بررسی شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۳؛ پر فراز و نشیب، اما ناجی تابستان
سرانجام شوکیس مورد انتظار ایکس باکس برگزار شد و این برند نیز تعدادی از برگهای برندۀ خود را روی میز کوباند. در این مطلب اختصاصی قصد داریم یک بررسی واقعگرایانه از این شوکیس داشته باشیم و ببینیم که تا چه میزان به انتظارات پاسخ داده شده است.
عدم وجود یک غافلگیری خیرهکننده، گریبان تمامی مراسمهای گیمینگ امسال را گرفته است و ایکس باکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. مطمئناً لیکهای منظم و گستردۀ منابع داخلی در چند سال اخیر، تاثیر زیادی روی این موضوع گذاشته و هیجان را از رویدادهای گیمینگ گرفته است، اما جدا از اطلاعات فاش شده از سوی این افراد، همچنان شاهد سورپرایزی درخور چه در مراسم سامر گیم فست و پلی استیشن و چه در رویداد ایکس باکس نبودیم.
شوکیس ایکس باکس نیز به مانند مراسمهای دیگر به طور یکدست جذاب نبود و نقصهایی در آن وجود داشت؛ هم شاهد کاستیها و ناامیدی بودیم، هم به برخی از انتظارات پاسخ داده شد. این مقاله در قالب دو بخش فرازها و فرودها، به بررسی شوکیس ۲۰۲۳ ایکس باکس خواهد پرداخت و نهایتاً به یک نتیجهگیری خواهیم داشت.
فرازها
Starfield
به طور قاطع میتوان گفت که تریلر بازی Starfield در مراسم ایکس باکس فوقالعاده بود و توانست به خوبی اهداف بازی را در قالب ویدیویی چند دقیقهای به تصویر بکشد، توصیفگر عظمت و مقیاس آن باشد و سطح انتظارات مخاطبین را مشخص کند. گیمپلی به اشتراک گذاشته شده، بسیاری از شک و شبهههای موجود پیرامون بازی را کنار میزند و نوید بازگشت بتسدا به روزهای اوج را به طرفداران میدهد. شاید سرانجام چندین سال پس از عرضۀ ایکس باکس سری ایکس و اس، شاهد یک پرچمدار بزرگ و یک کاندیدِ بهترین بازی سال برای این پلتفرم باشیم.
به غیر از تریلر ادیت شدۀ بازی در جریان رویداد ایکس باکس، شاهد دایرکت ۴۵ دقیقهای Starfield نیز بودیم که یکی از بزرگترین نقاط قوت و عطف آن، بهبود سیستم مبارزات و تیراندازی بود. سال گذشته طرفداران چندان از مبارزات راضی نبودند، اما گویا در این مدت بتسدا بهبودهای قال توجهای را روانۀ این بخش کرده است. از سوی دیگر، محیطها نیز بهبود بصری قابل توجهای را به خود دیدهاند.
Clockwork Revolution
در اواخر شوکیس، از بازی جدید استودیوی ایناِکسایل (inXile) با نام Clockwork Revoultion رونمایی شد. تیم ایناِکسایل را به خاطر ساخت سری Wasteland میشناسیم، اما به نظر میرسد که این تیم در رابطه با اثر جدید خود رویکردی متفاوت و جاهطلبانهتر را پیش گرفته است. کارگردانی هنری و طراحی بصری بازی ما را به یاد BioShock میاندازد و احتمالاً سازندگان به طور مستقیم از این عنوان جادویی الهام گرفته باشند. المانهای مربوط به تغییر زمان و تاثیر اقدامات شما در روایت و سرنوشت جذاب به نظر میرسد. بدون هیچ شکی، این بازی یکی از نقاط اوج مراسم ایکس باکس بود؛ بیصبرانه منتظر جزئیات بیشتر پیرامون آن هستیم.
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
یکی دیگر از فرازهای مراسم ایکس باکس، تریلر بستۀالحاقی Cyberpunk 2077، یعنی Phantom Liberty، بود که وعدۀ تجربهای غنی و متکی بر روایتی پرجزئیات را میدهد. تریلری که سیدی پراجکت به اشتراک گذاشت، به معنای واقعی کلمه هیجانانگیز است و محتویات و کاراکترهایی را معرفی میکند که برخی از آنها تازگی دارند و مشابه آنها را در خطی اصلی داستان بازی اصلی ندیدهاید. انتظار میرود Phantom Liberty یک رستگاری نهایی برای بازی Cyberpunk 2077 باشد.
Forza Motorsport
تریلر به نمایش در آمده از Forza Motorsport در مراسم ایکس باکس، وعده میدهد که باندلی از تمام ویژگیهای مورد انتظار طرفداران بازیهای شبیهساز رانندگی و ریسینگ را در خود جای داده است. اگرچه حضور بازی و دیدن سالانۀ سری Forza در شوکیسهای ایکس باکس دیگر هیچ سورپرایز و غافلگیریای محسوب نمیشود، اما این که کیفیت سری به شکلی یکپارچه در طول این سالها حفظ شده است، جای تشویق و تمجید دارد.
Persona 3 Reloaded
این بازی میتوانست یکی از غافلگیریهای شوکیس ایکس باکس باشد، اما به دلیل اشتباه تیم مدیریت رسانههای Atlus، متاسفانه تریلر آن فاش شد. طرفداران سری Persona مدتها میشود که خواستار بازسازی تمام عیار Persona 3 بودند و حالا آرزوی آنها محقق شده است. اگر از لیک شدن تریلر فاکتور بگیریم، این نمایش نیز یکی از نقاط اوج رویداد برای طرفداران JRPG بود.
قراردادهای ترد پارتی حول گیم پس و توجه بیشتر به بازار ژاپن
۲۱ عنوان از ۲۷ بازی حاضر در شوکیس ایکس باکس به سرویس گیم پس خواهند آمد که رقم فوقالعادهای است. از میان این بازیها، تعدادی از اسپینآفهای سری Persona و همچنین Persona 3 Reloaded نیز به گیم پس خواهند آمد. همکاری تنگاتنگ ایکس باکس با کمپانیهای مختلف، تنها به شرکت ژاپنی Atlus ختم نمیشود. آنها با کپکام نیز همکاری میکنند تا عنوان جدید Kunitsu-Gami: Path of the Goddess را در زمان عرضه به گیم پس بیاورند. به طور کلی، تعهد و تلاش ایکس باکس حول جلب نظر شرکتهای ژاپنی و به ارمغان آوردن بازیهای منحصر به فرد برای مشترکان ایکس باکس مبرهن است و امیدواریم این رویکرد ادامه پیدا کند.
فرودها
نمایش Hellblade 2: Seuna’s Saga
حدود ۴ سال از نمایش تیزر ابتدایی بازی Hellblade 2 میگذرد و ما همچنان شاهد سیستم مبارزات، پازلها، قابلیتها و فرم قابل لمسی از گیمپلی نبودهایم. ایکس باکس در شوکیس خود یک ویدیوی دیگر را از بازی به اشتراک گذاشت که برای منتظران تریلر گیمپلی، معنای خاصی ندارد و مکانیکهای مختلف آن را به نمایش نمیگذارد. شاید از نظر بصری تریلرهای به اشتراک گذاشته شده فوقالعاده به نظر برسند، اما هیچ یک ما را عمیقاً با گیمپلی و مکانیکها یا مبارزات آشنا نمیکنند و چشماندازی از پیشرفتهای گیمپلی نسبت به نسخۀ اول را ارائه نمیدهند.
One More Thing تلف شده و عدم وجود غافلگیری
فیل اسپنسر در انتهای شوکیس، دایرکت Starfield را به عنوان «یک نمایش بزرگ دیگر» معرفی کرد که چندان معنایی ندارد. در حقیقت این عبارات برای یک سورپرایز یا غافلگیری استفاده میشوند، نه رویدادی که از پیش مشخص شده است. انتظار میرفت حالا که ایکس باکس لاینآپی مطمئن برای ۲۰۲۴ تدارک دیده است، یک تیزر سینماتیک کوتاه برای بازیای که در آیندۀ دور منتشر خواهد شد به عنوان «یک نمایش بزرگ دیگر» در چنته داشته باشد و ما میدانیم که چندین استودیوی زیرمجموعۀ مایکروسافت از جمله The Coalition و MachineGames روی پروژههایی مورد انتظار کار میکنند.
Fable و South of Midnight
اگر مکر و حیلهای پیرامون برچسب in-game در کار نباشد، عنوان Fable همانقدر که از دید بصری فوقالعاده به نظر میرسد، از دید گیمپلی و شرح ویژگیهای ساختاری خود به مخاطب شکست میخورد و در کنار تریلرهای عجیب و غریب Hellblade 2 قرار میگیرد. این تریلر منتشر شده از Fable، حس سرآغاز ویدیوهای عجیب و غریب Hellblade 2 را انتقال میدهد؛ به شکلی که احتمال دارد در سالهای آینده سازندگان روی فوتیجهای نامربوط تمرکز کنند، همانطور که ما ۴ سال بعد از تیزر Hellblade 2، هنوز نمیدانیم دقیقاً ساختار گیمپلی به چه شکل بوده و چه پیشرفتهایی را به خود دیده است. از سوی دیگر، طنز بریتانیایی Fable در میان گیمرها مشهور است و این ریبوت شاید از برخی جنبههای طنزآمیز، نظر مخاطبان را به خود جلب نکرده باشد. South of Midnight نیز وضعیت مشابهای دارد. با وجود این که هیچکدام از تریلرها CGI یا سینماتیک نیستند، اما باید قبول کرد که همچنان ایدهای از گیمپلی به ما نمیدهند و ماهیت خود را آشکار نمیسازند.
عدم حضور Contraband
در شوکیس دو سال پیشِ ایکس باکس شاهد اثری به نام Contraband بودیم که هماکنون توسط استودیوی سازندۀ Just Cause، یعنی Avalanche Studios، مراحل توسعه را طی میکند و تحت حمایت Xbox Game Studios قرار دارد. با گذشت دو سال از رونمایی اولیه، انتظار داشتیم شب گذشته، در جریان شوکیس ایکس باکس، سرانجام تاریخ عرضۀ بازی آن هم برای سال ۲۰۲۳ مشخص شود، اما این اتفاق رخ نداد.
نه فراز نه فرود
Avowed
به خودی خود، تریلر عنوان Avowed حداقل خود را به خوبی توصیف میکند و مکانیکهای زیادی از گیمپلی را به نمایش میگذراد. با این وجود، رونمایی اولیۀ بازی که شامل استایل هنری واقعگرایانه میشد، با بازی کنونی فاصلۀ زیای دارد و نظرات ضد و نقیض گیمرها نسبت به تریلر Avowed، به مانند چوبهایی هستند که به دلیل رونمایی زودهنگام بازی (زمانی که کارگردانی هنری نهایی نشده بود) بر سر آبسیدین (Obsidian) فرود میآیند. این تریلر نه اوج مراسم بود نه فرود، همان چیزی است که مطابق بازیهای قبلی آبسیدین، از این استودیو انتظار داریم و در عین حال چیزی است که نسبت به تریلر اولیه انتظار نداشتیم!
کلام آخر
در میان رویدادهای تابستانۀ گیمینگ، ایکس باکس با برنامه و لاینآپ منسجمتری ظاهر شد و توانست بهتر از پلی استیشن چشمانداز چند سال آیندۀ ایکس باکس را برای مخاطبین این پلتفرم ترسیم کند. نکتۀ منحصر به فرد و مثبتی که در مورد هر دو برند ایکس باکس و پلی استیشن میتوان ذکر کرد، این است که این دو شرکت در حال پر کردن حفرهها و کار کردن روی نقاط ضعف خود هستند. پلی استیشن رویداد خود را به بازیهای سوریسمحور اختصاص داده بود، در حالی که ایکس باکس روی محتویات تکنفره و داستانی تمرکز کرد. در هر حال، باید احتمال استراتژیهای متفاوت بازاریابی را نیز در نظر بگیریم، ممکن است پلی استیشن رویداد دیگری را در نظر داشته باشد و در عین حال شاید ایکس باکس نیز نقاط ضعف خود را در قالب رویدادی دیگر برطرف کند.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
با همش به جز south of midnight موافقم. حداقل باید توی بخش نه فراز نه فرود میداشتی بازی تازه معرفی شده که انتظار ۵ دقیقه گیم پلی نمیره ازش
آره و تازه واقعا زیبا بود تریلرش
gears 6 بود یا doom بعدی اره ولی بازی سازندگان we happy a few
نمیگم بدن ولی خب باید یه چیزی نشون بدن همین طوری اعتماد نمیشه کرد
به نظرم مدیر تیم بازاریابی ایکس باکس یکم زرنگبازی در آورد و از سادگی بعضی گیمرها استفاده کرد با گفتن این که تریلرها CGI نیستن. در حقیقت مهمترین چیز اینه که ما قالبی برای گیمپلی متصور بشیم و صرفاً این که ببینم محیط چقدر زیبا هست حس و حال گیمپلی رو القاء نمیکنه (مثلا تریلر spider-man 2 هم این انجین بود ولی با گیمپلی نهایی زمین تا آسمان فرق داره)، به نظرم خیلی از بازیها با این که خروجی انجین بودن، یا حتی IN-game بودن، یکم با شیطنت ساخته شدن، از جمله fable و south of midnight.
مثال میزنم براتون، Clockwork Revolution یک نمونۀ خوب برای رونمایی از یک بازی ویدیویی هست. بازی هنوز تاریخ عرضه نداره و حتی برای بازۀ ۲۰۲۴ هم برنامهریزی نشده، اما تریلری که به اشتراک گذاشتن بهترین نمونۀ به تصویر کشیدن یک بازی ویدیویی هست، المان تاثیر انتخاب ها در گیمپلی وجود داره و تریلر بهش میپردازه، آرت استایل و سیستم شوتینگ و حال و هوای کلی بازی + کاراکترها رو به تصویر میکشه. خیلی اطلاعات بهمون میده و قشنگ توصیف میکنه که باید در انتظار چه اثری باشیم. ولی south of midnight به جز آرت استایل نسبی، هیچ جزئیاتی بهمون نمیده.
نکتۀ جالب دیگه اینجاست که سازندۀ Clockwork Revolution سال ۲۰۲۰ کار ساخت بازی قبلیش تموم شده و بازی رو رلیز کرده و حالا سه سال بعد چنین تریلر کاملی رو به تصویر میکشه.
اما سازنده south of midnight سال ۲۰۱۸ پروسۀ ساخت we happy few رو به اتمام رسونده و حالا سال ۲۰۲۳ نتونسته تریلری با شرح جزئیات به اشتراک بذاره.
و این زرنگ بازی کاملا جواب داد!
الان دقیقا شوکیس سونی سر معرفی های کوتاه و بی شور و هیجان Concord و $Fairgame خیلی ضربه خورد. درسته که Fable و South of Midnight و حتی Hellblade (بخصوص آخری که خیلی وقته از رونماییش میگذره) اطلاعات درست و حسابی ارائه ندادن ولی حدس میزنم برای مخاطب عام هیجان انگیز بودن بخصوص با همون برچسب In-Game اما نمایش های سونی یه جوری بودن که انگار سعی در جذب هم نداشتن، انگار با عجله داشتن رد میشدن از موضوع😄
حالا ما سوای زرنگ بازی کمپانی ها تو معرفی بازی ها،دوستان با اینکه سه ساله از آغاز نسل ۹ گذشته،هیچ یک از شوکیس ها خروجی قدرت نسل ۹ حتی تا سال ۲۰۲۴ رو نشون ندادند. انگار تو نسل ۸.۵ به سر می بریم. نظرتون چیه که نسل ۶ ام طلایی ترین نسل بازی های رایانه ای بود؟ انقلابی ترین نسل تاریخ.
هلبلید از لحاظ گرافیک فنی قطعا نسل نه به حساب میاد
تا بازی عرضه نشه نمیشه نظر داد
دوست عزیز یکبار دیگه کامنتت رو بخون. گفتی که شوکیس ها نسل نه نیست. اونوقت یک بازی با شوکیس نسل نهی که واست مثال میزنن میگی تا عرضه نشه نمیشه نظر داد؟! پس میشه بگی اون کلمهی شوکیس تو کامنتت چه معنیی میده؟
اگه منظورت هلبلید هست in_game نبود. پس نمیشه از رو تریلر نظر قطعی به کیفیت نهایی داد.باز اگه مثل استارفیلد گیم پلی نشون میداد یه چیزی میشد گفت.
خب یک دلیلی که قبلا گفتم بخاطر شرایط کرونا و دورکاری هرچیزی که انتظارش تا ۲۰۲۲ میرفت تاخیر خورد تا ۲۰۲۴ و بعدش…
ولی موافقم، هرچند با جهش نسل ها مرز بین بازیهای هر نسل کمرنگتر میشه ولی چیزی که مثل بازیهای اوج نسل ۶ و ۷ “انقلابی” از نظر گرافیک و گیمپلی باشه نه واقعا خیلی کم داریم.
خیر، نسل پنجم و هفتم طلایی ترین نسل ها بودن،
واقعا همینه
مگه ما دنبال زرنگ بازی هستیم؟ ما گیمریم و در نهایت بازی برامون مهمه
زرنگ بازی به کار ما گیمرها نمیاد شاید خوشحالی چند دقیقه ای ایجاد کنه اما واقعیت مشخصه ..
یه چیزی خوبی که از ایکس باکس دیدیم این بود خبری از بازی های سرویس محور نبودن و همش روی بازی های داستانی تمرکز کرد
یه مسئله اینجاست این بازی ها اکثرا قرار هست ۲۰۲۴ منتشر بشن , بخوان الان گیمپلی از بازی بدن خیلی زوده , مایکروسافت باید یه چیزی نشون میداد که بگه اینها هنوز دور هستند و قرار هست سال دیگه منتشر بشه , انتظار معرفی بازی جدید دیگه نباید داشت وقتی ۲۰۲۴ این همه بازی بیادش چرا بیاد زود معرفی کنه که بعدا داد گیمرا بلند بشه
اره مثلا ۵ سال پیش تریلر هل بلید نشون داد به نظرت این زیادی زود نبوده؟
الان سونی تریلر بده برای لست ۳. ۶ سال دیگه بیاد خوبه؟
👏👏👏👏
خیلی هم عالی
ولی میگم دیروز عجب روزی بودا هم گیمی به عظمت استارفیلد رو داخل شوکیس نشون دادن هم تام هالند یه سال کشید کنار😂
تو این مراسم بیشتر از همه استارفیلد و Clockwork Revolution جذبم کردن
اوود و هلبلید هم نا امیدم کردن
Fable
برای من بزرگترین نا امیدی نمایش فیبل بود نه که نمایشش بد بوده باشه
من منتظر گیم پلی و موارد دیگه بودم ولی چیزی نشون ندادن
South of Midnigh
تازه ازش رونمایی شد هنوز جا داره
Avowed
من اون استایل اولیه رو خیلی دوست داشتم واقعآ عالی بود
با استایل جدید یکم نسبت بهش سرد شدم
Clockwork Revolution
خیلی پتانسیل داره امیدوارم خوب ازش استفاده کنن
بقیه پروژها ممکنه تو شوکیس بعدی رونمایی بشن(اگر واقعآ شوکیسی باشه)
در کل من بهش شوکیس ۸/۱۰ میدم
“در کل من بهش شوکیس ۸/۱۰ میدم“
خیلی بی انصافی فرشاد!!!
با هر مقیاسی حساب کنیم از این بهتر نمیشد. همین امسال دو تا بازی بزرگ از طرف ایکس باکس میاد رو گیمپس. سال بعد هم سه تازی بزرگ دیگه میاد.
کلی هم قراردادای ترد پارتی خفن بستن. هالونایت و پرسونا به تنهایی کافین واسه پر کردن لاین آپ. خارج از گیمپس هم همچنان بازیای زیادی میان رو ایکس باکس.
من که خیلی حال کردم با شوکیس ایکس باکس. واقعا عالی بود. ایراداتش اینقدری نبود که بخواد نمره کم کنه ازش.
–
پ.ن. این شوکیس در عین خوب بودنش، یکم عجیب بود. تو این چند سال اخیر ایکس باکس یکم زیادی اذهان رو برد سمت “سرویس محورها” و سونی برعکس به سینگل پلیرها معروف شد. ولی حالا عوض شده جاشون. Avowed, Hell Blade, Flight Sim, Fable و خیلیای دیگه از دم سینگل پلیرن (حالا شاید مثل فورتزا یه بخش آنلاینم داشته باشن). سینگل پلیرای خفنی هم هستن!
من بهش هشت و نیم میدم
و تنها ایرادی ک میتونم بگیرم نبود گیمپلی هل بلیده
هشت یا هشتونیم نمره فوق العاده محسوب میشن
از دید من از بهترین شوکیسای ده سال اخیر بود
من ۱۰ میدم به نمایش چون واقعا بهتر از این نمیشد کلی انحصاری نشون دادن با گیم پلی و گرافیک های بالا
اون نمایش سونی چی بود با گرافیک نسل ۶ اسپایدرمن ۲
من دنبال یه سوپرایز خیلی خوب میگشتم که نداشتن
با عظمت و جزییات استارفیلد سوپرایزمون کردن ولی بازم کم بود
نمایش فیبل و هل بلید هم عالی نبود اگر گیم پلی میزاشتن خیلی بهتر بود
۹/۱۰ بدون ارفاق!
اگه بخوای ببری روی نمودار ۱۰ هم میشه. واقعا عالی بود.
اوود چون هنوز کامل نشده بود بحث برانگیز بود
این استودیو ماشالله داره مثل یوزپلنگ برا مایکروسافت بازی میسازه و سریع ترین استودیوشون هست
عالی بود شوکیس دیشب، اوودد به نظرم اون هایپ بالا رو که همه داشتیم براش رو نداشت واقعن، حالا شاید با نمایش های دیگه از بازی طرفدارا رو رازی نگه دارن؛ و هلبلید ۲ حداقال باید یه گیمپلی جامع و کامل ازش میدادن ولی در کل خوب بود
خسته نباشید
نوشته خوبی بود. با بیشتر مطلب موافقم، مخصوصا این که استارفیلد یهترین بخش مراسم بود. با اینکه ایکس باکس ندارم، شهصا انتظار برنامه کاملتری داشتم که چند بازی بزرگ ندیده رو معرفی کنه (شاید برنامه سونی از این هم ساده تر بود، اما سونی در فاصله سه سال گذشته تعداد بسیار زیادی بازی منتشر کرده) اما بازهم تصویر خوبی از آینده ایکس باکس می داد.
تنها نکته اذیت کننده فعلی این شوکیس های پشت سر هم هست. واضحا مایکروسافت و سونی تمام تلاششون رو می کنن که بعد از رقیب شوکیس داشته باشن (ظاهرا برای اواخر سال هم مشکل مشابه روبرو هستیم)، در عوض اینکه روی بازارشون تمرکز کنن و عناوین بیشتری بیرون بدن. بیینیم امشب یوبی سافت، تنها ناشر پرکار فعلی چه چیزی برای نمایش داره.
یه سر و گردن از شوکیس سونی و سامر گیم فست بهتر بود
«این است که این دو شرکت در حال پر کردن حفرهها و کار کردن روی نقاط ضعف خود هستند. پلی استیشن رویداد خود را به بازیهای سوریسمحور اختصاص داده بود»
سونی داره عملا خراب کاری میکنه نه رفع نقطه ضعف، قبلا گفتن ۲۵ بازی انحصاری در حال توسعه هست فرض کنیم این عدد ثابت هست و به همون اندازهای که با عرضه کم شده اضافه هم شده خودشون میگن تا ۲۰۲۶ ۱۲ تا بازی سرویس محور عرضه میکنن این تقریبا نصف بازی های انحصاری هست که میسازن اصلا منطقی نیست سونی دنبال پول هست اما دیگه طمع کرده داره کونامی بازی در میاره بازی های سرویس محور میتونن شکست خیلی بدتری رو رقم بزنن اگر شرایط خوبی نداشته باشن نیاز به پشتیبانی دارن تبلیغات و بازاریابی ویژهای میخوان باید بازی رو زنده نگهدارن الان همون ناتی داگ معلومه خراب کاری کرده که بانجی جلوش رو گرفته معلوم نیست چقدر نیرو تلف کردن
از شوکیس پلی استیشن بهتر بود به دو دلیل
اول اینکه بازی های نسبتا جذاب تری نمایش داد بخصوص استارفیلد ( هر چند از نظر بازی ها مراسم سونی هم خیلی ضعیف نبود )
دوم اینکه هدف خودشو میدونست و بطور کامل به انتظارات طرفداران پاسخ داد و همون چیزایی رو که میخواستن بهشون نشون داد
امیدوارم سونی یه مراسم دیگه بذاره و بازی های معرفی نشده استودیو های بزرگ فرست پارتی خودشو رونمایی کنه
دوست من ببین اگه بر فرض شوکیس سونی برای مایکرو فنا بود از نظر اونا بد نبود ولی چون ما از سونی همیشه بازی های غول دیده ایم و چون در مراسم بجز اسپایدی و فاینال شاهد بازی های غول دیگری نبودیم به همین دلیل نا امید کننده برامون ظاهر شد و الا در کل شوکیس خوبی بود
اره خیلی خوب بودxd
😂😂😂😂
💚
یه چیزی که خبرش رو نزدین و حواستون نبود پیراهن فیل اسپنسر بود و نشون داد بازی بعدی Id Software ریبوت بازی Hexen: Beyond Heretic هستش !!!
Hexen واسه اکتیویژن هست
منم دیدم ولی تا قبل از تایید خرید نمیتونن چیزی ازش بگن
ناشر بازی Id Software بود ولی سازندش یکی از استودیو های قدیمی بوده که اون زمان زیر نظر اکتیویژن نبوده
به هر شکل الآ دست اکتیویژن هست
سر مالکیت بازی همیشه دعوا بوده
ک بزودی تموم میشه😅
من وقتی لباس ش رو دیدم سکته زدم. امیدوارم حقیقت داشته باشه. Hexen محشره و id بهترین استودیو برای این ریبوته
خلاصه و جمع بندی خوبی از شوکیس بود خسته نباشید.
اوود احتمالا میشه مثل اوتر ورد،گیمپلی معمولی ولی محتوای سرگرم کننده.
هلبلید هم فردا ازش نمایش دارن دیگه واقعا باید اون موقع سیستم مبارزات نشون بدن.
فقط اقای کریمی یه سوال داشتم،مثل پارسال از نمایش استارفیلد انالیز میزارید؟
اوود ک عالی تر از چیزی میش ک فکر میکنی ، چون اینبار پول هم دارن
هلبلیدم ک نمیان اونجا نمایش خاصی بذارن، میخواستن همینجا نشون میدادن
سلام و درود بر جناب آقای کریمی
میگم این دفعه به نظرم ویدیوی پیش بینی شوکیس ایکس باکسی که تولید کردید، خیلی خوب تونست پیش بینی بکنه ها… ایول. دست مریزاد. 😁 👌 🌸
از این بگذریم، به نظر میرسه که ایکس باکس بر منطق بهتری جلو رفته و مثل سونی غافلگیرانه مراسمشو کمی تا قسمتی ابری قیچی نکرده. چون اکثریت توی سایت های انگلیسی که دیدم، راضی بودن در حد امتیاز A تا C. هرچند که برخی هم F داده بودن به خاطر نشون ندادن گیم پلی و نبود سورپرایز (همون طور که توی متن اشاره کرده بودید).
ممنون بابت بررسی عادلانهای که داشتید 🌹
پی نوشت: البته من که متخصص نیستم و جوجو گیمرم 🐥 جیک جیک! فقط نظر شخصیمو گفتم! فن بوی و ترول و گوجه و این جور چیزا رو از زمین کشاورزی کامنتم کسی برداشت نکنه خواهشا! ما رو قاطی این دعوا های ناموسی نکنید! 😅
اصلا خیلی خوبی داداشمی به مولا
من بدون انتظار خاصی از اینکه چهچیزایی قراره نشون بدن شوکیس رو دیدم و بهنظرم در مجموع خیلی خوب بود! شخصا چیزی که بیشتر از بقیه چشمم رو گرفت بازی جدید اتلس (Metaphor refantazio) بود. چیزایی که از استارفیلد نشون دادن هم خیلی خوب بود. تو ویدیوهایی که تا قبل از این از بازی اومده بود انگار سازندهها از نشون دادن چیزی که ساختن خجالت میکشیدن و فقط از سر مجبوری داشتن نشونش میدن! ولی تو این شوکیس خیلی بازی بهتر بهنظر میومد. من تا قبل از این واقعا انتظار داشتم این بازی خراب کنه، ولی الان بهنظرم احتمالش هست که بازی عالی از آب در بیاد. بعیده استارفیلد رو برم، ولی امیدوارم خوب بشه بازی، هم مایکرو و هم بتسدا نیاز به یه اثر موفق دارن.
پ.ن دنباله سنوا هم که هنوز یه جُکه! نسخه اول هلبلید یه داستان مستقل داشت که کاملا معلوم بود بدون در نظر داشتن دنباله ساخته شده، الان سازندهها اومدن و برای همچین بازی دارن یه دنباله میسازن. همین الان هم که بازی نیومده میشه مشکلاتی که این تصمیم بوجود میاره رو دید؛ اصلا کل point بازی اول این بود که سنوا از معشوقهاش گذشت و وقتی این کار رو کرد صداهای داخل سرش از بین رفتن، تو این بازی صداها برگشتن و تازه صدای معشوقهاش رو هم شنیدیم داخل تریلرها! به همین سادگی تاثیرگذاری پایان بازی اول کمتر شد! چیزی که بیشتر باعث میشه به این دنباله امید داشته باشم اینه که سازندهها حتی یک بار هم نیومدن بگن که دارن این بازی رو میسازن چونکه میخوان یه داستان زیبا بگن و این داستان انقدر خوب بوده که ارزش داشته داستان نسخه اول رو ادامه بدن، نه! تنها چیزی که این سازندهها از اولین نمایش تا همین الان راجب بهش حرف زدن اینه که هر چی میبینم in engine هست، اینکه همه چیز داره روی ایکس باکس سری ایکس اجرا میشه، اینکه موتور آنریل بهشون اجازه میده چیزای واقعگرایانه بسازن و… اصلا من یادم نمیاد راجب به داستان این دنباله چیزی گفته باشن! تریلرها هم که یه مشت چرت و پرت بودن تا الان. این بازی حدودا چهار سال پیش معرفی شده و تا الان سه تا تریلر مختلف دادن که سنوا تو شب ایستاده جلوی آتیش و داره با لحن عصبانی رو به دوربین داد و غار میکنه، یه ویدیو که فقط روی کاغذ میشه اسمش رو گذاشت گیمپلی و الان هم یه ویدیو دیگه که هیچچیز با معنایی از بازی نشون نمیده!
من بعید میدونم این بازی از نظر ساختاری بد باشه و مطمئنم انپیسیهایی که فقط جدی بودن یه داستان براشون کافیه که خوب حسابش کنن از داستان بازی خوششون میاد، ولی تاحالا هیچچیز این بازی نبوده که وجودش به عنوان یه دنباله برای داستان نسخه اول رو توجیه کنه.
استارفیلد میتونه مثل هزاران بازی بزرگی که از بچگی بازی کردیمو نفهمیدیم اف پی اسش چنده لذت بخش باشه
یادمه یموقه هایی فقط از منوهای بازی پیشرفت صنعت گیمو میفهمیدیم
منظورم اینه که خلاقیت میتونه خیلی بهتر از فیکس شدن رو شصت فریم باحال باشه
نمیدونم چرا نظرات درباره ی Avowed ضد و نقیضه وگرنه بازی روح بازی های ابسیدین رو داره و دقیقا همون چیزی هست که از ابسیدین انتظار میرفت.
واقعا با استارفیلد حالیدم
از هر نظر عالی بود
خود شوکیس راضی کننده بود.حداقل نسبت به دوتا افتضاح قبلی
بررسی خیلی خوبی بود و با همه مواردی که گفتین موافقم 🙏در مجموع شوکیس دیشب بهتر از افتتاحیه سامر گیم فست و شوکیس پلی استیشن بود اما به عنوان یک گیمر وقتی تمام رویداد ها رو با هم جمع میکنم میبینم که چند عنوان درخشان حضور دارن و با همه انتقاد ها برای من تو این دوران جدید زندگی بشریت تا حدی قانع کنندست.
.
فاینال فانتزی ۱۶
فاینال فانتزی ریبرث
ریمیک متال گیر ۳
مورتال کمب ۱
فانتوم لیبرتی
اسپایدر من ۲
بالدور گیت ۳
سونیک
استارفیلد
کلاک ورک رولوشن
فیبل
پرسونا ۳
فورزا
بازی جدید کپکام که سامورایی فریک بود :))
و البته ۲۱ بازی در روز عرضه به روی گیمپس که خودش جای چند تا بازی با ارزشه
.
به همه اینا بازی هایی که معرفی شدن و در این مراسم ها نبودن رو اضافه کنید مثل ریمیک سایلنت هیل ۲ و رایز آف رانین و آرمورد کور وووو
.
میبینم که گیمر ها خیلی اوقات ناراضی هستن ولی با توجه به بازی های بالا و بازی هایی که میان و ایندی ها وووو خب من یکی که دارم حال میکنم 🤩 بازی ها زیاد هستن رو همه پلتفرما و برای همه سلیقه ها، سلامتی و پول باشه بقیش حله …
آقا fable خدایی فرود نبود
به نظرم خیلی خوب توضیح دادین دمتون گرم 👍
خوب بود من لذت بردم
ولی اونجا که دیدم یه عنوان توسط کپکام برای مایکروسافت داره ساخته میشه ولی انحصاری خیلی شوکه شدم
انحصاری نبود بازی کپ کام، روز عرضه گیم پسه
ااااا من فکر کردم انحصاریه
واقعا خیلی خوب بود من خودم ایکس باکس ندارم ولی امیدوارم استارفیلد بی نقص عرضه بشه
اقا کریمی خسته نباشید با اکثر صحبت هاتون موافقم
فقط این که فیبل همین ک نشون داد گذشته سری فراموش نکردن و آرت بازی بیش از حد مثل ویچر نکردند و طنز انگلیسی سری حفظ شده کافیه
یک انتقاد هم داشتم نسبت به پخش دیروزتون از شوکیس
اون آقای تحلیل گری ک مشغول صحبت بودند اصلی ترین دلیلی بودن ک من و امثال من جای تماشا بدون دردسر شوکیس از گیمفا ترجیح بدیم لگ تحمل کنیم و از یوتیوب شوکیس تماشا کنیم
از ثانیه اول مشغول تخریب شوکیس بودند
این ک شوکیس سلایق مختلف پوشش میده و صرفا ب بازی های اکشن ادونچر سینمایی نمی پردازه بده؟
پس سبک های مختلف چی
پس خلاقیت چی
این که مایکروسافت به علایق مختلف توجه کرد نکته منفیه ؟
ایشون اگر انتقاد داشتند می تونستند بعدا در قالب یک مقاله انتقاد هاشون مطرح کنند
اصلا من روی اوود ی حساب دیگه ای باز کردم ولی نا امیدم کرد به شخصه البته باید منتظر عرضه باشیم
بهترین مراسم ایکس باکس سال های اخیر❤️
یه نکته ای که راجب اوود وجود داره اینه که کاملا مشخص بود گیم امادت نیست!!!
یه جاهایی خیلی خوب کار شده بود ی جاهایی ضعیف حد وسطی نداشت
اما خب راجب هلبلید خیلی نامید کننده بود…
ما امیدواریم توی ۲۰۲۴ به هر حال شاهد عرضش باشیم بالاخره اساتید ایکس باکس تو بدقولی استادن
یه سری از گیما خبری ازشون نبود هرچند از قبل گفته شد که خبری از استالکر نیست اما به هر حال یکی از برگ برنده های ایکس باکسه و امیدوارم توی ساختش مشکلی پیش نیاد هرچند تاخیر میخوره!!
کوجیما وعده یه گیم جاهطلبانه بر پایه کلاود رو داد
کجاست؟؟؟
اما در کل نکات مثبتی که داشت این بود ما یه چشم انداز از اینده اکس باکس داریم و بالاخره میدونیم طی چند ماه اینده دو تا گیم خوب و شاید حتی بیشتر تا پایان امسال رو از این برند شاهد باشیم
نمره من به شوکیس ۸/۱۰
به نظرم با اینکه یه سری بازی ها تاریخ درست نخوردن و یا نمایش درست گیمپلی نداشتن (مثل هل بلید)نقاط ضعف حساب میشد
ولی به طور کلی از جنبهی “شو” بودن و “هیجانی” خوب عمل کرد
طرفداران محترم چطور دیدید رویداد رو ؟
فقط من Clockwork Revolution برام خیلی عجیب بود؟!
زیادی شبیه به Bioshock Infinite بود به نظرم…
یعنی اولش اصلا شک داشتم چی دارم میبینم بعد گفتم InExileئه پس انتظار گیمپلیی شبیه به Wasteland داشتم ولی وقتی دیدم FPS هست یه مقدار ناامید شدم.
منم اتفاقاً واسم یجوری بود بازی نه این که بد باشه ولی خیلی باهاش ارتباط نگرفتم
بنظرم مراسم ایکس باکس از مراسم سامر و پلی استیشن قویتر عمل کرد. با اینکه هیچکدوم از این سه مراسم از نظر شخصی بنده هیچ نقطهی انفجاریای نداشتند. امیدم به مراسم امشب و فقط و فقط به رونمایی از Rayman و DRIVER هست و بس.
راستی بگم که جای عنوان فوق العاده ارزشمند Replaced تو مراسم ایکس باکس بشدت خالی بود و معلوم نیست سرنوشت این بازی بعد از این همه سال چی شد!
____________________
Street Fighter 6
Mortal Kombat 1
Tekken 8
بهترین بازیهای انحصاری به ترتیب :
۱-فیبل
۲-استارفیلد
۳-هلبلید ۲
۴-Clockwork Revolution
۵-South of Midnight
۶-فورزا
۷-اوود
۸-tower borne
۹-مایکروسافت فلایت…
چطوری تشخیص دادی فیبل بهتر از استارفیلده واقعا ؟
برای من پنج تای اول اینان
۱. استارفیلد
۲. اوود
۳. کلاکورک
۴. فیبل
۵. سود اف میدنایت
…
خداییش مراسمش خوب بود
دیگه واقعا اون چیزی ک بنظرم اماده بود رو نشون دادن
و اینکه بازی مثل فیبل درسته انچنان چیزی نشون ندادن ولی بازم نشون میده بازی روند توسعش خوبه وگرنه مث استاکر نمیومد داخل مراسم
وهل بلید چیزی خاصی نشون نداد ولی خب بازم معلوم شد واسه لاین اپ ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده ک خودش خوبه و معلومه مایکرو از الان ب فکر ۲۰۲۴ هم هست
اوود هم ک انگار طرفدارا خیلی حال نکردن باش ولی خب بنظرم بش
وقت بدین چون هنو ۱ سال تا انتشار مونده
همون جور ک استارفیلد نمایش جالبی نداشت اول ولی خب دیشب دیدید ک چجوری ظاهر شد
اوود هم جای کار داره و مطمئنن چیز خوبی از اب درمیاد
فورزا ک جای بحث نداره
فلایتم ک خوب بود
و ۲۱ بازی هم ک دی وان براتون اماده شده گیم پس ک واقعا اینجا باید گفت دیگه چی میخاین!
(وبیشتر برام اون بازی کپکام جالب بود چون اینجوری باهم همکاری نمیکردن ولی الان ی باری روز عرضه ازش داره! و امیدوارم بیشتر با این شرکت همکاری کنه)
و در اخرم rpg بازا برید با استار حال کنید مخصوصا ماد سازا
ک داره براتون بهشت اماده میکنه تاد تا توش هرچی میخاید پیاده کنید حتی پچ ۶۰ فریم.
بازی inxile الهام ش رو از Arcanum یکی از cRPG های جذاب ولی فراموش شده گرفته. حتی کارگردان شون هم یکیه و توی وبسایت بازی بهش اشاره کردن
خیلی خوشحالم میکنه چون عملا steam punk rpg نداشتیم از ۲۰ سال پیش تا الان. کارگردان هم تایید کرد یه RPG عمیقه با stat ها، انتخاب های تاثیرگذار زیاد
واقعا از نظر من بهتر از شوکیس سونی بود!
فیبل نمایش خوبی داشت و درون مایه بازی رو به مخاطبان خودش نشون میداد. درواقع اون چه که من از فیبل متوجه شدم این بود که پلی گراند به خوبی زبان این بازی رو فهمیده و درون مایه اونو شناخته و همین منو به خروجی نهایی خیلی امیدوار کرده. در این تریلر که ازش دیدم همه چیز فیبل بود ، از طراحی ساختار چهره ی پرتاگونیست تا زیر جزییات صورت، تا لباس و محیط ها، طنز داخل بازی و فضاسازی کلی اون همه فیبل بودن . درواقع چیزی تو این تریلر نبود که فیبل نباشه. گل سرسبدش هم زدن در .. مرغا بود😁 نمیدونم چند صد بار تا حالا این کارو کردم…
_____
نمایش هل بلید۲ از چند جنبه میشه بهش نگاه کرد . این که مبارزات بازی رو نشون ندادن ناامیدی بود. از اون طرف میشه گفت این بازی هم در نسخه ی اول گیم پلی محور نبود و بیشتر تأکید روی روایت شخصی تر و داستان گویی داشت اگر هدف شون نمایش این بخش ها بوده خوب موفق شدن و دیگه بسه حالا وقتشه بگن مبارزات بازی چگونه هست… اگر بتونن ۵۰٪ مبارزات DMC که ساختن رو در این بازی پیاده کنن واقعا با بازی فوقالعاده ای رو به رو میشیم. برای یه شوی گرافیکی هل عالی بود اما کافی نبود و راضی نشدم باید تکلیف مشخص بشه.
__
کلاکورک ایده و طراحی محشری داره شدیداً منتظرم تا بیشتر ازش بشنوم و ببینم.
____
اوود رو من دوست داشتم ، طراحی و جهان سازیش دقیقا استایل اپسیدین بود. اونم میخوام بیشتر ازش ببینم. من ازش راضی ام.
____
اون بازی ژاپنی که سازندگان پرسونا میسازند انحصاری شدنش برای ایکسباکسم نابودش میکنه. اولا که رو گیم پس نمیاد دوما که کلی شبیهش رو گیم پس هست و شما که این سبک رو ایکسباکس خیلی طرفدار نداره.
____
لایک و دراگون خیلی نمایش سمی داشت😂 خوشم اومد.
___
چندتا ایندی معرفی شدن اکثرا خوب بودن از اون کوه نوردی خوشم اومد(اسم هاشون الان یادم نیست)
___
فورزا نمایش کوتاهی داشت و برای بازیی که پاییز میاد کم بود. اونم انتظار دارم در آینده بیشتر نشونش بدن.
___
انتظار داشتم آیدی سافت بازیش رو نشون بده که متاسفانه اینطور نشد.
___
در مجموع از حیث لذت بخش بودن این شو کیس کاملا لذت بخش بود و حوصله سربر نبود. از حیث محتوایی مناسب بود و برای گیم پس عالی بود. اما از حیث گیم پلی ماکروسافت یه شو کیس دیگه نیاز داره تا اینایی که رو نمایی کرده کامل تر نشون بده حالا اسمش مهم نیست چی باشه ولی یه مراسم لازم هست.
_____
استارفیلد ❤️
فورتزا بنظرم نمایشش کاملا اندازع بود
چون ب اندازه کافی دیده بودیمش و فقط ب تاریخ انتشار نیاز داشت
من نگران بودم باز ده دیقه دیپ دایو نشون بدن و بگیره هیجان مراسمو ک کار هوشمندانه ای کردن.
شوکیس دیشب برای همه ی طرفداران گیم های عمیق و سینگل پلیر داستانی مخصوصا آر پی جی یک هدیه بود و به شدت راضی بودم مخصوصا از استارفیلد بسیار لذت بردم . اینکه ایکس باکس برای دو سال آینده این همه گیم سنگل پلیر داستان محور برنامه ریزی کرده خودش پوش قوی ای رو به این صنعت میده که به این سمت بره مخصوصا به سونی که با شوکیسش نشون داد شاید داره از این مسیر که همیشه توش استاد بوده فاصله میگیره از این بابت خیلی خوشحالم .نکته دیگه که خیلی امیدوار کننده بود این بود که همه ی این گیم ها اگه واقعا تا اخر ۲۰۲۴ بیان و با کیفیتی که قول داده شده عرضه ی دی وان روی گیم پس داشته باشن خیلی از نگرانی ها رو بابت سرویس محور شدن و افت کیفیت بازی های داستانی روی سرویس ها کم میکنه به شخصه خیلی نگران این موضوع هستم و دلیل گارد داشتنم روی گیم پس همین موضوعه . نکات منفی ریزی هم داشت اونم این که گفته بودن سی جی نشون نمیدن ولی عملا نود درصد نمایش ها با سی جی تفاوت نداشت ولی خیلی بهتر از سی جی های نمایش سونی بود و نکته منفی دیگه این بود که این شوکیس خوب ایکس باکس حاصل تاخیر و عدم عرضه ی بازی هایی بود که قولش رو ۴ سال پیش داده بودن و هیچ کدوم عرضه نشدن سه سال کویر ایکس باکس رقم خورد تا اینجا نمایش داده بشن و یه شوکیس عالی بسازن به جز این موارد کوچیک باقی موارد عالی بود . نمره من به این شوکیس ۹ از ۱۰ هست . خیلی لذت بردم .
فیبل هنوز با انتشارش فاصله زیاد داریم احتمالا برای ۲۰۲۵ هست یا بعدش و اینکه الان ازش سیستم مبارزات رو ببینیم زوده به نظرم ولی همین که دیدیم از نظر بصری و با موتور ریسینگ همچین چیزی در آوردن خودش خیلی خوبه
انقدر که اوضاع تولید فیلم و بازی بده که شخصا از چند سال پیش با فروش پی سی و در اخر کنسولها فاصله ای زیادی از دنیا اینگونه سرگرمیا گرفته شد.شما فکر کن طی چند سال تنها یک الی دو بازی ی فیلم بشه تجربه کرد
ناجی تابستان🎈
فقط فورتزا رو بده باقیش مهم نیست💚🔥
فوق العاده تحلیل کردید درود بر شما 👏👏👏👏…
شوکیس خوبی بود، امیدوارم سونی بعد این به خودش بیاد این مسخره بازیا رو بذاره کنار هرچی داره رو کنه
واقعا خیلی بی لطفی دارین میکنین به ایکس باکس.نمایشش همه چیز داشت.از دایرکت استارفیلد بگیر که چه قدرررر لذت بخش بود تا Fable و south of midnight.
مطمعنم اگه همین نمایش برای پلی استیشن بود،رنگ و بوی مقاله ۳۶۰ درجه فرق میکرد.من خودم تا حالا کنسول ایکس باکسنداشتم و فن بوی هم نیستم ولی به نظر من نمایش ایکس باکس فوق العاده بود.
South of midnight هم واقعا نمیشه توقع داشت همین اول بیاد گیم پلینشون بده.فعلا با یه تریلر سینماتیک که البته خودشون میگن cgi نیست،بازی رو معرفی کردن تا بعدا جزعیات بیشتری رو نمایش بدن.
فقط در رابطه با Hell blade با نظرتون موافقم که دیگه بعد این همه سال یا نباید نمایشی داشته باشه،یا اگرقراره نمایش بده،وقت گیم پلی و جزعیات بازیه
بازم ممنون از بررسیتون
بچه های گیمفا Dawn تو آسمونه همینی که تو راهپیمایی میگن , صلیب نابود شده میگم و داون اومده به جای صلیب همه داون شدن و دارن مثل مرغ تلف میشن چی کار کنیم ؟ یکی بره تو حرم ؟ دیگه دنیاهای داون شده میاد , بگین به آمریکا فکر کنم انتقام سردار گرفته شد بگین اینو بگین , موفق باشین .
من دارم روانی میشم خورشید نیست چرا یه کاری نمیکنین کچل شدم اصن داریم روانی و روانی تر میشیم , تمرکز ندارن مردم , دنیا به آخر رسیده یعنی ؟ چرا یکی هیچی نمیگه ؟ از کی خورشید نمونده و داون اومده و همه چی داون شده ؟ حدس زدم پس چار یکی هیچی نمیگه ؟ آسمونو ببینین خورشید کی سفیده ؟ به یه ستاره شناس ایرانی بگین خواهشا , بای .