۱۰ بازی لغو شده که در صورت عرضه همه عاشقشان میشدند
در این مقاله، به بررسی ده بازی بزرگ رد شده در صنعت بازیهای ویدیویی خواهیم پرداخت که میتوانستند بسیار موفق ظاهر شوند.
ساخت بازیهای ویدیویی واقعاً یک پروسۀ طولانی است. قبل از آن که یک بازی به دست مشتریان برسد، باید چندین و چند مرحله را طی کند. پیش از این مراحل، آن اثر تنها ایدهای مبهم در ذهن تیم سازنده است. با تماشای مستندهای بازیهای محبوبمان، رشد یک بازی از تصاویر مفهومی تا یک اثر نهایی واقعی را به چشم میبینیم.
اما چه زمانی بهدنبال بازیهایی میرویم که نتوانستند آن لحظۀ نهایی باشکوه را تجربه کنند؟ چه زمانی از محکومان به فنا یاد میکنیم؟
به ازای هر ایدهای که تأیید میشود و بعد از طی کردن پروسهای طولانی، پایان مییابد، دهها مورد هستند که به این مرحله نمیرسند. هر ایدهای برای ساخت بازی، چرخۀ زندگی خود را دارد؛ برخی از آنها حتی روی کاغذ هم آورده نمیشوند، تعدادی بیلدهای آزمایشی دریافت میکنند و بعضی حتی تأیید، اما به دلایلی در بخشی از کار لغو میشوند.
در این لیست، نگاهی به بازیهایی خواهیم داشت که علیرغم جذابیت ایدۀ کلی، در بخشی از پروسۀ ساخت کنار رفتهاند و یا پذیرفته نشدند، اما نوید یک اثر بزرگ را میدادند.
۱۰. Zwei (بازی در ژانر وحشت از خالق Resident Evil)
زمانی که شینجی میکامی (Shinji Mikami) در سال ۲۰۱۲ بازگشت خود به دنیای وحشت را همراه با انتشار تعدادی طرح هنری با یک زمینۀ دارک و مضطربکننده تأیید کرد، طرفداران قاشق چنگال بهدست آمادۀ ظهور این عنوان بودند. پدرخواندۀ ژانر وحشت بقا برگشته و با عنوان جدید خود، با اسم رمز “Zwei”، قول اتفاقات بزرگی را داده بود.
این محصول به The Evil Within تغییر یافت و با بازیای شایسته، اما معمولی روبهرو بودیم. سالها بعد از عرضه، میکامی از این که به جای وارد کردن بازی به مسیر تازهای از وحشت، بیش از حد به ریشههای ژانر پایبند بود، ابراز پشیمانی کرد. خصوصاً از آن جهت که طرح اولیۀ پروژۀ Zwei پتانسیل انجام چنین کاری را داشت. این اسم که در زبان آلمانی به معنای “۲” است، داستان مرد و زنی را روایت میکرد که در تلاش برای نجات یافتن از یک وضعیت بسیار وحشتناک، به دنبال شکار یک خون آشام بودند و در نقطهای، مسیرشان یکی میشد.
واقعاً کسی هست که به نظرش چنین ایدهای جذاب نباشد؟ متأسفانه، آقای میکامی با قدم برداشتن در مسیری آشناتر، یک ایدۀ هیجانانگیز و استثنایی را رها کرد.
۹. Gotham By Gaslight
از آن جهت که Gotham by Gaslight اولین داستان «جهانهای دیگر» در کمیکهای DC Universe شمرده میشود، از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین مبارزۀ بتمن (Batman) و جک قاتل (Jack the Ripper) نیز به جذابیت آن میافزاید. این داستان که در گاتهام سیتی سال ۱۸۸۹ روایت میشود، به شوالیه تاریکی و دنیای تاریکش یک پیچش داستانی رازآلودتری میبخشد.
این ایدۀ جذاب در سال ۲۰۰۹ توسط استودیوی دی وان (Day 1 Studios) برای ساخت یک بازی ویدیویی در نظر گرفته شد. تصاویر محدود آزمایشیای از این محصول وجود دارند که تصور ذهنی کوچکی از فضای تاریک و مهآلودی که میتوانست خلق کند را ایجاد میکنند. برای بازیای که در ابتدای مسیر خود بوده است، این تصاویر خارقالعاده به نظر میرسند و بهراحتی شوقی برای دیدن ناجی گاتهام در عصر بخار در ما ایجاد میکند.
حیف که شرکت وارنر برادرز (Warner Bros Entertainment) هیچوقت به این پروژه چراغ سبز نشان نداد. این موضوع دلایل زیادی میتوانست داشته باشد. به احتمال زیاد شرکت وارنر نمیخواست که دو بازی رقیب از Batman در بازار باشد و ترجیح داد که روی موفقیت تضمینی دنبالۀ Arkham Asylum تمرکز کند.
حداقل ظاهر بتمن ۱۸۹۹ بهعنوان یک بستۀ الحاقی به Arkham Origins افزوده شد، اما هیچ چیز نمیتواند جای خود این بازی را بگیرد.
۸. Maverick Hunter
باورش سخت است که در دورهای از تاریخ، مگامن (Mega Man) یکی از نمادهای دنیای گیمینگ محسوب میشد. این شخصیت اساساً سمبل خوششانسی کپکام (Capcom) به حساب میآمد؛ اما اکنون تنها مانند یک نوستالژی تیره و تار است.
در سال ۲۰۱۰، شش ماه پس از انتشار بازی Mega Man 10، آقای کیجی اینافونه (Keiji Inafune)، خالق این شخصیت، اعلام کرد که از این شرکت جدا خواهد شد تا به گفتۀ خودش، «زندگیاش را از نو آغاز کند». کپکام هم بهدنبال این اتفاق، سریعاً چهار عنوان Mega Man در حال توسعه را لغو میکند. برخلاف نسخههای ۹ و ۱۰ بازی Mega Man، این پروژهها تنها به عناوین پلتفرمر ۸ بیتی و نوستالژیک محدود نمیشوند. یکی از آنها اثری جدید در این مجموعۀ افسانهای بود و یکی دیگر، بهطور غیرعادی، یک ریبوت اول شخص عجیب به حساب میآمد.
این اصطلاحات در کنار هم شاید ناجور به نظر برسند اما در نظر داشته باشید که Maverick Hunter توسط استودیوی آرماچر (Armature Studio)، که اعضای اصلی آن روی Metroid Prime 3 کار کرده بودند، در حال توسعه بوده است و آن وقت همهچیز برایتان منطقی جلوه میکند. از سوی دیگر، این شرکت برای طراحی لباس جدید X، توانست Adi Granov را استخدام کند؛ شخصی که بهتازگی مرد آهنی را برای سینما بازطراحی کرده بود.
تصاویر اولیهای از این پروژه وجود دارند که با آنها میتوانید پتانسیل این بازی تنها پس از گذشت شش ماه از توسعه را ببینید. بازی Maverick Hunter قطعاً به اثری ریسکی تبدیل میشد، اما در هر حال، بهتر از عدم انتشار هیچ بازیای از این مجموعه در ۱۲ سال گذشته بود.
۷. Prince Of Persia Redemption
گاهی اوقات، برای این که پیشنهاد ساخت یک عنوان به ناشر مطرح شود، آن تیم باید یک ویدیوی سینماتیک از پیش پردازش شده بهعنوان نمونهای از گیمپلی نهایی بازی بسازد و در مواقعی این تصاویر بهنحوی در اختیار طرفداران نیز قرار میگیرند.
در سال ۲۰۲۰، ویدیویی مربوط به یک کنفرانس معرفی که ابتدا در سال ۲۰۱۲ آپلود شده بود، کشف میشود که نمایش نسخۀ جدیدی از سری Prince of Persia به نام Redemption بود.
جاناتان کوپر (Jonathan Cooper)، عضو سابق تیم مونترال یوبیسافت صحت این ویدیو را تأیید کرد. همچنین، وی متذکر شد که علت کنار رفتن این ایده، حق لاینسس خالق آیپی Prince of Persia، جوردن مچنر (Jordan Mechner)، بود که باعث میشد یوبیسافت به دلیل سهم او سود کمتری به جیب بزند.
پتانسیل زیادی حول Redemption وجود داشت و شامل ویژگیهای کلاسیک این سری چون پارکور، دویدن روی دیوار و بازی با زمان میشد. همچنین، یک سیستم مبارزۀ مهیج را در بر میگرفت که خیلی شبیه به Arkham Asylum بود و با توجه به تأثیر این عنوان روی تجربۀ بازیهای براولر، این موضوع چندان غافلگیرکننده نیست.
۶. Donkey Kong Racing
استودیوی ریر (Rare) در بازهای که تحت نظر نینتندو فعالیت میکرد، عناوین کلاسیک زیادی را برای کنسولهای Super Nintendo و N64 تولید کرد. طی فصل تعطیلات سال ۱۹۹۷، آنها با انتشار Diddy Kong Racing موفقیت برند Donkey Kong را ادامه دادند. در حالی که سرانجام یک نسخۀ ریمیک از این بازی برای کنسول Nintendo DS منتشر شد، مدتی قرار بر آن بود که یک دنبالۀ تمام عیار نیز برای آن توسعه یابد.
در مراسم E3 2001، نینتندو اعلام کرد که تیم ریر در حال ساخت نسخهای از Donkey Kong Racing برای کنسول Nintendo GameCube است. در این اثر، به جای ماشینهای کارتی، قایقها و هواپیماها، این شخصیتهای دوستداشتنی به سراغ چیزی همسوتر با این مجموعه میرفتند و در عوض، سوار بر حیوانات وحشیای چون کرگدنها، شمشیرماهی و زنبورها مسابقه میدادند. با جمعآوری غذا در مسیر مسابقه، میشد این سواریها را «ارتقا» داد و حتی در اواسط مسابقه میشد از یک حیوان دیگر استفاده و مرکب خود را تعویض کرد.
در نهایت، Donkey Kong Racing یکی از قربانیهای خرید استودیوی ریر در سال ۲۰۰۲ شد؛ زمانی که این کمپانی با پیشنهاد مایکروسافت موافقت کرد، قبل از اینکه به جبهۀ سبز و سیاه ایکس باکس ملحق شود، ساخت Star Fox Adventures را به اتمام رساند. در نتیجۀ این خرید، Donkey Kong Racing به یک آیپی اورجینال تحت نام Sabreman Stampede تغییر برند داد و مدتی بعد کنسل شد.
سرنوشت Donkey Kong به عنوان Barrel Blast برای کنسول Wii در سال ۲۰۰۷ ختم شد که میتوان گفت ضعیفترین اثر تاریخ ماجراجوییهای این میمون دوستداشتنی را شامل میشود.
۵. Dark Souls III Metroidvania
سری Dark Souls علیرغم اینکه یکی از محبوبترین فرنچایزهای امروز دنیای بازیهای ویدیویی به حساب میآید، تأثیر به سزایی در این صنعت داشته است و فرنچایزهای زیادی از آن الهام گرفتهاند؛ همچنین، عناوین «سولزلایک» زیادی پشت سر آن پدیدار شدهاند.
در نوامبر ۲۰۲۲، طراحی به نام Thomas Feitchmeir، اسکرینشاتی را منتشر کرد که بازیبازان ماهها دربارهاش صحبت میکردند. این اسکرینشات ایدۀ ساخت اقتباسی از Dark Souls III به سبک پیکسل آرت دوبعدی مترویدوانیا را نشان میداد. آقای Feitchmeir بهخوبی با این ژانر آشنایی دارد و روی بازی جذاب Blasphemous، که در سال ۲۰۱۹ انتشار یافته، کار کرده است، اما متأسفانه این ایده نیز رد شد.
افسوس که چنین اتفاقی نیفتاد، چراکه میتوانست تجربۀ کاملاً جدیدی از فرنچایز الهامبخش فرام سافتور (FromSoftware)، که بهوضوح روی بازیهایی چون Dead Cells و Hollow Knight تأثیر داشته است، را به ارمغان آورد. مهمتر از آن، Dark Souls یک سری کامل و مستقل است که قطعاً جا برای آزمایش چیزهای تازه و اسپینآفها را دارد.
شاید باندای نامکو (Bandai Namco) به همین دلیل این ایده را رد کرده است، تا اصالت این برند را حفظ کند. در حالی که بازیهای دیگری مشابه آیندۀ احتمالی این اقتباس ساخته شدهاند، مشخص است که ورود رسمی Dark Souls به قلمروی مترویدوانیا میتوانست بسیار تحولبرانگیز باشد.
۴. Scalebound
به عبارتی، میتوان گفت که Scalebound بازی رویایی پلتینیوم گیمز (Platinum Games) بود. آنها در دو سال مجزا، پیش از توسعۀ آیپیهایی چون Bayonetta و The Wonderful 101، سعی کردند تا این ایده را مورد قبول ناشران واقع کنند که در نهایت مایکروسافت حامی و ناشر آن شد.
همکاری پلتینیوم گیمز و مایکروسافت قطعاً یک مشارکت غافلگیرکننده و یونیک محسوب میشد. از همین جهت، استودیوی مذکور توانست از منطقۀ امن خود خارج شود. بازی Scalebound قرار بود تأکید زیادی روی المانهای نقشآفرینی داشته باشد که برای توسعهدهندگان تازگی داشت. بازیکنان در ازای اهمیت دادن به دوست اژدهایی خود، «تجربه» دریافت میکردند و همچنین حین اکتشاف جهان زیبای بازی، دشمنان را از بین میبردند.
بازی در نگاه اول بسیار هیجانانگیز به نظر میرسید و همکاری میان انسان و اژدهایان، یقیناً چیزی بود که بازیبازان را جذب خود میکرد. سالها در حال کشتن این سوسمارهای پرنده بودیم و اکنون میتوانستیم با آنها شریک شویم و کنترلشان کنیم؟ این بهمانند یک رویا بود. در ژانویه ۲۰۱۶، بازۀ انتشار این بازی به خاطر مشکلات مختلف چون بخش چندنفرۀ Co-op به تعویق افتاد و در نهایت، توسعۀ بازی لغو شد.
بازی Scalebound نمونهای بارز از یک پروژۀ وسوسهآمیز بود که سازندگان آن نتوانستند در هدایت آن موفق ظاهر شوند.
۳. Heroes Of Hyrule
اگرچه سری The Legend of Zelda بیش از ۳۵ سال است درعرصۀ گیمینگ حضور دارد، اما بهندرت شاهد عدم حضور لینک (Link) بهعنوان نقش اصلی بودهایم. درست است که نسخههای زیادی از این قهرمان سبزپوش را به چشم دیدهایم، اما در صورتی که Tingle’s Rosey Rupeeland را کنار بگذاریم، اسپینآفهای سری Zelda غالباً آن رویکردی که بیشتر فرنچایزهای قدیمی بهکار میگیرند را پیش نگرفته است؛ البته تلاشهایی در این مسیر انجام شده.
در سال ۲۰۲۲، بلاگ DidYouKnowGaming داستانهای پشتصحنهای از کارمندان استودیوی رترو (RetroStudios) و اسنادی دربارۀ ایدهای که حول سری زلدا برای نینتندو در سال ۲۰۰۴ مطرح شده بود را فاش کرد. شخصیت اصلی بازی یک پسر جوان بود که کتابی دربارۀ شکست Ganon میخواند و گیمپلیای به سبک نقش آفرینی تاکتیکال سریFinal Fantasy Tactics را پیش میبرد.
با وجود شخصیتهای تازۀ نژادهای Goron، Zora و Rito که به جنگ نیروهای پلیدی میروند، این پروژه چشماندازها و داستانهای جدیدی از دنیای Hyrule را میتوانست پدید آورد و از لحاظ گیمپلی، قطعاً تغییر عظیمی محسوب میشد.
در سالهای اخیر، تا نسخۀ Breath of the Wild، محدودیتهایی که پافشاری روی فرمول ماجراجویی ایجاد کرده، دامنگیر این فرنچایز شده بود. بدون شک چنین تغییری مورد استقبال طرفداران قرار میگرفت و با در نظر گرفتن کیفیت بازیهای رترو، به یک موفقیت بزرگ تبدیل میشد. افسوس که این قصه هم ناتمام به پایان رسید.
۲. Resident Evil 3.5
شاید با توجه به محبوبیت جهانی Resident Evil 4، چنین چیزی بعید به نظر برسد، اما بسیاری از طرفداران قدیمی ژانر وحشت بقا در زمان عرضۀ Resident Evil 4 بهشدت ناراضی بودند. گیمپلی و لحن آن فرسنگها با روال این مجموعه تفاوت داشت و داستان بازی بهطرز بسیار بدی، قصۀ کمپانی آنتاگونیست این سری، یعنی Umbrella را در کاتسین ابتدایی بازی به اتمام رساند.
افزون بر این، نسخههای اولیۀ بازی، که تحت عنوان Resident Evil 3.5 یا «بیلد Hookman» از آن یاد میشود، به نسخههای پیشین این فرنچایز نزدیکتر بودند. ترکیب زاویه دوربین ثابت و پویا، ظاهراً یک بازی کندتر با تمرکز بیشتر روی ترس را به ارمغان میآورد. تریلرهای بازی داستان لیان مبتلا شده را روایت میکردند که در قلعۀ بنیانگذار Umbrella، ازول اسپنسر (Ozwell Spencer)، به دنبال علاج و منشأ t-Virus میگردد و از طرفی، او توهماتی از یک روح در غل و زنجیر در حال تاب دادن قلابهای گوشت را میبیند.
این موضوع که آیا این نسخه را به محصول نهایی ترجیح میدهیم یا نه، یک بحث کاملاً مجزا است، اما اگر بتوانیم برای لحظهای دندان گرد کنیم، چرا هر دوی این پروژهها را تجربه نکنیم؟ لیان میتوانست به تهاجم خود در قلمروی اسپنسر ادامه دهد و شاید بهتر بود که کپکام (Capcom) یک شخصیت کمتر مورد توجه واقع شده مثل بیلی کوئن (Billy Coen) از Resident Evil Zero را به اروپا میفرستاد تا بخش پشتکواروها و کنایهها را برعهده بگیرد، با توجه به اینکه سازگاری بیشتری هم با این تیپ شخصیتی داشت.
به هر حال، هرچقدر هم که Resident Evil 4 را دوست داشته باشید، بهسختی میتوان وسوسهبرانگیز بودن این نمونۀ اولیه را انکار کرد.
۱. Star Wars 1313
اقتباسهای زیادی از فرنچایز Star Wars در صنعت بازیهایی ویدیویی انجام شده است، اما تعداد کمی از آنها بهمانند این پروژۀ لغو شده قابل توجه بودهاند.
در Star Wars 1313، بازیکنان کنترل یک جایزهبگیر بزنبهادر به نام بوبا فت (Boba Fett) را برعهده میگرفتند که در دنیای تبهکاران، Coruscent’s Level 1313، به ماجراجویی میپرداخت. این بازی که با همکاری استودیوی جلوههای ویژۀ Industrial Light and Magic و دخالت مستقیم جورج لوکاس (George Lucas) در حال توسعه بود، نه تنها یک روایت هیجانانگیز تازه برای Star Wars به حساب میآمد، بلکه یک تجربۀ تک نفرۀ مهیج هم شمرده میشد. اولین تریلر و تیزر گیمپلی این بازی شور و هیجان زیادی را در بین طرفداران Star Wars به وجود آورده بود که بعداً به قصهای غمانگیز برایشان بدل گشت.
در سال ۲۰۱۳، با تصاحب این فرنچایز توسط دیزنی (Disney)، توسعۀ Star Wars 1313 وارد وقفهای بیپایان شد. مدتی بعد، تعداد کارمندان استودیوی LucasArts بهشدت افت کرد و در واقع، پایان حیات این عنوان تازه به دوران رسیده فرا رسید.
جدای از عناوین جیبپرکنی چون Battlefront II، به نظر میرسد که دیزنی مشکل چندانی با ساخت بازیهای ویدیویی از سری Star Wars ندارد. در حالی که این فرنچایز طی پنج سال گذشته، با عناوینی نظیر Jedi: Fallen Order و چند پورت دیگر، دورخیزی دوباره کرده است، سرنوشت ۱۳۱۳ سالها پیش به انتهای مسیر خود رسید.
بهتازگی، حتی یک ویدیوی تازه هم از این پروژه در فضای مجازی کشف شده که تنها یادآوری دیگر از این پایان غمانگیز است.
به نظر شما چه پروژههای دیگری میتوانند در این لیست قرار بگیرند؟
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- ۱۰ بازی که در نیمه دوم خستهکننده میشوند
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- تحقیقات جدید FTC علیه مایکروسافت آغاز شده است
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- سهگانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه
- تئوریهای طرفداران درباره GTA 6 باعث خنده اعضای راکستار میشوند
- گزارش: نام رمزی بازی بعدی ناتی داگ Jordan است
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
سایلنت هیل P.T ؟😶
فک کنم کل گیمر های دنیا راضین که از داخل اویل ۳.۵ اویل ۴ اومد بیرون
به قول جناب میرزاده، مشکل اینه که کاش می تونستیم هر دو رو با هم تجربه کنیم
وگرنه تاثیر فوق العاده ایول ۴ که انکارناپذیره
اینم واقعا حرفیه
اکثر طرفدار های قدیمی فرانچایز معتقدن RE4 توهینی بود به کل فن بیس و RE3.5 خیلی کانسپت های بهتری داشت
رزیدنت ۴ نه تنها بهترین رزیدنت اویل هست بلکه حداقل برای من و چند نفری که می شناسم جزو بهترین بازی های عمرمونه .کسایی که می گن خیلی اکشن هست و ترسناکیش خیلی کمه ، این بازی رو بازی نکردن چون بشدت از ۳ نسخه ی قبلی اصلی و بشدت از ورونیکا ترسناک تره . دکتر سالوادور ، ایرون میدن و ریجنریتور ها ، u3 ، وردیگو ،چیف مندز فیز ۲ ، گارادور ها و حتی کالتیست ها که زیر لب نجوا کردنشون از صدای هر زامبی ای و هر باسی تو این سری ترسناک ترن ،شاید اگه برای با صدم بازی کرده باشی نه ولی بار اول هیچ دشمنی حتی نمسیز هم تاثیر دکتر سالوادور رو روی ادم نمی زاره .اکشن بازی شخصیت لیون و بخش کمدی و تیکیه کلام ها (همه کجا رفتن بینگو ،هاستا لایگو،your right hand comes off ،تمام کرم ریختن ها به سالازار )لوییس سرا ،تماس های تصویری همه چیز عالی بود .و این گیم در کنار سولز ها تنها گیم هایی هست که هنوز هر روز مقدار زیادی دارن اسپید رانش رو برای عوض کردن وورلد رکورد می رن .هیچ کس هم بعد رلیز با اینکه خیلی چیز ها عوض شده بود این گیم رو توهیین نمی دونست.خودمم هم از ۳، ۴ سالگی داینو کرایسس و re می زدم
تا نسخه هفت همرو کامل چندین بار پلی دادم تو ترس وحشت فقط ۳تا نسخه اول و ۷ ، ۴ و ۵ و ۶ واقعا اکشن بودن ولی ۴ بازم سکانس و باسای ترسناک داشت ، ولی ۳تای اول واقعا ترسناک بودن
اره فقط تو دنیای موازی
استاروارز ۱۳۱۳ یادمه بچه بودم تریلرشو دیدم و همون موقع ام با خودم میگفتم چطوری یه بازی اینقدر میتونه خفن باشه اگر اون زمان عرضه میشد دوتا اتفاق ممکن بود رخ بده یا به خاطر ضعف کنسول های نسل هفت نمیتونست از پتانسیلش استفاده کنه یا تبدیل به یک شاهکار جلوتر از زمان خودش میشد ولی الان دیگه با وجود کنسول های نسل ۹ هیچ محدودیتی از نظر قدرت پردازشی نداریم وقتشه سازنده ها برن یه فوت محکم بکننش و شروع به ساختش کنن
به نظرم محدودیت اصلا تاثیری در موفق نشدن یک بازی نداره
رزیدنت اویل ۳.۵ فقط ☻️
یک پیام از صلاح الدین :
ای خدا…
البته همشون هم تضمینی به موفقیت شون نبود…
مثلا دانکی کونگ ریسینگ…
رقبای خیلی قدیمی تر و سخت تری داشت…
ولی بین اینا حسرت دو تا بازی رو می خورم…
یکی استاروارز ۱۳۱۳
یکی هم بتمن…
راستی
اگه درست یادم باشه
دردویل هم یه بازی کنسل شده خفن داشتا…
حسرت بدل STAR WARS 1313 موندیم
کاش به بازی deep down هم اشاره می کردید
Scalebound
Star Wars 1313
Zwei
نصف لیست به نظرم موفق میشد تا حدودی👍🎈
Agent و Silent Hills : آیا ما برای شما لطیفه هستیم ؟
یعنی از سازنده هاش بیشتر سرت میشه اگه هایپش بالا بود که لغو نمیشد،🤔🤔🤔
اره دقیقا ، ماها مصرف کننده ایم و صد در صد بهترین نظر رو میتونیم بدیم ، شاید تو خود ساختن بازی بیشتر سرمون نشه ولی تو داستان فضا سازی و خلی چیزای دیگه ما تشخیص بهتری داریم ، خودت تا الان چنتا گیم مختلف پلی دادی ؟!؟!
من از موقی که اتاری میکرو سگاه بوده پلی دادم تا الان
حساب گیمای که کردم از حسابم خارجه سه دهه هست دارم گیم میزنم
خب دیگه مشتی این همش تجربه هستش صد در صد بهترین نظر رو من و شما یوزر میتونیم بدیم حداقل در مورد تمام پارامترای خروجی بازی ، وقتی گیمرا دارن انقدر زمان رو تو دنیاهای گیمای مختلف میگذرونن بهت این اطمینان رو میدم همه گیمایی ک اینجا در موردشون هایپ بالایی وجود داره میتونستن ای پی های خوبی بشن
منظورم از ای پی هم بازی بود
هنوز جای Prince Of Persia Kindred Blades میسوزه
ماشالا کپ کام…!
خیلی دوست دارم Scalebound رو روزی ببینم (-:
بازی prey 2 هم خیلی پیگیرش بودم عجب تریلر خفنی هم داشت
نقش یه جایزه بگیر خفن بودی هر چند بازی prey مال استودیو آرکین خوب بود ولی من به شخصه اون داستان جایزه بگیر رو بیشتر دوست داشتم همینطور بازی ۱۳۱۳ برید تریلر اول بازی رو ببینین اصلا شک میکنین همچین بازی داشتن میساختن اونم اون موقع حیف شد واقعا😔
کاشکی از رستم گیم بسازن، اونم سانتا مونیکا:)
واو چه ذهن خلاقی داری…عجب گیمی بشه…کلی هم مرحله فرعی توش بزارن…یه rpg ادونچر فوق العاده میشد
رستم، ارش، سیاوش، هوشنگ و طهمورث و … اساطیر بزرگ شاهنامه انقدر عظیم و والا مقامن که مایکروسافت و سونی هم با هم بخوان بازیشون رو بسازن ۱ درصد انچه که هست نیست.
چ ابر آی پی بشه شاهنامه تا ۵۰ سال ازش گیم در میاد
لعنت به جوردن مچنر
این بشر با فروش نصف و نیمه امتیاز شاهزاده ایرانی به یوباسافت و پول پرستی که عامل اصلی اینجور واگذاری امتیاز بود باعث نابودی شاهزاده ایرانی شد
همه فکر میکنن شاهزاده ایرانی به خاطر اساسین نابود شد ولی دلیل اصیش شخص اقای جوردن مچنر و وضعیت روی هوا امتیاز این بازیه
بازی Get a way رو نگفتین
سونی قرار بود بسازه و قرار بود جی تی ای کیلر باشه
جالبه خود راکستار جی تی ای در توکیو ژاپن را به خاطر get a way کنسل کرد
البته یکی از دلایلش این بود
از آخرم سونی کنسلش کرد
لغو بازی Scalebound خیلی منو سوزوند قشنگ بعضی جاهاش ترکیب final fantasy و devil may cry بود
نسخه جدید تایتان فال یا بخش داستانی ایپکس اون لغو شد
اتفاقا یکی مورد انتظار ترین بازی ها بودش
به خاطر اسکیل باند Xbox خریدم
بدترین ضدحالی بود که خوردم😔
همون بهتر که ساخته نشدن!!!😆😆 اینا چه سمی بودن دیگه اصن سرم درد گرفت😂
چی میشد اگه سایبرپانک منتشر نمی شد همه می گفتین شاهکاری که منتشر نشد😂
left for dead 3 & Haf-life 3
همون بهتر که پرنس اف پرشیا نیومدد.. یه پروتاگونیست یهودی در فضای عربی… این کل بازی هست.. چیزی از پرشیا درش نیست
بهرحال چیزی از ارزش گیم پلی و دنیای بازی کم نمیکنه
هنوزم که هنوزه نسخه دوم گیم پلیش با توجه به استاندارد های امروز هم عالیه و بازی شبیهش نیست ( من ندیدم)
Resident evil 3′.5 و silent hill pt
P.T:am i a joke to you?
شاهزاده ایرانیه حیف شد فقط شخصیت پردازی بدی داشته
فقط star wars 1313
یه مطلبی هم برین : ا) بازی که در صورت لغو ، همه عاشقشان می شدند 😂😂 از جمله اسکال اند بونز و استار سیتیزن و هف لایف ۳
Bully 2
Pt
Metal gear rising 2
جی تی ای در تهران اگ رسمی میشد….،🥲😔
rainbow six patriots
prey 2
و خیلیای دیگه تو لیست حضور نداشتن
رزیدنت اویل۶.۵.
حس و حال همون اویل۳.۵ رو میده ولی در گرافیک بروزتر.
اگر عکس هارو نگاه کنید به دارک بودن این بازی پی می برید.
در تصور من این بازی:قلعه ای که در پرتغال مقر اصلی شخصیت شرور ماست.هنگام وارد شدن به اون محیط مرموز و ابر های تاریک و فضای نمناک بارونی زامبی هایی رو میبینید که در همون لحظه اول وارد شدن راه برگشت شما را سد می کنند و شما فرار کنان با مهمات کم وارد قلعه شده و در را قفل می کنید و در هنگام گشت و گذار با معما های عجیبی سر و کله می زنید مثل عکس ها و سرنخ های عجیب و غریب و در هنگام طی کردن بخشی از مسیر اویله تیکه های سیاه مانندی مانند حشره به هم متصل و شکل آدم را به خود می گیرند و به شما حمله ور می شوند.(با دوربین سوم شخص و فضای بسیار تاریک قلعه که فقط نور چراغ قوه روشنش نگه داشته.
جای prey هم خالیه
P.T
Zwei , prince of persia و rsident 3.5
از ۴ مدل بازی رزیدنت عوض شد ، درسته از وحشتش کم شد ولی گیم در کل پیشرفت خوبی کرد ، من خودم ۳ تا نسخه اول برام ی چیز دیگه بودن
حیف استار وارز ۱۳۱۳ و دارک سولز ۳ مترویدوانیا ):