Resident Evil Village؛ تحلیلی کوتاه از نمادها و فلسفه
Luke 4:8 – The appeal of a simpler, “better” life is the temptation’s lure.
جذابنمایی یک زندگی سادهتر و بهتر اغوای وسوسه است.
تفسیری از انجیل لوقا
قدمی کوتاه اما متفاوت و همگام با سایههای رز در روستای Resident Evil، نشان میدهد که شرکت کپکام درواقع مفهومی فراتر از Mold (کپک) را میخواهد به ما ارائه بدهد و موضوعی اعتقادی را با هنر خویش میآمیزد. با ما همراه باشید.
هشدار اسپویل شدید!
اگر ماجرا را تجربه نکردهاید، ادامه ندهید؛ وگرنه بسیاری از پیچشهای داستانی بازی برایتان فاش میشوند.
چرا در روستا؟
قبل از شروع سایههای رز میخواهیم به این نکته بپردازیم که چرا شرکت کپکام یک روستا را به عنوان محل رخداد حادثه در نظر گرفته است.
واژه Villain یا شرور و شخصیت منفی، در آغاز معنای دیگری داشت. Villain به افرادی گفته میشد که در Villa (ویلا، خانه بزرگ روستایی) زندگی میکردند. اما پس از مدتی، متاسفانه این واژه معنای دیگری به خود گرفت و روستاییان اروپایی را موصوف بر صفت شرور کرد؛ نه به خاطر اینکه انسانهای بدی بودند، بلکه به خاطر وجهه اشرافیت شهرنشینان این تغییر در معنا رخ داد. البته این تنها مشکل روستاییان اروپا نبود؛ چون کلمه Village (روستا) نیز همخانواده واژه Villain است و این یعنی: «محل زندگی انسانهای شرور».
از طرف دیگر، عبارت دیگری نیز داریم که میگوید: «فریب دادن مردم روستا از مردم شهر آسانتر است». با صحیح یا غلط بودن اصل جمله کاری نداریم؛ اما مسئلهای که هست، این جمله را نباید بیارتباط با واژههای Villa، Villain و Village دانست. بنابراین، همان طور که صفت شرور بر افراد روستا پیوند خورده، بعید نیست که چنین عبارتی هم از طرف شهرنشینان انتشار پیدا کرده باشد. ضمن اینکه بیسوادی نیز، عامل دیگری برای شیوع این باور میتواند باشد.
همچنین، در مقایسه با شهرنشینان، اکثرا افراد روستانشین میل و تمایل زیادی به باورهای دینی و مذهبی پیدا میکنند که به دلیل زندگی در دل طبیعت و دوری از شلوغیها و تکنولوژیهای روز در شهر است.
به نظر میآید شرکت کپکام با درنظر گرفتن این پیشزمینه طولانی واژه Village، روستا را به عنوان محل رخداد حادثه انتخاب نموده، و سپس آن را با باورهای قدیمی اروپاییان قرون وسطی ترکیبش کرده است تا بهترین و منطقیترین مکان دور افتاده برای پژوهشهای مادر میرندا باشد.
چون موارد ذکر شده، با هدف شخصیت منفی داستان بازی که میخواسته با سوء استفاده از عقاید دینی مردم و خود را مریم مقدس دیگری نشان دادن، روستاییان را بازیچه پژوهشهای خود کند، مرتبط به نظر میرسند. زیرا روستایی که در Resident Evil میبینیم، همین فضای به شدت دینی را داراست.
طراحی بر مبنای سنت مسیحیت
در یکی از اتاقهای ذخیرهای که در بازی میتوان یافت، جایی شبیه محراب کلیسا (Altar) وجود دارد که تعجب مرا به شخصه برانگیخت. Altar میزی با تعدادی شمع و تصاویری از افراد مقدس دین مسیحیت محسوب میشود. نکتهای که در تصویر زیر کاملا آشکارتر است:
اکنون از حضور تصویر مریم مقدس و مسیح در دستانش بگذریم و به مادر میرندا نگاهی بیندازیم. طراحی چهره و حتی نقاب او بر مبنای باورهای دینی است که هنرمندی خاص خودش را دارد. وقتی با تصاویر مریم مقدس مقایسهاش کنیم، این مورد بهتر نمایان میگردد. جالبتر آنکه عکسهای چهار ارباب روستا یادآور سبک قرار دادن تصاویر اولیا و بزرگان دین مسیحیت است.
در کنار این موضوعات و در طول بازی، آداب مختلفی از دین دروغین و ساختگی مادر میرندا را میبینیم که دوباره همه جعل شده از مسیحیت هستند (نمیگویم که شرکت کپکام جعل کرده، منظورم چنین است که این جعل از طرف کاراکتر منفی بازی صورت گرفته). مثلا هنگامی که Ethan در محفل تعدادی از روستاییان قرار میگیرد، مراسم دعای به خصوصی را مشاهده میکنیم. در مراسم نام مادر میرندا با حالت عجز و التماس برده میشود و قداست او در نزد روستاییان را به طور واضح نشان میدهد.
مثال دیگر، مجسمههای بزهایی هستند که در روستا پراکندهاند. در بازی کاغذی را میخوانید که میگوید: «اگر این نوع مجسمهها را نابود کنید، دچار غضب مادر میرندا خواهید شد». این مورد هم نشاندهنده نفوذ و ترس از قدرت و غضب شخصیت منفی داستان بازی است.
البته شرکت کپکام در سایههای رز، یک حرکت صد و هشتاد درجهای میزند و به ما میفهماند که مادر میرندا در حقیقت موجودی ترسناکتر و غیر از نمایش دروغینش در تظاهر به مریم مقدس بودن است. شاید بگویید: «نویسندگان در داستان اصلی مطلب را متذکر شدند و تمام شد»، ولی به نظر من، در سایههای رز وحشتناکتر و اهریمنیتر به آن اشاره کرد که با سبک داستان اصلی اندکی متفاوت است.
سایههای رز
همان طور که میدانید، در داستان Shadows of Rose متوجه میشویم که رز از قدرتش شدیداً متنفر است و آرزو دارد تا عاقبت به شکلی از دست آن خلاص شود، آرزویی که موجب بدبختیهای بسیاری برای این دختر جوان گردید.
در پایان Resident Evil Village، مادر میرندا ظاهرا از بین میرود و در داستان DLC بازی دوباره باز میگردد. او باری دیگر، در صدد انجام پژوهش شکست خورده خویش (بازگرداندن دخترش Eva) است، ولی این بار روش جدیدی را در پیش میگیرد که بسیار خطرناکتر است؛ یعنی فریب رز با توهمِ یکی از ماموران کریس به نام K.
مادر میرندا تمام این مدت میداند که چه چیزی رز را تحریک میکند و با ظاهر متوهم K از عمد سوالاتی میپرسد تا ختم به هدف نهایی خودش بشود. هدف چه بود؟ کشاندن رز به درون دنیای Mold. مقداری کپک پس از نابودی ظاهری مادر میرندا استخراج شده بود که به قول K غیرواقعی، مجموعهای از خاطرات او و قطعههایی از افرادی است که نزدیکش بودهاند.
رز ابتدا شک میکند، اما سرانجام اغفال میشود و به دنیای Mold میرود. دنیایی که نهایتش نتیجهای جز برآورده شدن آرزویش هم البته داشت؛ آخر او پدرش را هم در آن دنیا ملاقات کرد.
ولی مسئلهای که ما با آن کار داریم، قصه زیبای دختر و پدر نیست. بلکه قصه همان حرکت صد و هشتاد درجه مخالف است. یعنی همان ماجرایی که شرکت کپکام در DLC بازی، دیگر مادر میرندا را یک رهبر متظاهر به آوردن دین جدید نشان نمیدهد؛ و به جای این موضوع، حقیقت وحشتناکترش را فاش میکند.
مادر میرندا نماد شیطان پلید است
تصویر زیر، فهرستی از موسیقی متن Resident Evil Village در کنار Shadows of Rose است:
عبارت هایلایت شده، موسیقی گوشنوازی است که هنگام مبارزه نهایی رز پخش میشود و همزمان، شاهد نبرد باشکوهش با مادر میرندا هستیم. اما اگر نگاهمان را با دقت بیشتری به کار ببریم، نام موسیقی را میبینیم که در خور توجه است: Eradicating Evil؛ عبارتی به معنای ریشهکنی نیروی شیطانی.
درباره واژه Devil (شیطان) ویکیپدیا میگوید:
A devil is the personification of evil as it is conceived in various cultures and religious traditions. It is seen as the objectification of a hostile and destructive force.
یک شیطان عبارت است از تجسم پلیدی و شر (نیروی شیطانی)، همان طور که در فرهنگها و سنتهای دینی برداشت میگردد. چنین موردی به عنوان جسم دادن به نیرویی شرور و نابودگر در نظر گرفته شده.
از سویی دیگر، همخوانی انجیل را در موسیقی به شکلی زیبا و موزون قرار دادهاند که این نکته میتواند دال بر نماد مادر میرندا به عنوان شیطان باشد و مسئله را مرتبط با اعتقادات ادیانی همچون مسیحیت نماید. میتوانید با گوش دادن به این موسیقی لذت بخش متوجه چنین مطلبی بشوید:
ضمن اینکه شرکت کپکام تنها به چنین مواردی اکتفا نکرده و در شیطانی نشان دادن مادر میرندا، از نظر نماد هم سنگ تمام گذاشته است. طراحیهایی که نشان دهنده مهارت طراحان بازی و آگاهی از مسائل اعتقادی هستند.
مثل استفاده از بز به عنوان مجسمه متولی و محافظ مردم روستا (Goats of Warding) که درواقع این حیوان از سمبلهای اساسی Satanism (شیطانگرایی) محسوب میشود. همچنین، تغییر چهره این شخصیت شرور در هنگام باس فایتش بسیار از نظر مفهومی معنادار است؛ ظاهری که متظاهر به مریم مقدس دیگری بود، ناگهان شیطانی میشود و نشانه چشم مشیت (Providence Eye) یا چشم همهجا بین (All-Seeing Eye) بر صورتش آشکار میگردد.
در میان اعتقادات ادیان
و حالا از طرف دیگر در داستان سایههای رز، K که توهمی “متجسم” و حیلهای از طرف مادر میرندا بود، به این دختر جوان پیشنهاد ورود به دنیای خاطرات مادر میرندا را میدهد تا از شر قدرتش راحت شود و به قول خود رز، زندگی بهتری داشته باشد؛ یک زندگی ساده، بدون دردسرهای قدرتش…
Luke 4:8 – The appeal of a simpler, “better” life is the temptation’s lure.
جذابنمایی یک زندگی سادهتر و بهتر اغوای وسوسه است.
تفسیری از انجیل لوقا
به غیر از این موارد، حکایاتی هم در ادیان مختلف داریم مبنی بر اینکه شیطان به شکل ظاهری یک انسان “تجسم” مییابد تا از شگردهای وسوسه و فریب به صورت کارآمدتری استفاده کند. به عنوان مثال، یکی از حکایتها این طور میگوید که یکی از پیامبران، به نام ابراهیم، زمانی که میخواسته فرزندش را قربانی کند، ناگهان شیطان در ظاهر انسان پدیدار میشود تا فریبش دهد، ولیکن با پرتاب سنگ ریزههایی به طرف او، شیطان را از نزد خود میراند.
ضمن اینکه در بازی دو دنیای به خصوص را میبینیم: دنیای واقعی و دنیای Mold. با استفاده از دیدگاهی خاص، میتوان این دو را نشان از جهان دنیوی و جهان معنوی در نظر گرفت. شیطان (مادر میرندا) در جهان معنوی و رز در جهان دنیوی است. طبق دیالوگها، چون رز قدرت زیادی داشته، مادر میرندا به طور مستقیم نمیتوانسته وارد میدان جهان دنیوی بشود و به رفتن در دنیای Mold وسوسهاش کند.
گویا بسیار مسئله پیچیدهتر و نمادینتر میشود؛ پس شاید نتوانم به درستی موضوع را توضیح دهم و موجب برداشت غلط بگردد. لاکن در همین حد میتوانم بگویم که قطعا مفاهیم و نمادهای تفکربرانگیز بازی برگرفته از ادیان گوناگون است، هرخط از دیالوگ واقعا بدون فکر عمیق نوشته نشده و چنین هنری از سوی کپکام قابل تحسین است.
خارج از میدان موضوع و بحث:
یکی از نکات دیگری که توجهم را جلب کرد و دیالوگ لبخندآوری بود، اولین گفت و گوی رز با پدرش به صورت غیرمستقیم است. اینکه رز میپرسد آیا او فرشته نجاتش است یا نه، «بله.» «اسمت چیست؟ جبرئیل؟… میکائیل؟…» «میکائیل (Michael).»
رز به من آموخت
طراحیها، موسیقیها و شباهت داستان با برخی مسائل و حکایتهای سنت ادیان میتواند نشان دهنده فلسفهای باشد که شرکت کپکام میخواسته در قالب یک ماجرای علمی و ترسناک ارائه دهد. یا به زبان دیگر، همان طور که در اول بحث گفتم، نگاهی متفاوت به سایههای رز نشان میدهد که شرکت کپکام، درواقع مفهومی فراتر از ماده Mold (کپک) را میخواهد به ما ارائه بدهد و موضوعی اعتقادی را با هنر خویش میآمیزد.
البته فراموش نکنید که تمام موارد ذکر شده دیدگاه شخصی بودند و اصراری بر درست بودنِ صد درصدی نیست؛ اما نظر و باورم چنین مواردی را بدین صورت دیدهاند. بدون شک، هرکسی هم آزادانه میتواند و حق دارد که برداشتی بر خلاف دید من داشته باشد یا با نظراتم مخالفت کند.
به هر وجه، بحث را با این عبارات پایان میدهم:
◀ دیگران را نمیدانم، اما رز به من آموخت… به من آموخت که لازم نیست شیطان، انسان باشد… یا شاید انسان، شیطان باشد… همیشه جایگاهی برای خطرهای وسوسه و فریب در این روزگار ناامن و سخت زندگی وجود دارد. همیشه جایگاهی وجود دارد تا متظاهران به مریم مقدس بودن از آن سوء استفاده کنند و به وسیلهاش، بر مردم روستای بیچاره و اهریمنی شده، در ظاهر لطف… و در باطن… ظلم کنند… یا به زبانی دیگر، شیطانها فرمانروایی کنند و یکیها را از عمد به جان هم بیندازند (آخر دشمنان رز تقریبا کلون (Clone) خود او بودند) …
◀ رز به من آموخت… شاید در حیات روزی انسان خطا کند و فریب شیطانصفتها را بخورد … ولیکن هنوز جای جبران و بازگشت باقی میماند و دست نخورده است … شاید سختی بکشد … اما عاقبتش رستگاری بازگشتن به حق، واقع و حقیقت است …
◀ رز به من آموخت که ممکن است زندگی چیزهایی داشته باشد که برایم قابل تحمل نیست … میخواهم از شرشان راحت بشوم … ولی باید تحمل کرد … بالاخره هرچه باشد، آدمی و چرخ دورانش همین است … و چه میدانی؟ روزگار امکان دارد که پرگارش را بچرخاند و چشمانت بر آنی که میخواستی روشن شود … یعنی معشوق ابدی … یا شاید هم همان نوری که برای همیشه میخواستی پیدا کنی و بدانی کیست …
نمیدانم. شاید هم اشتباه میکنم و رز به من چیزی نیاموخت…
«و همینک، پایان قدم کوتاهمان در روستای اهریمن مقیم را اعلام میدارم.»
نظر شما چیست؟
آیا رز به شما درسی را آموخت؟
ممنونم از همراهی شما دوستان گیمفایی عزیز
موفق باشید 🌹
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
اون سکانسی که رز نامه ی ایتن رو میخونه عالی بود.
ازRE7 زیاد خوشم نیومد ولی این نسخش حرف نداره
داداش re7 از نظر ترسناکی اوله تو رزیدنتا
از لحاظ ترسناک بودن شماره ۱ از همشون ترسناکتر بود.
Re7 و Re8 کلا دوتا دیدگاه متفاوت به قضیه دارن. Re7 تقریبا تمام تمرکزش روی وحشت بقا بود چون بعد از Re6 که کاملا دیگه اکشن بود کپکام میخواست ثابت کنه هنوزم میتونه بازیه ترسناک بسازه. Re8 اما یه میکسی از وحشت بقا و اکشن بود ( گرچه بعضی جاها مخصوصا مراحل کریس رسما اکشن بود تا وحشت بقا ). مقایسه این دوتا بازی در کل زیاد درست نیست چون با اینکه عضو یه فرنچایزن اما برای اهداف جدایی طراحی شدن که یکی کاملا وحشت بقاس و یکی بیشتر اکشن
اتفاقاً اویل ۷ خیلی بهتر بود
دوستان یک سوال دارم لطفا جواب بدید
من خیلی بازی های ترسناک انجام نمیدم و خیلی هم دوست ندارم
بنظرتون سری فرانچایز رزیدنت ایول بدرد من میخوره ؟
قطعا
نگا اویل ها هیچوقت زیاد ترسناک نیستن ( به جز ۷ البته )
اگه میتونی حتما برو
ترجیحا از نسخه ی ۴ شروع کن ( کلاسیک باشه بهتره )
بعدش دیگه ریمیک ۲ . ۳ . ۴ و…
ریمیک اویل ۴ رو بازی کن عالیه
با اینکه اکشن شده ولی طرفدارای بازی ترسناک هم قبولش دارن
اویل ۶ هم خوبه (فقط چون زیادی اکشن قاطیش کردن طرفدارا خوششون نیومده. وگرنه اکشن باز باشی حتما خوشت میاد)
صددرصد
من خودم کسی بودم که از فیلم ها و بازی های ترسناک خیلی بدم میومد (نه اینکه بترسم🗿)
ولی خب با رزیدنت ایول ویلیج عاشق ژانر ترسناک شدم
آره نسبت به اوت لست و سایلنت هیل و فناف و… کمتر ترسناکه بنظر من وارد سری بشو و لذت ببر نسخه ۵ و ۶ هم که اصلا ترسناک نیستن می تونی با اونا شروع کنی 🙂
عالی بود 👌🏻 خیلی انسان های شیطان سفتی همین روز ها تو دنیا هستن که خودشون رو مقدس و خدا جلوه میدن مثل میرندا
آمریکا ی جهان خوار…
تقدیم با عشق :
🧃🧃🧃🧃🧃🧃🧃
🧃🧃🧃🧃🧃🧃🧃
🧃🧃🧃🧃🧃🧃🧃
🧃🧃🧃🧃🧃🧃🧃
🧃🧃🧃🧃🧃🧃🧃
سلام رفیق
فکر کنم منظورش از اون شوخیای برعکس بود 😅 مثل وقتی که من دستم موبایل باشه، بعد صاحب موبایل بهم بگه هرچی خواستی ازش استفاده کن… اصن نمیخوامش… بعد یه استیکر (😐) هم میذاره یا شایدم نذاره. خب این یه طعنه برعکسه. احتمالا بنده خدا منظورش این بوده. هرچند که شیطانصفت همه جا هست. نمیخواد حتما اون ور آب یا این ور آب باشه… استثنا نداره متاسفانه 😔😔😔
ولی دست شما درد نکنه. بنده با اجازتون یه دونه از این آبمیوهها رو بردارم بزنم به بدن. تشنم بود 😁😋😋😉
ممنونم از همراهی شما 🌹
سلام آقای اسدی
به به خوشحالم آقای اسدی که کامنت من رو ریپلای زدید🌹
نمیدونم دوست عزیز شاید من بد متوجه شدم ممنون که گفتید🌹😄
چند تا آبمیوه هم برای شما سفارش دادم، بفرمایید😁:
🧃🧃🧃
اگه برداشتت این بود دیگه من حرفی ندارم بزنم
جز این استیکر 😐
اولش اشتباه برداشت کردم 🤣
منظورم به اون ور نبود به این ور بود 🤐
چه ربطی به کامنت طرف داشت:/
واقعا
از بهترین بازی های عمرم در کنار قسمت ۴ بود.کلا این فضای خاص روستا طور که ۴ و۸ دارن رو خیلی دوست دارم
منم همینطور ولی هیچی ساختمون پلیس راکون سیتی نمیشه
واقعا ! اصلا هرکی رزیدنت اویل باز باشه بهتون میگه که ساختمون پلیس راکون سیتی توی RE2 و عمارت اسپنسر توی RE یه حال و هوای دیگه ای داره
برا من به یاد موندنی ترین بخش قلعه ی اویل ۴ بود
درسته قلعه سالازار هم عالی بود 👌🏻
واقعا ویلیج یکی از بهترین داستان ها رو در بین سری رزیدنت اویل داشت هم dlc و هم پایان اصلی
داستان دی ال سی بنظر من عالی بود
به به، عجب مقاله ای. با اون قسمت نماد گرایی خیلی حال کردم
تحلیل خیلی خوبی بود مخصوصا اخرش که میگفت رز به من اموخت
ولی به نظرم یکم دیر انجامش دادید ، درکل خوب بود باتشکر
سلام بر شما یار و همراه عزیز گیمفایی
این دیرکرد همش تقصیر نویسنده (م.ص.ا) هست. بنده به هیچ وجه گناهش رو به گردن نمیگیرم 😁😁😁 هرچند که خواستیم مطمئن بشیم همه دیگه یه دست بازی رو رفتن…
ممنونم از همراهی شما 🌹
نویسنده خلاق خسته نباشی🌹
من نخوندم هنوز اما واقعا جا داره بگم
🔥Asadi on fire
این دوتا مقاله اخیری که دادید فوق العاده بوده جناب اسدی
بریم که بخونیمش
❤️🔥 and throw us on the fire ❤️🔥
سلام بر شما دوست گرانقدر گیمفایی
😍
متشکرم، لطف دارید. 🌹
پی نوشت: زنگ بزنیم آتش نشانی گیمفا آتیشو خاموش کنن فعلا خطرناکه 😅
لطفی نیست بزرگوار،واقعیته
همینجوری پیش برید❤️
اینجوری پیش برید واقعا نیاز به اتش نشانی هم میشه😁🔥
سلام و درود بر شما
ممنونم از لطف و محبتتون 🌹 سلامت باشید ❤
❤️
هر چی میره جلوتر کیفیت مقاله های اقای اسدی بالاتر میره واقعا عالی همینطور ادامه بدید
خیلی تحلیل جالب و دقیقی بود و اینکه مثل بعضی از افراد که به خاطر منافعشون سطحی نگاه می کنن و وقتی توی بازی نماد های شیطانی مثل بز و جشم جهان بین میبینن میگن آره این بازی میخواد شیطان پرستی را تبلیغ کنه و ریز نمی بینین که علت استفاده از این نماد ها چیه .
دقیقا مثل ع.ر که همش الکی گیر میده در صورتی که خودش تریلر بازی رو هم ندیده 😂
واقعا مقاله خوبی بود
در مورد نام بازی (Village) باید بگم که می دونستم یک معنای فلسفی پنهان داره اما نمی دونستم چیه و حالا متوجه اش شدم. واقعا ریزبینی نویسنده مقاله قابل تحسین بود
(همیشه جایگاهی وجود دارد تا متظاهران به مریم مقدس بودن از آن سوء استفاده کنند و به وسیلهاش، بر مردم روستای بیچاره و اهریمنی شده، در ظاهر لطف… و در باطن… ظلم کنند… یا به زبانی دیگر، شیطانها فرمانروایی کنند و یکیها را از عمد به جان هم بیندازند) این جمله یه دنیا حرف داره… یه ایرانی این جمله رو با پوست و گوشت و استخوان لمس کرده…
این بار بخوام جدی پیام بدم
واقعا نقد عالیی بود، خداروشکر مثل اون نقدایی که با گوگل ترنسلیت یا چت جی پی تی مینوشتن(مثل اون نقد بایوشاک) نبود
خسته نباشی
آدم مذهبی نیستم و دل خوشی هم از دین و مذهب ندارم …
اما مطالعه در مورد دین و مذهب ، فرقهها ، نمادگراییشون ، داستانهاشون و اینکه چطور مغز و ذهن آدما رو شسشتو میدن رو دوست دارم . یا اینکه چطور روحشون رو استثمار میکنه …
فکر کنم یکم عجیبه مگه نه ؟ چه قدر متناقض …
و آثار رسانهای که به این موارد میپردازن رو هم خیلی دوست دارم .
فیلم ، سریال ، کتاب ، بازی و …
مثلا بازی محبوب خودم نیئر اتوماتا ، اینجوری شروع میشه :
( هر چیزی که زندگی میکنه برای مرگ طراحی شده . ما برای همیشه در یک مارپیچ بیپایان از زندگی و مرگ گرفتار شدیم .
آیا این یک نفرینه ؟
خیلی دوست دارم خدایانی که ما رو به این سرنوشت محکوم کردن رو پیدا کنم و بکشمشون )
و فلسفه کلی بازی که داستان به خوبی با اون عجین شده ، راجب اگزیستاناسیالیسم و زیر سوال بردن مکاتب و مذاهب بشریه ، اینکه چطور باعث نابودی این دنیا و خدایانش شدند ( چون مجموعه نیئر دنباله سری دریکن گارد محسوب میشه ) .
و در نهایت اینکه چطور عشق ، محبت ، نفرت و تلالو احساسات ، این چرخه و نفرین رو میشکنه و در قلب فلزی اندرویدها ، روح انسانی میدمه و زندگی میبخشه …
یکم فانتزیه ، ولی به نظرم درست مثل این بازی و کاراکتراش ، ما انسانها هم زمانی به سعادت میرسیم که همدیگر رو درک کنیم ، نفرت رو کنار بزاریم و به هم عشق بورزیم ( حالا از هر نژاد و ملیت و مذهبی که هستیم ) فارق از هرگونه مسائل سیاسی ، نخنمایی و دروغ ، و اهداف پلیدانه یک عده …
و حتی محبت به حیوانات ، طبیعت ، و … هم میتونه جلوی خیلی از مشکلات و فجایع زیست محیطی رو بگیره .
وقتی که بفهمیم ، دنیا رو به من و اون ، یا ما و دیگران تقسیم نکنیم ، بلکه همه با هم یکی هستیم و ما این دنیا رو تشکیل دادیم و باید برای ادامهش با هم تلاش کنیم …
به عبارتی کل سعادت بشریت رو در زیباترین شعر استاد سخن ، سعدی شیرازی میتوان خلاصه کرد :
بنی آدم اعضای یک پیکرند ….. که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار ….. دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی ….. نشاید که نامت نهند آدمی
🌹🌹🌹❤️❤️❤️
هرکجا که هستی، دمت گرم، این جامعه به آدم های بیشتری مثل تو نیاز داره👏👏👏👏
سلام بر شما دوست گرامی گیمفایی
کم کم دیگه دارم با خوندن کامنتهای شما وسوسه میشم برم سمت NieR… فقط یه چیزی، حضور واژه شست و شوی مغزی رو کمی تا قسمتی ابری متوجه نشدم. چون خود سعدی هم عقایدی داشته و ابرازش کرده. مثلا همین “سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی…” رو اگه شنیده باشید، شعر قشنگیه.
ممنونم از همراهی شما و از اینکه نظر ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید 🌹
ممنون از پاسخ و همراهیتون آقای اسدی عزیز ❤️🌹
متاسفانه ریپلای قبیلم تایید نشد و نیومد براتون …
منظورم از اون حرف سواستفاده حکومتها ، جریانات ، و یک عده از دین و مذهب برای رسیدن به اهداف و نیات خودشونه …
وگرنه من خودم شخصا با دین و مذهب هیچکس کاری ندارم تا زمانی که فرد مقابل هم چنین درک و رفتاری داشته باشه …
از نظر من رزیدنت ایول ۸ یک شاهکار بود.واقعا از بازی لذت بردم مخصوصا وقتی در قامت کریس ردفیلد هیولا ها رو نابود میکردیم اکشن فوقالعاده بینظیری داشت
اقای اسدی داره یه جریان فکری راه میندازه
سلام رفیق
نه اشتباه نکنید. بنده حقیر میخوام فرقه سردبیریه گیمفا راه بندازم 😅 هرکی هم خیانت کرد، اکانتش بن میشه!
ممنونم از همراهی شما 🌹
عالی😍 خسته نباشی آقای اسدی 👍
واقعا مقاله جذاب و جالبی بود خسته نباشید آقای اسدی ❤️❤️
بهترین مقاله ای بود که تو این چند ماه خوندم واقعا فوق العاده اید اقای اسدی 🌹
عملا اون ماد هایی که این گیم رو به عنوان یک گیم نسبتا ترسناک نه در حد اویل۷ بود رو تبدیل کرد به یک گیم … خیلی بازی رو جوش رو برام سمی کرده بود.
طرف داشتم نگاه می کردم یهویی رفت یهویی یک مادو فعال کرد و کل گیم به سم کشیده شد.
اون از لیدی دی و دختر هاش و اون از رز که اگر فک کنم بگم بن میشم البته چندین بار در رفتم ولی خیلی خندت میگیره وقتی طرف اینقدر مریض باشه.🤣
یهویی طرف رفت همچین مادی رو فعال کرد ته خنده افتادم.
سلام و خسته نباشید آقای اسدی
مثل همیشه مقاله شمارو خوندم و لایک کردم ولی اینبار با نظرتون مخالف نیستم!
سلام و درود خدا بر شما
اون نظرتون رو دیدم. اتفاقا یکی از کاربرا این مورد رو جواب داده بود؛ دوست عزیزمون کاربر تندر استوایی بود که به نظرم قشنگ گفته بودن و یه مرسی از دور برای ایشون میفرستیم 🌹❤:
امامت اسماعیل هیچ وقت بر پایه نص نبود و دقیقا خلاف نص قرار گرفت چون امام شیشم دقیقا به خلافت ۱۲ مرد از قریش باور داشت و همه رو معرفی میکنه برای یک نقل در این مورد فقط بیش از ۲۰ طریق مختلف وجود داره، فقط یک نقل بدا در مورد اسماعیل از امام شیشم وجود داره که یکی از راویان در شرحش گفته مراد اینکه اسماعیل نخست جانشین پدرش به عنوان امام بود اما با مرگش بدا ظاهر شد که این کلام پدر اسماعیل نیست و جانشین بعدی بر اساس حرف یک راوی تعیین نمیشه! الان مثلا چه دلایل محکمی وجود داشته که نشون بده پدر اسماعیل رو جانشین خودش کرده؟
a-and-d@
ممنونم از همراهی شما 🌹
سلام
بنظرم بهتره اون موضوع اسماعیل رو ادامه ندیم چون اینجا جای مناسبی براش نیست وقتی کامنت ها حذف میشن پس نمیشه درست بحث کرد.
فقط بگم شما به زمان ثبت شدن روایت دقت کنید منظورم زمان نگارش روایت هست نه زمان نقل شدنش.
بذارید بیشتر بشکافم: فرض کنید سال ۱۸۰۰ شمسی شده و یکی روایت میکنه که : محمد صالح اسدی در سال ۱۴۰۲ گفته ….. خب آیا اون روایت میتونه دقیق و محکم باشه؟ چقدر روایت همعصر وجود داره؟ بله عدد صفر هست. جالب نیست؟ تعداد روایت های همعصر صفر هست!. بگذریم بهرحال بهتر بود نظر هردو طرف نقل میشد. بهرحال امپراطوری عظیمی داشتن و قطعا منابع زیادی توی مصر وجود داره که میتونید برای اطمینان ازشون استفاده کنید ولی خب بنظرم زیاد چیز مهمی نیست و کافی بود نظر دو جهت نقل بشه و تمام.
جناب اسدی روی اولترا تنظیم کردین دیگه همین طوری حق گویی
😂🌹❤
سلام و درود بر شما
امیدوارم حق گوییم حفظ بشه و خدای ناکرده توی راه کج نرم
ممنونم از همراهیتون 🌷🌺
نویسنده بسیار درجه یکای هستید. مطالبتون بسیار عالی و فوق العاده هستن
مگه سردبیر اقای کریمی نبود؟
گفت که پیشنهاد فروش بدن ، از گیمفا خداحافظی میکنه :))))
حالا هم رفت ؟؟؟
یا محمد حسین کریمی ما رو سرکار گذاشته بوده و اسمش علی غروبی بوده یا علی غروبی ما رو سرکار گذاشته یا آقای کریمی کلا از گیمفا رفتن .
نه، گیمفا سه تا سردبیر داره
سردبیر عوض شده ؟
محمد حسین کریمی واقعا گیمفا رو فروخت و رفت ؟
سلام و عرض ادب
ممنونم از لطف و محبتتون 🌹
ولی یه کم بیش از حد رتبه جانانهای دادید! 😅 هرموردی که بوده، طی همراهی با اساتید گیمفا یاد گرفتم و خب من که اصلا صفر بودم؛ مخصوصا جناب آقای غزالی (توی آکادمی گیمفا)، جناب آقای زاهدی و صد البته سردبیر محترم 🌷
عالی بود آقای اسدی ، خسته نباشید❤️
تیتر رو که دیدم فکر کردم آقای زرمهر نوشته
این نسخه از هر لحاظ کامل بود خیلی لذت داشت برام مخصوصا اینکه با زیرنویس رایگان فارسی تجربه کردم
دی ال سی رز هم میخوام برم🎈💕
عجب مقاله ای بود دست مریزاد 👌👌
ماشالله رگباری تحلیل میکنید اقای اسدی ایشالله همیشه سالم باشید
سلام بر شما یار و همراه همیشگی
ممنونم از لطف و محبتتون؛ همچنین. ان شاءالله شما هم همیشه سالم و تندرست و موفق باشید.
پی نوشت: رگباری یعنی خیلی تند بود؟ 😅
کم کار بودید جدیدا زید مطلب میزارید
Long long ago
I went searching for berries
Within the darkness
Cold and silent
A voice called out to me
👌🌹
یکی از بهترین نسخه های رزیدنت اویل البته بجز قسمت کارخونه و سولدات ها
استاد اسدی😄🤍🌹
مثل همیشه گل کاشتید….
متاسفانه بدلیل نداشتن گرافیک درست قادر به بازی کردن بازی نشدم همچنان…ایشالا بتونم بازی کنم،شاید رز به منم چیزی بیاموزد!😄
سلام بر دانیال بزرگ 🌹
استاد!؟؟؟؟ یا خدای بالا سر! نه بابا من شاگردم 😅
آخی 😰 منم امیدوارم که ان شاءالله یه روز حتما این اثر هنری رو تجربه کنید
ممنونم از همراهی شما 🌷
بزرگوارید نفرمایید،ایشالا🌹
این بازی از نظر داستانی اتفاقا تا جایی که من خبر دارم خیلی ضعیف و سطحی بود.در فوق العاده بودن بازی شکی نیست ولی بازی چیزی به اسم داستان نداشت حداقل نه به اون شکل که کسی بخواد انقدر زوم کنه روش.
یعنی یک درصد فکر کن کپکام این چیز ها حالیش باشه.بازی تخیلی هست و مثل هر داستان دیگه گشتن از این کتاب و اون کتاب و این سایت و اون سایت یه چیزی در اوردن چسبوندن به هم و رسیدن به این.
جدای از تم تخیلی و ترسناک و غیره.اکثر بازی ها و انیمه های ژاپنی رو بگردی یک همچین چیز هایی پیدا می کنید چون اکثرا تم هایی میسازن که شبیه واقعیت نیست و همونطور که گفتم همه جا دنبال رفرنس یا هر چی اسمش رو میزاری می گردن تا به یک چیزی برسن..حالا فکر کردی طرف فیلسوف و غیره است ؟… نه بر عکس خیلی هاشون اصلا نمی دونن اون چیزی که تو بازی گذاشتن اصلا چی هست..
این به روستا رفتن این نسخه هم که فقط به این دلیل بود که میخواستن همون تم نسخه ی چهارم رو بیارن رو رزیدنت اویل ۷ که حالا رسیدن به همچین چیز هایی و کلا این بازی میگم از هر نظر ازش تعریف کنن از نظر داستانی من ندیدم کسی ازش تعریفی کرده باشه.
دوستان عزیز بابت اسپم معذرت میخوام اما من تازه این گیمو دانلود کردم وقتی میرم تو گیم یه چیزی میاد crash error نمیزاره وارد گیم بشم کسی راه حلی داره؟
سلام بر شما دوست عزیز گیمفایی
مطمئن بشید که دایرکت ایکس سیستمتون ۱۲ باشه.
دکمه ویندوز با R رو بزنید، یه پنجره باز میشه به نام Run.
بنویسید dxdiag و بعد هم دکمه Enter
یه کم صبر کنید تا یه پنجره باز بشه به نام DirectX Diagnostic Tool
بعد زبانه Display رو از اون بالاش انتخاب بفرمایید (ممکنه دوتا باشه؛ مثلا من هم intel دارم، هم nvidia. یکیش GPU اصلی و قویتر موقع گیمینگ هست بسته به سیستم عاملتون.)
حالا از قسمت Drivers (در زبانه Display) نگاهی بیندازید به Feature Levels.
اگر عدد ۱۲ رو ندیدید، یعنی سیستمتون از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی نمیکنه. (0_12 یا 1_12 مثلا)
البته مشکل کرک هم میتونه باشه. ریپک دیگهای رو دانلود کنید شاید جواب داد.
امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم. هرچند که اگه اطلاعات بیشتری بدید، بهتر میتونم کمک کنم.
تشکر بابت راهنمایی🙏❤️
ممنون بابت زحمتی که کشیدی نویسنده عزیز🌹🌹👍👍
رزیدنت اویل ویلج واقعا علی بود ولی از اون مرحله ی عروسکه واقعا متنفرم خیلی بد بود ولی بقیه اش عالی بود
زیبا بود آقای اسدی 🌹
آقا خسته نباشید دو تا مقاله آخرتون فوقالعاده بودن پر قدرت ادامه بدین جناب اسدی عاشق قلمتون شدم
آقای اسدی مقاله خیلی خوبی بود خسته نباشید 🌹🌹🌹🌹
چند روزه دارید مقاله میذارید، چه مقاله هایی
لذت بردم ممنون
اول خسته نباشید بگم به آقای اسدی بخاطر این مقاله فوق العاده زیبا و بخاطر قلم جذابشون.💙
دوم خواستم یه پیشنهاد بدم واسه تمام مقاله های گیمفا از جمله همچین مقاله ای و نقد و بررسی بازی ها که اگه تو قالب ویدیو باشن و صدایه منتقد باشه، جذابیت کار خیلی بیشتر میشه.
سلام بر شما یار عزیز گیمفایی
سلامت باشید؛ ممنونم از لطف شما 🌹🌸
پیشنهاد خوبیه. ولی صدای منتقد رو بیخیال 😅 ! این همه صدای خوشگل و تودلبرو توی جهان هست، پس چرا صدای من باشه؟ 😂 میدم دست یکی دیگه خوش صداتر و خوشتیپتر از خودم. اینجوری خیلی بهتره. 😁😉
ممنونم از همراهی شما 🌹
این دی ال سی انقدر در وجود ادم نفوذ میکنه که اخرش اشکت درمیاد دیالوگ ها انقدر زیبا پدر عاشق محافظ که حتی بعد مرگ هم مواظب دخترش کپکام استاد باورهای دینی رو به شکل هنری بسیار هنری در قالب مجسمه یا نقاشی تابلو یا طراحی زیبا محیط در داستان به صورت جذاب به مخاطب نشون میده و ادمو مجبور میکنه تحقیق کنه و وقتی نتیجه رو منوجه میشی میفهمی که چرا کپکام بهترین در ساخت ماندگاری یه فرانچایز دویل می کرای پر از این فکت ها هست البته تندروها یه تحلیل بسیار تندی به دویل می کرای دارن بیشتر بخاطر نسخه سوم که اون در عربی نوشته روش یا اویل چهار ارم فرقه اون در که شبیه در مسجدالنبی هست من اصلا دوست ندارم اینجور تصور کنم ذهنیتم رو از لذت داستان فرانچایز مورد علاقمون سیاه کنم میگم بدون منظور بوده رزیدنت اویل هفت هم وقتی داستان رو با فکت هاش متوجه بشی تو عمق داستان بری انقدر لذت میبری که میخای تموم نشه بازی همون رویه داستان خودش عالیه اصلا اون صحنه که جک واقعی وقتی ایتن تو دل اون قارچ گرفتار شده تو ذهنش تصویر جک واقعی میبینه اصلا یه حالی میشی وقتی میگه ایتن خانواده من ازاد کن خواهش میگنم یا دست نوشته ها داخل بازی عکسها رو میبینی جک خانوادش خوب بودن از شانس بد کشتی و اویلین میان تو امارت و زمین های بیکر ها واقعا جک بیکر یکی از بهترین انتاگونیستها هست خیلی بی نظیر یه روانی که از هیچ جنایتی دریغ نداره در جسم شیطانی البته و صداش مخاطب رو مبخکوب میکنه که الان ار کجا میخواد بیاد و اییییییتن گفتنش وای where are you boy ترس اضطراب همه وجودت میگیره و بعد اویل هشت هم که دبگه مشخص قصر زیبا با معماری گوتیک لیدی و دخترانش که پشت اون همه زیبایی و مجسمه ها و دکور اشرافی لوکس داستانها هست از هر جا بوی خون مرگ میاد ترس فرانگشتاینی رو دقیقا به مخاطب القا میکنه البته هشت ترسناک نیست نوع ترسش فرانکشتاینی هست به نظر من (البته به غیر از خانه عروسگ سازی و معما زیبای مانگن و اون جنین که دنبالت هست )و اخر مرحله خانه عروسگ سازی هم ترسناک تموم میشه کپکام کلا یه گالری هنری هست از نویسندگی موسیقی گرافیگ بحث گرافیک و فنی همه چیز کپکام بی نظیره موسیقی دویل می کرای مخصوصا نسخه سومش قدیمی نمیشه کپکام وجودش ماندگاری صنعت گیم
سلام بر شما دوست عزیز گیمفایی
ممنونم بابت اینکه نظر و فکر ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
ولی خودمونیم… وای وای… آره… اون جنینه خیلی وحشتناک بود 😨😨😨
اول آدم میگه: “عهههههه! صدای بچه اومد! پس یعنی تموم شد دیگه! Ethan رسید به بچش…” بعد یهو از توی تاریکی قرمزی، هیولا وارد میشود و از خجالتمان درمیآید… 😟😟😟
ولی تعقیب و گریز شیرین و درعین حال سختی بود. صد رحمت به Tyrant و Nemesis!
ممنونم از همراهیتون 🌹
خدایی مقالات آقای اسدی حرف نداره
هیچ جا مشابهش پیدا نمیشه
بازی خوبی بود من که طرفدار رزیدنت نیستم بدم نیومد
آقای اسدی خسته نباشید 🙏🌹
مقاله رو کامل خواندم میشد تحلیلی طولانی باشه ولی بنظرم من بهترین کار رو کردین تحلیلی کوتاه
.
Village و Villain رو من نمیدونستم اصلا بهش فکر نمیکردم
.
دچار غضب مادر میراندا خواهید شد واقعا جالب بود
این نمادها و ادیات خیلی وقته در دنیای ما هستن و دارن راه خودشون رو ادامه میدن
یه سوال رزیدنت ویلیج ترسناک تره یا رزیدنت ریمیک ۲؟
سلام و درود بر شما
ریمیک ۲ ترسناکتر هست. اما Village بیشتر با اتمسفر کار میکنه تا جامپ اسکر. هرچند که لحظات ترسناکی هم داره؛ مثل تعقیب و گریزی شبیه به سیستم Nemesis اما وحشتناکتر.
ولی باز هم ریمیک ۲ از نظر ترس بهتره، چون جامپ اسکر بیشتری داره.
🌹🙏🌸