۳۵ داستان برتر در تاریخ بازی های ویدیویی
از حماسههای عظیم گرفته تا تراژدیهای شخصی، در این مقاله قصد داریم تا به انتخاب ۳۵ داستان برتر در تاریخ بازی های ویدیویی بپردازیم.
در میان تمام دلایلی که برای تجربه بازیهای ویدیویی وجود دارند، امتحان کردن یک بازی برای تجربه داستان آن احتمالا یکی از عجیبترینها برای کسانی است که با این مدیوم آشنایی ندارند. واضحا این ایده که بازیهای ویدیویی قادر به روایت یک داستان درگیرکننده و احساسی نیستند ایدهای منسوخ بوده که خوشبختانه در حال پاک شدن از اذهان عمومی است. با این حال همچنان بسیاری هستند که بر این باورند داستان بازیهای ویدیویی میتوانند عالی باشد. اما حقیقت این است که داستان بازیهای زیادی همین حالا هم عالی هستند.
اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا نیازی به قانع کردن شما در این زمینه نیست. هدف از این مقاله هم انجام چنین کاری نیست. در واقع ما صرفا قصد داریم تا نگاهی به پورتفولیوی گسترده و متنوع بازیهای ویدیویی بیندازیم و از داستانهای عالی این مدیوم قدردانی کنیم. قطعا تعداد داستانهای عالی در بازیهای ویدیویی بسیار بیشتر از ۳۵ تا است، اما این مقاله قصد دارد تا صرفا گوشهای از این داستان را به شما نشان دهد.
۳۵. Horizon Zero Dawn
با وجود جهانی آخرالزمانی با ایدههای تازه و ترکیبی از انسانهای اولیه با ماشینهای حیوانی خیرهکننده، خیلی ساده میتوان درگیر ماجراجویی Aloy شد. با این حال Horizon ابایی از معرفی مهربانی و تراژدی در همان لحظات اولیه خود ندارد. در اواسط بازی شما به دنبال تکههای داستانی هستید که دلیل انقراض تمدن به دست ماشینهایی که قرار بود به ما کمک کنند را نشان میدهند. ماموریت Aloy برای شناختن نیاکان خود و تلاش او برای پایان دادن کابوسهایی که توسط Ted Faro آغاز شده او را به پروتاگونیستی تبدیل میکنند که همیشه از دیدنش خوشحال میشویم.
۳۴. Psychonauts 2
اولین بازی Psychonauts یک ماجراجویی تابستانی شگفتانگیز و پر از شخصیتها و مراحل ماندگار بود. طرفداران بدون شک از تکرار چنین چیزی با دنباله آن خوشحال میشدند. چیزهای زیادی در Psychonauts 2 برای طرفداران بازی اصلی وجود دارد، اما Psychonauts 2 یک داستان احساسی در مورد قدرت خانواده هم هست. البته که مقدار زیادی از المانهای عجیب و غریب بازیهای Double Fine در این بازی هم وجود دارند، اما Psychonauts 2 در نهایت موفق به روایت داستانی احساسی میشود که تمهایی مشابه با عناوینی بسیار جدیتر دارد.
۳۳. Yakuza 0
سری Yakuza کار خود را در سال ۲۰۰۵ و بر روی کنسول پلی استیشن ۲ آغاز کرد. در بازی اول شاهد معرفی شخصیتهایی مثل Kazuma Kiryu و Goro Majima به طرفداران بودیم. با این حال تاریخچهای در آن بازی وجود داشت که صرفا به آن اشاره میشد. Yakuza 0 این تاریخچه را به داستانی کامل تبدیل میکند و تصویری از روزهای اول Kazuma و Goro را به نمایش میگذارد. داستان این دو شخصیت در Yakuza 0 مثل یک درام جنایی شبیه به The Godfather روایت میشوند. همچنین Yakuza 0 پر از داستانهای جانبی است که تعادل خوبی را به روایت کلی میافزایند.
۳۲. Dead Space
اثری پر شده از اشارت به کلاسیکهای ژانر علمی-تخیلی، Dead Space شما را به جهانی میبرد که در آن نسخهای لاوکرفتی از رویدادهای ۲۰۰۱: A Space Odysse انسانیت را به چیزی فاجعهبار تبدیل کرده است. یکی از نقاط قوت این بازی قرار دادن بازیکن به پوتاگونیست بازی یعنی Isaac Clarke است. یک رابط کاربری درگیرکننده هم ما را به این شخصیت نزدیکتر میکند و به ما اجازه میدهد تا وحشت این جهان ناشناخته را از دید او تجربه کنیم. Dead Space برای بازیهای ویدیویی نقش Alien برای سینما را دارد و یکی از بهترین داستانهای ژانر ترسناک در این مدیوم به شمار میرود.
۳۱. Ghost of Tsushima
در بسیاری از بازیهای جهان باز امروزی، روایت صرفا وسیلهای برای هدف است. داستان بازی برای این نوشته شده تا بازیکنان انگیزهای برای تعامل با جهان بازی داشته باشند. با این حال در Ghost of Tsushima داستان Jin Sakai به طرز جداییناپذیر با جزیره جنگزده سوشیما گره خورده است. او زمینی که خون دشمنان را روی آن میریزد میپرستد. همین کار توام گیمپلی با داستان است که بازی را به اثری هنرمندانه و منسجم تبدیل میکند. داستان Jin شامل سوالهای عمیق و تفکر برانگیزی راجع به افتخار و وفاداری میشود. اعضای استودیوی Sucker Punch حقیقتا قلب و روح خود را در این حماسه سامورایی مدرن ریختهاند.
۳۰. Braid
Braid داستان یک پسر و یک دختر است. یک پرنسس گم میشود و پسری باید او را نجات دهد. به تنهایی نمیتوان این داستان را به روایتی قوی تبدیل کرد. دلیلی برای عدم حضور Super Mario Bros در این فهرست وجود دارد. البته آنهایی که Braid را تجربه کردهاند میدانند که این پسر در واقع یک هیولا است که خود را به قهرمانی در ذهنش تبدیل کرده است. شاید هم کل داستان استعارهای برای اوپنهایمر و ساخت بمب اتم است. در هر صورت Braid کلاس درسی در غافلگیر کردن مخاطب است. این بازی همچنین نشان میدهد که روایت و داستانهای عالی مختص به بازیهای بزرگ و سینمایی نیستند.
۲۹. Firewatch
به عنوان داستان یک دیدبان حریق که مجبور به گشت و گذار در جنگل در روزهای اولیه شغل خود میشود، قدرت روایت Firewatch در خلوص و تمرکز آن است. مکالمههای Henry و Delilah برخی از بهترین دیالوگها در تاریخ بازیهای ویدیویی را شکل میدهند. رازی که این دو با هم برملا میکنند هم به لطف ارتباط احساسی آنها قویتر میشود. انزوای ذاتی شغل این دو به عنوان دیدبان حریق هم با جلو رفتن داستان افسردهکنندهتر میشود. صحبتهای شما با Delilah آن قدر جذاب هستند که برای مدتی پس از قطع ارتباط رادیو با او، سکوت به وجود آمده غیر قابل تحمل میشود.
۲۸. The Legend of Zelda: Majora’s Mask
شکی نیست که سری Legend of Zelda فوقالعاده است، اما داستان اکثر بازیهای این سری در “Link باید Hyrule را از دست Ganon نجات دهد” خلاصه میشوند. با این حال غیاب کامل Hyrule و دشمن ابدی Link دلیل ماندگاری داستان Majora’s Mask هستند. از همان لحظات اولیه، Majora’s Mask به طرز بینقصی حس وحشت و سرنوشتی شوم را به بازیکن منتقل میکند. مهم نیست که Link چه کار کند، جهان در ۷۲ ساعت به پایان خواهد رسید. Majora’s Mask یکی از اولین عناوینی است که ایده چرخههای زمانی را اجرایی میکند و به همین سبب شایسته تحسین است.
۲۷. Final Fantasy 9
در حالی که Final Fantasy 7 بود که این سری را وارد جریان اصلی کرد، این بازی همچنین رویهای را برای این سری آغاز کرد تا از ژانر فانتزی فاصله بگیرد. Final Fantasy 9 بالاخره این سری را به ریشههای خود بازگرداند، اما Square Enix از درسهایی که در داستانگویی یاد گرفته بود استفاده خوبی کرد. همانند بسیاری از بازیهای Final Fantasy، بازی Final Fantasy 9 هم شامل طیف وسیعی از شخصیتها با پسزمینههای مختلف میشود. Final Fantasy 9 نشان میدهد که بعضی وقتها تنها چیزی که یک داستان نیاز دارد داستان شخصیتهایی است که آن را پیش میبرند.
۲۶. Spec Ops: The Line
بسیاری از شخصیتها در بازیهای با تم نظامی به عنوان قهرمان به تصویر کشیده میشوند، اما Spec Ops: The Line این سوال را میپرسد که چه میشد اگر پروتاگونیست بازی به اندازه آنتاگونیستهای آن بد باشد؟ آیا بازیکن برای گرفتن جانب آنها گناهکار است؟ روایت Spec Ops تجزیهای قدرتمند از جنگ است. جایی که هر تصمیمی که بازیکن میگیرد یک تصمیم اشتباه است. این سبک از داستانگویی در سکانس مشهور فسفر سفید بازی به اوج میرسد.
۲۵. Metal Gear Solid 3
معمولا از داستان Metal Gear Solid 3 به عنوان یکی از سرراستترین داستانها در تاریخ سری Metal Gear Solid یاد میشود. این مهم شاید حقیقت داشته باشد، اما این داستان همچنان روایتی احساسی و پر از خلاقیتهای همیشگی Kojima است. این داستان همچنین روایتی شبیه به Apocalypse Now دارد. جایی که سربازان باید برای انجام وظیفه خود نسبت به انسانیت، انسانیت خود را فدا کنند. به علاوه شاهد یک روایت تریلر جاسوسی جذاب هستیم که نقش یکی از مهمترین قطعهها در داستان یکی از پیچیدهترین اسطورههای گیمینگ را هم بازی میکند.
۲۴. Final Fantasy 12
جهان Ivalice در Final Fantasy 12 به زیبایی، متنوعی و پیچیدگی Westeros است. جنگی خونین بر سر قدرت پرنسس Ashe را به یک یاغی انتقامجو تبدیل میکند. این در حالی است که رعیتهای شهر مثل Vaan، مثل همیشه خیابانهایی گرسنه را میبییند. خلاصه کردن داستان Final Fantasy 12 کار دشواری است، چرا که با روایتی واقعا پیچیده در مورد پیچ و تاب سرنوشت طرف هستیم. روایتی که در آن داستانی در مورد قدرت آزادی به مرور برملا میشود و نامیراهای پر از نفرت به کنترل موجودات ضعیفتر روی میآورند.
۲۳. Hades
ژانر روگلایک معمولا وسیله مناسبی برای روایت یک داستان عمیق و احساسی نیست. با این حال Supergiant Games به هنگام توسعه Hades این چالش را پذیرفته و از پس آن هم سربلند بر آمده است. Hades از طول معمولا کوتاه خود استفاده میکند تا داستانی در مورد خانواده و تمام اسرار و دردهایی که خانواده میتواند از شما پنهان کند را روایت کند. طبعا این بازی از اساطیر یونانی الهام گرفته، اما توسعهدهندگان واضحا درک عمیقی از این اساطیر داشتهاند. همچنین با بازی زیبایی طرف هستیم، حتی وقتی قهرمان ما دوباره و دوباره کشته میشود.
۲۲. Final Fantasy 6
در دهه ۹۰، آثار نقشآفرینی اکثرا از یک فرمول سنتی پیروی میکردند که در آن گروهی از دوستان برای نجات دادن جهان دور هم جمع میشدند. Final Fantasy 6 هم این گونه آغاز میشود، اما درست موقعی که منتظر یک داستان قابل پیشبینی دیگر هستید، اتفاقی شوکهکننده رخ میدهد: آنتاگونیست پیروز میشود. پیروزی عظیمی که اصولا به نابودی جهان منجر میشود و چیزی که برای شما باقی میماند گشت و گذار در خرابههای باقی مانده از جهان است. Final Fantasy 6 داستانی در مورد امید داشتن در مقابل نیرویی قدرتمند است. پیچش مشهور آن هم باعث میشود تا با یکی از بهترین داستانهای سری Final Fantasy طرف باشیم.
۲۱. Mass Effect 2
داستانهای ژانر نقشآفرینی معمولا به خوبی شخصیتهایشان هستند و گروهی که شما را در Mass Effect 2 همراهی میکند یکی از بهترینها در تاریخ بازیهای ویدیویی است. هر عضو این گروه شامل پسزمینهای غنی شده و چیزی منحصر به فرد را به گروه اضافه میکند. قوس شخصیتی هر کدام از اعضای گروه به شدت درگیرکننده بوده و شما را بیشتر و بیشتر به اعماق جهان بازی میکشاند.
۲۰. Persona 5
بازیهای سری Persona معمولا حرف بزرگی برای گفتن دارند و این یکی مدعی میشود که فردیت کلید آینده ژاپن است. قهرمان ما با اسم رمز Joker درگیر مبارزهای فرا طبیعی میشود تا قلبهای به زنجیر کشیده توکیو را از هنجارهای اجتماعی محدودکننده نجات دهد. داستانگویی با اشتیاق Persona 5 باعث میشود تا بار دیگر فراموش کنیم که عاشق شخصیتهایی شدهایم که در واقع چند بچه دبیرستانی هستند.
۱۹. Undertale
صحبت کردن در مورد داستان Undertale با قاطعیت کامل کار دشواری است. بخشی از این این مهم به خاطر تمهای پیچیده و روایتهای بزرگ بازی است، اما جدا از این داستان Undertale به نحوهای که شما بازی را تجربه میکنید هم بستگی دارد. این بازی دائما انتظارات جدیدی را در شما قرار میدهد تا بعدا آنها را خرد کنید. خلاصه کردن داستان بازی مثل یک صفحه Wikipedia کافی نیست، برای درک داستان Undertale باید حتما آن را بازی کنید.
چیزی که با قاطعیت کامل میتوانم به شما بگویم این است که Undertale بازی بسیار خندهداری است. این مهم شاید کمی در مقایسه با اکثر داستانهای عالی تاریخ کمی عجیب به نظر برسد، اما بازیهای کمی وجود دارند که واقعا خندهدار هستند. به علاوه بازیهای کمی هستند که مثل Undertale از حس شوخطبعی خود برای به تصویر کشیدن جهان، شخصیتها و داستانها استفاده میکنند.
۱۸. NieR Automata
معمولا بازیهای هک اند اسلش بیشتر روی تکه و پاره کردن دشمنان و یک سیستم مبارزات درگیرکننده تمرکز میکنند. داستان این بازی صرفا بهانهای برای پروتاگونیست است تا به سراغ دشمنان برود. با این حال NieR Automata اثر متفاوتی است. روایت بازی در ابتدا ساده است اما خیلی زود تمهایی در رابطه با هویت، هدف و برادری وارد بازی میشوند. حتی وقتی NieR Automata را تمام میکنید هم داستان آن به پایان نمیرسد. در اتفاقی که افراد خیلی کم انتظار آن را دارند، حالت New Game Plus بازی شامل دیدگاه کاملا جدیدی نسبت به وقایع داستان میشود.
۱۷. What Remains of Edith Finch
شخصی مرموز برای درک بهتر دفترچه خاطرات Edith Finch به خانهای دور افتاده در واشنگتن سفر میکند. به نظر میرسد که Edith متعلق به خانوادهای نفرین شده است که مرگهایی مرموز را تجربه میکنند. داستان مرگ این افراد به نحوی منحصر به فرد که به شخصیت فرد مرده ارتباط دارد روایت میشود. What Remains of Edith Finch در مورد گذشته، آینده و مغایرت دردناکی است که بین این دو وجود دارد. ما معمولا به گذشته نگاه میکنیم تا خودمان را بهتر بشناسیم و آینده را برنامهریزی کنیم، اما خیلی راحت میتوانیم حتی تاریکترین لحظات زندگیمان را به اشتباه به یاد بیاوریم. هیچ عنوانی مثل What Remains of Edith Finch با این ایده سر و کله نمیزند.
۱۶. Grim Fandango
ایده Tim Schaefer برای Grim Fandango حقیقتا نبوغآمیز بود. یک اثر کارآگاهی نوآر همانند Maltese Falcon که در نسخهای آزتک از جهان پس از مرگ جریان دارد. همانند هر اثر نوآر با کیفیت دیگری داستان Grim Fandango هم پر از حیله و مکر و پیچشهای شوکهکننده است. با این حال این حس شوخطبعی فوقالعاده بازی، ساختار چهار پردهای آن و تغییرات خلاقانهای که Schaefer روی ژانر نوآر اعمال کرده است که آن را به اثری متنوع و برجسته در ژانر ماجرایی تبدیل میکند.
۱۵. BioShock
BioShock شایسته تحسین زیادی برای جهان خیالی Rapture و نحوه به چالش کشیدن ایده یک یوتوپیا توسط آن است. با این حال بسیاری داستان این بازی را به خاطر همان عبارت مشهور “?Would You Kindly” به یاد دارند. همین عبارت ساده باعث میشود تا داستان BioShock به یکی از بهترینها در تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شود. نکته عالی در مورد آن این است که این عبارت اولین بار چنان عادی بیان میشود که هیچ بازیکنی در مورد آن فکر خاصی نمیکند. با این حال وقتی بالاخره با آنتاگونیست اصلی بازی یعنی Andrew Ryan رو به رو میشوید متوجه معنای واقعی این عبارت میشود.
۱۴. Fallout: New Vegas
شما معمولا مهمترین شخصیت در یک نقشآفرینی هستید و آثار نقشآفرینی تلاش میکنند تا این مهم را دائما به شما یادآوری کنند. با این حال New Vegas با افتخار این ایده را پس میزند. این بازی در طول داستان خود بارها به شما میگوید که شخص ویژه و خاصی نیستید و زندگی شما آن قدر اهمیت ندارد. کاری که میکنید به شما مربوط است و جهان بازی نسبت به هرج و مرج بیتفاوت شده است.
با این حال New Vegas از این ایده استفاده میکند تا به شما حس مهم بودن را بهتر از هر نقشآفرینی دیگری القا کند. شما جز تصمیماتی که میگیرید هیچ سرنوشت واضح و از پیش مشخص شدهای ندارد. هر تصمیمی که میگیرید عواقب خاص خود را دارد و به نحوی روی شما و جهان پیرامون تاثیر میگذارد. بدون شک این بزرگترین دستاورد نویسندگان New Vegas است. نه تنها طیف وسیعی از تصمیمات متفاوت در اختیار شما هستند، بلکه هر کدام از این تصمیمات بزرگ در داستان اهمیت دارند.
۱۳. I Have No Mouth, and I Must Scream
I Have No Mouth, and I Must Scream یک اثر علمی-تخیلی حماسی و دیستوپیایی است که درد کشیدن و مقاومت روحیه انسانی در مقابل وحشتناکترین شرایط را بررسی میکند. این بازی با الهام از داستان کوتاه Harlan Ellison به نام I think, therefore I Am ساخته شده است، اما توسعهدهندگان بازی یعنی Cyberdreams و The Dreamers Guild داستان اصلی را با قرار دادن بازیکنان در نقش شخصیتهای درد کشیده داستان به اثری تاثیرگذارتر تبدیل میکنند. این بازی تقریبا ۳۰ ساله ثابت میکند که بازیهای ویدیویی به عنوان یک مدیوم میتوانند داستانها را به نحوی روایت کنند که هیچ مدیوم دیگری قادر به انجام آن نیست.
۱۲. Red Dead Redemption
آیا یک مرد واقعا میتواند تغییر کرده و از گذشته پر از خشونت خود فرار کند؟ این سوالی پربار برای یک بازی جهان باز سرگرمکننده است، اما Red Dead Redemption به خوبی هر فیلم یا کتاب وسترنی به بررسی آن میپردازد. Red Dead Redemption پیش از عرضه به عقیده بسیاری قرار بود GTA وسترن باشد، اما خیلی زود مشخص شد که با بازی منحصر به فردی طرف هستیم. اثری که داستانش بهتر از هر بازی GTA دیگری هستند. این بازی یک حماسه تاریخی در مورد از دست دادن آزادی، جلو رفتن زمان و در نهایت رستگاری است.
۱۱. Shadow of the Colossus
تنها با چند کاتسین Shadow of the Colossus بیروننمای بسیار سادهای را از یک داستان طرح میکند. مردی جوان از خدایی در بند برای نجات دادن دختری مرده درخواست میکند و پشت سر او هم فردی مرموز با رهبری گروهی از جنگجویان سعی در متوقف کردن این پروسه دارد. علی رغم نداشتن المانهای داستانگویی واضح، Shadow of the Colossus از روایت محیطی برای خلق تصویری بزرگتر استفاده میکند.
سرزمینهای ممنوعه پر از خرابههایی هستند که به یک جامعه گم شده اشاره میکنند. سوالهایی که راوی داستان از ما میپرسد قهرمان بودن پروتاگونیست بازی را به چالش میکشند. نکته کلیدی ارتباط بدون کلام این بازی به اثر قبلی سازنده آن یعنی ICO است. در نهایت هم هر بازیکن برداشت خود را از وقایع بازی خواهد داشت. جادوی این بازی در سکوت آن است.
۱۰. The Witcher 3: Wild Hunt
بازیهای جهان باز به خاطر عمق محتوایشان شناخته میشوند. هر چه جهان یک بازی بزرگتر باشد، توسعهدهندگان میتوانند محتوای جانبی و داستانهای بیشتری را در آن قرار دهند. با این اوصاف The Witcher 3: Wild Hunt شامل برخی از عمیقترین محتوای روایی به ازای هر سانتیمتر جهان بازی میشود. داستان The Witcher 3 روی کاغذ ساده است: بازیکنان کنترل Geralt را در جست و جوی او برای دختر گمشدهاش Ciri به دست میگیرند. علی رغم این سادگی داستان بازی به خوبی نوشته شده و پر از شخصیتهای درگیرکننده است. به علاوه بازی به لطف انتخابهای متعددی که در اختیار بازیکنان قرار میدهد ارزش تکرار بالایی دارد.
البته دلیل موفقیت و برجستگی The Witcher 3 نسبت به سایر آثار جهان باز کیفیت بالای محتوای جانبی آن است. جهان بازی پر شده از داستانهای جانبی که آن را گسترش میدهند و از نظر کیفی در حد ماموریتهای داستان اصلی یا حتی بهتر از آن هستند.
۹. God of War (2018)
به صورت کلی باید گفت که بازیهای God of War پیش از ۲۰۱۸ به خاطر سکانسهای اکشن و دیوانهوارشان معروف بودند و نه داستانگویی عمیق. این به معنای بد بودن روایت آنها نیست، اما این روایت هرگز در حد و اندازهی گیمپلی بازی نبود. ریبوت نرم سال ۲۰۱۸ این قضیه را کاملا تغییر داد. در حالی که God of War (2018) داستانی منسجم را به تنهایی روایت میکند، کارکشتههای سری God of War به لطف دانستن تاریخچه Kratos از آن لذت بیشتری خواهند برد. این داستان به طرز شگفتانگیزی بخشی از فرنچایز عظیمتر God of War و همزمان برجستهترین اثر آن است.
۸. Star Wars: Knights of the Old Republic
دلایل زیادی وجود دارند که Star Wars: Knights of the Old Republic را به یک داستان Star Wars عالی تبدیل میکنند. شخصیتها پیچیدگی زیادی دارند و قابل درک هستند. تمام المانهای کلاسیک Star Wars در این بازی یافت میشوند، اما اگر صادق باشیم دلیل برجسته بودن این اپرای فضایی نسبت به سایر داستانهای Star Wars یک پیچش داستانی شوکهکننده است. پیچشی که DNA بازی را کاملا تغییر میدهد. نه تنها این یکی از بهترین پیچشها در تاریخ سری Star Wars است، بلکه با یکی از بهترین غافلگیریهای در تاریخ بازیهای ویدیویی طرف هستیم. به همین سبب کلاسیک مدرن BioWare یکی از محبوبترین آثار در نزد طرفداران است.
۷. Portal 2
Portal 2 کلاس درسی در اعمال داستانگویی پیچیده روی سادهترین ایده است. هوش مصنوعی یاغی GLaDOS پس از پایان بازی اول هم شخصیتی نمادین بود، اما تبدیل کردن او به یک همراه دور از انتظار حتی او را بهتر هم میکند. چگونه میتوان صداگذاری فوقالعاده J.K. Simmons در نقش مدیر عامل Aperture یعنی Cave Johnson را هم فراموش کرد؟ مونولوگ او در مورد لیموها یکی از بهترینها در تاریخ بازیهای ویدیویی است. Portal 2 یکی از آن بازیهای نادری است که تا پایان شما را دائما میخنداند و همزمان لحظات احساسی عمیقی را در خود دارد که مدتها پس از تمام شدن خندهها با شما باقی خواهند ماند.
۶. Planescape: Torment
بازیهای زیادی شامل یک سیستم اخلاق یا Morality میشوند، اما تاثیر این سیستم روی داستان معمولا بسیار سطحی است. با این حال Planescape: Torment صرفا از یک سیستم اخلاق ساده استفاده نمیکند. کل بازی حول چنین سیستمی بنا شده تا به پرسش مرکزی روایت بازی برسیم: چه چیزی میتواند ذات یک مرد را تغییر دهد؟
Planescape: Torment در مرکز خود یک راز بزرگ است. هر پیچش داستانی برخی از پرسشهای قبلی را پاسخ داده و همزمان پرسشهایی تازه را مطرح میکند. برخی از این افشاگریها هم باعث میشوند تا پاسخهای قبلی را زیر سوال ببرید. جهان عظیم Planescape: Torment هم صرفا روایت آن را قویتر میکند و بازیکن را وادار میکند تا هزار بار تصمیم خود را زیر سوال ببرد.
۵. Silent Hill 2
وقتی صحبت از علت محبوب بودن ژانر وحشت میشود، بسیاری به این ایده بسنده میکنند که مخاطبان از حس ترس لذت میبرند. با این حال آیا این ایده را میتوان به نوعی عمیقتر، تاریکتر و روانشناختیتر از وحشت هم القا کرد؟ آیا ما از احساس ترس لذت میبریم یا در اعماق وجود خود به دنبال مجازات شدن هستیم؟ پاسخ این سوال یکی از چندین تم موجود در روایت Silent Hill 2 است. به عنوان James Sunderland شما به دنبال نامهای از سوی همسر به ظاهرا مردهتان به Silent Hill میروید. در این شهر شما با ترکیبی استادانه از ایدههای روایی مختلف مواجه خواهید شد.
۴. Chrono Trigger
در مجموع باید گفت که Chrono Trigger داستانی بسیار ساده در مورد سفر در زمان و نجات جهان است. با این حال این داستان ساده آن قدر خوب روایت شده که این بازی جایگاه ویژهای در تاریخ گیمینگ دارد. بخشی از جادوی بازی به خاطر دورههای مختلفی هستند که به آنها میروید. از قرون وسطا گرفته تا آینده بسیار دور و در نهایت پایان کل جهان. در طول این ماجراجویی با تمام شخصیتهای فوقالعاده دوستداشتنی Chrono Trigger آشنا میشویم. Frog یک قهرمان تراژیک است و قوس رستگاری Magus هم یک داستان کاملا اختیاری است.
در نهایت هم داستان بازی با یکی از ۱۳ داستان متفاوت نوشته شده به پایان میرسد. دستاوردی تحسین برانگیز برای زمان عرضه بازی که در طول سالها همچنان قدرت خود را حفظ کرده است. هر کدام از این ۱۳ پایان هم به نحوی رضایتبخش هستند. وجود این همه محتوای جانبی برای یک بازی بسیار کمیاب است. تمام این محتوای جانبی هم به طرز فوقالعادهای نوشته شده و به هم متصل میشوند.
۳. The Last of Us
در وصف داستان The Last of Us صرفا باید گفت که بهترین لحظات اقتباس HBO فوقالعاده محبوب آن مو به مو از روی بازی کپی شدهاند. این حقیقت که داستان یک بازی ویدیویی از سال ۲۰۱۳ ثابت کرده که میتواند شانه به شانه بهترین درامهای تلویزیون بایستد شگفتانگیز است. داستان The Last of Us استانداردهای صنعت بازیهای ویدیویی در زمینه داستانگویی را بالا برد و باعث شد تا در سالهای آینده شاهد ساخته شدن عناوین زیادی با الهام از آن باشیم.
تمام موفقیت این فرنچایز باید به پای Neil Druckman و تیم توسعه Naughty Dog نوشته شود. این دو توانستهاند داستانی را روایت کنند که پوچترین جوانب ذات انسانی را به شاعرانهترین شکل ممکن به نمایش میگذارد. Joel و Ellie دو تا از پیچیدهترین پروتاگونیستهای تاریخ بازیهای ویدیویی هستند. هر چه رابطه آنها در طول بازی بیشتر تکامل پیدا میکند، ما هم بیشتر با عمیقترین وحشتهای آنها آشنا میشویم. همین مهم باعث شده تا وقتی پایان شوکهکننده بازی فرا میرسد، ما دقیقا بفهمیم که این شخصیتها چرا چنین تصمیماتی را میگیرند.
۲. Disco Elysium
هر تصمیمی که در Disco Elysium میگیرید بیشتر از اینکه در مورد کارآگاه مست تحت کنترل شما باشد، گوشهای از شخصیت خودتان را برملا میکند. Disco Elysium خیلی خوب از جهان واقعی ما آگاه است و جامعه خیالی آن با موارد عجیب و غریب پر شده تا حواس ما را از شباهتهای زیاد آن با دنیای واقعی پرت کنند. این البته تا زمانی است که متوجه شوید کاملا غرق داستان کارآگاهی بازی شدهاید.
پروتاگونیست ما یک پلیس است: انتخابی طعنهآمیز برای روایتی داستان مردی عملی در جهانی که پر از تئوری شده است. او به Revachol آمده تا شغل خود را انجام دهد و برخلاف تعاریفی که میتوانید از شخصیت او داشته باشید، قضیه خیلی پیچیدهتر از دار زدن یک مرد است. داستان کلی بازی خطی است، اما چندین روش منحصر به فرد برای پیش بردن آن وجود دارند. همین مهم باعث شده تا داستانی را داشته باشیم که با خوشحالی چندین بار تجربهاش میکنیم.
۱. Red Dead Redemption 2
اگر Red Dead Redemption اول ترکیبی از High Noon و Rio Bravo بود، دومین بازی بیشتر مثل Deadwood و Blood Meridian است. این بازی در واقع ژانر وسترن را با حوصله زیادی بررسی و تجزیه میکند و نمایهای ترسناک و همزمان جذاب از این دوره و داستانهایی است که میتوان در آن روایت کرد.
داستان Arthur Morgan به Red Dead Redemption اول ختم میشود، اما نگاه کردن به Red Dead Redemption 2 به عنوان یک پیشدنباله صرف کمی بی انصافی است. خود Arthur نمادی از دورانی رو به افول است و جامعهای جدید که دیگر جایی برای افرادی مثل او ندارد. ما در روزهای پایانی گنگ Van der Linde به آنها میپیوندیم و پایان آنها پیش از آغاز داستان مشخص است، اما هیچ چیز نمیتواند ما را برای دیدن سقوطهای دردناک و داستانهایی که در میانه راه با آنها مواجه میشویم آماده کند.
منبع: DenofGeek (با اندکی دخل و تصرف)
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
ای کاش مافیا رو هم در لیستتون میزاشتین…
جای دون سالیاری و بارش خالیه به شددددت…
جزو ستا باید میبود
رد دد ریدمپشن ۲ یک زباله محسوب میشه جلویه دو نسخه شاهکار لست اف اس هرجوره لست ۱ هزار پله از تمام ویدیوگیمها بالاتره چه برسه به اون داستان مسخره رد دد ۲ واقعا هیچ جوره لیست رو نپسندیدم با احترام به نویسنده
بیا برو تو کوچه بغلی
نه این حرفو نزن خیلی داری تند میری شما.. رد دد هم بشدت شخصیت هایی کم نقص و باور پذیر داشت و روایت محشری داشت که اینقد درگیر کننده بود دو نسخه لست هم خیلی خوب بودن مخصوصا یک…. حالا کاری به دو نداریم تا جنگ راه نیوفتاده!
میخوام بگیرم کلتو خورد کنم
چطوری به خودت اجازه میدی اسمتو بزاری گیمر
برای اینکه هیت دادنت دیده بشه صاف رفتی زیر اولین کامنت چرت و پرت تفت دادی
هیچ وقت یه Girl نمیتونه همچین کاری بکنه بنظر خودتو خیلی دست بالا گرفتی
خب ببین اینا اتفاقا دختر باشی بهتر رفتار میکنن ولی از اونجایی که دختر رو girl نوشتی سطحی بودنت معلومه و وقتی انقدر سطحت پایینه بهتره نظرت رو برای خودت نگه داری
ایشون گیمر نیست هالکه 😂
اونم ایرانیش
هالک پفکی
اکانت جدید هالک ایرانی؟؟
داش هالک که طرف ایکس باکسه
این یارو ورژن سونی فنشه
برو خدا تو شکر کن که این اشغالو گذاشته تو لیست
چقد یه ادم می تونه تینجر باشه که توهم بزنه داستان د.لست پشم Red dead می تونه باشه
تو لیست اصلی لست رتبه اوله و رددد رتبه ۲۰ هست
لیست کی 😂 لابد امیر گیم شو
نه اون لیستی که ترجمه شده گیمفا تغییرش داده این لیست در اومده 😂
با احترام ؟ مطمئنی ؟!
هر چی از دهنت در اومد به یکی از محبوبترین و بهترین بازیهای راکستار که خیلیها عاشقشن گفتی …
بعدشم این لیست و کل دنیای ویدیوگیم رو باهم زیر سوال بردی ، فقط برای طرفداری از بازی محبوبت ؟!!
بازی لست عالیه ، فوقالعادهست ، اصلا شاهکاره ، قبول .
ولی گفتن این حرفها و خزعبلات فقط از یک فنبوی متعصب و بیمغز برمیاد …
البته با احترام به گوینده !!!😑😐
من بعنوان یه کسی که Xbox داره ولی با ps بزرگ شده واقعا تأسف میخورم که همچین کسایی طرفدار ps هستن
واقعا یک سری ها خیلی کم سن و سال هستن که همچین کامنت هایی میذارن
باید یه فکری به حال اینا بکنیم
چرا وقتی براد سموک این حرفارو میزنه چیزی بهش نمی گید؟!!!!!
کی؟
به نوبت … به وقتش
چند وقته فعال نیس ، کامنت نمیده …
اونو هم میشورم ، بعد پهن میکنم …
داداش اینو طرفدار ps نکن
از این به بعد حواسم هست
لست که اصلا ویدئو گیم نیست🤣🤣 رو چه حسابی میگی بهترین “ویدئو گیم “؟ لست یه فیلم سینمایی ده ساعتس که خیلی گیمرای هاردکور اصلا به عنوان گیم قبولش ندارن
کاربر Eiza A فکر نکن نمیدونم کی هستی الکی فاز منطقی ها رو نگیر سایت بغل اینجا ترول کن
کاربر Eiza A 🤣🤣 خدا شفات بده اتزیو جان..
دیگه لو رفتی 🤣
توی دوسالی که تو گیمفا هستم یبارم اکانت عوض نکردم، اسم کاربریم هم همین بوده. خواهشا چرندیاتتو ببر یجا دیگه
کند ذهن دارم اکانت سایت بغل رو میگم نه اینجا !
فک کنم میخوای با این کامنت جلب توجه کنی وگرنه هیچ توجیهی واسه این حرفت وجود نداره
احساس میکنم فقط به لست به چشم بازی نگاه میکنی و غیر اونو زباله میبینی درست مثل یه فن بوی که همه آدم های کره زمین رو فن بوی میبینه بغیر از خودش
یاد بگیر برای اینکه بازی محبوبت رو خوب جلوه بدی نیازی نیست بقیه بازی ها رو تخریب کنی
حرف قشنگی زدی
براد اسموک ورژن سونی 😂
بچه ها ایا ب حرفم رسیدید که گفتم باید از فنای د لست آس ترسید؟
شما برو تو لست پرچم رنگی رو تکون بده
لست بازی خوبیه و احترام براش قائلم اما رد دد ۲ بازی نیست
شاهکاره
واقعا نظری مزخرفی دادی
با اینکه لست ۱ یکی از بهترین بازی های تاریخه و اینکه تو لیست بودش
ولی اینکه مسخر کردن شاهکاری مثل ردد ۲ اصلا درست نیست
با اینکه لست ۲ بازی زیبایی بود ولی از نظر داستانی در حد لست ۱ و ردد ۲ نبودش
اها اوکی
نظر شما محترمه اما نباید به رد دد ۲ که این همه محبوب و داستان بازی محشره توهین کنی بگی آشغال من خودم رد دد رو بیشتر از لست آف آس دوست دارم اما به لست آف آس توهین نمی کنم بگم آشغال هر دو داستان فوقالعاده ای داشتن و اون پایان عالی رد دد ۲ که آرتور جونش رو به خاطر جان و زن و بچش فدا کرد با اینکه بیماری سل داشت و من همین الان دارم تایپ می کنم موی بدنم سیخ شد اگه گیمر باشی به شاهکاری مثل رد دد توهین نمی کنی
کلا فاز اینجور آدما رو درک نمی کنم که تو سایت گیمفا می خوان به زور نظر خودشون رو به بقیه بگن با چاشنی بی احترامی به نظرات دیگه یه پست دیگه هم بود تو سایت گیمفا بود که یارو تو کامنت ها بازی بالدرز گیت ۳ رو با جی تی ای وی مقایسه کرده بود و به جی تی ای وی توهین کرد
برای من به شخصه جی تی ای سن آندرس و گاد یک و دو و سه و بهترین هاست
👍فقط سن آندریاس 💪🗿
چرا لست ۲ نیست ؟
متالگیر ۴ کجاست؟
گاد ۲ کجاست ؟
GTA SA کجاست
سن اندرس داستان خفنی نداشتا 😃
درسته ولی برای زمان خودش خوب بود
بین gta ها داستان iv خیلی قشنگ بود
دقیقا
لست دو داستان فوق العاده ای نداشت
اصلاا
فقط بازیی بود که فقط به خاطر داستانش اون همه جایزه گرفت
دوست عزیز من نگفتم داستان بدی داشت من گفتم داستانش مثل نسخه ای اول فوقالعاده نبود لطفا قبل از جواب دادن به متن دقت کن :۲
میشه بگید چرا؟
Alireza@ علی از کسی که بازی رایگان پلی میده توقع داری داستان دلست ۲ رو درک کنه؟ لابد سونی هم با پول جایزه بهترین روایت دلست ۲ رو خرید داد به دراکمن که دلش خوش باشه، علی ول کن اینارو تورخدا فقط وقت خودتو الکی هدر میدی ارزش خودتم میاری پایین فقط رد شو برو ریپلای نزن توضیحم نخوا
راست میگی والا یاد یک جمله افتادم که میگفت گاهی اوقات فقط باید خندید و رد شد
آره داستانی غنی که تمرکزش رو روابط عاشقانه دوتا دخمل مامانیه گودرتمنده🤡🤡بس کنین این سیمپ بازیاتونو
لست ۲ یکی از احمقانه ترین داستان های تاریخ رو داشت
اها تو که راس میگی
صد در صد
وقتی یه بچه ۱۲ ساله لست۲ پلی میده:
𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰@ این دلست ۲ پلی بده علی جان؟ این حتی تو عمرش پلی استیشن رو از نزدیک ندیده چه برسه به اینکه دلست پلی بده الان ازش سوال کنی سبک بازیش چیه میگه نقش آفرینی، بهت قول میدم این آتاری دستی هم نداره اسمش روشه دیگه چیکارس از کامنتای اینا رد شو فقط برو با ریپلای زدن بهشون ارزش خودت رو میاری پایین
وقتی یک تیک آبی گیمفا توهم روغنفکری کنه🚬
احمقانه نبود یسری شخصیتا خام بودن و خوب پردازش نشدن و روایتو خراب کردن
اره دوستای ابی شخصیت پردازی ضعیفی داشتن
ولی خب باید از خودت بپرسی که
بازی برای یه عنوان خطی طولانیه
شخصیت پردازی دوستای ابی طولانی ترش نمیکرد؟
اصلا دوستای ابی چقدر اهمیت دارن که تو یه بازی خطی شخصیت پردازی بشن؟
هدف از وجود دوستای ابی فقط فهمیدن کارای الی و شوک شدن از مرگ اوناست
چه نیازیه شخصیت پردازی قوی داشته باشن؟
داش به دوستای ابی به هرکدوم در حد خودشون پرداخته شده بود مثلا اولین کسی که الی از اون جمع میکشه نیازی به شخصیت پردازیش نداشت چون ما باید با کشتنش احساس خشم و لذت انتقامو احساس میکردیم و بعد که به اون دختر سیاه پوسته میرسیم که شخصیت پردازی اون یکم قوی تر میشه که احساس گناه تا حدی تویه ذهن گیمر شکل میگره و این احساس گناه با کشتن اوون و زنش به اوج خودش میرسه که حتی الی هم از کشتنشون احساس بدی داشت صرفا برای کوتاه تر کردن بازی اونارو شخصیت پردازی نکردن ملاک خوبی نیست من میگم میخواستن عذاب وجدان تویه گیمرو آهسته آهسته شکل بدن و اینکارو با شخصیت پردازی های پله به پله دوستای ابی شروع کردن ولی شما احساس کردی یکی قوی تر از یکی دیگه بود پس اون شخصیت پردازیش ضعیف بود داستان هدفش توسعه دوستای ابی نبود هدف ایجاد احساس عذاب وجدان بود که به خوبی هم کار خودشو کرد
“هدف از وجود دوستای ابی فقط فهمیدن کارای الی و شوک شدن از مرگ اوناست”
نوشتم که اینایی که گفتیو😂
ولی خب نسبت به سمت الی شخصیت پردازیا ضعیفتر بود
اما دلیلی هم نداشتن برای بهتر کردن شخصیت پردازیشون
اووووه چقدر دیس😂
خیلی ببخشید اسم بازیی که تا پارسال به خاطر داستانش پر افتخار ترین بازی تاریخ شد رو اوردم
سعی میکنم دیگه تکرار نشه تا به کسی فشار نیاد😂
Tom@ فکرشو بکن رفیق امثال بازی هایی مثل Psychonauts 2/Firewatch/Braid و… باشن اما دلست ۲ نباشه یا جالب تر اینکه دلست یک رتبه سوم باشه مشخصه که براساس سلیقه چیده شده، چون واقعا اگر براساس سلیقه نبوده باشه که این لیست فاقد اعتبار و ارزشه رسما جوکه هیچ جوره با عقل جور درنمیاد، اگر این مقاله ترجمه شده باشه و مال یک سایت دیگه باشه نویسنده اون سایت براساس سلیقه نوشته مطمئنا، خواهش میکنم وقتتون رو الکی نگیرین رو اینجور مقالات کار نکنین کیفیت سایت میاد پایین
فکرشو بکن رفیق . بازیهایی مثل Psychonauts 2/Firewatch/Braid چون عظیم و بزرگ و AAA نیستن، پس احتمالا باید از لحاظ داستانی (نه گرافیک و بعد فنی) ضعیفتر از بقیه عناوینی که نام نبردی باشه. این چه عادت و باور عجیبیه که بازی هرچی گرافیک بالاتر، خشونت بیشتر و هر چه بزرگسالانه تر باشه، پس حتما در همه یا اکثر موارد خفنتر و بهتر از بازیهای ساده هستن.
زلدا رو نمیگم که همه تازگی دارن میگن، کرونو تریگر / فاینال فانتزی های قدیمی و … خیلی موفقتر و بهتر از عناوین فوق خشن با داستان های پیچیده بودن و هستن.
sonicer@ (((بازیهایی مثل Psychonauts 2/Firewatch/Braid چون عظیم و بزرگ و AAA نیستن، پس احتمالا باید از لحاظ داستانی (نه گرافیک و بعد فنی) ضعیفتر از بقیه عناوینی که نام نبردی باشه)))
.
ببین عزیزدل قصد توهین ندارم اما یک دور خودت همین که نوشتی رو بخون ببین فعل فاعلش کجاس خدا به سر شاهده ده بار خوندم نفهمیدم چی گفتی میخوای چیزی بگی واضح و قشنگ بنویس عزیز من، با این که خوندن کامنتت سخت بود اما منظورت رو گرفتم ببین عزیزجان فقط بگو ببینم من کجا گفتم بازی ها هرچه گرافیک بالاتر، خشونت بیشتر و بزرگسالانه باشن بهتر هستن؟ میخوای منو خراب کنی بکن اما با منطق حرف بزن چرا دروغ مینویسی؟ تو کجای کامنت من دیدی من همچین حرفی بزنم؟ آهان چون اون بازی هارو مثال زدم و گفتم اینا هستن دلست نیست تو دیگه واسه خودت بریدی و دوختی که منظور من از این حرف این بوده آره؟ چرا آخه الکی قضاوت میکنی؟ من کلا مشکلم با پایه این مقالس که به کل غلطه من اون بازی ها رو مثال زدم وگرنه هورایزن و یاکوزا رو هم قبول ندارم تو لیست باشن میدونی چرا مشکل دارم با این مقاله چون نویسنده نیومده بگه براساس سلیقه اینارو درست کردم چون این مقاله یک مقاله ترجمه شدس از یک سایت دیگه تو مقاله اصلی این لیست متفاوته اما اینجا نویسنده اومده براساس سلیقه خودش چیده و این نکته رو هم داخل متنش ذکر نکرده یعنی عملا اینکارش توهین به منه خواننده هست چون اینجا همیشه نویسنده ها اول متن یا آخر متن مینوشتن که این لیست براساس سلیقه نویسنده نوشته شده، اونوقت شما نقد رو ول کردی چسبیدی به نسیه؟ بله صدام دراومده چون غلطه همین دلست او آس دوتا نسخش بخاطر داستانشون گوتی گرفتن اونوقت نسخه دوم نباید تو ۳۵ تا باشه؟
اخه تو سایت اصلی لست رتبه اوله 😂 رددد ۲۰ تمه
خود لیست اصلی فضاییه ولی سایت اگه میخواد تغییر بده خب درست حسابی تغییر بده
Tom@ عه پس اینطور گفتم براساس سلیقه اومدن تغییرش دادن، دقیقا یکجوری تغییر دادن که مثل بمب ترکید و صدای همه در اومد سیاست ندارن دیگه متاسفانه البته خب اینم یه نوعشه دیگه واسه بازدید کامنت گذاشتن بیشتر
اخه فکر کن یه لیست از بهترین داستان بدن
بعد بازیی که ۳۲۲ تا جایزه فقط به خاطر داستانش گرفته تو لیست نباشه
مسخره نیست؟
Tom@ چی بگم رفیق فعلا قدرت دست کسی دیگس کاری از ما برنمیاد فقط باید تاسف خورد همین، در واقع اینو بدون فقط کاربرا نیستن که فن یک کنسول یا یک کمپانی یا یک بازی باشن دیگه خودت تا ته حرفم رو برو
داداش به جایزه باشه بی تی اس بهترین گروه دنیا میشه که نشد حرف شما
به چیه پس؟
به بازی سال شدن نیست
به متا نیست
به پر افتخار ترین شدن نیست
به محبوبیت نیست
خب بگو به چیه
هزاران لیست “بهترین داستان های ویدئو گیم” تو دنیا وجود دارن که توسط افراد مختلفی نوشته میشن و تو خیلیهاشون لست اوله، تو خیلیهاشون رد دد اوله، تو خیلی هاشون متال گیر اوله و…. این کلا یه چیز طبیعیه.. لیست ها توسط افراد مختلف نوشته میشن و خب یچیز طبیعیه که سلایق شخصی نویسنده هاشون توشون تاثیرگذارباشه. نمیدونم چرا اینقد اینجا مردم سر این موضوع که شماره اول باید فلان بازی میبود جر و بحث میکنن.
داداش هیچ کس اصلا سر شماره اول دوم بحث نمیکنه
من میگم چرا یه بازی که یکی از بهترین روایتا رو داره تو لیست نیست در حالی که نصف بیشتر اینا حتا تو روایت بهش نزدیک نمیشن
ولی هورایزن هست 😂
میدونم منم منظورم با شما نبود، خیلی از کاربرا رو میگم که دارن سر این موضوع خودشونو اذیت میکنن. درمورد لست ۲ هم موافقم باید میبود.
The Last 2 جزو بهترین Story ها باید باشه 😂😳
دلست کلا نباید جزو ۵۰۰ تا باشه. حالا اون به کنار چجوری اون هورایزن اشغالو تو لیسته 😂😐
تو که فشارتو بخور
یک دلیل منطقی بیار که چرا داستان لست خراب شده بود و اون همه جایزه یعنی مفت به دست اومد؟ چون نسخه یکی که وارد تالار شد
نگفتم داستان لست داغون یا بدرد نخوره
صرفا یه داستان معمولی با روایتو شخصیت پردازی خوبه به قول اقای کریمی اورتید ترین بازی تاریخ
یک داستان معمولی و اوریتد؟ باید تا الان فهمیده باشید لست از مضوعات کلیشه ای برای روایت خودش استفاده کرده موضوع انتقام و دنیایه آخرالزمانی عملا یک مضوع کلیشه ای محصوب میشه ولی نوع روایت لست ۲ رو من هیجا ندیدم عمق بازی لست ۲ اینقدر زیاد بود که هنوز میشه دربارش بحث کرد که چرا الی انتقام نگرفت؟آیا آخر جوئل واقعا گناهکار بود؟واقعا کی باید میمرد؟و خیلی از اتفاقات دیگه که گفتنش تویه کامنت جا نمیگیره و نوع شخصیت پردازیشم من که نتونستم نمونشو پیدا کنم مثلا همین شخصیت ابی شما باید یک دلیل برای این داشته باشین که بگین شخصیت پردازی خوب بود پس عملا یک ایردای داسته که از عالی رسیده به خوب ازتون خواهش میکنم یک ایراد فقط بگین تا من ده تا دلیل واسش بیارم و این بازی اوریتد والا جوایزی که برده زبون زده واقعا فکر میکنید اگر نیل دراکمن یک آدم با بهره هوشی شما یا هرکس دیگه ای بود الان تویه جایگاهی هست قرار داشت؟ یا خودتونو خیلی دست بالا فرض کردین اصن اگر شما بودید لستو چجوری روایت میکردید؟ آیا روایت شما هم این همه جایزه میبرد پس وقتی به یک بازی میگین بدردنخور به افتخارات به دست آوردشم یک نیم نگاهی بندازین بد نیست شاید شما دارین اشتباه میکنین
Alireza@ علی جان تو از این توقع منطق داری؟ این مثل اون براداسموکه همش زیر پستای سونی پلاسه هیت یا ترول میکنه الان چندباره تو همین پست به من ریپلای زد نمیبینی من جوابشو نمیدم و ریپلای بهش نمیزنم چون میشناسمش تو تازه اومدی نمیشناسیش بیخیالش جوابشو نده از این به بعد به هرکسی خواستی ریپلای بزنی قبلش به من بگو تا بهت بگم فن بوی تعصبیه یا منطقی یا هم که دچاره عارضه مغزیه
تینجر جان هیجا گفته نشده که د لست داستان خاصی داره، چه برسه به این که بخواد جزو بهترین ها باشه داستان شخصیت پردازی نیست که فکر کردی د لست بهترینه که تو همون شخصیت پردازی چیز شاخی نیست اگه تحقیق کنی می فهمی انقلابی ترین سری داستان در Video Game مال شاهکار بایوشاکه.
گریه نکن گریه نکن
چشماتو باز میکردی میدیدی چقدر از داستان و روایت لست توی نقدای لست تعریف میکردن
کلا داستان د لست صرفا کلیشه ای
روایت داستان=خوب
شخصیت پردازی=با ارفاق خوب
خب جمع اینا از نظر تینجر جماعت یعنی شاهکار 😂
هنوز فرق بازی کلیشه ای و کلیشه شکنو نمیدونی؟
انقدر تینیجر تینیجر میکنی بگم بازی به درد سنو سال تو نمیخوره
همین میشه یه تینیجر بازیش میکنه هیچی نمیفهمه ازش میاد اینجا گریه میکنه
چون صرفا شاهکار نبست
چرا شاهکار نیست
بهترین روایت صنعت گیم شاهکار نیست؟
باور کن بهترین روایت نیست یه روایت اوکیه من با کشته شدن یه سری از شخصیتا که میدونی با کدومم و پایان بندی مشکلی ندارم بعضی از چیزا اصلا تو کتم نرفت که اگه روزی گیمفا مطلبی درمورد لست ۲ بزاره که درباره داستانش باشه کاملا توضیح میدم با کجاش مشکل دارم زیر این مطلب نمیتونم مختص لست دو رو نقد کنم و درضمن بگم لست دو با تمام ایراداتی که تو بحث روایت داره هنوزم یکی از بهترین گیمای تاریخه
کدوم منبع معتبر گفته “بهترین روایت صنعت گیم”؟ اسم اون منبعو بگو بی زحمت
من میگم بهترینو
ولی یکی از بهترین روایتای صنعت گیمه
اینو که صددرصد خودمم قبول دارم. “یکی از” بهترین روایت هارو داره. ولی بهترین بنظرم دیگه زیاده رویه حالا برا هر بازی میخواد باشه. ولی خب بطور کلی نظر شخصیته بهش احترام میزارم.
منم موافقم باید میبود
هرچن که شاهکار های سونی میدرخشن
به باور یکی از فنبوی ها هوریزان زباله ترین بازی دنیا بود ولی اینجا یکی از برترین داستان های تاریخ رو داره
دمت گرم سونی
باز فشار هیترات رو بالا بردی❤
خب دوست عزیز قرار نیست همه از لست دو خوششون بیاد
کاری با لیست ندارم اما این واقعیته که یه بازی هرچقد هم شاهکار باشه بازم همه رو راضی نمیکنه
اونی که تروله مشخصه ولی اونی که محترمانه میگه از داستان لست دو خوشش نیومده نظرش محترمه
با رد دد ۲ بسیار موافقم👌
رد دد ۲ با اختلاف جذاب ترین داستان رو تو کل بازیهای ویدیویی داره
بنده بیست و خورده ای ساله گیمرم تو عمرم هیچ بازی به اندازه رد دد ۲ رو من تاثیر احساسی نزاشته
اونم تو این سن، برای افرادی مثل ما که بیست ساله بازی میکنیم خیلی سخته که به داستان یه بازی جدید جذب بشیم ولی رد دد ۲ پدیده استثنایی و عجیبی بود که لذت به یاد موندنی بهمون داد، دقیقا مثل همون لذتی که تو بچگی با گیم حس میکردیم، این حس خیلی نادر و کمیابه و ده ها سال شاید طول بکشه تا دوباره با یه بازی جدیدی مثل رد دد ۲ تجربهاش کنیم.
منم با ۶۰ سال سن گیمری به جرات میگم شخصیت پردازی آرتور مورغان تو صنعت گیم رقیب نداره
فکر میکنی بیست سال رقم عجیبیه؟ یه چند سال صبر کن میبینی وسط دهه چهارم زندگیتم داری گیم میزنی قربونت برم
تو کلا اگه خیلی سنت رو بالا بگیم ۱۲ سالته
برای من داستان والکینگ دد رو هیچ بازی نتونست پر کنه بازی داستان فوق العاده ای داره ولی بخواتر گیم پلی ساده محبوب نشد و از نظر جایگاه واقعا از لست هم بهتره
واسه من رد دد از همه احساسی تر بود
ولی هیچی واسه من داستان اسسینز کرید ۱ تا نسخه ۳ نمیشه
شماره ۱۱ و ۷ و ۳ عشق هستن عشق:)))
قشنگ یه لیست کامل هست از بهترینا تو مهم ترین چیزی که یه بازیو بیاد موندنی میکنه🤝
برای من خودم ویچر ۳ بهترین و کامل ترین داستان رو داشته
لست ۲ تاثیر گذارترین،و گاد او وار حماسی ترین بودن
اگه برات مهم ترین چیزی که بازیو موندگار میکنه داستانه نه گیم پلی. اشتباه فهمیدی گیم رو
شما نمیتونی برای کسی تعیین تکلیف کنی دوست عزیز، هر کی ویدیوگیم رو یه جور می بینه.
اره راس میگی هدف اصلی ویدئو گیم قصه گویه. سرگرم شدن با استفاده از خلاقیت در گیم پلی هدف سینماس.
یعنی ده سال دیگه میگی یادش بخیر عجب گان پلی خفنی داشت؟نمیگی رابطه بین دوتا شخصیت اصلی چقدر قشنگ و احساسی بود؟
من گیم رو اشتباه نفهمیدم پس
اره گیم برای سرگرم کردن با قصه گویی بوجود اومده. یه گیم پلی تکراری رو بردار قصه رو عوض کن. شاهکار جدید خلق شد
این یکی هم مال Gamingbolt دیگه؟
سرچ کن Best Stories in Video Games همون اولین مقاله رو ترجمه کردن یکمم طبق سلیقه خودشون رتبه بندی رو تغییر دادن، توی لیست اصلی لست۱ رتبه اوله. عکسشم همونه حتی.
ممنون علی.
شخصا لست ۱ رو به ردد ۲ ترجیح میدم.
جالب اینجاست که رددد ۲ تو لیست اصلی رتبه بیستمه 🙂
(-__-)
پس این خودش نشون میده لیست اصلی هم همچین مالی نیست. رد دد۲ رتبه ۲۰؟ رد دد در بدترین حالت جزو پنج شیش تای اول باید باشه.
با احترام به بقیه بازی ها
همینجا سطح لیست و مقالهه مشخص میشه
سایبرپانک بتمن ارکاما مارول اسپایدرمن جی تی ای سان اندرس و وایس سیتی اینا کجان
جی تی ای چهااااار
به به لیست خوبی بود
ایکاش هف لایف هم بود
Telltale games walking dead؟