رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا

رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال black mirror

قسمت‌های مختلفی در فصل ششم سریال Black Mirror وجود داشتند که برخی از آن‌ها با درون مایه این سریال فاصله زیادی داشتند.

سریال آینه سیاه (Black Mirror) یکی از سریال‌های برجسته به شمار می‌رود که در پنج فصل گذشته خودش توانسته قسمت‌های بسیار تأمل‌برانگیز و محشری را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد. این سریال آنتولوژی از سرویس آنلاین نتفلیکس، بر محوریت تکنولوژی، استفاده از فناوری‌ها در آینده و مشکلات ناشی از تکیه یا وابستگی بیش از حد روی آن‌ها است.

با این حال، فصل‌های اخیر سریال آن طورکه باید نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و این موضوع را می‌توان به صراحت درباره فصل پنجم آن گفت. با این حال، امید بسیار زیادی برای فصل ششم سریال وجود داشت، چراکه بیننده‌ها و طرفداران بیش از چهار سال منتظر این فصل تازه سریال «آینه سیاه» بودند.

با وجود انتظارهای بسیار بالا از فصل ششم سریال «آینه سیاه»، تمام قسمت‌های این فصل جدید همگی خارق‌العاده و تماشایی نیستند و برخی از آن‌ها در زمینه کیفیت و اجرا نسبت به بقیه تفاوت دارند. از همین رو، قصد داریم تا در این مطلب به بررسی و رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال «آینه سیاه» بپردازیم. همراه با ما باشید.

نکته قابل‌تأمل درباره قسمت‌های فصل ششم سریال «آینه سیاه» این است که برخلاف فصل‌های قبلی که همه قسمت‌ها عمدتاً از درون مایه کلی سریال پیروی می‌کردند و بیشتر بر محوریت تکنولوژی بودند، این فصل از سریال علاوه بر اینکه قسمت‌های تکنولوژی محور را ارائه می‌دهد، گریزی نیز به ژانرهای دیگر همچون جنایی و ترسناک دارد و همین نیز فصل ششم سریال را متفاوت کرده، تفاوتی که هم خوب و هم بد است.

تنوع قسمت‌های فصل ششم سریال «آینه سیاه» سبب شده تا بیننده‌ها و طرفداران شاهد داستان‌های جذاب و جالبی در ژانرهای مختلف باشند و فصل برای آن‌ها روندی تکراری نداشته باشد. از سوی دیگر، بیننده‌های این سریال بیشتر به دنبال تماشای داستان‌های تکنولوژی محور هستند که قابل‌تأمل باشند و آن‌ها را به فکر فرو ببرد. در هر صورت، این تصمیم خالق سریال بوده که در فصل تازه به سراغ ژانرهای تازه برود و در ادامه نیز قسمت به قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم و به این موضوع اشاره خواهیم کرد که آیا پرداختن به ژانرهای دیگر نتیجه مثبت داشته است یا خیر.

۵. قسمت میزی دی (Mazey Day)

فصل ششم سریال black mirror
قسمت ۴ فصل ششم سریال Black Mirror

چهارمین قسمت از فصل ششم سریال «آینه سیاه» با نام «میزی دی» عرضه شده است. این قسمت از جمله همان قسمت‌های متفاوت این فصل سریال به شمار می‌رود که قبل‌تر به آن اشاره کردیم. این قسمت داستان پاپاراتزی‌ها را دنبال می‌کند که سعی دارند هر طور که شده بتوانند عکس‌هایی را از زندگی خصوصی سلبریتی‌ها بگیرند و از این راه پولی به جیب بزنند.

در حالی که پاپاراتزی‌ها از این طریق به دنبال پیشرفت در کار خودشان هستند، باعث ایجاد مزاحمت برای سلبریتی‌ها می‌شوند. در حقیقت، بخش ابتدایی این قسمت سریال توانسته به‌خوبی این موضوع را برجسته کند و این جنبه از زندگی سلبریتی‌ها را برای مخاطبان به نمایش بگذارد و انتقادی نیز نسبت به آن داشته باشد.

ززی بیتز در این قسمت از سریال نقش یک پاپاراتزی را بازی می‌کند که از این کار خسته شده اما به دنبال آن است تا در آخرین کار خودش، پول خوبی به دست بیاورد و برای همیشه این کار را کنار بگذارد. با این حال، همه چیز آن طور که به نظر می‌رسد، ساده و راحت نیست. این قسمت از سریال توانسته به‌خوبی اکشن و تعلیق را با یکدیگر ترکیب کند و سرعت خوبی نیز به داستان ببخشد.

با اینکه بخش اول فیلم توانسته انتقادهای اجتماعی خوبی را ارائه کند، بخش دوم آن این گونه نیست و این بخش نتوانسته از زمینه‌سازی‌های صورت گرفته در بخش اول به خوبی بهره ببرد. این در حالی است که پیچش داستانی پایان قسمت نیز اصلاً جالب نیست و بیننده را شوکه نمی‌کند. از سوی دیگر، این پیچش باعث می‌شود تا این قسمت از فصل ششم فاصله بسیار زیادی از ماهیت سریال «آینه سیاه» بگیرد و شباهتی به قسمتی از این سریال نداشته باشد و بیشتر شبیه به قسمتی از یک سریال ترسناک و سوپرنچرال به نظر برسد.

جدای از اینکه قسمت «میزی دی» اصلاً شباهتی به قسمتی از سریال «آینه سیاه» ندارد، اجرای این قسمت نیز ضعیف بوده و سازندگان نتوانستند آن طور که باید داستان آن را به‌عنوان یک داستان فراطبیعی و مهیج به نمایش بگذارند. به همین دلایل، این قسمت در رده پنجم رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال «آینه سیاه» قرار می‌گیرد.

۴. قسمت دریاچه هنری (Loch Henry)

فصل ششم سریال black mirror
قسمت ۲ فصل ششم سریال Black Mirror

نسبت به قسمت «دیزی می»، قسمت «دریاچه هنری» بیشتر در دنیای «آینه سیاه» جای می‌گیرد و می‌توان بیشتر آن را همسو با درون مایه کلی این سریال آنتولوژی سرویس آنلاین نتفلیکس دانست. این قسمت از سریال داستان مستندساز جوانی را دنبال می‌کند که به زادگاه خودش می‌رود تا مستندی ساده بسازد اما تصمیم می‌گیرد این مستند را حول محور قتل‌های رخ داده در گذشته این شهر متمرکز کند.

قسمت «دریاچه هنری» که دومین قسمت از فصل ششم سریال «آینه سیاه» است به‌خوبی داستانی رازآلود و جنایت واقعی را برای مخاطبان جای می‌دهد که در ابتدا اصلاً همسو با کلیت این سریال نیست اما در پایان می‌توان به‌خوبی ارتباط آن با این سریال را مشاهده کرد. داستان‌سرایی بسیار قوی و همچنین کاراکترهای گیرا سبب شده تا این قسمت سریال بتواند بیننده را به خودش جذب کند. این در حالی است که بازیگران به‌خوبی توانستند از پس نقش‎‌های خودشان بربیایند.

پیچش بزرگ و خارق‌العاده این قسمت نیز توانسته هم بیننده‌ها را شگفت‌زده کند و هم آن‌ها را به وحشت بیندازد. البته نبود تکنولوژی‌های آینده محور ممکن است برای برخی از بیننده‌ها جالب نباشد اما این قسمت در پایان خودش شهوت توجه و قدرت ناشی از دست یافتن به جوایز را مورد انتقاد قرار می‌دهد. از سوی، این اثر روند تغییر داستانی واقعی برای اینکه بتوان یک فیلم یا سریال پربیننده ساخت را نیز مورد انتقاد قرار داده است، کاری که واقعاً به ماهیت و کلیت این سریال نزدیک است.

۳. جوآن آدم بدی است (Joan Is Awful)

فصل ششم سریال black mirror
قسمت ۱ فصل ششم سریال Black Mirror

اولین قسمت از فصل ششم سریال «آینه سیاه» بازتابی منحصربه‌فرد و جالب از دنیای سرویس‌های آنلاین است و از استعاره‌های مختلفی استفاده کرد تا داستانی تازه و جدید را در دنیای «آینه سیاه» برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. این قسمت از سریال، داستان جوآن را دنبال می‌کند که زندگی‌اش توسط یک سرویس آنلاین شبیه به نتفلیکس به نام استریم‌بری به یک سریال تبدیل شده است.

در حقیقت، جوآن با پذیرفتن شرایط و مقررات استریم‌بری، با ساخت این سریال موافقت کرده و او هیچ کاری نمی‌تواند در رابطه با آن انجام بدهد. این اثر توانسته به‌خوبی مفهوم تکنولوژی پیشرفته و برجسته خودش را در آینده‌ای نه‌چندان دور به نمایش در بیاورد و داستانی قابل‌تأمل و جالب را درباره کیفیت و جایگاه زندگی خصوصی انسان بازگو کرده است.

حضور بازیگران برجسته و توانمندی همچون انی مورفی، سلما هایک و مایکل سرا سبب شده تا قسمت اول فصل ششم سریال «آینه سیاه» بسیار جذاب و جالب‌توجه باشد و این موضوع در کنار داستان جالب و گیرای آن نیز جذابیت این قسمت را بیشتر کرده است. طنز بیشتر به کار رفته در داستان نیز توانسته این قسمت را متفاوت کند اما باید گفت که نویسنده‌ها نتوانستند آن طور که باید این خطوط داستانی را به‌خوبی توسعه بدهند و از طنز آن برای خلق دیالوگ‌های جالب بهره ببرند.

قسمت «جوآن آدم بدی است» یکی نزدیک‌ترین قسمت‌ها به ماهیت سریال «آینه سیاه» است و توانسته برداشتی متفاوت از مسائل روز را بازگو کند و انتقادهایی نسبت به این مسائل داشته باشد. این قسمت توانسته پیشرفت هوش مصنوعی در زمینه نویسندگی، تهیه‌کنندگی و تدوین محتوا را مورد انتقاد بدهد، حتی اگر سازندگان نتوانستند این انتقادها را به شکل مهیج و تأمل‌برانگیز قسمت‌های خارق‌العاده گذشته سریال «آینه سیاه» انجام بدهند.

۲. قسمت اهریمن ۷۹

فصل ششم سریال black mirror
فصل ششم سریال Black Mirror

اهریمن ۷۹ (Demon 79) یکی دیگر از قسمت‌های متفاوت فصل ششم سریال «آینه سیاه» محسوب می‌شود که داستان آن مربوط به تکنولوژی نیست و داستانی متفاوت را به نمایش در می‌آورد. با وجود اینکه این قسمت نیز از کلیت و ماهیت این سریال فاصله دارد اما همچنان اثری جذاب و جالب‌توجه به شمار می‌رود.

این قسمت توانست داستان خودش را در سبک و سیاق فیلم‌های ترسناک کلاسیک دهه هفتاد بازگو کند که باعث لذت‌بخش شدن آن نیز شده اما نباید از این مسئله گذشت که سبک دهه هفتاد این قسمت اصلاً هیچ ارتباط و معنایی نسبت به داستان و پیام آن ندارد. قسمت «اهریمن ۷۹» به مسائل نژادپرستی می‌پردازد و موضوعات تأمل‌برانگیزی را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

برخلاف اکثر قسمت‌های سریال «آینه سیاه»،‌ قسمت «اهریمن ۷۹» یک داستان فراطبیعی را بازگو می‌کند. با وجود اینکه می‌توان از این مسئله چشم‌پوشی کرد اما باید گفت که این قسمت نتوانسته جریان خودش را تا پایان حفظ کند و همین نیز از تأثیرگذاری آن کم کرده است. با این حال، نقش‌آفرینی بازیگران اصلی آن و همچنین جذبه بین آن‌ها سبب شده تا این اثر جالب‌توجه باشد و بیننده بتواند به آن جذب شود.

البته باید گفت که عدم تمرکز نویسنده‌ها رو مسائل مهم و همچنین موارد که باعث جذاب شدن قسمت‌های برتر سریال «آینه سیاه» شدند، سبب شده تا این قسمت از تبدیل شدن به قسمتی فوق‌العاده و درخشان باز بماند. از سوی دیگر، با اینکه این قسمت نسبت به بسیاری از قسمت‌های سریال «آینه سیاه» متفاوت است و ممکن است برای برخی از افراد جالب‌توجه باشد اما نباید فراموش کرد که بیننده‌ها، سریال «آینه سیاه» را به‌خاطر پرداختن آن به تکنولوژی‌های آینده محور می‌شناسند و انحراف سریال از این مسیر می‌تواند باعث ریزش مخاطبانش شود.

۱. قسمت آن سوی دریا (Beyond the Sea)

فصل ششم سریال black mirror
قسمت ۳ فصل ششم سریال Black Mirror

قسمت «آن سوی دریا» سومین قسمت از فصل ششم سریال «آینه سیاه» است که بسیار خلاقانه به نظر می‌رسد و توانسته در مقایسه با دیگر قسمت‌های این فصل، داستانی گسترده و فراگیر را بازگو کند که بیننده را درون خودش غوطه‌ور می‌کند. مفهوم اورجینال و جذاب این قسمت نیز روی تکنولوژی‌ای نوآورانه و متفاوت تمرکز دارد و همین نیز حس تعلیق و اکشن خوبی ایجاد کرده است.

البته باید اظهار داشت که این قسمت از همین داستان تکنولوژی محور خودش استفاده کرده تا بیشتر روی جنبه‌های انسانی کاراکترها متمرکز شود و ماهیت حسود و خشن انسان را به رخ بکشد. این در حالی است که نقش‌آفرینی درخشان بازیگران همچون آرون پال، جاش هارتنت و کیت مارا و جذبه میان آن‌ها سبب شده تا بیننده‌ها به‌خوبی جذب آن‌ها و در ادامه داستان شوند.

قسمت سوم فصل ششم سریال «آینه سیاه» داستانی سرراست را از ذات بد انسان‌ها روایت می‌کند که به زیبایی ساخته شده و از شروع تا پایان گیرا و جالب به نظر می‌رسد. با اینکه ممکن است برخی از افراد نسبت به این قسمت انتقادهایی داشته باشند و برخی از خطوط داستانی آن را قابل پیش‌بینی عنوان کنند اما باید گفت که قسمت سوم در میان تمام قسمت‌های فصل ششم از همه خلاقانه‌تر و جذاب‌تر بوده و بیشتر به ماهیت اصلی سریال نزدیک است. همین نیز سبب شده تا قسمت سوم بهترین قسمت فصل ششم سریال «آینه سیاه» باشد.


در این مطلب به بررسی و رتبه‌بندی قسمت‎های فصل ششم سریال «آینه سیاه» پرداختیم. با اینکه قسمت‌های فصل ششم متنوع‌تر هستند و گاهی اوقات با فاصله گرفتن از ماهیت و کلیت این سریال، داستان‎‌هایی در ژانرهای دیگر همچون فراطبیعی و جنایی را بازگو می‎کنند اما باید گفت که بیننده‌ها و طرفداران انتظار دارند که این سریال بیشتر به مسیر اصلی خودش وفادار بماند و داستان‌های نوآورانه، خلاقانه و خارق‌العاده حول محور تکنولوژی را به نمایش در بیاورد.

منبع: گیمفا

PS GamerراستینDARKSIRENBig BossThe last Elden ringابومسلم

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • من قسمت اول رو دیدم :
    گرمایش زمین ، مردی که دامن پوشیده ، لگبت، فمنیسم، مرد سفیدپوست شیطانی برتری طلب، سیاهپوست مظلوم، مردانگی سمی،دایورسیتی
    همه ترند های روز رو باهم تیک زده بود! انگار که داستان نداشت این مباحث رو داده بودند دست نویسنده گفته بودن حالا حول و محور این ترند ها یک داستان اضافه کن!
    که البته نتفلیکس اگر اینجوری نمیکرد باید تعجب میکردم یاد روزگاری بخیر که نتفلیکس این سریال رو نخریده بود به خیر خیلی خوب بود اونزمان..
    اصلارغبتی ندارم ادامه قسمت هاشو ببینم خالا نمیشه یخورده کمتر عقایدشونو توی چشم بیننده فرو کنن؟
    یاد اون سمت ریک و مورتی افتادم که که مورتی فیلمنامه سرقتی مینویسه برای نتفلیکس توئیست در توئیست در توئیست بود! البته اون رییک و مورتی بود خدای داستانویسی اینم مثل اون بود فقط خیلی احقانه شده بود و پر از حفره !

    Dota2Fume knightOld fashion GAMERMMDجان قماربازHannaHگکو پلنگی (دکتر گیمفا)LeonSkennedyaliow🖤james McCaffrey
  • aliow گفت:

    با کمال احترام به نظرم دیگه به این سریال در حال حاضر داره خیلی بی دلیل توجه میشه اونم تازه شش فصل گذشته ولی یهو ترند میشه . نمیگم بده ولی خدایی خیلی خوبم نیست در این حد که تو وب میگن

  • esmaaiel گفت:

    این الآن Black Mirror بود یا American Horror Story ؟!؟!؟!
    آخه گرگنما و قاتل سریالی چه ربطی به Black Mirror دارن!!!!
    فصل ۶ کاملاً از مضمون و محتوای اصلی سری Black Mirror فاصله گرفته! به غیراز ۱-۲ قسمت بقیه اپیزودها هیچ ربطی به ماهیت مجموعه بلک میرور ندارن.

  • HannaH گفت:

    وقتی اسم سریال آینه سیاه هست، طبعا باید محتوا با اسم سریال جور دربیاد و روی خطرات تکنولوژی تمرکز کنه. من اپیزود اولی رو دیدم و به نظرم حرفش رو‌بسیاررواضح و خوب تعریف می کرد. نمی دونم در ادامه چی می شه اما فصل قبل خیلی بالا و پایین داشت. اما به جز این سریال هم چیزی با این تم نیست.

  • Ruby گفت:

    قسمت ۳ متوسط رو به پایین بود بقیه افتضاح

  • در فصل های قبلی یک قسمت راجع به گیمسازی بود در دهه نود فکر کنم، همون که ال اس دی مصرف کرد خیلی خوب بود و تا ابد یادم میمونه آنقدر داستان و روایت جذاب و جالبی بود

  • ALI_199729 گفت:

    سریال اورریتد. قسمت یک فصل شش رو دیدم فهمیدم چه مزخرفی ساختن.

    saltayzen
رتبه‌بندی قسمت‌های فصل ششم سریال Black Mirror - گیمفا