بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

فیلم The Flash که به عنوان اقتباسی از کمیک مشهور فلش‌پوینت شناخته می‌شود، با تغییراتی عجیب و غریب محصولی ناامید کننده را روانه سینماهای جهان کرده است.

کمیک فلش‌پوینت یکی از مشهورترین کمیک‌های تاریخ می‌باشد که نه تنها وقایعی حماسی و شگفت‌انگیز را به تصویر کشید، بلکه دنیای دی‌سی را نیز متحول کرد که حتی امروزه نیز تاثیر آن را در دنیای کمیک مشاهده می‌کنیم. کمیکی که پس از روند فاجعه‌بار دنیای سینمایی دی‌سی، به عنوان منبع الهامی برای فیلم The Flash (فلش) در نظر گرفته شد تا بلکه سران استودیو دی‌سی بتوانند اشتباهات ۱ دهه گذشته خود را جبران نمایند.

در حالی که فیلم The Flash بر روی کاغذ از کمیک فلش‌پوینت الهام گرفته است اما این اقتباس سینمایی نه تنها سنخیت چندانی با وقایع کمیک نام برده شده ندارد، بلکه همچنان در گردابی از مشکلات کارگردانی و نویسندگی گرفتار شده که چه در بحث نمرات و چه در بحث فروش، شکست دوباره‌ای را برای دنیای سینمایی دی‌سی به ارمغان آورده است.

با این حال در نظر گرفتیم تا در این مقاله به ۱۰ تفاوت کلیدی فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت پرداخته و ببینیم که سران استودیو دی‌سی چه نتیجه‌ای را برای مهمترین پروژه دنیای سینمایی دی‌سی رقم زده‌اند.

توجه داشته باشید که مواردی از این مقاله می‌تواند وقایع فیلم The Flash را اسپویل نماید.

نبرد بین آکوامن و زن شگفت‌انگیز

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

یکی از مهمترین نکات کمیک فلش‌پوینت، رویارویی خونین بین زن شگفت‌انگیز و آکوامن می‌باشد که به جنگ تمام عیار مردم سرزمین‌های تمیسکیرا و آتلانتیس منجر شده است.

داستان این رویارویی به رابطه عاطفی بین پرنسس دایانا و آکوامن مربوط می‌شود که به مرگ ملکه مرا منجر می‌شود. این اتفاق منجر به جنگی ویرانگر بین نیروهای تمیسکیرا و آتلانتیس می‌شود که عملاً جهان را در معرض نابودی قرار خواهد داد. این اتفاق مهم، حماسی و تاثیرگذار نه تنها در فیلم The Flash به تصویر کشیده نشده است، بلکه شخصیت زن شگفت‌انگیز نیز تنها حضوری بسیار کوتاه و افتخاری داشته و آکوامن نیز در دنیایی که بری آلن وارد آن می‌شود، هرگز متولد نشده و امپراتوری آتلانتیس هیچ پادشاهی ندارد.

تاثیرات جنگ بین مردمان تمیسکیرا و آتلانتیس

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

همانطور که در مورد قبلی اشاره کردیم، جنگ بین مردمان تمیسکیرا و آتلانتیس تاثیرات بسیاری بر جهان می‌گذارد به شکلی که تمام دنیای دی‌سی را در بر می‌گیرد.

طبق این جنگ، مردم سرزمین تمیسکیرا بر سر جزیره بریتانیا ادعای مالکیت کرده، تمامی ساکنین آلاسکا از بین رفته و تنها عده‌ای آندد (زامبی) از آن‌ها باقی مانده، نیروهای نازی کشور برزیل را تسخیر کرده و گوریل‌ها تمامی کشورهای جنوبی قاره آفریقا را به کنترل خود درآورنده‌اند. در فیلم The Flash نه تنها هیچ کدام از این اتفاقات به وقوع نمی‌پیوندد، بلکه بری آلن به دنیای Man of Steel (مرد پولادین) بدون سوپرمنی قدم می‌گذارد که ژانرال زاد نابودی‌های بسیاری را به بار آورده است.

جایگزینی سوپرمن با سوپرگرل

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

در جریان کمیک فلش‌پوینت شاهد هستیم که سوپرمن به عنوان زندانی تمام زندگی خود را در حبس نیروهای ایالات متحده آمریکا گذرانده است و به سبب دوری چندین و چند ساله از خورشید، پوستی فرسوده و بدنی بسیار لاغر دارد که در نهایت توسط بری آلن آزاد شده و به جنگ میان تمیسکیرا و آتلانتیس پایان می‌دهد.

در یکی از معدود نکات مثبت فیلم The Flash شاهد هستیم که ساشا کال به طرز هنرمندانه‌ای جایگزین سوپرمن هنری کویل شده و با الهام از وقایع فلش‌پوینت، برای سال‌های متوالی در زندان به سر برده تا در نهایت توسط بتمن و فلش رهایی پیدا کرده و با پوشیدن لباس نمادین خاندان خود، به متحد بری آلن بدل گشته و راهی نبرد بر علیه ژنرال زاد و نیروهایش می‌شود. با این تفاوت که برخلاف سوپرمن، سوپرگرل در جلوگیری از شرارت‌های ژنرال زاد ناموفق بوده و نمی‌تواند تهاجم همه‌جانبه وی را خنثی نماید.

وجود همزمان ۲ بری آلن

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

در رویداد فلش‌پوینت، بری آلن وارد دنیای جدیدی شد که در حقیقت جایگزین خود دیگرش در دنیایی متفاوت شد و خاطرات و شخصیت مشترکی را بهره گرفت و شاهد هیچ بری آلن دومی در این داستان نبودیم.

با این حال در فیلم The Flash زمانی که بری آلن به دنیایی جدید وارد می‌شود، با نسخه جدیدی از خود روبرو می‌شود که مادرش کشته نشده و زندگی عادی و آرامی را می‌گذراند که حتی تبدیل به ابرقهرمانی به نام فلش نیز نشده است. بری آلن دنیای سینمایی دی‌سی به نسخه دیگر خود کمک کرده تا به “اسپید فورس” دسترسی پیدا کرده و از توانایی‌های فرابشری بهره‌مند شود تا بتواند در کنار بتمن و سوپرگرل، در برابر تهدید ژنرال زاد ایستادگی نماید.

بازگشت به مسیر آغازین دنیای سینمایی دی‌سی

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

فیلم Man of Steel آغازگر دنیای سینمایی دی‌سی به شمار می‌رود که مسیر این مجموعه را خوب یا بد، ترسیم نمود.

برخلاف کمیک فلش‌پوینت که عملاً تمامی اتفاقات را از نو آغاز می‌کند، فیلم The Flash با حذف کردن شخصیت سوپرمن، به نقطه آغازین دنیای سینمایی دی‌سی یعنی فیلم Man of Steel بازگشته و این سوال را مطرح می‌کند که “در نبود سوپرمن، ژنرال زاد چه بر سر سیاره زمین خواهد آورد؟”. سوالی که منجر به وقایع غیرمنتظره در خط زمانی جدید فیلم The Flash شده و شرارت‌های ژنرال زاد را بیش از پیش به معرض نمایش می‌گذارد.

تمرکز بیش از حد بر روی مقوله جهان‌های موازی

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

کمیک فلش‌پوینت در حالی که با ایده جهان‌های موازی سر و کار داشت اما بری آلن را وارد یک خط زمانی جدید کرد و تمام اتفاقات نیز در همان خط زمانی به وقوع پیوست که در نهایت به خلق دنیای جدیدی منتهی شد که هنوز هم ادامه دارد.

با این حال در حوزه سینما با قضیه متفاوتی روبرو هستیم. به سبب محبوبیت ایده جهان‌های موازی و بهره‌گیری آن توسط استودیو مارول، دی‌سی نیز بیکار ننشست و تمام تمرکز تبلیغات فیلم The Flash را حول محور همین ایده قرار داد. ایده‌ای که باعث شده تا شاهد اشاره به شخصیت‌های گوناگونی همچون سوپرمن کریستوفر ریو، نیکلاس کیج و باقی ابرقهرمانان سابق سینما و تلویزوین دی‌سی باشیم. ایده‌ای که به سبب بهره‌گیری از جلوه‌های بصری فاجعه‌آمیز و نبود هیچ منطق داستانی، نه تنها جلوه مثبتی پیدا نکرده، بلکه بالعکس می‌تواند موجب خشم و نارضایتی طرفداران دی‌سی نیز بشود که در فروش این فیلم نیز تاثیر منفی به سزایی گذاشته است.

عدم حضور ریورس فلش

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

شخصیت ریورس فلش یکی از مشهورترین ابرشرورهای کمیک‌های دی‌سی می‌باشد که نقشی تعیین کننده و بسیار مهم در کمیک فلش‌پوینت داشته و باعث رقم خوردن اتفاقاتی شوکه‌کننده می‌‎شود.

در اتفاقی ناامید کننده و عجیب اما در فیلم The Flash نه تنها ریورس فلش حضور ندارد و تنها در حد یک اشاره باقی می‌ماند، بلکه عملاً مرگ نمادین مادر بری به دست وی نیز به حاشیه رانده می‌شود. در حرکتی بسیار عجیب‌تر نیز استودیو دی‌سی به جای آن که شخصیت ریورس فلش را وارد داستان نماید، نسخه دیگر بری آلن را به فلشی خبیث تبدیل کرده که نه تنها سنخیتی با شرارت‌های ایوبارد ثاون ندارد، بلکه به عنوان خبیث اصلی فیلم The Flash نیز هیچ ارزشی در نزد مخاطب نداشته و احتمالاً به زودی از یادها فراموش خواهد شد.

عدم حضور سایبورگ

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

سایبورگ در جریان وقایع فلش‌پوینت نقش اساسی داشته و پس از مرگ چندین و چند تن از اعضای لیگ عدالت، او به ابرقهرمان اصلی ایالات متحده آمریکا بدل گشته و شخصاً با رئیس جمهور در ارتباط می‌باشد.

در دنیای سینمایی دی‌سی اما پس از حواشی ری فیشر و واکنش تند وی بر علیه جاس ویدون و سران کمپانی برادران وارنر، حضور سایبورگ در فیلم The Flash به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود و در نتیجه نیز بخش بزرگی از وقایع فلش‌پوینت نمی‌توانست در اقتباس سینمایی آن به تصویر کشیده شود. سران دی‌سی نیز با تغییراتی در فیلم‌نامه، بتمن مایکل کیتون را جایگزین سایبورگ کرده تا او عملاً مسئولیت ایفای نقش ۲ قهرمان را بر عهده بگیرد که در مورد بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

حضور نسخه‌های دیگر بتمن

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

اصولاً هیچ یک از قهرمانان اصلی کمیک‌های دی‌سی، روایت ارزشمند و قابل اتکایی در دنیای سینمایی دی‌سی نداشتند که شخصیت بتمن با هنرنمایی بن افلک نیز شامل آن می‌شود.

یکی از ماندگارترین وقایع کمیک فلش‌پوینت، زمانی است که بری آلن به شهر گاتهام دنیای جدید قدم گذاشته و با توماس وینی روبرو می‌شود که فرزندش، بروس وین کشته شده و همسرش نیز به سبب همین اتفاق به جنون دچار شده است و به عنوان بتمنی سراسر خشم و درد، وقایع تاثیرگذاری را رقم می‌زند. در فیلم The Flash اما نه تنها پتانسیل داستانی توماس وین تمام و کمال هدر می‌رود، بلکه شاهد بازگشت مایکل کیتون در قامت بتمن دنیای جدیدی هستیم که زندگی مشقت‌باری را تجربه کرده و تا حدودی از توماس وین برای به تصویر کشیدن درد و غم وی الهام گرفته شده است. در کنار او نیز شاهد بتمن دیگری هستیم که در پایان مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

پایان‌بندی فیلم The Flash

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

پایان‌بندی کمیک فلش‌پونیت نه تنها می‌تواند احساسات هر مخاطبی را جریحه‌دار نماید، بلکه دنیای جدید دی‌سی را نیز به زیبایی و منطق پایه‌گذاری می‌کند. جایی که بری آلن یک دست نوشته از توماس وین را به نزد بروس برده و بتمن همیشه جدی و قاطع دی‌سی با مطالعه این نوشته که خاطره مرگ پدرش را یادآور می‌شود، به گریه افتاده و از بری آلن بابت این یادگاری تشکر می‌کند.

با این حال در فیلم The Flash به سبب عدم حضور توماس وین و بهره‌گیری از پتانسیل داستانی وی، پایان‌بندی بسیار عجیب و احمقانه‌ای را شاهد هستیم که به ما یادآور می‌شود دنیای سینمایی فعلی دی‌سی هیچگاه بوی منطق و آرامش را به خود نخواهد دید. جایی که بری آلن پس از تجربه وقایع مختلف و سر و کله زدن با ژنرال زاد و نسخه شرور خود، وارد دنیای جدیدی می‌شود که میزبان بتمنی می‌باشد که حتی خود بازیگرش نیز از به یاد آوردن آن احساس شرم کرده است. بتمن جرج کلونی که در سال ۱۹۹۷ شاهد اکران فیلم اختصاصی وی بودیم که به حدی فاجعه‌بار و ناامید کننده بود که اقتباس‌های سینمایی بتمن را برای سال‌های متوالی به خواب فرو برد. این که بری آلن به دنیای بتمن جرج کلونی قدم بگذارد، نه تنها هیچ سنخیتی با کمیک فلش‌پوینت ندارد، بلکه حتی از سوی طرفداران نیز چنین اتفاقی خواسته نشده بود و مشخص نیست که پشت چنین ایده احمقانه‌ای، چه منطقی وجود داشته است.


آیا فیلم The Flash را تماشا کرده‌اید؟ این فیلم می‌تواند دنیای سینمایی دی‌سی را احیا نماید؟ آیا در مقابسه با کمیک ارزشمند و خاطره‌انگیزی همچون فلش‌پوینت، می‌توان ارزشی برای فیلم The Flash قائل شد؟ دلیل این حجم از انتقادات به نسبت به فیلم The Flash چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)'BoyshhDARKSIREN77Pop_StarCorvoMehdi10FBig BossPro gamer

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا
بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی تفاوت‌های فیلم The Flash و کمیک فلش‌پوینت - گیمفا