چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

نصیر فرزان
۱۸:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

با این‌که دنیای بازی‌های ویدیویی و گیمینگ یک ماه نه چندان خوب را سپری نمود، با این‌حال می‌توان گفت که این صنعت در مسیر درستی قرار دارد.

اخیراً شاهد انتشار اخباری پیرامون کاهش میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای در اروپا و امریکا بوده‌ایم. یوبیسافت (Ubisoft) اعلام کرد که میزان‌ سود عناوین‌ آن، انتظارات این شرکت را برآورده نکرده است. از سوی دیگر، رسانه‌های فعال در حوزه گیمینگ نیز اقدام‌ به تقلیل کارکنان خود نموده‌اند. این اتفاق در شرکت‌هایی نظیر Xbox، یونتی (Unity) و رایِت گیمز (Riot Games) نیز روی داده است. با توجه به اتفاقات اخیر، روی کاغذ چنین‌ به نظر می‌رسد که دنیای بازی‌های رایانه‌ای روزهای هولناکی را سپری می‌کند.

طبیعتاً سقوط میزان فروش بازی‌ها هرگز‌ نمی‌تواند یک اتفاق مثبت تلقی شود؛ به خصوص‌ اگر نرخ فزاینده تورم‌ را در نظر بگیریم‌. به خاطر داشته باشید که در‌ چنین شرایطی خطر وقوع رکود اقتصادی، کسب‌و‌کارهای مختلف را تهدید می‌کند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این‌ است که آیا ما واقعا در وضعیتی بغرنج قرار داریم؟ در کمال تعجب باید بدانید که جواب این‌ سوال منفی بوده و صنعت گیمینگ در مجموع دوران بسیار خوبی را سپری می‌کند. حقیقت امر راجع به اتفاقاتی که این‌ روزها رخ داده به مراتب از آن‌چه که فکرش را می‌کنید، پیچیده‌تر است‌. برای درک هرچه بیشتر موضوع با ما همراه باشید.

چرا میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای کاهش یافته است؟

در سال ۲۰۲۲، میزان هزینه‌ای که مردم در قبال بازی‌های رایانه‌ای پرداخت نمودند کاهش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. این عدد در اروپا بالغ بر ۷ درصد است. چنین آمار و ارقامی مشخصاً یک اتفاق مطلوب محسوب نمی‌شود. با این وجود، باید به خاطر داشت که علت اصلی کاهش میزان فروش عناوین رایانه‌ای به پاندمی کووید ۱۹ مربوط می‌شود. در سال ۲۰۲۰ و زمانی که قرنطینه آغاز شد، فروش بازی‌های رایانه‌ای افزایش پیدا کرد. عناوینی که در این‌ زمان بر میزان فروش‌شان افزوده شد، بیشتر بازی‌هایی بودند که در طی سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ عرضه شدند. در این مدت، تعدادی از بازی‌های جدید نیز موفق گردیدند تا نسخه‌های بیشتری را به فروش برسانند. Animal Crossing: New Horizons و The Last of Us: Part 2 برخی از این آثار محسوب می‌شوند. با این‌حال، بیشترین سود را در این مدت بازی‌هایی نظیر Grand Theft Auto 5، Ring Fit Adventure، Just Dance، Mario Kart 8 و نسخه جدید فرنچایز Call of Duty به جیب زدند.

چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

در جریان فاز اول قرنطینه، گیمرهای جدیدی به این حوزه معرفی شدند. این افراد که برای اولین بار اقدام به خرید کنسول می‌کردند، به جای خرید بازی‌های جدید با قیمت گزاف، اقدام به خرید عناوین قدیمی نمودند. در عین زمان، گیمرهایی که برای سال‌ها کنسولی جدید را تهیه نکرده بودند، فرصت را غنیمت شمرده و کنسول قدیمی خود را تعویض نمودند.

پس از افزایش میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۲۰، آمار فروش عناوین قدیمی مجدداً کاهش پیدا کرد‌. در سال ۲۰۲۲، آثار قدیمی که تحت عنوان Legacy Games شناخته می‌شوند، دوباره از نظر میزان فروش به دوره قبل از کرونا عقب‌گرد کردند‌. از سوی دیگر، Call of Duty جدید که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد نیز عملکرد ناامید‌کننده‌ای از خود به جا گذاشت. این موضوع یکی از عوامل‌ مهم و تاثیرگذار روی آمار فروش بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۲۲ بود.

اگر قرار باشد تا راجع به آمار فروش بازی‌های رایانه‌ای جدید (عناوینی که در سال ۲۰۲۲ عرضه شدند) اظهار نظر کنیم، دیده می‌شود که شرایط به مراتب دل‌گرم کننده‌تر است‌. Elden Ring یکی از عناوین بسیار موفقی بود که در این سال عرضه شد. علاوه بر این بازی، God of War Ragnarok، LEGO Star Wars، Call of Duty: Modern Warfare 2، Pokémon Scarlet and Violet و نسخه جدید FIFA نیز موفق شدند تا آمار فروش رضایت‌بخشی را به ثبت برسانند.

کنسول‌ها در زمینه فروش چگونه عمل کردند؟

آمار فروش کنسول‌ها در خارج از امریکا ناامید‌کننده بود. قاره اروپا شاهد کاهش ۲۵ درصدی در تعداد فروش کنسول‌ها بود. با این وجود، نکته حائز اهمیت این است که علت این موضوع به عدم در دسترس بودن کنسول‌های گیمینگ به اندازه کافی مربوط بوده و هیچ ارتباطی به کاهش علاقه مردم به بازی‌های رایانه‌ای ندارد. همه به خوبی می‌دانیم که کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، در سال گذشته به تعداد کافی در دسترس نبودند. از سوی دیگر، آمار فروش کنسول دستی Nintendo Switch نیز در قیاس با سال قبل‌تر کاهش نشان داد. با این حال، سوییچ کماکان با قدرت در حال تصرف بخش زیادی از بازار است.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر روند کنونی به دلیل قرنطینه‌ی بعد از پاندمی کرونا بوده، چرا شرکت‌های فعال در حوزه گیمینگ در حال تقلیل نیرو هستند؟

پایان دوران قرنطینه‌ به طور قطع در رکود کنونی نقش دارد. از همان ابتدا مشخص بود که با از سر گرفته شدن زندگی طبیعی، مردم مجدداً به سرگرمی‌هایی از قبیل رفتن به ساحل و سینما و شهربازی روی آورده و مراودات خود را از سر خواهند گرفت. بعضی از کمپانی‌ها، شاید انتظار داشتند که در این روزها وضعیت پایدارتر از شرایط فعلی باشد. افراد شاخص و تاثیرگذار رسانه‌های گیمینگ چنین تصور می‌کردند که عناوین بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۲۲ باعث ‌می‌شوند تا رونق بازار کماکان ادامه پیدا کند. با این‌که ۲۰۲۲ به خوبی پایان یافت، اما در اواسط سال درآمد حاصل از تبلیغات به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و شاهد یک دوره رکود نسبی بودیم. این موضوع یک خبر بد برای رسانه‌های گیمینگی محسوب می‌شود که بخشی از سود دوره کرونای خود را برای استخدام کارمندان جدید و ایجاد وبسایت‌های تازه اختصاص داده بودند.

برای شرکت‌های عمومی دیگری از قبیل مایکروسافت، کاهش میزان فروش یک مشکل عمده محسوب می‌شود. سهام‌داران این قبیل شرکت‌ها، هرگز نمی‌خواهند که سرمایه‌گذاری‌شان نتیجه منفی به بار بیاورد. به همین دلیل، تیم‌های مدیریتی به کسب‌و‌کار این شرکت‌ها به طور ریزبینانه دقت کرده و در صورت نیاز به ایجاد تغییر، آن را اعمال می‌کنند. ممکن است که این تیم‌های مدیریتی به این نتیجه برسند که فعالیت برخی از دپارتمنت‌ها دیگر برای شرکت مورد نظر سودآوری نداشته و تصمیم بگیرند تا آن بخش خاص را به طور کلی کنار بگذارند.

چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

علل کاهش مقدار هزینه، صرفاً محدود به مواردی که پیش‌تر ذکر گردید نشده و معضل افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی را نیز باید به طور جدی مد نظر داشت. تورم بدین معناست که قیمت کالاها در یک بازه زمانی مشخص، به مرور سیر صعودی از خود نشان خواهد داد‌. برای کمپانی‌ها، این موضوع یعنی این‌که میزان هزینه‌ای که آن‌ها صرف تامین اینترنت، انرژی، غذا، نوشیدنی و پرسنل خود می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، رکود اقتصادی باعث می‌شود تا مردم کمتر به هزینه کردن برای بازی‌های رایانه‌ای رغبت نشان بدهند. این دو موضوع در مجموع باعث می‌شوند تا شرکت‌ها در مصارف خود تجدید نظر کنند و به دنبال راهکارهایی بروند که باعث صرفه‌جویی هرچه بیشتر در میزان مخارج آن‌ها ‌می‌شود.

آیا صنعت گیمینگ در برابر رکود مصون است؟

این نظریه که صنعت گیمینگ در برابر رکود اقتصادی مصون بوده و هیچ ضرری را متوجه نمی‌شود، به رکود اقتصادی‌ای مربوط می‌شود که چندین سال قبل شاهد آن بودیم. در آخرین رکود اقتصادی تاثیرگذار روی حوزه گیمینگ، موفقیت کنسول‌های Wii، ایکس باکس ۳۶۰ و DS در کنار سود بالای بازی‌های Assassin’s Creed، Call of Duty و Guitar Hero باعث شد تا این تصور شکل بگیرد که دنیای گیمینگ در هر شرایطی می‌تواند به سودآوری برسد. برخی چنین تصور می‌کنند که از آن‌جایی که بازی‌های رایانه‌ای ارزش پولی که برای آن پرداخت می‌کنید را دارند، خرید آن‌ها در هر شرایطی قابل توجیه است‌. این افراد زمانی که از نظر اقتصادی در شرایطی بغرنج قرار می‌گیرند، از هزینه‌ای که صرف سینما، سفر و رستوران می‌کردند کم نموده اما کماکان خرید بازی‌های رایانه‌ای را ادامه می‌دهند. به خاطر داشته باشید که تفریحات دیگر در عین گران بودن، قادر نیستند تا به اندازه یک بازی رایانه‌ای شما را سرگرم کنند و به همین دلیل، تهیه گیم در هر صورت در سبد هزینه‌های صورت گرفته توسط این افراد حضور دارد.

با این‌حال، نباید به سادگی چنین پنداشت که در بازار کنونی نیز فرمول فوق قابل تطبیق خواهد بود. به یاد داشته باشید که در گذشته نتفلیکس (Netflix) وجود نداشته و بازی‌های رایگان هم‌چون حالا فراگیر نشده بودند. اگر فردی چنین استدلال کند که ارزش تهیه اشتراک نتفلیکس و تجربه بازی‌های رایگان در قیاس با خرید عناوین گران‌قیمت معقول‌تر است، نمی‌توان خرده‌ای به این حرف گرفت‌.

پس دیده می‌شود که در شرایط فعلی، نمی‌توان با اطمینان گفت که بازی‌های رایانه‌ای در هر شرایطی در برابر رکود اقتصادی مصون خواهند بود‌. با این‌که برخی از عناوین تقریبا در هر شرایط قشری خاص را به سوی خود جذب می‌کنند، اما این موضوع در مورد همه‌ی بازی‌ها صدق نمی‌کند. یوبیسافت در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد که گیمرها بیشتر پول خود را برای برندهایی هزینه می‌کنند که از اسم‌ و‌ رسم بزرگی برخوردارند. عناوینی هم‌چون Call of Duty و Pokémon از جمله بازی‌هایی محسوب می‌شوند که در هر شرایطی می‌توان راجع به فروش‌ بالای‌شان اطمینان داشت‌. بازی‌های کوچک‌تری از قبیل Saints Row، Marvel’s Midnight Suns، The Callisto Protocol و Mario + Rabbids که در سال گذشته عرضه شدند، قادر نبودند تا فروش در خور توجهی را کسب نمایند. پس دیده می‌شود که مخاطبین کماکان به خرید بازی‌های رایانه‌ای ادامه می‌دهند؛ با این وجود، این افراد عناوینی را تهیه می‌کنند که از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردارند.

چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

آیا در بازار فعلی فقط عناوین بزرگ موفق عمل می‌کنند؟

اگر بخواهیم عدم موفقیت همه بازی‌ها را به بازار پرنوسان فعلی و شرایط اقتصادی این روزها نسبت بدهیم، به طور قطع آنالیز دقیقی نداشته‌ایم‌. اگر به بازی‌هایی که پیش‌تر نام‌شان ذکر شد دقت کنید، دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای مشکلات مختص به خود هستند. بعضی از این عناوین به اندازه کافی خوب نبودند. برخی از آن‌ها در زمان نامناسبی عرضه شدند و تعدادی از آن‌ها، از برچسب قیمت مناسب برخوردار نبودند. از سوی دیگر، در سال گذشته بازی‌هایی عرضه شدند که در نهایت نتوانستند تا انتظارات بالای بازیکنان را برآورده سازند. برای مثال، Mario + Rabbids به سرعت توانست به آمار فروش یک میلیون نسخه دست پیدا کند؛ با این‌حال، به نظر می‌رسد که یوبیسافت توقعات به مراتب بیشتری از این اثر داشته است. از سوی دیگر، در سال گذشته بازی‌هایی از قبیل Stray، High on Life و Vampire Survivors عرضه شدند که یا دارای برچسب قیمت پایینی بوده و یا از روز عرضه روی سرویس‌های اشتراکی حضور داشتند. به هر ترتیب، به خاطر داشته باشید که اگر شما یک بازی جذاب تولید کرده و آن را با قیمت مناسب و در زمان درست عرضه نمایید، آن اثر به احتمال بالا به یک بازی موفق تبدیل می‌شود.

علت اخراج کارمندان در شرایط کنونی چیست؟

مسئله تقلیل نیرو در صنعت گیمینگ با دیگر حوزه‌های رسانه و تکنولوژی به طور قابل ملاحظه تفاوت دارد. سینما و تلویزیون به دلیل بازار نامناسب تبلیغات از شرایط مناسبی برخوردار نیستند. کاهش میزان تقاضا و بازگشت مردم به ادارات مربوطه باعث شده تا شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و به طور خاص سرویس‌های ابری، روزهای بدی را سپری کنند. به خاطر داشته باشید که مسئله تقلیل نیرو در حوزه گیمینگ، معمولا یک دلیل واضح و مشخص دارد. برای مثال، ممکن است یک استودیوی بازی‌سازی در برآورده کردن توقعات بازیکنان ناموفق عمل کند و یا یک شرکت فعال در حوزه گیمینگ، مسیر قبلی خود را تغییر داده و به همین دلیل روزهای بدی را سپری نماید. حتی در شرایط فعلی نیز، دیده می‌شود که شرکت‌های بازی‌سازی در رده‌های مختلف، به دنبال استخدام کارمندان جدید هستند‌. اخیراً VGC گزارش داد که توسعه‌دهندگان سابق Forza Horizon قصد دارند تا استودیویی در بریتانیا افتتاح کرده و به همین منظور، به بیش از ۱۴۰ کارمند جدید نیاز دارند‌. از این دست مثال‌ها در حوزه گیمینگ به کررات می‌توان پیدا کرد.
آن‌چه در اوضاع فعلی شاهد آن هستیم، نمایان‌گر این حقیقت بوده که صنعت گیمینگ دیگر نمی‌تواند به سود حاصل از قرنطینه دل‌خوش نماید و همه‌ی شرکت‌های بازی‌سازی باید برای موفقیت عناوین‌ تولیدی خود تلاش کنند. اگر به هر دلیلی این شرکت‌ها در برآورده کردن اهداف خود ناموفق عمل نمایند، مجبور خواهند شد تا تصمیمات دشواری از قبیل تقلیل نیرو را اخذ کنند.

به هر ترتیب، مسئله اساسی این بوده که صنعت گیمینگ، کماکان روزهای خوبی را سپری کرده و در حال ادامه دادن مسیر موفقیت است‌. از سوی دیگر، ۲۰۲۳ نیز در طی این مدت، نوید یک سال موفق دیگر را می‌دهد‌. عناوین بزرگی در راه بوده و معضل در دسترس نبودن کنسول پلی استیشن ۵ نیز خاتمه پیدا کرده است‌. صنعت گیمینگ با برخی از چالش‌ها رو‌به‌رو بوده اما امیدواریم استودیوهای بازی‌سازی در سال ۲۰۲۳، موفق‌تر از هر زمان دیگری عمل نمایند‌.

کچل در زمستانred-eyed Banished KnightEAGAMERDota2Rich ManDARKSIRENAli 0zadeSalvador09SoulMincraftخستهامیر حسینSt07mAshen undead the bearerEspressoDanialRanjbarzadehDaniyal BleszinskiAlirezaFinal seyedMaster blademore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • شرک گفت:

    علت: چون اقتصاد جهان داره رکود میشه

    Star1Brainiac(خداحافظ)HitasepGhostEAGAMEResmaaielDota2Ali 0zadeJohnny joestarMincraftmore
  • Emmat گفت:

    توی سال ۲۰۱۳ نینتندو بعد از عرضه Wii U بود که از لحاظ تجاری یک شکست محسوب میشد ، از اون طرف کنسول های دستی نینتندو هم مثل قبل نمی فروختند ، در مدیریت آقای ایواتا در اون سال ۵۰ درصد از حقوق خودش رو نگرفت تا در اون سال کارمندی اخراج نشه ( چند مدیر دیگه هم همین کار رو کردند ) ، آقای ایواتا این حرکت رو یک اقدام کوتاه مدت برای زنده نگه داشتن می‌دونسد و یکی از بزرگترین ضرر هاش این هست که باید دوباره کارمند استخدام کنه و کسانی هم که باقی موند در اون دوره با ترس از اخراج از نظر روان به شکلی بر میخورند در نهایت اون سال هم رد شد و امروز نینتندو بیشتر هر کنسول خانگی تا حالا فروخته ، این داستان باید به استودیو های که دارند اخراج میکنند یادآوری کنه که از نقطه که اخراج کردی دیگه وضعیت تغییر می‌کنه و اگر دست مدیریت نادرست باشه این امکان هست که زمینگیر بشه.

    HitasepEAGAMERDota2Ali 0zadeA.OffMincraftامیر حسینRezzEspressoگیمری عادیmore
  • john117 گفت:

    علت هرچی باشه برای این هنر تازه قد راست کرده چیز خوبی نیست

    HitasepMincraft
  • Reza گفت:

    یسری جاها بنظر افت کیفی اون بخشا میاد، مثل ۴۳۳ و یسریای دیگه
    ولی همیشه علت ضعف اون شرکت یا بد عمل کردنش نیست
    مثلا یسری شرکتا با توجه ب تاثیر کرونا ، و رونق گرفتن فناوری های ابری و فناوریای مشابه ، نیازشون به برخی بخشا قطع یا کم شده
    مثل بازیا ک نسخه های دیجیتالی رونق بیشتری گرفتن و بطبع ساخت و توزیع نسخه فیزیکی نیروی کمتری خواهد خواست.‌‌..
    همیشه این تغییرات با افزایش تکنولوژی رخ میدن (مثل اونهمه پیرمرد بلیط فروش ک کنار ایستگاهای اتوبوس میشستن و یهو بیکار شدن بندگان خدا)
    درکل بنظر قراره عادت کنیم ب این مسائل و طبیعیه

    Brainiac(خداحافظ)HitasepEAGAMERafshanMincraft
  • Salvador09 گفت:

    نبود همچین مقاله ای تو سایت گیمفا واقعا حس میشد.ممنونم از آقای فرزان

    Brainiac(خداحافظ)Hitasepnobody
  • nobody گفت:

    “طبیعتاً سقوط میزان فروش بازی‌ها هرگز‌ نمی‌تواند یک اتفاق مثبت تلقی شود؛ به خصوص‌ اگر نرخ فزاینده تورم‌ را در نظر بگیریم‌.”

    البته ناگفته نماند که نرخ تورم ۸/۵ درصدی اروپا و ۶/۵ درصدی آمریکا بعد از اعلام سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی‌شون از ماه گذشته روند نزولی پیدا کرده.

  • mehdi_cd2006 گفت:

    چقدر سوسولن ، ما تورم سالی هشتاد درصد داریم میبینیم ، ته تهش تو فضا مجازی غر میزنیم یا جک واسش میسازیم

    Black gamer
چرا شرکت‌های گیمینگ در حال اخراج و تعدیل کارکنان خود هستند؟