نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا

نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای!

مصطفی زاهدی
۲۰:۳۰ ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا

آیا بازی Stray که ما را در نقش یک گربه قرار می‌دهد، توانسته است از پتانسیل‌های بالقوه خود به شکل مناسب برای خلق یک ماجراجویی جذاب استفاده کند؟ به جواب این سوال خواهیم پرداخت.

دنیای گیم به عنوان یک مدیوم عظیم، بستری فوق‌العاده است برای تبدیل ایده‌های خاص و متفاوت به آثاری ملموس و عملی. با رشد و محبوبیت آثار مستقل و AA، هر ساله شاهد آثار مختلفی در سبک‌های متنوع هستیم که برخی از آن‌ها از لحاظ خلاقیت و متفاوت بودن ایده، گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. اگر به فروشگاه استیم، مایکروسافت یا سونی مراجعه کنید، از شبیه‌ساز بز گرفته تا شبیه‌ساز جراحی و آشپزی در آن دیده می‌شود!
اما این بار شاهد عنوانی با مفهومی متفاوت و اجرایی متمایز هستیم. چه می‌شد اگر می‌توانستیم در قالب یک بازی ویدیویی، کنترل یک گربه را در دست بگیریم و به ماجراجویی بپردازیم؟ بازی Stray در جواب به همین سوال ساخته شده است!

stray
شروع یک ماجراجویی گربه‌ای!

ماجراجویی گربه‌ای!
بر خلاف ظاهر چشم‌نواز و رنگارنگ بازی، اصلا و ابدا انتظار یک ماجراجویی شیرین را نداشته باشید. بازی از لحاظ بستر، به نوعی یک اثر پساآخرالزمانی محسوب می‌شود. سال‌هاست که دیگر اثری از انسان‌ها نیست و دنیا شکل متفاوتی به خود گرفته است. موجودات ناشناخته‌ای به نام Zurk، از گیاه و انسان گرفته تا فلز، همه چیز را بلعیده‌اند و خطر در همه جا حس می‌شود. این شرایط فعلی Old City است؛ شهری سایبرپانکی که قرار بود آخرین پناهگاه انسان‌ها باشد و البته به وضوح آن نقشه با شکست مواجه شد.
در ابتدای بازی، گربه‌ی ما در کنار چند گربه‌ی دیگر در محیط بیرون از خواب بیدار می‌شود. گربه‌هایی که به نظر می‌رسد خواهر و برادر‌های گربه‌ی اصلی Stray هستند. پس از چند سکانس کوتاه که بازی اصول کلی را به شما یاد می‌دهد، گربه‌ی ما هنگام عبور از مانع لیز خورده و به درون Old City سقوط می‌کند.

stray
گرافیک بازی واقعا تحسین‌برانگیز است.

از این‌ جاست که بازی به طور جدی آغاز می‌شود. گربه و ما یک هدف داریم، خروج از Old City که مملو از خطر است و حضور Zurk‌ها در جای جای آن حس می‌شود.
پس از مدت کوتاهی از بازی، گربه یک Drone را پیدا می‌کند که سال‌هاست در حالت خاموشی به سر می‌برد. این ربات نه تنها از لحاظ داستانی فوق‌العاده اهمیت دارد، بلکه گیم‌پلی بازی را نیز عمیق‌تر می‌کند. از آن‌ جایی که شخصیت اصلی بازی یک گربه است، خبری از وسایل و سلاح‌ها و قابلیت‌های مختلف نیست و این جاست که B12 یا همان Drone به کمک ما می‌آید.
این ربات کوچک می‌تواند محیط‌های تاریک را با چراغ قوه خود روشن کند تا بهتر بتوانید به اکتشاف بپردازید و در ادامه نیز برخی موارد جدید‌تر به آن اضافه می‌شود که از لو دادن آن‌ها خودداری می‌کنم. هم‌چنین این ربات می‌تواند مکان‌های خاصی را اسکن کند که حکم Collectibles بازی را دارد.
ربات B12 یک نقش مهم دیگر را نیز ایفا می‌کند و آن هم ترجمه تابلو‌ها، صحبت‌ها و نوشته‌هاست. در طول ماجراجویی در Old City، با ربات‌های قدیمی بی‌آزار زیادی روبه‌رو خواهید شد و با صحبت با آن‌ها است که اطلاعات لازم برای ادامه‌ی مسیر را کسب می‌کنید.
بازی با توجه به ذات متفاوتش، داستان خوبی دارد و پرداخت شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای آن نیز بسیار هوشمندانه شکل گرفته است. از طرف دیگر شاهد یک Plot Twist جذاب در اواخر بازی نیز بودم که مرا به شدت غافلگیر کرد. فراموش نکنید یک بازی ویدیویی که حول محور گربه در جریان است، نمی‌تواند داستانی عمیق و پیچیده داشته باشد!
اما برویم سراغ گیم‌پلی بازی Stray. اول از همه لازم به ذکر است که بازی، از ساختار طراحی محدود شده استفاده می‌کند؛ به این معنا که شما نمی‌توانید در هر لحظه، هر کاری را انجام دهید. شما وقتی می‌توانید بپرید که وسیله یا مانعی وجود داشته باشد و بازی به شما اجازه دهد. تعامل با دنیا و آیتم‌های بازی نیز شرایط مشابهی دارد. دلیل استفاده از این نوع طراحی، راحت‌تر کردن کار سازندگان و جلوگیری از مشکلات پیچیده بوده است و تصمیمی کاملا منطقی به شمار می‌رود چرا که از گمراهی و گیج شدن مخاطبان جلوگیری می‌کند.

stray

کل روند گیم‌پلی بازی Stray بر دو پایه استوار است. اول تعقیب و گریز و پلتفرمینگ (سکوبازی) و دوم معما‌های گاه و بی‌گاه. خارج از این دو بخش، به ندرت شاهد بخش‌های دیگری هستیم. در بازی به عنوان گربه، مدام باید حرکت کنید، از موانع رد شوید و به مسیر خود ادامه دهید. هر از چندگاهی در بین راه نیز به در بسته یا بن بست خواهید رسید که در این مواقع با حل کردن یک معمای ساده اما جذاب می‌توانید به راه خود ادامه دهید.
یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی، طراحی استاندارد معماهای آن است. به عنوان کسی که از معما و پازل متنفر است، با پازل‌های این بازی ارتباط خوبی برقرار کردم چرا که بسیار منطقی، ساده و اصولی هستند و با توجه به این مسئله طراحی شده‌اند که شخصیت اصلی یک گربه است.

بر خلاف چیزی که در ابتدای بازی فکر می‌کردم، بازی دارای NPC‌های متعدد در طول مسیر است و هر کدام دارای نقش و برنامه‌ای خاص در طول ماجراجویی هستند. در یکی از قسمت‌های ابتدایی بازی، وارد شهری خواهید شد و آن‌جا برای رسیدن به هدف خود، باید یک‌سری کارهای زنجیره‌وار انجام دهید. آیتمی خاص را به فرد A بدهید تا بتوانید با فرد B صحبت کنید، سپس به دنبال تقاضای فرد B بروید و به همین روال تا آخر نیاز‌های این افراد را برآورده کنید. این حالت پیش‌روی، یادآور ماجراجویی‌های انیمیشنی بود که به شخصه برای خودم جذاب و جالب بود.

در کل تا پایان بازی، روند این عنوان به همین شکل است. پیدا کردن آیتم‌های مورد نیاز، کمک کردن به NPC‌ها و نزدیک‌تر شدن به هدف اصلی یعنی خروج از شهر و البته هدفی دیگر که نمی‌توانم به آن اشاره کنم.

یکی از نقاط قوت بازی، فضاسازی فوق‌العاده آن است که برای چنین عنوانی بسیار ستودنی است و از آپارتمان‌های متروکه گرفته تا فاضلاب‌های مملو از Zurk و شهر ربات‌ها، شاهد طراحی و فضاسازی هنری بسیار زیبایی هستیم. گرافیک هنری بازی واقعا تحسین برانگیز است و شاهد مناظر به شدت جذابی در طول بازی هستیم. نورپردازی نیز بسیار خوب انجام شده و خصوصا بازتاب نور واقعی و چشم‌نواز است.

خوشبختانه از حیث فنی نیز بازی مشکل خاصی ندارد و اگر چند افت فریم گاه و بیگاه را نادیده بگیریم، بازی دارای مشکل فنی یا باگ خاصی نیست که نکته‌ی مثبتی برای چنین عنوانی به شمار می‌آید.

stray
شخصیت‌های زیادی در بازی وجود دارند که به هر کدام به شکلی متفاوت باید کمک کنید.

اما مشکلات بازی کجاست؟ در وهله‌ی اول باید بگویم انتظار انعطاف پذیری بیشتری از گربه داشتم و فکر می‌کردم گربه‌ی ما توانایی‌های بیشتری داشته باشد، اما اکثر بار گیم‌پلی روی دوش B12 است و از این بابت فکر می‌کنم پتانسیل بالقوه بازی به بالفعل تبدیل نشد. از طرف دیگر، ساختار مراحل به نظرم می‌توانست جذاب‌تر باشد چرا که بستر برای خلق مراحل و رویارویی‌های بیشتری فراهم بود. اما در جریان بازی بیشتر شاهد صحنه‌های تعقیب و گریزی هستیم که کاملا شبیه به یکدیگر هستند. در کل با این که از تجربه‌ی بازی لذت بردم، اما حس می‌کنم بازی پتانسیل بسیار بیشتری برای عرضه داشت.

stray
اتمسفر برخی از مراحل بازی شما را یاد The Last of Us و Metro خواهد انداخت!

در پایان، قبل از جمع بندی بد نیست به بخش موسیقی بازی نیز اشاره کنم. بر خلاف اکثر آثار دیگر، آن‌چنان با موسیقی متن بازی ارتباط برقرار نکردم و به نظرم بین فضای لحظه‌ای، تم بازی و اتمسفر کلی محیط با موسیقی پخش شده هماهنگی و همخوانی زیادی به چشم نمی‌خورد و فکر می‌کنم می‌توانستیم شاهد ساندترک مناسب‌تری برای این عنوان باشیم؛ خصوصا با توجه به فضای خاص و متفاوت آن.


Stray

بازی Stray تجربه‌ای کوتاه و چند ساعتی است که می تواند حس متفاوتی را به شما منتقل کند. با این وجود، فراموش نکنید که با یک عنوان کوچک و ساده طرف هستید؛ بنابراین، انتظارات خود را در سطحی معقول تعیین کنید. بزرگ‌ترین نقص بازی این است که نتوانسته به شکل کامل از پتانسیل خود استفاده کند، اگر چنین نبود، می‌توانستیم شاهد عنوانی به مراتب جذاب‌تر باشیم. فارغ از این مشکل، بازی Stray موارد تحسین‌برانگیز زیادی مثل طراحی هنری و داستان دارد که می‌تواند به خوبی شما را غافلگیر کند.


نکات مثبت:

  • طراحی هنری زیبا
  • فضاسازی جذاب
  • معماهای استاندارد
  • داستان قابل‌قبول
  • کنترل روان و لذت‌بخش گربه

نکات منفی:

  • موسیقی بازی می‌توانست به مراتب مناسب‌تر باشد
  • عدم بهره‌برداری کامل از پتانسیل‌های گربه
  • صحنه‌های تعقیب و گریز بازی تکراری می‌شوند
  • طراحی مراحل بازی جای کار بیشتری دارد

۶.۸

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر و روی پلی استیشن ۵ تجربه و بررسی شده است.

صفحه اوپن‌کریتیک گیمفا

شاه غاز کبیرMoojyMoein MM2REAL MorganWalleR MaNپیشنروV3S3MIRGozarmovaqatپیج گیمینگ🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉Free as the windامینMehran.BaVisible 6-tigh manHaj_Hosseinامیر حسینkia (Bye All)علیPARASITE EVE 2Redeysmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا
نقد و بررسی بازی Stray؛ ماجراجویی گربه‌ای! - گیمفا