آیا بازی Forspoken در وضعیت نگرانکنندهای قرار دارد؟
بازی اکشن نقش آفرینی جدید شرکت اسکوئر انیکس یعنی Forspoken، چندین بار با تاخیر مواجه شده است تا موجی از نگرانیها دربارهی آن ایجاد شود.
شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) مدتها پیش از آیپی جدید خود یعنی Forspoken رونمایی کرد و با توجه به معرفی شدن این بازی در جریان رویداد پردهبرداری از پلی استیشن ۵، شاهد بالا رفتن انتظارات از آن بودیم. این بازی عنوانی در سبک نقشآفرینی مبتنی بر داستان و جهان آزاد است که برای دومین بار انتشارش با تاخیر مواجه شد. در کنار این بازی، این شرکت وظیفهی نشر Final Fantasy XVI و Final Fantasy VII Rebirth را نیز برعهده دارد و هر دو بازی قرار است ماهها پس از Forspoken در تابستان و زمستان سال آینده منتشر شوند.
اگر بگوییم انبوهی از فشارها بر بخش بازاریابی این بازی وارد است، چندان بیراه نگفتهایم. همچنین، حجم کاری استودیوی توسعه دهندهی این بازی نیز با توجه به شرایط سخت گیرانهی اسکوئر انیکس برای دستیابی به موفقیت تجاری بسیار مهم خواهد بود. در واقع، موفقیت تجاری همواره شرط اول شرکت اسکوئر انیکس برای استودیوهایش بوده است. این شرکت در قبال Marvel’s Avengers که یک شکست تجاری محض بود و در قبال Marvel’s Guardians of the Galaxy که علیرغم نمرات عالی به اهداف تجاری اسکوئر انیکس دست نیافته بود، سیاست تقریباً یکسانی اتخاذ کرد.
Guardians of the Galaxy را میتوان یکی از بدشانسترین پروژههای چند سال اخیر نامید. این بازی در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ پس از عناوین AAA متعددی مانند Back 4 Blood منتشر شد و به دلیل عدم وجود نقدینگی گیمرها، در شرایط سخت تجاری قرار گرفت.
باید گفت که Final Fantasy VII Remake بسیار بهتر از این بازی عمل کرد و با وجود عرضه در زمانی که عناوینی نظیر Doom Eternal و Resident Evil 3 Remake منتشر شده بودند و همچنین با وجود هم دوره شدن با Ghost of Tsushima و The Last of Us Part 2، به یکی از پرفروشترینهای آثار پلی استیشن ۴ تبدیل شد. این موضوع میتواند به لطف میراث Final Fantasy VII رخ داده باشد، چرا که این بازی به عنوان یکی از محبوبترین و نمادینترین بازیهای ویدیویی تاریخ شناخته میشود. جالب است بدانید که آمار فروش نسخهی بازسازی شدهی آن تا ماه آگوست ۲۰۲۰ به بیش از ۵ میلیون نسخه رسید.
در مجموع، انتشار یک بازی در بازهی زمانی که عناوین بزرگ دیگری منتشر خواهند شد، ریسک عظیمی است و Guardians of the Galaxy این مساله را ثابت کرد؛ اما راه حل چیست؟ میتوان به سادگی یک بازی را تاخیر زد تا وارد این رقابت نشود. به عبارتی، میتوان چنین ادعا کرد که اسکوئر انیکس و استودیوی لومینوس پروداکشنز (Luminous Productions) به عنوان ناشر و توسعهدهندهی بازی Forspoken طی یک «تصمیم استراتژیک» این بازی را تاخیر زدند.
فراموش نکنیم که این عنوان قبلاً برای انتشار در ماه مه سال ۲۰۲۲ برنامهریزی شده بود و سپس تا تاریخ ۱۱ اکتبر به تعویق افتاد. با توجه به این که استودیوی لومینوس پروداکشنز در بیانیهای رسمی ادعا کرد که «مکانیکهای بازی Forspoken کامل شدهاند و توسعهی بازی در مرحلهی نهایی قرار دارد»، حداقل میتوانیم فرض کنیم که بازی تقریباً آمادهی انتشار است. تنها یک دلیل واضح وجود دارد که توضیح میدهد چرا انتشار این بازی به سال بعد موکول شده و آن دلیل هم God of War Ragnarök است. بله، با توجه به این که استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica Studio) سرانجام تاریخ انتشار آخرین اثر خود را ۱۸ آبان ( ۹ نوامبر) اعلام کرد، به نظر میرسد که در همان لحظه اعلام تاریخ عرضه، زنگ خطری برای Forspoken و ناشر آن به صدا درآمد.
استودیوی لومینوس پروداکشنز «مذاکرات با شرکای کلیدی» را به عنوان دلیل تصمیم استراتژیک حول به تاخیر انداختن تاریخ انتشار Forspoken اعلام کرد. بنابراین میتوانیم حدس بزنیم که شرکت سونی نیز در اتخاذ این تصمیم نقش داشته است. به هر حال، هر دو عنوان، یکی در میان کنسولها و دیگری به طول کامل، انحصاری پلی استیشن ۵ هستند و این موضوع باید توسط سونی سنجیده شود. بر کسی پوشیده نیست؛ اکثر بازیهای ویدیویی برنامهریزی شده برای بازهی زمانی انتشار God of War Ragnarok، چندان دیده نخواهند شد و اگر این بازی یک آیپی جدید باشد، ریسک کار بسیار بالاتر هم خواهد رفت.
شایان ذکر است که این نکتهی آخر بر پایهی حدس و گمان است. با تمام این اوصاف، لومینوس پروداکشنز چند ماه دیگر با تاریخ انتشار بازی Forspoken فاصله دارد. با استناد به تریلر گیمپلی این بازی میتوان ادعا کرد که بازی در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر هنوز با Forspoken آشنا نشدهاید، باید بدانید که این عنوان یک اودیسهی گستردهتر نسبت به Horizon Forbidden West است که در آن دختری به نام فری (Frey) را پس از ورود به سرزمین زیبای آتیا کنترل خواهید کرد. این شخصیت از تواناییهای جادویی زیادی برخوردار است و از آنها در طول نبرد با مجموعهای از هیولاها استفاده خواهد کرد.
در حالی که این بازی از نظر فنی حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت، اما به نظر نمیرسد که روایت آن متفاوت و منحصر به فرد باشد. چنین به نظر میرسد که داستان Forspoken همان مسیری را طی خواهد کرد که پیشتر در بازیهای دیگری نظیر Horizon Zero Dawn دیده بودیم. با این حال، دو جنبه از گیمپلی این بازی به طرز دیوانهکنندهای درخشان به نظر میرسند، آن هم جادوها و قابلیتهای شخصیت اصلی در مبارزات است که یک سیستم مبارزۀ جذاب را خلق میکند.
چیزی که در مورد این قدرتهای جادویی جالب به نظر میرسد، این است که آنها از عناصر و محیطهای اطراف آتیا الهام گرفته شدهاند. برای مثال، حرکت “Eagre” به فری، پروتاگونیست بازی، اجازه میدهد تا آب را کنترل کند. این تواناییها برای مانورهای سریع حیاتی به نظر میرسند و به فری اجازه میدهند تا به سرعت از حملات فرار کند، یا به طور مکرر به هوا بپرد.
همانطور که اشاره شد، جادوهای او تنها برای مبارزه مورد استفاده قرار نمیگیرند و گاهاً شخصیت اصلی میتواند از این جادوها برای پیمایش جهان بازی استفاده کند. صعود به قلهها، موج سواری بر فراز دریاچههای آینه مانند، رسیدن از نقطه A به نقطه B در Forspoken بسیار سرگرم کننده به نظر میرسد و شباهتهای به تار زدن در Marvel’s Spider-Man دارد.
از طرف دیگر، برخی از پارادوکسها در این بازی وجود دارند که کمتر به آنها پرداخته میشود. غربیسازی یک بازی شرقی از جملهی مواردی است که تا زمان انتشار نمیتوان برداشت و نتیجهگیری مناسبی از آن داشت. همچنین، شخصیت قهرمان بازی همانند بسیاری از شخصیتهای دیگر در سالهای اخیر جوان، عصبانی و یتیم است که به شدت کلیشهای قلمداد میشود. ناگفته نماند که رنگین پوست و مونث بودن این شخصیت نیز آن را سوار بر موجهای نامرئی موجود در مسائل اجتماعی سالهای اخیر میکند.
تجزیه و تحلیل سخنان کارگردان بازی Forspoken در مورد چرایی رنگین پوست بودن فری از حوصله خارج است، اما ارزش آن را دارد که افکار الا بالینسکا (Ella Balinska) را در مورد بازی در نقش فری هالند (Frey Holland) بشنویم:
او (فری) به عنوان یک شخصیت، واقعی و خام است؛ دختری که راه خود را گم کرده و شخصیتی محسوب میشود که بلافاصله با او ارتباط برقرار کردم.
مبارزات، جادوها، پیمایش، ماموریتها و سایر موارد، همگی در بازیهای نقشآفرینی یا اکشن ماجراجویی مبتنی بر روایت، میتوانند به یک وزنه تبدیل شوند؛ اما وجود آنها حتماً باعث ماندگاری نمیشود. نکتهی اصلی که موفقیت این سبک از بازیها را تضمین میکند، قدرتهایی است که شخصیت قهرمان در اختیار دارد. دو عنوان Horizon یا God of War و بازیهای بیشماری از مجموعهی Final Fantasy، با تکیه بر قدرت شخصیتها و روابط آنها با دیگران به بازیهایی نمادین تبدیل شدهاند. در نقطهی مقابل، با گشت و گذار در سطح اینترنت، به وضوح میتوان متوجه شد که نارضایتیها پیرامون شخصیت فری سر به فلک کشیدهاند و ممکن است که پس از سال ۲۰۲۳ هرگز نام او را به یاد نیاوریم.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
نظرات
نمیدونم چرا نمیتونم با شخصیتش خو بگیرم عین الوی
خیلی مصنوعی میزنن اصلا شبیه شخصیت واقعی نیستن
و درباره خود بازی هنوز بیرون نیومده ولی خیلی بی محتوا میزنه خودشم تکراریه فکر نکنم موفق بشه…
البته باید ببینیم چی میشه
حس منو گفتی به جز اون احساس میکنم جهانش تو خالی باشه و داستان دندون گیری هم نداشته
باشه .
والا به نظرم باید گفت تمام بازی های ماکروسافت وضعیت نگران کننده ای دارن که هی تاخیر. میخورن
چقدر این پست به مایکروسافت ربط داشت
به نظر من نباید نگران این گیم باشیم تو نیمه دوم امسال سونی چند تا گیم انحصاری داد که خوب جای خالی این گیم حداقل برای امسال حس نمیشه از
از اون ور هم اگه نگاه کنیم تاخیر دادن این گیم برای سال بعد خیلی منطقی به نظر میاد حداقل میتونن رو گیم بیشتر کار کنن کیفیت بصری و فضا های حالیش رو بهتر کنند الان سال بعد هم کلی گیم انحصاری برای پلی استیشن منتشر میشه یکیش این و اسپایدر و فاینال و دو سه تای دیگه که تایید شده بودن ولی اسمشون رو حضور ذهن ندارم ولی هنوز یک سری آیپی که به احتمال خیلی زیاد توی سال بعد عرضه میشن هنوز معرفی نشدن
پیش بینی خودم حدود ۷ تا ۸ تا آیپی انحصاری برای سال بعد هستش
بخش فنی رو نمیدونم ولی بخش تبلیغات قطعاً مشکل داره
هرچی تریلر دیدم ازش کیرینج و بیخود بوده با اینکه بنظر بازی خوبی میاد .
انشاءالله که خوب میشه …
این بازی برای ایکس باکس هم با تاخیر منتشر میشه مطمعنم …
بعد دو سال میاد.البته من فکر میکنم این بازی با دوالسنس مزه میده و روی ایکس باکس چندان جذاب نیست(نظر من اینه)
دقیقا 👏👏👏👏
کاش برا ایکس باکسم بیاد
میاد،بعد دوس سال
اگه بدون مشکلی ۲۰۲۳ عرضه بشه طبق قرارداد این
بازی بعد دو سال انحصار ماندن در سال ۲۰۲۵ برای
اکس باکس منتشر خواهد شد .
از اول نظر مثبتی راجب این بازی داشتم
فقط برای بحرانی بودن وضعیت این بازی میتونم بگم که من که یه عمره گیمرم بعد از دیدن اینهمه تریلر از بازیش هنوز نمیدونم بازی خوبی هست یانه😐😑