رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم

در دومین قسمت از مقاله رتبه‌بندی آثار ساخته شده از مارول در حوزه سینما به باقی پروژه‌های این برند محبوب و شناخته شده خواهیم پرداخت.

همان‌گونه که در قسمت نخست از مقاله رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول اشاره کرده بودیم، طی چند دهه گذشته آثار بسیاری با الهام از داستان‌ها و شخصیت‌های مارول در حوزه سینما ساخته‌ شده‌اند که هر یک از کیفیت متفاوتی برخوردار می‌باشند. آثاری که برخی از آن‌ها متلعق به دنیای سینمایی مارول تحت عنوان MCU بوده و برخی دیگر نیز در جهانی مجزا روایت شده‌اند.

حال نیز در قسمت دوم به ۲۰ عنوان سینمایی جدید پرداخته و این فیلم‌های ابرقهرمانی را رتبه‌بندی خواهیم کرد. آثاری که توسط کمپانی‌های همچون یونیورسال، دیزنی، سونی و فاکس ساخته شده و لحظات به یاد ماندنی مختلفی را رقم زده‌اند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

۴۹-فیلم Dark Phoenix

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: سیمون کینبرگ (Simon Kinberg)
  • سال پخش: ۲۰۱۹

به نظر می‌رسد که اقتباس از حماسه نیروی فونیکس از داستان‌های مردان ایکس در دنیای سینما نفرین شده است، زیرا Dark Phoenix به سرنوشتی بدتر از فیلم X-Men: The Last Stand دچار شده و فاجعه‌ای اسفناک را پدید آورده است.

پس از آن که برت رتنر (Brett Ratner) با ساخت فیلم شکست خورده‌ای به نام X-Men: The Last Stand تمامی خاطرات خوش آثار قبلی مردان ایکس را به مرز فروپاشی کشاند، کمپانی فاکس باز هم دچار اشتباهاتی فاجعه‌آمیزتر در مجموعه ریبوت این سری شد و Dark Phoenix که قرار بود تا پایانی بر فرنچایز جدید جهش یافته‌ها را رقم بزند، به یکی از بدترین ساخته‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی تبدیل شد. این پروژه سینمایی ترکیبی از تمام المان‌های اشتباه و فاجعه‌باری است که استودیو مارول باید در ساخت مجموعه جدید مردان ایکس از آن‌ها فاصله بگیرد.

۴۸-فیلم Thor: The Dark World

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: آلن تیلور (Alan Taylor)
  • سال پخش: ۲۰۱۳

مجموعه فیلم‌های ثور در دنیای سینمایی مارول پستی و بلندی‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند و در کمال تعجب هیچکدام از ۴ فیلم این مجموعه شباهتی به یکدیگر ندارند.

دومین فیلم از این مجموعه که Thor: The Dark World نام دارد، به روند داستان سرایی حول محور افسانه‌های ازگارد و سنگ‌های بی‌نهایت ادامه داده و زمینه‌چینی اتفاقات بزرگی را برای آینده دنیای سینمایی مارول انجام می‌دهد. با این حال خود این پروژه چیز جدیدی برای ارائه نداشته و حتی هنرنمایی تماشایی تام هیدلستون (Tom Hiddleston) نیز نمی‌تواند مشکلات ریز و درشت آن را پنهان نماید. شخصیت منفی بسیار کلیشه‌ای در کنار صجنه‌های مبارزه نه چندان جذاب و روایت داستانی سطحی باعث شده تا این فیلم به عنوان ضعیف‌ترین اثر در ۴ فیلم اختصاصی از ثور لقب بگیرد.

۴۷-فیلم The Amazing Spider-Man 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: مارک وب (Marc Webb)
  • سال پخش: ۲۰۱۴

پس از آن که دخالت‌های نابجای سونی باعث شکست فیلم Spider-Man 3 و کناره‌گیری سم ریمی (Sam Raimi) از این مجموعه شد، فرنچایز مرد عنکبوتی تحت ریبوت قرار گرفت و باز هم به دست سونی به یک فاجعه ختم شد.

علی‌رغم این که این مجموعه جدید از شیمی تماشایی اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) و اما استون (Emma Stone) بهره می‌برد و فضایی تاریکتر را به تصویر می‌کشید، اما The Amazing Spider-Man 2 پر از اشتباهات عجیب و غریبی بود که تک تک آن‌ها زیر سر سونی پیکچرز بوده است. معرفی تعداد زیادی شخصیت شرور و جدید تنها در یک فیلم، حذف سکانس‌های مهم و متعدد، دست بردن در نسخه نهایی مورد نظر کارگردان و اسپویل تمامی وقایع مهم فیلم در تریلرها باعث شد تا علی‌رغم پتانسیل خوبی که این مجموعه جدید نشان داده بود، با اکران تنها دو فیلم و حواشی بسیار به کار خود پایان دهد.

۴۶-فیلم Venom

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: روبن فلیشر (Ruben Fleischer)
  • سال پخش: ۲۰۱۸

همانگونه که در قسمت نخست از این مقاله توضیح داده بودیم، کمپانی سونی پیکچرز برای سال‌های متوالی در تلاش بود تا دنیای سینمایی مجزای خود حول محور شخصیت‌های مرد عنکبوتی را خلق نماید که سرانجام این اتفاق با Venom در سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست.

با این حال چنین دنیای سینمایی با حضور ستاره مشهوری چون تام هاردی (Tom Hardy) شروع بسیار ضعیفی را تجربه کرد و هیچ جذابیت خاصی برای مخاطب نداشت. Venom تکلفیش با خودش معلوم نیست و نه درباره یک ابرقهرمان است و نه یک ضدقهرمان. داستان و شخصیت‌پردازی نیز عملاً هیچ توضیحی نداشته و اقد اعتبار می‌باشد. حتی مبارزه نهایی آن نیز مبتذل ساخته شده و هیچ نکته جذابی نمی‌تواند در آن پیدا کرد. این پروژه سال ۲۰۱۸ ترکیب فاجعه‌باری از نویسندگی و کارگردانی احمقانه‌ای می‌باشد که تنها نکته مثبت آن هنرنمایی نسبتاً خوب تام هاردی بوده است.

۴۵-فیلم Iron Man 3

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: شین بلک (Shane Black)
  • سال پخش: ۲۰۱۳

پروژه Iron Man در سال ۲۰۰۸ نه تنها آغازگر دنیای سینمایی مارول بوده است، بلکه رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) را به عنوان یکی از شخصیت‌های ماندگار تاریخ ژانر ابرقهرمانی به مخاطب معرفی می‌کند.

با این حال سه‌گانه مرد آهنی را به هیچ عنوان نمی‌توان پایانی درخور این شخصیت به حساب آورد. Iron Man 3 به طرز شگفت‌انگیزی کلیشه‌ای، احمقانه و حتی توهین‌آمیز به نظر می‌رسد. توهین‌آمیز از این نظر که تریلرهای آن نوید حضور یکی از شخصیت‌های شرور نمادین مرد آهنی را می‌داد که در جریان فیلم عملاً شعور مخاطب را به بازی گرفته و زشت و مسخره جلوه می‌کند. وقایع داستانی نیز هیچ دلیل و منطقی ندارد؛ زیرا پروژه‌ای که تبلیغات آن حول محور بازنشستگی تونی استارک انجام شده است، هیچ ربطی به این اتفاق نداشته و نه تنها چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه داستان ادامه پیدا کرده و او باری دیگر به صحنه برمی‌گردد.

۴۴-فیلم Venom: Let There Be Carnage

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: اندی سرکیس (Andy Serkis)
  • سال پخش: ۲۰۲۱

منطق حکم می‌کند که یک دنباله همیشه از فیلم پیشین درس گرفته و اشتباهات خود را جبران نماید، با این حال چنین مسئله‌ای نسبت به Venom: Let There Be Carnage نتیجه کاملاً عکسی داشته است.

دومین فیلم از مجموعه ونوم همان معدود ویژگی‌های فیلم نخست را نادیده گرفته و نه تنها بر ویژگی‌های منفی و احمقانه‌اش تاکید می‌کند، بلکه به حدی فاجعه‌آمیز است که حتی قدرت بازیگری تام هاردی نیز نمی‌تواند کمکی به آن نماید و خود او نیز در مشکلات ریز و درشت فیلم‌نامه به دام می‌افتد. دخالت‌ها و تصمیمات فکر نشده کمپانی سونی در کنار هدر دادن ویژگی‌های مثبت شخصیت ونوم و تبدیل او به یک موجود حراف و احمق، پتانسیل شخصیتی مخوف و ویرانگر به نام کارنیج را نیز تمام و کمال نابود کرده و سیل گسترده انتقادهای تند طرفداران را برمی‌انگیزد. در حقیقت Venom: Let There Be Carnage به حدی مبتذل و سطحی است که بود و نبودش هیچ تفاوتی در دنیای سینمایی مرد عنکبوتی نخواهد داشت و با ندیدن آن لطف بزرگی در حق خود خواهید کرد.

۴۳-فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: جیمز گان (James Gunn)
  • سال پخش: ۲۰۱۷

فیلم Guardians of the Galaxy یکی از پروژه‌های شگفت‌انگیز و متفاوت دنیای سینمایی مارول بود که روایات کهکشانی را وارد داستان این جهان کرد و از شخصیت‌هایی گمنام روایاتی تماشایی پدید آورد.

با این حال جیمز گان در دنباله این فیلم آن جادوی پروژه نخست را کم‌رنگ کرد و دست روی روایتی گذاشت که تکراری و فاقد جذابیت می‌باشد. رابطه پدر و پسری استار لرد و ایگو هیچ جذابیتی نداشته و نمی‌تواند تاثیری بر روی مخاطب داشته باشد. شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی نیز از حد خود عبور کرده و تکراری جلوه می‌کند. با این حال نسخه کودکانه گروت یکی از بهترین دستاوردهای Guardians of the Galaxy Vol. 2 می‌باشد که به سبب آن مارول توانست تا تبلیغات بسیاری حول محور آن انجام دهد و حتی سریالی کوتاه از آن را روانه سرویس دیزنی‌پلاس نماید.

۴۲-فیلم X-Men: Apocalypse

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: برایان سینگر (Bryan Singer)
  • سال پخش: ۲۰۱۶

با وجود این که برایان سینگر برخی از بهترین فیلم‌های فرنچایز مردان ایکس را کارگردانی کرده که در راس آن‌ها شاهکار X-Men: Days of Future Past قرار دارد، اما اقتباس او از حماسه آپوکالیپس، ریبوت این فرنچایز را به مرز نابودی کشاند.

شخصیت آپوکالیپس به حدی قدرتمند و خطرناک است که حضورش در سینما می‌تواند به رخدادی در حد و اندازه تانوس منجر شود. با این حال X-Men: Apocalypse نه تنها عجولانه او را وارد داستان می‌کند، بلکه پتانسیلش را نیز هدر داده و از وی شخصیت شروری کلیشه‌ای و احمق به تصویر می‌کشد. پروژه Apocalypse می‌توانست به عنوان خاتمه دهنده این فرنچایز شناخته شده و روایتی در حد و اندازه Avengers: Endgame را رقم بزند که به سبب دخالت‌های کمپانی فاکس و بی‌برنامگی برایان سینگر به یک فاجعه تلخ و فراموش شدنی تبدیل گشت.

۴۱-فیلم Hulk

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: آنگ لی (Ang Lee)
  • سال پخش: ۲۰۰۳

شخصیت هالک به سبب قدرت‌های گسترده خود به سرنوشت سوپرمن دچار شده و نمی‌تواند در حوزه سینما آنطور که لیاقتش را دارد به تصویر کشیده شود. اتفاقی که نخستین پروژه سینمایی آن خیلی واضح این مسئله را برای سینماگران تشریح کرد.

آنگ لی که ساخت فیلمی به یاد ماندنی همچون Crouching Tiger, Hidden Dragon را در کارنامه خود به ثبت رسانده، قصد داشت تا روایتی منحصر به فرد و درام را از شخصیت هالک به تصویر بکشد که به پروژه‌ای بی سر و ته و خسته کننده تبدیل شد و خیلی زود نیز از یادها فراموش گشت. فیلم‌نامه سطحی در کنار جلوه‌های ویژه تعجب‌آور و استفاده از پنل‌های کمیک مانند باعث شد تا Hulk سال ۲۰۰۳ به بدترین اثر اقتباسی از شخصیت هالک تبدیل شده و انگ لی برای همیشه با ژانر ابرقهرمانی خداحافظی نماید.

۴۰-فیلم The Incredible Hulk

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: لویی لتریر (Louis Leterrier)
  • سال پخش: ۲۰۰۸

فیلم The Incredible Hulk که در کنار Iron Man در سال ۲۰۰۸ به عنوان نخستین پایه‌های دنیای سینمایی مارول شناخته می‌شود، با وجود تمامی کاستی‌ها اما بهترین نمایش از شخصیت هالک را بر پرده سینما به تصویر کشیده است.

ادوارد نورتون (Edward Norton) موفق شده ترحم و خشم درونی بروس بنر را به زیبایی به تصویر کشیده و رویارویی این شخصیت با هالک را برای مخاطب قابل باور نماید. The Incredible Hulk با وجود این که از فیلم‌نامه‌ای کلیشه‌ای بهره برده است، اما صحنه‌های اکشن نابی را به تصویر کشیده که استودیو مارول با گذشت بیش از یک دهه هنوز هم در تکرار آن ناموفق عمل کرده است. این پروژه سال ۲۰۰۸ ثابت می‌کند که روایت داستانی حول محور شخصیت هالک نسبت به باقی ابرقهرمانان متفاوت بوده و نیازمند خلاقیت‌هایی می‌باشد که امروزه در MCU به هیچ عنوان شاهد آن نمی‌باشیم. مارک رافلو (Mark Ruffalo) که امروزه به عنوان هالک سینما شناخته می‌شود، هیچ سنخیتی با هالک سال ۲۰۰۸ نداشته و نسخه‌ای مبتذل و بچگانه‌ای از این موجود نابودگر را برای مخاطبین سینما به ارمغان آورده است.

۳۹-فیلم Black Widow

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: کیت شورتلند (Cate Shortland)
  • سال پخش:۲۰۲۱

زمانی که ۳ فاز نخست دنیای سینمای مارول با Avengers: Endgame پایان یافت، انتظارها برای خلق روایات و وقایع جدید از استودیو مارول بسیار بالا رفته بود. با این حال آن‌ها فاز چهارم خود را برخلاف انتظارات پیش بردند و پروژه‌های ضعیفی را خلق کردند که Black Widow یکی از آن‌ها می‌باشد.

بیوه سیاه نخستین‌بار به واسطه فیلم Iron Man 2 وارد دنیای سینمایی مارول شد و قرار بود تا جنبه‌هایی انسانی و عاطفی به تیمی از موجودات قدرتمند اضافه نماید که در این کار نیز موفق عمل کرد. با این حال عدم ساخت پروژه‌ای اختصاصی برای وی یکی از انتقادات طرفداران مارول بود که در سال ۲۰۲۱ رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. در اصل سال ۲۰۲۱ برای اکران فیلمی از شخصیتی که پیشتر کشته شده است و دیگر هیچ داستان جدیدی برای تعریف ندارد، کار احمقانه‌ای بود که نتیجه مثتبی نیز در پی نداشت و مارول عملاً پتانسیل فیلم اختصاصی این شخصیت را تمام و کمال نابود کرد.

۳۸-فیلم Blade II

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: گی‌یرو دل تورو (Guillermo del Toro)
  • سال پخش: ۲۰۰۲

عاقلانه‌ترین تصمیمی که تهیه‌کنندگان مجموعه بلید تاکنون انجام داده‌اند، انتخاب گی‌یرمو دل تورو برای کارگردانی فیلم Blade II می‌باشد که منجر به تهیه بهترین فیلم از این سه‌گانه شده است.

دل تورو با اعتماد به نفسی کامل و شناخت درست از این شخصیت، یکی از بهترین آثار ژانر ابرقهرمانی را خلق کرد که مجموعه‌ای زیبا از هر آن چیزی است که این سه‌گانه به آن نیاز داشته است. به تصویر کشیدن شخصیت‌های پرداخت شده، مبارزه‌های خونین و بی‌رحمانه و در نهایت جلوه‌های ویژه مناسب که باعث شده تا تماشای Blade II در سینمای امروز نیز برای مخطاب جذابیت زیادی داشته باشد. علی‌رغم این که فیلم نخست و سوم این سه‌گانه به هیچ عنوان در القای حس واقعی خون‌آشام‌ها موفق عمل نکرده است، اما این ساخته دل تورو را نه تنها می‌توان به عنوان بهترین آثار اقتباس شده از دنیای مارول خطاب کرد، بلکه در مقایسه با باقی آثار ژانر خون‌آشامی محور تاریخ سینما نیز از ارزشی بالایی برخودار می‌باشد.

۳۷-فیلم X-Men: First Class

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: متیو وان (Matthew Vaughn)
  • سال پخش: ۲۰۱۱

پس از اتمام سه‌گانه اولیه مردان ایکس که با فاجعه‌ای به دست برت رتنر اتمام یافته بود، متیو وان وارد میدان شد تا با ریبوت این مجموعه یکی از بهترین آثار ابرقهرمانی سینما را برای مخاطبین به ارمغان بیاورد.

فیلم X-Men: First Class که دوران جوانی شخصیت‌های مهم این فرنچایز را به تصویر می‌کشد، با وفاداری به منبع و دست گذاشتن بر روی موضوعاتی جدید و پرداخت نشده، سبب شد تا این فرنچایز فرصتی تازه در سینما پیدا کرده و مسیر جدیدی را در پیش بگیرد. متیو وان با انتخاب مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) و جیمز مک‌آووی (James McAvoy) در قامت مگنتو و پروفسور ایکس، یکی از بهترین رویارویی‌ها در تاریخ ژانر ابرقهرمانی را به ارمغان آورد که تبدیل به نقطه قوت مجموعه جدید شد و اتفاقات تماشایی بسیاری را رقم زد.

۳۶-فیلم Avengers: Endgame

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: برادران روسو (Russo Brothers)
  • سال پخش: ۲۰۱۹

اتمام حماسه سنگ‌های بی‌نهایت کاری بسیار دشوار بود که کوچکترین لغزشی می‌توانست تلاش‌های چندین و چند ساله مارول را به نابودی بکشاند.

با این حال برادران روسو که حجم عظیمی از داستان‌ها و شخصیت‌های متفاوت را باید سر و سامان می‌دادند، در کار خود موفق عمل کرده و یک دهه زمینه‌چینی مارول را با حماسه‌ای تکرار نشدنی پایان دادند. Avengers: Endgame با استفاده حداقلی از شوخی‌ها و کمدی‌های احمقانه مارول نبرد خیر و شر را وارد فاز جدیدی کرد و داستان سنگ‌های بی‌نهایت و شخصیت‌های مرتبط را به زیبایی پایان داد. با وجود این که برخی از ایده‌ها همچون سفر در زمان یا منطق شخصیت شرور آن می‌تواند جای بحث داشته باشد، اما گمان نمی‌کنم که پایان‌بندی چنین حماسه‌ای می‌توانست بهتر از Endgame به تصویر کشیده شود.

۳۵-فیلم Thor

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: کنت برانا (Kenneth Branagh)
  • سال پخش: ۲۰۱۱

ثور یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های تاریخ کمیک‌های مارول می‌باشد که در سال ۲۰۱۱ توسط کریس همسورث (Chris Hemsworth) به تصویر کشیده شد و برای نخستین‌بار به صورت جدی در سینما حضور پیدا کرد.

این پروژه که از شیمی تماشایی بین کریس همسورث و تام هیدلستون بهره می‌برد، روایتی حماسی از خدای رعد را به تصویر می‌کشد که در کمال شگفتی، جدی‌ترین پروژه اختصاصی این شخصیت در بین تمام ۴ فیلم ساخته شده حول محور او نیز محسوب می‌شود. علی‌رغم این که Thor از مشکلت ریز و درشتی رنج می‌برد، اما شروعی قدرتمند را برای این شخصیت در دنیای سینمایی مارول رقم می‌زند که در دنباله‌های بعدی کاملاً روایت متفاوتی را در پیش گرفته و مسیر عجیب و غریبی را برای خدای رعد به تصویر می‌کشد.

۳۴-فیلم Eternals

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: کلویی ژائو (Chloé Zhao)
  • سال پخش: ۲۰۲۱

فیلم Eternals یکی از پروژه‌های بسیار متفاوت و منحصر به فرد دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که وظیفه سنگینی را بر دوش داشته است.

این پروژه سینمایی وظیفه داشت تا گروهی کاملاً جدید و قدرتمند را در فاز چهارم وارد دنیای سینمایی مارول کرده و نه تنها آن‌ها را به وقایع این فرنچایز گسترده مرتبط نماید، بلکه عدم حضورشان را نیز به گونه‌ای منطقی باید برای مخاطب توضیح می‌داد. با وجود این که Eternals از شخصیت‌های جذاب و خاص، جلوه‌های ویژه چشم‌نواز، موسیقی متن زیبا و صحنه‌های مبارزه متفاوتی نسبت به MCU برخودار است، اما در ارائه داستانی منسجم ناکام مانده و سبب شده تا این گروه قدرتمند در به تصویر کشیدن روایات خود سطحی عمل نمایند. امید می‌رود که دنباله این پروژه بتواند با جبران این اشباهات اثری تماشایی را برای مخاطیبن رقم بزند.

۳۳-فیلم Spider-Man: Homecoming

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: جان واتس (Jon Watts)
  • سال پخش: ۲۰۱۷

پس از ناکامی فرنچایز The Amazing Spider-Man و گسترش دنیای سینمایی مارول، شاهد اضافه شدن مرد عنکبوتی به MCU بودیم که به سبب آن نیز سه‌گانه جدیدی از وی در دستور کار قرار گرفت.

فیلم Spider-Man: Homecoming نخستین‌ پروژه از این سه‌گانه است که از لحنی نوجوانانه و کمدی بهره گرفته و پیتر پارکری بی‌تجربه و عجول را به تصویر می‌کشد که در هیچ یک از آثار پیشین این شخصیت سابقه نداشته است. این فیلم علی‌رغم این که بیش از حد از المان‌های کمدی و نوجوانانه بهره گرفته است، اما شروع موفقی را برای مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول مهیا می‌کند.

۳۲-فیلم Thor: Love and Thunder

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: تایکا وایتیتی (Taika Waititi)
  • سال پخش: ۲۰۲۲

تنها شخصیتی در دنیای سینمایی مارول که صاحب چهارمین فیلم اختصاصی‌اش شده است، ثور نام دارد که ای کاش هیچگاه چنین اتفاقی رنگ واقعیت به خود نمی‌گرفت.

همانطور که پیشتر گفته بودیم، مجموعه فیلم‌های ثور به طرز شگفت‌انگیزی هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشته و هر کدام از آن‌ها لحن و روایت منحصر به فرد خود را دارد. با این حال Thor: Love and Thunder به حدی خسته کننده و احمقانه است که باید تایکا وایتیتی را بابت تهیه چنین فاجعه عجیب و غریبی مورد ستایش قرار داد! با قاطعیت می‌توان گفت که چهارمین فیلم از شخصیت ثور، ضعیف‌ترین پروژه فاز چهارم دنیای سینمایی مارول می‌باشد که در استفاده از المان‌‌های کمدی زیاده‌روی کرده و عملاً به شعور مخاطب توهین می‌کند. امیدواریم که استودیو مارول برای ارزش شخصیت ثور هم که شده حد و حدود جدیدی برای تایکا وایتیتی تعیین نماید تا بلکه این فرنچایز از چنین باتلاقی که در آن گرفتار شده است، نجات پیدا نماید.

۳۱-فیلم Avengers: Infinity War

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: برادران روسو
  • سال پخش: ۲۰۱۸

فیلم Avengers: Infinity War را می‌توان به عنوان آغازی بر صفحه پایانی حماسه سنگ‌های بی‌نهایت در نظر گرفت که علی‌رغم ارزش‌های والای خود، اما نمی‌تواند آنطور که می‌بایست غیرقابل پیش‌بینی عمل نماید.

این پروژه سینمایی که رسماً تانوس را وارد مبارزه با گروه انتقام‌جویان کرده است، نبردی چند جانبه را به تصویر می‌کشد که ادعا دارد می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک جلوه نماید. با این حال نه تنها در استفاده از المان‌های کمدی مارول مخاطب را خسته می‌کند، بلکه حتی در کشتن شخصیت‌هایش نیز خساست به خرج داده و افرادی را حذف می‌کند که یا هیچ ارزش خاصی ندارند یا بازگشت آن‌ها حتمی به نظر می‌رسد. این مسئله که ضربه جبران ناپذیری به این پروژه زده است، باعث می‌شود تا مخاطب هیچ حس خاصی نسبت به وقایع نداشته و تنها از جلوه‌های ویژه چشم‌نواز و نبردهای حماسی لذت ببرد.

۳۰-فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
  • کارگردان: دستین دنیل کرتون (Destin Daniel Cretton)
  • سال پخش: ۲۰۲۱

دنیای سینمایی مارول در طی ۳ فاز نخست خود مجموعه‌ای از ژانرهای مختلف را برای مخاطب به ارمغان آورده بود. با این حال جای خال یک ژانر پرطرفدار در این بین حس می‌شد که شانگ‌چی وظیفه تهیه آن را بر عهده گرفت.

مارول با ساخت Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings نه تنها شخصیت‌ها و افسانه‌های شرقی را وارد MCU نمود، بلکه صحنه‌های نبرد جدید و منحصر به فردی را نیز خلق کرد که تاکنون در این فرنچایز گسترده سابقه نداشته است. مارول شخصیت شانگ‌چی را همچون پیتر پارکر به تصویر کشیده و رابطه پدر و پسری پرتنشی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. با این حال یکی از انتقادهای اساسی، شخصیت شرور آن می‌باشد که خیلی دیر وارد دنیای سینمایی مارول شده و خیلی زود هم از آن کنار گذاشته می‌شود. شخصیت ماندارین که به عنوان حقه تبلیغاتی فیلم Iron Man 3 در نظر گرفته شده بود، به شکلی تماشایی در Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings به تصویر کشیده شد که در تصمیمی احمقانه پتانسیل‌های او در تنها یک فیلم مورد استفاده قرار گرفت و سپس کنار گذاشته شد!

منبع: هالیوود ریپورتر

irinosجول دوست داشتنیGAMER 1995Jack CarverSpider-Man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت دوم