گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا

گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

برخی از فیلم‌ها به دلیل ماهیت داستانی و نحوه روایت آن توسط مخاطبان به‌عنوان گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته شدند.

هدف اصلی فیلم‌ها معمولاً سرگرم کردن بیننده و ارائه یک داستان با ساختار مناسب به مخاطب است. با این حال، برخی از موارد در داخل داستان می‌توانند بسیار پیچیده باشند و درک آن‌ها برای مخاطب سخت به نظر برسد که در نتیجه منجر به ناامیدی بینندگان از عدم ارتباط خوب با برخی از عناصر داستانی خواهد شد. اگرچه این لزوماً جنبه بدی نیست اما مولفه‌های زیادی وجود دارند که بینندگان را مجبور می‌کنند تا در حین تماشای فیلم بسیار زیاد تفکر کنند.

چه فیلم درباره سفر در زمان باشد و چه دنیاهای متفاوت یا صرفاً فیلمی شلوغ و پر از بازیگر، در دنیای سینما آثاری هستند که تماشای و درک آن‌ها برای بیننده‌ها واقعاً دشوار است. در ادامه این مطلب به معرفی گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌پردازیم که بر اساس نظرات کاربران در وب سایت ردیت است. همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم خباثت ذاتی (Inherent Vice) – محصول سال ۲۰۱۴

فیلم inherent vice
فیلم Inherent Vice

فیلم «خباثت ذاتی» اثری از پل توماس اندرسن است که اتفاقات آن در اواخر دهه شصت میلادی جریان دارد و داستان یک کارآگاه خصوصی هیپی به نام لری اسپورتلو ملقب به داک با بازی واکین فینیکس را دنبال می‌کند که تلاش دارد معمای ناپدید شدن عشق سابقش با بازی کاترین واترستون را حل کند.

فیلم «خباثت ذاتی» بر اساس کتابی به همین نام نوشته توماس پینچون است و اگرچه اثری لذت‌بخش است اما برخی از افراد دنبال کردن داستان آن به‌خصوص در اولین تماشا عمیقاً چالش‌برانگیز بوده است. بسیاری از افراد اظهار داشتند که تماشای این فیلم برای بار اول بسیار دشوار بوده و نتوانستند به درک خوبی از آن برسند اما با این وجود، از آن لذت بردند.

۹. فیلم من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم (I’m Thinking of Ending Things) – محصول سال ۲۰۲۰

فیلم i'm Thinking of Ending Things
فیلم I’m Thinking of Ending Things

فیلم عجیب و غریب «من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم» داستان زنی جوان با بازی درخشان جسی باکلی را دنبال می‌کند که به همراه نامزد جدید خودش با بازی جسی پلمونز به سفر می‌روند تا بتوانند از مزرعه دورافتاده پدر و مادر نامزدش دیدن کنند. همین نیز باعث می‌شود تا این زن جوان هر آنچه از قبل درباره نامزدش فکر می‌کرده را زیر سؤال ببرد که رابطه‌شان را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

فیلم «من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم» بر اساس رمانی به همین نام نوشته لین رید است که نمادهای بسیار زیادی دارد و روابط شخصی و مضامین هویت و خاطره را مورد بررسی قرار می‌دهد و همین نیز باعث شده تا این فیلم چارلی کافمن مورد پسند همه افراد نباشد و بخش عمده آن نیز به این دلیل است که این فیلم گاهی اوقات بسیار گیج‌کننده می‌شود. برخی از افراد به این موضوع اشاره داشتند که برای درک بهتر فیلم مجبور بودند تا مصاحبه‌های کارگردان را بخوانند.

۸. فیلم کله‌پاک‌کن (Eraserhead) – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم eraserhead
فیلم Eraserhead

فیلم «کله‌پاک‌کن» اولین فیلم دیوید لینچ در این فهرست به شمار می‌رود که محیطی کابوس‌وار را به نمایش در می‌آورد و تمرکز آن نیز روی یک کارگر کارخانه به نام هنری اسپنسر با بازی جک ننس است که متوجه می‌شود پدر یک نوزاد ناقص شده است.

فیلم «کله‌پاک‌کن» داستان‌سرایی مرسوم را کنار گذاشته و همین نیز سبب شده تا توسط بسیاری از کاربران ردیت به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌ها شناخته شود و بخش عمده‌ای از گیج‌کنندگی آن نیز مربوط به پایانش است. با این حال، باید گفت که این اثر به ترس از پدر و مادر بودن و ازدواج اشاره دارد و کارگردان احساسات را به روش‌های انتزاعی به بیننده منتقل کرده است.

۷. فیلم تنت (Tenet) – محصول سال ۲۰۲۰

فیلم tenet
فیلم Tenet

فیلم «تنت» از جمله فیلم‌های اخیر کریستوفر نولان به شمار می‌رود، کارگردانی که اخیراً فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) را ساخته و به روی پرده سینماها آورده است. فیلم «تنت» همانند بسیاری از فیلم‌های ساخته شده توسط این کارگردان، برداشتی جالب از مفهوم زمان را به مخاطبان ارائه می‌کند. این اثر داستان یک مأمور سابق سازمان سیا با بازی جان دیوید واشنگتن را دنبال می‌کند که یاد می‌گیرد برای جلوگیری از حمله‌ای از آینده چطور جریان زمان را دست‌کاری کند.

فیلم «تنت» نیز همانند فیلم‌های قبلی کریستوفر نولان برای برخی از مخاطبان گیج‌کننده بود، البته باید گفت که عمده این گیج‌کنندگی مربوط به قوانین بسیار زیاد و متفاوت درباره زمان در این اثر بوده است. بدون شک فیلم «تنت» یکی از گیج‌کننده‌ترین فیلم‌ها درباره زمان است و با تماشای چندین باره آن می‌توان به درک بهتری از آن دست پیدا کرد.

۶. فیلم نیویورک، جز به کل (Synecdoche, New York) – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم synecdoche new york
فیلم Synecdoche, New York

فیلم «نیویورک، جز به کل» اثری از چارلی کافمن است که درباره کارگردان تئاتری با بازی فیلیپ سیمور هافمن است که پس از اینکه همسرش و دخترش او را ترک می‌کنند، در انبار خانه خودش یک کپی اندازه واقعی از شهر نیویورک می‌سازد تا اثر جدید خودش را به روی صحنه ببرد.

بسیاری از کاربران ردیت اظهار داشتند که فیلم «نیویورک، جز به کل» برای آن‌ها بسیار گیج‌کننده بوده و برخی دیگر از افراد نیز به افسرده‌کننده بودن این اثر اشاره داشتند که باعث شده تا آن‌ها احساس پوچی داشته باشند. این فیلم سوررئالیستی که به از دست دادن هویت، مرگ و کنترل اشاره دارد، ارزش دیدن دارد، به‌خصوص اگر می‌خواهید چیزی متفاوت را احساس کنید.

۵. فیلم دشمن (Enemy) – محصول سال ۲۰۱۳

فیلم enemy
فیلم Enemy

فیلم «دشمن» اثری مهیج، روانشناختی، سوررئالیستی و نئو نوآر از دنی ویلنوو به شمار می‌رود که داستان یک استاد تاریخ به نام آدام بل با بازی جیک جیلنهال را دنبال می‌کند که در حین تماشای یک فیلم متوجه می‌شوند که بازیگر یکی از نقش‌ها بسیار شبیه به خودش است. همین نیز باعث می‌شود تا او شیفته این فرد مشابه خودش شود و به دنبال او می‌رود.

فیلم «دشمن» با پایانی به‌یادماندنی و پیامی قوی درباره خود ویرانگری و از دست دادن ترسناک هویت و فردیت، مسلماً یک فیلم پیچیده است. مطمئناً تماشای این اثر شما را به فکر فرو می‌برد و این در حالی است که ممکن است آن را متوجه نشوید و بسیاری از افراد با خواندن تحلیل آن توانستند درک بهتری از آن پیدا کنند.

۴. فیلم بزرگراه گمشده (Lost Highway) – محصول سال ۱۹۹۷

فیلم lost highway
فیلم Lost Highway

فیلم «بزرگراه گمشده» ساخته دیوید لینچ اثری مهیج و رازآلود به شمار می‌رود که دو داستان مجزا اما به هم پیوسته را بازگو می‌کند. یکی از داستان‌ها حول محور یک ساکسیفونیست به نام فرد مدیسون با بازی بیل پولمن است که متهم به قتل همسرش به نام رنه شده است و این در حالی است که داستان دیگر حول محور مکانیک جوانی به نام پی‌تر دیتون با بازی بالتازار گتی است که در شبکه‌ای از دروغ‌ها گرفتار شده است.

همانند بسیاری دیگر از فیلم‌های دیوید لینچ، فیلم «بزرگراه گمشده» نیز اثری گیج‌کننده است که بسیاری از افراد معتقد هستند که این اثر یکی از گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های این فیلم‌ساز بوده است که تماشای آن تجربه کاملاً متفاوتی را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد.

۳. فیلم بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy) – محصول سال ۲۰۱۱

فیلم tinker tailor soldier spy
فیلم Tinker Tailor Soldier Spy

فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» در روزهای تاریک جنگ سرد جریان دارد و اثری مهیج و معمایی جذابی از توماس آلفردسون به شمار می‌رود که داستان جاسوس کهنه‌کاری به نام جورج اسمایلی با بازی گری اولدمن را دنبال می‌کند که از بازنشستگی خارج می‌شود تا یک مأمور شوروی را در سازمان ام‌آی ۶ پیدا کند.

فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» یکی از بهترین اقتباس‌های ساخته شده بر اساس رمان‌های جان لی کر به شمار می‌رود و اثری جذاب و تماشایی است که باید تماشای آن نشست، فقط اینکه این اثر ممکن است بیننده را گیج کند. بسیاری از بیننده‌ها به این موضوع اشاره کردند که از ابتدا تا انتها نتوانستند به‌خوبی مسیر داستانی را دنبال کنند و برخی دیگر نیز به سراغ خواندن کتاب رفتند تا درک بهتری از فیلم پیدا کنند.

۲. فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive) – محصول سال ۲۰۰۱

فیلم mulholland drive
فیلم Mulholland Drive

بسیاری از افراد فیلم «جاده مالهالند» را گیج‌کننده‌ترین فیلم دیوید لینچ می‌دانند که احتمالاً بیشتر دیده شده و از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این فیلم عواقب یک تصادف رانندگی وحشیانه را دنبال می‌کند که منجر به فراموشی زنی با بازی لورا هارینگ می‌شود. او به همراه یک بازیگر شاد و مشتاق هالیوودی با بازی نائومی واتس در شهر لس‌آنجلس برای به دست آوردن سرنخ و توضیح جستجو می‌کند که همین نیز منجر به سفری فراتر از واقعیت و رؤیاها می‌شود.

فیلم «جاده مالهالند» با برجسته کردن رویای آمریکایی و همچنین آشکار کردن ایرادات، ظلم و ماهیت غیر قابل بخشش صنعت فیلم، اثری مهیج و تأمل‌برانگیز به شمار می‌رود که بیننده را برای مدتی به فکر فرو می‌برد. بسیاری از کاربران ردیت اظهار داشتند که پس از درک پیچش داستانی آن، به‌خوبی داستان را متوجه شدند.

۱. فیلم آغازگر (Primer) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم primer
فیلم Primer

به عقیده بسیاری از افراد فیلم «آغازگر» اثری علمی تخیلی و روانشناختی عالی‌ای است که درباره ایجاد تصادفی سفر در زمان و عواقب آن است و مطمئناً در صدر فهرست گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار می‌گیرد. اجرای پیچیده و گیج‌کننده مضامین داستانی پیچیده باعث شده تا این فیلم ساخته شین کاروت مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

نکته جالب توجه درباره فیلم «آغازگر» آن است که این اثر داستان خودش را با دقت و تفکر خوبی به اجرا درآورده و پس از اینکه به‌خوبی متوجه آن شوید، این موضوع را درک خواهید کرد. بسیاری از افراد اظهار داشتند که به‌خوبی درباره ساختار داستانی این اثر فکر شده و فقط طراحی آن به شدت گیج‌کننده است و از آن دسته آثاری است که باید چندین بار به تماشای آن بنشینید تا بتوانید واقعاً درکش کنید.


در این مطلب به معرفی گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بر اساس نظرات کاربران ردیت پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست و شما کدام فیلم را گیج‌کننده می‌دانید؟

منبع: کولایدر

راستین کولهDota2ᚱ.ᚻDalliOld fashion GAMERmeysambققنوس آسمانGBHaj_HosseinunitedMR.BADGUYپیشنروܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓArtin_Gamear🤘Mohsenj74مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)داچ پلن دِر لیندKratos77greatRmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا
گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گیج‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما - گیمفا