نقد و بررسی بازی Soul Hackers 2؛ سارقین روح
بازی Soul Hackers 2 برخلاف ظاهر جذابش، چندان در خلق یک هویت مستقل و پایدار برای خود موفق نیست. با نقد و بررسی این بازی با ما همراه شوید.
تا به حال پیش آمده است که پای یک بازی بنشینید و ساعتها آن را تجربه کنید و حتی در اوقاتی لذت هم ببرید، اما آن لذت خاصی را که دنبالش بودید یا از بازی انتظار داشتید کسب نکنید؟ در واقع در حین تجربهی بازی از آن بدتان نمیآید و مکانیسمهایش هم جالب است، اما مدام یک جای کار میلنگد و یک چیزی سرجای خود نیست؛ این حسی بود که در حین تجربهی بازی Soul Hackers ۲ به من دست داد و متاسفانه بعد از چند ساعت دلیل آن هم با سند و مدرک در خود بازی پیدا کردم: بی هویتی.
بازی Soul Hackers 2 چند ماهی است برای تمامی پلتفرمهای نسل هشتم و نهم منتشر شده و به تازگی به واسطهی رابطهی عالی ایجادشده بین مایکروسافت و Atlus، این بازی AAA بر روی سرویس محبوب Xbox Game Pass هم منتشر شده است و همین بهانهای شد تا نقدی از آن را برای شما منتشر کنیم. اگر دقت کرده باشید بازیهای ژانر JRPG که Soul Hackers 2 هم جزئی از آنها میباشد، در این سرویس به وفور پیدا میشوند و حالا Game Pass میتواند برای علاقهمندان به این ژانر هم جذاب باشد.
Soul Hackers یکی از مجموعههای دنیای Shin Megami Tensei محسوب میشود. Persona یک مجموعهی Spin Off از این سری است و Soul Hackers در چیزی بین این دو گیر کرده است! در واقع المانهای Persona بسیار روانتر و عامهپسندتر از مجموعههای اصلی SMT عمل میکند و آن Friendly Ui و سادگی در فهم و اجرای دستورات در محموعههای اصلی SMT وجود ندارد؛ نسخهی اول Soul Hackers نیز مثل مجموعههای اصلی عمل کرد و بسیار هم موفق بود؛ اما در نسخهی دوم، به دلیل محبوبیت سری Persona، گیمپلی Soul Hackers 2 هم بسیار شبیه این مجموعه شده است که از جهاتی در این امر موفق شده و از جهاتی نیز بازی را دچار بحران هویت کرده است. مثل نسخهی جدیدی از Efootball فوتبالی که هم میخواهد مثل سری FIFA جذاب و سخت باشد هم به ریشههای مجموعهی خودش پایبند.
داستان این بازی در مورد موجودی فناناپذیر به نام Aion ( که در بعضی تئوریها نیر به عنوان خدا مطرح میشود) میباشد. این موجود هیچ جسم یا شکل خاصی ندارد و فقط به شکل نور ظاهر میشود. در جهان Soul Hackers 2 جهان به دلیل اقدامات بشر و نبرد گروههای مختلف قدرتطلب در حال نابودی است و Aion با آفرینش دو موجود با بعضی از ویژگیهای خودش به نامهای Figue و Ringo آنها را در جسم انسان به زمین میفرستد تا از این اتفاق جلوگیری کنند. آنها باید سه فرد را به دستور Aion پیدا کرده و نجات دهند تا از پایان جهان جلوگیری شود؛ اما با مرگ زودهنگام این افراد و دیر رسیدن Ringo و Figue کار بسیار پیچیدهتر از قبل میشود.
با مرگ شخصیتهای کلیدی در جلوگیری از پایان جهان، حالا Ringo مجبور است روحشان را هک کند و با ترفندهایی آنها را مجددا زنده کند؛ اما زنده شدن مجدد آنها نوشدارو پس از مرگ سهراب است. گروه قاتل Phantom با ربودن Convent از درون این مقتولها به هدف خودش رسیده و اگر هر پنج Convent را جمعاوری کند، با فراخواندن The Maker جهان به پایان خواهد رسید!
داستان بازی روند جذاب، اما کندی دارد. شروع طوفانی و رخداد سریع اتفاقات در چند ساعت اول ناگهان از حرکت میایستد و یک روند آرام را تا اواسط بازی به خود میگیرد. داستان Soul Hackers 2 چندان پیچیده نیست و با برخورداری از سطح متوسط رو به پایینی از زبان انگلیسی هم متوجه آن میشوید. تقریبا تمامی روایت بازی در دیالوگهای دورهمیها در Safe House و کاتسینها است و مجبور به جمعآوری نوشته یا فایل صوتی خاصی نیستید. شخصیتپردازیها هم خوب از آب درآمده و از کاراکترهای خاکستری و سیاه و سفید بازی لذت خواهید برد. اگر بتوانید روند کند بازی تا اواسط آن را تحمل کنید، داستان خوبی پیش روی شماست.
اکثر گیمپلی بازی به مانند عمدهی JRPGها شامل مبارزات و ارتقای کاراکترها و وسایلشان در جهت پیشرفت آنها میباشد. البته بازی جهان بزرگی دارد و میتوانید در نقشهی بزرگ بازی در هر زمان Fast Travel کنید و فعالیتهای مختلفی انجام دهید؛ اما در گشت و گذار در جهان بازی هم به همین موارد گفته شده برخورد میکنید و دنبال Mini Game یا فعالیت اجتماعی خاصی نباشید. در مکانهای مختلف میتوانید درخواستهای مختلفی برای از بین بردن اهداف خاصی قبول کنید، خودتان را پیشرفت بدهید و در دانجنها و مکانهای دیگر در جهت پیشبرد ماموریتها مبارزه کنید. البته یک Event به نام Hangout هم وجود دارد که در آن با افراد گروهتان نوشیدنی میخورید و صحبت میکنید؛ اما در آن به دنبال عمق و تاثیر Social Link های پرسونا نباشید.
مبارزات بازی به صورت نوبتی است. شما در نقش Ringo و سه همتیمی با انتخاب پارتی موردنظر خود به نبرد دشمنان میروید. اقدامات قابل انجام در مبارزه شامل استفاده از مهارت هیولاها، دفاع، استفاده از آیتم و فرار از نبرد خواهد بود. هر یک از فراد پارتی شما قابلیت استفاده از یک Demon را دارند. شما باید قبل از مبارزه، یک Demon را برای هر فرد در پارتی انتخاب کنید (امکان عوض کردن Demon در مبارزات برخلاف Persona وجود ندارد) این Demon ها نقش اصلی را در مبارزات دارند و در انتخاب آنها باید وسواس به خرج دهید.
هر Demon در بازی، ضعفها و نقاط قوتی دارد که این ضعفها و قدرتها را به دارندهی آن منتقل میکند. برای مثال اگر Demon شما در برابر یخ و باد ضعیف باشد، در صورت استفاده دشمن از این حملات روی شما، Damage زیادی خواهید خورد و در موضع ضعف قرار خواهید گرفت. همین مورد در مورد دشمنان شما هم صدق میکند. اگر روی چنین Demon از دشمن با یخ حمله کنید، او در حالت Weak قرار میگیرد. به ازای هر حمله روی دشمنان که آنها را در حالت Weak قرار دهد، یک حملهی قدرتمند به Stack شما اضافه میشود و در پایان نوبتتان همهی این Stack ها جمعآوری شده و بسته به تعداد آنها یک حملهی وحشیانه توسط Ringo بر روی دشمنان پیاده میشود که Damage بالایی به آنها وارد میکند.
در مبارزات، علاوه بر نوار سلامتی باید حواستان به نوار MP یا همان SP خودمان باشد. استفاده از Demon ها مقداری از HP یا MP شما را مصرف میکنند و از آنجایی که آیتمهای بازگردانندهی MP بسیار محدود یا گرانقیمت هستند، بهتر است در استفاده از چنین حملاتی محتاط باشید. البته با بازگشت به Safe House و استراحت در آن، تمام این نوارها پر میشوند، اما سرعت پیشروی بازی را از این هم کندتر میکند.
تمامی اعضای پارتی شما به یک اندازه در مبارزات مهم هستند. در بازی Persona 5 اگر شخصیت اصلی بازی در حین مبارزه بمیرد، شما مبارزه را شکست خورده و باید از ابتدا آن نبرد را آغاز کنید؛ اما در Soul Hackers 2 چنین موضوعی مطرح نیست و تا زمان مرگ تمامی اعضا، مبارزه ادامه دارد. این موضوع هم کمی مبارزات را آسان کرده است، هم باعث شده به تمامی اعضا به یک اندازه اهمیت بدهید.
مبارزات بازی درجهی سختی بالایی ندارند و دشمنان عادی بازی به سادگی کشته میشوند. با این وجود، اگر بازی را روی Hard بازی کنید کمی در مبارزات با دشمنان دچار چالش میشوید؛ اما حقیقتا درجهی Hard بازی با Normal بقیهی JRPG ها برابری میکند. اما Boss Fight ها حسابشان جداست و طراحی بسیار خوبی دارند. Boss ها حملات بسیار وحشیانهای دارند و در فازهای مختلف، حملات کشندهای انجام میدهند. داشتن استراتژی قدم به قدم و حساب شده در شکست دادن Boss Fight ها بسیار مهم است.
سیستمی به نام Souls Level در بازی وجود دارد که درجهی صیمیت شما با اعضای تیم نشان میدهد. هر یک از اعضای تیم شما دانجنهایی مخصوص به خود دارند که پیشبرد داستان بازی تا حد زیادی به پیشروی در دانجنهای ذهنی آنها بستگی دارد. پیشروی در این دانجنها نیازمند سطح خاصی از Souls Level با آنها است که میتوانید آن را در مکالمات یا Hangout با این افراد افزایش دهید.
پیشروی در دانجنها چندان جذاب نیست. به جز ساختار مشابه بعضی از آنها، مبارزات متعدد و شبیه به هم این مکانها، آنها را از جذابیت میاندازد. هوش مصنوعی دشمنان در این مکانها هم کمی غیرطبیعی است و از فواصل دور شما را میبینند و مدام درگیر مبارزات بدون چالش میشوید. این قسمت از بازی جای کار بیشتری داشت و سازندگان میتوانستند با کار بر روی آن از یک نقطه ضعف بزرگ جلوگیری کنند.
گرافیک بازی با وجود آن که چندان واقع گرایانه نیست، اما حالت Cell Shade هم ندارد و چیزی مابین این دو است. انیمیشن کاراکترها انعطاف پذیر بوده و اصلا خشک نیست. کیفیت تکسچرها سطح بالایی دارد و کوچکترین افت فریمی در پلتفرم تجربه شده دیده نشد. مبارزات بازی معمولا شلوغ و پرافکت است و جذابیت بصری بالایی دارد؛ با این حال می توان گفت این قسمت ها از روانترین بخش های بازی است و هیچ مشکلی از لحاظ گرافیکی ندارند. Soul Hackers 2 شاید از لحاظ کیفیت بصری یکی از بینقصترین JRPG ها محسوب میشود.
موسیقی و صداگذاری در بازی با آن که عالی نیست، اما کیفیت بسیار خوبی دارد. از لحاظ موسیقیایی بازی سطح کیفی بازیهای AAA را ندارد، اما موسیقی های استفاده شده در حین مبارزه جذابیت و هیجان مبارزه را بالا میبرد. به طور کلی موسیقیهای آرام بازی در حین گشت وگذار و صحبت با کاراکترها کیفیت بالاییترب نسبت به بقیه موسیقیهای بازی دارد و میتوان با آن ارتباط برقرار کرد.
صداگذاری شخصیت ها بسیار خوب انجام شده و صدا و چهره کاملا تطابق دارند. احساسات کاراکترها در لحظات مختلف در صدایشان نمود پیدا میکند و از صداگذاران حرفه ای و ماهری استفاده شده است. همچنین صداگذاری افکت ها و محیطهای بازی نیز سطح بالایی دارند.
Soul Hackers 2
Soul Hackers 2 بازی خوبی است، اگرچه پتانسیل بسیار بیشتری داشت و میتوانست با اضافه کردن عناصر و مکانیکهای منحصر به فرد بیشتر، تبدیل به یک عنوان فراموش نشدنی شود؛ اما حیف که ترس از ریسک سازندگان باعث شده قدمی فراتر برندارند و در جای جای بازی عینا از مکانیکهای مشابه ژانر خود استفاده کنند. اگر از طرفداران این سبک هستید، این بازی را دوست خواهید داشت؛ اما این را بدانید که چیز تازهای برای ارائه ندارد.
نکات مثبت:
- مکانیزمهای روان با یادگیری آسان
- جهان دلچسب
- شخصیتپردازی مناسب و دیالوگنویسی قدرتمند
- موسیقی های جذاب
- ماموریت های فرعی جالب
- سیستم مناسب ارتقای سطح شخصیتها
- گرافیک بصری چشمنواز
- باس فایتهای خوب
- سیستم بسیار خوب Soul Level
نکات منفی:
- مبارزات بیش از حد آسان
- دانجنهای خستهکننده
- تکراری شدن روند بازی از اواسط آن
- شباهت بیش از حد دیمنهای بازی به پرسونا، خلاقیت را در آن کشته است
۷.۵
این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نتونستم با این سبک ارتباط بگیرم
بنظر جالب میاد
گیم جالب و قشنگیه ولی خوب ی سری مشکلات هم گریبان گیرش هستن . ممنون از برسیتون . رو گیم پس قرار بود بیاد دیگه ؟؟
بله هس روی گیم پس الان
❤️
استفاده از Demon ها مقداری از HP یا MP شما را مصرف میکنند
این بخشش واقعا عجیب بود ۰_۰ والا من jrpg بازی نکردم ولی ی کارکتری یهو حرکاتش بر پایه hp بشه خیلی کار رو سخت میکنه
چون بازی نکردی برات عجیبه، اگر بازی میکردی میگفتی بر پایه MP سخت میکنه بازی رو xd
من پارسال SMT 5 رو بازی کردم و پیشرفتش از دوره ی SMT nocturne رو PS2 کاملا قابل مشاهده بود. این Soul hacker انگار پس رفت کرده بود. بازی بدی نبود ولی برای من نه جذابیت SMT رو داشت نه Persona.
ممنون از بررسی و نقد خوبتون.
واو…من با تفنگ(صرفا جهت شوخی،جدی نگیرید،دیزاین کرکتر اصلیش منو گرفت،دیزاین سفید و زرد و مو ….)
شاهکاررر به تمام معنا❤️🔥🤩