هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

سوپرمن به تصویر کشیده شده توسط هنری کویل را می‌توان به عنوان یکی از نقش‌آفرینی‌های نمادین تاریخ ژانر ابرقهرمانی خطاب کرد که از طرفداران بی‌شماری بهره برده است.

بازیگران بسیاری را می‌توان در طول تاریخ سینما یافت که به هنرنمایی در نقش‌های نمادین پرداخته و میراث ماندگاری از خود بر جای گذاشته‌اند که یا جایگزینی آن‌ها غیرممکن خواهد بود، یا حتی در صورت جایگزینی نیز به هیچ عنوان در نزد طرفداران مورد مقبولیت قرار نگرفته‌اند؛ زیرا بینندگان آن نقش را با همان بازیگر پیشین به یاد داشته و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند بازیگر جدیدی را بپذیرند.

سوپرمن، نخستین ابرقهرمان خلق شده در دنیای کمیک بود که در سال ۱۹۳۸ توسط جری سیگل (Jerry Siegel) و جو شوستر (Joe Shuster) پا به عرصه گذاشت و به سبب قدرت‌های بی‌شمار و قدرتمند خود، طرفداران بی‌شماری را در جهان پیدا کرد و به مرور در باقی زمینه‌های سرگرمی همچون انیمیشن، فیلم و بازی‌های رایانه‌ای نیز قدم گذاشت.

با این حال این کریستوفر ریو (Christopher Reeve) فقید بود که با ایفای نقش تماشایی خود در قامت پسر کریپتون، این شخصیت را به صورتی متفاوت در سینما به تصویر کشید و تا دهه‌ها هیچکس توان رقابت با نقش‌آفرینی جذاب وی را در خود نمی‌دید. با این حال در سال ۲۰۱۳ این مسئله دست‌خوش تغییر شد و بازیگری نقش‌آفرینی این شخصیت را به عهده گرفت که تمامی معادلات را به هم ریخت.

هنری کویل (Henry Cavill) با فیلم Man Of Steel نه تنها آغازگر دنیای سینمایی دی‌سی تحت عنوان DCEU شد، بلکه سوپرمنی متفاوت، تاریک و قدرتمند را به تصویر کشید که هیچ یک از بازیگران پس از کریستوفر ریو از پس آن برنیامده بودند. موضوعی که باعث شد تا شاهد حضور او در آثار مختلفی از DCEU باشیم که البته به سبب بی‌برنامه‌گی کمپانی برادران وارنر و ساخت فیلم‌های بی‌در و پیکر، این بازیگر رفته رفته نادیده گرفته شد و پس از ساخت فیلم Jutice League عملاً صحبت از کناره‌گیری نقش سوپرمن توسط وی به میان آمد که باعث اعتراضات شدید طرفداران دی‌سی شد.

با این حال به لطف حمایت طرفداران و تلاش‌های بی‌وقفه دوئین جانسون (Dwayne Johnson) نه تنها شاهد بازگشت هنری کویل به عنوان سوپرمن در صحنه پس از تیتراژ فیلم Black Adam بوده‌ایم، بلکه طبق گزارشات منتشر شده جایگاه او در آینده دنیای سینمایی دی‌سی بسیار درخشان بوده و آثار متعددی با حضور آخرین پسر سیاره کریپتون ساخته خواهد شد.

به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به بهترین سکانس‌های به تصویر کشیده شده توسط هنری کویل داشته باشیم و دلایل محبوبیت او در قامت سوپرمن را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی کال-ال با ژنرال زاد

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

از همان دقایق نخست فیلم Man Of Steel می‌دانستیم که با اثری بسیار سنگین و تاریک طرف هستیم. پس نخستین رویارویی سوپرمن با شخصیت شرور فیلم می‌بایست بسیار حماسی و تاثیرگذار جلوه داشته باشد.

نخستین رویارویی کل-ال با زاد هیچ درگیری یا ضد و خوردی نداشته و برخلاف انتظارها پیش می‌رود. آن‌ها طی یک صحنه شبیه‌سازی شده با یکدیگر به صحبت پرداخته و از انگیزه‌های خود صحبت می‌کنند. زاد با صحبت‌های خود فاش می‌کند که هدفش از حضور در زمین به هیچ عنوان صلح‌آمیز نبوده و خواهان نسل‌کشی مردم سیاره می‌باشد تا بدین طریق بتواند سیاره کریپوتون را بازسازی نماید. هدفی که به شکلی بی‌رحمانه و وحشتناک برای کلارک شبیه‌سازی شده و او را با واقعیتی هولناک درباره مرد روبروی خود مواجه می‌کند. حقیقتی که در پایان فیلم منجر به نبردی هولناک و نابودگر خواهد شد.

سوپرمن خبیث در آینده‌ای کابوس‌وارانه

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

زک اسنایدر (Zack Snyder) با الهام از مجموعه کمیک Injustice قصد داشت تا روایتی تیره و تاریک از دنیای سینمایی دی‌سی را به تصویر بکشد. روایتی که حول محور تبدیل شدن سوپرمن به شخصیتی شرور و دیوانه بوده که در جبهه دارکساید بر علیه لیگ عدالت ایستادگی خواهد کرد.

این رخداد با به تصویر کشیدن یک پیش‌زمینه در فیلم Batman V Superman: Dawn Of Justice به وقوع می‌پیوندد. جایی که بروس وین در رویای خود با آینده‌ای هولناک مواجه شده و مورد حمله سوپرمن قرار می‌گیرد. هنری کویل به زیبایی موفق شده بود تا تصویری ترسناک و غیرقابل انتظار از کلارک کنت ترسیم کرده و قتل فجیع بتمن را به تصویر بکشد. قطعاً اگر چنین داستانی ادامه پیدا می‌کرد، رویارویی او با اعضای باقی‌مانده از گروه لیگ عدالت می‌توانست به صحنه‌هایی خون‌بار و هیجان‌انگیز تبدیل گردد که هر بیننده‌ای را شوکه می‌نماید.

عشق سوپرمن نسبت به مادر زمینی‌اش

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

درست است که مادر واقعی سوپرمن، لارا نام داشته و در جریان نابودی سیاره کریپتون کشته شده است، اما کسی که شخصیت سوپرمن را بزرگ کرده و خصلت‌های انسانی را به او یاد داده است، مارتا نام دارد.

در جریان فیلم Man Of Steel، ژنرال زاد در تلاش بود تا بتواند به کدکس باستانی کریپتونی‌ها دست کرده تا از این طریق بتواند نژاد مردم خود را بازیابی نماید. مسئله‌ای که منجر می‌شود تا زاد و باقی افرادش به خانه کنت‌ها حمله کرده و مارتا را مورد تهدید قرار بدهند. سوپرمن با شنیدن صدای مادرش به سمت زاد حمله‌ور شده و درسی فراموش‌نشدنی را به وی می‌آموزد. این مسئله نشان می‌دهد که سوپرمن علی‌رغم برخورداری از قدرت‌های خداگونه اما همچنان به مانند پسربچه‌ای می‌باشد که عشقی وصف‌نشدنی به مادرش داشته و در برابر هرگونه تهدید نسبت به او، واکنشی تند و ویرانگر از خود نشان می‌دهد.

تسلیم سوپرمن در برابر خواسته‌های یک انسان

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

سوپرمن به حدی قدرتمند و ویرانگر است که به مانند یک خدا در دنیای سینمایی دی‌سی شناخته می‌شود. با این حال او هم از نقاط ضعفی برخودار می‌باشد که دشمانش می‌توانند حتی چنین موجود خداگونه‌ای را نیز به زانو دربیاورند.

در جریان فیلم بتمن در برابر سوپرمن شاهد این موضوع هستیم که لکس لوتر تنفری بی حد و اندازه نسبت به سوپرمن داشته و برای ضربه زدن به او نقشه می‌چیند تا وی را در مقابل شوالیه گاتهام قرار دهد. با این حال لکس می‌داند که چنین اتفاقی با خواست شخصی سوپرمن هیچگاه محقق نمی‌شود و به همین علت نیز با گروگان گرفتن مارتا و لوئیس لین وی را مجبور به این رویارویی می‌کند. صحنه‌ای که سوپرمن از درماندگی در برابر لکس زانو زده و از شدت خشم و نفرت چشمانش به رنگ سرخ درآمده است؛ در عین زیبایی بسیار دردناک بوده و نشان می‌دهد که عشق تا چه اندازه می‌تواند حتی قدرتمندترین موجود جهان را نیز تسلیم نماید.

نابودی دستگاه موتور جهان

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

ژنرال زاد برای تسخیر سیاره زمین و نابودی انسان‌ها با تمام قوا وارد میدان می‌شود. مسئله‌ای که باعث شده تا شاهد ۲ دستگاهی باشیم که می‌تواند در ازای نابودی حیات فعلی روی زمین، شرایط را برای زندگی مردم باقی‌مانده از سیاره کریپتون مهیا نماید.

همین موضوع باعث می‌شود تا سوپرمن مسئولیت نابودی یکی از این دستگاه‌ها را بر عهده گرفته و راهی اقیانوس هند بشود. اتفاقی که برخلاف پیش‌بینی سوپرمن بسیار دشوار پیش رفته و نبردی هولناک را رقم می‌زند. با این حال کلارک کنت می‌داند که تسلیم شدن او مساوی است با نابودی انسان‌ها و افرادی که او عاشق‌شان می‌باشد. در ادامه به سبب سکانسی حماسی و زیبا شاهد پرواز سوپرمن به درون این دستگاه و نابودی آن هستیم. لحظه‌ای که ثابت می‌کند سوپرمن برای دفاع از مردم زمین هیچ حد و حدودی را قائل نخواهد شد و با تمام توان از آن‌ها محافظت می‌کند.

مکالمه سوپرمن با انسان‌ها

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

زمانی که پای ژنرال زاد به زمین باز می‌شود، راز سوپرمن نیز فاش شده و تمامی انسان‌ها از حضور او مطلع می‌شوند. موضوعی که باعث می‌شود تا نظامیان به سراغ او رفته و وی را دستگیر نمایند. اتفاقی شاید احمقانه که سوپرمن به آن تن می‌دهد تا بلکه بتواند اعتماد ساکنین زمین را جلب نماید.

در ادامه سوپرمن فاش می‌کند که هیچ قدرتی روی زمین نمی‌تواند او را مهار نماید و به هیچ عنوان قصد دشمنی یا ایجاد خطر برای ساکنین زمین را ندارد. به همین علت آن‌ها تنها یک گزینه روی میز داشته و باید با سوپرمن متحد شوند. او در مکان حبس شده بدون آن که هیچ تنشی ایجاد نماید، در کمال آرامش نیت خود را با انسان‌ها به اشتراک گذاشته و به آن‌ها ثابت می‌کند که هیچ دستبد و دیواری نمی‌تواند جان آن‌ها را نجات دهد. اتفاقی که به زیبایی قدرت‌های سوپرمن را به رخ زمینیان کشانده و ثابت می‌کند که کلارک کنت تا چه اندازه از شخصیتی صلح‌جو و انسان‌دوست برخودار می‌باشد.

مرگ کلارک کنت به دست دومزدی

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

فیلم Batman V Superman: Dawn Of Justice به لطف بی‌برنامه‌گی کمپانی برادران وارنر مملوء از اتفاقات ریز و درشتی بود که در جای نامناسب به کار گرفته شد. یکی از وقایعی که واکنش تند طرفداران دی‌سی را در پیش داشت، به تصویر کشیدن مرگ سوپرمن بود که بسیار زود و نابجا و تنها در دومین فیلم با حضور او رقم خورد.

اگرچه که نوع به تصور کشیدن این اتفاق فکر نشده و زودهنگام بود، اما به سبب هنرنمایی‌های تماشایی بازیگران فیلم تا حدودی از یک فاجعه جلوگیری شده بود. در لحظه‌ای که بتمن و زن شگفت‌انگیز تا پای جان مشغول نبرد با هیولای دومزدی بودند، سوپرمن متوجه شد که تنها او می‌تواند از بروز یک فاجعه جلوگیری نموده و عزیزانش را نجات دهد. اتفاقی که طی یک سکانس احساسی و زیبا به مرگ او ختم شد و هر دوی سوپرمن و دومزدی در کنار یکدیگر جان خود را از دست دادند. مکالمه عاشقانه کلارک با لوئیس و هنرنمایی مثال زدنی هنری کویل در این صحنه به قدری زیبا بود که مخاطب را با خود همراه می‌کرد. اتفاقی که منجر به اتحاد اعضای لیگ عدالت شد و زمینه را برای ساخت فیلم Justice League مهیا کرد.

بازگشت سوپرمن به نزد مارتا و لوئیس

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

مرگ سوپرمن شوکی عظیم را به معشوقه او و مادرش وارد کرد و آن‌ها را با فقدانی غم‌انگیز مواجه نمود. با این حال ناکامی اعضای لیگ عدالت منجر به این شد تا آن‌ها سوپرمن را زنده نموده و او را با خود برای رویارویی با استپن‌وولف همراه نمایند.

اقدام آن‌ها منجر به بازگشت از مرگ کلارک شد و او همراه لوئیس به نزد مارتا رفت. عشق مادر زمینی کلارک به وی را می‌توان به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین روابط مادر و فرزندی تاریخ کمیک و سینما خطاب کرد که می‌تواند احساس هر مخاطبی را برانگیزد. صحنه رویارویی کلارک با مارتا و اشک‌های مادرش به حدی زیبا و تاثیرگذار جلوه کرده که می‌تواند تمامی ناکامی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌های کمپانی وارنر را مورد بخشش قرار دهد. در این صحنه می‌توانیم مشاهده نماییم که سوپرمن به تصویر کشیده شده توسط هنری کویل تا چه اندازه از ذاتی انسانی برخوردار می‌باشد و او نه تنها هیچ تهدیدی برای ساکنین زمین نخواهد بود، بلکه تنها خواسته‌اش دیدن چهره سلامت و خوش مادرش است که تنها دارایی او از بچگی بوده است.

نخستین پرواز

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

توانایی پرواز آرزوی هر انسانی از روز نخست تاکنون بوده و برای تحقق این امر نیز اختراعات مختلفی ساخته شده است. زک اسنایدر در فیلم Man Of Steel تا مدت‌ها صبر مخاطب را به چالش می‌کشد تا در بهترین سکانس ممکن پرواز زیبای سوپرمن را به معرض نمایش بگذارد. او این واقعه را به مانند یک رویداد بزرگ در نظر می‌گیرد که نتیجه مناسبی را نیز در پی داشته است.

پس از آن که کلارک کنت موجودیت خود را قبول کرده و با سفینه‌ای از سیاره کریپتون مواجه می‌شود، لباس نمادین این شخصیت را بر تن کرده و در آرامشی وصف‌نشدنی، زمینه را برای نخستین پروازش مهیا می‌کند. هنری کویل در مجموعه سکانسی زیبا و بسیار تماشایی با شور و شوق تمام پرواز سوپرمن را رقم زده و با همراهی موسیقی حماسی هانس زیمر (Hans Zimmer) احساسات مخاطبین خود را جریحه‌دار می‌نماید. هنری کویل در این مجموعه از سکانس، احساسات واقعی خود نسبت به سوپرمن را بروز داده و به همین دلیل نیز زک اسنایدر چنین شیوه‌ای را باری دیگر در فیلم Justice League به کار می‌گیرد.

رویارویی سوپرمن با استپن‌وولف

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

پس از آن که در سال ۲۰۱۷ جاس ویدون (Joss Whedon) به ناشیانه‌ترین حالت ممکن تمامی جذابیت‌های سوپرمن را نابود کرده و به شیوه‌ای احمقانه او را وارد مبارزه پایانی فیلم می‌کند، زک اسنایدر در نسخه اختصاصی خود تمام این فجایع را جبران کرده و حضوری حماسی از سوپرمن هنری کویل را رقم می‌زند.

جایی که اعضای لیگ عدالت در رویارویی با استپن‌وولف و موجودات او به بن‌بست خورده و هر لحظه امکان شکست آن‌ها وجود دارد، هنری کویل وارد شده و سوپرمنی قدرتمند و حماسی را روبروی مخاطب قرار می‌دهد.. سوپرمنی که به معنای واقعی کلمه، امید را به اعضای لیگ عدالت برگردانده و از جان آن‌ها محافظت می‌نماید. ملحق شدن سوپرمن، ترس و وحشت استپن‌وولف را در پی داشته و عملاً مبارزه‌ای یک طرفه‌ای بین آن‌ها شکل می‌گیرد که تمام جلال و شکوه این شخصیت شرور را مورد تمسخر قرار می‌دهد. بدون استفاده از هیچ طنز احمقانه یا جلوه‌های ویژه نصفه و نیمه و زشتی، زک اسنایدر همان سوپرمنی را وارد صحنه می‌کند که مخاطب انتظار دارد و قدرت و شکوه او را در حماسی‌ترین حالت ممکن به تصویر می‌کشد.

نبرد سوپرمن با اعضای لیگ عدالت

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، اعضای لیگ عدالت با زنده نمودن سوپرمن قصد دارند تا شانس پیروزی خود را افزایش داده و تهدید استپن‌وولف را خنثی نمایند. یکی از معدود صحنه‌هایی در DCEU که نشان می‌دهد سوپرمن هنری کویل تا چه اندازه می‌تواند ترسناک و غیرقابل شکست باشد.

پس از آن که کلارک از مرگ بازمی‌گردد، خاطرات خود را فراموش کرده و یاران خود را به چشم یک تهدید می‌بینید. موضوعی که سبب می‌شود تا یک درگیری بین اعضای لیگ شکل گرفته و سوپرمن به راحتی تک تک آن‌ها را از میان بردارد. این واقعه تا جایی پیش می‌رود که لوئیس لین دخالت کرده و سوپرمن را آرام می‌کند. تماشای صحنه‌ای که سوپرمن هیچ خاطره‌ای را به یاد نیاورده و تنها و تنها عشق زندگی‌اش را می‌تواند از بین تمامی افراد حاضر در صحنه تشخیص دهد، بسیار تاثیرگذار بوده و باری دیگر ثابت می‌کند که سوپرمن به هیچ عنوان ذات خبیثی نداشته و نمی‌توان او را به چشم یک هیولا مورد قضاوت قرار داد.

مبارزه مرگ‌بار سوپرمن و ژنرال زاد

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

قطعاً به مانند هر فیلم دیگری در ژانر ابرقهرمانی، پروژه اختصاصی سوپرمن نیز می‌بایست با یک نبرد پایانی خاتمه پیدا کند. با این حال تفاوت این نبرد با باقی رویارویی‌ها در این است که زاد و سوپرمن هر یک از قدرتی هولناک برخوردار هستند که به راحتی می‌تواند یک شهر بزرگ را با خاک یکسان نمایند.

نبرد سوپرمن با ژنرال زاد به حدی مهلک و ویرانگر است که عملا با هر یک از مشت‌های آن‌ها، چندین و چند ساختمان با خاک یکسان می‌شوند. علی‌رغم این که سوپرمن سعی دارد تا از نابودی شهر متروپولیس جلوگیری نماید، اما زاد هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و برای نابودی کلارک و گرفتن انتقام یارانش هیچ ابایی از نابودی شهر ندارد. رویارویی آن‌ها با نابودی اکثر مناطق شهر ادامه یافته و در انتها به صحنه‌ای بسیار دردناک و حساس منتهی می‌شود. زاد در حالی که در مرز نابودی قرار دهد، چشمانش را به سمت یک خانواده بی‌گناه گرفته و با لیزر آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. سوپرمن برای جلوگیری از این اتفاق مجبور می‌شود گردن زاد را شکسته تا با قتلی ناخواسته مواجه گردد. این اتفاق بسیار غم‌انگیز و درناک می‌باشد؛ زیرا نه تنها باعث می‌شود تا کلارک کنت خود را به عنوان آخرین نفر از نسل کریپتون بشناسد، بلکه مرتکب قتلی شود که هیچگاه خواستار انجام آن نبوده است.

تولد دوباره

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

پس از آن که سوپرمن از مرگ بازگشته و با دیدن لوئیس و مادرش، خطرات خود را بازیابی می‌کند؛ متوجه می‌شود که نبردی حیاتی و مهم در جریان است که می‌تواند منجر به مرگ دوستان و یارانش بشود.

او در بازگشت به سفینه‌ای که برای نخستین‌بار طی فیلم Man Of Steel به تصویر کشیده شده بود؛ بدون بر زبان آوردن هیچ دیالوگ و جمله‌ای، بازگشت به سوی امید را به تصویر کشیده و حضور پرقدرتش را یادآور می‌شود. در صحنه‌ای که شاهد پخش صدای جاناتان کنت و جور-ال می‌باشیم، وظیفه کلارک به او یادآوری شده و زک اسنایدر در سکانسی مشابه با نخستین پرواز سوپرمن، تولد دوباره او را به تصویر کشیده و صحنه‌ای حماسی و خاطره‌انگیز را رقم می‌زند. پرواز هنری کویل به سمت آسمان و مواجه شدن او با نور امیدبخش خورشید، رستاخیز این شخصیت را به تصویر کشیده و بازگشت پرقدرت او به صحنه نبرد را برای مخاطب رقم می‌زند.

مواجهه شوالیه تاریکی با سوپرمن

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

یکی از حماسی‌ترین و بهترین لحظاتی که تاریخ کمیک به خود دیده است، رویارویی شوالیه تاریکی و سوپرمن می‌باشد. رویارویی قدرتمندترین شخصیت با باهوش‌ترین شخصیت داستان‌های دی‌سی که تماشای آن بر پرده سینما تا سال‌ها آرزوی هر بیننده بوده است.

این اتفاق سرانجام با فیلم Batman V Superman: Dawn Of Justice به وقوع پیوست و شاهد رویارویی بی‌رحمانه و خونین دو تن از محبوبترین شخصیت‌های ژابر ابرقهرمانی بودیم. شوالیه تاریکی به سبب نفرت و کینه از خرابی‌های به باور آورده شده توسط سوپرمن قصد جان او را داشته و با زیرکی تمام مقابل وی می‌ایستد. در سمت دیگر اما سوپرمن برای نجات جان عزیزانش به سراغ بتمن رفته و علی‌رغم عدم بهره‌گیری از قدرت‌های خود در آغاز مبارزه، اما در ادامه وارد زد و خوردی تماشایی می‌شود. با وجود تمام کم و کاستی‌های فیلم زک اسنایدر برخوردار می‌باشد، اما او سکانس نبرد بتمن با سوپرمن را بسیار تماشایی و پرتنش خلق کرده که در این ژانر بی‌سابقه بوده است.

بازگشت آخرین پسر سیاره کریپتون به سینما

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

حاشیه‌ها و بی‌برنامگی کمپانی برادران وارنر در قبال دنیای سینمایی دی‌سی، نه تنها به آثار آن‌ها لطمه‌ای سنگین وارد نمود؛ بلکه باعث شد تا زمزمه کناره‌گیری هنری کویل از نقش سوپرمن مطرح شود که در عین واکنش تند طرفداران دی‌سی، بلکه می‌توانست تا فرم روایی دنیای سینمایی دی‌سی را نیز تمام و کمال نابود نماید.

با این حال به لطف تلاش‌های گرانقدر دوئین جانسون برای جلب نظر مدیران کمپانی برادران وارنر و هنری کویل و همچنین ایجاد کمپین‌های حمایتی از سوی طرفداران این بازیگر، سرانجام در فیلم Black Adam شاهد بازگشت آخرین پسر سیاره کریپتون به سینما هستیم. هنری کویل با بر تن کردن نخستین لباس خود که در فیلم Man Of Steel مورد استفاده قرار گرفته بود؛ صحنه‌ای بسیار تماشایی و زیبا را برای طرفداران سوپرمن رقم زد که امیدواریم به نتایج مثبتی ختم شده تا بلکه ناکامی‌های وارنر و فاجعه Justice League ساخته شده توسط جاس ویدون را جبران نماید.

حال که صحنه‌های به یاد ماندنی از سوپرمن هنری کویل را مورد بررسی قرار دادیم؛ قصد داریم تا به ویژگی‌های متمایز کننده این بازیگر در قبال نقش‌آفرینی آخرین پسر سیاره کریپتون پرداخته و ببینیم که چرا طرفداران این همه سال خواهان بازگشت او به عنوان تنها سوپرمن دنیای سینمایی دی‌سی بوده‌اند. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

نمایش وقار سوپرمن توسط هنری کویل

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

در کمال احترام به نقش‌آفرینی ماندگار کریستوفر ریو، اما هنری کویل موفق شده تا وقار، قدرت، شخصیت، اراده، امید و خشم سوپرمن در کمیک‌ها را به زیبایی در سینما پیاده نماید.

سوپرمن بیشتر از هر ابرقهرمان دیگری قدرتمند بوده و عملاً به مانند یک خدا در داستان‌های کمیک می‌باشد. او باید مراقب تصمیمات و حرکات خود در قابل انسان‌ها و عزیزانش باشد زیرا که او عاملی است که می‌تواند به نابودی یا نجات تمام هستی ختم شود. کویل به زیبایی هر چه تمام این ویژگی را برای مخاطبین به تصویر کشیده و عملاً راه را برای هر بازیگر دیگری که بخواهد این مسیر را دوباره آغاز نماید؛ غیرممکن کرده است.

هنری کویل نمایانگر نجابت سوپرمن است

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

سوپرمن با شخصیت‌هایی همچون الیور کوئین یا بروس وین تفاوت‌های فاحشی دارد و بسیار متمایز و خاص است. او به مانند پسربچه‌ای است که در کمال برخوردار از قدرتی بی حد و اندازه، اما قلب رئوفی دارد که تنها به دنبال امید و خیر و خوبی است.

سوپرمن نه تنها به عنوان قدرتمندترین عضو لیگ عدالت شناخته می‌شود که بدون حضور او رویارویی با بسیاری از تهدیدات غیرممکن خواهد بود؛ بلکه او نماید امید، مهربانی و سخاوتی می‌باشد که کمتر ابرقهرمانی از آن‌ها برخودار است. لحن صحبت هنری کویل و ظاهر خاص او دقیقاً همان چیزی است که مردم از سوپرمن در کمیک‌ها مشاهده کرده‌اند. حضور او در صحنه باعث ایجاد نشاط و امنیتی می‌شود که در تاریخ حضور این شخصیت در سینما بی‌سابقه بوده است.

هنری کویل ثابت می‌کند که سوپرمن نیز می‌توان یک انسان باشد

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

شخصیت سوپرمن و نوع به تصویر کشیدن او در سینما به حدی سخت و خطرناک است که در صورت کوچکترین اشتباه، می‌تواند اثری فاجعه‌بار را پدید بیاورد. حتی سبک پنهان ماندن او در میان مردم بسیار ساده و عجیب و غریب است که هر بازیگری از پس به نمایش درآوردن آن نمی‌تواند بربیاید.

با این حال جادوی بازیگری هنری کویل به حدی خاص و تماشایی است که حتی چنین ویژگی بعضاً ساده نیز جلوه‌ای زیبا پیدا کرده است. هنری کویل زمانی که به عنوان کلارک کنت وارد صحنه می‌شود؛ متین و مصمم بوده و با وجود این که شاید به ندرت لبخندی بر لب آورده باشد، اما مخاطب را با خود همراه می‌کند. او با شخصیت سوپرمن، انسانی برخورد کرده و بدون هیچگونه رفتار خاص یا نمایشی احمقانه، این شخصیت قدرتمند را در میان باقی انسان‌ها، باورپذیر و زنده به تصویر می‌کشد.

نمایش تواضع و فروتنی شخصیتی با قدرتی بی حد و اندازه

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

برخلاف اکثر شخصیت‌های ژانر ابرقهرمانی که بازیگرش در زیر یک ماسک به نقش‌آفرینی مشغول است، هنری کویل وظیفه دارد تا موجودی بسیار قدرتمند و خطرناک را بدون هیچ ماسک و پوششی به صورت زنده برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

با این حال او ثابت کرده که هیچ ابایی از این مسئله نداشته و می‌تواند سوپرمن را در انسانی‌ترین حالت ممکن به تصویر بکشد. هنری کویل سوپرمنی را خلق کرده که به هیچ عنوان نسبت به انسان‌ها غرور و تکبر نداشته و خود را بالاتر از آن‌ها نشان نمی‌دهد؛ بلکه با نمایش چهره‌ای مهربان می‌تواند هم‌سطح آن‌ها قرار گیرفته و برای آرمان‌های آن‌ها به مبارزه بپردازد. به عنوان مثال کافی است تا صحنه نخستین پرواز سوپرمن در فیلم Man Of Steel را به یاد آورید که هنری کویل چگونه بدون ادای هیچ دیالوگی، یکی از به یاد ماندنی‌ترین سکانس‌های ساخته شده در تاریخ ژانر ابرقهرمانی را پدید آورده است.

نمایش جنبه خشن و تاریک سوپرمن

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

علی‌رغم این که سوپرمن به عنوان نماد امید و صلح در بین مردم شناخته می‌شود، اما او هم به سبب روایت برخی از داستان‌ها در دنیای کمیک از عنصر خشم استفاده کرده یا به سمت تاریکی کشیده است.

هنری کویل در عین این که می‌تواند سوپرمنی آرام، امیدبخش و مهربان را به تصویر بکشد که چهره او مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما همچنین قادر است تا در صورت نیاز از عنصر خشم به هولناک‌ترین شیوه ممکن بهره برده و سوپرمنی ویرانگر و شیطانی را روبروی مخاطب قرار دهد که ترس و وحشت را به دنبال داشته باشد. صحنه‌هایی از فیلم‌های Batman V Superman: Dawn Of Justice و Zack Snyder’s Justice League که روایت‌گر جنبه تاریک سوپرمن هنری کویل بوده است، به حدی ترسناک و شوکه‌کننده می‌باشد که مخاطب را شگفت‌زده کرده است. این حجم از به تصویر کشیدن تغییرات رفتاری توسط هنری کویل قابل ستایش بوده زیرا تاکنون هیچ بازیگر دیگری در نقش سوپرمن توانایی آن را نداشته است.

هنری کویل، به مانند سوپرمنی می‌باشد که از دل صفحات کمیک زنده شده است

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

بازیگرانی که تاکنون نقش‌آفرینی سوپرمن را بر عهده گرفته‌اند، هر یک به گونه‌ای نمایانگر ویژگی‌های این شخصیت خاص می‌باشند که هیچ انتقادی را نمی‌توان بر آن‌ها وارد کرد. با این حال هنری کویل را می‌توان به عنوان تنها بازیگری خطاب کرد که تمامی ویژگی‌های بازیگران قبلی را با عناصر جدید و متمایز کننده در آمیخته تا ترکیبی مثال‌زدنی را به وجود آورد.

با قاطعیت می‌توان گفت که در سینمای امروز، کمپانی برادران وارنر هیچ بازیگر دیگری را نمی‌تواند پیدا کند که بتواند المان‌های شخصیتی سوپرمن را این گونه منحصر به فرد در معرض نمایش بگذارد. این بازیگر همان سوپرمنی را به تصویر کشیده که خوانندگان برای دهه‌ها در کتاب‌های کمیک با او زندگی کرده‌اند. هنری کویل مجموعه‌ای از حالات، رفتار، ویژگی و عناصری را در سینما به عنوان سوپرمن به تصویر کشیده که به معنای واقعی کلمه از بین صفحات دنیای کمیک زنده شده و برای مخاطب به ارمغان آورده شده است. علی‌رغم تمامی ناکامی‌ها و حواشی ایجاد شده به دست مدیران وارنر، اما حضور دوباره هنری کویل در نقش سوپرمن را می‌توان به عنوان بهترین تصمیم آن‌ها خطاب کرد که می‌تواند آینده دنیای سینمایی دی‌سی را زیر و رو کرده و سال‌های خاطره‌انگیزی را در ادامه برای طرفداران این شخصیت محبوب پدید بیاورد.


حال که هنری کویل پس از سال‌ها به نقش آخرین پسر سیاره کریپتون بازگشته است؛ واکنش شما به این اتفاق چه می‌باشد؟ بهترین لحظه‌ای که این بازیگر در دنیای سینمایی دی‌سی برای شما رقم زده است، کدام می‌باشد؟ آیا بازگشت او می‌تواند ناکامی‌های DCEU را جبران نماید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

Amir Ringoجول دوست داشتنیAlirezaDARKSIRENCameraManA Slashمحمدرضا نوروزیSami 227Spider-ManBoogimanیوهانPaprikaDream in Red (Playstation T)Mehran.BaمحمدEzio Auditore da Firenzeblackcity

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • کار به بازیگرش ندارم…… ولی کلا این شخصیت کمیک بوکی به شدت مضحک و غیر منطقی هستش .. به شدت خر زور ولی انسان بسیار خوبی هم هست… هیچوقت هم کسی حریفش نیست..بماند پشت ساخت سوپر من هم مساله سیاسی وجود داشت….. به صورت کلی جهان سوپر من تو ده تا کمیک بوک تموم میشه.. چون هیچکی هم حریفش نیست 😐😐😯

    Amir RingoHitasepKingslayerfbjgHesamAMD1992vafadarزمین 52Brainiac(خداحافظ)mjmore
    • سوپرمن نماد ابرانسانه به نوعی نماد اون سبک تفکری که فردریش نیچه درمورد خدا و انسان داشت
      سمبولیکه متفاوته کامله به هرحال نماده و باید به این شکل باشه

      Hitasepجول دوست داشتنیBrainiac(خداحافظ)esmaaielباستیان
      • نماد اون نیست عزیزم… در اصل به خاطر دعوای امریکا با قدرت های اون زمان ساختنش تا نشون بده انسان امریکایی قدرتی خدا گونه داره.. اگه به لباس سوپر من هم نگاه کنی قشنگ از روی پرچم امریکا ساختنش.
        در مورد ابر انسان نیچه هم بگم.ربطی نداره.. ابرانسان نیچه هیچ فرقی با بقیه نداره فقط یک نیروی اراده داره که می خواد خواست خودش رو به کرسی بنشونه و هر اتفاقی هم اون رو راهنمایی می کنه و اون انسان به خواست خودش زندگی می کنه مثال خیلی خوب ابر انسان تو سینما کارکتر ساموعل جکسون در پالپ فیکشن هستش

        Kingslayerجول دوست داشتنیesmaaielaliushakaramazofزمین 52Brainiac(خداحافظ)
        • نکنه انتظار داری ابر انسانو فقط با عامل ارادش نشون بدن و منتظر باشن تا یک میلیارد دلار فروش داشته‌باشه؟
          سعی کن کمی فکر کنی دنیارو زیادی ساده تصور میکنی

          جول دوست داشتنیباستیان
          • حرفمو نگرفتی دوست گلم ابر انسان کسی هست که تلاش می کنه تا اراده ش رو بر جهان مسلط کنه حتی اگه هدفش هم بد باشه …اتفاقا سوپرمن دقیقا بر عکس ابر انسان هست یک اینکه هیچ تلاشی نکرده واسه قدرتاش .دو هیچ تغییر خاصی هم ایجاد نمی کنه مثلا فقط تبهکار میگیره ولی تلاشی برای ریشه کن کردن کلی فساد و جنایت در جهان نمی کنه ..در حالی که دشمن هاش دارای اراده برای پیریزی اهداف هستن و ابر انسان حساب میشن البته من بالا گفتم پشت سوپرمن دلیل سیاسی داشت اونم این بود اینا با المان و شوروی مشکل داشتن نمی تونستن ریسک ساخت یک ابر انسان رو قبول کنن واسه همین یه دروغینش رو ساختن کم ساده فک کن ابر انسان یکی عین سوپرمن و یا گیگا چد نیست ..که فقط عضله هستن ..ابر انسان یعنی کوروش .بودا .هیتلر .خوده نیچه …و یا تانوس …اینا ابر انسان واقعی حساب میشن

            Kingslayerجول دوست داشتنیesmaaiel
      • Roadie گفت:

        سوپر من نیچه یا ابر انسان نیچه اسمش روی این قهرمان کمیک گذاشته شده و نوعی الهام بخش برای داستان های ابر قهرمان آبی و قرمز آمریکا بوده ولی به هیچ وجه و ابدا نمی شه حتی لحظه ای گفت سوپرمن کمیک نمادی برای ابر انسان نیچه باشه. خیلی بچگانه و سطحی فقط زور بازو آورده شده. با ارزش های انسانی تحت سلطه یجامعه و سیاست. ابر انسان با منطق مطلق اول از درون فرا تر از هر جهل بیرونیه و ارزش گذاری هاش با پیرامونش مغایرت های بعضا ظالمانه ای داره. این سوپرمن هالیوود و دی سی پر است از تراما های حل نشده و حماقت و خشم و سادگی. هدف این کامنت کوبوندن سوپرمن کمیک نیست، فقط این که ورای قرض گرفتن اسم، چیز زیادی از ابر انسان توش دیده نمی شه.

        پی نوشت: واچ من یا Watchmen یک شخصیت نزدیک تر به ابر انسان ساخته برای دی سی. فکر کنم اسمش دکتر منهتن بود. اون برداشت با وجود عدم اشاره مستقیم به اسم تجلی چنین تفکری بود.

        باستیان
        • بالا گفتم نمیشه شخصیتی به پیچیدگی اون چیزی که یه فیلسوف میگه ساخت
          آخه شما که نشانه‌ها جلوی چشتونه اینا شکم ثور رو تحریف میکنن حالا میخوای یه تئوری ابرانسان‌رو دقیق مثل تفکرات نیچه بسازن؟
          توصیف ابرانسان منهای افسانه‌ها تماما از تفکر نیچه برداشته‌شده
          انسانی کامل ، غربی و خوشتیپ نماد کاملترش استیو راجرز
          نمیدونم چرا دوست دارید همه‌چیز جلوی چشمتون باشه

          Roadieباستیان
          • هرچند در ادامه بگم که تفاوت زیادی بین سیاست‌های دی‌سی و مارول هست اما درکل برای این که روی پرده بره باید تر و تمیزتر و اتوکشیده‌تر و کاملتر باشه اگرم دقت کنی میبینی که تو فیلم جوری جلوه می‌کنه که اراده پولادین قهرمانا پررنگ‌تر از قدرت‌هاشون عمل میکنه هرچند از تئوری دورم باشن در آخر به اصلش پایدارن فقط یکم دقت میخواد

          • Roadie گفت:

            رک بخوام بگم شما حرفتون اصلا منطقی نیست. بنده براتون حتی مثال از ابر انسان تو همون چهارچوب دنیای دی سی زدم. اصلا بحث این نیست که آیا تونستن از سوپرمن، ابرانسان بسازن. چون به وضوح میشه گفت حتی سعی نشده این کارکتر ابرانسان نیچه ای باشه. مثل اینه که اصرار کنید یه آپارتمان به نام سرو، یک درخته! و در ادامه بگید چه ظاهر بینید سرو که فقط برگش نیست ارتفاعشم بالا باشه میشه سرو! خب عزیزم ابر انسان یک مفهموم با تجلی خیلی بولدی هست که بار ها و بار ها و بار ها و بار ها تو همون هالیوود ساخته شده. خیلی خیلی خیلی پر تکرار. ولی سوپر من ورای اسمش یکی از اون چندین نمونه ی ابرانسان نیچه ای در هنر معاصر نیست و خب سعی نشده چنین مفهموم نیهیلیستیکی اصلا درون ایشون باشه. حالا شما هر قدر پا فشاری کن تیپ و زور داره!

    • بگو هیچوقت کمیک های سوپرمن رو نخوندم بدون اینکه بگی. پیشنهاد میکنم حداقل انیمیشن Superman animated Series رو ببینید. کرکتر سوپرمن چیزیه که همه باید برای رسیدن بهش تلاش کنن. یه عدالت خواه امیدبخش و قهرمان با خوی انسانی. شما ممکنه فقط قدرت های بی نهایت ش رو ببینی ولی من انسانیت کلارک رو میبینم 🙂

      جول دوست داشتنیaliushakaramazofBrainiac(خداحافظ)esmaaielهادی صفائیهمسایه ( فن بوی = پنچری )ArnaldEzio Auditore da Firenze
    • MRIP گفت:

      ببینید توی مقاله هم اشاره شدن به نقاط ضعف سوپرمن اما چیزی که در واقع سبب شده شخصیت و قدرتهای سوپرمن در نگاه تماشاگران کسل کننده بشه اینه که قدرتهای سوپرمن تا حدودی در واندروومن و اکوامن نیز دیده میشه و گرنه به خودی خود سوپرمن همین قدرتهای زیادش جذابیت خاصی میتونه داشته باشه

      Brainiac(خداحافظ)
    • esmaaiel گفت:

      برو بابا… آغوی منعقد!
      کافیه یه سنگریزه کریپتونایت بندازی تو لباسش تا یه بچه ۵ ساله هم بتونه شکستش بده 🙂

      Kingslayeresmaaiel
      • سوپر من تقریبا هر قدرتی رو در خودش داره حتی هفت دور زمین رو تو ثانیه دور میزنه تقریبا حکم خدا رو داره .. این شرایطی که میگی کریپتونایت بندازی تو لباسش تقریبا غیر ممکنه ( مگه اینکه خودش کرم داشته باشه بزاره اینکارو بکنن☺)

        Kingslayer
    • Kingslayer گفت:

      ترشی نخوری یه رائفی پور ازت در میاد . با علم و اطلاعات ناقص و دوتا مطلب از دوتا سایت خوندن خودتو عقل کل صاحب نظر میدونی .

  • blackcity گفت:

    کلا بازیگر خیلی خوبیه
    سریال ویتچر هم عالی بازی کرد
    هر فیلم و سریالی که تا الان بازی کرده به بهترین نحو ممکن اجراش کرده

    aliushakaramazofBrainiac(خداحافظ)bad flash
  • بیاید قبول کنیم هیچ بتمنی کریستین بیل نشد

    vafadarزمین 52esmaaielbad flash
  • کاملا با مقاله موافقم هنری کویل واقعا سوپرمن خوبیه یعنی سوپرمن کمیک اگه واقعی می شد می شد هنری لعنتی تو هر نقشی هم خوبه چه گرالت باشه چه سوپس باشه چه شرلوک باشه یا چه شخصیت خبیث در کل بی نظیره

  • یوهان گفت:

    سوپرمن هنری کویل رو نمی‌دونم ولی کلارک تو انیمیشن ها واقعا عشقه در کنار بروس و دیک گریسون سه شخصیت محبوب ابر قهرمان DC رو برام شامل میشه😎🗿🤝

    Brainiac(خداحافظ)
هنری کویل بهترین سوپرمن تاریخ سینما