نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس

آرمان زرمهر
۱۳:۵۸ ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

در این مطلب به بررسی بازی Resident Evil RE:Verse خواهیم پرداخت. آیا این اثر می‌تواند طلسم نحس آثار آنلاین این فرنچایز را بشکند یا خیر؟

اگر مقالات پیشین بنده را مطالعه کرده باشید احتمالا می‌دانید که انتظار چندان زیادی از عنوان Resident Evil RE:Verse نداشتم و حتی تا حدودی مخالف ساخت آن بودم. همراهی من با RE:Verse به پیش از معرفی آن بر می‌گردد، به شکلی که در آلفای خصوصی آن نیز شرکت کردم که در آن زمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و از همین رو بتای عمومی آن نیز آنچنان مورد پسند طرفداران واقع نشد و کپکام بیش از یک سال انتشار این اثر را به تاخیر انداخت.

حال پس از تاخیرهای متوالی و پس از تجربه‌ی بازی، می‌توانم بگویم با تجربه‌ای با ثبات‌تر از پیش روبه‌رو هستیم که حتی از یک چرخه‌ی سرگرم کننده برخوردار است، اما متاسفانه محتوایی که در حال حاضر در این اثر وجود دارد بسیار محدود بوده و تاخیر یک ساله‌ی آن را توجیه نمی‌کند.

سرگرم کننده، پر پتانسیل اما کم محتوا

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

کپ‌کام در چند سال اخیر بارها و بارها در راستای ساخت یک بازی آنلاین‌محور در دنیای Resident Evil تلاش کرده اما در هیچ یک از آن‌ها موفق نبوده است؛ به نظر من هیچ یک از این آثار آنلاین‌ لزوماً بد نبودند؛ اتفاقا برعکس؛ هر یک از آن‌ها ایده‌های بسیار خاصی را در خود جای داده بودند که در صورت پرورش درست آن‌ها توسط سازندگان، می‌توانستند به عناوین بسیار مطلوبی تبدیل شوند اما تا به امروز یک چیز کاملا واضح است و آن عدم توجه و اهمیت کافی کپ‌کام به عناوین آنلاین محور Resident Evil است.

در حال حاضر، تجربه‌ای که عنوان Resident Evil RE:Verse به شما ارائه می‌دهد یک تجربه‌ی Deathmatch در دنیای Resident Evil است که به شما اجازه می‌دهد در نقش کاراکترها و B.O.Wهای محبوب فرنچایز بازی کنید. ساختار مسابقات در این بازی دقیقا همچون یک مود Deathmatch استاندارد اما با برخی پیچیدگی‌ها و ایده‌های جالب بوده و آن به این شکل است که شما ابتدا در نقش کاراکتر منتخب خودتان وارد مچ‌های پنج دقیقه‌ای شده و با دیگر پلیرها به مبارزه مشغول می‌شوید و امتیاز کسب می‌کنید. زمانی که توسط پلیر دیگری کشته شوید، بلافاصله به یکی از B.O.Wها تغییر شکل می‌دهید و حالا می‌توانید تا زمانی که دوباره کشته شوید در نقش آن‌ها بازی کنید.

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

همچنین در طول مچ، کپسول‌های حاوی ویروس در سرتاسر نقشه‌ی بازی پخش شده‌اند که شما با برداشتن آن‌ها می‌توانید به هیولای قدرتمندتری تبدیل شوید. لازم به ذکر است که هر پلیر تنها توانایی دریافت دو کپسول را دارد و پس از هر بار مرگ، در نقش B.O.Wها و بازگشت به حالت انسانی دوباره باید این کپسول‌ها را بردارد. به عنوان مثال، اگر زمانی که در نقش انسان‌ها در حال بازی هستید، یکی از این کپسول‌ها را بردارید، پس از مرگ به Jack Baker یا Hunter Y تبدیل و یا اگر موفق به دریافت دو کپسول شوید، می‌توانید به Nemesis و یا Super Tyrant تغییر شکل بدهید.

به طور کلی روند و چرخه‌ی کلی بازی بسیار سرگرم کننده است و وجود ایده‌ی تبدیل شدن به B.O.Wها تنوع بسیار خوبی به بازی می‌بخشد اما متاسفانه محتوای فعلی بازی به هیچ عنوان نمی‌تواند پلیرها را راضی نگه دارد. در حال حاضر ما شاهد حضور ۶ کاراکتر محبوب فرنچایز در این بازی هستیم که عبارتند از: کلیر ردفیلد، کریس ردفیلد، لیان کندی، جیل ولنتاین، ایدا وانگ و در نهایت کاراکتر مرموز دوست داشتنی فرنچایز یعنی هانک. همچنین ما شاهد حضور نمسیس، سوپر تایرنت، جک بیکر، هانتر Y و Fat Molded نیز هستیم که به طور کلی تنوع بسیار خوبی را در این زمینه به نمایش می‌گذارد.

مسابقات در دو نقشه‌ی R.P.D و Baker House رخ می‌دهند. لازم به ذکر است که کپ‌کام از سه آپدیت دیگر برای بازی رونمایی کرده است که همراه با آن‌ها، سه بازمانده (Survivor)، یک نقشه‌ی جدید و یک هیولای تازه به همراه چند محتوای دیگر به بازی اضافه خواهد شد. اما اگر از تنوع کاراکترها و هیولاهای بازی صرف نظر کنیم به خوبی می‌توان دید که بازی از محتوای چندانی برخوردار نیست و این مسئله به هیچ عنوان تاخیر یک ساله‌ی این عنوان را توجیه نمی‌کند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این عنوان نبود هیچ‌گونه مود دیگر در کنار Deathmatch است که باعث می‌شود به سرعت این حالت بازی برای پلیر تکراری شود و جالب است که حتی پس از یک سال تاخیر، کپ‌کام زحمت اضافه کردن چند گیم مود تازه را به خود نداده. در کنار این مسئله، در طول یک سال تاخیر این عنوان تنها نقشه Baker House به این بازی اضافه شده است. این مسئله در حالی رخ داده که این اثر پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک پلتفرم آنلاین محور برای Resident Evil را دارا است.

به عنوان مثال، کپ‌کام می‌توانست برخی مراحل Co-op محور را در این بازی قرار دهد که پلیرها بتوانند در آن‌ها به تجربه‌ی سناریوهای مختلف مشغول شوند. یا حتی می‌توانست یک بخش Mercenaries آنلاین محور درست همچون نسخه‌های پنجم و ششم به آن اضافه کند تا تنوع بسیار بیشتری به محتوا و تجربه‌ی این بازی ببخشد و ارزش تجربه‌ی آن را چند برابر کنند.

به جرات می‌توانم بگویم این بازی از ساختاری بسیار انعطاف‌پذیر و با پتانسیل بالا برخوردار است و اگر کپ‌کام به درستی از این پتانسیل استفاده کند شاید به راستی بتواند یک اثر آنلاین محور جذاب و ماندگار برای Resident Evil خلق کند اما در حال حاضر با وجود آن که با اثری سرگرم‌کننده روبه‌رو هستیم، نمی‌توانیم از محتوای بسیار کم آن چشم‌پوشی کنیم.

گیم‌پلی متنوع، جذاب و معکوس!

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

این بازی در بخش گیم‌پلی به طور کلی از ساختار نسخه‌های ریمیک پیروی می‌کند و در کنار آن، نوآوری‌های خودش را نیز در آن پیاده‌سازی کرده است که تنوع بسیار خوبی به این بخش می‌دهد. همانطور که گفتم شما در این بازی می‌توانید در نقش کاراکترها و B.O.Wهای مختلف بازی کنید که هر یک با دیگری متفاوت هستند و پلی استایل خاص خود را دارند.

هر یک از این کاراکترها و هیولاهای قابل بازی از اسلحه‌ها، نحوه‌ی مبارزه و همچنین ۳ قابلیت‌ و توانایی‌ خاص خود برخوردارند. همچنین لازم به ذکر است که دو مورد از این قابلیت‌ها قابل فعال‌سازی بوده و مورد سوم در حالت Passive قرار دارد و در شرایط مشخص شده به صورت خودکار فعال می‌شود.

به عنوان مثال کریس قابلیت استفاده از Exoskeleton را به عنوان یکی از توانایی‌های خود و Indomitable Spirit را نیز به عنوان قابلیت دیگر خود در اختیار دارد که با فعال‌سازی آن برای مدتی کوتاه، از مرگ او حتی در مقابل ضربه‌های کشنده جلوگیری می‌کند. همچنین قابلیت Passive این کاراکتر نیز Pride of the Original Eleven نام دارد که به پلیر اجازه می‌دهد در قبال پایین آمدن سلامتی، آسیب بیشتری به هیولاها وارد کند. در طرف دیگر، B.O.Wها نیز همچون Survivorها از چنین قابلیت‌هایی برخوردارند؛ با این تفاوت که آن‌ها می‌توانند از یکی از قابلیت‌هایشان به عنوان Finisher نیز استفاده کنند!

Jack Baker را مثال این گروه قرار خواهیم داد، یکی از قابلیت‌های این کاراکتر Chainsaw Scissor Whirlwind است که با فعال کردن آن، Jack به صورت چرخشی اره برقی قیچی مانند خود را می‌چرخاند. این قابلیت در زمان‌هایی که چندین دشمن در نزدیکی شما قرار دارند بسیار موثر است چرا که محیط گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. قابلیت دیگر این کاراکتر، Welcome to the Family است که در حالت عادی یک مشت قدرتمند است اما اگر در مقابل یک Survivor با درصد سلامتی پایین فعال شود، به یک Finisher جذاب و البته آشنا تبدیل می‌شود.

به طور کلی این قابلیت‌های متنوع و متمایز، تنوع بسیار خوبی به روند بازی و گیم‌پلی می‌بخشد و در کنار آن طیف گسترده‌ای از پلی استایل‌های مختلف را در اختیار پلیر قرار می‌دهد که نتیجه‌ی آن انعطاف‌ بیشتر گیم‌پلی و پویاتر شدن مچ‌ها خواهد بود.

اما یکی دیگر از بخش‌های تازه‌ای که به این اثر اضافه شده است، منوی RE Coins محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم بر گیم‌پلی بازی دارد. این منو تقریبا همچون منویی برای انتخاب و شخصی‌سازی Perkهای کاراکترهایتان است. RE Coinها در واقع نقش همان Perkها را ایفا می‌کنند و هر یک از خصوصیات خاصی برخوردارند که شما می‌توانید با استفاده از واحد پولی داخل بازی که با تجربه‌ی بازی به شما تعلق می‌گیرد، آن‌ها را خریداری کنید. پس از آن می‌توانید به نسبت کاراکتر خود و خصوصیات قدرتی او، از این سکه‌ها استفاده کنید تا قدرت کاراکتر خود را بیش از پیش افزایش دهید.

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

در کنار RE Coinها، اسکین‌های مختلفی هم برای کاراکترها و اسلحه‌های آن‌ها نیز در دسترس قرار دارد که شما با استفاده از همان واحد پولی داخل بازی توانایی خرید آن‌ها را دارید. البته لازم به ذکر است که این اثر از یک Battlepass نیز برخوردار است که خوش بختانه هیچ گونه آیتم Pay to Win را در اختیار پلیرهایی که آن را خریداری می‌کنند نمی‌گذارد و تنها از اسکین‌ها و آیتم‌های تزئینی همچون چارم برخودار است و در بخش رایگان آن نیز شاهد وجود برخی RE Coinها، اسکین‌ها و همچنین Victory Poseهای رایگان نیز هستیم.

در نهایت در بخش گیم‌پلی تقریبا با یک تجربه‌ی سرگرم کننده، متنوع و لذت‌بخش روبه‌رو هستیم ک البته متاسفانه از یک مشکل مشترک با تمامی آثار آنلاین محور پیشین RE رنج می‌برد و آن هم متعادل‌سازی ضعیف برخی از Survivorها است. به عنوان مثال Ada یکی از کاراکترهای به شدت OP این بازی محسوب می‌شود و از همین رو بسیاری به سراغ آن می‌روند.

تیر و کمان صلیبی معروف Ada در این بازی به قدری قدرتمند است که گاهی اوقات حتی با یک تیر طرف مقابل را می‌کشد (البته این مسئله برای B.O.Wها صدق نمی‌کند). کاراکتر Jill از مین‌ به عنوان یکی از قابلیت‌های خود برخوردار است که باعث می‌شود اکثر پلیرهایی که این کاراکتر را انتخاب کرده‌اند، در گوشه‌ای کمپ کرده و دور خود را از مین پر کنند و در این شرایط فرقی ندارد در نقش انسان‌ها باشید یا هیولاها، این کاراکتر می‌تواند به راحتی هر کسی که به سراغش می‌رود را از پا در بیاورد. علاوه بر کاراکترها، سیستم اسپاون بازی نیز بسیار بی‌ثبات بوده و گاهی اوقات شما را درست جلوی دشمنانتان اسپاون می‌کند!

چنین مشکلاتی در تعادل در کنار عدم وجود سرورهای اختصاصی و نوسانات اتصالات P2P، به تجربه‌ی این بازی لطمه وارد می‌کند و جالب است که این دقیقا همان دو مشکلی است که دو عنوان آنلاین محور قبلی فرنچایز نیز از آن رنج می‌بردند. البته لازم به ذکر است که شخصا بسیار کمتر از دو عنوان پیشین در این بازی با مشکلات پینگ روبه‌رو بودم اما هنگامی که این مشکلات شروع به خودنمایی کنندف به راستی می‌توانند یک مچ کامل را زهر مار شما کند.

Resident Evil به سبک کامیک بوکی

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

این عنوان نیز همچون تمامی آثار چندین سال اخیر کپ‌کام، با موتور قدرتمند RE Engine ساخته شده است و از همین رو تقریبا با یک اثر مشابه با عناوین اخیر سری از لحاظ گرافیک و طراحی روبه‌رو هستیم. دو نقشه‌ای که در حال حاضر در بازی قرار دارند، تغییرات جالبی را نسبت به محیط اصلی در خود جای داده‌اند تا بتوانند به یک محیط برای مبارزات پلیرها تبدیل شوند، اما موردی که شاید توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرده باشد، حالت تصویر خاص این بازی است.

اگر دقت کرده باشید این بازی از یک لایه‌ی خاص و کامیک بوکی روی تصویر خود برخوردار است که در بسیاری از تصاویر، این موضوع را حتماً مشاهده کرده‌اید. این لایه به صورت پیش‌فرض روی حالت روشن قرار دارد اما خوش‌بختانه قادر به خاموش کردن آن خواهید بود، هر چند شخصا فکر می‌کنم با خاموش کردن آن با کمی نابرابری از لحاظ دید روبه‌رو خواهید شد.

دلیل این مسئله آن است که این لایه مذکور باعث می‌شود نقشۀ بازی و رنگ‌های موجود در آن پر رنگ‌تر و پر زرق و برق‌تر جلوه کنند و از همین رو محیط بازی بسیار روشن خواهد بود اما با خاموش کردن آن دقیقا حالت نقشه‌ها و محیط‌های آن همچون حالت اصلی در بازی‌های پیشین می‌شود. به عنوان مثال، نقشه R.P.D بسیار تاریک‌تر از حالت عادی می‌شود و این موضوع می‌تواند اتمسفر بازی را برای بسیاری جذاب‌تر کند اما این تاریک شدن باعث می‌شود دیدتان کمتر شده و شناسایی پلیرها مخصوصا انسان‌ها برایتان کمی مشکل شود که نمونه‌ای از این حالت را در تصویر پایین برایتان قرار داده‌ام.

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

شخصا با وجود آن که این تنظیمات تصویر را خاموش کردم اما به نظرم این لایه استایل خاصی به بازی می‌بخشد و آن را کمی متفاوت می‌کند. همچنین وجود رنگ‌هایی زنده‌تر باعث می‌شود نگاه کردن به محیط بازی نیز لذت‌بخش‌تر باشد. به طور کلی محیط بازی و طراحی آن نقص خاصی ندارد و دلیل آن نیز استفاده از Assetهای پیشین فرنچایز است که البته شخصا مشکلی در آن نمی‌بینم.

در آخر باید گفت که عنوان Resident Evil RE:Verse اثری با پتانسیل بالا است که متاسفانه در حال حاضر با همان مشکلات اساسی‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که دو عنوان آنلاین پیشین سری از آن رنج می‌بردند. گیم‌پلی و روند مچ‌ها قطعا سرگرم‌کننده و لذت بخش بوده و از خصوصیات خاص و متمایز کننده‌ی مطلوبی برخوردار است. اگر بخواهم به عنوان یک طرفدار Resident Evil با شما صحبت کنم، باید بگویم که شخصا از تجربه‌ی خود و لحظاتی که در این اثر سپری کردم لذت بردم و تا زمانی که این بازی زنده و بر پا باشد، دائما به سراغ تجربه‌ی دوباره‌ی آن خواهم رفت.

به عنوان یک منتقد باید بگویم عنوان Resident Evil RE:Verse از کمبود محتوای شدید مخصوصا در زمینه‌ی گیم مودها رنج می‌برد و انتشار این میزان محتوا در زمان عرضه نه تنها ناامید کننده است، بلکه به هیچ عنوان تاخیر یک ساله‌ را توجیه نمی‌کند. از طرف دیگر، انگل‌هایی که در چند سال اخیر به جان آثار آنلاین محور دیگر RE افتادند در این بازی نیز به وضوح دیده می‌شوند و احتمالا جان را از بدن این اثر نیز بیرون می‌کشند مگر آن که کپ‌کام به راستی بر پشتیبانی از RE:Verse پایبند بماند و در طول زمان آن را بهبود ببخشد.


Resident Evil RE:Verse

Resident Evil RE:Verse با وجود آن که یک تجربه‌ی سرگرم کننده است، اما متاسفانه به طور همزمان از مشکلاتی رنج می‌برد که می‌توانند به سرعت اثر این سرگرمی را خنثی کنند. اگر جزو دسته‌ای از طرفداران Resident Evil هستید که به دنبال یک تجربه‌ی آنلاین با قابلیت تکرار بالا می‌گردید، احتمالا این اثر تا مدتی برای شما جذاب و درگیرکننده باقی بماند، اما اگر تا به امروز از هیچ یک از آثار آنلاین‌محور فرنچایز لذت نبرده‌اید، احتمالا RE:Verse نیز نظر شما را تغییر نخواهد داد.


نکات مثبت:

  • ساختار و ایده‌ی خاص بازی
  • تنوع بسیار خوب کاراکترها و هیولاها
  • وجود خصوصیات متمایز کننده‌ی قدرتی و قابلیتی در بین کاراکترهای قابل بازی
  • وجود تعداد زیادی از RE Coinها برای ارتقاء و شخصی‌سازی قدرت کاراکترها و هیولاها
  • طراحی مناسب نقشه‌ها
  • گیم‌پلی روان، متنوع و سرگرم کننده‌

نکات منفی:

  • مشکلات متعدد در مبحث تعادل
  • نبود سرورهای اختصاصی و نوسانات اتصال P2P
  • کمبود محتوا حتی پس از یک سال تاخیر
  • نبود هیچ‌گونه تنوعی در مودهای قابل بازی
  • سیستم اسپاون بی‌ثبات

۶.۵

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

Amir Ringomajidamvahid gamerDARKSIRENaref44Menherakun0Porfosorگیمری عادی77Lonesome guyKratosMR.BADGUYEzio Auditore da Firenzeعلی.امیر حسینAmir :))˝KianmarioVisible 6-tigh manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا
نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Resident Evil RE:Verse؛ اهریمن معکوس- گیمفا