آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا
آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا
آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا
آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن

آرمان زرمهر
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 17:30
آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

در این مقاله قصد داریم مبحث المان‌های اکشن در ژانر وحشت را زیر ذره‌بین گذاشته و به تجزیه، تحلیل و چگونگی استفاده از آن در این ژانر بپردازیم.

تا امروز در کنار هم به مباحث مختلفی در ژانر وحشت پرداختیم اما مدت‌ها بود قصد داشتم به بررسی یکی از ابعاد ژانر وحشت بپردازم که نظرات مختلفی حول محور آن وجود دارد. المان‌های اکشن یکی از بخش‌های اصلی هویتی ژانر وحشت مخصوصا وحشت بقا محسوب می‌شوند که البته طی دهه‌ی اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. المان‌های اکشن همانند یک شمشیر دو لبه هم می‌توانند المان‌های ترس بازی را تقویت کرده و مکمل آن‌ها باشند و هم می‌توانند به کلی آن‌ها را متلاشی کنند و در این بین تنها یک خط بسیار باریک فاصله است.

در ادامه به تجزیه‌ی انواع اکشن در عناوین ژانر وحشت خواهیم پرداخت و به صورت موردی بررسی خواهیم کرد که آیا واقعا اکشن یک نیاز برای آثار وحشت است یا اینکه بهتر است همچون بسیاری دیگر از بازی‌های امروزی در این ژانر پر هیاهو به کلی کنار گذاشته شده و صرفا به ترس پرداخته شود.

ترس چیست؟

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

قبل از اینکه وارد موضوع مورد بحثمان شویم بهتر است اول از همه این سوال را مطرح کنیم که اصلا ترس چیست؟ در زبان ساده ترس واکنش ما انسان‌ها و بسیاری دیگر از موجودات زنده به وقایع و اتفاقاتی است که باعث می‌شود خطر یا تهدیدی را نسبت به خود احساس کنیم. حس ترس با وجود اینکه لزوما ممکن است برای بسیاری خوشایند نباشد اما تغییراتی که در بدن ما ایجاد می‌کند به راستی فوق‌العاده است! در وهله‌ی اول زمانی که می‌ترسیم مکانیزم دفاعی بدن ما به کلی ساختار عصبی و روانی ما را تغییر می‌دهد و حالت بقا یا به اصطلاح Survival Instinctرا فعال‌سازی می‌کند.

طی این حالت فرد با توجه به شرایط، ممکن است حالتی تهاجمی پیدا کرده و به سمت خطر هجوم ببرد یا اینکه سعی می‌کند تا جای ممکن و به هر روشی که می‌تواند از خطر دور بشود که از آن با عنوان واکنش Fight or Flight نیز یاد می‌شود. پس از درگیر شدن سیستم عصبی، خصوصیات فیزیکی بدن نیز تحت تاثیر هورمون‌هایی از جمله کورتیزول و آدرنالین بهبود یافته و به اصطلاح Boost شده و به شخص اجازه‌ی مقابله یا فرار بهینه‌تر را می‌دهد، خصوصیاتی که شاید در حالت عادی حتی از وجود آن‌ها خبر هم نداشتید.

علاوه بر آن، فشار خون شما نیز افزایش یافته و نفس‌هایتان سریع‌تر می‌شوند، استرس و ترس همچنین به کلی سیستم جریان خون بدن را تحت تاثیر قرار داده و تغییر می‌دهند! در این حالت جریان خون از قلب دور شده و روی اعضای مختلف بدن متمرکز می‌شود که در نتیجه‌ی آن عملکرد کلی شما در هنگام ترس فراتر از چیزی می‌رود که در حالت عادی از آن برخوردار هستید.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

در سناریوهایی که ترس را بوجود می‌آورند عناصر زیادی نقش دارند که در ترسناک‌تر شدن آن‌ها بسیار موثر هستند و در واقع می‌توان از آن‌ها به عنوان محرک‌های اصلی این حس یاد کرد. صدا، تاریکی، محیطی که در آن قرار دارید، واکنش‌های عصبی که موجب توهم بشوند و در نهایت خطری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید همه و همه همچون زنجیری هستند که دور گردنتان می‌پیچد و نفس کشیدن را برایتان دشوار می‌کند بنابراین می‌توان تا حدودی گفت که ترس لزوما ربطی به اینکه شما چیزی برای دفاع از خود دارید یا نه نداشته چرا که ابتدا این حس ایجاد شده و در ادامه‌ی واکنش به این عناصر بحث دفاع از خود، فرار و… مطرح می‌شود.

بد نیست اشاره کنیم که میزان ترس نسبت به یک مسئله، شخص، موجود یا اتفاق در افراد با توجه به فرهنگ، زندگی و شخصیت آن‌ها متفاوت بوده و در نتیجه چگونگی و شدت واکنش به آن نیز کاملا مختص به هر شخص خواهد بود به طوری که شما ممکن است یک چیز را بسیار ترسناک بدانید در حالی که دیگری نسبت به آن خم به ابرو نمی‌آورد. حال که یک درک کلی از چگونگی عملکرد حس ترس پیدا کردیم فکر می‌کنم راحت‌تر بتوانید چگونگی استفاده و رویکردهای متفاوت نسبت به آن را در بازی‌های مختلف متوجه بشوید، لازم به ذکر است که در ادامه بیشتر به قاعده‌ی Fight or Flight و عملکرد حس ترس رجوع خواهیم کرد.

چگونگی استفاده از مکانیزم‌های اکشن طی تاریخ این ژانر

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

اگر بخواهیم به تاریخچه‌ی المان‌های اکشن در آثار ترسناک رجوع کنیم همانطور که طی سری مقالات پله‌های خونین می‌توانیم ببینیم که این المان‌ها تقریبا از همان ابتدای کار عضوی مهم از این ژانر محسوب می‌شدند به طوری که حتی عنوان ساده‌ای همچون Haunted House نیز به نوعی آیتم‌های دفاعی را در اختیار پلیر قرار می‌داد با این وجود امروزه افرادی هستند که به کلی المان‌های اکشن را متعلقات بیگانه‌ی ژانر وحشت تلقی می‌کنند!

البته از آن سال‌ها تا امروز چگونگی استفاده از المان‌های اکشن در بازی‌های ترسناک نیز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است که به تنهایی موجب خلق شدن زیر شاخه‌های مختلفی برای این ژانر شده است که در ادامه به طور مختصر به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. بد نیست اشاره کنم که از آثار Choice Matter همچون Until Dawn یاد نخواهیم کرد چرا که این عناوین به کلی تمرکز خود را روی روایت داستان گذاشته و لزوما در بحث امروز ما جای نمی‌گیرند چرا که گیم‌پلی بازی هدفی کاملا متفاوت را دنبال می‌کند.

وحشت بقا

اولین استایلی که مهمان المان‌های اکشن بود و در واقع آن را در قلب خودش حفظ می‌کرد شاخه‌ی وحشت بقا بود که البته می‌توان از آن به عنوان شاخه‌ی اصلی این ژانر نیز یاد کرد.

وقتی نام این ژانر را می‌شنویم Resident Evil قطعا اولین نامی است که در ذهنمان تجسم کرده و سپس نام‌هایی همچون Alone In The Dark و یا Silent Hill را نیز به آن اضافه می‌کنیم. یک نگاه ساده به ساختار پدران ژانر وحشت به طور کلی نشان می‌دهد که المان‌های اکشن همیشه بخش بسیار مهمی از تجربه‌ی بازی بودند. نکته‌ی مهم آن است که این المان‌ها محرک و وسیله‌ای برای تکمیل تاثیر و عملکرد المان‌های بقا و ترس محسوب می‌شدند و هرگز، تاکید می‌کنم هرگز! آن را کم‌رنگ نمی‌کردند.

به عنوان مثال یکی از عناوین کلاسیک RE را بدون هیچ المان اکشنی در نظر بگیرید، آیا همچنان ترسناک است؟ قطعا اما آیا این ترس در قالبی درگیر کننده و عمیق به تصویر کشیده می‌شود و اصلا معنای خاصی دارد؟ فکر می‌کنم جوابتان خیر باشد. به عنوان مثال اگر المان‌های اکشن وجود نداشتند هرگز چیزی بر پایه‌ی مرتب سازی Inventory و مدیریت مهمات بوجود نمی‌آمد، المانی که خود یکی از محرک‌های استرس‌زا و اساسی این ژانر محسوب می‌شود. اگر اسلحه‌های مختلف و عملکردهای منحصر به فرد آن‌ها نبود به کلی مبحث استراتژی در بازی از بین می‌رفتن و صرفا به دویدن ختم می‌شد.

همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم مبحث Fight or Flight یک روند دو طرفه است که به شما با توجه به وضعیتی که در آن قرار دارید حق انتخاب می‌دهد و این موضوع در یک تجربه‌ی تعاملی بسیار مهم است چرا که در آخر این تجربه‌ها قصد تعامل و درگیر کردن پلیر در روند خود را دارند و پل بین پلیر و دنیای بازی در راستای تاثیر گذاری، گیم‌پلی آن است بنابراین حذف یکی از عناصر این معادله صرفا مجهولی را به وجود می‌آورند که در طول تجربه‌ی خود نبودش را احساس می‌کنید. امکان دفاع، اسلحه‌ها و مبارزات به انواع مختلف در بازی‌های ژانر وحشت ارتباط مستقیم با چگونگی تاثیر گذاری المان‌های ترس آن دارند و پایه‌ی المان‌های بقا هستند.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

اگر بخواهید صرفا در یک بازی بدوید این روند پس از مدتی تکراری شده و هر بار مواجه شدن با دشمنان حس تازگی و تمایز خودش را از دست می‌دهد اما زمانی که اسلحه در دست دارید راه‌های مختلفی پیش رویتان قرار می‌گیرد که می‌تواند چگونگی تعامل شما با حس ترس را تحت تاثیر قرار دهد؛ به عنوان مثال زمانی که در حال تیراندازی به دشمنتان هستید و ناگهان صدای *تق* اسلحه که نشان از خالی بودن آن است را می‌شنوید دلتان ناگهان می‌ریزد، قلب‌تان تندتر می‌زند و حس ترس و استرستان افزایش می‌یابد چرا که حالا شما در موقعیت تازه‌ای قرار دارید که باید با توجه به سناریو، محیط و نوع دشمنانتان سریع فکر و عمل کنید.

نسخه‌ی هفتم Resident Evil همیشه مثالی است که در این مبحث مطرح می‌کنم چرا که به نظرم داینامیک بین ترس و اکشن و قاعده‌ی Fight or Flight را هنرمندانه به تصویر می‌کشد، شما هرگز در طول بازی به طور کامل بر اسلحه‌های خود تکیه نمی‌کنید چرا که با وجود اینکه راهی برای دفاع از خود ارائه می‌دهند اما در نهایت دارای محدودیت بوده و استفاده‌ی بی‌رویه از آن‌ها می‌توانست برایتان گران تمام شود.

از طرف دیگر در بخش قبلی گفتیم عناصر زیادی در ایجاد حس ترس نقش دارند و این بازی همه‌ی این عناصر را به زیبایی به تصویر می‌کشید؛ از فضاسازی تا طراحی دشمنان و صداگذاری همگی آن قدر عالی کار شده بودند که زیر پوست پلیر رفته و دانه‌ی ترس دائمی را در مغز و بدن او می‌کاشتند به همین دلیل این اسلحه‌ها صرفا راه‌هایی برای بقا بودند نه راه‌هایی برای رهایی از ترس. اولین نسخه‌ی Evil Within نیز می‌تواند مثال مناسب دیگری از تعادل و تعامل عالی ترس و اکشن باشد که عناصر ترس را به زیبایی پیاده‌سازی کرده بود.

یک مورد دیگر از خصوصیات مثبت وجود امکان دفاع و مبارزه در بازی‌ها، تنوع در طراحی و عملکرد دشمنان در راستای بالانس کردن و به چالش کشیدن پلیر و همین المان‌های اکشن است، چیزی که لزوما در بازی‌هایی که صرفا به قدم زدن خلاصه می‌شوند دیده نمی‌شود چرا که برای پاسخ دادن به توانایی‌های پلیر که تنها به فرار ختم می‌شود نیازی به طراحی عمیق و متنوع دشمنان مخصوصا در بحث عملکرد نیست چرا که در آخر بیشتر نقش یک Stalker و دنبال کننده را ایفا می‌کنند. البته در این بین تجربه‌هایی در این شاخه وجود دارند که با وجود تاکید بیشتر بر ترس و فرار همچنان به پلیر اجازه می‌دهند از راه‌های خلاقانه‌ای برای دفاع از خود استفاده کند.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

یکی از بهترین مثال‌های برای این نوع از آثار وحشت بقا عنوان Haunting Ground است، اثری که گیم‌پلی خود را بیشتر بر پایه‌ی تعقیب و گریز بنا کرده بود اما همچنان درست مثل یک اثر وحشت بقای اصیل راه‌های بسیار خلاقانه و جالبی را جلوی پای پلیر در راستای دفاع از خود قرار می‌داد. سیستم Alchemy در این بازی به شما اجازه‌ی ساخت آیتم‌هایی را می‌داد که می‌توانستید از آن‌ها به عنوان تله یا حتی به صورت تهاجمی در مقابل Stalker خود استفاده کنید و هر کدام عملکرد متمایزی داشتند اما لزوما همچون یک اسلحه عمل نمی‌کردند یا بهتر است طور دیگری آن را توصیف کنم: این آیتم‌ها بیشتر حالتی دفاعی داشتند که نه در راستای کشتن دشمنان بلکه در راستای متوقف کردن آن‌ها استفاده می‌شدند که در پایان همچنان به قالب وحشت بقا به کلی پایبند است.

سگ با وفای شما Hewie نیز می‌توانست به کسانی که شما را تعقیب می‌کردند حمله کرده و به شما در راستای مقابله یا فرار(Fight or Flight) کمک کند. از طرف دیگر این اثر با وجود اینکه لزوما تعداد زیادی از دشمنان را به سمت شما پرتاب نمی‌کرد اما از تنوع زیادی در طراحی تعقیب کننده‌های خود برخوردار بود که هر کدام به نوبه‌ی خود عملکرد، خصوصیات و نقطه ضعف‌های متفاوتی داشتند و شما درست همچون یک اثر وحشت بقا باید رویکردهای متفاوتی نسبت به مقابله و فرار نسبت به هر کدام از آن‌ها پیش می‌گرفتید.

آثار بسیار دیگری از این رویکرد پیروی می‌کنند که تازه‌ترین آن‌ها Amnesia: The Bunker است به طوری که شما در این بازی از یک هفت‌تیر برخوردار هستید و درست همچون یک اثر وحشت بقا باید دائما به دنبال مهمات محدود آن باشید اما این اسلحه در واقع هیولایی که شما را دنبال می‌کند را نمی‌کشد بلکه به عنوان یک سلاح دفاعی برای ایجاد پنجره‌ی فرار و تکمیل روند تعقیب و گریز بازی استفاده می‌شود که به نظرم یک روش بسیار عالی و موثر برای افزایش حس ترس و ناتوانی است تا اینکه به کلی این بخش و متعلقاتش را از تجربه‌ی بازی حذف کنند.

در نهایت می‌توانیم بگوییم ژانر وحشت بقا در واقع دو نوع اصلی از بازی‌ها را در خود جای داده است، عناوینی که تاکید بیشتری بر ترس داشته و المان‌های اکشن را محدود و دفاعی به تصویر می‌کشند و عناوینی که المان‌های اکشن عمیق و گسترده را در خود جای داده‌اند اما در نهایت هر دو نوع این عناوین زیر پرچم این ژانر و بر پایه‌ی ساختار، استانداردها و معیارهای آن ساخته می‌شوند.

وحشت اکشن

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

حالا که به طور دقیق به مبحث المان‌های اکشن در وحشت بقا پرداختیم به زیر شاخه‌ی دیگری از آثار ترسناک می‌رسیم که از المان‌های اکشن به طور گسترده استفاده می‌کنند و آن هم بازی‌های ترس اکشن هستند. این دسته از آثار تجربه‌هایی هستند که تمرکز اصلی آ‌ن‌ها بعد اکشن گیم‌پلی آن بازی است و در کنار آن از المان‌های وحشت نیز بهره‌مند هستند به بیانی دیگر این آثار عناوین هستند که کفه‌ی اکشن ترازوی گیم‌پلی آن‌ها بسیار سنگین‌تر از ترسشان است و بیشتر به برخوداری از المان‌های کلی ترس بسنده می‌کنند.

این آثار همچنین لزوما از قوانین، ساختار و معیارهای وحشت بقا پیروی نمی‌کنند اما گاها دیده می‌شود که برخی خصوصیات همچون مدیریت Inventory را از آن به ارث می‌برند. از برجسته‌ترین آثار این چنینی می‌توان به Resident Evil 4 اشاره کرد که اکثر اوقات مخاطبان به اشتباه از آن به عنوان یک اثر وحشت بقا یاد می‌کنند در حالی که از لحاظ ساختاری این اثر به هیچ عنوان در دسته‌ی وحشت بقا قرار نمی‌گیرد. علاوه بر RE4 عناوین Alan Wake یا F.E.A.R. نیز می‌توانند مثال دیگری از این دسته تجربه‌ها در ژانر وحشت باشد.

همانطور که از نام اینگونه بازی‌ها مشخص است در طی تجربه‌ی آن‌ها پلیر از ابزار مقابله‌ی بسیار بیشتری برای مبارزه برخوردار بوده و در واقع روند گیم‌پلی برخلاف استایل هیبرید و دفاعی وحشت بقا به حالت تهاجمی تغییر پیدا می‌کند به طوری که شما بیشتر به سمت مبارزه‌ی مستقیم و خود خواسته حرکت می‌کنید و به دلیل فراوانی مهمات و همچنین روش‌های دیگر مقابله، مبارزات نقش پررنگ‌تری نسبت به ترس در روند بازی ایفا می‌کنند و می‌توان گفت در اینجا قاعده‌ی Fight or Flight بیشتر حول محور مبارزه می‌چرخد.

در این نوع از عناوین ژانر وحشت، پلیر بسیار بیشتر بر توانایی‌های مبارزه‌ی خود تکیه کرده و حتی استراتژی‌های او نیز به حالت تهاجمی تغییر پیدا می‌کند اما مسئله این است که استفاده‌ی اکشن به این صورت در عناوینی که در ژانر وحشت نیز قرار می‌گیرند لزوما باعث از بین رفتن ترس نمی‌شود چرا که با وجود آن که هدف اصلی این آثار در وهله‌ی اول ارائه‌ی یک گیم‌پلی اکشن لذت بخش و عمیق و در مرحله‌ی دوم تزریق میزانی ترس در آن تجربه است اما خصوصیات این آثار به بهترین شکل این مسئله را بیان می‌کنند؛ آثار اکشن با المان‌های ترس بنابراین شدت المان‌های ترس می‌تواند متغیر باشد و تنها محدودیت آن میزان خلاقیت توسعه دهنده است.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

این تجربیات چیزی را به کلی حذف نمی‌کنند بلکه با توجه هدف بازی این بخش‌ها را شخصی‌سازی می‌کنند، همانطور که گفتم عنوان RE4 همچنان برخی از المان‌های وحشت بقا را از پدرانش به ارث برد اما در راستای تبدیل شدن به اثری اکشن محور برخی از آن‌ها را حذف یا به شکل و با هدفی متفاوت پیاده‌سازی کرد. شما همچنان می‌توانید این آثار را عناوین ترس تلقی کنید چرا که حتی برخی از این آثار همچون F.E.A.R. با وجود تمرکز بیشتر بر مبحث اکشن همچنان فضاسازی، صداگذاری و اتمسفر بسیار سنگین و فوق‌العاده‌ای داشت که عناصر اصلی ترس هستند.

به نظر من عنوان F.E.A.R. می‌تواند یک نقشه‌ی راه عالی برای چنین آثاری باشد چرا که امروز پس از گذشت نزدیک به دو دهه همچنان بازدهی بسیار بالایی در بخش ترس خود به نمایش می‌گذارد! با وجود آن که نسبت سناریوهای اکشن به ترس بیشتر است اما زمانی که بازی وارد مود ترس خود می‌شود به راستی شما را می‌ترساند و این مسئله یک هنر است که شما بتوانید اسلحه‌ها و قابلیت‌های مختلف را به پای پلیر ریخته و باز هم کاری کنید که ناتوانی را در پوست استخوانش احساس کند.

در نهایت اگر بخواهیم این شاخه را جمع بندی کنیم باید بگوییم این آثار نیز دقیقا همچون عناوین وحشت بقا آثاری عمیق، متنوع، گسترده و قابل احترام در مبحث ترس هستند که در نهایت همچنان هر دو عنصر ترس و اکشن را در خود جای داده، از ساختار کلی ژانر ترس پیروی کرده و سازندگان همچنان به ساخت یک تجربه‌ی عمیق و متنوع و ارائه‌ی حق انتخاب به پلیر پایبند هستند اما بر اساس هدفی که در ارائه‌ی تجربه‌ی خود دنبال می‌کنند تمرکز بیشتری بر بحث اکشن خواهند داشت.

شبیه ساز قدم زدن

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

و اما آخرین شاخه‌ی ژانر وحشت که در مبحث اکشن می‌خواهیم درباره‌ی آن صحبت کنیم دقیقا شاخه‌ای است که هیچ کاری به بعد اکشن ندارد! همانطور که گفتم ترس یک مسئله‌ی فردی است که هرکس رویکرد متفاوتی نسبت به آن دارد اما وقتی بحث بازی‌های ویدیویی به میان می‌آید یک لایه‌ی تازه نیز به این قضیه اضافه می‌شود و آن هم گیم‌پلی است که در واقع همانطور که گفتم راه ارتباط و لمس بسیاری از خصوصیات بازی‌های ترسناک است.

اما در دهه‌ی اخیر آثار شبیه ساز قدم زدن در ژانر وحشت به شدت معروف شدند و حجم زیادی از این محبوبیت را مدیون یوتوبرها هستند چرا که آثاری عالی برای ساخت محتوا محسوب می‌شوند اما با کمال احترام برای دوست‌داران این سبک بازی‌ها، روش انتخابی این دسته از عناوین در راستای ترساندن پلیر را بسیار سطحی و پوشالی می‌بینم که عموما پس از یک ساعت ابتدایی تجربه‌ی بازی کاملا اثر خود را از دست می‌دهند البته در این مبحثت استثنائاتی نیز وجود دارد.

تصور کنید دست‌هایتان را ببندند و در یک ساختمان متروکه‌ی تاریک رهایتان کنند حتی اگر هیچ چیزی برای ترسیدن نیز وجود نداشته باشد شما در هر صورت خواهید ترسید و این تقریبا همان کاری است که این نوع از آثار ترس انجام می‌دهند.

مسئله آن است که ترس اینگونه بازی‌ها تحمیلی جلوه می‌کند و برخواسته از دست به دست دادن ایده‌ها، بخش‌ها و رقص و تعامل زنجیروار آن‌ها با یک‌دیگر نیست. بازی هیچ انتخابی به پلیر بجز فرار و پنهان شدن نمی‌دهد و من این مسئله را یک ضعف از طرف سازندگان می‌بینم. همانطور که گفتم ساخت یک اثر وحشت بقای متعادل با پیروی از ساختار و المان‌های اکشن همانند قدم زدن روی یک طناب باریک است و نیازمند دقت و خلاقیت بالایی است بنابراین وقتی سازنده به کلی بخش اکشن را دور می‌اندازد تا پلیر هیچ راهی جز ترسیدن اجباری نداشته باشد این مسئله ارزش آن اثر را به عنوان یک تجربه‌ی تعاملی در این ژانر برای من پایین می‌آورد.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

باز هم در این مبحث باید به عنوان Amnesia: The Bunker اشاره کنم چرا که این بازی دقیقا زاده‌ی مجموعه‌ای است که این نوع از بازی‌ها را به صورت گسترده مطرح کرد اما امروزه می‌بینیم که سازندگان آن در حال پیشرفت کار خود هستند به طوری که به جای آن که ساختار و هویت آثار خود را تغییر دهند، با اضافه کردن هفت تیر به این نسخه رسما چگونگی روند معمول اینگونه آثار را متحول کردند. شاید این مسئله بسیار کوچک به نظر برسد اما مسئله این است که حال سازندگان به پلیر اجازه می‌دهند که راه حل خودش را برای وضعیت‌های مختلفی که طی تجربه‌ی خود با آن‌ها روبه‌رو می‌شود پیدا کند که در واقع یکی از خصوصیات اصلی این ژانر محسوب می‌شود.

به جای اینکه الان تنها راه بقا فرار باشد شما یک راه دیگر هم دارید و آن هم استفاده از اسلحه‌تان است اما هر کدام از گلوله‌های این اسلحه همچون طلا می‌ماند و این موضوع نیز دقیقا یکی دیگر از خصوصیات برجسته‌ی این ژانر است بنابراین حال این امکان برای پلیر فراهم شده است که رویکردهای متفاوتی را نسبت به وضعیت خود اتخاذ کند. این مسئله تا حدی مانند آن است که آثار وحشت اکشن را برعکس کنید به طوری که هدف اصلی ترس است اما اکشن نیز از طریق المان‌ها و خلاقیت سازنده به روند بازی تزریق می‌شود.

اما زمانی که بخش اکشن به کلی حذف می‌شود این فقط پاک کردن صورت مسئله‌ای است که به نظر می‌رسد سازنده هیچ علاقه‌ای به پاسخ دادنش نداشته است. اشتباه برداشت نکنید! تجربه‌های این چنینی خوبی در این ژانر وجود دارند که هنوز در ساختار خود خلاقیت به خرج می‌دهند اما اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری بسنجیم اینگونه عناوین دقیقا همان معادلاتی هستند که یک طرفش مجهول است و حقیقتا حس ناقص بودن را از آن‌ها دریافت می‌کنم و به سرعت نیز برایم تکراری و یک‌نواخت می‌شوند.

برخی از سازندگان امروزی به اشتباه تصور می‌کنند که وجود مکانیزم‌های اکشن در آثار وحشت باعث از بین رفتن ترسشان می‌شوند و از همین بهانه استفاده می‌کنند که به کلی بخش اکشن را حذف کنند چرا که اگر بخواهیم صادقانه نگاه کنیم این کار روند ساخت بازی را بسیار ساده‌تر خواهد کرد اما این مسئله در حالی است که صرفا توانایی یا قصد متعادل سازی آن را ندارند و حتی اگر بخواهیم از لحاظ موفقیت در نظر بگیریم این ساختار بسیار موفقیت آمیز است چرا که مخاطبان کژوال‌تر ژانر وحشت بسیار از آن‌ها لذت می‌برند بنابراین نتیجه‌ی پیروی از آن بعضا کار کمتر و موفقیت نسبی قطعی است.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

به همین دلیل است که امروزه ژانر وحشت مملو است از تجربیات Walking Simulator تکراری و غیر خلاقانه که تنبلی سازندگان به خوبی در آن‌ها مشخص است اما همچنان مخاطبان زیادی را می‌بینید که از آن‌ها با عنوان آثاری فوق‌العاده یاد می‌کنند در حالی که تنها یک نیم نگاه به نسل ششم و آثار ترس آن زمان نشان می‌دهد که چقدر ایده‌ها تازه، متفاوت و جذاب بودند به طوری که حتی تا امروز دیگر برخی از آن‌ها تکرار نشدند.

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردم چنین آثاری به دلیل حذف یک بخش اساسی از ساختار خود بسیاری از متعلقات و خصوصیات مربوط به آن از جمله تنوع دشمنان را نیز حذف می‌کنند که در نهایت در زمینه‌ی ترس نتیجه‌ی عکس می‌دهد.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که این گونه آثار با حذف کلی یکی از بخش‌های اساسی ژانر وحشت به کلی یک تجربه‌ی یک طرفه‌ی اجباری را ارائه می‌دهند که هدفش فقط ترساندن است و بس و این مسئله تا حدودی شباهت به وضعیت ژانر وحشت در سینما دارد که امروزه اکثریت فیلم‌ها از لحاظ داستانی و روند ترساندنشان کاملا مشابه یک‌دیگرند و آن قدر استاندارد مخاطبان پایین آمده است که در نگاه بسیاری سری فیلم‌هایی همچون Insidious، Annabelle یا حتی The Conjuring که همگی تکرار مکررات هستند به ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمای وحشت امروزی تبدیل شده‌اند در حالی که همگی صرفا در حال استفاده از قدیمی‌ترین حیله در کتاب ترس هستند.

عناوین شبیه ساز قدم زدن ترسناک نیز دقیقا چنین آثاری هستند که در نگاه من با حذف یکی از بخش‌های اصلی که همیشه مکملی برای متعادل و بهینه‌سازی المان ترس بوده است به عناوین سطحی‌تر و یک‌نواخت‌تری تبدیل می‌شوند که حقیقتا به ندرت پیش می‌آید در آن‌ها شاهد نوآوری یا خلاقیت خاصی باشیم این در حالی است که می‌توانیم مثال‌های بیشماری از تجربه‌هایی بیاوریم که از المان‌های اکشن برخوردارند اما بعضا بازدهی بسیار بالاتری نسبت به همین آثاری دارند که می‌خواهند ترس را در صورت پلیر فرو کنند.

شخصا اینگونه آثار را به کودکانی تشبیه می‌کنم که وقتی برای اولین بار کاری را انجام می‌دهند که مخاطبان به آن‌ها می‌خندند و تشویقشان می‌کنند آن قدر آن را در راستای دریافت همان بازخورد تکرار می‌کنند تا بی‌مزه و خسته کننده شود.

المان‌های اکشن؛ مکمل استرس یا خلع حس ترس؟

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

و اما پس از پرداختن به انواع مختلف شاخه‌های عناوین وحشت و بررسی رویکردهایشان نسبت به المان‌های اکشن وقت آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا المان‌های اکشن به راستی باعث تضعیف حس ترس می‌شوند یا خیر؟ فکر می‌کنم پس از تمامی این صحبت‌ها بسیار واضح باشد که پاسخ خیر است. مسئله این است که اکشن، دفاع از خود، مبارزه یا هر چیز دیگری که می‌خواهید اسمش را بگذارید مکملی برای ترس نه تنها در بازی‌های ویدیویی بلکه حتی در زندگی واقعی و مواجه شدن خود ما با حس ترس هستند.

مبارزه یا فرار دقیقا یک روند دوطرفه و وابسته به یک‌دیگر است به طوری که شما گاهی نیاز است از مقابله دست کشیده و فرار کنید و گاهی نیز راه فراری ندارید بنابراین باید بایستید و در راستای بقا مبارزه کنید حتی اگر تنها کاری که می‌توانید بکنید پرتاب مشت‌هایتان باشد بنابراین زمانی که یکی از این دو عمل را به کلی از روند یک اثر حذف می‌کنید باعث می‌شود تجربه‌ی بازی بسیار مصنوعی‌تر جلوه کند و به خوبی احساس کنید که سازنده به زور می‌خواهد ترس را در حلقتان فرو کند.

به عنوان مثال اگر در واقعیت زمانی که نیمه شب وارد یک تیمارستان روانی بشوید و جنازه‌ها را در آن جا مشاهده کنید اولین کاری که انجام می‌دهید آن است که به دنبال وسیله‌ای برای دفاع از خود بگردید اما برخی از سازندگان تصور می‌کنند در این شرایط بهترین راه بقا در آوردن یک دوربین فیلم‌برداری است گویی که کاراکتر بازی شعور درک وضعیتی که در آن قرار دارد را نداشته و صرفا توانایی پیروی از یک عمل را دارد.

آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا

اما با این وجود همیشه این احتمال وجود دارد که سازندگان در راستای تعبیه‌ی المان‌های اکشن نیز درست مثل مبحث ترس افراطی عمل کرده و به کلی تعادل بازی را بر هم بزنند اما مسئله آن است که این بخش یک فضای گسترده را برای سازندگان بازی فراهم می‌آورد تا در آن نوآوری کرده و خلاقیت به خرج دهند؛ از طراحی اسلحه‌ها و عملکردشان گرفته تا طراحی دشمنان و طراحی سناریوهایی که تاثیر پذیری روند بازی از اکشن را به چالش کشیده و این المان‌ها را مستقیما به ترس متصل می‌کنند.

در آخر می‌توانیم نتیجه بگیریم که بعد اکشن در گیم‌پلی آثار وحشت نه تنها یک بخش بیگانه نیست بلکه خود فراهم آورنده و مکمل بسیاری از المان‌ها و اتفاقاتی است که به طور مستقیم با محرک ترس بازی در ارتباط هستند بنابراین حذف کلی آن از یک بازی قطعا می‌تواند به ساختار، روند و تاثیرگذاری ترس آن آسیب برساند.

ترس همانطور که گفتیم ذهن شما را در حالت بقا وارد کرده و المان‌های اکشن راه شما برای ارتباط با دنیای بازی و بازخورد نسبت به محرک ترس است درست همانند دنیای واقعی! هر چه این المان‌های اکشن انعطاف پذیرتر باشند شما بهتر می‌توانید نسبت به ترس واکنش طبیعی و خالص نشان دهید و یک ارتباط داینامیک با روند بازی، ترس، عناصر آن و در نهایت مقابله با آن‌ها برقرار کنید که نه تنها هرگز پایان نمی‌یابد بلکه دائما یک‌دیگر را تقویت می‌کنند.

سخن پایانی

و اما سرانجام به پایان یکی دیگر از مقالات ژانر وحشت رسیدیم که در آن به موضوعی پرداختیم که نظرات مختلفی حول محور آن وجود دارد. پیامی که می‌توانیم از تمامی صحبت‌های امروزمان دریافت کنیم آن است که اکشن و ترس تنها ابزار و تکه‌های پازلی هستند که با سازنده با توجه به ایده‌ی خود در دست داشته و وظیفه‌ی استفاده‌ی بهینه و به جا از آن‌ها را برعهده دارد.

اگر سازنده در استفاده‌ی بهینه از این ابزار کوتاهی کند نتیجه‌ی پایانی تجربه‌ای است که ممکن است به کلی دچار بحران هویتی باشد اما در صورتی که به درستی از این ظرفیت‌ها و المان‌ها بهره برداری شود شاهد روندی خواهیم بود که در آن ترس و اکشن دائما یک‌دیگر را تقویت می‌کنند.

نظر شما در ارتباط با این مبحث چیست؟ آیا به نظرتان اکشن باعث از بین رفتن ترس در بازی‌ها می‌شود؟

INFANT ANNIHILATOR77The greatکوروشOld fashion GAMERSepehrDanialRanjbarzadehVisible 6-tigh manEAGAMERDARKSIRENBig BossAlbert Weskerبهزاد سالمیNathanDota2فریدامیر حسینAlmillerKhafimeysambmore

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mehdi_Morgan گفت:

    تجربه ای که خودم از بازی ها داشتم معمولا بازی هایی که اکشن بیشتری داشتن کمتر باعث ترس من شدن مثل RE4

    نظر شخصیم اینه تعادل بین این دو مقوله باید چیزی باشه که به عنوان مثال در silent hill 2 میبینم.

    MMD77The last Elden ringEAGAMERAlbert Weskersnowgirlبهزاد سالمیParsaDota2Ali_px
  • این تفکر که هرچی اکشن بازی بیشتر باشه میزان ترس و وحشت پایین تر میاد قطعا غلطه یکی از مثال های بارزش هم دد اسپیس هست که با اتمسفر و محیط ترسو انتقال میده(رزیدنت ایول رو تجربه نکردم پس نظری ندارم و the evil within 1 هم بنظرم بجز بعضی قسمت ها انچنان المان وحشت توش نمایان نبود)
    هرچند واقعا نمیشه این مورد رو نقض کرد که بازی هایی مثل outlast ( که تا میشد توی مقاله بهش تیکه انداختین :‌) ) از ترسناک ترین بازی ها هستن و به شخصه بهشون علاقه دارم ولی به قول شما صورت مسئله رو حذف کردن
    در مورد amnesia و نسخه جدیدش the bunker هم بنظرم این تعادل به خوبی رعایت شده و اگه بیشتر روی بازی کار میشد یه تجربه ی عالی میشد کاش به این فرانچایز بیشتر توجه میشد…

    EAGAMERBig Bosssnowgirlبهزاد سالمیArtin_Gamear
  • goat گفت:

    مقاله ی بسی خوبی بود، خیلی قشنگ و کامل مبحثه ترس و ترس و بقا رو توضیح داد… انتظار دیگه ای هم نمیرفت از اقا ارمان زرمهر
    به شخصه از نمونه بازی هایی مثل اوت لست که فقط باید فرار کنی، ترسشون برام خیلی خیلی کم تر هست نسبت به بازی هایی که باید با المان های گیم پلیشون هم تعامل داشته باشی
    بازیه امنیشیا بانکر واقعا یه مثاله خیلی خوبه، که همون فرمول فرار کردن رو داره، ولی اکشن هم اضافه کرده بهش که خیلی قابل احترام تره

    بهزاد سالمی
  • Avelone گفت:

    درود برشما آقای زرمهر عزیز
    همیشه از خوندن مقاله هاتون لذت میبرم. ژانر وحشت برای من به شدت ژانر عجیبیه بهترین بازی های عمر من(re4,SH2,Fatal frame, eternal darkness) جزو ژانر وحشت محسوب میشن اما همه بازی های مورد علاقه من توی ژانر وحشت جزو اون دسته ای قرار میگیرن که به پلیر قابلیت دفاع از خود داده میشه! همون طور هم که تو مقاله اشاره کردید من مخاطب واقعا به شعورم توهین میشه که میبینم توی یه بازی مثل اوت لست همش دارم از اینو اون از کوچیکو بزرگ کتک میخورم و هیچ کاری نمیتونم انجام بدم. ترس این نوع بازی هارو هم بیشتر به استرس تشبیه میکنم تا معنا و مفهوم واقعی ترسیدن
    البته متاسفانه کلا ژانر وحشت یه محدودیت خیلی بزرگ داره و اونم اینه که پلیر(در ویدیو گیم) و یا بیننده(در سینما) دیگه از یکجایی به بعد دیگه عادت میکنه و نمیترسه! من واقعا آخرین بازی ترسناکی که انجام دادم و به شدت ازش ترسیدم رو یادم نیست. اما به شخصه ترسناک ترین بازی که تو عمرم بازی کردم fatal frame بوده. وای برمن چقدر این گیم زهرماره! واقعا هیچ چیز برام بدتر از این نبود که مجبور بشم تا لحظه ای که اون روح لعن شده تا دو قدمیم برسه صبر کنم تا تازه بتونم از خودم دفاع کنم. اخ اخ چه اتمسفر سازی چه صدا گذاری محشری فک کنم تنها گیمی برام بود که تا لحظه آخر ترسیدم و ترس بازی هیچجا برام تکراری نشد. واقعا فکر میکنم بهترین رویکرد رو بین بازی های ترسناک همین فیتال فریم داشت که مجبورت میکرد با ترست روبرو بشی. باز هم خسته نباشید به شما میگم. موفق باشید

    77EAGAMERBig BossAlbert Weskerبهزاد سالمیParsaDota2Soosmar (بازنشسته)goatvitto corleonemore
  • kingp گفت:

    با یاد خدا و عرض سلام نظرم در راجب به این مقاله بیان میکنم
    و این مقاله موضوع خوبیه برای اشتراک نظرات همدیگر

    آدمی از بچگی و منظورم جنس مرد از بازی های مثل تفنگ بازی ، ماشین بازی ، شمشیر بازی و همچنین موضوعاتی تخیلش شکل میگیره
    حالا باور کنید یا خنده تون بگیره همین لذت ها و تخیلات با ما رشد میکنن و باید در بازی های ویدئوی باشن
    حالا بازی های از جنس ترس و با المان های وحشت یا هیجان استرس و هرچیزی اسمش بذاریم. بقول کارگردان Dead space دو مشکل برای ساخت این بازی ها وجود داره یکی کیفیت بازی دومی بازار یابی بازی ، پس یعنی باید بازی در عین وفادار بودن به موضوع ترس و هیجان استرس ، جذاب باشه و بفروش بره
    این موضوع بصورت ساده قیاس کنیم مثل این هست که بازی ترسناک که اصلا اکشن نداشته باشه شبیه 🍫 شکلات ۱۰۰٪ درصد که بسیار تلخ هست ولی شکلات ۷۵٪ خوشمزه تر و مشتری و محبوبیت بیشتری داره
    و در تجربه شخصی خودم ترسناک اکشن دار که مهم بالانس هم بتونه حفظ کنه صدرصد بهتره از بازی که این شاخص نداره
    مثلا آخرین اثر این سبک Aminsia The bunker در تمام نکات مثبت گیم پلی یعنی فیزیک و تعامل با محیط اشیا
    ترس و هیجانش تا جایی جذابه و بمرور خسته ت میکنه
    وقتی ۴ تا موش ساده بزور حریف میشیم . با سیستم ذخیره و محدودیت آیتم آدم پیش خودش میگه چرا وقتم اینجا هدر بدم و باعث میشه اون هیولا دیگه جذاب نباشه
    اما دیدیم Alien Isolation تونست بهترین نحو ترس و اکشن از هم جدا نگه داره و بشدت با مدیریت بقا و ترس بیگانه و داشتن داستان خوب تا آخر محکم دسته تو دستمون نگه داشت
    یا بازی های مثل Resident evil 4 remake یا Dead space Remake که جدیدا منتشر شدن به بهترین شکل جذاب بودن
    👇
    حالا نتیجه گیری بنده بشکل ساده میشه
    در بازی های ترسناک قبل از ساخت کارگردان باید بین دو راهی مهم تصمیم بگیره :
    ۱- آیا بازیکن باید با ترس مواجه بشه و بجنگه و یک قهرمان ازش بسازه
    ۲- یا باید مداوم از ترس فرار کنه و توانایی جنگ با اون نداره
    پس خروجی نهایی هر کدوم میشه شجاعت یا ترسو بودن
    و معمولا کسی هم دوست نداره تا آخر بازی بعنوان یک ترسو باشه و 😄 و کم تر کاری بجز دودین پشت سرنگاه نکردن تونست بکنه
    موفق باشید .

    77EAGAMERبهزاد سالمی
  • Predator گفت:

    بهترین های ژانر وحشت فقط انحصاری سونی و پلی استیشن هستن و بس

    77The last Elden ringPerfectEAGAMERبهزاد سالمیAli_pxLove Game❤ NieR LoveRKayatgoatmore
  • Predator گفت:

    آلن ویک ۲ آیا میتونه ژانر وحشت رو زنده کنه

    77goatEAGAMERBig Bossبهزاد سالمی🤘𝕬𝖘𝖘𝖆𝖘𝖘𝖎𝖓PeterParker
  • Ali_px گفت:

    خیر
    به هیچ عنوان
    اتفاقا بازی هایی که با اضافه کردن اکشن همچنان حس ترس رو القا میکنن به شخصه برای خودم قابل احترام تر هستن
    بهترین های این سبک هم بین اونایی که خودم تجربه کردم Resident Evil 2 Remake و Dead Space Remake بودن

    77EAGAMERبهزاد سالمیvitto corleoneAbbas
  • Ali_px گفت:

    خسته نباشید جناب زرمهر
    مقاله ی جالبی بود
    من جدیدا به سبک Survival Horror علاقه ی زیادی پیدا کردم
    اگه میشه لطفا یه مقاله از بهترین های این سبک که میشه روی کنسول نسل نهمی هم اونو تجربه کرد بنویسید
    خیلی ممنون

    77EAGAMERبهزاد سالمیvitto corleone
    • منظورت اینه که فقط بشه بازی کرد یا اینکه نه پورت نسل نهمی هم داشته باشن ؟
      بازی هایی که توی این سبک باشن و روی کنسول نسل نهمی بتونی بازی کنی کم نیستن
      ولی اینکه پورت نسل نهمی هم داشته باشن فکر نکنم خیلی زیاد باشن
      ولی در کل
      The evil within series
      Resident evil series ( نسخه های اصلی )
      Dead space remake
      Amnesia the bunker
      فکر کنم همین هارو بتونی بازی کنی
      بهترین ها همین هستن
      البته چند وقت دیگه هم بازی هایی مثل alan wake 2 و alone in the dark منتشر میشن
      اگر میخوای بهترین های این سبک رو بازی کنی باید یک ps 1 بگیری ( البته اگه پیدا بشه )
      بازی هایی مثل silent hill , parasite eve , dino crisis clock tower و اویل های کلاسیک همه توی ps 1 موجود هستن

      77EAGAMERبهزاد سالمیAli_px
  • morfin گفت:

    خیلی عالی . هم خود مقاله عالی بود هم مثال هایی که زدید واقعا پرفکتو …

    بهزاد سالمی
  • Khafi گفت:

    هیچی یرا من رزیدنت اویل نمیشه

    Khafigoatبهزاد سالمی
  • به شخصه برای خودم این موارد باعث ترسناک تر شدن یک بازی میشه:
    ۱.مهم ترین چیز برام ظاهر دشمن هاست به طوریکه اگه این طراحی دشمنان منحصر به فرد و خوب باشه من خودم ترس رو به خوبی حس می کنم برای مثال اصلا از دشمن های بازی رزیدنت اویل ۴(در معرکه بودن بازی شکی نیست) نمی ترسم
    یا حقیقتا ترسی هم از کلیکر های سری لست ندارم
    از نکرومورف از سری dead space در حد کمی می ترسم
    از زامبی های سری رزیدنت یک و مخصوصا نسخه ریمیک ۲ خیلی می ترسم چون طراحی واقعا وحشتناکی داشتن از جمله چشم های سفید و پوست چروک و نوع راه رفتن و فیزیکشون و اینکه کند بودن و موقع نزدیک شدن به کاراکتر اصلی شتاب می گرفتن.
    همچنین از طراحی گرگینه های رزیدنت اویل ویلیج هم واقعا ترسیدم
    ۲.نوع مهمات و کاراکتری هم که در دست پلیر هست تاثیر زیادی داره در این ریتم ترسیدن به طوری که وقتی تو سری رزیدنت اویل من کاراکتر کریس ردفیلد پلی میدم کمتر می ترسم به خاطر فیزیک و ابعاد کاراکتر و حس می کنم یه ماشین کشتار همه فن حریف دارم ولی تو نسخه دوم ریمیک کاراکتر لیان دستم بود واقعا ترسیدم حس می کردم یه آدم تازه کار دارم کنترل میکنم،در نتیجه نوع کاراکتری هم که پلی میدم مهمه.
    یا به عنوان مثال تو یکسری از بازی ها شما زامبی داریم مثل سریع dead rising ولی در کنارش هم به قدری مهمات دارین که ترسی از زامبی ها ندارین
    ۳.مورد بعد فضا و مکان رخداد بازی هست که به نظرم خیلی تاثیر داره
    به عنوان مثال ما تو بازی dead space داخل سفینه فضایی ایشیمورا هستیم که واقعا احساس خفگی و تنگی و هر لحظه وقوع رخداد داریم یا داخل رزیدنت اویل دو باز هم داخل یه مکان بسته مثل اداره پلیس هستیم یا مثال دیگه در رزیدنت اویل ۷ بیشتر رویداد ها داخل یک خونه و عمارت باز گو میشه و به مراتب از بازیی های که در مکان های داری فضای باز روایت میشن ترسناک ترن مثل بازی های رزیدنت اویل ۴و ۵ و ۶ یا دد اسپیس ۳ و همینطور دد ایلند و داینگ لایت
    ۴.وجود یا عدم وجود شخصیت همراه خیلی تاثیر گذاره،حتی وجود یا عدم وجود npc ها هم در بازی تاثیر گذاره جوری که شما اگه همراه داشته باشین فکر میکنین خب حالا دو نفریم حالا که چی!!! ولی وقتی تک و تنها هستین بیشتر حس ترس درون شما رخنه می‌کنه
    ۵.نوع رنگ بندی و میزان نور محیط خیلی تاثیر داره به گونه ای که شما اگه بازی مراحلش در شب بگذره به مراتب براتون دلهره آور تر از روزه
    ۶.مورد بعد وجود باس های ترسناک هست
    هرچی باس ها طراحی ترسناک تر و با ظرافت ترس داشته باشم بازی ترسناک تر میشه به عنوان مثال ترسی که شما از نمیسیس میگیرین کجا و ترسی که هنگام مبارزه با آلبرت وسکر میگیرن کجا
    ۷.مورد بعد وجود مهمات کم هست و گشتن برای مهمات یک موردی که واقعا موجب ترسناک تر شدن بازی میشه ترس از خطا رفتن شلیک و نداشتن مهمات هست که خیلی تاثیر داره
    و اینکه مهمات زیاد باعث میشه حس کنیم ترمیناتور هستیم و نترسیم
    ۸.وجود مخفی کاری در بازی ترسناک به ترسناک شدن اثر می افزاید برای مثال ترسی که به هنگام مخفی کاری سری اوت لست داریم واقعا باعث ترسناک شدن بازی نسبت به سایر اثار میشه
    ۹زیادی وارد نشدن به فاز و حال ماورایی
    هرچی موجودات انسان گونه تر باشن بازی ترسناک تر هست
    ۱۰جان سخت بودن دشمنان بازی
    برای مثال کشتن کلیکر ها به مراتب سخت تر از انمی هایی که در ابتدای آلودگی بودن هست و اینکه به محض نزدیک شدن موجب بغل کردن شما و مرگ شما میشدن در نتیجه موجب ترس و دلهره بیشتر میشد

    INFANT ANNIHILATOREAGAMERبهزاد سالمیkingpRubyAli_pxժ๏ςτ០я នτяคղցҽAveloneKayat
  • به شخصه عاشق ژانر وحشت هستم ، مثل Five nights at freddys , amnesia , FEAR , silent hill و Phasmophobia که یکی از ترسناک ترین بازی هایی که تجربه کردم ( پیشنهاد میکنم با دوستان بازی کنید ) یا سری resident evil که از اولین بازی هایی هستش که بازی کردم

    EAGAMERبهزاد سالمی
  • تا یک جای مقاله رو خوندم و بقیه مقاله رو آخر شب حتما میخونم

    “اگر المان‌های اکشن وجود نداشتند هرگز چیزی بر پایه‌ی مرتب سازی Inventory و مدیریت مهمات بوجود نمی‌آمد ”
    متاسفانه در بازی های survival horror امروزی کمتر شاهد اون بخش survival هستیم
    یا فقط اسمش رو به دوش میکشه و یک بازی کاملا اکشن هست و یا بعد از اینکه کمی بازی رو جلو می بری بازی انقدر دستت رو باز میکنه که باز هم تبدیل به یک بازی اکشن و یا وحشت میشه و باز هم کمتر شاهد بقا در بازی هستیم
    المان های اکشن باعث شدن که به فکر ذخیره سازی مهمات باشیم بخاطر اینکه هرجایی راه میرفتی دو تا خشاب تیر نریخته بود
    و حالا دیگه کمتر نگران کمبود مهمات هستیم و بخاطر همین هم هست که میگم کلمه بقا دیگه تقریبا میشه گفت معنی خودش رو در بازی های امروزی از دست داده

    EAGAMERبهزاد سالمیkingpAli_px
  • unknownGamer گفت:

    مقاله ی خوبی بود ممنون از نویسنده

    بهزاد سالمی
  • Ruby گفت:

    دقیقا همینه اگه اکشن درست و به اندازه باشه میتونه القای حس ترسو بیشتر کنه

    EAGAMERبهزاد سالمی
  • AQUARIUS گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    من خودم بیشتر از این ژانر لذت میبرم تا اینکه بترسم. من اتمسفر ترسناک رو خیلی دوست دارم فضای ترسناک با نورپردازی خاص و موسیقی ترسناک کلاسیک واقعا برام لذت‌بخشه.
    البته من بنظرم ژانر مخفی کاری هم ترسناکه. من وقتی هیتمن بازی میکردم حس ترس بهم میداد موقع حرکات مخفی کاری. البته جدیدا میبینم توی بازی های ترسناک از این المان استفاده میشه.
    کاملا موافقم بازی های (ترس مطلق) اصلا لذتبخش نیستن چون دستو پای مارو می‌بندن که بترسیم.

    آرمان زرمهرEAGAMERبهزاد سالمی
  • خسته نباشید آقای زرمهر. لطفاً این بخش ها را تصحیح کنید
    در واقع روند گیم پلی بر خلاف استایل هیبرید و دفاغی. دفاعی
    و ارائه‌ی حق انتخاب به پلیر پیابند هستند. پایبند
    حرف در مورد شبیه ساز قدم زدن شد، اگر وقت کردید مجموعه بازی Echo Night امتحان کنید، آثار جالبی هستند، سه نسخه از این مجموعه عرضه شده، اما از لحاظ داستان به هم دیگر متصل نیستند. در هر نسخه با موضوع متفاوتی طرف هستیم.
    بنده نسخه های نسل پنجم تمام کردم، فقط برای بازی کردن از شبیه ساز خوبی استفاده بکنید که سرعت بازی را بالا ببره، شخصیت بازی بیش از حد آرام قدم می زنه😭
    نسخه دوم این بازی فقط در ژاپن تولید شد اما نگران نباشید بازی به زبان انگلیسی ترجمه شده و ترجمه خیلی خوبی هم داره.

    EAGAMER
    • درود بر شما بهزاد عزیز

      مرسی که این موارد رو اطلاع دادی ظاهرا از دست ادیتور در رفته بود تصحیحش کردم. اما در ارتباط با Echo Night من نسخه‌ی ابتدایی سال ۱۹۹۸ و Echo Night Beyond رو تجربه کردم و اتفاقا در ارتباط با نسخه‌ی ابتدایی خیلی وقت پیش طی یک مقاله صحبت کردیم. آثار جالبی توی ژانر وحشت هستن و مخصوصا نسخه‌ی اول ایده‌ی جالبی رو دنبال می‌کرد و فضاسازی خیلی خوبی هم داشت. به طور کلی Echo Night فرنچایزیه که جای پیشرفت زیادی داره و شخصا خیلی دوست دارم فرام سافتور امروزی یک نسخه‌ی تازه از این فرنچایز بسازه شاید حتی بتونن با کمی نوآوری قوانین آثار Walking Simulator ترسناک رو بازنویسی کنن و یک اثر خاص ارائه بدن درست مثل سال ۱۹۹۸ که نسخه‌ی ابتدایی یک تجربه‌ی خاص رو توی این ژانر ارائه داد.

      بهزاد سالمی
      • پس این عناوین تجربه کردید. این ثابت می کنه که شما اطلاعاتی خیلی خوبی در مورد بازی های ترس وبقا دارید. هر شخصی با این دسته از بازی ها آشنا نیست، چون که ما این بازی ها را عناوین زیرزمینی تلقی می کنیم (اینجا مقصود هر ژانری هست نه فقط ترس و بقا) و خب تعداد این آثار به مراتب بیش تر از بازی های معروف هستند. حتی اگر سازنده اون عنوان Fromsoftware باشه. 🙏

        آرمان زرمهر
  • EAGAMER گفت:

    ولی بیاید یه چیزم قبول کنیم که فرار کردن بیشتر از جنگیدن حال میده اون حس ترس و هیجانی که میگیری از شنیدن صدا پای یه غول چشم سفید که میخواد بیاد پارت کنه یا هی سعی میکنی به پشتت نگاه کنی ولی هی میبینی غوله داره بهت نزدیکتر میشه یا بعضی وقتا غوله انقدر ترسناکه که نمیتونی برگردی تا صورتشو ببینی و فقد باید فرار کنی یا شنیدن صدا نفس زدن کاراکتر بازی که اونم از ترس داره خودشو خیس میکنه اینا بیشتر به من حال میده تا یه تفنگ بدن دستت بگن برو جلو مرد باش یه روح که کلا جسم نداره رو با تفنگ بکش😂😂😂😐اخع یکی نیست بگه روح که جسم نداره چطور با تفنگ میمیره🗿😂😂😂

    بهزاد سالمی
  • من خیلی اهل بازی های ترسناک نیستم ولی خدایی بعضیاشون خیلی خوبن

    بهزاد سالمی
آنالیز: ژانر وحشت و مقوله اکشن در آن - گیمفا