد.ولی خب دیگه کاریش نمیشه کرد و نقدی خوبی بود، خسته نباشید
کاش وقت داشتم بشینم پای PC با خیال راحت دل سیر سیراب بشم از این بازی یعنی من عاشق بازی هایی هستم که کات سین های جذاب دارن وار کرافت هم که بازی می کردم عاشق کات سین هاش بودم اینم که ۱۷۰ ساعت کات سین داره خوش به حال اونایی که وقت دارن میتونن با خیال راحت بازی کنن و حالشو ببرن