کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا

کارگردانان بزرگی در سینمای جهان حضور داشته‌اند که به سبب دیدگاه منحصر به فرد و نبوغ خود، ژانر اکشن را برای همیشه دستخوش تغییر قرار داده‌اند.

ژانر اکشن یکی از سبک‌های محبوب و جذاب تاریخ سینما می‌باشد که میزبان ساخته شدن آثار بسیاری در طی چند قرن گذشته بوده است. ژانری که در عین نمایش سکانس‌های ضد و خورد هیجان‌انگیز، به مفاهیمی چالش‌برانگیز و به یاد ماندنی نیز پرداخته و مسبب خلق فیلم‌هایی فراموش‌نشدنی بوده است.

در حالی که هر ساله شاهد ساخته شدن ده‌ها اثر اکشن در سینما هستیم اما تنها معدودی از کارگردانان در سینما بوده‌اند که به ژانر اکشن دیدی فراتر از نمایش صحنه‌های پر زرق و برق داشته و با ساخت آثاری انقلابی، این ژانر را در طی چند دهه گذشته به سطح کاملاً جدید و تحسین‌برانگیزی ارتقا داده‌اند.

فیلم Avatar: The Way of Water (آواتار: راه آب) ساخته جیمز کامرون که در کمال شگفتی، فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد و تمامی رکوردهای سینمایی چند سال اخیر هالیوود را جابجا کرده است، سبب شد تا نگاهی به ۱۰ کارگردان خلاق و انقلابی سینما داشته باشیم. کارگردانانی که هر یک به جنبه‌های گوناگونی از ژانر اکشن پرداخته و نام خود را در تاریخ سینما جاودانه کرده‌اند. پس با ما در این مقاله جذاب همراه باشید.

جیمز کامرون

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا

مشهورترین آثار ساخته شده توسط جیمز کامرون: The Abyss (ورطه)، Terminator 2: Judgment Day (نابودگر ۲: روز داوری)، Aliens (بیگانه‌ها) و Avatar (آواتار)

جیمز کامرون شاید که نسبت به باقی کارگردانان مشهور جهان آثار کمتری را خلق کرده باشد اما همان تعداد معدود فیلم‌ها نیز سینما و ژانر اکشن را متحول کرده است.

تنها کارگردانی که خالق ۳ فیلم ۲ میلیارد دلاری در تاریخ سینمای جهان بوده است، از چنان نبوغ، ایده‌پردازی، خلاقیت و ریسک‌پذیری برخوردار می‌باشد که تاکنون کارگردانی ۳ فرنچایز محبوب سینما به نام‌های بیگانه، نابودگر و آواتار را بر عهده داشته و در هر یک از آن‌ها، جنبه جدید و متفاوتی از ژانر اکشن را پدید آورده که باعث شده تا سینماگران در هر یک از پروژه‌های ساخته شده توسط وی، سطح جدیدی از سینما را شاهد باشند. همچنین باید اشاره کرد که جیمز کامرون جزو معدود کارگردانانی محسوب می‌شود که درک درستی از جلوه‌های ویژه داشته و کیفیت را بر کمیت ترجیح می‌دهد؛ مسئله‌ای که باعث شد تا برای خشدن دنباله فیلم آواتار بیش از یک دهه انتظار بکشیم.

استیون اسپیلبرگ

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط استیون اسپیلبرگ: Ready Player One (بازیکن شماره یک آماده)، War of the Worlds (جنگ دنیاها)، Jurassic Park (پارک ژوراسیک) و Saving Private Ryan (نجات سرباز رایان)

استیون اسپیلبرگ، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کارگردانان حال حاضر سینما می‌باشد که تقریباً در هر ژانری، حضوری ماندگار و موثر از خود بر جای گذاشته است.

با وجود این که این کارگردان مشهور هالیوود بیشتر برای خلق آثاری درام و یا علمی تخیلی شناخته می‌شود اما او نیز با ژانر اکشن غریبه نبوده و فیلم‌های منحصر به فرد و ماندگاری را در این ژانر به ارمغان آورده است. از Saving Private Ryan گرفته که موضوعاتی همچون عشق، دوستی و برابری بین انسان‌ها را در غالب جنگ جهانی دوم پدید آورده تا Ready Player One و Jurassic Park که با بهره‌گیری از المان‌هایی علمی تخیلی، سکانس‌های هیجان‌انگیز و اکشن را برای مخاطبین رقم زده که تماشای آن‌ها به هیچ عنوان خسته‌کننده و تکراری جلوه نمی‌کند. حضور موفقیت‌آمیز استیون اسپیلبرگ در ژانرهای گوناگون ثابت می‌کند که او با علایق و خواسته‌های مخاطبین آشنا بوده و برای تجربه کارهای جدید هیچ ترسی نخواهد داشت.

چاد استاهلسکی

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط چاد استاهلسکی: مجموعه فیلم‌های John Wick (جان ویک)

چاد استاهلسکی شاید که در مقایسه با نام‌های بزرگی همچون جیمز کامرون و استیون اسپیلبرگ، کارگردان کم‌تجربه‌ای محسوب شود اما نباید از یاد برد که فرنچایز ساخته شده توسط او، ژانر اکشن را در طی یک دهه اخیر به طرزی عجیب متحول کرده است.

بدلکار سابق سینما که با ساخت فیلم John Wick در سال ۲۰۱۴ نخستین تجربه کارگردانی خود را رقم زد، نشان داد که با پتانسیلی تحسین‌برانگیز آمده که تعریف جدیدی از اکشن‌های پر ضد و خورد را ارائه دهد. حضور او به عنوان بدلکار یا دستیار کارگردان در پروژه‌های شناخته شده هالیوود همچون The Matrix (ماتریکس) تجربیاتی بسیاری را برای وی به ارمغان آورد و او تمامی این تجربیات را به کار برد تا فرنچایز جدیدی را در ژانر اکشن به نام جان ویک پدید بیاورد که با صحنه‌های تماشایی و ضد و خوردهایی هیجان‌انگیز، این ژانر را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دهد. با قاطعیت می‌توان گفت که شخصیت جان ویک و قتل‌عام‌های صورت گرفته توسط او مسبب خلق آثار بسیاری در طی یک دهه گذشته شده که می‌توان از شناخته شده‌ترین آن‌ها به Atomic Blonde (بلوند اتمی)، Kate (کیت) و Nobody (هیچکس) اشاره کرد.

انگ لی

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط انگ لی: Crouching Tiger, Hidden Dragon (ببر خیزان، اژدهای پنهان)، Hulk (هالک)، Life of Pi (زندگی پی) و Gemini Man (مرد ماه جوزا)

انگ لی یکی از پر فراز و نشیب‌ترین کارگردانان صنعت سینما و هالیوود می‌باشد که در عین خلق برخی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های ژانر اکشن، دست به کارگردانی آثاری ضعیف و نه چندان محبوب نیز زده است.

با این حال به صورت کلی باید گفت که دیدگاه انگ لی به ژانر اکشن و به تصویر کشیدن سکانس‌هایی طولانی و چشم‌نواز بسیار مشهور بوده که نمونه بارز این مسئله را می‌توانیم در محبوب‌ترین ساخته او به نام Crouching Tiger, Hidden Dragon شاهد باشیم. حتی می‌توان گفت که حضور او در ژانر ابرقهرمانی نیز در مقایسه با باقی کارگردانان این ژانر بسیار متفاوت و قابل توجه بوده و Hulk سال ۲۰۰۳ با وجود تمامی کم و کاستی‌ها اما در یک مورد هنوز هم می‌تواند مورد ستایش قرار بگیرد و آن زنده کردن تمام و کمال یک کتاب کمیک بوکی در غالب فیلمی سینمایی می‌باشد. Gemini Man سال ۲۰۱۹ نیز که با انتقاداتی بسیاری رورو شد اما باز هم در ارائه یک اثر اکشن سرگرم‌کننده با ایده‌ای نسبتاً جدید، تا حدودی موفق عمل کرد.

جرج میلر

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط جرج میلر: مجموعه فیلم‌های Mad Max (مکس دیوانه)، Happy Feet (خوش قدم) و Twilight Zone: The Movie (منطقه گرگ و میش: فیلم)

به لطف کارگردان استرالیایی‌تبار، جرج میلر، شاهد بودیم که ژانر پسا-آخرالزمانی از موجودات فراطبیعی و عجیب و غریب فاصله گرفت و به سمت کاملاً جدید و اکشن متمایل شد.

این کارگردان کم‌کار ولی محبوب سینما که خالق فرنچایز اکشن و هیجان‌انگیز Mad Max محسوب می‌شود، با ترکیب ژانرهای پسا-آخرالزمانی و اکشن، تعریف جدیدی را برای مخاطبین به ارمغان آورد که نه تنها برای خلق این سکانس‌ها از کمترین جلوه‌های ویژه و CGI بهره گرفت، بلکه یکی از شخصیت‌های مشهور و نمادین سینما را نیز به وجود آورد. این فرنچایز به حدی از محبوبیت و جذابیت دست یافت که Mad Max: Fury Road (مکس دیوانه: جاده خشم) یک حماسه‌سازی را در جوایز اسکار سال ۲۰۱۶ رقم زد و به فرنچایزی فراموش‌نشدنی و جذاب در ژانر اکشن بدل شد. انتظار می‌رود که میزان دیوانگی، خشونت و ضد و خوردهای این مجموعه در فیلم Furiosa (فیورویسا) به بالاترین حد خود رسیده تا باری دیگر جادوی جرج میلر را در خلق سکانس‌هایی شگفت‌انگیز شاهد باشیم.

جان وو

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط جان وو: Face/Off (تغییر چهره)، Mission: Impossible II (ماموریت غیرممکن ۲)، The Killer (قاتل) و مجموعه فیلم‌های Red Cliff (صخره سرخ)

جان وو یکی از کارگردانان مشهور و بسیار تاثیرگذار در ژانر اکشن می‌باشد که به شکلی استادانه المان‌های اکشن و هنرهای رزمی را با یکدیگر درآمیخته و در بستری از داستان‌های حماسی آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

این کارگردان هنگ‌کنگی که از المان‌های منحصر به فرد در ساخت آثار خود بهره می‌برد، هیج ابایی از به تصویر کشیدن سکانس‌هایی شلوغ و پر هرج و مرج نداشته و از فیلم‌های تاریخی و افسانه‌ای گرفته تا تعقیب و گریزهای خونین و مسلحانه، جان وو دقیقاً می‌داند که چگونه مخاطبین خود را به وجد بیاورد. با وجود این که در طی چند دهه اخیر، سینمای هالیوود سعی داشته تا یک خط فکری زورگویانه را برای ژانر اکشن تعریف نماید اما جان وو از جمله کارگردانان با دل و جراتی به شمار می‌رود که همچنان از خط فکری خود پیروی کرده و آثاری تماشایی و هیجان‌انگیز را کارگردانی کرده است. نمونه بارز این مسئله را می‌توان در قبال مجموعه فیلم‌های Red Cliff و Face/Off مشاهده کرد که علی‌رغم تفاوت‌های بسیاری که با یکدیگر دارند اما هر دو جزو برخی از به یادماندنی‌ترین آثار ژانر اکشن هستند که مخاطبین امروزی را نیز به راحتی جذب خود خواهند کرد.

ریدلی اسکات

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط ریدلی اسکات: Alien (بیگانه)، Blade Runner (بلید رانر)، Gladiator (گلادیاتور)، Black Hawk Down (سقوط شاهین سیاه)

خالق برخی از ستایش شده‌ترین آثار قرن بیستم همچون Blade Runner و Alien، ریدلی اسکاتی نام دارد که می‌توان به وی لقب استاد ساخت آثار اکشن و علمی تخیلی را اعطا کرد.

ریدلی اسکات ثابت کرده که به مانند استیون اسپیلبرگ هیچ ابایی از حضور در ژانرهای جدید نداشته و تقریباً اکثر فیلم‌های ساخته شده توسط او، با واکنش‌های مثبتی از سوی مخاطبین مواجه شده‌اند. با این حال ژانر اکشن و علمی تخیلی بسیاری توسط او پدید آمده که برخی از آن‌ها در تاریخ هالیوود ماندگار شده‌اند. تنها کافی است تا به تماشای فیلم‌هایی همچون Black Hawk Down و Gladiator پرداخته تا متوجه شوید که چگونه ۲ فیلمی که هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند اما از امضای ریدلی اسکاتی بهره می‌برند؛ کارگردانی که به خوبی می‌داند چکونه مخاطبینش را در عین به وجد آوردن، احساساتی کرده و اشک را از چشمان آن‌ها سرازیر نماید.

کریستوفر نولان

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط کریستوفر نولان: Memento (یادگاری)، Interstellar (میان ستاره‌ای)، Inception (سرآغاز)، The Prestige (پرستیژ) و مجموعه فیلم‌های شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

کریستوفر نولان، کارگردانی می‌باشد که علاقه عجیبی در به چالش کشیدن ذهن مخاطبینش دارد؛ فارغ از این که فیلم ساخته شده از او در چه برهه و زمانی قرار داشته باشد.

او جزو معدود کارگردانانی محسوب می‌شود که بودجه‌های کلان و سرسام‌آور را برای تجربه اتفاقات جدید هزینه کرده و هر بار مخاطبینش را با وقایع و رخدادهای تازه و تحسین‌برانگیزی مواجه می‌نماید. کسی که حضورش در ژانر ابرقهرمانی منجر به ساخته شدن سه‌گانه The Dark Knightی شد که ژانر ابرقهرمانی را دوباره تعریف کرد، حضورش در آثار علمی تخیلی منجر به ساخته شدن فیلم‌هایی همچون Interstellar و Inceptionی شد که هنوز هم ایده‌های آن ذهن مخاطبینش را به چالش می‌کشد و در نهایت فیلم Tenet (تنت) که نه تنها یکی از چالش‌برانگیزترین پروسه‌های تولید تاریخ سینما را رقم زده است، بلکه به حدی صحنه‌های اکشن آن عجیب و غیرقابل هضم است که بسیاری از بینندگان برای کامل متوجه شدن وقایع فیلم، مجبور شدند تا بیش از یک‌بار به تماشای آن بنشینند. کریستوفر نولان ثابت می‌کند که نگاهش به ژانرهای سینمایی مخصوصاً ژانر اکشن، کلیشه‌ای و تکراری نبوده و برای هیجان‌زده کردن بینندگان، دست به استفاده از ایده‌ها و المان‌های پر ریسکی می‌زند که می‌تواند حتی منجر به ۲ دستگی بین طرفدارانش نیز بشود.

خواهران واچوفسکی

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط خواهران واچوفسکی: Cloud Atlas (اطلس ابر)، Jupiter Ascending (صعود ژوپیتر) و مجموعه فیلم‌های The Matrix ( ماتریکس)

ژانر اکشن دین بزرگی بر گردن لانا و لیلی واچوفسکی دارد؛ زیرا این دو با ساخت فیلم اکشن و علمی تخیلی The Matrix این ژانر را به پیش و پس از سال ۱۹۹۹ تقسیم کردند.

این دو خواهر علی‌رغم این که همیشه در جلب نظر ۱۰۰ درصدی مردم چندان موفق عمل نکرده‌اند اما پروژه‌های ساخته شده توسط آن‌ها به حدی پر ریسک و عجیب و غریب بوده که هر کدام از کالت و فرهنگ مختص به خودشان در صنعت سینما بهره می‌برند. از مجموعه فیلم‌های The Matrix گرفته که به حدی بزرگ و جاه‌طلبانه بودند که هر کدام از دنباله‌هایش مسبب ایجاد ۲ دستگی بین بینندگان شده تا فیلمی همچون Cloud Atlas که مورد بی‌لطفی منتقدین قرار گرفت و آن‌طور که می‌بایست، مورد تحسین و تمجید قرار نگرفت. آن‌ها نگاهی متفاوت به ژانر علمی تخیلی و اکشن داشته و با ترکیب رنگ‌های منحصر به فرد با روایاتی عجیب و غریب، آثاری را پدید آورده‌اند که شاید در زمره بهترین ساخته‌های تاریخ هالیوود قرار نخواهند گرفت اما قطعاً بینندگانی که آن‌ها را مشاهده نکرده‌اند، تجربه‌هایی استثنایی و فراموش‌نشدنی را از خود سلب نموده‌اند.

آکیرا کوروساوا

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
  • مشهورترین آثار ساخته شده توسط آکیرا کوروساوا: Ran (آشوب)، Seven Samurai (هفت سامورایی)، Stray Dog (سگ ولگرد)، Sanshiro Sugata (سانشیرو سوگوتا) و Drunken Angel (فرشته مست)

آکیرا کوروساوا یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما می‌باشد که ایده‌ها و المان‌های به کار رفته توسط وی بسیار فراتر از ژانر اکشن نمود پیدا کرده است.

او کسی است که هنرهای رزمی را با روایاتی حماسی و درگیر کننده ترکیب نمود و آثاری فراموش‌نشدنی و جذاب همچون Seven Samurai و Sanshiro Sugata را پدید آورد که کلاس درسی برای کارگردانان پس از خود بوده است. در زمانه‌ای که سبک غربی در حال به سلطه درآوردن تمامی فرهنگ‌ها و سبک‌های سینمایی جهان بود، آکیرا کوروساوا وارد میدان شد و به شکلی حماسی و تحسین‌برانگیز هنر و فرهنگ شرق را نه تنها در آسیا بلکه در تمام جهان مخصوصاً در اروپا و آمریکا همه‌گیر نمود و مخاطبین غربی را با وقایع و روایات جدیدی آشنا کرد که تا آن زمان تجربه نکرده بودند. فیلم‌های ساخته شده توسط او به شکلی استادانه کارگردانی شده و در تمامی زمینه‌ها از سبک فیلم‌برداری گرفته تا روایت و شخصیت‌پردازی، شاهکارهایی به حساب می‌آیند که هیچگاه پس از او توسط کارگردان دیگری تکرار نشدند؛ مسئله‌ای که نبوغ و خلاقیت این کارگردان ژاپنی را ثابت می‌نماید. جایگاه فعلی ژانر اکشن مخصوصاً آثاری که مرتبط با هنرهای رزمی هستند، مدیون دیدگاه و خلاقیتی می‌باشد که دهه‌ها پیش توسط آکیرا کوروساوا به معرض نمایش گذاشته شده است.


آیا کارگردان دیگری را سراغ دارید که چنین تاثیرات بزرگ و مهمی بر ژانر اکشن سینما گذاشته باشد؟ به عقیده شما کارگردانان جوان و امروزی سینما می‌توانند به نام‌های بزرگی همچون کریستوفر نولان، جیمز کامرون یا حتی آکیرا کوروساوا بدل گردند؟ چرا سطح و کیفیت ژانر اکشن در سال‌های گذشته با سینمای امروز تفاوت بسیار چشم‌گیری داشته است؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

red-eyed Banished KnightDARKSIRENvitto corleoneSalvador09Dota2BehzaadAmirAbbas KabyryMsadeq361امیر حسینFinal seyed🤘Mohsenj74meysambAHCخستهPorfosorشرکMaster blade????iSiavash

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا
کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کارگردانان بزرگی که ژانر اکشن را در سینما متحول کردند - گیمفا