جنگ کنسولهای دستی سونی و نینتندو؛ قدرت علیه خلاقیت
طی این مقاله نگاهی دقیق به رقابت دو کمپانی نینتندو و سونی در بازار کنسولهای دستی خواهیم داشت و این کشمکش را زیر ذرهبین خواهیم برد.
نینتندو همیشه عنصری خاص در صنعت گیمینگ بوده است، از نجات آن در دههی ۸۰ میلادی گرفته تا تسخیر چندین نسل کنسولی تنها با خلاقیت و ارائهی تجربههای خاص و متفاوت. در این بین گوشهای از صنعت گیمینگ وجود دارد که نینتندو تقریبا تمام زندگیاش در آن پادشاهی کرده و هیچ کمپانی در طول تاریخ موفق به شکست او در این بازار نشده است و آن بازار کنسولهای دستی است. از آتاری گرفته تا سگا و حتی برخی کمپانیهای نو پا همگی در بازهای از زمان سعی کردند به جنگ مستقیم با کنسولهای دستی نینتندو بپردازند با این وجود هیچ یک از آنها حتی به او نزدیک هم نشدند چه برسد که بتوانند از او پیشی بگیرند.
در این بین میتوان گفت یک کمپانی در طول تاریخ بود که به راستی در ابتدا چالشی قابل توجه برای نینتندو در بازار کنسولهای دستی بوجود آورد، کمپانی سونی تصمیم گرفت قدرت را در کنسولهای دستی معنا کرده و به شکلی تهاجمی به سراغ نینتندو برود اما باز هم نتیجهی کار با گذشته تفاوتی نداشت، با وجود آن که PSP یک موفقیت بزرگ بود اما باز هم در آخر یک لاشهی دیگر روی جنازههایی که نینتندو در مسیر رقابت کنسولهای دستی بر جای گذاشته است اما به راستی این بار چرا سونی با تمام قدرتی که کنسولهایش ارائه میدادند نتوانست حداقل به برابری با نینتندو دست یابد؟
قبل از اینکه وارد مقاله شویم بد نیست اشاره کنم که شخصا بجز PS Vita مالک سه کنسول دیگر که قرار است از آنها صحبت کنیم بوده و علاوه بر فکتها و دلایل مشخص مختلف در راستای عملکرد مثبت یا منفی آنها قطعا به تجریبات شخصی خودم با هر یک از کنسولها نیز اشاره خواهم کرد.
زمانی که پادشاهی نینتندو به چالش کشیده شد
نینتندو پس از موفقیتهای کنسول دستی پیشین خود یعنی Game Boy Advance در حال آماده شدن برای معرفی سری تازهای از کنسولهای دستی خود بود که پس از مدتها دیگر زیر پرچم نام Game Boy قرار نداشته و قرار بود طراحی و رویکردی کاملا تازه داشته باشد اما در همین حین اتفاقی بسیار بزرگ رخ داد، اتفاقی که شاید پس از سالها به نینتندو این حس را القا کرد که دیگر عنصر یکتای بازار کنسولهای دستی نخواهد بود، این اتفاق کنسول PSP کمپانی سونی بود که در طی مراسم E3 سال ۲۰۰۳ معرفی شد.
این کنسول حسابی بین افراد جامعهی گیمینگ غوغا به پا کرد و به سرعت نامش به گوش همه رسید؛ صفحهی پهن و بزرگ آن، بازیهایی که تا قبل از آن تنها تجربهی آنها با یک کنسول خانگی امکان پذیر بود و همچنین امکان استفاده از آن به عنوان یک دستگاه مولتی مدیا با توانایی بخش موسیقی، فیلمهای با کیفیت و… چند خصوصیت اصلی این کنسول بودند که باعث شدند حتی طرفداران پروپاقرص نینتندو نیز به این فکر بیافتند که شاید زمان کوچ کردن فرار رسیده است.
با این وجود نینتندو همچنان سخت مشغول کار روی کنسول بعدی خود بود و حالا میدانست که دیگر قرار نیست از همان ابتدا برندهی یکتای بازار باشد از همین رو تمام تمرکزش را روی آماده کردن کنسول دستی بعدی خود گذاشت که در نهایت یک سال بعد و طی رویداد E3 سال ۲۰۰۴ با نام Nintendo DS به نمایش درآمد. دقیقا زمانی که همه تصور میکردند نینتندو نمیتواند چیزی معرفی کند که توجهها را از روی پسر عضلهای و خوش چهرهی سونی بردارد، نینتندو با معرفی DS باز هم نشان داد که هنوز توانایی هل دادن تکنولوژی و نوآوری کنسولها را از دست نداده است.
Nintendo DS شاید نوآورانهترین طراحی یک کنسول دستی بود که تا به آن روز دیده شده بود، از برخورداری از دو صفحه نمایش گرفته تا بهرهگیری از تکنولوژی صفحهی لمسی آن هم قبل از آن که تلفنهای همراه به طور گسترده از این قابلیت برخوردار شوند. در نهایت هر دوی این کنسولها با چند ماه فاصله پا به بازار گذاشتند و سال ۲۰۰۵ به صحنه مبارزهی این دو کنسول تبدیل شد.
قبل از هر چیزی باید گفت که PSP قطعا به کنسولی به شدت محبوب تبدیل شد که از لحاظ فروش در طی حدود ۸ سال زندگیاش توانست به فروش بیش از ۸۰ میلیون دست پیدا کند اما چه چیزی باعث شد که با وجود محبوبیتش باز هم نتواند نینتندو DS را با وجود قدرت سخت افزاری کمترش شکست دهد؟
تا به حال بارها و بارها اظهار داشتم که اگر از من بخواهند نینتندو را در یک کلمه توصیف کنم آن کلمه «خلاقیت» خواهد بود و این یکی از مهمترین دلایلی است که شخصا با وجود آن که هیچ وقت کنسولهای نینتندویی که داشتم پلتفرم اصلیام نبودند اما تعدادشان از هر سخت افزار دیگری که از کمپانیهای رقیب خریدهام بیشتر است و این خلاقیت یکی از دلایل اصلی حاکمیت DS بر بازار نیز بود چرا که افرادی همچون من که لزوما به دنبال استفاده از این کنسولها به عنوان یک پلتفرم اصلی نبودند نیز باز هم به خرید آن ترغیب میشدند.
درست است که سونی قدرت را در PSP خود داشت اما طراحی DS و معرفی قابلیت لمس به عنوان یک مکانیزم در بازیهایش یکی از جذابترین خصوصیات آن بود که حسابی آن را در نگاه خریداران متمایز و خاص جلوه میداد. از طرف دیگر یکی دیگر از معیارهای محبوبیت یک کنسول، کتابخانهی بازیهای آن است و در این زمینه با وجود آن که PSP بسیار عالی عمل میکرد اما نینتندو صاحب فرنچایزهایی همچون Pokemon و Mario بود که میلیونها نفر تنها به خاطر تجربهی یک بازی از آنها حاضر به خرید کنسول DS بودند.
از طرفی سونی برخی رویکردهای اشتباه نسبت به PSP پیش گرفت که تا حدودی به ضرر آن تمام شد و یکی از مهمترین آنها استفاده از فرمت UMD برای بازیهایش بود که سازندگان را بسیار محدود میکرد و دیگر پس از این کنسول از آن استفاده نشد. فرمت UMD با وجود برخی خصوصیات مثبتش از جمله پروسهی تولید آسان آن، مشکلاتی از جمله محدودیت حجم و زمان لودهای طولانی را نیز در خود جای داده بود. آقای Koji Igarashi تهیه کنندهی شناخته شدهی مجموعهی Castlevania نیز از میزان زمان بارگذاری طولانی این فرمت در بازی Castlevania: The Dracula X Chronicles گله کرده بود.
علاوه بر این موارد، این فرمت تا حد زیادی بازار بازیهای غیر قانونی را داغ کرده بود به طوری که کمپانیهایی همچون Ubisoft و EA در نظر داشتند به کلی از پشتیبانی این کنسول صرف نظر کنند. مورد بعدی استفادهی این کنسول از مموری کارتهای خاص ساخت سونی بود که نسبتا قیمت بالایی نیز داشتند که خود یک هزینهی مضاعف را به خریداران تحمیل میکرد و همچنین تفاوت قیمتی ۱۰۰ دلاری با DS نیز در فروش کمتر این کنسول بیتاثیر نبود. در نهایت به دلیل این مشکلات سونی مدل GO از این کنسول را عرضه کرد که UMD را حذف و آن را با یک مموری کارت داخلی جایگزین کرد.
با وجود آن که PSP قطعا استانداردهای تازهای را برای کنسولهای دستی تعریف کرد اما در نهایت خلاقیت نینتندو و همچنین آثار مثال زدنیاش باعث پیروزی آن شدند؛ بهرهمند بودن Nintendo DS از دو صفحهی نمایش و قابلیت لمس واقعا چیزی بود که به راحتی میتوانستند خریداران را جذب خودش کند و این چیزی بود که لزوما PSP از آن برخوردار نبود. خلاقیت در زمینهی طراحی چیزی است که حتی تا همین امروز نیز نینتندو را از دو کمپانی دیگر متمایز میسازد و دلیل موفقیت اصلیاش است. PSP یک کنسول عالی بود اما لزوما قدرت مطلق نمیتواند در راستای پیروزی در بازار سخت افزار نقش یکتایی داشته باشد.
مخاطبان دوست دارند تجربیات خاص و متفاوتی از کنسولهایشان دریافت کنند و این چیزی بود که DS به بهترین شکل ارائه میداد، تجربهای که تا به آن روز هیچ کس با هیچ کنسول دیگری نداشت و همین خلاقیت باعث پیروزی آن بر کنسولی شد که چندین برابر آن قدرت پردازشی و اجرای بازیهای بسیار خوش گرافیکتری را داشت.
این مسئله حتی در زمینهی بازیسازی نینتندو نیز صدق میکند که در گذشته طی مقالهی «چرا نینتندو یک بازیساز ماهر است» به آن پرداخته بودیم و الان هم با عرضهی TLOZ: Tears of The Kingdom بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. نینتندو هرگز تمرکز اصلیاش قدرت مطلق یا ارائهی گرافیکهای فوق واقعگرایانه نبوده است بلکه هدف آنها خلق محصولاتی نوآورانه، خوش ساخت و خلاقانه است.
شخصا از هر دوی این کنسولها برخوردار بوده و تجربهی استفاده از آنها را داشتم؛ با وجود آن که PSP قطعا کنسول قدرتمندتری است که آثار مثال زدنی همچون MGS: Peace Walker و God of War: Chains of Olympus را ارائه میداد که همگی تجربههای به شدت به یادماندنی بودند اما حقیقتا تجربهی بازیها با DS به کلی حسی متفاوت و خاصی برایم داشت.
من کنسول DS را سالیان سال پس از زمان عرضهاش خریداری کردم و به یاد دارم که اولین بازی که روی آن تجربه کردم عنوان Super Princess Peach بود که به طور جدی از قابلیت لمس این کنسول بهره میبرد و با وجود اینکه در آن دوره لزوما این قابلیت دیگر آن چنان خاص جلوه نمیکرد اما تجربهی بازی با DS را چندین برابر جذابتر و تعاملیتر از PSP میکرد. همچنین طراحی فوقالعاده جذاب این کنسول مخصوصا در مدل Lite آن به راحتی در اولین نگاه دلم را برد و باعث شد این کنسول به راحتی به یکی از محبوبترین کنسولهای بازی برایم بدل شود.
در نهایت PSP با وجود آن که نتوانست حتی به دومین کنسول پر فروش تاریخ نزدیک هم شود اما همچنان یک موفقیت بیچون و چرا برای سونی محسوب میشد و محبوبیت بسیار قابل توجهای دریافت کرده بود. حالا با وجود آن که نینتندو بیش از هر زمان دیگری در بازار کنسولها به موفقیت رسیده بود اما همچنان میدانست که زمانی که کمپانی سونی با اولین عملکرد جدیاش در بازار کنسولهای دستی توانست به چنین محبوبیت و موفقیتی برسد قطعا پتانسیل آن را دارد که در رویارویی بعدیشان با مبارزی وارد میدان شود که بتواند تا حد زیادی او را به چالش بکشد.
PS Vita؛ توپخانهی قدرت پوشالی
پس از موفقیتهای گستردهی PSP و مطرح شدن نام سونی در بازار کنسولهای دستی، این کمپانی تصمیم گرفت این راه را ادامه داده و کنسول دستی دیگری را به عنوان جانشین PSP عرضه کند و آن کنسول PS Vita نام داشت. این کنسول باز هم با سخت افزاری بسیار قدرتمند در سال ۲۰۱۲ و حدود یک سال پس از جانشین DS یعنی Nintendo 3DS به بازار عرضه شد اما پس از مدتی به کلی سقوط کرد و این مسئله دلایل متعدد و مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
در حالی که 3DS شروع چندان امیدوار کنندهای نداشت، کنسول PS Vita با عرضهی عنوان انحصاری Uncharted: Golden Abyss به عنوان یکی از بازیهای زمان لانچ توانست با فروش حدودا ۲۰۰ هزار دستگاه در ماه ابتدایی عرضه تنها در آمریکا شروعی بسیار خوب را تجربه کند.
این کنسول تازه نفس سونی حتی تا همین امروز هم یکی از قدرتمندترین کنسولهای دستی تاریخ محسوب میشود که بر خلاف PSP حالا همچون نینتندو سعی کرده بود خصوصیات خاص و متمایز کننده را در کنسول خود بکار بگیرد. قدرت پردازشی بالا که توانایی اجرای بازیهایی با گرافیکی نزدیک به کنسول خانگی همچون PS3 را به این کنسول میداد، قابلیت لمس صفحه نمایش و پشت دستگاه، صفحه نمایش OLED فوقالعاده، بهرهمندی از دو آنالوگ که یکی از برتریهای آن نسبت به 3DS محسوب میشد، کنترلهای حرکتی و چندین و چند قابلیت دیگر که حسابی آن را حداقل از نظر یک سخت افزار حسابی پر بار میکرد.
در طرف دیگر 3DS یک طراحی ارتقا یافته از DS بود (که همچنان فوقالعاده جذاب جلوه میکرد) و حالا از قابلیت سه بعدی برخوردار بود، یک خلاقیت دیگر از نینتندو که تا به حال هیچ کس آن را تجربه نکرده بود اما با این وجود صرفا این یک مورد توانایی مقابله با لیست بلند و بالای تواناییهای Vita را نداشت درسته؟ جواب خیر است.
زمانی که نینتندو با کنسول DS خود قابلیت صفحهی لمسی را به گیمرها معرفی کرد، تقریبا درصد زیادی از افراد اصلا نمیدانستند چنین چیزی ممکن است، این قابلیتی تازه، نوآورانه و بسیار برجسته محسوب میشد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تلفنهای هوشمند لمسی و بازیهای آنها به شدت گستردهتر و بزرگتر شده بودند که تا حد زیادی خصوصیات تازهی Vita را از چشم میانداختند. همهی تلفنهای همراه از جایروسکوپ و قابلیت لمس برخوردار بودند و بعضا صفحه نمایشهای بسیار با کیفیت را با قطری نازکتر از Vita ارائه میدادند.
موبایلها دائما در حال قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر شدن بودند و این یکی از دلایلی بود که سونی در نهایت به طور کلی از عرصهی کنسولهای دستی خارج شد چرا که به گفتهی آقای Shuhai Yoshida طی مصاحبهای در مراسم EGX 2015 وضعیت برای کنسولهای دستی به دلیل گسترش بازیهای موبایل مناسب نبود چیزی که شخصا احساس میکنم صرفا یک بهانه برای پوشاندن اشتباهاتشان نسبت به PS Vita بود چرا که در طرف دیگر بازار نینتندو با وجود یک شروع ضعیف اما رویکردی درست و منطقی اکوسیستم 3DS را احیا کرده بود و دوباره یک موفقیت تجاری در دستانش داشت.
همانطور که گفتم PS Vita کنسولی بسیار قدرتمند محسوب میشد و منطقی است که قیمت آن هم با توجه به سختافزارش بالا باشد اما مسئله آن است که خط بسیار باریکی بین منطقی بودن خرید یک کنسول دستی و نبودن آن وجود دارد و PS Vita از لحاظ قیمت گذاری در طرف دیگر این خط ایستاده بود.
کنسول 3DS نیز ابتدا با همین سیاست قیمت گذاری عرضه شد اما نینتندو به سرعت قیمت آن را به ۱۵۰ دلار کاهش داد که برای خریدار به شدت معقول و جذاب جلوه میکرد در حالی که مدل Wifi کنسول Vita قیمتی معادل ۲۵۰ دلار و مدل 3G/Wifi آن ۳۰۰ دلار قیمت داشت که قیمتی بسیار بالا و نزدیک به یک کنسول خانگی بود به طوری که با کمی هزینهی بیشتر میتوانستید یک کنسول خانگی همچون PS3 یا Xbox 360 بخرید!
اگر این موضوع کافی نبود سونی باز هم تاکید بیهوده و مسخرهی خود روی استفاده از مموری کارتهای اختصاصیاش را ادامه داد اما این بار قیمت آنها به شدت غیر منطقی بود. خریدار برای خرید یک مموری کارت 32GB برای کنسول Vita خود مجبور به پرداخت ۱۰۰ دلار بود که اگر با قیمت کلی کنسول جمع شود حداقل معادل ۳۵۰ دلار میشد. این مسئله در حالی است که مموری کارتهای معمول SDHC با حجم مشابه قیمتی حدود ۲۰ دلار داشتند که از قضا توسط 3DS پشتیبانی میشدند.
به غیر از این موارد یکی از مهمترین مباحث در رابطه با هر نوع کنسولی بازیهای آن است، اینکه زمانی که من میخواهم یک کنسول را انتخاب کنم از خودم بپرسم این کنسول چه تجربیاتی به من ارائه میدهد که دیگری نمیتواند و زمانی که خریداران این سوال را در رابطه با این دو کنسول از خود پرسیدند، 3DS جوابی بسیار قانع کنندهتر ارائه داد. یکی از بزرگترین مشکلات PS Vita ضعف در کتابخانهی بازیهایش بود و سونی نیز نقش گستردهای در این زمینه داشت چرا که به کلی کنسولش را رها کرده بود اما این موضوعی است که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.
کمی قبل اشاره کردم که 3DS اصلا شروع امیدوار کنندهای نداشت اما نینتندو با کاهش قیمت و تمرکز صد در صدی بر عرضهی بازیهای فرست و ترد پارتی روی این پلتفرم آن را از روی زمین بلند کرد، خاک روی بدنش را پاک کرد و آن را به یک اکوسیستم به شدت پویا برای گیمرها تبدیل کرد که تقریبا هر کسی چیزی برای بازی کردن روی این کنسول پیدا میکرد.
این در حالی بود که رویکرد سونی نسبت به Vita و آغاز سقوط آزاد آن باعث شده بود بسیاری از سازندگان ترد پارتی از پشتیبانی این کنسول کنارهگیری کنند. به طور مثال فرنچایز Monster Hunter که در گذشته میهمان PSP بود حالا روی کنسول نینتندو جا خوش کرده بود و Capcom از عرضهی آن برای Vita خودداری کرد. PS Vita همچنان هر از چندگاهی برخی عناوین ترد پارتی مطلوب دریافت میکرد اما این مسئله اصلا برای رقابت با نینتندو کافی نبود.
زمانی که 3DS در حال دریافت عناوین تردپارتی عالی همچون Resident Evil Revelations، Dragon Quest VII و Monster Hunter 4 بود در گوشهی دیگر PS Vita عناوینی همچون Call of Duty Black Ops: Declassified دریافت میکرد که بجز یک دموی گرافیکی هیچ ارزش دیگری نداشت و به عنوان یک اثر تعاملی به شدت با شکست مواجه شد.
وقتی نینتندو در حال عرضهی آثار انحصاری مثال زدنی و هیجان انگیز همچون Pokemon X & Y، Super Mario 3D Land و Fire Emblem: Awakening و تبلیغ بازیهای تازهاش بود Vita رسما توسط سونی رها شده بود تا بمیرد. در چنین شرایطی 3DS انتخاب یکتای هر خریداری بود چرا که نه تنها خصوصیات و جذابیتهای طراحی خودش را همچنان حفظ کرده بود بلکه راندمان بسیار بالایی را به نمایش میگذاشت و در حال دریافت پشتیبانی صددرصدی از توسعهدهنگان و ناشران تردپارتی و همچنین نینتندو بود.
شخصا به عنوان یک خریدار هرگز دلیلی برای خرید PS Vita پیدا نکردم چرا که با یک کنسول گران قیمت و پوچ مواجه بودم که قدرت زیادی دارد اما از آن بهرهی آن چنانی گرفته نشده است و همچنین لیست بازیهای بسیار محدودی دارد اما در سوی دیگر باز هم کنسول نینتندو با طراحی جذاب و لیست بلند و بالای آثار قابل بازیاش را میدیدم که در آن بین عناوینی همچون Resident Evil نیز خود به تنهایی یک دلیل محکم برای من در راستای خرید یک کنسول محسوب میشوند بنابراین بیچون و چرا به سراغ خرید 3DS رفتم.
3DS درست همانند DS تجربههای گیمینگ به شدت جذابی را فراهم میکرد و با وجود آن که قابلیت سه بعدی آن بسیار جذاب و خاص بود اما لزوما چیزی نبود که دائما فعالش کنید. بهرهگیری هر چه بیشتر از قابلیت لمس و دو صفحه نمایشی که حالا بزرگتر و بهتر جلوه میکردند همه و همه باعث میشوند تجربهی بازی کردن با این کنسول به شدت سرگرم کننده و جذاب باشد. در سمت دیگر PS Vita برخلاف PSP هیچ حسی را به من منتقل نمیکرد، یک کنسول «صرفا» قدرتمند که بین زمین و آسمان معلق بود و بجز چند عنوان انگشت شمار دلیل دیگری برای خریدش به من ارائه نمیداد و مقصر این وضعیت نیز سونی بود.
حکایت رستم و سهراب به سبک سونی
و اما میرسیم به دلیل اصلی و برجستهی شکست و مرگ PS Vita یعنی پدرش سونی؛ میدانید من با چه خصوصیت سونی به شدت مشکل دارم؟ اینکه زمین و زمان را بر اساس اعداد و ارقام میسنجد و خدا نکند یک لحظه این اعداد و ارقام افت کنند، حتی اگر آن محصول ایدههای بسیار جاهطلبانه و جذابی داشته باشد که بتوان از پتانسیلشان در آینده استفاده کرد سونی طوری رفتار میکند که گویی آن چیز هرگز وجود نداشته است(!Days Gone).
این دقیقا اتفاقی است که برای PS Vita افتاد، زمانی که اعداد و ارقام آن شروع به کم شدن کردند، سونی به جای اتخاذ رویکردی جدید برای پشتیبانی بهینه و قدرت بخشیدن به کنسولش، به کلی آن را کنار گذاشت و وانمود کرد که اصلا هیچ کنسولی با نام Vita عرضه نکرده است. پس از آن شروع بسیار خوبی که بالاتر به آن اشاره کردم PS Vita در شیب تندی افتاد که اگر سونی سریعتر آن را کنترل نمیکرد این کنسول با سر به زمین میخورد و این دقیقا اتفاقی بود که افتاد.
تنها یک سال پس از عرضهی Vita، کنسول نسل هشتمی سونی یعنی PS4 پا به میدان گذاشت و این دقیقا نقطهای بود که سونی تصمیم گرفت طوری رفتار کند که گویی اصلا یک فرزند دیگر که محتاج پشتیبانی است ندارد. درست زمانی که Vita بیش از هر زمان دیگری نیازمند محتوای تازه و بزرگ بود سونی کل تمرکز و منابع خود را روی PS4 گذاشت و به کلی کنسول دستی خودش را کنار گذاشت تا بمیرد.
در راستای این رویکرد عناوین انحصاری Vita کمتر از همیشه شدند، سازندگان ترد پارتی وقتی دیدند حتی سونی هم به این کنسول اهمیت نمیدهد تمام تمرکز خود را روی 3DS و بازار مخاطبان آن گذاشتند و در اینجا ناگهان PS Vita خودش را رها شده از همه طرف یافت و دیگر هیچ چیزی برای ارائه نداشت. این مسئله بیش از هر زمان دیگری احساس شد وقتی که سونی طی مراسم E3 همان سال حتی اسم PS Vita را نیز به زبان نیاورد چه برسد که بخواهد از برنامههای آیندهاش برای این کنسول صحبت کند.
نینتندو دائما با عرضهی مدلهای جدید ارتقا یافته با طراحیهای هیجان انگیز همچون New 3DS XL، 2DS و… مخاطبان صنعت گیمینگ را هرچه بیشتر به خرید یک دستگاه 3DS تشویق و ترغیب میکرد اما سونی در سوی دیگر در حال نوازش و در آغوش گرفتن پسر تازه متولد شدهاش و لگد زدن به PS Vita بود گویی که حتی خود کمپانی هم میخواست این کنسول سریعتر بمیرد تا بلکه کسی از آنها در رابطه با آن سوال نپرسد گویی که پدر به جان پسر افتاد و آن را از پا درآورد.
در نهایت باید گفت دلایل متعددی که به آنها پرداختیم همچون ضربهای محکم به بدن قدرتمندترین اما بدشانسترین کنسول دستی تاریخ بودند ولی در نهایت این سونی بود که میخ آخر را بر تابوت کنسول خودش کوبید. به نظر من اگر این کمپانی به خوبی از پتانسیل این کنسول دستی استفاده و همچون نینتندو به آن عشق میورزید احتمالا ما شاهد یک نبرد و رقابت بسیار تنگاتنگ بین 3DS و Vita میبودیم اما این اتفاق هرگز رخ نداد. کلمهی Vita به معنای زندگی است اما چیزی که این کنسول هرگز شانس انجامش را پیدا نکرد، زندگی کردن بود.
سخن پایانی
شخصا اعتقاد دارم بند ناف نینتندو را با خلاقیت و نوآوری بریدهاند و این دلیل اصلی آن است که این کمپانی بدون نیاز به عرضهی کنسولهای لزوما قدرتمند و یا آثاری سینماتیک دل مخاطبان گیمینگ را به دست بیاورد. نینتندو به خوبی میداند چه چیزی یک کنسول بازی و در همان راستا یک بازی ویدیویی را خاص، جذاب و به یادماندنی میکند و به همین دلیل است که تقریبا همیشه در این صنعت موفق بوده است.
سونی با کنسول PSP نشان داد که به خوبی توانایی به چالش کشیدن نینتندو را در بازار کنسولهای دستی دارد و توانست در اولین ورود خود به این بازار یکی از به یادماندنیترین کنسولهای دستی تاریخ را عرضه کند اما متاسفانه رویکردهای تجاری اشتباه در کنار عدم اهمیت سونی به PS Vita آن هم در حالی که نینتندو دائما در حال افزایش ارزش 3DS بود باعث شد حتی خریدارانی که لحظهای فکر خرید این کنسول را در سر پرورانده بودند از آن صرف نظر کنند و به سراغ کنسولی بروند که مطمئن بودند قرار است زندگی طولانی و پر باری داشته باشد.
نظر شما در ارتباط با رویکرد سونی در ارتباط با کنسولهای دستی خودش مخصوصا Vita چیست؟
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
درخواب میبینم دارم باهاش بازی میکنم 🖤🗿
صبر میکنم ببینم کنسول دستی جدید سونی معرفی شه اکه اونی بود که فکر میکردم یدونه میخرم. در غیر این صورت میرم یدونه ویتا برمیدارم، بعدش هم چرا میگید جنگ سونی و نینتندو؟؟؟ دوتاشون مال ژاپن هستن . ژاپن کنسول دستی سوییچ داده و پلی استیشن، ژاپن ی تنه قدرت صنعت کیم و دست گرفته
کیم مگه برای کره شمالی نبود xD?
کیم برای ایرانه… بستنی کیم :)))
من خیلی مشکل دارم که به سوییچ کنسول دستی میگید این یه کنسول هیبریده و خیلی ها روی یک صفحه نمایش بزرگ تر با سوییچ بازی می کنن بعضی ها هم دستی اصلا این یکی از خلاقیت های نینتندو توی ساخت سوییچ بوده که شما هر طور که دوست دارید از کنسول استفاده کنید
با وجود اینکه ۶ سال از عرضه این کنسول میگذره همچنان براش بازی های عالی ساخته میشه سوییچ یه کنسوله که الان دیگه سخت افزار قدیمی داره همین صرفا کنسول دستی نیست
این که به صفحه نمایش بزرگ تر وصل میشه درسته اما من به شخصه ترجیح میدم رو صفحه نمایش خودش بازی کنم چون اصلا به نظرم رزولوشن ۷۲۰ رو تی وی 4k اصلا جالب نیست
ولی رو تخت دراز بکشی کولرم روشن باشه بعد زلدا بزنی عجب حالی میده 😂😂 اگر سوویچ گرفتم حتما رو تخت دراز میکشم کولرم میزنم😂 حالش بیشتره
قدرت گرافیکی هم تا حدی بالا تر میره زلدا botw رو روی داک ۱۰۸۰ اجرا میکرد زلدای totk رو نمی دونم
چه ربطی به کشورش داره؟ یعنی سگا و پلی استیشن چون هر دو ژاپنی هستن با هم در رقابت نبودن؟ مگه ژاپن کمونیسته که میگی هر دو ژاپنی هستن پس رقابت نمیکنن😑
عزیزم حرفتو تصحیح کنم سگا در امریکا متولد شده و در ژاپن بزرگ شده!!!
درسته، متشکرم بابت یادآوری🙏 البته من بیشتر منظورم سال های اخیرش بود که در رقابت با سونی نابود شد. و خب چون رقابتش با سونی مربوط میشه به بعد از سال ۱۹۵۲، تو اون سالها سگا خیلی وقت میشد که به ژاپن منتقل شده بود.
این چرت ترین کامنتی بود که از یه فن بوی خوندم
خیلی بدتر از اینم هست
شرکتهایی مثل سونی و نینتندو خصوصی هستن، برای دولت و حکومت کشوره ژاپن که نیستن. پس رقابت بر سَره فروش بیشتر که مساوی سود بیشتر برای شرکته همیشه بینشون وجود داره و از نکات مهم تجارتشون محسوب میشه.
اوکیه همین حرفت قبول
سوالم اینه تو که طرز تفکرت اینه چرا خرید یه شرکت امریکایی توسط یه شرکت امریکایی دیگه به بریتانیا مربوطه؟
از سوییچ بالا نرو. همین فردا که بازیای اکتی رفت رو سوییچ و اونایی که سوییچ داشتن قید پلی رو زدن فروشتون اومد پایین سهامت به خطر افتاد میبینی سوییچ و سونی چقدر فرق دارن. ضمنا دو تا از شاهکارهاتون رو آمریکاییا ساختن! ژاپن تهش بتونه همون بازی پرسونا و فاینال بزنه
عزیز جون نینتندو در یک لیگ دیگس کلن برای بچه هاس بیشتر بازیاش ضربه نمیخوره
مایک و سونی تو لیگ بزرگترن
اگ دقت کنی بین اخبار خرید و میرید های سنگین صنعت گیم فقط بیشتر داد مایک و سونی در میاد
سوییچ دستی نیست هیبریدیه
اره بعد یه سال جواب دادم
نینتندو بازی که شروع کرده رو نمیبازه اولین کنسول دستی دنیا : Game&Watch خلق شده توسط گونپی یوکوی 😉
واقعا سونی سر ویتا خیلی اشتباه کرد
فکر کن یه نسخه جانبی گاد ( گوست اف اسپارتا ) یک سال قبل عرضه ویتا برای psp عرضه شد 🤦 خب میتونست همونو با یه گرافیک نزدیک به گاد ۳ بسازه برای ویتا که همون کلی به فروش ویتا کمک میکرد
یه دفعه ویتا رو ول کرد
میتونست پروژه vr رو از همون ویتا شروع کنه ولی کامل چسبیده بود به ps4
کنسول عالی بود ولی سونی نتونست نگهش داره
بازیایی که روی ویتا اومدن عااالی بودن
مخصوصا بازی های فرست پارتیش
یادش بخیر حالا ک حرف از ویتا شد
ی سایت ایرانی زده شد و قرار بود ب کسایی ک بیشترین کامنت رو دارن یه PS Vita هدیه بدن ! :دی
آخر سر هم کلاهبردار از آب در اومدن و سایتشون رو هم جمع کردن
چه خاطره قشنگی 🤣🤣
اگه پول گرفته باشه کلاه برداری هست (=
اگه پول نگرفته باشه دروغگویی حساب میشه
فرقی نمیکنه
ی عده رو پیرو خودشون کرده بودن
دوران جالبی بود!
همه باورشون شده بود اصن
تو سایتشون کنسول هم میفروختن . اتفاقا از خیلیها پول هم گرفتن و بالا کشیدن ، هیچی هم تحویل ندادن .
به نظر من اینکه میگید ناف nintendo را با خلاقیت بریدن حرف از پایه غلطی هست الکی nintendo رو بزرگ نکنید یک جوری صحبت میکنید که انگار بقیه شرکت ها خلاقیت ندارن!! که دارن بیشتر رو هم دارن
دلیل اصلی موفقیت nintedno عرضه بازی ها به سبک خودش هست و این کار رو از سال ها قبل داره انجام میده و یکی دیگه تو این سال های اخیر اینه که توی این بازار تک و تنها داره جولان میده و هیچ رقیبی نداره
و دلیل شکست سونی در بازار کنسول دستی سونی این بود که سونی در دو جبهه داشت مبارزه میکرد یکی کنسول سطح بالا و دیگری کنسول دستی که سونی نتوست از پسش بر بیاد برای همین از یکی بیرون کشید
بذار جمله رو عوض کنیم، نینتندو هنوز خلاقیت خودش رو حفظ کرده ولی بقیه شرکت ها مثل سونی و … دارن full circle میرن با بازی هایی با فرمول های تکراری و ریمیک و ریمستر و پورت های نه چندان دلچسب به جز برخی موارد خاص
ریمسترای نینتندو رو چرا نمیبینید؟
چرا اتفاقا اونا هم میبینیم، متروید پرایم خوبه؟ نمراتش فکر میکنم نشانگر کیفیت این ریمستر باشه
حالا شما ریمستر های گیم های اخیر سونی رو ببینید
از هر ۱۰ تا ریمستر اخیر، چندتاشون لیاقت یدک کشیدن اسم ریمستر رو داشتند؟ من که یادم نمیاد، ممنون میشم شما یاد آور بشید
یک نمونش shadow of colossus که یک ریمستر فوق العاده بود
اون ریمستر نبود قربان، ریمیک بود
کل نسل ۸ ریمستر بود ؟
دوتا بازی قدیمی ریمیک شده یعنی بازیای ps رفتن تو دور تکرار؟
نسل ۹ چه گیم ارزنده ای داشت که justify کنه خرید PS5 رو؟ هنوز که اسپایدرمن و … نیومدن
Ragnarok هم که هم رو PS4 بود هم PS5
علی رغم اینکه انقدر Xbox رو میکوبید جدا از بازی های فاجعه ای مثل Redfall, گیم های خیلی خوبی داده بیرون مثل Hi Fi rush
یکیو پیداذکن بگه من بخاطر یه بازی کوچیک مثل های فای xbox خریدم
بازی ارزنده؟ اینو یکی بگه که ۲ سال کویر پشت سر نذاشته باشه😂
مگه xbox الان بازی نسل نهی داشته؟
فعالا بازیای ps. بیشترین کیفیت بصری رو دارن با این که بین نسلین
رچت یه بازی کاملا نسل ۹ امیه ریمیک دیمن سولز
خود های فای گیم کوچکه خود ایکس باکست گیم کامل نسل ۹ نداشته به بقیه نگو
منم موافقم
همین بازی زلدا هم بنظرم بیش از حد بزرگش کردن
متاسفانه شما هر جا به نفع سونی باشه موافقی
در ضمن درباره زلدا تو نظر نده چون حتی مطمئنم از نزدیک ندیدیش چه برسه به پلی دادنش
احترام به زلدا واجبه چه فنش باشی چه نباشی
نینتندو در یه زمان هم wii رو داشت که کنسول خونگی بود که موفق ترین کنسول نسل ۷ بود هم زمان DS هم داشت که پرفروش ترین کنسول دستی تا به امروزه قرار نیست تا یکیرو از پسش برنیای بندازیش دور نینتندو هم نتونستم wiiu رو خوب معرفی کنه و شکست خورد اما واقعاً با بازی های انحصاری تلاش کرد دوباره کنسول رو به بازار برگردونه
Wiiu نتونست برگردونه کنسول جدید اورد
خوب نخوندی گفتم wiiu شکست خورد اما نینتندو ۶ سال بیخیالش نشد و کلی انحصاری براش ساخت که بخاطر فروش کم کنسول اصلا این انحصاری ها دیده نشدن و تاپ ترین هاشون الان روی سوییچ هستن مثلا بازی فوق العاده Bayonetta 2 و mario 3d world
این فن بوی ها خیلی جالبن یه جا اصلا Xbox رو حساب نمیکنن یه جا جوری حرف میزنن که انگار داره خرخره سونی رو میجوه
یه زمانی xbox بازیای خلاقانه میساخت
ولی الان پول اسپنسر داره میگه بازی با کیفیت ساختن راه رقابت کردن نیست
لابد سونی با بازی های ریمیکش خلاقیت داره :))))
سلام. با شما موافقم. اگر به دنبال دوتا خرگوش بدوی. هیچکدام را بدست نمی آوری. ضرب المثل روسی. حکایت پلی استیشن چهار و پی اس پیدا. ناکامی دیگر پی اس پیدا بر می گرده به نسل هفتم بازی های رایانه ایی . و نسل سوم هوم کنسول یا کنسول خانگی پلی استیشن سه. که شرکت سونی پس از دو پیروزی تمام عیار و فوق فوق فوق خیره کننده به معنای ظاهری و واقعی کلمه. حالا کلی ضرر و زیان روی کنسولی که خیال می کرد به مانند نسل اول و دوم کنسول های خانگی اش یک موفقیت تمام عیار از آب در می آید اوضاع اصلا و ابدا آنگونه که کمپانی سونی می خواست پیش نرفت. و همین به سان ببر زخم خورده بودن شرکت سونی عوارض جانبی اش به صورت کاملا ناخواسته یقه کنسول قوی و دوست داشتنی پی اس پیدا را گرفت. و موجبات سقوط آزاد این کنسول دوست داشتنی با آن خلاقیت و نوآوری آن هنگام جدیدش که می توانستید پشت کنسول را هنگام بازی لمس کنید و نیاز امیدی به لمس صفحه نمایش نداشتید.
بنظر من اگه راه کنسول دستی رو هم ادامه می داد الان با کنسول دستی جذابی در کنار نینتندو شاهد بودیم چون سونی خب ثابت شده دیگه.
ولی جدا از اینا یادمه وقتی آخرای پنجم دبستان بودم بابام گفت پی اس پی یا ایکس باکس ۳۶۰ منم مثل اسکلا گفتم psp (نه اینکه بد باشه پی اس پی ولی خب در برابر ۳۶۰ و منی که کلا ی پلی ۲ داشتم ۳۶۰ خیلی برام بهتر بود)
البته بابام خیلی خوشحال شد چون psp خیلی ارزونتر بود و اینجوری بود که سر من کلاه رفت.😅
البته بعد ها بعد از این که psp سوخت ۳۶۰ عموم که دیگه نمی خواستش رو برداشتم😄.
کنسول DS یکی از خلاقانه ترین کنسول هاییه که دیدم جدا از طراحی جالب و منحصر به فردش بازی های خیلی خوبی هم براش عرضه شدن پیشنهاد میکنم این ۳ تا بازی کمتر شناخته شدهاش رو با شبیه ساز Desmume تجربه کنید:
Solatorobo
The World Ends with You
Contra 4
مقالتون رو هنوز نخوندم ولی اسم DS اومد گفتم چند تا بازی ازش معرفی کنم
من هیچ وقت کنسول دستی نداشتم علاقه ای هم نداشتم اما یک چیز رو خوب میدونم سونی در نسل ۸ تمام دلایلی که برای خرید هر نوع کنسول دیگر بود رو نابود کرد و رسما غول شماره یک صنعت شد ، من سری آنچارتد رو یا لست آف آس رو یا گاد رو با صد تا کنسول عوض میکنم ، در ضمن نینتندو قویه اما مشکل بزرگش اینه که کل مارکت رو نداره و فقط آسیایی ها استفاده میکنن که یعنی فاجعه
سونی تموم دلایل خرید کنسول های دیگه رو نابود کرد؟ نینتندو سوییچ از پی اس فور بیشتر فروش رفت که XD
نینتندو رو فقط آسیایی ها استفاده میکنن؟ Tears of the kingdom پرفروش ترین بازی سال ۲۰۲۳ در بریتانیا شد که XD
نینتندو زمان ps5 فروشش یه دفعه رفت بالا
که تو یه سال هم رکورد فروش ps1 رو زد هم ps4
از سال ۲۰۱۹ که دیگه ps4 به اخراش نزدیک شد و خبرای کنسول جدید اومد سوییچ فروشش رفت بالا
اوایل نسل ۹ هم که ps5 کم تولید میشد باز فروش نینتندو رفت بالا
نینتندو چهار سال دیرتر از پی اس فور عرضه شده. (نینتندو سوییچ سال ۲۰۱۷ عرضه شد، پی اس فور سال ۲۰۱۳)
خب ps4 زود تر از دور خارج شد
بعد نینتندو نسل هشتو یه سال زود تر از همه با wiiu شروع کرد که شکست خورد
قطعا کسایی که wiiu داشتن به سوییچ مهاجرت کردن
سه ساله نسل هشت تموم شده نینتندو هنوز هست
سوییچ اوایل نسل ۹ که تقریبا بی رقیب بود
خبر کنسول نسل جدید اومده کسی ps4 نمیخره
کنسول جدید اومده ولی تولید نمیشه
کنسولای نسل جدید ۲ برابر سوییچ در حالت عادی قیمت دارن چه برسه وقتی بیفته دست دلال (زمانی که ps5 از ۷۰۰ دلار شروع میشد)
حالا چی میمونه ؟ نینتندو
حرفت چرت هست
ولی اگر هم درست بود چه اشکالی داره از حیث مارکتینگ تمرکز بر بازار بزرگ و البته خاصی مثل آسیا باشه که اگر جذب بشن می تونن آمار های فروش رو بشکونن ؟
لطفاً قبل از قاره تحقیری کمی فکر کنید
ولی بازم تا حد زیادی نینتندو هنوز داره نون ماریو و فراگیر شدن جهانی کنسولش تو دهه هشتاد و نود میلادی رو میخوره.
نوش جونش هر نسخه اصل ماریو عالی بودن و معنی بازی رو تعریف میکردن که واقعا فروشش حقشه
حالا نسخه های اسپورت و پارتی و استراتژیک نوبتی( به جز ماریو کارت) میان که فقط با اسم ماریو درآمد زایی کنن و اینجا حرف شما درسته البته ماریو پارتی هم یه تجربه خاص از بازی های نینتندو
من هر دو کنسول ویتا و 3ds رو داشتم شاید باورتون نشه ولی اونقدری که بازی تو 3ds حال میداد ویتا اصلا حال نمیداد به همین خاطر بعد دوسال ویتا رو فروختم ولی 3ds رو هنو دارم واقعا شاهکار مهندسی اون زمان بود
به شخصه من سه سال پیش یه Nintendo ds lite خریدم و کلی حال کردم باش ، کلا کنسول دستی جالبی بود از همه سبک بازی داشت ،برعکس psp!
call of Duty هاشو هم بازی کردم تو اون صفحه شاهکار بود بازیش ولی گیم پلی سختی داشت.
psp هم خوب بود ولی به ds lite به نظرم نمیرسید
Psp که همه مدل بازی داشت 😐
هرچی بگی
از هک اند اسلش تا rpg و ریسینگ و شوتر اول شخص
یه نسخه کالف
مدال افتخار
دوتا نسخه سایلنت هیل
خیلی بازیای psp متنوع بودن
ولی هیچوقت یه نسخه رزیدنت ایول براش عرضه نشد، چه پورت چه انحصاری.
خب رزیدنت اویل که یه سبک بازی نیست 😃
سایلنت هیل یا من هانت و gta و کلی بازی دیگه برای ds عرضه نشد
دو تا نسخه مدال آو هونورز. که نسخه شماره دو مدال آو هونورز کنسول همراه پی اس پی به صورت مشترک با کنسول خانگی آن زمان شرکت نینتندو یعنی نینتندو وی مشترک بود. البته و صد البته نسخه دوم مدال آو هونورز ی که برای نینتندو وی عرضه شد از گرافیک و صوت و تصویر بالاتری بهره می برد. و می توانستید بر روی صفحه تلویزیون بازی کنید .بدون اینکه دچار افت گرافیکی شوید. و همچنین چون بازی شوتر و به اصطلاح خودمان تفنگی بود می شد در صورت تهیه وسیله جانبی وی زاپر به انجام بازی پرداخت که حس و حال بهتر و بیشتری نصیب گیمر یا بازیباز می شد.
داریم دو تا کنسول دستیو مقایسه میکنیم برادر 😊
به نظرم قدیما بازی بیشتر کیف میداد
چون فضای مجازی نبود
زدی توخال
مطمئنم سونی فن ها الان یه چرتی از خودشون در میارن ، پرت میکنن تو کانت ها.
(با احترام) اسپم:
کاش یکم کسایی که حداقل گیم نمیزنن یا فقط چند تا بازی انجام دادن به جای اینکه یه بازی رو رُست کنن یا با منطق های عجیب خودشون یه کمپانی رو هیت کنن بشینن و از صنعت گیم لذت ببرن و اگه این کار هم نمی تونن درست انجام بدن حداقل بخش کامنت سایت گیمفا رو خراب نکنند.
با اینکه از سونی بدم میاد کلا ولی باید بگم سونی اصلا کارش تو عرصه کنسول دستی نبود و تمرکز اصلیش همیشه رو کنسول خانگی بوده و کنسول دستی جزو کار های فرعیشن الان نکاه کنی میبینی نینتندو فقط کنسول دستی میده و تمرکزش کانل و تمام کلام رو اونه و کنسول خانگی منتشر نمیکنه که بخواد تمرکزش رو اونم باشه پس در نتیجه سونی دیگه نمیسازه بعد شکست چون پول و عرصه اصلیش کنسول خانگیه
به هر حال تا حالا کنسول دستی نداشتم دوست داشتم باهاش یه تجربه داشته باشم ولی همین که الان به زور تو نسل نهمم(گاد سری اس💪🏻😌)خدارو هم شکر میکنم
متن بررسی عالی و کامل بود
خسته نباشید
اگه به بازی های که برای 3DS اومدن رو نگاه بندازیم میشه عاشق این کنسول شد( البته آخرین نسخه ها که پیشوند NEW رو دارن )
Mario maker، mario 3d land، TLOZ ocarina fo time 3d، TLOZ majora’s mask 3d، TLOZ a link between worlds
Super smash، animal crossing، Metroid: samus returns و کلی بازی دیگه که خب اینا تاپ ترین هاشونن متاسفانه هیچ کدومش رو نتونستم روی 3ds تجربه کنم اما وقتی رو شبی ساز خوبن پس روی کنسول هم عالی هستن
در حالی که هر کنسول نینتندو هویت خاص خودشودنو داشتن و دارن اما کنسول دستی های سونی مثل پلی استیشن های کوچک شده هستن.همون عناوین معمول اما در قالب کوچک شده(God of war ghost of sparta & chains of olympus,uncharted golden abyss)عملا عنوانی که مختص اون کنسول یا به عبارتی انحصاری اون باشه نداریم
ویتا هنوز نمرده
پارسال هکر ویتا (the flow) شروع کرد به پورت بازیهای اندروید و پی سی بر روی ویتا و دوباره زنده اش کرد
بازی doom 3 رو الان روی ویتا پورت کردن با ۶۰ فریم اجرا میشه که خود سونی هم کرک و پرش ریخته و بازیهای بیشتری هم قراره از کنسولهای دیگه روش پورت بشه
سلام. میشه در مورد این آقای د فلو بیشتر توضیح بدهید.
هویتش به خاطر پیگرد قانونی نامشخصه ولی با یه هکر دیگه به نام wololo همکاری میکنه و روی هک کنسولهای سونی کار میکنن
به به
چه مقاله ای
ممنون برای انتخاب چنین مقاله ی جالبی . شخصا با تمام قسمتاش موافقم و این واقعا جای افسوس داره که کمپانیه بزرگی مثل سونی که شیرین ترین خاطراتمون رو رقم زده ، شاهد این چنین پتانسیل های از دست رفته اش باشیم که فقط هم از روی سیاست های فاحش و نابخشودنیه خودش بوده .
ههی کاش سونی سر ویتا این اشتباهات رو نمیکرد تا شاهد رقابت در بازار کنسول دستی بودیم
سلام و درود خدمت استاد آرمان زرمهر عزیز و بزرگوار و گرامی. خدا پشت و پناه شما برادر عزیز و بزرگوارم باشد. من از حال دیگر دوستان خواننده مطالب وزین و گرانبهای شما آگاه نیستم. اما به قول معروف و یارو گفتنی دل من یکی که غنج می رود برای خواندن نوشته هایی که امضای شما پای آن است. دلیل این همه علاقه من هم به سختی از چارلز دیکنز نویسنده بزرگ انگلستان و جهان برمی گردد. ایشان می فرمایند : یک قلب و دل عاشق و دلباخته همیشه و دائم از یک قلب و دل عاقل ، اندیشمند و متفکر به مراتب نیرومندتر و توانمندتر است. حرفی که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند. همه سخنان گهربار شما را در مورد کنسول ناکام و دور از جان شما و خوانندگان محترم پایگاه کهربایی یا همان الکترونیکی کیمیا به شدت قبول دارم. سونی با راه کردن تمام عیار پی اس پیدا موجبات نابودی این کنسول نیرومند را فراهم کرد. اما در سوی دیگر همین کنسول بواسطه توانمندی های سخت افزاری بالایی که دارد به کنسول مورد علاقه افرادی که می خواهند کنسول های قدیمی و رترو کنسول ها را بر روی پی اس پیدا بیاورند تبدیل شده است. و حتی اکوسیستم های موبایل همچون جاوا و آندروید را می توانید بر روی این کنسول تجربه کنید . حدود پنج یا شش سال قبل دقیق نمی دانم یک عمر کاردرست هموطن دروازه بان افسانه ایی تیم فوتبال منچستریونایتد یعنی پیتر اسماعیل شبیه ساز پلی استیشن دو را بر روی این کنسول دوست داشتنی پیاده سازی کرد و در نتیجه شما می توانستید یک پلی استیشن دو جیبی به همراه خود داشته باشید. به نظر من اکنون و در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت این دستگاه نسبت به زمان عرضه حرفی برای گفتن ندارد و این شامل موارد جانبی همانند مموری کارت یا همان کارت حافظه نیز می شود . می توانید با اقیانوس بی پایانی از بازی های رترو کنسول و یا حتی موبایل نیز مواجه شوید بالاخص اینکه شبیه ساز سیستم عامل دوست داشتنی سیمبین نیز بر روی آندروید پیاده سازی شده است. از این منظر یا دیدگاه آقای آرمان زرمهر عزیز و بزرگوار می توانستید به قضیه نگاه کنید. از این دیدگاه یا نما کنسول تری دی اس کمپانی نینتندو حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. این یکی از همان پتانسیل هایی است که شرکت سونی اگر هم خودش می خواست بواسطه این که نوعی ضد تبلیغ برای پلت فرم همراه اش یا همان هند هلد کنسول شرکت سونی باشد نمی توانست بدان بپردازد . اما در حالت آن آفیکال یا همان غیررسمی خودمان خبری از این قید و بند های رسانه ایی و تبلیغاتی نبوده ، نیست و نخواهد بود.