برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا

برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم]

پست گیمفا
۰۹:۵۹ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا

حتی شنیدن نام کهیر هم برای همه ما کمی آزاردهنده است که علت آن را می‌توان خاطرات بد ما از این ضایعه پوستی دانست. طبق آمار یک‌پنجمِ افراد در طول زندگی خود ایجاد کهیر بر روی پوست خود را تجربه می‌کنند و تقریبا ۱.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا از علائم کهیر مزمن رنج می‌برند اما درمان کهیر چیست؟

وابسته به اینکه چه نوع کهیری بر روی پوست شما شکل گرفته باشد، روند درمانی که باید پشت سر بگذارید کمی متفاوت است. البته رژیم غذایی مناسب از مواردی است که فارغ از نوع کهیر می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای شما به همراه داشته باشد. همین عامل هم باعث شده تا این سوال که «برای درمان کهیر چی بخوریم؟» به یکی از رایج‌ترین سوالات افراد برای درمان این ضایعه پوستی تبدیل شود. اگر شما هم این سوال را در ذهن خود دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید!

انواع کهیر را بیشتر بشناسیم!

قبل از هر چیز باید ابتدا کمی بیشتر با انواع کهیر آشنا شویم تا در مقابله با هر کدام از آن‌ها، اقدامات مناسبی را در نظر بگیرید. به‌طور مثال زمانی که کهیر پوستی شما بیشتر از ۶ هفته باقی بماند و از بین نرود، شما دچار کهیر مزمن شده‌اید؛ در حالی که اگر در اثر آلرژی پوست شما دچار کهیر شَدید شود، به آن کهیر حاد گفته می‌شود.

البته برخلاف تصور عمومی ایجاد کهیر بر روی پوست همیشه به دلیل حساسیت نیست و این مشکل می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی برای شما به وجود بیاید. زمانی که متخصصین هیچ علتی از جمله آلرژی، نیش حشرات و … را برای ایجاد کهیر مزمن روی پوست شما تشخیص ندهند، شما در واقع به کهیر ایدیوپاتیک مزمن (CIU) مبتلا شده‌اید.

در این شرایط عواملی مثل ورزش، گرما، سرما، استرس، عفونت و فشار می‌توانند علائم شما را تشدید کنند اما برای درمان کهیر ایدیوپاتیک مزمن باید چه راهکاری در نظر گرفت؟ آنتی هیستامین‌ها راهکار میانی درمان کهیر مزمن تلقی می‌شوند اما این تنها راه‌حلی نیست که شما در این شرایط پیش روی خود دارید!

برای درمان کهیر چی بخوریم؟

یکی از سوالات پرتکراری که در بین افراد درگیر با کهیر زیاد شنیده می‌شود، این است که برای رفع کهیر چی بخوریم؟ با اینکه هنوز تحقیقات دانشمندان موفق به اثبات رابطه مثبت بین یک رژیم غذایی خاص و بهبود علائم کهیر ایدیوپاتیک مزمن نشده اما تحقیقات محدود (در سطح فردی)، نشان داده که رژیم غذایی مناسب، فارغ از نوع کهیر می‌تواند شرایط فرد مبتلا را بهبود ببخشد. با توجه به این نکته، در ادامه به مهم‌ترین رژیم‌هایی که در این شرایط برای شما مناسب هستند، اشاره می‌کنیم:

رژیم غذایی کم هیستامین

بدن شما هیستامین را در مقابله با آلرژن‌هایی مثل غذا، گرده و حیوانات خانگی تولید می‌کند؛ البته بخشی از هیستامین بدن هم از طریق غداهای حاوی این ماده تامین می‌شود. در صورتی که سطح هیستامین بدن شما از یک میزان معین (این میزان برای هر فرد متغیر است) افزایش پیدا کند، بدن نسبت به این ماده واکنش نشان خواهد داد که یکی از این واکنش‌ها ایجاد کهیر بر روی پوست است.

یکی از اهدافی که شما با دنبال کردن رژیم آنتی هیستامینی آن را دنبال خواهید کرد، شناسایی مواد غذایی‌ای است که بدن شما به‌صورت خاص نسبت به آن‌ها واکنش منفی نشان می‌دهد. در این شرایط شما غذاهای حاوی هیستامین را به مدت حداکثر ۴ هفته از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید؛ سپس با اضافه کردن تکیِ این غذاها به رژیم خود قادر خواهید بود تا ریشه بروز مشکل را پیدا کنید.

البته به گفته کارشناسان شما نباید این نوع رژیم را در طولانی‌مدت مورد استفاده قرار دهید؛ چراکه عدم استفاده از این گروه غذایی می‌تواند در روند تامین مواد مغذی بدن اختلال ایجاد کند.

در راستای پیدا کردن پاسخ این سوال که برای درمان کهیر چه بخوریم؟ یک سایت نوبت دهی انواع رژیم‌های مناسب برای این شرایط را مورد بررسی قرار داده و طبق آن، شما با دسته‌بندیِ مواد غذایی مختلف در ۲ دسته کم هیستامین و پر هیستامین، می‌توانید علائم کهیر مزمن خود را تحت کنترل دربیاورید.

از جمله غذاهای کم هیستامین می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • میوه‌ها: سیب؛ طالبی؛ هندوانه؛ گلابی؛ انبه
  • پروتئین‌ها: زرده تخم‌مرغ پخته‌شده؛ گوشت کبابیِ گاو
  • ماهی‌ها: ماهی قزل‌آلا؛ ماهی روغن؛ ماهی سالمون
  • لبنیات: همه محصولات جز ماست و پنیر
  • سبزیجات: سیب‌زمینی شیرین؛ شلغم؛ کلم؛ خیار؛ هویج؛ سیر؛ کاهو؛ تربچه؛ کلم بروکلی؛ کدو حلوایی؛ فلفل دلمه‌ای
  • غلات: برنج سفید؛ پاستای سبوس‌دار؛ نان و کراکر؛ کوینو
  • شیرها: شیر نارگیل؛ شیر بادام؛ شیر برنج

برخی از مواد غذایی هم حاوی هیستامین زیادی هستند و شما باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. غذاهای پر هیستامین عبارتند از:

  • میوه‌ها: مرکبات؛ موز؛ میوه‌های خشک‌شده؛ توت‌فرنگی؛ آناناس؛ گیلاس
  • گوشت / ماهی: بیکن؛ گوشت‌های پخته‌شده؛ گوشت خوک؛ گوشت تندوتیز؛ ماهی تن؛ ماهی دودی؛ ماهی یخ‌زده؛ گوشت و ماهی‌های کنسروشده؛ ماهی ساردین
  • لبنیات: پنیر کهنه؛ لبنیات تخمیرشده مثل ماست و کفیر
  • سبزیجات: اسفناج؛ بادمجان؛ کلم ترش؛ آووکادو؛ گوجه‌فرنگی
  • سایر: چای سبز؛ الکل؛ نوشیدنی‌های تخمیری؛ فست‌فود؛ چاشنی‌هایی مثل میخک، دارچین، فلفل قرمز و سرکه
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا

البته این گزینه‌ها تنها مواردی نیستند که شما باید برای درمان کهیر از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. برخی از مواد غذایی، داروها، افزودنی‌ها و …، با اینکه حاوی هیستامین زیادی نیستند اما با اشکال گوناگون به آزادسازی این ماده در بدن کمک می‌کنند. از ماد غذایی حاضر در این گروه می‌توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • چای
  • آجیل
  • سفیده تخم‌مرغ
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • مواد نگهدارنده

رژیم حذف شبه آلرژن

با اینکه آلرژی علت بروز کهیر ایدیوپاتیک مزمن در نظر گرفته نمی‌شود، اما کماکان بهتر است مواد غذایی شبه آلرژن را از رژیم خود حذف کنید تا در صورت وجود حساسیت نسبت به این نوع مواد، از وخیم شدن علائم کهیر شما جلوگیری شود.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ در بین افراد مبتلا به CSU به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که از هر ۳ نفر، ۱ فرد نسبت به این نوع رژیم واکنش مثبت نشان می‌دهد و کاهش علائم کهیر مزمن را تجربه می‌کند. از بین شبه آلرژن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل مواد طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و چاشنی‌ها، هیستامین و مواد افزودنی اشاره کنیم.

البته توجه داشته باشید که برخی از متخصصین پس از یک بررسی گسترده در سال ۲۰۱۴، استفاده از رژیم بدون آلرژن را برای درمان کهیر مزمن گزینه‌ای مناسب ندانسته و استفاده از آن را به افراد توصیه نمی‌کنند.

در صورتی که شما هم برای درمان کهیر خود به‌دنبال یک رژیم غذایی مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تصمیم‌گیری حتما نظر پزشک خود را جویا شوید تا با انتخاب بهترین روند درمانی، شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا

جمع‌بندی

کهیر ایدیوپاتیک مزمن یا CIU یکی از انواع کهیر است که علت بروز آن به‌صورت دقیق مشخص نبوده و در یک بازه ۶ هفته‌ای نیز از بین نمی‌رود. در شرایطی که فرد به این نوع کهیر یا انواع دیگر آن مبتلا شده باشد، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند یکی از راه‌های درمان کهیر او در نظر گرفته شود.

به همین دلیل با بررسی انواع رژیم‌هایی که به این منظور در اختیار شما قرار دارد، تلاش کردیم تا اطلاعات لازم برای رفع این مشکل آزاردهنده را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که قبل از هر چیز، مشاوره با یک متخصص بهترین گزینه پیش روی شما در این شرایط است. امیدواریم که با استفاده از این نکات هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابی کنید.

اوردک تک تک ورژن حقیقیGBHitmanmeysambRoyalknightGutsموز سخنگوv-alkalineلالوچکSpider-Man🤘Mohsenj74卂爪丨尺乙卂尺乇丨امیر مهرعلیزاده

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا
برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برای درمان کهیر چی بخوریم؟ [معرفی ۲ رژیم] - گیمفا