نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربهای!
آیا بازی Stray که ما را در نقش یک گربه قرار میدهد، توانسته است از پتانسیلهای بالقوه خود به شکل مناسب برای خلق یک ماجراجویی جذاب استفاده کند؟ به جواب این سوال خواهیم پرداخت.
دنیای گیم به عنوان یک مدیوم عظیم، بستری فوقالعاده است برای تبدیل ایدههای خاص و متفاوت به آثاری ملموس و عملی. با رشد و محبوبیت آثار مستقل و AA، هر ساله شاهد آثار مختلفی در سبکهای متنوع هستیم که برخی از آنها از لحاظ خلاقیت و متفاوت بودن ایده، گوی سبقت را از رقبا ربودهاند. اگر به فروشگاه استیم، مایکروسافت یا سونی مراجعه کنید، از شبیهساز بز گرفته تا شبیهساز جراحی و آشپزی در آن دیده میشود!
اما این بار شاهد عنوانی با مفهومی متفاوت و اجرایی متمایز هستیم. چه میشد اگر میتوانستیم در قالب یک بازی ویدیویی، کنترل یک گربه را در دست بگیریم و به ماجراجویی بپردازیم؟ بازی Stray در جواب به همین سوال ساخته شده است!
ماجراجویی گربهای!
بر خلاف ظاهر چشمنواز و رنگارنگ بازی، اصلا و ابدا انتظار یک ماجراجویی شیرین را نداشته باشید. بازی از لحاظ بستر، به نوعی یک اثر پساآخرالزمانی محسوب میشود. سالهاست که دیگر اثری از انسانها نیست و دنیا شکل متفاوتی به خود گرفته است. موجودات ناشناختهای به نام Zurk، از گیاه و انسان گرفته تا فلز، همه چیز را بلعیدهاند و خطر در همه جا حس میشود. این شرایط فعلی Old City است؛ شهری سایبرپانکی که قرار بود آخرین پناهگاه انسانها باشد و البته به وضوح آن نقشه با شکست مواجه شد.
در ابتدای بازی، گربهی ما در کنار چند گربهی دیگر در محیط بیرون از خواب بیدار میشود. گربههایی که به نظر میرسد خواهر و برادرهای گربهی اصلی Stray هستند. پس از چند سکانس کوتاه که بازی اصول کلی را به شما یاد میدهد، گربهی ما هنگام عبور از مانع لیز خورده و به درون Old City سقوط میکند.
از این جاست که بازی به طور جدی آغاز میشود. گربه و ما یک هدف داریم، خروج از Old City که مملو از خطر است و حضور Zurkها در جای جای آن حس میشود.
پس از مدت کوتاهی از بازی، گربه یک Drone را پیدا میکند که سالهاست در حالت خاموشی به سر میبرد. این ربات نه تنها از لحاظ داستانی فوقالعاده اهمیت دارد، بلکه گیمپلی بازی را نیز عمیقتر میکند. از آن جایی که شخصیت اصلی بازی یک گربه است، خبری از وسایل و سلاحها و قابلیتهای مختلف نیست و این جاست که B12 یا همان Drone به کمک ما میآید.
این ربات کوچک میتواند محیطهای تاریک را با چراغ قوه خود روشن کند تا بهتر بتوانید به اکتشاف بپردازید و در ادامه نیز برخی موارد جدیدتر به آن اضافه میشود که از لو دادن آنها خودداری میکنم. همچنین این ربات میتواند مکانهای خاصی را اسکن کند که حکم Collectibles بازی را دارد.
ربات B12 یک نقش مهم دیگر را نیز ایفا میکند و آن هم ترجمه تابلوها، صحبتها و نوشتههاست. در طول ماجراجویی در Old City، با رباتهای قدیمی بیآزار زیادی روبهرو خواهید شد و با صحبت با آنها است که اطلاعات لازم برای ادامهی مسیر را کسب میکنید.
بازی با توجه به ذات متفاوتش، داستان خوبی دارد و پرداخت شخصیتهای عجیب و غریب دنیای آن نیز بسیار هوشمندانه شکل گرفته است. از طرف دیگر شاهد یک Plot Twist جذاب در اواخر بازی نیز بودم که مرا به شدت غافلگیر کرد. فراموش نکنید یک بازی ویدیویی که حول محور گربه در جریان است، نمیتواند داستانی عمیق و پیچیده داشته باشد!
اما برویم سراغ گیمپلی بازی Stray. اول از همه لازم به ذکر است که بازی، از ساختار طراحی محدود شده استفاده میکند؛ به این معنا که شما نمیتوانید در هر لحظه، هر کاری را انجام دهید. شما وقتی میتوانید بپرید که وسیله یا مانعی وجود داشته باشد و بازی به شما اجازه دهد. تعامل با دنیا و آیتمهای بازی نیز شرایط مشابهی دارد. دلیل استفاده از این نوع طراحی، راحتتر کردن کار سازندگان و جلوگیری از مشکلات پیچیده بوده است و تصمیمی کاملا منطقی به شمار میرود چرا که از گمراهی و گیج شدن مخاطبان جلوگیری میکند.
کل روند گیمپلی بازی Stray بر دو پایه استوار است. اول تعقیب و گریز و پلتفرمینگ (سکوبازی) و دوم معماهای گاه و بیگاه. خارج از این دو بخش، به ندرت شاهد بخشهای دیگری هستیم. در بازی به عنوان گربه، مدام باید حرکت کنید، از موانع رد شوید و به مسیر خود ادامه دهید. هر از چندگاهی در بین راه نیز به در بسته یا بن بست خواهید رسید که در این مواقع با حل کردن یک معمای ساده اما جذاب میتوانید به راه خود ادامه دهید.
یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی، طراحی استاندارد معماهای آن است. به عنوان کسی که از معما و پازل متنفر است، با پازلهای این بازی ارتباط خوبی برقرار کردم چرا که بسیار منطقی، ساده و اصولی هستند و با توجه به این مسئله طراحی شدهاند که شخصیت اصلی یک گربه است.
بر خلاف چیزی که در ابتدای بازی فکر میکردم، بازی دارای NPCهای متعدد در طول مسیر است و هر کدام دارای نقش و برنامهای خاص در طول ماجراجویی هستند. در یکی از قسمتهای ابتدایی بازی، وارد شهری خواهید شد و آنجا برای رسیدن به هدف خود، باید یکسری کارهای زنجیرهوار انجام دهید. آیتمی خاص را به فرد A بدهید تا بتوانید با فرد B صحبت کنید، سپس به دنبال تقاضای فرد B بروید و به همین روال تا آخر نیازهای این افراد را برآورده کنید. این حالت پیشروی، یادآور ماجراجوییهای انیمیشنی بود که به شخصه برای خودم جذاب و جالب بود.
در کل تا پایان بازی، روند این عنوان به همین شکل است. پیدا کردن آیتمهای مورد نیاز، کمک کردن به NPCها و نزدیکتر شدن به هدف اصلی یعنی خروج از شهر و البته هدفی دیگر که نمیتوانم به آن اشاره کنم.
یکی از نقاط قوت بازی، فضاسازی فوقالعاده آن است که برای چنین عنوانی بسیار ستودنی است و از آپارتمانهای متروکه گرفته تا فاضلابهای مملو از Zurk و شهر رباتها، شاهد طراحی و فضاسازی هنری بسیار زیبایی هستیم. گرافیک هنری بازی واقعا تحسین برانگیز است و شاهد مناظر به شدت جذابی در طول بازی هستیم. نورپردازی نیز بسیار خوب انجام شده و خصوصا بازتاب نور واقعی و چشمنواز است.
خوشبختانه از حیث فنی نیز بازی مشکل خاصی ندارد و اگر چند افت فریم گاه و بیگاه را نادیده بگیریم، بازی دارای مشکل فنی یا باگ خاصی نیست که نکتهی مثبتی برای چنین عنوانی به شمار میآید.
اما مشکلات بازی کجاست؟ در وهلهی اول باید بگویم انتظار انعطاف پذیری بیشتری از گربه داشتم و فکر میکردم گربهی ما تواناییهای بیشتری داشته باشد، اما اکثر بار گیمپلی روی دوش B12 است و از این بابت فکر میکنم پتانسیل بالقوه بازی به بالفعل تبدیل نشد. از طرف دیگر، ساختار مراحل به نظرم میتوانست جذابتر باشد چرا که بستر برای خلق مراحل و رویاروییهای بیشتری فراهم بود. اما در جریان بازی بیشتر شاهد صحنههای تعقیب و گریزی هستیم که کاملا شبیه به یکدیگر هستند. در کل با این که از تجربهی بازی لذت بردم، اما حس میکنم بازی پتانسیل بسیار بیشتری برای عرضه داشت.
در پایان، قبل از جمع بندی بد نیست به بخش موسیقی بازی نیز اشاره کنم. بر خلاف اکثر آثار دیگر، آنچنان با موسیقی متن بازی ارتباط برقرار نکردم و به نظرم بین فضای لحظهای، تم بازی و اتمسفر کلی محیط با موسیقی پخش شده هماهنگی و همخوانی زیادی به چشم نمیخورد و فکر میکنم میتوانستیم شاهد ساندترک مناسبتری برای این عنوان باشیم؛ خصوصا با توجه به فضای خاص و متفاوت آن.
Stray
بازی Stray تجربهای کوتاه و چند ساعتی است که می تواند حس متفاوتی را به شما منتقل کند. با این وجود، فراموش نکنید که با یک عنوان کوچک و ساده طرف هستید؛ بنابراین، انتظارات خود را در سطحی معقول تعیین کنید. بزرگترین نقص بازی این است که نتوانسته به شکل کامل از پتانسیل خود استفاده کند، اگر چنین نبود، میتوانستیم شاهد عنوانی به مراتب جذابتر باشیم. فارغ از این مشکل، بازی Stray موارد تحسینبرانگیز زیادی مثل طراحی هنری و داستان دارد که میتواند به خوبی شما را غافلگیر کند.
نکات مثبت:
- طراحی هنری زیبا
- فضاسازی جذاب
- معماهای استاندارد
- داستان قابلقبول
- کنترل روان و لذتبخش گربه
نکات منفی:
- موسیقی بازی میتوانست به مراتب مناسبتر باشد
- عدم بهرهبرداری کامل از پتانسیلهای گربه
- صحنههای تعقیب و گریز بازی تکراری میشوند
- طراحی مراحل بازی جای کار بیشتری دارد
۶.۸
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر و روی پلی استیشن ۵ تجربه و بررسی شده است.
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
- فیل اسپنسر: Starfield انحصاری Xbox باقی نخواهد ماند
نظرات
لطفاً به منتقد حمله نکنید باید نظرش رو بگه چه بازی متا ۹۰ بخواد ۶ بده چه به بازی متا۷۰ بخواد۱۰ بده.
فعلا نظری نمیتونم بدم امشب میزنم دانلود بشه ولی چون گربه هارو دوست دارم قطعا ندید ۸ میدم:دی.
کی حمله کرد جو میدی؟
پیش گیری بهتر از درمانه اینو گفتم که حمله نکنن(پخته تر از این هستن که حمله کنند)ولی گفتنش خالی از لطف نبود.
باید مخالفت کنم. منتقد نباید نظر شخصی، ایرادات غیر منطقی و این چیزا رو وارد نقدش کنه (البته نمیشه ۱۰۰ درصد جلوشو گرفت ولی میشه کمش کرد). به هر چیزی نقد وارد میشه. اگر منتقد واقعا نقدش درست باشه میتونه برا هر نقدی جواب بده ولی اگه منتقد همینطوری تفریحی نقد کرده باشه در برابر نقد های متقابل کاری نمیتونه بکنه و براش درسی میشه تا نقد های بعدیش رو بهتر انجام بده.
اونکه بله حمله کردن با بحث کردن فرق داره اگه به منتقد بی احترامی کنید دیگه وقت نمیزاره سر نقد و میره نقد جاهای دیگه رو کپی میکنه به همین سادگی ولی اگه درست بحث بشه میاد دفاع میکنه از نقدش و به اطلاعاتمون اضافه میشه.
باتوجه به اینکه این مورد ستایش اغلب منتقد ها قرار گرفته(امتیاز ۸۴) با وجود تمام احترامی که به نقد کننده دارم ولی با این نمره مخالفم
این همه ازش تعریف کردین بعد نمره اش ۶.۸
گیمفا بیش از حد سخت گیرانه نظر داد
متای بازی:۸۴!
خیلی نمره ی خوبیه
ایت تیکس تو هم ۸۹ شد گوتی شد… اصلا متا مشخص نمیکنه
اگه خوب بودن رو مشخص نمیکنه پس بد بودن بازی رو هم مشخص نمیکنه
متنو خوندم گفتم حالا نمره میشه ۸ یا نهایتش ۷😅
در کل میزنمش میووووو🗿🗿
متای بازی ۸۳ شده و نمره گیمفا یکم پایین تر از انتظار بود اما خب تفاوت سلیقه منتقد ها بنظرم اصلی ترین علتشه
تو استیم هم دو دستگی هست تو نظر هاش
البته که اینجور بازی ها همه اینطورین
از نظر من جالبه بعد سایکونات شاید کرکی بازی کردم ششایدم ایستادم بیاد رو گیم پس
ببخشید راجع به این بازی فرمودین دودستگی رو ؟
بازی اصلا تا لحظه ای که من دارم این پیام رو مینویسم منتشر نشده !؟!
شاید هم منظرتون به کلیت نظرات تو استیم هست که باز هم در این صورت راجع به هر بازی دودستگی نیست، معمولا درصد رضایت از یه بازی تو استیم خیلی دید بهتری به کسایی که بازی رو نخریدن میده تا میانگین نمره منتقدا چون اولندش نمره دادنی وجود نداره و فقط یه چیز هست:
Do you recommend this game ?
و جوابش هم یا بله هست یا خیر و دوم هم اینکه پلیرا مثل منتقدا از ناشر پول نمیگیرن که الکی از بازی تعریف کنن.
عموم نمره های پایین این بازی تو نقدهایی که روی پی سی گفته شده به اجرای فنی بد بازی مربوطه، البته نه همش ولی خب اگر بازی بدون باگ و با فریم ثابت اجرا میشد فکر میکنم میانگین نمراتش تا ۸۸ هم میتونست بره بالا.
کلا راجب اینجور بازی ها میگم تو متن هم گفتم
بازم دارم میگم دو دستگی تو اینجور بازی ها که خاص هستن همیشه هست یه سریا خیلی دوست دارن ۱۰/۱۰ میدن یا کلا دوست ندارن نمره به شدت پایینی میدن
do you recommended فقط یه سوال ساده هست واسه جمع بندی نظرات شما نظرات استیم رو بخون معمولا یوزر ها نقد خودشون رو مینویسن
بجز افرادی که میان جک میگن یا ….
به عنوان مثال ds دو دستگی زیادی داره داخل نظراتش
خب همین دیگه، اگر اون نقدایی که گیمرا برای بازی مینویسن رو بزاری کنار که اصلا خیلیا بهش اهمیت نمیدن، نمره کل بازی رو همون سوال do you recommend it تعیین میکنه،
و این سوال هم جوابش یا بله هست یا خیر، نه ۶/۱۰ داریم نه ۴/۱۰ نه ۵/۱۰، به خاطر همین جواب دادن به این سوال وقتی پای یه بازی خوب وسطه خیلی ساده هست و چه بخوای بهش ۱۰/۱۰ بدی چه ۶/۱۰ جوابت yes هست، اگر بایاسی وجود داره تو همین زمینه هست وگرنه اگر اینطوری که شما میگی تو نمرات دارک سولز دودستگی زیاد بود تو استیم Very Positive و Overwhelmingly Positive نبود. برعکس این نمرات خیلی خوب کیفیت بازی رو توجیه میکنن و نظر افرادی که با شکمشون نمره میدن توی دریایی از نمرات منطقی گم میشه…
چی میگی بزار بازی انتشار پیدا کنه بعد تو استیم نظر بزارن 😂😂
شبیه ساز کالباس انحصاری جدید سونی😹
همین نمره واقعیش هست دمتون گرم 👏
قشنگ معلومه تریپ آدم هایی هستی که اگه رگناروگ بیاد میگی چرا یکی از تار های ریش کریتوس باگ زده یا کوتاهه. در این حد هیتری
نمره ی اصلی و جهانی بازی:۸۴
فهمیدی؟حالا برو گریه کن.
با این کار انگار به خودت چاقو زدی،انقد خودتو از تجربه بازی های خوب محروم نکن،نمیگم بازی های ایکس باکس بده اما تو هر دو طرف بازی های خیلی قشنگی هست که باید تجربه شه
تو دنیای گیمری مهم اینه کی بیشتر گیمپلی میده.
داداش چرا اینهمه فشار میخوری بالاخره شبیه ساز شبیه سازه دیگه چه گربه باشه چه ماشین باشه چه هواپیما باشه. تو همشون باید یکی دو تا دکمه فشار بدی حداقل این یه داستانی هم داره و بی هدف نیست.
متاسفانه نمره با تعریف و تمجید هایی که در نقد شد همخونی نداره و طبق متن نوشته شده توسط نویسنده با یک بازی خوب طرف هستیم
کاری با نقدتون ندارم ولی ایراداتی که از بازی گرفتید خیلی مسخرست
الان موسیقی بازی و عدم پتانسیل از گربه یعنی چی ؟؟؟
بازی که این همه منتقد و سایت ازش تعریف کردن اونوقت ۶.۸ ؟؟؟؟
سلام
دوست عزیزم شما بازی رو تجربه کردی؟
من طبق تجربهای از بازی داشتم نقد کردم
دلیلی نداره همه به یک شکل فکر کنن، نقد کنن و نمره بدن
لطفا توضیح بدید منظورتون از ( عدم بهرهبرداری کامل از پتانسیلهای گربه ) چیه ؟
موسیقی بازی چه ربطی به تجربه داره ؟؟؟
من دارم از دو تا ایرادی که غیر منطقی بودن ایراد میگیرم وقتی برای دوتا ایرادی که هیچ منقد و سایتی بهش اشاره نکرده نمره کم میکنید کاملا حق دارم نسبت به بازی گارد بگیرم
احتمالا تو با موسیقی لیلا فروهر میتونی بازی ترسناک رو بری و تاثیری برات نداشته باشه اما برا بقیه داره
دانلود ربط
تو جهالت خودت بمون ربطش خیلی واضح بود تاثیر موسیقی تو بازی رو نشون میداد اما تو مثل همیشه تو فهم مشکل داری
تو دنیایی که تو منطقیش باشی من ترجیح میدم همون تو جهالت بمونم
👏👏👏👏👏👏👏
حرف شما درسته موافقم ولی نه برای کسی که نقدش قراره جایی منتشر بشه که سلایق مختلف قراره اون نقد رو بخونن. در این حالت باید به نکاتی اشاره بشه که در همه جا میتونه بد باشه و بحثش از سلیقه و نظر شخصی و … جدا میشه
عجب سرعتی
بنازم
خوشحالم گیم فا ب جایی رسیده ک براشون کد می فرستن و انگار زیاد تاثیری روی نقد نداشته(نمره۶.۸)
اختلاف نمره نویسنده و متای بازی قابل تامله! ولی خب هرکس نظر خودشو داره و قابل احترامه.
👏👏👏👏👏
آقای زاهدی فهمیدم اصلا متن نقدتون و حرف هاتون با نمره هاتون یکی نیس و به نظرم این یه ضعفه
شما از همه چیز بازی تعریف کردین و به قول خودتون نباید انتظار زیادی از بازی داشت. ولی شما جوری باهاش برخورد کردین انگار ازش انتظار یه AAA داشتین ولی بازی چون بازی AA بود نمره کم دادین. خب این منطقی نیس.
درود 👏👏👏👏
۶.۸ ؟
👏👏👏یکی از نامزد های گوتی خیلی عالی
سونی فن ها هم برید one day on ps plus لذت ببرید خدایی نکرده کسی فک نکنه تیکه انداختم به جعبه😏😂 بازی هم که نقد کردید نمرش غیر معقوله با این که تعریف کردید. به هر حال متای بازی شده ۸۴ که رده بالاس و نمرهای دیگه یعنی فاقد اهمیت
توی مقاله ای که انحصاری سونی هست دلیل فن بازی وتیکه انداختن چیه؟!…شما و دوست عزیزتون اتزیو به ظاهر منطقی هستید اما هردوتون بشدت سمی نظر میدید و زمین و زمان رو میکوبید…همین شما چقدر دی وان رو برای گیمپس کوبیدید…
نمره منطقی به نظر می رسه باتوجه به نقاط ضعفی که گفتین. از همون اول هم حس میکردم یه بازی کوتاه با گیمپلی محدود باشه که فقط نون اتمسفرشو میخوره.