۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما

مینو فرجی
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

تا دلتان بخواهد فیلم اکشن با صحنه‌های تعقیب و گریز سریع در سینما هست اما بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما در مسیر منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی قرار دارند.

در میان هزاران فیلم این ژانر، چندین فیلم مستحق ستایش هستند. بهترین فیلم‌های این ژانر داستان خوب با صحنه‌های اکشن دارند و حتی الهام‌بخش کارهای بسیاری از بهترین فیلم‌سازان امروزی هستند. از آنجایی که این ژانر در حال تکامل است، سخت می‌توان فیلم‌های واقعا انقلابی و جذاب را در دریایی از هزاران فیلم اکشن پیدا کرد.

هر ساله فیلم اکشن جدیدی مرزهای این ژانر را جابجا می‌کند مانند جان ویک ۴ یا Everything Everywhere All at Once. با حرکت رو به جلوی این ژانر چه سبک جدید مبارزه‌ای باشد چه پیشرفت جلوه‌های دیجیتالی، واژه فیلم‌های اکشن کلمه وسیعی است و ژانر ابرقهرمانی تا هنرهای رزمی را در برمی‌گیرد.

در ادامه می‌توانید لیستی از ۲۰ فیلم اکشن تاثیرگذار تاریخ سینما را مشاهده کنید:

۲۰. Terminator Dark Fate (2019)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فرنچایز نمادین ترمیناتور با ترکیبی از آثار کلاسیک آغاز شد. این فیلم با صحنه های اکشن و بازی خوب آرنولد شوارتزنگر و لیندا همیلتون توانست پوششی بر فیلمنامه ضعیف و داستان تکراری فیلم باشد. ۳ سال پس از اتفاقات قسمت دوم در سال ۱۹۹۸ سارا کانر و جان کانر در ساحل لیوینگستون گواتمالا هستند و ناگهان یک تی-۸۰۰ با شاتگان به جان حمله می‌کند و او را به قتل می‌رساند در حالی که سارا نمی‌تواند جان او را نجات دهد. سرنوشت تاریک ۲۶۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته‌ است در حالی که بودجه ساخت آن ۱۹۶ میلیون دلار بوده‌ است و این فیلم را در گیشه موفق می کند.

۱۹. A Good Day to Die Hard (2013)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم اصلی Die Hard یک شاهکار است. مسلماً این بهترین فیلم اکشن ساخته شده است. مانند بسیاری از فیلم‌هایی که محبوبیت و موفقیت خود را نشان می‌دهند، دنباله‌هایی نیز از آن ساخته شد. اول از همه، Die Hard 2: Die Harder تولید شد که عملاً همان فیلم را با چند مجموعه پیچیده‌تر اما عمق شخصیت کمتر تکرار می‌شد. Die Hard With A Vengeance شاهد بازگشت جان مک تیرنان به فرنچایز و ساختن یک فیلم اکشن با ستارگان دیگر بود. Live Free or Die Hard 3/4 یک فیلم بسیار خوب است که با یک پایان مسخره مخاطب را ناامید کرد.

۱۸. Harakiri (1962)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Harakiri، درام اکشن محصول ۱۹۶۲ به کارگردانی ماساکی کوبایاشی، داستان یک سامورایی را به تصویر می‌کشد که از سپپوکو نوعی خودکشی که زمانی در بین ژاپنی‌ها افتخارآمیز تلقی می‌شد را درخواست می‌کند. کوبایاشی با در هم تنیدن داستانی از فساد، ریا و فقر در فیلمی تکان دهنده که مبارزات قهرمان داستان را به تصویر می‌کشد، این عمل را زیر سوال می‌برد. سرعت آهسته و دیالوگ متفکرانه Harakiri به صحنه‌های شدیدتر و خشن‌تر آن عمق می بخشد. این به مضامین سنگین‌تری از افتخار کاذب و قدرت تثبیت‌شده می‌پردازد، که با تصویرهای وحشیانه‌اش از سپپوکوها و سامورایی‌های بی‌رحم که به سرعت به کسانی که آنها را نالایق می‌دانند آسیب می‌رسانند، مشخص می‌شود.


۱۷. Bad Boys (1995)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

مایکل بی صرفا برای فیلم‌سازی ماهرانه و صحنه‌های اکشن خلاقانه‌اش شناخته نشده است. این فیلم‌ساز بخاطر صحنه‌های اکشن انفجاری و بمبارانی‌اش دوست داشته می‌شود. گاهی صرف نشانه رفتن دوربین به سمت چندین تُن مواد منفجره به اندازه کافی هیجان‌انگیز است و یک فیلم پاپ کورنی بزرگ بهتر از صحنه‌های مبارزه ماهرانه است. فیلم Bad Boys بهترین نمونه از این مورد است و یکی از بهترین‌ فیلم‌های مایکل بی می‌باشد و چرخش دوربین میان ویل اسمیت و مارتین لارنس آن را تبدیل به یکی از بزرگترین فیلم‌های اکشن تاریخ کرده است، حتی اگر فیلم عمق معنایی زیادی نداشته باشد.

۱۶. Léon: The Professional (1994)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Léon: The Professional به کارگردانی لوک بنسون، داستان آدمکش حرفه‌ای به نام لئون و ماتیلدا ۱۲ ساله است. لئون بعد از کشته شدن خانواده ماتیلدا از او مراقبت می‌کند، درحالیکه ماتیلدا شیوه‌های قتل را از لئون یاد می‌گیرد. صحنه‌های سریع شلیک در فیلم با بازی خوب ناتالی پورتمن در نقش ماتیلدا و بازی رنو در نقش لئون بهتر هم شدند. این فیلم ترکیبی از راز و رمز با صحنه‌های اکشن سنگین است که الهام بخش بازی‌های اکشن رمزآلودی مثل Hitman شد.

۱۵. Gladiator (2000)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم گلادیاتور یکی از بهترین فیلم‌های این مجموعه به کارگردانی ریدلی اسکات است که مخاطبین زیادی را علاقمند به سری فیلم‌های گلادیاتور کرد. این فیلم پر از قتل، انتقام و بازی‌های فوق‌العاده راسل کرو و واکین فینیکس است که اکشن واقعی را با دوره تاریخی فیلم ادغام می‌کند. اسکات با همکاری جان ماتیسون صحنه‌های اکشن خارق‌العاده‌ای خلق کرده است. صحنه‌های مبارزه و آموزش گلادیاتور به لطف جلوه‌های استاپ موشن جدی‌تر و طبیعی‌تر شده و آن را یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما کرده است.

۱۴. Seven Samurai (1954)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai) به کارگردانی آکیرا کوروساوا یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی ژاپنی است. این فیلم اشاره بر حوادث یک روستای فقیر دارد که کشاورزانش مورد حمله گروهی از راهزنان قرار می‌گیرند‌.
هفت سامورایی جانشان را برای نجات این روستاییان به خطر می‌اندازند. صحنه‌های اکشن فیلم نوآورانه بودند. کوروساوا از چندین دوربین برای فیلم برداری مبارزات بهره برده که به نوبه خود در دهه ۵۰ نادر بود چون تکنیک شات به شات در آن زمان بیشتر مرسوم بوده است. فی‌البداهه بودن بازیگرانی همچون توشیرو میفون و تاکاشی شیمورا نیز مبارزات فیلم را واقعی‌تر و خطرناک کردند.

۱۳. Mad Max: Fury Road (2015)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

بر هیچکس پوشیده نیست که چقدر تولید فیلم Mad Max: Fury Road به مشکل خورد اما در نهایت مزد تلاشش را دریافت کرد. این فیلم سفر جاده‌ای از جهنم است؛ شخصیت اصلی فیلم با فیوروسا همراه می‌شود تا همسران جو را نجات دهند. تقریبا همه چیز در فیلم با رنگ‌آمیزی دیجیتالی صحنه امکان‌پذیر شده است. کامیون‌ها و ماشین‌ سنگین‌هایی که پسران جنگی بین آن‌ها می‌پرند باعث خلق صحنه‌های اکشن بزرگی شده‌اند. تعداد معدودی از فیلم‌های اکشن توانسته‌اند آینده آخرالزمانی را بهتر از فیلم ۲۰۱۵ نشان دهند و Fury Road تضمین دهنده مخاطب داشتن فرنچایز Mad Max در عصر جدید است.

۱۲. Atomic Blonde (2017)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

به دنبال موفقیت فیلم جان ویک در سال ۲۰۱۴، فیلم‌هایی که بعد از آن ساخته شدند اسلحه بازی را باب کردند. دیوید لیچ، یکی از کارگردانان جان ویک، فیلم Atomuc Blonde را کارگردانی کرد درحالیکه این فیلم یکی از مشتقات فیلم‌های جان ویک است که با بازی کیانو ریوز خوش درخشیده است.
فیلم سال ۲۰۱۷، چارلیز ترون را در صحنه‌های اکشن طولانی و سختش در اختیار داشت. این فیلم صحنه تک شات ۵ دقیقه‌ای دارد که به تنهایی برای فرض کردن Atomic Blonde بعنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما کافی است.

۱۱. Blade (1998)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

با فرض اینکه Blade یکی از فیلم‌های اولیه مارول است، استودیو با Rریت اعلام کردن آن، ریسک بزرگی کرده و همین آن را به یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های تاریخ تبدیل کرده است. صحنه ابتدایی فیلم که خون‌آشامی را نشان می‌دهد که با دو پای خونین بی‌رمق راه می‌رود به خوبی لحن خون آلود کل فیلم را پوشش می‌دهد. تا آن زمان این حجم از خون در فیلمی دیده نشده بود. این فیلم ترکیبی از اکش و وحشت به شیوه‌ای است که قبلا آنگونه نبوده و تعداد کمی فیلم مانند آن وجود دارد.

۱۰. Rogue One: A Star Wars Story (2016)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Rogue One: A Star Wars Story بدترین گروه را در پیش‌درآمدهایش دارد اما این فیلم راه درست را رفته و یکی از بهترین فیلم‌های جنگ ستارگان تاریخ دیزنی شده است. فیلم ۲۰۱۶ خاص‌ترین فیلم مجموعه جنگ ستارگان است درحالیکه کل ساعت پایانی فیلم مبارزه فضایی را به مقیاسی نشان می‌دهد که قبلا اینگونه نبوده است. این فیلم نشان می‌دهد چقدر دارث ویدر خطرناک است. درحالیکه هر یک از فیلم‌های جنگ ستارگان به شیوه خود ثابت قدم است، Rogue One بهترین فیلم اکشن با فضاسازی علمی‌تخیلی و روایت خاص است.

۹. Everything Everywhere All At Once (2022)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Everything Everywhere All at Once، فیلم اکشن مهمی از چندین جهت است. این فیلم با بازیگران متعدد و شخصیت برجسته میشل یو از معدود فیلم‌های اکشنی است که داستان معناداری دارد. این فیلم مولتی ورس بسیار شناور و رنگی است و جلوه‌های ویژه کاربردی دارد.

۸. Point Break (1991)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم اکشن ورزشی Point Break محصول سال ۱۹۹۱ نه به لطف دیالوگ‌ها، موسیقی یا تدوین که بخاطر اکشن بودنش تا به امروز جذاب مانده است. این فیلم داستان مامور FBI به نام جانی یوتا است که سعی دارد به گروهی از دزدان بانک نفوذ کند. این فیلم اکشن نه تنها بهترین رومنس را در خود جای داده بلکه سبک منحصر به فرد کارگردانش، کاترین بیگلو، را در اکشن نشان می‌دهد. بیگلو برای ساخت فیلم‌های اکشن مشهور است. این فیلم بدلکاری‌های مهلکی نیز دارد.

۷. Avengers: Endgame (2019)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

تمامی فیلم‌های مارول قابلیت این را دارند که بهترین فیلم‌ اکشن تاریخ سینما شوند چه Spider-Man: No Way Home با سه سری فیلم متفاوت باشد چه Iron Man. گرچه فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی حُسن ختامی بر ۲۰ فیلم مختلف بود و به خوبی مجموعه بی‌نهایت را پایان داد‌. از نظر اکشن بودن، این فیلم صحنه‌های لایو اکشن تخیلی را به تصویر می‌کشد. Avengers: Endgame بزرگترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما است.


John Wick: Chapter 4 (2023) .6

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

جان ویک سبک اسلحه بازی را اختراع نکرد اما سبک اکشن را در سینمای هالیوود مُد کرد. این فرنچایز اکشن به رهبری کیانو ریوز با هر سری بهتر شد. جان ویک ۴ فیلم حماسی ۳ ساعتی است که هیچ عقب‌نشینی و آرامشی در آن نیست. جایی که جان ویک ۳ به سطحی از اکشن رسید که سری‌های قبلی نرسیده بودند، جان ویک ۴ آن سطح از اکشن را تازه استارت می‌زند. چاد استالسکی در این فیلم بلندپروازانه‌ترین صحنه‌های اکشن تاریخ را فیلم برداری کرده است.

۵. Aliens (1986)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

درحالیکه Alien یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست، می‌توان آن را در ژانر اکشن موفق و یکی از بهترین‌ها دانست. این فیلم کشتی را نشان‌ می‌دهد که شخصیت‌ها تنها مانده و به سختی می‌توانند از خود حفاظت کنند و هر دقیقه از آن وحشت و ترس به جان مخاطب می‌اندازد. بیگانگان خطر مطلق جان بشر در این فیلم اکشن هستند. این فیلم محصول ۱۹۸۶ ریپلی و کمپانی را وارد جنگ با بیگانگان می‌کند و خون و خونریزی راه می‌اندازد.

۴. Mission: Impossible – Rogue Nation (2015)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

بنظر می‌رسد تام کروز وقتی پای بدلکاری مهلک و کشنده به میان باشد با خودش مسابقه می‌گذارد. هیچ فیلمی تاکنون به این اندازه جان یک بازیگر را به خطر نینداخته است. پلات فیلم پر از بدلکاری‌های خاص هستند و Mission Impossible: Rogue Nation تعادل بین اکشن و بدلکاری را حفظ کرده است. این فیلم کروز را در حالی نشان می‌دهد که از یک طرف هواپیما آویزان شده یا نفسش را هفت دقیقه زیر آب نگه می‌دارد. فیلم ماموریت غیرممکن بدلکاری‌های خطرناکی دارد.

۳. Strange Days (1995)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Steanger Days فیلم دیگری به کارگردانی کاترین بیگلو است که از نظر اکشن بودن تاثیرگذار است. این تیراندازی دستی و سکانس‌های سریع پیاده روی از فیلم‌های اکشن کم‌مخاطره برداشته شده و در یک محیط علمی تخیلی شبیه بلید رانر قرار گرفته‌اند و هیجان‌انگیزتر از قبل شده‌اند. فیلم‌های اکشن علمی-تخیلی که در آینده‌ای آخرالزمانی اتفاق می‌افتند در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار محبوب بودند و Strange Days نادیده گرفته‌ شده است. این فیلم مفهوم جالبی دارد که در آن شخصیت‌ها می‌توانند بر خاطرات افراد دست بیابند، که در حال حاضر پیامدهایی دارد، اما همچنین به موضوعاتی می‌پردازد که بیگلو همیشه در حال بررسی آن‌ها بوده است، مانند نژادپرستی و خشونت پلیس.

۲. Kill Bill: Volume 1 (2003)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

کوئنتین تارانتینو همیشه به دنبال سکانس‌های اکشن بسیار خشن بوده است، اما Kill Bill Vol. 1 اولین باری بود که او به خشونت کمدی و مقادیر تقریباً کارتونی خون پرداخت. نه تنها The Bride یکی از جذاب ترین قهرمانان اکشن تاریخ سینماست، بلکه فیلم دارای سکانس های اکشن باورنکردنی یکی پس از دیگری است که آن را به یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ تبدیل کرده است. تارانتینو از نبرد با Crazy 88 تا آخرین سطح رئیس یعنی O-Ren Ishii، فیلم‌های سامورایی را وارد دوران مدرن کرد و یکی از تازه‌ترین فیلم‌های سامورایی را حتی دهه‌ها پس از اکران همراه با جوان‌سازی این ژانر به یک روش بی‌سابقه مبدل ساخت.

۱. Inception (2010)

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

فیلم Inception کریستوفر نولان به بررسی امکانات ناخودآگاه انسان می‌پردازد. دام کاب به دنبال نفوذی ذهن حرفه‌ای است و تماشاگران وارد ناخودآگاه خود قهرمان داستان می‌شوند. درگیری‌های اسلحه و تعقیب و گریزهای سریع در فیلم توسط عنصر زمان حتی بهتر می‌شود، زیرا گروه باید قبل از تمام شدن زمان و بدون کشته شدن راهی برای کاشت ایده در ضمیر ناخودآگاه هدف پیدا کند. چشمگیرترین و تاثیرگذارترین صحنه، راهروی چرخشی است که در آن یک راهروی ۱۰۰ فوتی چرخانده شده بود و مبارزه با تفنگ آرتور و مسابقه با زمان را هیجان‌انگیزتر می‌کرد.

منبع: اسکرین رنت

X_Wolverine_XمهدیDARKSIRENعلیرضا محمدیDota2راستینهیچهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Chris redfieldVAHID.BgrgArnaldاولد گیمرKieblackیوهانداچ پلن دِر لیندDeleted accountDanialRanjbarzadehmeysambArtin_Gamearmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا
۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۲۰ فیلم برتر اکشن تاریخ سینما - گیمفا