آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

آیا ممکن است کنسول ایکس باکس سری اس در ادامه‌ نسل برای دارندگان آن و مایکروسافت مشکل‌ساز شود؟

دارندگان سری اس باید به محدودیت‌های سخت‌افزاری این کنسول آگاه باشند

حتما ضرب‌المثل «هر چقدر پول بدی آش می‌خوری» را شنیده‌اید. حقیقت این است وقتی مایکروسافت این امکان را فراهم کرد که مخاطبان بتوانند تنها با ۳۰۰ دلار، به نسل نهم وارد شوند، بایستی درک کرد که یک سری محدودیت‌ها، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. وقتی که شما با چنین مبلغ کمی مالک کنسول نسل نهمی می‌شوید، هر چقدر هم که مایکروسافت ضرر متحمل شود، باز هم طبیعی است که در بخش سخت‌افزاری شاهد عقب‌ماندگی قابل توجه‌ای نسبت به کنسول اصلی نسل نهم مایکروسافت یعنی سری ایکس خواهیم بود. اگر فردی سری اس را خریداری کرده، قطعا باید به این مورد آگاه باشد که اگر در ادامه نسل، خروجی فنی بازی‌ها برای این کنسول به ۳۰ فریم برسد، جای اعتراض و شکوه‌ای وجود ندارد؛ چرا که مبلغ صرف شده برای این کنسول، به مراتب پایین‌تر از برادر بزرگ‌تر آن و PS5 است. بنابراین، در وهله‌ اول مشخص است که دارندگان این کنسول، نمی‌توانند و نباید انتظار عملکرد مشابه یا حتی نزدیک به سری ایکس را داشته باشند.

درست است که تا به این جای نسل، هنوز اختلاف واقعی این دو کنسول هم‎خانواده آنچنان آشکار نبوده، اما در ادامه شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید که هنوز شاهد عرضه‌ آثار تماماً نسل نهمی به معنی واقعی نبوده‌ایم و برای مثال آثار ساخته شده با موتور جدید و قدرتمند Unreal Engine 5 هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. آیا فکر می‌کنید سری اس همچنان بتواند جدیدترین بازی‌های نسل نهمی، مخصوصا عناوین جهان آزاد وسیع را به خوبی اجرا کند؟ تقریبا مشخص است که سری اس، موج بعدی بازی‌های نسل نهم را روی خروجی تقریبی ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم اجرا خواهد کرد، به شرط آن که روی همین خروجی بتواند عملکرد ثابتی داشته باشد. فراموش نکنید که از Dying Light 2 گرفته تا Hogwarts Legacy، عناوین مختلفی در همین دو سال اخیر عرضه شدند که روی سری اس ۶۰ فریم اجرا نمی‌شدند (هر چند ماه‌ها بعد Techland با انتشار آپدیتی حالت ۶۰ فریم را به سری اس اضافه کرد اما هم نرخ فریم خروجی بسیار متغیر بود و هم رزولوشن بازی به زیر ۹۳۰p می‌رسید).

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آیا کنسول ایکس باکس سری اس پا به پای برادر بزرگ‌ترش تا آخر نسل می‌تواند ادامه دهد؟

مایکروسافت اجازه انتشار غیرهمزمان روی سری اس و ایکس را به سازندگان نمی‌دهد

از همان اولین روزهای نسل نهم، نظرات در مورد عرضه‌ دو کنسول نسل نهمی توسط مایکروسافت بسیار متناقض بود. برخی وجود کنسول ۳۰۰ دلاری برای ورود به نسل جدید را فرصتی فوق‌العاده در نظر گرفته و از این اتفاق به عنوان موهبتی بزرگ یاد می‌کردند؛ گروهی دیگر با وجود نظرات مثبت اولیه، معتقد بودند که به واسطه فاکتور‌های سخت‌افزاری، سری اس در ادامه نسل ابتدا پاپیچ سازندگان و توسعه‌دهندگان و سپس برای خریداران مشکل‌ساز می‌شود. در این بین برخی شایعات به این مسئله دامن زدند که برخی از عناوین نسل بعدی در سال‌های آینده، فقط برای کنسول قوی‌تر یعنی سری ایکس عرضه خواهند شد. مایکروسافت اما مقتدرانه خط بطلانی بر این ادعاها کشیده و اذعان کرد که نه تنها پشتیبانی از سری اس تا آخر نسل ادامه دارد، بلکه سازندگان اجازه ندارند نسخه‌های سری اس و ایکس را با اختلاف زمانی منتشر کنند.

این پشتیبانی قدرتمند، خیال بسیاری از طرفداران و صاحبان ایکس باکس سری اس را راحت کرد، اما حقیقت این است که این تمام ماجرا نیست. چند هفته پیش بود که Larian Studios، سازنده Baldur’s Gate III، اعلام کرد در زمان عرضه شاهد نسخه‌ ایکس باکس نخواهیم بود. این اتفاق نه به دلیل قراداد انحصاری با سونی رخ داد و نه به خاطر سیاست‌های انتشار، بلکه تنها دلیل این اتفاق، حالت Split Screen بازی روی سری اس است که دچار مشکل فنی شده. لاریان استودیوز دو گزینه پیش‌رو دارد: انتخاب اول این که قابلیت Split Screen را از نسخه‌ سری اس حذف کند که طبیعتا نه مایکروسافت اجازه چنین کاری را به آن‌ها می‌دهد و نه مخاطبان روی خوشی به این قضیه نشان می‌‌دهند. انتخاب دوم، این بود که در زمان عرضه، نسخه‌ سری ایکس عرضه شود اما نسخه‌ سری اس را تاخیر زده و تا زمان حل مشکل عرضه نکند. این انتخاب نیز غیرممکن بود چرا که مایکروسافت هرگز چنین اجازه‌ای به ناشران و توسعه‌دهندگان نمی‌دهد. پس آن‌ها مجبور شدند که نسخه‌ ایکس باکس بازی را به طور کلی تأخیر بزنند. در واقع، سیاست عرضه همزمان مایکروسافت، موجب می‌شود دارندگان سری ایکس نیز نتوانند در زمان عرضه به بازی دسترسی پیدا کنند.

حال بگذارید کمی فرضی صحبت کنیم. اگر عمر نسل نهم را شش یا هفت سال در نظر بگیریم، تا کنون نزدیک به دو سال و نیم از این نسل می‌گذرد؛ بنابراین، تقریبا یک سوم نسل را پشت‌سر گذاشته‌ایم. سوالی که ایجاد می‌شود این است که اگر تا پایان نسل فعلی که حداقل چهار و نیم سال از آن باقی است، عنوان بزرگ و عظیمی ساخته شود و سازندگان در مراحل تست متوجه شوند عملکرد خروجی و Performance نسخه‌ سری اس به دلیل ضعف سخت‌افزاری نامطلوب است، آن موقع چه تصمیمی خواهند گرفت؟ فرض کنید در مورد عنوانی مانند The Witcher 4 و GTA 6 صحبت می‌کنیم؛ آثاری که می‌دانیم فوق‌العاده وسیع خواهند بود و احتمالا تا حد ممکن از قوای سخت‌افزاری کنسول‌ها استفاده خواهند کرد. حال در چنین شرایطی، اگر سازندگان با چالش مواجه شوند چه تصمیمی خواهند گرفت؟ طبیعتا تاخیر نسخه‌ سری اس جزو محالات است چرا که با مخالفت سخت مایکروسافت مواجه می‌شود.

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
اگر به لیست آثاری که با فریم ۱۲۰ روی سری اس اجرا می‌شوند نگاهی بیندازیم، به خوبی متوجه می‌شویم اجرای مناسب این آثار ارتباطی با قدرت سری اس ندارد.

از طرف دیگر مایکروسافت اجازه نمی‌دهد یک بخش، قابلیت یا Feature اصلی در نسخه‌ سری اس غایب باشد. بنابراین سازندگان یا باید با صرف بودجه، زمان و نیروی انسانی بیشتر بازی را به شکل فوق‌العاده‌ای بهینه کنند، یا قید انتشار روی پلتفرم ایکس باکس را بزنند. چرا؟ چون حقیقت این است تقریبا در ۹۵ درصد آثار ترد پارتی، پلی‌استیشن بیشترین فروش و سودآوری را دارد و PC نیز در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. گاهی اوقات آن قدر اختلاف درصد زیاد است که شاید سازنده زحمت بیشتر برای عرضه‌ بازی روی اکوسیستم ایکس باکس را منطقی نداند. وقتی می‌دانید عنوان شما ۸۰ درصد روی پلی استیشن سودآوری دارد و با کم کردن سهم بازار PC، سهم ایکس باکس ممکن است کمتر از ۱۰ درصد باشد، آیا همچنان حاضر خواهید بود تا با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ مایکروسافت کار کنید؟ خصوصا شرکت‌ها و استودیوهایی که در بخش بهینه‌سازی و Optimization بدنام هستند و سابقه‌‌ خوبی در این زمینه ندارند.

حال شاهد یک بازی باخت-باخت از سوی مایکروسافت هستیم. اگر تا آخر نسل همچنان این اصرار قطعی به انتشار همزمان نسخه‌های مختلف ایکس باکس وجود داشته باشد، شک نکنید تا آخر نسل شاهد این مورد خواهیم بود که برخی سازنده‌ها به کل قید پلتفرم مایکروسافت را برای انتشار برخی آثار خواهند زد. حالت دوم که باز هم شکست محسوب می‌شود، این است که مایکروسافت رویه خود را عوض کند و آن وقت مخاطبان و دارندگان کنسول سری اس خشمگین خواهند شد. می‌توانید تصور کنید که مثلا نسخه‌ای از The Witcher عرضه شده، اما نسخه‌ سری اس هنگام لانچ در دسترس نباشد! به عنوان یکی از دارندگان سری اس قطعا ناامید خواهم شد.
مشکل این جاست که این اتفاق، تقریبا حتمی است و نه لزوما تمام عناوین، اما قطعا برخی عناوین بزرگ و عظیم و غالبا جهان آزاد، روی سری اس به مشکل خواهند خورد. فراموش نکنید در حال حاضر، برخی از آثار جدید روی سری اس دیگر ۶۰ فریم اجرا نمی‌شوند (مانند Hogwarts Legacy و The Calisto Protocol) و احتمال این که تا آخر نسل فریم خروجی کاملا به ۳۰ برسد وجود دارد.

استودیوهای داخلی مایکروسافت استثنا هستند
استودیو‌های ترد پارتی را کنار بگذاریم، خیال دارندگان سری اس، حداقل از بابت آثار و بازی‌های استودیوهای داخلی ایکس باکس می‌تواند راحت باشد، دلیل آن نیز تا حد زیادی مشخص است. از آن جایی که خبری از نسخه‌ پلی استیشن برای آثار داخلی این استودیوها نیست، می‌توانند به شکلی ویژه و متمرکز روی بهینه‌سازی آثار خود کار کنند تا خروجی عناوین آن‌ها روی سری اس به شکل قابل قبولی از کار در آید. به شخصه پیش‌بینی می‌کنم آثاری مثل Hellblade 2 و Redfall، به شکل مناسب خروجی ۶۰ فریم و احتمالا رزولوشن ۱۰۸۰P را ارائه دهند. همان طور که پیش‌تر شاهد این مسئله بودیم که در عنوان گرافیک محوری مثل Forza Horizon 5، سری اس دارای حالت Performance و نرخ فریم ۶۰ بود. بنابراین، دارندگان سری اس، حداقل تا یکی دو سال می‌توانند از بابت آثار فرست پارتی، خیالشان راحت باشد.

مایکروسافت باید خود را آماده اتفاق اجتناب ناپذیر بکند

حقیقت این است که با توجه به موارد گفته شده، احتمال این که در ادامه نسل، کنسول سری اس به پاشنه آشیل مایکروسافت تبدیل شود وجود دارد. از آنجایی که مایکروسافت وعده داده تا آخر نسل از این کنسول پشتیبانی کامل و مشابه سری ایکس را انجام دهد، باید دید در صورت وقوع مشکلاتی که به آن اشاره کردم، مثل ناتوانی در اجرای مناسب آثار آینده، چه سیاستی اتخاذ می‌کند. آیا به سازندگان اجازه می‌دهد که فقط برای سری ایکس اثر خود را عرضه کنند (بعید می‌دانم) یا این که اجازه تاخیر را به آن‌ها می‌دهد. مشکل این جاست که اگر مایکروسافت بخواهد سری اس را در ادامه نسل، حتی به صورت موردی نادیده بگیرد، میلیون‌ها نفری که سری اس را خریداری کرده‌اند، نسبت به وعده‌های مایکروسافت، بی‌اعتماد می‌شوند.

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آیا ممکن است نسخه‌ بعدی The Witcher عملکرد مناسبی روی سری اس نداشته باشد؟

به شخصه فکر می‌کنم در اوایل نسل، مایکروسافت صرفا قصد جذب حداکثری مخاطبان، آن هم به هر قیمتی را داشت و وقتی چنین تصمیم بزرگی می‌گیرید، فارغ از عواقب احتمالی آن، باید منتظر روزی باشید که خلف وعده می‌کنید و مخاطبان این مورد را به راحتی نخواهند پذیرفت. به عنوان کسی که دارای کنسول سری اس است می‌گویم، اگر در آینده عنوانی عرضه شود و به هر دلیلی، در دسترس سری اس قرار نگیرد یا بخشی از محتوای آن حذف شود، قطعا انگشت اتهام به سوی مایکروسافت است نه سازندگان. درست است که در برخی موارد سازندگان ضعف سخت‌افزاری سری اس را بهانه تنبلی خود در بهینه‌سازی می‌کنند، اما باید به آن‌ها نیز حق داد چرا که اختلاف قدرت و سخت‌افزار نسبت به سری ایکس و PS5 بسیار فاحش است.
در هر صورت، باید دید که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مایکروسافت چگونه شرایط را تحت کنترل می‌گیرد و چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

قدرت خیالی سری اس در ذهن برخی دارندگان این کنسول

«سری اس توانایی اجرای بازی‌ها روی ۱۲۰ فریم را دارد»؛ این جمله را ممکن است شنیده باشید. با این که ادعای مذکور حقیقت دارد، ولی در بطن خود چیز دیگری را جای داده است. یا ممکن است شنیده باشید که تعداد آثاری که روی سری اس ۱۲۰ فریم خروجی می‌دهند حتی از PS5 هم بیشتر است. مانند جمله‌ اول، حقیقت این جمله انکارناپذیر است، اما مشکل این جاست که به علت درست بودن این جمله‌ها اشاره نمی‌شود. تعداد آثار ۱۲۰ فریم روی سری اس بیشتر است، چرا که مایکروسافت قابلیت FPS Boost را ارائه کرد که به لطف آن، بسیاری از آثار قدیمی با فریم ۶۰ یا ۱۲۰ روی کنسول‌های نسل نهم ایکس باکس اجرا می‌شوند و حقیقت این است که FPS Boost اصلا ربطی به سازندگان نیز ندارد. از سوی دیگر، فراموش نکنید آثاری مثل Overcooked یا Ori، سنگین یا حجیم نیستند و از طرف دیگر عناوینی مانند Doom Eternal نیز نسل هشتمی محسوب می‌شوند.

بنابراین نباید این موضوع را نادیده گرفت که این موارد، هیچ ارتباطی با قدرت سخت‌افزاری سری اس ندارند چرا که خروجی آثار نسل نهمی حقیقت دیگری را نشان می‌دهد. بنابراین این موضوع که بخواهیم به واسطه برخی حقایق، قدرت سخت‌افزاری سری اس را فوق‌العاده جلوه دهیم و از آن به عنوان یک غول سخت‌افزاری، پا به پای برادر بزرگ‌ترش یعنی سری ایکس یاد کنیم، فقط فریب دادن خودمان است چرا که مشخصاً در ادامه‌ نسل، همانند دونده‌ای که نفس کم می‌آورد، سری اس نیز بعید است بتواند پابه‌پای سری ایکس یا حتی نزدیک به آن رقابت کند. به شخصه امیدوارم حداقل خروجی ۳۰ فریم با رزولوشن ۱۰۸۰ p را بتواند حفظ کند و از آن پایین‌تر نیاید، چون بسیاری از آثار، با خروجی فنی متوسط یا ضعیف، اصلا لذت‌بخش نخواهند بود و بیشتر مایه عصبانیت مخاطبان خواهند شد.

کنسول بین نسلی نیز دردی را دوا نمی‌کند

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که ممکن است مایکروسافت دست به عرضه‌ کنسولی میان نسلی بزند که قدرتش ما بین سری اس و ایکس است. فارغ از درست یا غلط بودن این شایعه، باید توجه کرد حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دردی را از مشکلات احتمالی آینده مایکروسافت دوا نمی‌کند. چرا که نباید فراموش کرد میلیون‌ها نفر دارای کنسول سری اس هستند و مایکروسافت نمی‌تواند ظرف دو سه سال آن‌ها را قانع کند که کنسول خود را عوض کنند! فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین مزایای خرید کنسول، همین موضوع عدم نیاز به ارتقا و تعویض در طول نسل است. بنابراین اگر قرار باشد دوباره دارندگان این کنسول، سری اس خود را فروخته و کنسول قوی‌تری خریداری کنند، پس هدف از عرضه‌ سری اس چه بود؟

حتی اگر این اتفاق رخ دهد، بدیهی است میلیون‌ها نفر از دارندگان سری اس کنسول خود را ارتقا نخواهند داد، در این شرایط تکلیف این افراد چه خواهد بود؟ آیا تا آخرین روز نسل نهم، عناوین مختلف ترد پارتی برای این کنسول عرضه خواهند شد؟ آیا خروجی فنی این آثار، تجربه‌ قابل قبولی را ارائه می‌دهد؟ آیا ممکن است مایکروسافت به سازنده‌ها این اجازه را بدهد که برخی قابلیت‌ها یا بخش‌های یک بازی را در نسخه‌ سری اس حذف کنند؟ زمان مشخص خواهد کرد.

سری اس، کنسول فوق‌العاده‌ای است اما ‌…
ایکس باکس سری اس، به عنوان یک کنسول پشتیبان فوق‌العاده عمل می‌کند. به همین دلیل اگر کسی PS5 داشته باشد و بخواهد آثار انحصاری متعدد آینده اکوسیستم ایکس باکس را تجربه کند، خرید این کنسول می‌تواند بسیار هوشمندانه و راه‌گشا باشد. اما حقیقت این است به عنوان یک کنسول اصلی، سری اس نمی‌تواند راضی کننده عمل کند. هر چند با توجه به قیمت سرسام‌آور کنسول‌ها در کشورمان، خرید سری اس نیز متاسفانه برای بسیاری دور از دسترس شده است. با این وجود، این کنسول بهترین راه برای ورود به نسل نهم بوده و هست و اگر کسی بتواند در ادامه کنسول سری اس را به کنسولی قوی‌تر تبدیل کند، عملا از کل نسل نهم بهرمند بوده و توانسته عناوین مختلف را تجربه کرده و از آن‌ها لذت ببرد. اما فارغ از این موضوع، حقیقت این است که سری اس ممکن است در ادامه‌ نسل برای مایکروسافت و دارندگان این کنسول به مسأله‌ای بغرنج تبدیل شود.

اگر تفاوت سخت‌افزاری این کنسول با کنسول‌های قوی‌تر نسل نهمی بیشتر و بیشتر آشکار شود، ممکن است سازندگان قید انتشار بازی خود روی این کنسول را بزنند و در صورت مخالفت مایکروسافت، بعید نیست که حتی کلا برخی آثار روی اکوسیستم ایکس باکس عرضه نشوند. همچنین، همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، خطر این موضوع نیز وجود دارد که برخی ویژگی‌ها یا بخش‌های یک اثر، روی سری اس در دسترس نباشند؛ البته اگر مایکروسافت اجازه چنین کاری را به سازنده‌ها بدهد. اما مسأله این است که سازنده‌ها تا چه زمانی به سیاست‌های سخت‌گیرانه مایکروسافت عمل کرده و از آن‌ها پیروی می‌کنند؟ آیا ممکن است برخی از آثار آینده، به خاطر محدودیت‌های سری اس از یک طرف و سخت‌گیری مایکروسافت از طرف دیگر، کلا برای ایکس باکس عرضه نشوند؟

نظر شما گیمفایی‌ها در این مورد چیست؟ فارغ از تعصب و علاقه، فکر می‌کنید این کنسول تا آخر نسل می‌تواند خود را سر پا نگه دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

گیمر سادهHesamarianOkabe RintarouA.mFernandoWalleR MaNRepatriatearmanDARKSIRENیوهانHamedخستهnobodygod of warmehdi_cd2006matinesfOmid_Fsho0ashil0omore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا
آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Kingfors گفت:

    «سری اس توانایی اجرای بازی‌ها روی ۱۲۰ فریم را دارد»؛ این جمله را ممکن است شنیده باشید. با این که ادعای مذکور حقیقت دارد، ولی در بطن خود چیز دیگری را جای داده است. یا ممکن است شنیده باشید که تعداد آثاری که روی سری اس ۱۲۰ فریم خروجی می‌دهند حتی از PS5 هم بیشتر است. مانند جمله‌ اول، حقیقت این جمله انکارناپذیر است، اما مشکل این جاست که به علت درست بودن این جمله‌ها اشاره نمی‌شود. تعداد آثار ۱۲۰ فریم روی سری اس بیشتر است، چرا که مایکروسافت قابلیت FPS Boost را ارائه کرد که به لطف آن، بسیاری از آثار قدیمی با فریم ۶۰ یا ۱۲۰ روی کنسول‌های نسل نهم ایکس باکس اجرا می‌شوند و حقیقت این است که FPS Boost اصلا ربطی به سازندگان نیز ندارد. از سوی دیگر، فراموش نکنید آثاری مثل Overcooked یا Ori، سنگین یا حجیم نیستند و از طرف دیگر عناوینی مانند Doom Eternal نیز نسل هشتمی محسوب می‌شوند.
    قابل توجه برخی کاربران فن بوی

  • Ninja theorey گفت:

    این کنسول مناسب افرادی هست که فقط فوتبال یا کال اف پلی میدن و تعداد این پلیر ها کم هم نیست

  • رامین گفت:

    همش فرض و احتمال و یک سری نظرات بی پشتوانه. یک ماه پیش یه بابایی پر مورد split screen یه حرفی زده، اینو کردن پیراهن عثمان و هر روز یک مقاله با محتوای تکراری توی سایت ها می زنن. حالا که این کنسول وجود داره و جایی هم کم نیاورده بذارید مشکل پیش بیاد بعد واویلا کنید. انگار یه شرکتی در حد مایکروسافت فرق بین سخت افزار ها رو نمی فهمه و ما باید بهش گوشزد کنیم. بعدش هم الان series x توی بازار ۱۶ تومنه در حالی که ps4 رو ۲۰ تومن می فروشن. من به شخصه اگر جایی هم استثنایی در عرضه بازی واسه s پیش بیاد ناراحت نمیشم. با پول نسل ۸ صاحب همچین کنسول خوبی شدم. اصلاً بحثی نداره

  • آقای زاهدی من بازی دمو ماتریکس رو سری اس ایکس پلی ۵ تجربه کردم پس چرا رو اس افت فریم خیلی. خیلی کم پیش میومد در صورتی که همون رو ایکس و ۵ پلی دادم افت فریم شدید موقع تصادف داشت این بازی نه بهینه بود نه چیزی چرا اس کم نیاورد اگه این استارفیلد بازی فورتزا موتور اسپورت ۸ میومد ول میکردین این همه حرف الکی راجب این کنسول

  • 1988halflife گفت:

    به نظرم مایکروسافت باید سری اس رو با توان ۶ ترافلاپس عرضه میکرد حدود ۳۵۰ دلار
    ولی چون وان ایکس ۶ ترافلاپسی رو دستش مونده بود اینکار رو نکرد
    من سری اس دارم و راضیم انصافا کنسول خوبیه
    در آینده هم اگر پول دستم بیاد میفروشمش سری ایکس یا میان نسل ایکس باکس میگیرم

  • Ramin گفت:

    خدا این Larian Studios، سازنده Baldur’s Gate III، رو برای گیمفا حفظ کنه که هر وقت می خواد سری اس رو بکوبه ازش مایه می زاره😂
    خواهشا یه مقاله راجع به این سازنده و یک ویدیوی کامل از این بازیشون بزارین بقیه هم این شاهکار رو ببینند.

  • خیلی جالبه توسعه دهنده ها از قدرت سری اس مینالن ولی توبت به ps4 که میرسه باهاش مشکلی ندارن بازی رو به بهترین شکل بهینه میکنن واس ps4
    به نظرم مشکل از کنسول نیست توسعه دهنده به فکر پولن
    چون دارندگان ps4 خیلی بیشترن

  • خودم پلی فایو دارم ولی با خوندن این مقاله دلم گرفت.
    نه کاری ب ماکروسافت دارم با این ایده ی مضحکو بدون فکرش نه ب چیزی.
    بچه های خودمون همین سری اس هم ب زور میخرن!
    ی ذوقی انداختن ت دلشون ک تا اخر نسل پشتیبانی میکنه بعد ضد حال خالصه گیم های ناب مثل جی تی ای پرفورمنس افتضاح داشته باشه رو کنسولشون یا حتا اصلن نباشه.
    برا من با این خرجام سخت بود بخرم پلی فایو رو ولی چون اعتماد تمام و کمال ب سونی دارم سعی کردم اونو بخرم نه سری اس رو.
    لذت گیم زدن اینه ک هممون با هم پلی بدیمش با هم تحربه هامونو ب اشتراک بزاریم.
    و اینکه بنظر من هم گیم ها توی یک رده نمیمونن بخاطر سری اس.
    هیچ چیز جلوی رشد تکنولوژی رو نمیگیره دوستان.
    در اخر ک ایشالا هموطنامون با دیدن این مقاله ناراحت نشده باشن سری اس کنسول خوبیه جوابگو هم هست.واقعیت اینجاست ک سختگیریای ماکروسافت کارو داره بدتر میکنه و قول هایی ک اول نسل درمورد این کنسول داد

  • mamad1166 گفت:

    اینا همش برمیگرده به همون سهم بازار اگر مایکروسافت تا پایان نسل با این همه استودیو و شرکت که خریده و داره میخره سهم بازارش رو زیاد کنه ناشری که هزینه کرده بازی رو ساخته و انتظار فروش مثلا ۵ میلیون نسخه ای داره و روی پلی استیشن ۲.۵ یا ۳ میلیون نسخه میفروشه باید نسخه ایکس باکس هم بده تا به سود مورد نظر برسه باید بهینه کنه ! ضمن اینکه به آنریل ۵ اشاره کردید یکی از چیزایی که سری اس رو زنده نگه میداره دقیقا خود آنریل ۵ هست چون کاملا موتور بهینه تریه

  • Sackboy گفت:

    اگر این مشکل برای بازی های بزرگی مثل GTA خیلی مسأله ساز بشه، شااااید مایکروسافت بتونه کاری که با بازی شبیه ساز پروازش کرد رو، به گونه ای روی عناوین third party بکنه، به طوری که بخشی از محاسبات سخت افزاری روی cloud انجام بشه. البته این مورد قاعدتاً برای شرکت بازی سازی هم زحماتی رو به همراه داره که نمی‌دونم از optimize کردن بازی بیشتره یا کمتر!
    اما گزینه‌ی محتمل تر، در موارد بحرانی، به نظرم رزولوشن ۹۰۰p هست که مایکروسافت اوایل نسل قبل هم بازی اینجوری زیاد داشت.
    در نهایت حتی اگر مایکروسافت مجبور شه نسل بعدیش رو کمی زودتر هم شروع کنه، بعید می‌دونم زیر بار تغییر سیاست عرضه بازی ها روی دو کنسولش بشه. در این صورت مفهوم نسل بندی که یه جورایی با کنسول ها گره خورده هم خدشه دار میشه.

    BAXY bachs
  • mamad1166 گفت:

    بالاخره سازنده ها باید بتونن با دلایل موجه برخی قابلیت ها رو روی سری اس حذف کنن اینکه بازی ها با کاهش جزییات گرافیکی نتونن روی سری اس عرضه بشن بعیده ولی اینکه مثلا حالت اسپلیت اسکرین بلدورزگیت احتمالا رم کم میاره به نظرم میشه اجازه داد این امکان حذف بشه از سری اس مثل این میمونه یه نفر بره ۳۰۶۰ بخره بعد انتظار داشته باشه همه بازی ها ۴k و ۶۰ فریم اجرا بشه قطعا یک pc گیمر همچین انتظاری نداره یا حتی من خودم سال ها قبل کامپیوترم توان اجرای بازی های دایرکت ایکس ۱۱ رو نداشت انتظار نداشتم همه بازی ها اجرا بشن کسی که سری اس میخره باید بدون کنسول ضعیف تر میخره دقیقا مثل سویچ کسی که سویچ داره نمیگه چرا ۹۰ درصد بازی های AAA روی سویچ نمیاد !! چون میدونه چی خریده اشتباه مایکروسافت این بود که تبلیغ کرد که کنسول همه بازی ها رو اجرا میکنه با تمام مشخصات

  • mamad1166 گفت:

    وقتی دوستان ازم میپرسن کنسول چی بخریم میگم چی بازی میکنی ؟ انتظار داری همه بازی ها خوب اجرا بشن همه بازی ها بیان یا نه فیفا بازی حالا گاهی یه بازی دیگه هم انجام بدی سری اس عالیه اما اگر میخوای همه بازی ها رو با کیفیت بازی کنی یا دنبال بازی خاصی هستی مثلا اکشن سوم شخص های سونی خوب انتخاب کنسول فرق میکنه

  • BigArmool گفت:

    من خریدم بیشتر از یکساله و کاملا راضی هست…
    برای من که معمولا مدت زیادی درگیر یه بازی هستم و اون زمان نمیخواستم زیاد هزینه کنم برای گیم و اونقدر هم درگیر فریم و گرافیک نیستم عالیه ۳بازی فوتبال، ریسینگ و شوتر برای من کافیه…
    به زودی اگه اتفاق خاصی نیوفته PS5 هم میخرم و در کنار سری اس ترکیب خیلی خوبی میشه…

  • .:MRM:. گفت:

    الان مشکل اصلی نسل ۹ کمبود بازیاییه که از حداکثر توان و قدرت کنسولها استفاده کنن.اکثر بازیایی که تو این دو سه سال واسه نسل جدید اومده،جوری بودن که با کمی کاهش کیفیت گرافیکی
    حتی رو نسل۸ هم قابل اجرا هستن؛ایکس باکس سری اس که سهله

  • این کنسول به نظر من بیشتر به درد یه کنسول همراه میخوره برای کسی که ps5 داره و میخواد انحصاری های مایکروسافت هم بازی کنه به صورت کلی به عنوان یه کنسول اقتصادی انتخاب خیلی خوبیه تنها مشکل حافظه به شدت کمشه

  • o0ashil0o گفت:

    ماکرو سافت تنها یه راه داره اونم سر کیسه رو شل کنه و با حال دادن به استودیو های تردپارتی بهینه سازیی مثه بهینه سازی های فرست پارتی هاش رو ازشون بخواد و با شرایط مالیش کار شدنی هست میتونه با پول وقت بیشتر گذاشتن واسه بهینه سازی بهتر رو جبران کنه واسه استودیوهای خارجی

  • mehdi_cd2006 گفت:

    سری اس ، همون اشتباه کینکت اجباری نسل قبل هستش. نمی دونم چه اصراری دارند یا اجبار برای خریدار درست کنند یا اجبار برای سازنده بازی

    Mrdeep
  • Erfan00725 گفت:

    نسبت به پولی که براش میدین مثل بمب عمل میکنه
    وگرنه شما برید همون پول رو جمع کنید سیستم ببندین ماینکرفت هم به زور اجرا میکنه

  • Peyman گفت:

    ضرب المثل هست میگه تو بدم بمیر بدم حالا توسعه دهندگان بسازن سی فریم باشه لا اقل اندازه پولی که داده طرف استفاده کنه ماکروسافت هم نمیتونه بگه برای ایکس چون قوی هست بسازید برای اس نه دیگه وقتی بحث کلود گیمینگ مطرح این حرف ها دیگه اشتباه اینده کلود به سمتی هست که دیگه در اینده خیلی ها بخاطر مشکل مالی توان خرید سخت افزار قوی ندارن میتونن لذت ببرن چون قبلا بازی رو سخت افزار قوی خروجی گرفته شده با اینترنت استارلینگ قطعا تجربه شیرین هست برای همه دنیا غیر از ما که جزو دنیا نیستیم البته (مهاجرت) تکنولوژی کلود سرمایه گذاری عظیمی روش داره میشه تمام موانع برای خروجی با کیفیت با هر سخت افزار برطرف میشه یا حداقل استاندارد رو دارن ماکروسافت هم احتمالاً بخاطر همین موضوع هست چون خودش از دستندرکاران نیتندو سونی همه بازی در فضای ابر سرمایه گذاری کردن ماکروسافت با اون عظمت هفتاد میلیارد دلار میده کمپانی بازی سازی مادر ناشر میگیره دست یکی دو میلیارد رشوه میده یه شبه اف تی سی میخره سناتور ها رو یعنی فکر سری اس نکرده مگه ایران خودرو سایپا هر آشغالی بسازن ما هم گله ای بخریم اسقاطی هاشون

  • The game گفت:

    موافق نیستم تا اخر نسل به خوبی از پس همه چی برمیاد کسایی که این کنسول رو دارن قطعا قدرتش رو دیدن

    Mrdeep
  • Ramin گفت:

    آقای زاهدی متاسفانه اطلاعاتی که راجع به بازی های ۱۲۰fps ارائه دادید غیر واقعی هست
    “بسیاری از آثار قدیمی با فریم ۶۰ یا ۱۲۰ روی کنسول‌های نسل نهم ایکس باکس اجرا می‌شوند و حقیقت این است که FPS Boost اصلا ربطی به سازندگان نیز ندارد”
    این حالا نکته مثبته یا منفی؟😂
    حالا ربطی به هر کسی داشته باش یه قابلیتیه که فقط روی xbox ها هست
    مثال های نقض زیادی هم هست که همه شون با fps boost نیستند.و مستقیما از طرف سازنده بوده.یا با آپدیت نسل نهمی یا از ابتدا
    مثل modern warfare 2 2022,resident evil remake 2 , 3 , 7 و …
    این لیست کامل بازی هاست که اگه قبل از نوشتن این متن می دیدید بهتر بود
    https://www.windowscentral.com/list-xbox-series-x-and-s-games-120-fps-support
    اون هایی که جلوی بازی عبارت fps boos هست توسط مایکروسافت این ویژگی رو دارند
    و اون هایی که عبارت optimized جلوشون هست یعنی توسط سازنده از ابتدا داشتند گزینه ۱۲۰ فریم رو و یا اینکه آپدیت نسل نهمی از طرف سازنده دریافت کردند.
    اتفاقا همین doom هم که اشاره کردید با آپدیت نسل نهمی گزینه ۱۲۰fps رو دریافت کرده.

  • xbox fan گفت:

    با سلام بنده دوسال پیش که میخواستم ssبگیرم ۹۳۰۰بود و کارت گرافیک rx580هشت میلیون بود بقیش بماند .بعد بنا به دلایلی فروختم بعدن یه وان اس گرفتم و تو ذوقم خورد بعد الان دوباره ssگرفتم کارت گرافیک rx580چهار تومن تا پنج تومنه با ۱۵ میلیون دوستم سیستم گیمینگ بست باز به گرد پای سری اس نمیرسه با این کارت گرافیک باز با اینکه قطعات کامپیوتر ارزون شده باز سری اس بهترین و به صرفه ترین کنصوله
    در ضمن بتل ۲۰۴۲ رو بدون کوچیکترین مشکلی روی تلوزیون ۷۰ اینچ انلایین پلی میده بعد از ps4های ترکیده نسل قبل باز ارزون تره

  • نویسندگان فوق باهوش تو همین سایت میگفتن سری اس به دو سال هم نمیکشه:)))

  • TekkenGod گفت:

    به نظر من اتفاقی که افتاده و در آینده هم ادامه خواهد داشت اینه که سازنده ها سعی میکنن بازیهاشون رو به همین شکل میان نسلی و نیمه نسل نهمی بسازن یا دانگرید کنن که رو هر سه کنسول به خوبی اجرا بشه و اختلاف خاصی هم جز در زمینه رزلوشن نداشته باشن. هم هزینه کمتری میکنن هم نسخه های بیشتری میفروشن هم نیازی به جنگ و دعوا با مایکروسافت ندارن. این وسط فقط اون گیمرایی ضرر میکنن که انتظار داشتن با ورود به نسل نهم شاهد پیشرفت چشمگیر گرافیکی باشن.

    MrdeepPeyman
  • حقیقتا اشتباه مرگباری هست قشنگ جلوی پیشرفت رو گرفته

    MrdeepPeyman
  • A6sad گفت:

    یه مشت هیتر بدرد نخور ریختن گیمفا فقط سری اسو واسه من ایراد بگیرن خب بگیر بشین بازیتو کن تو چیکار به این کارا داری مایکرو خودش میدونه باید چیکار کنه کنسول له این خوبی رد بیکار نبوده بده بازار با اینهمه ثروتش

    MrdeepPeyman
  • Mrdeep گفت:

    بدبخت سازنده ها و‌‌ گیمرا ، بلاخره وقتی یک‌شرکتی فقط دنبال فروش سرویسش باشه و گنده ترین کارش اینه که فلان گیم روز عرضه رو‌ی سرویس هست براش مهم‌ نیست با کنسولی که داده چه بلایی سر صنعت گیم میاره ، مهم اینه اونی هم که نداره پونصد دلار رو تا یک کنسول کامل بخره دویست دلار کمتر بده و کنسولی بخره که حتی به بهای قدرت پایین تشویق بشه گیم پس داشته باشه ، سازنده ها هم میمونن چیکار کنن ، یا مجبورن کنسول بیسشون این اعجوبه باشه و برای کنسولهای اصلی بهینه سازی کنن بازی رو ، یا کلا قید فروش روی ایکس باکس رو بزنن ..

  • برای من‌ که چیز بدرد بخوریه به عنوان کسی که نسل هشتم نتونست تجربه کنم.
    اگ به مشکل خورد در اینده و تونستیم ارتقا بدیم که چ بهتر اگرم نشد همین الانش گیم پس خیلی چیزا داره واسه تجربه کردن
    انحصاریای اینده ک هست ، بازی های ea ، در صورت تایید بازیای اکتیویژن ، یوبیسافت پلاسم اگ بیاد اونم هست
    دیگ چی میخوام 🙂😅

  • سری اس برای مردم ایران خیلی گزینه ی خوب و بصرفه ایه ولی یکم نگران کننده اس چونکه چند شرکت بازی‌سازی به سخت افزار ضعیفش اعتراض کردن و مایکروسافت هم در جواب گفته : یا همه یا هیچ (یعنی یا رو جفت ایکس باکسا بیاد یا اصن نیاد رو ایکس باکس)

  • جالبه سازنده ها همیشه از قدرت کم سری اس مینالن ولی با کسنول نسل ۸ ps4 مشکلی ندارن جالبش اینجاس مایکروسافت مجبورشون میکنه بازی رو بهنیه کنن و حین اجرا بازی خیلی عالی تر از کنسول گرون تر از خودش یعنی ps4 که سازنده هه باهاش مشکلی ندارن چون تعدادشون زیاده هستش
    بعدمن از تو یه سوالی دارم گیریم که این کنسول تو نسل ۹ خوب نیست ( هست تا اینجا اخر سر سازنده ها منفور و زایه شدن )
    الان تو با ۱۴ میلیون تومن بری مغازه بگی یه ps4 یا یه pc گیمینگ میخوام کف دستت هم تف نمیکنن
    این تو رنج قیمتیش از همه کنسول ها به غیر از ps5 series x برتره حتی اگه از این لحطه به بعد واسش بازی نسل ۹ نیاد بازم ارزش خرید بیشتری نسبت به کسنول های نسل ۸ داره

آنالیز: آیا ایکس باکس سری اس به بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت تبدیل خواهد شد؟ - گیمفا