صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده

ایلیا عسگری
۱۸:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

در نخستین قسمت از صندلی داغ تحریریه بخش سینما به سراغ یکی از نویسندگان فعال سایت رفته‌ایم که مطالب مفیدی را برای کاربران گیمفا تهیه می‌کند.

با سلام و عرض ادب خدمت کاربران دوست داشتنی گیمفا که همیشه حمایت‌هایشان را نسبت به ما بروز داده و در هر شرایطی کنار ما حضور داشته‌اند. پس از بازخوردهای مثبتی که صندلی داغ تحریریه بخش بازی‌های ویدیویی گیمفا دریافت کرد و درخواست‌های بی‌شمار شما کاربران عزیز، بالاخره به سراغ بخش تحریریه سینما آمده‌ایم تا بتوانیم با اعضای این بخش بیشتر آشنا شویم.

به همین مناسبت نیز در نخستین صندلی داغ تحریریه سینما، به سراغ آقای علی محمدپناه رفته‌ایم که حدود ۲ سالی می‌شود که با گیمفا همکاری داشته و تاکنون مطالب بسیار جذاب، خواندنی و مفیدی را برای شما کاربران به ارمغان آورده است. نویسنده، مترجم و خبرنگاری که او را به صندلی داغ امروز دعوت کردیم تا با شخصیت و علایق وی آشنا شده تا نظر وی را در مورد جنبه‌های مختلف مدیوم‌های سرگرمی جویا شویم.

در ادامه این صندلی داغ جذاب و خواندنی با ما همراه باشید.

سلام علی جان به اولین قسمت از صندلی داغ تحریریه سینما خوش اومدی. کاربران حسابی درخواست داشتن تا تحریریه این بخش از وبسایت هم بشینه روی صندلی داغ که قرعه افتتاحیه‌اش به نام شما افتاد. حال و احوالت چطوره؟ اگه دوست داری یه معرفی از خودت به کاربران سایت بگو.

سلام دارم خدمت همه کاربران گیمفا که همیشه ما رو همراهی و حمایت می‌کنن.
اهل شهر کاشمر از خراسان رضوی ام و متولد ۱۳۷۴ و کارشناسی رشته مهندسی نرم افزار.

خیلیم عالی. خب قبل از این که بریم سراغ سوالای اصلی میخوای از خودت بگو. آیا همچنان درس میخونی؟ علاقت به ترجمه و نگارش مطالب سینمایی از کی شروع شد؟ به خاطر علاقه وارد این مسیر شدی؟ جدای این مبحث، علایق دیگه‌ای هم داری مثل ورزش، کتاب یا هر چیز دیگه‌ای؟

من تو مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و مقاطع بالاتر رو ادامه ندادم.
تقریبا میشه گفت از سن ۱۷ سالگی پیگیر دنیای سینما بودم و فیلم و سریال‌های زیادی رو دیدم.
همین علاقه‌ام به سینما باعث شد تا به سمت ترجمه و نگارش مطالب سینمایی برم که الان حدود ۴ یا ۵ سالی هست که مشغول به همین کارم و الان هم نزدیک به دو سال تو گیمفا فعالیت دارم.
علاقه نقش بسیار مهمی تو کار نویسندگی داره و مطمئنا من هم به این کار علاقه‌مندم و اینکه تو بخش سینما فعالیت دارم هم این علاقه رو چندان میکنه.
به جز سینما، تو یه مقطعی پیگیر فرمول یک بودم و الان هم هستم اما بیشتر به فوتبال علاقه دارم.

موفق باشی. دنبال کردن علایق تو این دوره و زمونه کار سختی شده که خیلی خوبه میبینم کاری رو انجام میدی که دوست داری. تو فوتبال طرفدار کدوم تیمی؟

از بچگی طرفدار استقلال بودم و الان هم هستم.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

پس آبی پوشی. لیگای اروپایی رو هم دنبال میکنی؟ اونجا تیمی هست که طرفدارش باشی؟

لیگای اروپایی هم پیگیر هستم و بازی‌های مهم رو حتما می‌بینم و بیشتر بازی‌های لیورپول رو دنبال می‌کنم.

خب بریم سراغ سینما. قطعا باید فیلم و سریال زیاد دیده باشی. آثار مورد علاقت رو میتونی نام ببری؟ تو هر حوزه فیلم و سریال، چه دسته از آثاری رو بیشتر از بقیه علاقه داری؟ آیا سریالی هست که الان در حال دنبال کردنش باشی؟

فیلم و سریال زیاد دیدم و نمیشه همه آثار مورد علاقه رو اینجا گفت اما به شخصه از آثاری که بتونند من رو شگفت‌زده یا شوکه کنند یا به وجد بیاورند، بیشتر لذت می‌برم.
فیلم ۱۲ Angry Men از همین آثاره که با اینکه خیلی قبل دیدمش اما همچنان من رو به فکر مشغول می‌کنه.
فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind
فیلم Dr. Strangelove
فیلم Mad Max: Fury Road
فیلم Goodfellas
فیلم Saving Private Ryan
سریال‌هایی همچون The Leftovers، فصل اول Westworld، فصل اول True Detective، سریال Chernobyl و سریال Band of Brothers رو هم خیلی دوست داشتم.
تازگی نیز سریال Black Mirror رو دیدم و قصد دارم سریال Succession رو شروع کنم

به نظر میرسه که جزو طرفداران شبکه HBO باشی درسته؟ چون سریال‌هایی که نام بردی اکثرشون از اون شبکه نشات گرفتن. البته که HBO استانداردهای بالایی برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی داره و نمیشه منکر این قضیه این شد.

البته. اچ‌بی‌او در زمینه سریال واقعا عملکرد بسیار خوبی داره و شاهکارهای زیادی رو ساخته.

زمانی که میخوای به تماشای اثری بشینی چه مواردی برات اهمیت داره؟ اسم عوامل و بازیگرانش؟ ژانرش؟ نمراتش؟ بازخوردهایی که دریافت کرده؟ و این که کارگردان و بازیگر مورد علاقت شامل چه افرادی میشن؟ آیا کمپانی خاصی هست که پیگیر اخبار و پروژه‌هاش باشی؟ فیلم مورد انتظاری داری طی ماه‌های پیش رو؟

در زمینه سریال دیدن بیشتر به این توجه می‌کنم که ژانر و داستان اثر همسو با علاقه‌ام باشه یا کلا جذاب به نظر برسه و سعی میکنم یک یا دو قسمت از سریال رو ببینم و اگه بتونه من رو جذب خودش کنه، مطمئنا ادامه‌اش میدم و زیاد خودم رو درگیر نمرات و بازخوردها نمی‌کنم.
البته در زمینه فیلم نمیشه این کار رو کرد و بیشتر به عوامل سازنده اثر و بازخوردهایی که بیننده‌ها ازش داشتن توجه می‌کنم. میشه گفت تو انتخاب فیلم نسبت به سریال سخت‌گیرترم.
کارگردان یا بازیگر بزرگ ممکنه یک فیلم بد داشته باشه یا یک بازیگر یا کارگردان ناشناخته بتونه شما رو شگفت‌زده کنه. به همین دلیل نیز زیاد به اسامی بازیگرا یا کارگردان‌ها برای انتخاب فیلم یا سریال توجه نمی‌کنم.
اما برخی کارگردان‌ها همچون کریستوفر نولان و دیوید فینچر از جمله فیلم‌سازهایی هستند که حتما آثارشون رو می‌بینم و مطمئن هستم که از دیدن فیلم‌های اونها لذت می‌برم.
بیش از همه منتظر فیلم Oppenheimer و فیلم Mission: Impossible 7 هستم و منتظرم ببینم فصل دوم سریال The Bear مثل فصل اول جذابه یا نه.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

یکی از مسائلی که شاید اشتباه جا افتاده باشه بین عموم مردم این هست که برفرض تحریریه سینما، باید از صبح تا شب بشینه پای فیلم و سریال و زمان زیادی از روز و هفته خودش رو به این موضوع اختصاص بده. نظرت درباره این طرز فکر چیه؟ و خودت تا چه حد برای دیدن فیلم و سریال وقت میذاری و آیا شده که بخاطر یک مقاله یا مطلب خاصی، بشینی به پای دیدن یک اثر خاص؟ اگر که این مسئله برات اتفاق افتاده میتونی اسم مقاله رو نام ببری که کاربران بدونن کدوم یکی بوده؟

مسلما بچه‌های تحریریه فیلم‌ها و سریال‌ها رو دنبال می‌کنند اما اینکه بگیم یه فرد باید حتما همه آثار رو دیده باشه، دیدگاه غلطیه. چون حتی فیلم‌بازترین فرد هم نمی‌تونه ادعا کنه که همه فیلم‌ها و سریال‌ها رو دیده.
من سعی می‌کنم که فیلم‌ها و سریال‌های تازه رو ببینم. مثلا فیلم جان ویک ۴ یا سریع و خشن ۱۰ رو پس از منتشر شدن دیدم، حتی با اینکه دیگه فرنچایز سریع و خشن اون جذابیت قبلاً رو برام نداره.
کلا مطالب اختصاصی گیمفا طوریه که من نویسنده نشستم فیلم یا سریال رو دیدم و بر اساس اونها شروع به نوشتن مقاله و مطلب کردم. مثلا همین مقاله «مولتی‌ورس کلیشه جدید دنیای سینما» که تازه منتشر شده رو با توجه به دیدگاهم نسبت به این ترند تازه دنیای سینما نوشتم و تمام فیلم‌های نام برده شده توی مقاله رو دیدم.
مطلب ویدیو اختصاصی؛ تفاوت‌های فیلم جان ویک ۴ با فیلم‌های قبلی
مطلب بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ابرقهرمانی ۲۰۲۲ به انتخاب گیمفا
مطلب بهترین سریال‌های جدید سال ۲۰۲۲ به انتخاب گیمفا
مطلب نقد فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania | نامتمرکز ولی سرگرم‌کننده
و همه مطالب «آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم»
از جمله مطالبی هستند که ابتدا فیلم یا سریال رو دیدم و بعد مطلب رو نوشتم.

حالا که درباره وقت گذاشتن پای مطلبی که قراره بنویسی و ترجمه کنی صحبت کردیم، دوست دارم بدونم که تو تمام مدتی که داخل وبسایت مشغول بودی، کدوم مقالت رو بیشتر از همه شخصا علاقه داشتی؟ و آیا واکنش‌ها و تعداد لایک و دیسلایک نسبت به مطالبت برات تا چه انداره اهمیت داره؟ آیا کامنت کاربران رو میخونی و یا گاهاً بهشون پاسخ دادی؟ آیا واکنشی بوده بین نظرات که مثلا شوکه‌ات کرده باشه؟

نظر کاربران گیمفا خیلی مهمه و باعث میشه من بتونم مطالب بهتری بنویسم یا ترجمه کنم، مطالبی که مورد پسند اونا باشه. پس برای همین سعی می‌کنم کامنت‌ها رو بخونم و در صورت نیاز پاسخ بدم.
شخصا مطلب «ویدیو اختصاصی: فلسفه مرگ در سینما» رو خیلی دوست داشتم چرا که واقعا خودم این موضوع رو در فیلم‎ها یا سریال‌های خیلی زیادی دیدم و گاهی اوقات واقعاً برام آزاردهنده بوده.

تو زمینه ژانر ابرقهرمانی که امروزه بحثش حسابی داغه و داخل مقاله “مولتی ورس کلیشه جدید دنیای سینما” هم بهش اشاره کرده بودی، اصلا خودت شخصاً علاقه‌ای به این ژانر داری؟ طرفدار کدوم سمتی مارول یا دی‌سی؟ کدوم فیلم و یا سریال ابرقهرمانی رو بیشتر دوست داری؟ قهرمان یا شرور مورد علاقه‌ای داری؟ دنیای سینمایی کدوم رو میپسندی و به کدوم انتقاد داری؟ یا که بیشتر خواهان آثار نسبتا متفاوتی مثل The Boys هستی؟ به نظرت این ژانر به اشباع رسیده؟ میتونی برامون توضیح بدی نظرت در این باره رو؟

علاقه زیادی به ژانر ابرقهرمانی ندارم ولی تقریباً اکثر آثار بزرگش رو دنبال می‌کنم، چه از استودیو مارول و چه از دی‌سی. بیشتر کاراکترهای دی‌سی مثل شخصیت بتمن و جوکر رو می‌پسندم که متأسفانه اقتباس‌های خوب زیادی از دی‌سی ساخته نشده.
سریال Watchmen و فیلم Joker از جمله آثاری هستند که از دیدنشون واقعا لذت بردم چرا که داستان بهتر و متمرکزتری داشتند و بیش از حد روی جنبه‌های کمدی یا اکشن‌های غیرمنطقی تکیه نکردند، مسئله‌ای که امروزه در بسیاری از آثار ابرقهرمانی چه در دی‌سی و چه در مارول دیده می‌شود.
اینکه گفته می‌شود ژانر ابرقهرمانی اشباع شده دلیلش این است که نویسنده‌ها دیگر خلاقیت به خرج نمی‌دهند یا اینکه استودیوها این ریسک را نمی‌کنند تا فیلمی متفاوت بسازند و همه بیشتر سعی دارند فیلم‌های عامه‌پسند بسازند تا سودآوری خودشان را تضمین کنند.
مثلا همین سریال The Boys رویکرد متفاوتی را نسبت به دیگر آثار ابرقهرمانی در پیش گرفته و موفق هم بوده. در صورتی که استودیوها و نویسنده‌ها از این حالت ایمن خود خارج شوند و دست به خلاقیت بزنند، مطمئنا طرفداران این ژانر می‌توانند شاهد آثار جذابی و تازه‌ای باشند.

راستی دیدم که مطالب مرتبط با انیمه هم کار کردی. مدیومی که خیلی بزرگ و گستردس. شخصاً به این مدیوم علاقه داری؟ انیمه مورد علاقت چیه؟ چه ژانری رو دنبال میکنی؟ اگه بگن بین فیلم و سریالای عادی که میبینی یا انیمه یکی رو انتخاب کن، تصمیمت چیه؟

همانطور که گفتی دنیای انیمه واقعا شگفت‌انگیز و بی‌انتها است و با اینکه از دیدن انیمه لذت می‌برم اما میشه گفت تو این بخش تازه اول راه قرار دارم.
انیمه Attack on Titan که احتمالا خیلی‌ها دیدن رو دیدم و واقعا از جهان‌سازیش لذت بردم. از دیدن انیمه One-Punch Man هم خیلی لذت بردم و مشتاق فصل سومش هستم.
انتخاب بین فیلم و سریال لایو اکشن یا انیمه خیلی سخته اما اگر مجبور بودم من لایو اکشن رو انتخاب میکردم.

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

یه دیدگاهی که وجود داره و داخل کامنت‌های مرتبط با مطالب انیمه هم بارها دیدیم این هست که انیمه مختص افراد کم سن و سال یا کسایی هست که روحیه کودکانه‌ای دارن. میخوام نظرت رو راجب چنین دیدگاه غلط و شاید حتی توهین آمیزی رو بدونم. به نظرت انیمه در کنار مدیوم سینما و تلویزیون در چه جایگاهی قرار میگیره و تو بحث کیفی تا چه اندازه قابل رقابت بوده؟ آیا مباحثی که تو مدیوم انیمه مطرح و بهش پرداخته میشه، نسبت به سینما و تلویزیون ارجحیت داره یا نه؟

کاملا با این دیدگاه مخالفم. چون انیمه فراتر از اون چیزی است که بهش کودکانه گفت. داستان‌های خارق‌العاده و شگفت‌انگیزی تو دنیای انیمه روایت شده که بسیار بالغانه و تأمل‌برانگیز بودند و این موضوع رو میشه تو انیمه‌های سینمایی و سریالی مشاهده کرد. انیمه نیز مانند سینما یا تلویزیون قابل احترام است و آثار درخشانی در این رسانه ساخته شدند که با برخی از بهترین فیلم‌ها یا سریال‌ها برابری می‌کنند.
البته اینکه انیمه را با فیلم یا سریال مقایسه کرد، کار اشتباهی است چراکه هر کدام سبک و سیاق متفاوتی دارند که باید در نظر گرفت. همانطور که در دنیای سینما یا سریال، آثار تأمل‌برانگیز زیادی وجود دارند که توانستند مباحث و موضوعات تأمل‌برانگیزی را مطرح و به خوبی به مخاطب منتقل کنند،‌ در دنیای انیمه نیز همین گونه است. این در حالی است که همانند سینما، انیمه‌های ناموفقی نیز ساخته شدند که زیاد از لحاظ داستانی برجسته نبودند.

یکم بخوایم از خارج جدا بشیم و بیایم سمت داخل کشور، سینما و تلویزیون ایران رو دنبال میکنی؟ به نظرت سطح کیفی نسبت به همین دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در چه وضعیتی قرار گرفته؟ این که آثار سطحی و پوچ زیاد شدن، باعث افت کیفیت سینمای ایران شده؟ فیلم و سریال مورد علاقه ای داری از داخل؟ یا این اواخر دیده باشی و خوشت اومده باشه؟

زیاد پیگیر سینمای ایران نیستم و فیلم و سریال‌های جدید رو دنبال نمی‌کنم. شاید دلیلش همین باشه که این آثار نسبت به دهه‌های قبلی پیشرفت چندانی نداشته و جذاب نیستند، حداقل برای من.

میخوام یسری کلمه بگم، واکنشت موقع دیدن این کلمه‌ها هر چی که هست بگو. چیزی که با دیدن اون اسامی تو ذهنت میاد.

جان ویک

اکشن اعلاء و جذاب

اصغر فرهادی

فیلمساز درجه یک

اوپنهایمر

مورد انتظارترین فیلم ۲۰۲۳

تایتانیک

جیمز کامرون دوست داشتنی

فرانسیس فورد کاپولا

خالق شاهکاری ماندگار

محمدرضا گلزار

هیاهوی مجازی

سینما

جایی که رویاها به تصویر کشیده می‌شوند

باکس آفیس

فروش زیاد لزوماً به معنای فیلم خوب نیست

انیمه

دنیایی رنگارنگ و بی حد و مرز

جوکر

بهترین شخصیت شرور

گیمفا

جایی برای علاقه‌مندان به گیم و سینما

حالا که تقریباً داریم به پایان صندلی داغ میرسیم میخوام نظرت رو درباره وضعیت حال حاضر سینمای جهان مطرح کنی. طی سال‌های اخیر کلی حاشیه مثل طلاق جانی دپ از امبر هرد و جنجال و جنگ و رقابت و … داشتیم. به نظرت سینمایی که دهه‌های طلایی رو پشت سر گذاشته، الان وضعیتش چجوریه؟

به نظرم همه گیری کرونا تاثیر قابل توجهی در دنیای سینما داشت. دهه ۲۰۱۰ واقعا دهه عالی از نظر فیلم و سریال بود و آثار درخشانی عرضه شدند.
اما شروع دهه ۲۰۲۰ چندان درخشان نبوده و امیدوارم در ادامه این روند تغییر کند.

یه خسته نباشید بهت میگم و ۲ تا سوال پایانی هم اینکه به عنوان اولین نفر از تحریریه سینما، صندلی داغ رو چطور توصیف میکنی؟ و درباره تیمی که داری باهاش همکاری میکنی چه حرفی برای گفتن داری؟ به عنوان سخن پایانی خوشحال میشیم که حرفی صحبتی تو دلت هست یا میخوای با کاربران گیمفا در جریان بذاری رو برامون بگی.

واقعا وقتی صندلی داغ بخش گیم رو دیدم خوشحال شدم چرا که کاربران می‌توانند بیشتر با نویسنده‌ها و اعضای تحریریه آشنا بشوند و حالا می‌توانند با بچه‌های بخش سینما هم آشنا شوند.
من و بچه‌های بخش سینما همگی تلاش داریم تا بتوانیم بهترین مطالب رو برای کاربران گیمفا به ارمغان بیاریم و امیدواریم از این مطالب لذت و استفاده ببرند.

با تشکر از آقای علی محمدپناه که وقتش رو در اختیار ما قرار داد تا بتونیم گپ و گفتمان جذابی رو با ایشون داشته باشیم.

در پایان باید بگوییم که کاربران نیز در بخش کامنت‌ها می‌توانند با آقای علی محمدپناه گفت و گو کرده و سوال‌های خودشان را مطرح نمایند تا ایشان نیز در صورت تمایل به آن‌ها پاسخ دهند.

Mehdi10FnobodySina7294Omid_FshjokerDARKSIRENCameraManYellow-samuraiRebel2292ژنرال اردک𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Final seyedاوردک تک تک ورژن حقیقی77امیر حسینThe last Elden ringانسانMahyarMsmv-alkalineHaj_Hosseinmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا
صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

صندلی داغ سینماگیمفا (قسمت اول): علی محمدپناه، نویسنده - گیمفا