آیا بازی I.G.I Origins میتواند موفق ظاهر شود؟
طرفداران از خبر احیای مجدد I.G.I در پوست خودشان نمیگنجند و بهشدت مشتاق عرضۀ این عنوان شوتر سندباکس هستند، اما آیا این بازی میتواند موفق ظاهر شود؟
بازیهای شوتر اول شخص از دهۀ ۹۰ میلادی به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند. از آن زمان، بسیاری از زیرسبکهای محبوبی چون شوتر آرنا یا شوترهای جنگی جلودار شدند، در حالی که زیرسبکهایی با محبوبیت کمتر مانند شوترهای تاکتیکال به تدریج و ذره ذره مخاطبان خاص خود را پیدا کردند. یکی از بازیهایی که در دستۀ دوم قرار میگیرد، Project I.G.I است که به نوعی اثر کالت با طرفدارانی غیرتی تبدیل شد؛ همچنین، دنبالۀ آن، I.G.I 2، که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و از آن زمان، طرفداران منتظر بازی سوم هستند.
حدود ۱۸ سال بعد، برای اولین بار توانستیم نگاهی به بازی بعدی، تحت عنوان I.G.I Origins، داشته باشیم. این بازی در حال حاضر توسط استودیوی آنتیمتر گیمز (Antimatter Games) در حال توسعه است و قصد بنای دنبالهای شایسته را دارد، در حالی که ادای احترامی به عناوین پیشین آن نیز میکند. با توجه به عرضۀ حتمی این عنوان که به زودی رخ خواهد داد، این سوال در ذهن شکل میگیرد که اصلا I.G.I Origins چگونه خواهد بود؟
داستان جالبی حول توسعۀ I.G.I Origins وجود دارد؛ ابتدا در سال ۲۰۱۹ با یک تیزر کوتاه از این اثر رونمایی شد. در آن زمان، مسئولیت توسعۀ بازی بر عهدۀ استودیوی تودمن اینتراکتیو (Toadman Interactive) بود و آنتیمتر گمیز نشر بازی را بر عهده داشت. اما بعد از آن، تیم آنتیمتر توسعۀ بازی را به دست گرفت و از قرار معلوم، آنتیمتر گیمز مسئول انتشار و توسعۀ بازی خواهد بود.
I.G.I Origins در دورۀ تاریخی جنگ سرد دههٔ هشتاد جریان دارد و شما در نقش یک مامور با اسم رمز ریجنت (Regent) قرار میگیرید که در سازمان فوق سری دولتی ام آی ۶ خدمت میکند. ملل دخیل در این جنگ سرد، در مرز یک جنگ همهجانبه قرار دارند و ماموریت شما این است که به هر قیمتی شده از این اتفاق جلوگیری کنید. نکته مهم این است که این عنوان پیشدرآمدی برای بازی اول I.G.I محسوب میشود که نسخه Origins را یک نقطۀ شروع عالی برای تازهسازی فرنچایز قرار میدهد.
بازیبازانی که نسخههای قبلی این فرنچایز را تجربه کردهاند، با این پیشزمینۀ روایی آشنایی دارند و در حالی که امکان طراحی مراحل و سناریوهای عملیاتی جذابی را فراهم میکند، تمرکز اساسی روی موضوع اصلی بازی، یعنی جلوگیری از جنگ، داستان چندان ماندگار و متفاوتی را به ارمغان نمیآورد. یکی از مواردی که در دو بازی اول بیش از همه از آن انتقاد میشد، همین موضوع بود و به احتمال زیاد اگر Origins نیز جا پای بازیهای قبل بگذارد، با همین مشکل دست و پنجه نرم کند. بنابراین، اگر I.G.I Origins از این فرمول فاصله بگیرد و سعی داشته باشد که به جای دسیسهها و جزئیات در لحظۀ عملیاتها، کمی روی شخصیتها تاکید کند، احتمال موفقیت دوچندانی را خواهد داشت.
اما در هر صورت، اکثر طرفداران شیفتۀ مبارزات بازی هستند. بازی I.G.I. Origins بسیار شبیه به نسخههای پیشین عمل خواهد کرد و گیمپلی آن حول یافتن راهی برای تکمیل اهداف از بین تعداد زیادی نگهبان و دشمن خواهد چرخید. بازیکنان میتوانند آزادانه راهی که میخواهند را در مأموریتها به کار بگیرند و به صورت حملۀ همهجانبه یا مخفیکاری بازی را پیش ببرند.
بازیهای اول از لحاظ سطح سختی، بسیار طاقتفرسا بودند و پیش رفتن بدون نقشۀ قبلی منجر به مرگ حتمی میشد. به احتمال زیاد، Origins هم همان سطح سختی را پیش خواهد گرفت تا بازیکنان برای اتمام مراحل، در موقعیتهای مختلف از ترکیب اکشن و مخفیکاری استفاده کنند.
ریجنت مأموری با مهارت بالاست و به تسلیحات مختلفی دسترسی دارد. علاوه بر چاقوی همهکاره، یک پیستول با صداخفهکن، یک مسلسل دستی MP5، سلاحهای تکتیرانداز و اسلحههای دیگری مانند اینها وجود خواهند داشت. هر سلاحی نکات مثبت و منفی خود را دارد. پس MP5 شاید یک صداخفهکن داشته باشد، اما آسیب آن بسیار کمتر از رایفلی خواهد بود که بهمراتب صدای بیشتری نیز تولید میکند. بنابراین، بازیکنان باید هوشمندانه سلاح موردنظر خود برای کار را انتخاب کنند.
حالا نوبت مراحل بازی است. بازیهای Project I.G.I و I.G.I 2 مراحل پراکندهای با فضاهای داخلی و باز فراوانی داشتند و چندان دور از ذهن نیست که I.G.I Origins نیز ادامه همان راه را پیش بگیرد. در تریلر بازی، پایگاههای ارتشی بزرگی نشان داده شد که پر از ایستگاههای پرتاب موشک و پادگان بودند که هیجان برای انتشار آن را بیشتر میکند. همچنین، دیدیم که بازیکن از طریق جنگلها، جویها و نردبانها به این تأسیسیات نفوذ میکرد که نشان دهندۀ چندین راه ورود و خروج برای هر مرحله بود؛ این موضوع ارزش تکرار هر مرحله را بهمراتب بیشتر میکند. علاوه بر آن، همچنین نگاه کوتاهی به عینکهای دید در شب شخصیت بازی داشتیم که تنوع مأموریتها را بیش از پیش میکند.
هر بازیای که المانهای مخفیکاری جزوی از هستۀ گیمپلی آن است، باید در بحث طراحی مراحل عالی ظاهر شود و استودیوی آنتیمتر گیمز ظاهراً مهارت خوبی در این زمینه دارد. البته، قطعا تا زمان انتشار بازی نمیتوان از کیفیت بالای آن اطمینان کامل داشت، اما با این حال، امیدوارکننده به نظر میرسد.
نباید گرافیک بازی را از قلم انداخت. عنوان I.G.I Origins بسیار زیبا به نظر میرسد و بخش زیادی از آن را مدیون طراحی بصری است. این تیم به خوبی توانسته آنریل انجین ۵ را به کار بگیرد و نشان میدهد که نسخه Origins در کنار نورپردازی عالی خود، حتی در سناریوهای با نور پایین و بازتابها و افکتها، در طراحی تکسچرها نیز عالی عمل خواهد کرد. بخش جالب ماجرا اینجاست که تمام اینها روی سختافزار نسل پیش به دست آمدهاند که گواهی بر درک توسعهدهنده از تغییرات ظریف و پیچیدگیهای سختافزارهای هدف است.
در ادامۀ مورد قبل، بحث عرضۀ بازی به میان میآید. استودیوی آنتیمتر گیمز تا به این لحظه، هیچ تاریخ انتشار دقیقی تعیین نکرده است و تنها پلتفرهای تأیید شده، رایانههای شخصی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان هستند. با این حال که این عنوان قاعدتاً روی پلتفرمهای نسل جدید نیز قابل بازی است، هنوز هیچ نسخهای که کاملاً برای نسل جدید باشد، تأیید نشده. اما با در نظر گرفتن تریلر کوتاه منتشر شده و اطلاعات در دسترس موجود دربارۀ بازی، ظاهراً I.G.I Origins هنوز راه زیادی را در پیش دارد و فعلاً عرضۀ بازی در سال ۲۰۲۳ تخمین معقولانهای به نظر میرسد. ولی نکتۀ مهم و حائز اهمیت این است که با توجه به اطلاعات کم موجود دربارۀ بازی و تغییر توسعهدهندگان آن در میانۀ راه، ممکن است در صورت نیاز، تاریخ عرضۀ آن به سال ۲۰۲۴ تغییر یابد.
در هر صورت، امید زیادی به بازی I.G.I Origins وجود دارد. تیم آنتیمتر به نظر میرسد که درک خوبی از عوامل موفقیت بازیهای قبلی داشته باشد و واقعاً امیدواریم شاهد دنبالهای باشیم که این مجموعۀ محبوب را به میدان برگرداند. در حال حاضر، در بازار بازیهای ویدیویی، نوعی خلاء در دستۀ شوتر مخفیکاری با سبک سندباکس وجود دارد و I.G.I Origins میتواند از آن برای برتری خود استفاده کند و به چنان اثری تبدیل شود که هیچکس حتی فکرش را هم نمیکند.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
نظرات
این بازی اگر سازنده هاش بتونن به شکل مدرن همون بازیو پیاده سازی کنن کار خودشونو خوب انجام میدن تمرکز باید بیشتر تو مخفی کاری باشه بازی هایی مثل متال گیر و مخفی کاری اونطوری خیلی کمه با این گرافیک و تریلر های بازی خیلی شبیه چیزیه که ما آرزوشو داریم از آی جی آی باید باشه ولی به شخصه دوس دارم سخت باشه در حد نسخه اول نه اینکه هوش مصنوعی عجیب باشه دوس دارم انقدر خوب پیاده سازی شده باشه که مخفی کاری بازی بچربه نسبت به اکشن بودن زیاد بازی
ترلر زیبایی داشت.. با توجه به پشتوانه خود بازی هم احتمال موفق شدنش خیلی بالاس
انشاالله موفق شه سلطان قلب ها
اولین بازی عمرم یادش بخیر🤩🧡
خواهشا بعد از این یا حتی قبلش یه ریمستری از دو نسخه اول هم در برنامه بزارید . یعنی امکان داره ؟
احتمالا
خاطره انگیزترین و مورد انتظارترین بازی برای من بعد از استالکر ۲ همین آی جی آیه
هم براش هایپم هم بشدت نگران
بازی های اصلی مال بیست سال پیش بودن و زمان خودشون فوق العاده بودن ولی الان ساخت یه همچین بازی با اون لول دیزاین و شوتینگ که بخواد هم عامه پسند ظاهر بشه و فروش کنه هم به ریشه هاش پایبند باشه واقعا سخته و بنظرم یکی از این اهداف باید قربانی دیگری شه
خدای من چه حسی داشت مرحله آخر نسخه اول آی جی آی
یکی از چالش برانگیزترین لول دیزاین ها رو داشت
لامصب دارک سولزی بود برای خودش اون زمان
تعداد بالای دشمنا + سنتری گان ها هر گوشه کناری بودن و شنیدن صداشون مو به تن آدم سیخ میکرد + طراحی تو در تو و گیج کننده محیط + منابع محدود سلامتی و دشمنان به مراتب خطرناکتر با سلاح های مختلف + آخر مرحله هم که با یه باس فایت چموش باید سر و کله میزدی که توی پنج ثانیه میتونست کلکتو بکنه
کف و خون قاطی کردیم تا تمومش کردیم
الان بخوان یه همچین چیزی بسازن مردم کفرشون در میاد :دی
امیدوارم موفق بشه و نسخه های ریمیک بازی های اول و دوم هم ساخته بشن
هنوز دقیق معلوم نشده که کی می خواد بیاد ؟
برو بابا
امیدی بهش نیست انقدر جو ندید
سمّ خالص و نوستالژی محضه این بازی،چقدرخاطره داریم با نسخه های ۱و ۲
سلام دوستان عزیزم.
مقاله عالی و سود آوری بود.
سپاس فراوان.
چه شکست بخوره چه فروش خوبی داشته باشه چه متا کمی بگیره ووووو به هر حال
بهترین بازی برای نوستالژی باز ها هست بدون شک بهترین شوتر مخفی کاری هست .
به امید موفقیت کامل این بازی.
اولین بازی ای که برای کرکش منتظر نمیمونم پیش خریدش میکنم چون وقتی کوچیک بودیم واقعا خاطره سازی کرد .
Hey you
بقول دوست عزیزمون حسین رحمتی مخفی کاریش باید بچربه به اکشنش
بهترین بازی عمرم داره میاد لعنی هنوز نسخه ۲ اون مرحله که شخصیت اصلی از هلیکوپتر خوشو میندازه یادمه چه مرحله ای بود
قطعا برای من و خیلی از دوستان که همون دو دهه پیش دوران بچگیمون با نسخه ۱و۲ این بازی گذروندیم این نسخه جدید میتونه لذت بخش و یادآور روزای خوب گذشته باشه… این موضوع فقط مهمه برای ما
حالا دوتا بچه کوچه ای مثل یوتیوبر های فارسیمون هیت هم بدن دادن واقعا چرا باید حائز اهمیت باشه؟
یادمه بتل یک اومده بود یکیشون به اسم آ.ک میگفت گرافیک بازی خوبه ها فقط زیاد اسنایپر توشه سریع میمیرید😁
دوستان اگه دقت کنید در تریلر این بازی همون مراحل igi 1 و igi 2 هست.به احتمال خیلی زیاد این نسخه ریمستر نسخه های قبلی هست با همان مراحل
کاش زودتر بازی رو عرضه کنند،۲۰۲۴ زمان مناسبی برای انتشار این بازی هست به شرطی که توسعه بازی به خوبی صورت گرفته باشه