معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا

معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
معرفی تمام والارهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از خدای باد تا خدای تاریکی

جدا از خالق هستی، دنیای ارباب حلقه‌ها ۱۵ موجود خدامانند نیز دارد که نقشی کلیدی در جنبه‌های مختلفی زندگی در سرزمین میانه دارند.

با اینکه والار یا والاها (Valar) تاکنون دیده نشده‌اند اما نقشی حیاتی در دنیای ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) دارند و هر کدام از آن‎‌ها نیز بر جنبه‌ای از خلقت حکمرانی می‌کنند. در این مطلب به معرفی تمام ۱۵ والا دنیای ارباب حلقه‌ها می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

جی آر آر تالکین (J.R.R. Tolkien) دنیای ارباب حلقه‌ها را با الهام از داستان‌های انجیل نوشته و خالق این جهان را نیز ارو ایلوواتار (Eru Ilúvatar) نامیده است. این خدای توانمند نیز ۱۵ موجود بسیار قدرتمند به نام والا خلق کرده که شباهتی به فرشته‌های مقرب دارند. هر کدام از این والاها دارای قدرت‌هایی خدامانند و زندگی‌ای جاودانه هستند و در سراسر سرزمین میانه در بین نژادهای مختلف مورد احترام قرار دارند.

والاها وظیفه دارند تا نظاره‌گر فرزندان ایلوواتار یا همان انسان‌ها و الف‌ها باشند و تنها در بدترین شرایط تصمیم به مداخله می‌گیرند و بیشترین اوقات نیز در والینور حضور دارند. هر کدام از این والاها در زمینه خاصی از هستی تخصص دارند و مردم سرزمین میانی نیز با توجه به نیازهای خود به ستایش این موجودات می‌پردازند. در ادامه به بررسی قدرت هر کدام از والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها می‌پردازیم.

مانوِه (Manwë) – ارباب ابر و باد

مانوِه manwë خدای ابر و باد

مانوه نه تنها به عنوان ارباب ابر و باد شناخته می‌شود بلکه رئیس والاها و همچنین پادشاه آردا (Arda یا همان کل هستی) است. معمولا تصمیمات والاها به صورت جمعی گرفته می‌شود اما حرف پایانی را مانوه می‌زند و از سوی دیگر، او نزدیک‌ترین فرد به خالق هستی یعنی ارو ایلوواتار است.

مانوه در فیلم‌ها و سریال‌ها ارباب حلقه‌ها به تصویر کشیده نشده اما به حضور او به شیوه‌های مختلفی اشاره شده است. به عنوان مثال، گندالف (Gandalf) که خدمتکار مانوه است، توسط وی به سرزمین میانه فرستاده شد تا در جنگ علیه سائورون شرکت کند.

از همه مهم‌تر آنکه مانوه برای اولین بار عقاب‌های بزرگ را به سرزمین میانه فرستاد و این موجودات مستقیما تحت دستور او قرار دارند. او بر ابر و باد تسلط دارد و می‌توان گفت که هر گونه باد ناگهانی و غیرمنتظره در سرزمین میانه به نحوی به دستور او انجام شده و دخالت جزئی او در اتفاقات را نشان می‌دهد.

واردا (Varda) – ارباب ستارگان و نور

واردا varda خدای ستارگان و نور

واردا به عنوان ملکه ستارگان شناخته می‌شود. او با مانوه ازدواج کرده و این دو به عنوان پادشاه و ملکه به همراه یکدیگر بر آردا حکمرانی می‌کنند. مهم‌ترین نقش واردا در دنیای ارباب حلقه‌ها نیز خلق منابع نور مختلف در آردا است. او در ابتدا دو چراغ را در والینور خلق کرده است. پس از نابودی این چراغ‌ها نیز دو درخت در آنجا رشد می‌کنند و پس از نابود شدن این درخت‌ها نیز واردا از بقایای آن‌ها برای خلق ستاره‌ها، خورشید و ماه استفاده می‌کند.

پس از اینکه جواهرات سیلماریلز (Silmarils) ساخته شدند، این واردا بود که با برکت دادن به این جواهرات باعث شد تا هیچ شیطانی نتواند آن‌ها را به کنترل خود در بیاورد. واردا در میان الف‌ها به نام البرث (Elbereth) شهرت دارد و مسئول قرار دادن پدر الروند به نام ارندیل در سفری در سراسر آسمان شب برای همیشه است، رویدادی که در سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power) نیز به آن اشاره شد.

یاوانا (Yavanna) – ارباب درختان و طبیعت

یاوانا yavanna خدای درختان و طبیعت

تمام درختان، میوه‌ها و طبیعتی که در سرزمین میانه رشد می‌کنند، همگی منسوب به والایی به نام یاوانا است که تمام این شگفتی‌ها را به وجود آورده است. بزرگترین شاهکار این ایزدبانو نیز خلق دو درخت والینور به شمار می‌رود که جایگزین چراغ‌های نابود شده واردا شدند.

در هر صورت، یاوانا در دنیای ارباب حلقه‌ها به عنوان مادر طبیعت شناخته می‌شود و قدرت آن را دارد تا سرزمین‎‌های آلوده شده توسط مورگوث (Morgoth) را التیام ببخشد، اتفاقی که در قسمت هفتم فصل اول سریال «حلقه‌های قدرت» نیز به تصویر کشیده شده بود.

آئوله (Aulë) – ارباب صنعتگر

آئوله aulë خدای صنعتگر

در دنیای ارباب حلقه‌ها، الف‌ها اغلب اوقات در مورد یاوانا یا البرث صحبت می‌کنند اما دورف‌ها بیشتر به آئوله توجه دارند و این دلیل خاصی دارد. آئوله ارباب صنعتگری و آهنگری است و اشیاء برجسته و مقدسی همچون دو چراغ والینور و همچنین خورشید و ماه را ساخته و سپس واردا آن‌ها را با نور پُر کرده است.

از آنجا که آئوله علاقه بسیار زیادی به صنعتگری داشته، نژاد مخصوص خودش را در سرزمین میانه خلق کرده که به عنوان دورف‌ها شناخته می‌شوند. با وجود اینکه او با این کارش قوانین را شکسته بود اما ارو ایلوواتار با مهربانی با آئوله برخورد کرد و به دورف‌ها اجازه داد تا در سرزمین میانه وارد شوند.

بنابراین، اشتیاق دورف‌ها برای استخراج و ساخت‌وساز نیز مستقیما نشات گرفته از خالق آن‌ها است. با وجود اینکه دورف‌ها همچنان جزو پیروان خوب آئوله به شمار می‌روند اما او قبلا خدمتگزاران بدی داشته است. در حقیت دو خدمتگزار او مایرون (Mairon) و کورومو (Curomo) بودند که بعدا نام آن‌ها به سائورون (Sauron) و سارومان (Saruman) تغییر پیدا کرد.

نکته: خدمتگزارهای والاها به عنوان مایار (Maiar) شناخته می‌شدند.

ماندوس (Mandos) – ارباب قضاوت و مرگ

ماندوس mandos خدای قضاوت و مرگ

ماندوس در ابتدا به نام «نامو» شناخته می‌شد. او والای قاضی محسوب می‌شود و هر اعمال نادرستی با مجازاتی از سوی او همراه می‌گردد. با اینکه ماندوس بیشتر شبیه به یک قاضی است اما هر فرد فانی ممکن است ماندوس را بیشتر شبیه به خدای مرگ ببینید.

زمانی که انسان‌ها و الف‌ها در سرزمین میانی از دنیا می‌روند، روح آن‌ها به تالار ماندوس وارد می‌شود و در آنجا نیز این والار اعمال آن‌ها را مورد قضاوت قرار می‌دهد. البته این والا با اجازه مانوه، توانایی تغییر در این قوانین را نیز دارد و گاهی اوقات نیز برخی از افراد را زنده کرده است. او همچنین حکم داده بود که الروند و الروس که نیمه الف بودند، باید بین الف یا انسان، یکی را انتخاب می‌کردند که الروند نژاد الف و الروس نژاد انسان‌ها را برگزید.

وایره (Vairë) – ارباب داستان‌ها

وایره vairë خدای داستان‌ها

اطلاعات بسیار کمی در مورد والایی به نام وایره وجود دارد. با این حال، بنابر نوشته‌های جی آر آر تالکین، این ایزدبانو پرده‌های نقش‌دار را می‌بافد، پرده‌هایی که اتفاقات جهان را به تصویر می‌کشند. این پرده‌ها نیز در سراسر تالار ماندوس همانند یک کتاب تاریخی آویزان شده‌اند. این ایزدبانو با ماندوس ازدواج کرده است و خانه او نیز در نزدیکی تالار ماندوس قرار دارد.

اولمو (Ulmo) – ارباب آب

اولمو ulmo خدای آب

اولمو بر تمام آب‌های جهان حکمرانی می‌کند و اغلب اوقات نیز تمثیلی از پوسایدن و نپتون در اساطیر دنیای ما است. به دلیل آنکه اولمو از طریق دریاها به سرزمین میانه متصل بوده، در بین دیگر والاها، بیشترین ارتباط را با مردم داشته و عمدا نیز در خارج از والینور ساکن شده است. اولمو و نیه‌نا تنها والارهایی هستند که ازدواج نکرده‌اند.

از آنجا که اولمو بیشتر از دیگر والاها، فرزندان ارو ایلوواتار را دوست دارد، بیشتر در امور آن‌ها دخالت می‌کند. به عنوان مثال، در اولین عصر از سرزمین میانه، اولمو به طور مخفیانه به فینرود،‌ برادر گالادریل و تورگون مشاوره داد تا در کجا دژهایی بسازند که از نظر مورگوث پنهان باشند.

اورومه (Oromë) – ارباب شکار

اورومه oromë خدای شکار

همانند خدای یونانی آرتمیس، اورومه به عنوان ارباب شکار در دنیای ارباب حلقه‌ها شناخته می‌شود و از همین رو نیز همانند اولمو ترجیح می‌دهد در سرزمین میانه حضور داشته باشد و با ساکنین آن وقت بگذراند. در حقیقت، این اورومه بود که برای اولین بار الف‌ها را پیدا و دانش خودش از جنگل را به آن‌ها منتقل کرد.

او در تاریخ سرزمین میانه نیز به روش‌های مختلفی تاثیرگذار بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به هدیه دادن گرگ خودش به نام هوآن به یکی از پسران فینور اشاره کرد. این گرگ نقش بسیار بزرگی در داستان برن و لاثین (Beren and Lúthien) ایفا کرده است.

وانا (Vána) – ارباب گل و گیاه

وانا vána خدای گل و گیاه

با اینکه یاوانا به عنوان خدای درختان و طبیعت شناخته می‌شود، وانا بیشتر به عنوان خدای گل و گیاه شهرت دارد و این موضوع ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد. در حقیقت، وانا خواهر کوچکتر یاوانا و همچنین همسر اورومه است و به همین دلیل نیز فعالیت وانا و یاوانا در زمینه گیاهان و طبیعت شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسد.

در نوشته‌های جی آر آر تالکین اطلاعات زیاد در مورد تاثیر وانا در اتفاقات سرزمین میانه وجود ندارد اما باید گفت که وانا در هر جایی که قدم بگذارد، گل و گیاه می‌روید که مطمئنا حس خوشایند و جذابی دارد.

تولکاس (Tulkas) – ارباب جنگ

تولکاس tulkas خدای جنگ

در همان ابتدا باید گفت که هیچ والاری در اصل به عنوان ارباب جنگ شناخته نمی‌شود چراکه در آغاز هستی، مفهوم خونریزی کاملا بی معنی بوده است اما در هر صورت، تولکاس در میان والاها به عنوان جنگجو شناخته می‌شود و به همین دلیل نیز از او به عنوان ارباب جنگ یاد می‌کنند.

این والا بیشتر برای مخالفتش با مورگوث شهرت دارد چراکه زمانی که بسیاری از والاها برای مقابله با مورگوث تردید داشتند، تولکاس بسیار مصمم و آماده نبرد بود. در نهایت نیز تولکاس اولین کسی بود که در اولین حمله مورگوث به سرزمین میانه با او مبارزه کرد.

نسا (Nessa) – ارباب رقص

نسا nessa خدای رقص

همانند بسیاری از والاهای مونث، اطلاعات چندانی در مورد خدای رقص یعنی نسا وجود ندارد. با این حال، او به عنوان همسر تولکاس و همچنین خواهر اورومه شناخته می‌شود و بیشتر برای سرعت بسیار زیاد خود و همچنین علاقه‌اش به رقصیدن شهرت دارد.

لورین (Lórien) – ارباب رویا

لورین lórien خدای رویا

لورین برادر ماندوس به شمار می‌رود و نام اصلی او ایرمو (Irmo) است. همانطور که ماندوس به دلیل خانه خودش به این نام مشهور شده، ایرمو نیز به دلیل باغ‌های لورین خودش به این نام شهرت پیدا کرده است.

او که ارباب رویا به شمار می‌رود، بیشتر در زمینه امید و آرزو فعالیت دارد و گفته می‌شود که در دوران‌‌های تاریک به مردم سرزمین میانه قدرت می‌بخشد، البته نمونه‌های خاصی از این کارهای او ذکر نشده‌اند. باغ‌های لورین نیز مکانی است که ساکنین والینور برای از بین بردن خستگی و ماندگی خود به آنجا می‎‌آیند. کلمه «لورین» نیز به معنای «رویا» است.

استه (Estë) – ارباب درمان

استه estë خدای درمان

استه به عنوان همسر لورین شناخته می‌شود و در باغ‌های لورین به همراه یکدیگر زندگی می‌کنند. قدرت این والای زن پیرامون درمان و شفا است و برخلاف بسیاری از والار، عمدا از کارهای دیگران فاصله می‌گیرد و دخالت چندانی در فعالیت‌های بزرگ والاها ندارد.

نیه‌نا (Nienna) – ارباب اندوه

نیه‌نا nienna خدای اندوه

نیه‌نا خواهر ماندوس و لورین است و عمدتا قدرتش به احساسات اندوه و ترحم مربوط می‌شود. تالارهای نیه‌نا به ارزش‌های دلسوزانه می‌پردازند و این والار با روپوش خاکستری خودش شناخته می‌شود و گندالف نیز یکی از شاگران برجسته او بوده است.

تاثیر او بر روی سرزمین میانه نیز مبهم و دوگانه بوده است. او از یک سوی به دلیل مهربانی‌اش استدلال کرده بود که پس از اینکه والاها برای اولین بار مورگوث را گرفتند، باید او را آزاد کنند و از سوی دیگر نیز پس از اینکه مورگوث دو چراغ والینور را از بین برد، نیه‌نا اشک ریخت و اشک‌های او به خلق دو درخت درخشان والینور کمک کرد.

ملکور (Melkor) – ارباب تاریکی و شرارت

ملکور melkor خدای تاریکی و شرارت

در دنیای ارباب حلقه‌ها، ملکور بیشتر به نام مورگوث شناخته می‌شود و در ابتدا قوی‌ترین والار در بین دیگر والاها بوده است. جی آر آر تالکین نیز او را به عنوان موجودی متصور شده که تمام مهارت‌ها و صفات دیگر والاها را در خودش دارد.

بی‌حصولگی و حسادت ملکور باعث شد تا او به دنبال آتش مخفی ارو ایلوواتار باشد و با اینکه او هرگز به این قدرت گریزان و برجسته دست پیدا نکرد اما افکار سرکشانه و شریرانه او رشد پیدا کردند و گسترش یافتند.

بسیاری از والار به خصوص واردا و اولمو نسبت به او بی اعتماد بودند و دل خوشی از او نداشتند و همین نیز سبب شده بود تا ملکور چندین جنگ علیه والاهای دیگر به راه بیاندازد. او ابتدا دنیایی که دیگر والاها خلق کرده بودند را با موفقیت خدشه‌دار کرد و سپس دو چراغ سرزمین آن‌ها یعنی والینور را نابود ساخت و سپس به سراغ سرزمین میانه رفت تا به آن تسلط پیدا کند.

ملکور با تظاهر به توبه، اجازه یافت تا بار دیگر به والینور باز گردد اما ذات پلید و شریر او همچنان پابرجا بود و او در ادامه دو درخت درخشان سرزمین والینور را از بین برد و یک بار دیگر به سرزمین میانی بازگشت تا نقشه خودش برای تسلط به اینجا را ادامه بدهد، راهی که خدمتگزار او یعنی سائورون آن را ادامه داد.

تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها

  • والاهای مذکر: مانوه – ایرمو – تولکاس – اورومه – اولمو – ماندوس – آئوله
  • والاهای مونث: واردا – یاوانا – وایره – وانا – نسا – استه – نیه‌نا
  • والای طردشده: ملکور

در این مطلب به معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها پرداختیم. نظر شما در مورد دنیای ارباب حلقه‌ها و همچنین سریال آن چیست؟

منبع: اسکرین رنت

Ada...ManweDARKSIRENGidoraKurosیوهان77محمد حسین کریمیEspressomohsen62ali.stopHunTeR007IrNh00manArthurArnaldfarshadxshadow71FashanSpider-Manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا
معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی تمام والاهای دنیای ارباب حلقه‌ها | از ارباب باد تا ارباب تاریکی - گیمفا