بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا

بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند

پس از دو سال درگیری با همه‌گیری کرونا و بسته شدن سینماها، گیشه تابستان ۲۰۲۲ میلادی پررونق به نظر می‌رسد.

با شروع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی و بسته شدن سینماها، گیشه از رونق افتاد و فیلم‌ها اصلا فروش خوبی را تجربه نمی‌کردند. تابستان سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی نیز به همین منوال گذشتند و با اکران فیلم‌ها روی سرویس‌های آنلاین، مشخص نشد که عملکرد واقعی آن‌ها در گیشه چگونه است.

اوایل سال ۲۰۲۱ نیز همچنان خبری از فروش‌های بسیار زیاد برای فیلم‌ها نبود و تنها تعداد اندکی از فیلم‌ها توانستند به فروش قابل‌توجهی در گیشه دست پیدا کنند. با این حال، همین روند باعث شد تا علاقه بینندگان نسبت به تماشای فیلم‌ها روی پرده سینماها زنده باقی بماند. در سال ۲۰۲۲ میلادی، فیلم‌های بسیار جذاب و مورد انتظاری روی پرده نقره‌ای به اکران درآمدند و بیننده‌های زیادی را به سینماها جلب کردند تا گیشه تابستان را پر رونق کنند.

فیلم‌ها در سه ماه تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی به فروشی بیش از ۳/۳ میلیارد دلار در داخل آمریکا دست پیدا کردند که بسیار کمتر از فروش تابستان‌های ۲۰ سال اخیر است. هر چند، فروش تابستان امسال حدود دو برابر سال گذشته میلادی است. در ادامه همراه با ما باشید تا به بررسی گیشه تابستانی و پرفروش‌ترین فیلم‌های این فصل بپردازیم.

فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

فیلم تاپ گان ماوریک top gun maverick

فیلم «تاپ گان: ماوریک» را می‌توان پیروز اکران تابستانی دانست. از فروش ۳/۳ میلیارد دلاری گیشه داخل آمریکا، حدود ۷۰۰ میلیون دلار آن متعلق به این فیلم است و همین نیز نشان می‌دهد که این فیلم توانسته کمک شایانی به گیشه تابستانی بکند و رکوردهای جالب‌توجهی را از خودش به جای بگذارد.

تا قبل از اکران فیلم «تاپ گان ۲» تام کروز (Tom Cruise) در فیلمی بازی نکرده بود که فروشش در داخل آمریکا بیش از ۲۳۵ میلیون دلار شود اما با فیلم «تاپ گان: ماوریک» توانست این رکورد خودش را نزدیک به سه برابر ارتقاء بدهد. فروش فیلم «تاپ گان: ماوریک» درداخل آمریکا بسیار شگفت‌انگیز بوده و حدود ۲۱ درصد از کل فروش گیشه تابستانی را به خود اختصاص داده است.

با این حال، جدای از فیلم «تاپ گان: ماوریک» که دنباله‌ای برای فیلم اصلی به شمار می‌رود و همچنین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، در تابستان سال ۲۰۲۲ نیز فیلم‌های اوریجینالی روی پرده سینماها اکران شدند و توانستند خودش را به جمع ۱۰ فیلم پرفروش تابستانی برسانند.

بهترین فیلم‌های اوریجینال تابستان ۲۰۲۲

فیلم الویس elvis

یکی از فیلم‎‎‌های اوریجینالی که در سال ۲۰۲۲ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و وابسته به آی‌پی خاصی نبود، فیلم بیوگرافی الویس (Elvis) بود که توانست به فروش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در گیشه داخل آمریکا دست پیدا کند. این میزان فروش برای یک اثر بیوگرافی و موزیکال موفقیتی قابل توجه به شمار می‌رود.

فیلم علمی-تخیلی نُچ (Nope) نیز به اولین فیلم با رده سنی R تبدیل شد که از زمان شروع همه‌گیری کرونا توانسته در فروش داخل آمریکا از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند. دیگر فیلم کمپانی یونیورسال به نام تلفن سیاه (The Black Phone) نیز حضوری موفق در گیشه داشت و توانست به فروش قابل قبولی در داخل آمریکا دست پیدا کند که برای یک اثر ترسناک واقعا خوب بوده است.

فیلم جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند (Where the Crawdads Sing) بر اساس کتابی به همین نام و با بودجه بسیار پایین ساخته شده اما توانسته عملکرد قابل قبولی در گیشه تابستانی داشته باشد، هرچند در میان ۱۰ فیلم پرفروش تابستان جای نگرفته است.

با این حال، موفقیت این فیلم‌ها در گیشه نشان داد که جدای از فیلم‌های ابرقهرمانی و فرنچایزهای بزرگ،‌ بیننده‌ها همچنان به تماشای آثار درام و مستقل علاقه‌مند هستند و از آن‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

انیمیشن‌های پرفروش تابستان ۲۰۲۲

انیمیشن minions the rise of gru

تابستان امسال سرشار از آثار جذاب و تماشایی برای کودکان و خانواده‌ها بوده است و این موضوع را از فیلم‌های اکران شده و فروش زیاد آن‌ها در گیشه می‌توان متوجه شد. پس از دو سال تاخیر سرانجام انیمیشن مینیون‌ها: ظهور گرو (Minions: The Rise of Gru) در تابستان ۲۰۲۲ روی پرده سینماها اکران شد و با کسب فروش ۳۶۰ میلیون دلاری در داخل آمریکا توانست فروش قابل توجهی از خودش در فرنچایز من نفرت‌انگیز (Despicable Me) باقی بگذارد.

انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) نیز به کم‌فروش‌ترین فیلم کمپانی پیکسار در داخل آمریکا تبدیل شد و اصلا نتوانست آن عملکرد برجسته آثار قبلی این استودیو را تکرار کند. هر چند، این انیمیشن پس از انیمیشن «مینیون‌ها: ظهور گرو» و انیمیشن آواز ۲ (Sing 2) به سومین انیمیشن از زمان شروع همه‌گیری کرونا تبدیل شد که توانسته به فروشی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار در داخل آمریکا دست پیدا کند.

تعداد کم فیلم‌های اکران شده در تابستان ۲۰۲۲

سریال انیمیشنی برگری باب bob's Burgers)

با وجود اینکه گیشه تابستان ۲۰۲۲ با کسب فروش بسیار زیادی توانست کمپانی‌ها را به بازگشت به دوران قبل از کرونا امیدوار کند اما باید گفت که فروش امسال نسبت به تابستان سال‌های گذشته بسیار پایین بوده است و یکی از دلایل آن نیز احتمالا تعداد کم فیلم‌های اکران شده به شمار می‌رود.

با اینکه استودیو مارول،‌ کمپانی بلوم‌هاس و حتی کمپانی A24 چندین فیلم را در تابستان روی پرده سینماها بردند اما دیگر استودیوها عملکرد ضعیفی در تابستان داشتند. به عنوان مثال، استودیو قرن بیستم که سال گذشته فیلم فری گای (Free Guy) را روی پرده‌ها داشت و در تابستان ۲۰۱۹ نیز سه فیلم را اکران کرده بود، در تابستان امسال تنها به انیمیشن برگری باب (The Bob’s Burgers Movie) بسنده کرد.

استودیو آمازون نیز بر خلاف سال‌های گذشته که فیلم‌هایی همچون آخر شب (Late Night)، بیمار بزرگ (The Big Sick) و عشق و دوستی (Love & Friendship) را اکران کرده بود، امسال در گیشه تابستانی غایب بوده است. کمپانی لاینزگیت با اینکه در تابستان ۲۰۱۹ پنج فیلم را روی پرده سینماها آورده بود، در تابستان امسال تنها فیلم سقوط (Fall) را اکران کرد.

عدم اکران فیلم‌های برجسته در بخشی از تقویم تابستان ۲۰۲۲ میلادی سبب شد تا بیننده‌ها نیز حضور کمرنگی در سینماها داشته باشند و در نتیجه، میزان فروش گیشه تابستانی نیز کاهش پیدا کند. جدای از این موارد، عدم تنوع کافی در بین فیلم‌های اکران شده در تابستان نیز یکی دیگر از دلایل عملکرد ضعیف گیشه در سال ۲۰۲۲ میلادی به شمار می‌رود.

فیلم‌هایی در ژانر کمدی و همچنین ژانر انیمیشن و خانوادگی که همیشه افراد زیادی به خصوص خانواده‌ها را به سینماها می‌کشانند، در تابستان امسال آن رونق کافی را نداشتند و همین نیز تاثیری منفی روی فروش گیشه در تابستان سال ۲۰۲۲ داشته است.

عملکرد ضعیف دیزنی

در طی سال‌های گذشته در اکثر موارد پرفروش‌ترین فیلم تابستان متعلق به کمپانی دیزنی بوده است و این کمپانی هر سال در تابستان توانسته فروش بسیار قابل توجهی را در گیشه از آن خود کند. اما آن‌ها امسال نتوانستند به این عنوان دست پیدا کنند و فیلم «تاپ گان: ماوریک» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تابستان ۲۰۲۲ شناخته می‌شود.

دومین فیلم پرفروش تابستان امسال نیز فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) است که محصولی از کمپانی مارول و دیزنی به شمار می‌رود. فیلم ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) نیز عملکرد نسبتا متوسطی در گیشه داشته و نتوانسته همانند آثار قبلی مارول بدرخشد. عملکرد ضعیف انیمیشن «لایت‌یر» و همچنین عدم حضور فیلم‌های بزرگ از کمپانی دیزنی همچون فیلم علاءالدین (Aladdin) سبب شده تا این کمپانی فروش زیادی در گیشه تابستانی نداشته باشد.

کمپانی دیزنی با احتساب فروش فیلم‌های استودیو قرن بیستم، به فروش ۹۷۸ میلیون دلاری در گیشه تابستانی دست پیدا کرد تا پس از کمپانی یونیورسال و پارامونت در جایگاه سوم پرفروش‌ترین کمپانی‌های تابستان امسال قرار بگیرد. البته باید توجه داشت که کمپانی دیزنی امسال تمرکز زیادی روی سرویس آنلاین خودش داشته و همین نیز باعث تضعیف حضورش در گیشه شده است.

سخن پایانی

با وجود اینکه گیشه تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال‎های همه‌گیری کرونا عملکرد قابل قبولی داشته اما باید گفت که نسبت به سال‌های قبل‌تر همچنان ضعیف به نظر می‌رسد و استودیوها و کمپانی‌های مختلف باید با ارائه فیلم‌های جذاب و متنوع، بیننده‌ها را به سینماها بکشانند. مطمئنا اگر برای تابستان سال ۲۰۲۳، فرنچایزهای بزرگ در کنار آثار برجسته و باکیفیت روی پرده سینماها اکران شوند، می‌توان انتظار تابستانی داغ را داشت.

جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تابستان ۲۰۲۲

نام فیلمفروش در داخل آمریکا (میلیون دلار)
۱Top Gun: Maverick۷۰۲
۲Doctor Strange in the Multiverse of Madness۴۱۱
۳Jurassic World Dominion۳۷۵
۴Minions: The Rise of Gru۳۶۰
۵Thor: Love and Thunder۳۴۱
۶Elvis۱۴۹
۷Nope۱۲۱
۸Lightyear۱۱۸
۹The Black Phone۸۹
۱۰Bullet Train۸۹
تابستان ۲۰۲۲ از ۶ ماه مه تا ۵ سپتامبر

جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ تا به امروز

نام فیلمفروش جهانی (میلیون دلار)
۱Top Gun: Maverick۱۴۴۳
۲Jurassic World Dominion۹۹۴
۳Doctor Strange in the Multiverse of Madness۹۵۵
۴Minions: The Rise of Gru۸۹۴
۵The Batman۷۷۰
۶Thor: Love and Thunder۷۵۵
۷Water Gate Bridge۶۲۶
۸Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore۴۰۵
۹Sonic the Hedgehog 2۴۰۱
۱۰Uncharted۴۰۱

منبع: collider- boxofficemojo

DARKSIRENامیر حسینmeysamb

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا
بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی گیشه تابستانی | پرفروش‌ترین فیلم‌ها کدامند؟ - گیمفا