معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم

در طی چند دهه اخیر صنعت سینما شاهد ساخت آثار ارزشمندی حول محور واقعه هولناک جنگ جهانی دوم بوده‌ایم که جنبه‌های متفاوتی از این نبرد را به تصویر کشیده‌اند.

جنگ جهانی دوم در تاریخ ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله آلمان به لهستان آغاز شد و هولناک‌ترین واقعه‌ را رقم زد که تاریخ بشریت تا به حال در طول چندین و چند هزار سال گذشته تجربه کرده است. وقایعی که نه تنها آینده کشورهای درگیر آن را تمام و کمال تغییر داد، بلکه منجر به کشته شدن میلیون‌ها انسان بی‌گناهی شد که پیروزی یا شکست هر یک از طرفین، تاثیری در بهبود زندگی آن‌ها نمی‌داشت.

با این حال جنگ جهانی دوم که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ جریان گرفت، زمینه‌ساز ساخت صدها فیلم و سریال مختلفی شد که جنبه‌های مختلفی از این نبرد همه‌جانبه و هولناک را به تصویر می‌کشیدند. آثاری که برخی از آن‌ها به عنوان نماد سینمای جهان بدل گشته و علی‌رغم نمایش کشتار و تلخی‌های بسیار، اما طرفداران بی‌شماری را در سراسر جهان پیدا کردند.

به همین دلیل نیز در مقاله‌ای تحت عنوان “معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم” قصد داریم تا به معرفی ۱۵ فیلم سینمایی تاثیرگذاری بپردازیم که جنبه‌های متفاوتی از این جنگ را به نمایش گذاشته و سکانس‌های به یاد ماندنی را برای مخاطبین ایجاد کرده‌اند.

پس برای مشاهده برخی از به یادماندنی‌ترین آثاری که به جنگ جهانی دوم پرداخته‌اند، با ما همراه باشید.

فیلم The Dirty Dozen

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۶۷
  • کارگردان: رابرت آلدریچ (Robert Aldrich)

فیلم The Dirty Dozen که تحت عنوان “دوازده مرد خبیث” نیز شناخته می‌شود، برگرفته از داستانی حول محور گروهی از مردان می‌باشد که جزو محکومان ارتش متفقین بوده و برای انجام یک ماموریت بسیار خطرناک راهی کشور اشغال شده فرانسه می‌شوند. هر کدام از آن‌ها که بتواند ماموریت کشتار مقامات آلمانی را به درستی انجام داده و زنده از مهلکه فرار نماید، می‌تواند مورد عفو قرار گرفته و به زندگی آزاد خود بپردازند.

این فیلم که توسط رابرت آلدریچ کارگردانی شده و از بازیگرانی همچون لی ماروین (Lee Marvin)، ارنست بورگناین (Ernest Borgnine)، چارلز برانسون (Charles Bronson) و جرج کندی (George Kennedy) بهره گرفته است، در سال ۱۹۶۷ به سبب برخورداری از خشونتی بی حد و مرز، مورد واکنش تند منتقدین قرار گرفت و مخاطبین خود را با صحنه‌های بسیار دردناکی مواجه کرد که تا آن زمان بی‌سابقه بوده است.

با این حال به مرور جایگاه و ارزش The Dirty Dozen در سینما قدردانی شد و به یکی از فیلم‌های کلاسیک و ماندگار سینما حول محور جنگ جهانی دوم بدل گشت. شاید جالب باشید تا بدانید که این اثر به حدی بزرگ و تاریخ‌ساز بود که برخی از بازیگران آن به هیچ عنوان تجربه حضور در چنین صحنه‌های اکشنی را نداشتند. مسئله‌ای که باعث شده تا صحنه‌های اکشن آن هنوز هم از جذابیت خاصی برای طرفداران این ژانر برخوردار باشد.

فیلم Sophie’s Choice

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۸۲
  • کارگردان: آلن جی پاکولا (Alan J. Pakula)

فیلم Sophie’s Choice که توسط آلن جی پاکولا کارگردانی شده است، از نگاه متفاوتی نسبت به واقعه جنگ جهانی دوم برخوردار بود و روایت‌گر یک بازمانده اردوگاه اجباری آلمان‌ها می‌باشد که مجبور می‌شد تا بی‌رحمانه‌ترین تصمیم زندگی‌اش را اتخاذ نماید: باید بین از فرزندانش یکی را برای مرگ انتخاب می‌کرد.

این فیلم که از جوی بسیار سیاه و ناامید کننده برخودار است، به حدی ذهن تماشاگر را به چالش می‌کشد که تا مدت‌ها می‌تواند وی را افسرده نماید. تصور این مسئله که والدین مجبور می‌شوند تا یکی از فرزندان را برای اتاق گاز و دیگری را برای اردوگاه کار اجباری انتخاب نمایند، بسیار درناک بوده و صحنه‌هایی غم‌انگیز را رقم زده است.

با این حال و با وجود تمامی غم و اندوهی که Sophie’s Choice در پی دارد؛ اما موفق می‌شود تا دومین جایزه اسکار مریل استریپ (Meryl Streep) را به سبب هنرنمایی خیره‌کننده‌اش برای وی به همراه داشته باشد. اگر که از طرفداران این بازیگر بزرگ سینما هستید، به تماشای این فیلم از او نشسته تا با وقایعی دردناک از جنگ جهانی دوم روبرو بشوید.

فیلم From Here to Eternity

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۵۳
  • کارگردان: فرد زینمان (Fred Zinnemann)

جنگ جهانی دوم را می‌توان به پیش و پس از حمله به بندر پرل هاربر تقسیم کرد. زیرا این واقعه باعث شد تا کشور ایالات متحده با تمام قوا به متفقین پیوسته و کفه ترازو را کاملاً به سمت جبهه غربی سنگین نماید. موضوعی که مسبب ساخت آثار مختلفی در سینما و تلویزیون شده و یکی از آثار متفاوت برگرفته از حمله به پرل هاربر From Here to Eternity نام دارد که توسط فرد زینمان کارگردانی شده است.

این اثر کلاسیک سینما که از بازیگرانی همچون برت لنکستر (Burt Lancaster)، مونتگومری کلیفت (Montgomery Clift)، دبورا کار (Deborah Kerr)، دانا رید (Donna Reed) و فرانک سیناترا (Frank Sinatra) بهره می‌برد، از دید ۳ سربازی روایت می‌شود که در ساحل پرل هاربر حضور داشته و با وقایعی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلم From Here to Eternity علی‌رغم این که در دوران جنگ جهانی دوم روایت‌ می‌شود، اما داستانی کاملاً درام داشته و روی شخصیت‌هایی تمرکز دارد که جنگ باعث شده تا عشق و زندگی آن‌ها به چالش کشیده شود. این فیلم به حدی تماشایی است و از هنرنمایی‌های چشم‌گیری بهره می‌برد که می‌تواند شما را ساعت‌ها غرق در خود نماید. هنرنمایی فرانک سیناترا در این اثر کلاسیک آن‌چنان تاریخ‌ساز می‌باشد که تنها جایزه اسکار دوران هنری‌اش را برایش به ارمغان آورده است.

فیلم Life Is Beautiful

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۹۷
  • کارگردان: روبرتو بنینی (Roberto Benigni)

فیلم Life Is Beautiful به کارگردانی، نویسندگی و هنرنمایی روبرتو بنینی به حدی تاثیرگذار و تماشایی است که نه تنها به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار این مقاله شناخته می‎شود، بلکه از جایگاهی خاص و ارزشمند در تاریخ سینما نیز برخودار می‌باشد.

این اثر ایتالیایی که برنده جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار بوده است، روایت‌گر پدری می‌باشد که خانواده‌اش به اسارت آلمان‌ها درآمده‌اند. با این حال او تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا فرزندش با مفهوم جنگ آشنا نشده تا تمامی رخدادها برای او به مانند یک بازی تلقی گردد. فداکاری یک پدر برای کودک در بندش به حدی دردناک و غم‌انگیز است که تا ابد در یاد مخاطبینش باقی خواهد ماند.

علی‌رغم این که برخی از منتقدین باور داشتند وقایع به تصویر کشیده شده بیش از حد خشونت‌آمیز و غیرواقعی می‌باشد، اما به هیچ عنوان این انتقادات نمی‌تواند ذره‌ای از ارزش Life Is Beautiful بکاهد. اثری که نگاهی متفاوت به واقعه هولناک جنگ جهانی دوم داشته و نمایانگر امید و تخیلی می‌باشد که انسان‌ها در این هنگام برای نجات از شرایط به کار می‌گیرند.

فیلم The Thin Red Line

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۹۸
  • کارگردان: ترنس مالیک (Terrence Malick)

فیلم The Thin Red Line به کارگردانی تماشایی ترنس مالیک با بهره‌گیری از موسیقی گوش‌نواز هانس زیمر (Terrence Malick) به سبب هم‌دوره شدن با اکران فیلم Saving Private Ryan آن‌طور که می‌بایست دیده نشد و ارزش‌های آن نادیده گرفته شد.

اثری که از بازیگرانی همچون شان پن (Sean Penn)، آدرین برودی (Adrien Brody)، وودی هارلسون (Woody Harrelson)، جرد لتو (Jared Leto)، جرج کلونی (George Clooney) و جان تراولتا (John Travolta) بهره گرفته و روایت‌گر حمله نیروهای ایالات متحده به جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام می‌باشد که وقایعی هولناک را رقم می‌زند.

این اثر که به عنوان فیلمی ضد جنگ شناخته می‌شود، از نماهایی بسیار زیبا و ستودنی بهره می‌برد که با ضرباهنگی تند و حماسی در کنار موسیقی‌های گوش‌نواز باعث خلق صحنه‌هایی ماندگار شده است. قطعاً اگر The Thin Red Line در سالی دیگر اکران شده بود، با واکنش‌های متفاوتی روبرو می‌شد و بیش از پیش در نزد سینماگران جلوه می‌کرد.

فیلم The Pianist

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۲۰۰۲
  • کارگردان: رومن پولانسکی (Roman Polanski)

فیلم زیبای The Pianist که توسط رومن پولانسکی ساخته شده است، روایت‌گر داستانی برگرفته از واقعیت می‌باشد که حول محور پیانیستی لهستانی است که خود و خانواده‌اش را در بحبوحه جنگ جهانی دوم و در اسارات آلمان‌ها پیدا می‌کند.

این اثر تاثیرگذار و دردناک که از هنرنمایی تماشایی آدرین برودی در قامت ولادیسلاو اشپیلمان بهره می‌برد و یک جایزه اسکار نیز برای وی به همراه داشته است، به سیاه‌ترین شکل ممکن نابودی زندگی انسان‌ها را به تصویر کشیده و نشان می‌دهد که جنگ چقدر راحت می‌تواند خانواده و عزیزانمان را از ما بگیرد. در فیلم The Pianist شاهد این موضوع هستیم که چگونه یک هنرمند باارزش و شناخته شده، به سبب جنگ و آرمان‌های بسیار پوچ، حتی برای رفع نیازهای اولیه خود نیز به مانند یک حیوان زندگی می‌کند و این مسئله تا جایی پیش می‌رود که او حتی خودش را نیز فراموش می‌نماید.

نکته جالب توجه درباره فیلم The Pianist این است که آدرین برودی با بردن جایزه اسکار، به عنوان جوان‌ترین بازیگر مردی شناخته می‌شود که در سن ۲۹ سالگی چنین دستاوردی را رقم می‌زند.

فیلم Patton

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۷۰
  • کارگردان: فرانکلین جی شافنر (Franklin J. Schaffner)

فیلم Patton به کارگردانی فرانکلین جی شافنر را می‌توان به عنوان یکی از آثار متفاوت حول محور جنگ جهانی دوم خطاب کرد که هیچ ابایی از بد نشان دادن آدم‌هایی که در جبهه متفقین دارد، نداشته و واقعیات بی‌پرده جنگ را به زیبایی هر چه تمام برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

جرج سی. اسکات (George C. Scott) نقش آفرینی ژنرالی آمریکایی را بر عهده دارد که از شخصیتی بسیار سرد و بی‌رحم برخوردار بوده و برای سیراب کردن عطش قدرت طلبی خود حتی می‌تواند سیل عظیمی از انسان‌ها را به سوی مرگ هدایت کند. او به سبب نقش‌آفرینی تماشایی خود برنده انواع و اقسام جایزه‌های بین‌المللی شد و نام خود را تا ابد جاودانه نمود.

نکته جالبی که درباره فیلم Patton وجود دارد، در این است که واقعیت جنگ را بی‌پرده نمایش داده و به هیچ عنوان فرماندهان جنگ جهانی دوم را قهرمانانی افسانه‌ای و دلسوز به تصویر نمی‌کشد. بلکه آن‌ها را به مانند شخصیت‌هایی برای مخاطب رقم می‌زند که تنها به فکر انجام دستورات و پیروزی بوده و برای تحقق این مسئله، مرگ و زندگی زیردستانشان هیچ تفاوتی برای آن‌ها ندارد.

فیلم The Longest Day

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۶۲
  • کارگردانان: کن آناکین (Ken Annakin)، اندرو مارتون (Andrew Marton) و برنهارد ویکی (Bernhard Wicki)

فیلم The Longest Day که از کارگردانی متفاوت کن آناکین، اندرو مارتون و برنهارد ویکی بهره می‌برد، برخلاف باقی آثار این مقاله، حال و هوایی مستندگونه داشته و مخاطب را در دل وقایعی قرار می‌دهد که برای هر یک از سربازان متفقین به مانند یک جهنم بوده است.

این اثر کلاسیک و ستودنی که از بازی تماشایی هنرمندانی همچون جان وین (John Wayne)، رابرت میچام (Robert Mitchum)، فابیان فورته (Fabian Forte) و استوارت ویتمن (Stuart Whitman) بهره می‌برد، به جبهه‌های متفاوتی از حمله به ساحل نرماندی پرداخته و این واقعه را از دیدگاه افرادی همچون ژنرال دوایت آیزنهاور به تصویر می‌کشد. پکیجی کامل با همراهی برخی از مشهورترین بازیگران تاریخ آن زمان سینما که می‌تواند شما را غرق در خود نماید.

این اثر کلاسیک به سبب روایت مستندگونه خود و به تصویر کشیدن نبرد حماسی نرماندی مسبب خلق برخی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های جنگ جهانی دوم در سینما بوده که جوایز بسیاری را نیز برای تیم سازنده در پی داشته است. اگر که از علاقه‌مندان به ژانر جنگی می‌باشید، The Longest Day می‌تواند تجربه‌ای مثال زدنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

فیلم The Great Escape

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۶۳
  • کارگردان: جان استرجس (John Sturges)

فیلم حماسی The Great Escape که از کارگردانی استادانه جان استرجس بهره برده است، روایت‌گر گروهی از اسرای آمریکایی و بریتانیایی اردوگاه آلمانی‌ها می‌باشد که سعی دارند تا از جهنمی که در آن حضور دارند، فرار کرده و خود را آزاد نمایند.

این اثر کلاسیک با بهره‌گیری از ستارگانی مشهور همچون استیو مک‌کوئین (Steve McQueen)، جیمز گارنر (James Garner)، دیوید مک‌کالوم (David McCallum)، جیمز دونالد (James Donald)، چارلز برانسون (Charles Bronson) و جود تیلور (Jud Taylor) جزو یکی از سرگرم‌کننده‌ترین ساخته‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود که علی‌رغم برخورداری از المان‌های طنز سیاه، اما وقایعی دردناک را به تصویر می‌کشد که با پایان شگفت‌انگیزش، ذهن مخاطب را تا مدت‌ها با خود درگیر می‌نماید.

ساخته جان استرجس را می‌توان به مانند اثری در ژانر سرقت و دزدی خطاب کرد که در دل بزرگترین جنگ بشریت به وقوع پیوسته و صحنه‌هایی ناب را برای بینندگان به ارمغان آورده است. با تمامی جذابیت‌ها و صحنه‌های اکشن مثال‌زدنی‌اش، اما The Great Escape یادآور می‌شود که همچنان اثری جنگی بوده و وقایعی تلخ و سیاه را با خود به همراه دارد که به هیچ عنوان نمی‌توان در پشت شوخی‌ها و صحنه‌های پر آشوبش پنهان نماید.

فیلم The Bridge on the River Kwai

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۵۷
  • کارگردان: دیوید لین (David Lean)

یکی از انتقاداتی که امروزه نیز گریبان‌گیر آثار مرتبط با جنگ جهانی دوم می‌باشد، پرداختی یک طرفه به جبهه‌های جنگ بوده که در اغلب مواقع شاهد قهرمان‌سازی‌های آمریکایی یا اروپایی‌ها می‌باشیم. با این حال اثر کلاسیک The Bridge on the River Kwai ساخته دیوید لین بر خلاف این جهت قدم گذاشته و محصولی تماشایی را رقم زده است.

این فیلم با هنرنمایی بازیگرانی همچون ویلیام هولدن (William Holden)، الک گینس (Alec Guinness)، جک هاوکینز (Jack Hawkins)، سه‌سوئه هایاکاوا (Sessue Hayakawa) و هارولد گودوین (Harold Goodwin) روایت‌گر گروهی از اسرای جبهه متفقین می‌باشد که در اردوگاهی واقع در سنگاپور به دام افتاده و مجبور می‌شوند تا به ساخت پلی بر روی رودخانه کوای تن بدهند. با این حال اسرا روبروی فرماندهان ژاپنی ایستاگی کرده و به خواسته‌ آن‌ها تن نمی‌دهند.

این فیلم با نگاهی تازه به وحشت نبرد با ژاپنی‌ها و وقایع هولناکی که زندانیان اسیر شده در دستان آن‌ها تجربه می‌کنند، صداقت و شرافت سربازان را به چالش کشیده و نشان می‌دهد که اتحاد چگونه می‌تواند هر سدی را کنار زده و امید را برای انسان در پی داشته باشد. اثر تحسین شده The Bridge on the River Kwai موفق شد تا در جشنواره اسکار ۷ جایزه را تصاحب کرده و رکوردی تماشایی را در گینس ثبت نماید.

فیلم Letters from Iwo Jima

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۲۰۰۶
  • کارگردان: کلینت ایستوود (Clint Eastwood)

کلینت ایستوود افسانه‌ای که رقم‌زننده آثار بزرگی در سینما بوده است، در سال ۲۰۰۶ دست به حرکتی بسیار جالب زد که شاید تاکنون هیچگاه سابقه نداشته است. او ۲ فیلم به نام‌های Letters from Iwo Jima و Flags of Our Fathers حول محور جنگ جهانی دوم را منتشر کرد که روایت‌گر دو جبهه کاملاً متفاوت اما روبروی یکدیگر از این نبرد هولناک را به تصویر کشید.

با وجود این که Flags of Our Fathers از جذابیت‌های همیشگی آثار او و ژانر جنگی برخوردار است، اما این Letters from Iwo Jima بود که به عنوان گوهر نایاب کلینت ایستووود شناخته شد. فیلمی با هنرنمایی بازیگرانی همچون کن واتانابه (Ken Watanabe)، کازوناری نینومیا (Kazunari Ninomiya)، ایهارا تسویوشی (Tsuyoshi Ihara)، ریو کاسه (Ryō Kase) و ناکامورا شیدو (Shidō Nakamura) که روایت‌گر گروهی از سربازان ارتش ژاپن بود که به مدت ۳۶ روز در برابر حمله ارتش ایالات متحده در جزیره ایووجیما مقاومت کردند.

این جنگ که پیروز نهایی آن از همان دقایق نخست کاملاً مشخص می‌باشد، ایستادگی سربازانی را به تصویر کشیده هیچ راه برگشتی نداشته و باید مرگ خود را به تعویق انداخته تا از آرمان‌های خود دفاع نمایند. نکته جالب توجهی که باعث برتری این ساخته نسبت به Flags of Our Fathers می‌شود، در این است که مخاطبین خود را وادار می‌کند تا به تماشایی جبهه‌ای از جنگ جهانی دوم بپردازند که همیشه خبیث و شیطانی به تصویر کشیده شده بودند و حال باید با وجهه انسانی این سربازان بی‌گناه مواجه شویم. آن‌ها محکوم به مرگ بوده و مخاطب باید با درک این مسئله، به تماشای آخرین لحظات از زندگی مشقت‌بار آن‌ها پرداخته تا متوجه شود که سیاهی جنگ هیچ پیروز و بازنده‌ای ندارد و این تنها جوانان هستند که از عزیزانشان دور شده و در بدترین شرایط ممکن به نابودی محکوم می‌شوند.

فیلم Casablanca

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۴۲
  • کارگردان: مایکل کورتیز (Michael Curtiz)

قدیمی‌ترین فیلم این مقاله و اثری که علی‌رغم استفاده از وقایع مرتبط با جنگ جهانی دوم در پس زمینه، اما از روایتی عاشقانه بهره می‌برد؛ اثری تماشایی Casablanca به کارگردانی مایکل کورتیز نام دارد که با قاطعیت می‌توان گفت یکی از بهترین و به یادماندنی‌ترین ساخته‌های تمام طول تاریخ سینما می‌باشد.

این فیلم که از زوج تکرار نشدنی هامفری بوگارت (Humphrey Bogart) و اینگرید برگمن (Ingrid Bergman) بهره می‌برد، پس از حمله به بندر پرل هاربر جریان داشته و روایت‌گر صاحب کافه چشم و دل سیری است که پس از سال‌ها عشق گذشته خود را مشاهده کرده و درگیر وقایعی غم‌انگیز و جذاب می‌شود. وقایعی که نیم‌نگاهی به موضوع مهاجرت داشته و مردمانی را به تصویر می‌کشد که برای فرار از جنگ و در امان ماندن، چه مشقت‌ و سختی‌های دردناکی را تجربه کرده‌اند.

این داستان عاشقانه و کلاسیک که جنبه کاملاً منحصر به فردی از جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد، با این که عمری بالای ۷۰ سال دارد، اما همچنان تازگی داشته و وقایع و صحنه‌هایی را به ارمغان آورده که هنوز هم هیچ اثری در سینما نمی‌تواند با آن رقابت کند. فیلم Casablanca در زمان خود برنده جوایز گوناگونی شد و نام خود را تا ابد در سینما به عنوان اثری فراموش نشدنی حک کرد.

فیلم Schindler’s List

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)

استیون اسپیلبرگ نامی بزرگ در سینما است که رقم‌زننده آثار به یاد ماندنی بسیاری در سینما بوده است. با این حال او دو ساخته متفاوت و بسیار مهم را حول محور جنگ جهانی دوم رقم زده که یکی از آن‌ها Schindler’s List نام دارد.

این اثر که از هنرنمایی تماشایی بازیگرانی همچون لیام نیسون (Liam Neeson)، بن کینگزلی (Ben Kingsley) و رالف فاینز (Ralph Fiennes) بهرده برده است، روایت‌گر یکی از تاریک‌ترین جنبه‌های جنگ جهانی دوم بوده و اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی را به تصویر می‌کشد که چگونه سیل عظیمی از انسان‌های بی‌گناه را به کام مرگ کشانده است. با این حال مردی شرافتمند پیدا می‌شود که به طریق مختلف سعی می‌کند تا هر تعداد انسان را که در توانش است را نجات داده و آینده روشنی را برای آن‌ها پدید بیاورد.

فیلم Schindler’s List که در سال ۱۹۹۳ در فصل جوایز بسیار درخشان ظاهر شد، با ۱۲ نامزدی در جشنواره اسکار رکورد بزرگی را برای اسپیلبرگ رقم زد و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و به یاد ماندنی‌ترین آثار ژانر جنگی تبدیل شد که هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد.

فیلم Das Boot

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۸۱
  • کارگردان: ولفگانگ پترسن (Wolfgang Petersen)

فیلم Das Boot که توسط ولفگانگ پترسن ساخته شده و محصول کشور آلمان غربی می‌باشد، برخلاف باقی آثار این مقاله به دنیای زیر آب رفته و نبرد زیردریایی‌های جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد.

این اثر تماشایی با بهره‌گیری از نقش‌آفرینی بازیگرانی همچون یورگن پروشنو (Jürgen Prochnow)، هربرت گرونمیر (Herbert Grönemeyer) و کلاوس ونمان (Klaus Wennemann) موفق می‌شود تا وحشت زیر آب را به بهترین نحو ممکن به تصویر کشیده و انزوای سربازانی را نمایش دهد که برای تحقق خواسته‌های افراد بالا دست خود هر لحظه با خطر مرگ مواجه می‌شوند.

فیلم Das Boot به سبب بهره‌گیری از صحنه‌هایی بسیار تنش‌زا و داستانی هیجان‌انگیز، یکی از تماشایی‌ترین آثار مرتبط با جنگ جهانی دوم می‌باشد که توسط خود آلمانی‌ها ساخته شده و حقایقی جالب و بعضاً تلخ را روبروی مخاطب قرار می‌دهد که در هیچ آثار دیگری نمی‌تواند با آن‌ها مواجه شود.

فیلم Saving Private Ryan

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
  • سال اکران: ۱۹۹۸
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ

همان‌طور که پیشتر اشاره کرده بودیم، استیون اسپیلبرگ با ساخت دو فیلم بسیار تاثیرگذار حول محور جنگ جهانی دوم، نام خود را در تاریخ سینما جاوادنه کرده است. دومین اثر او که در سال ۱۹۹۸ غوغایی را بر پرده سینما رقم زده بود، Saving Private Ryan نام دارد.

فیلمی با هنرنمایی ستارگانی همچون تام هنکس (Tom Hanks)، وین دیزل (Vin Diesel)، مت دیمون (Matt Damon)، آدام گلدبرگ (Adam Goldberg) و بری پپر (Barry Pepper) که روایت‌گر تیمی شش نفره از سربازان خبره جبهه متفقین می‌باشد که پس از تسخیر ساحل نرماندی، وظیفه پیدا می‌کنند تا به جست و جوی سربازی گمنام پرداخته و جان او را نجات دهند.

حماسه تاریخی اسپیلبرگ به سبب بهره بردن از جلوه‌های ویژه ناب، داستانی درگیر کننده، شخصیت‌هایی تاثیرگذار و پایانی شوکه‌کننده، اثری را پدید آورده که نه تنها به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین ساخته‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود، بلکه جزو برترین آثار مرتبط با جنگ جهانی دوم بوده که مسائلی چون شرافت، اتحاد، دوستی و امید را به تاثیرگذارترین حالت ممکن به تصویر کشیده و مخاطبینش را شگفت‌زده می‌کند. علی رغم این که Saving Private Ryan در رقابت برای تصاحب جایزه بهترین فیلم جشنواره اسکار به فیلم Shakespeare in Love شکست می‌خورد، اما به عنوان یکی از آثار درجه یک سینما شناخته می‌شود که هر مخاطبی از هر قشری را می‌تواند ساعت‌ها سرگرم نماید.


جنگ جهانی دوم به حدی هولناک و گسترده بوده که صدها داستان و روایات از جنبه‌های مختلف آن ساخته شده است. آیا آثار دیگری در سینما و در این حیطه وجود دارد که باب میل شما بوده باشد؟ آیا آثاری را در این حیطه سراغ دارید که تعریف متفاوتی از زیان‌های جنگ را به تصویر کشیده باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

Big BossAmir RingoParhamGGDARKSIRENBoogimanHunTeR007IrN????باستیانV3S3MIR

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم
معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی بهترین آثار سینمایی مرتبط با جنگ جهانی دوم