سختترین بازیهای تاریخ (قسمت دوم)؛ با اعصاب قوی وارد شوید!
بازیهای چالشبرانگیز همواره در میان گیمرهای هاردکور، از محبوبیت خاصی برخوردار بودهاند. در این مقاله به ۱۰ مورد دیگر از سختترین بازیهای تاریخ پرداختهایم.
یکی از دلایلی که باعث میشود بازیهای ویدیویی برای ما جذاب باشند، چالشبرانگیز بودن آنهاست. کلاً بازی بدون چالش معنا ندارد و اگر چالشی در کار نباشد، عنوان تولید شده جذابیت خاصی نخواهد داشت. البته علاقه به میزان دشواری یا چالشبرانگیز بودن بازی به شخصیت هر گیمر برمیگردد. بعضی از گیمرها با گذراندن چالشهای سخت در بازی، احساس زنده بودن میکنند و عدهای دیگر، بیشتر دوست دارند با کمترین میزان چالش یک بازی را به اتمام برسانند و از داستان، طراحی هنری و سایر ابعاد آن لذت ببرند.
به هر حال، بازی کردن مختص به گروه خاصی نیست و هر کسی میتواند از ویترین این دنیای جذاب، محصول مورد نظر خود را انتخاب کند و از آن لذت ببرد. اما در این مقاله، ما روی مقولهی خاصی از بازیهای ویدیویی تمرکز کردهایم، و آن مقوله چیزی نیست جز دشوارترین بازیهای تاریخ.
برای کسانی که بخش قابلتوجهی از زندگی خود را به بازیهای ویدیویی اختصاص دادهاند، لذت از پا درآوردن یک باس سرسخت، گذشتن از موانع محیطی مرگبار، پشت سر گذاشتن یک مرحلهی دشوار و نفسگیر و به پایان رساندن یک بازی روی بالاترین درجهی سختی ممکن، وصفنشدنی است.
همچنین، چیزهایی است که فقط یک گیمر آنها را تجربه کرده است. برای مثال پرتاب کردن کنترلر از سر عصبانیت، پاک کردن بازی و ذخیرههای آن به دلیل گیر کردن در یک مرحله از بازی و پز دادن به دوست و آشنا به خاطر تمام کردن عناوین سخت مانند سری Dark Souls! خوب میدانید که چه میگویم! اینها بلاهایی هستند که بازیهای سخت سر ما آوردهاند. اما از آن طرف، کسی نیست که بتواند لذت بینهایت پشت سر گذاشتن یک مرحلهی سخت را انکار کند. کلاً این لذت با کمتر چیزی در دنیا قابل مقایسه است.
در قسمت دوم این مقاله، به سراغ نُه تا دیگر از سختترین عناوین تاریخ بازیهای ویدیویی رفتهایم. بازیهایی که در لیست آورده شدهاند، فارغ از درجهی سختیای که روی آن بازی را تجربه کردهاید، دشوار هستند. بازیهای دیگری نیز هستند که تمام کردن آنها در درجههای سختی بالا تقریباً غیرممکن است، اما در درجههای سختی پایینتر، طاقتفرسا و دشوار نیستند. در لیست تهیه شده، برههی خاصی از تاریخ در نظر گرفته نشده و سعی کردم تا جای ممکن بازیهایی از تمام دوران را در لیست بیاورم.
دیگر بیش از این مقدمهچینی نمیکنیم و به اصل مطلب میپردازیم. این شما و این ۹ تا از سختترین عناوین تاریخ بازیهای ویدیویی.
Super Mario Bros: The Lost Levels
احتمالاً نمیتوانید گیمری را پیدا کنید که تا به حال نام سری Super Mario به گوشش نخورده باشد. این سری پرقدمت باعث شده خیلی از ما گیمرها به دنیای بازیها علاقهمند شویم و با آن اخت بگیریم. تعداد عناوینی که تا به حال با نام Super Mario منتشر شده، آنقدر زیاد است که کمتر کسی میتواند تمامی این آثار را به خاطر بسپارد. اما بازی Super Mario Bros: The Lost Levels، به دلیل پیچیدگی و دشواری بسیار زیاد آن در ذهن بسیاری از گیمرها باقی مانده است.
این بازی ابتدا در سال ۱۹۸۶ به شکل انحصاری در کشور ژاپن منتشر شد و بیشتر از اینکه یک عنوان مستقل باشد، شبیه به یک بستهی الحاقی برای عنوان Super Mario Bros بود. مراحل The Lost Levels بسیار دشوارتر از مراحلی بودند که در بازی اصلی شاهد آنها بودیم و سازندگان اعتقاد داشتند که احتمالاً این میزان از دشواری به مذاق گیمرهای غربی خوش نخواهد آمد و به این دلیل این بازی تا مدتی فقط در ژاپن قابل خریداری بود. البته پس از مدتی گیمرهای غربی نیز توانستند به این بازی دسترسی پیدا کرده و آن را تجربه کنند.
پس از انتشار جهانی این بازی، همگی از سختی طاقتفرسای برخی از مراحل آن میگفتند. البته The Lost Levels تنها بازی سخت این سری نیست و نینتندو بعدها با ساخت عنوان Super Mario Maker 2، ثابت کرد که لولهکش سیبیلوی ما نیز میتواند حسابی ما را به چالش بکشد!
Flappy Bird
چند سال پیش عنوانی بسیار ساده و اعتیادآور به نام Flappy Bird برای گوشیهای هوشمند عرضه شد که تا خود امروز خیلیها آن را دقیقاً به خاطر دارند. Flappy Bird کنترل یک پرنده زردرنگ را به شما میسپارد تا او را از میان لولههای سبزرنگ بازی رد کنید و رکورد بزنید. گیمپلی بازی در یک حرکت خلاصه شده: هر وقت که صفحهی گوشی را لمس میکنید، این پرنده اوج میگیرد و وقتی هیچ کاری انجام نمیدهید، کمکم سقوط میکند. اما اگر فکر میکنید گیمپلی ساده به معنای آسان بودن خود بازی است، سخت در اشتباهید!
Flappy Bird یکی از دشوارترین بازیهایی است که تا به حال ساخته شده است. بازی پایان مشخصی ندارد و میتوانید تا جایی که سرگیجه نگرفتهاید آن را ادامه دهید و رکورد بزنید! خیلی از کسانی که برای بار اول این بازی را تجربه میکنند، حتی نمیتوانند بیش از چهار یا پنج لولهی سبز را پشت سر بگذارند. البته با تمرین و ممارست میتوانید رکورد خود را بالا ببرید، اما همیشه کسی پیدا میشود که رکوردش از شما بهتر باشد!
این بازی در سال ۲۰۱۴ از فروشگاه گوگل استور حذف شد. دلیل این اقدام، احساس عذاب وجدان سازندهی بازی بود که حس میکرد خیلیها را معتاد به این بازی کرده است. البته این عنوان باعث یک مورد قتل هم شده بود که خیلیها را به بازی بدبین کرد. خودتان بهتر میدانید، منطق خیلیها این است که هر خشونتی در دنیا اتفاق بیفتد تقصیر بازیهاست، نه تقصیر خود فرد و سلامت روان او!
Getting Over It with Bennett Foddy
این بازی یکی از عجیبترین عناوین مستقل میان بازیهای ویدیویی محسوب میشود. ایدهی بازی خیلی ساده و در عین حال جالب است. شما در نقش کوهنوردی به نام Bannett Foddy قرار میگیرید که پاهایش در یک دیگ گیر کرده و باید با کمک یک چکش، از کوه بالا رود! اینکه کدام انسان عاقلی حاضر است این کار را بکند، ساعتها جای بحث دارد، اما خب میدانید که دنیا فقط جای انسانها عاقل نیست!
فکر کنم نیازی به توضیح نیست که چرا این بازی سخت است. وقتی اندامهای حرکتی شما در یک دیگ گیر میکند، جابهجا شدن در یک مسیر صاف هم کاری طاقتفرساست، چه برسد که بخواهید در این شرایط از یک کوه بالا بروید! یک حرکت اشتباه در این بازی ممکن است باعث شود از کوه سقوط کنید و مجبور شوید دوباره از کوهپایه به سمت قله حرکت کنید. اگر اعصاب درست و حسابی ندارید، پیشنهاد من این است که دور این بازی را کلاً خط بکشید!
Mega Man
کمپانی کپکام در برهههای مختلف تاریخ، بازیهای بسیار جذابی برای گیمرها تولید کرده است که سری Mega Man نیز یکی از آنهاست. این بازی که در سال ۱۹۸۷ برای کنسول NES منتشر شد، شامل مراحل و باسفایتهای بسیار دشواری میشد که در کمتر بازی دیگری دیده شده بودند. البته این نسخه از Mega Man، تنها نسخهی سخت آن نیست. تقریباً تمام بازیهای این سری دشوار هستند و هر کدام از آنها میتوانند در این لیست حضور پیدا کنند، اما در این مقاله تصمیم گرفتیم نام اولین نسخه از این مجموعه را بیاوریم.
Mega Man یک اکشن پلتفرمر دوبعدی است که در آن با قهرمان محبوب بازی، باید به جنگ آدم بدها بروید. عدم وجود چک پوینت و سرسخت بودن دشمنان، عواملی بودند که این بازی را دشوار میکردند. باسفایتهای بازی نیز به قدری سخت طراحی شده بودند که حتماً باید چندین و چندبار میمردید تا قلق آنها دستتان بیاید.
Mega Man یکی از سختترین و در عین حال موفقترین بازیهای تاریخ محسوب میشود که تا به حال چندین نسخه از آن توسط کپکام منتشر شده است.
Teenage Mutant Ninja Turtles
عنوان Teenage Mutant Ninja Turtles یا همان «لاکپشتهای نینجا»ی خودمان، یکی از خاصترین و جذابترین عناوینی است که چه در دنیای کارتون و چه در دنیای بازیها قدم گذاشته است. مطمئناً خیلی از ماها با این عنوان نوستالژیک خاطره داریم و نام آن، یادآور روزهای کودکی و نوجوانیمان است. این عنوان در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت پرآوازهی کونامی برای پلتفرم NES منتشر شد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه گردید. این بازی یکی از زیباترین عناوین آن سالها بود که از نظر فنی، یک سر و گردن از بازیهای رقیب بالاتر بود.
در این عنوان شما در نقش یکی از لاکپشتهای نینجا قرار میگیرید که قرار است با کمک برادرانش، به جنگ دشمن اصلیشان، Shredder، بروند. برخی از مراحل این بازی واقعاً سخت هستند و نیاز به سرعت عمل و حوصلهی بالا دارند. البته دشواری این عنوان به نحوی است که مخاطب را خسته نمیکند و داستان جذاب بازی نیز محرکی است که شما را به ادامه دادن آن علاقهمند میکند.
!!Punch-Out
احتمالاً خیلی از شما با مایک تایسن (Mike Tyson)، بوکسر معروف آمریکایی، آشنایی دارید. در سال ۱۹۸۷، نینتندو با ساخت بازی Punch-Out، گیمرها را به چالش کشید تا در یک بازی ویدیویی به مصاف این بوکسر افسانهای بروند. این بازی واقعاً باحال و متفاوت بود، اما مبارزه با مایک تایسن، یکی از سختترین کارهای ممکن در آن دوران به حساب میآمد!
مراحل Punch-Out در کل دشوار بودند و این دشواری وقتی به اوج میرسید که پس از شکست بوکسرها دیگر، به مصاف خود تایسن میرفتید. بزرگوار به این سادگیها شکست نمیخورد و اگر موفق نمیشدید او را شکست دهید، باید بازی را از اول شروع میکردید!
سیستم جزای بازی Punch-Out واقعاً بیرحمانه بود، اما وقتی سرانجام موفق به شکست مایک تایسن میشدید، شور و شعف تمام وجود شما را فرا میگرفت و میخواستید بروید و به همه بگویید که بالاخره این بازی لعنتی را تمام کردم!
Project I.G.I
پس از انتشار قسمت قبلی این مقاله، نظرات زیادی به چشمم خورد که به سختی این عنوان اشاره کرده بودند. من نیز با شما همعقیدهام، I.G.I واقعاً بازی دشواری بود. نسخهی اول در سال ۲۰۰۰ برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر شد و بسیاری از گیمرهای همنسل من را به بازیهای ویدیویی علاقهمند کرد.
دشواری این بازی به دلیل باسفایتهای سخت یا موانع محیطی مرگبار نبود، اما کمبود مهمات در این بازی بیداد میکرد. برای به دست آوردن سرنگ خون که باعث افزایش جان شما میشد، باید کل نقشه را میگشتید و وقتی هم که موفق میشدید آن را پیدا کنید، با شلیک دو سه گلوله از سمت دشمنان، کل نوار سلامتتان تخلیه میشد و مجبور میشدید مرحله را از اول آغاز کنید!
نبود چک پوینت و کمبود مهمات از جمله عوامل اصلی بودند که Project I.G.I را به یک بازی دشوار تبدیل میکردند. اما آن دشواریها باعث نشدند که از بازی دست بکشیم و اکنون این بازی به عنوان یکی از لذتبخشترین عناوین آن دوران در یادمان باقی مانده است.
Ghosts ‘n Goblins
نمیدانم چند نفر از شما منتظر دیدن نام این بازی در لیست بودید، اما میدانم مقالهی ما بدون این نام، خیلی ناقص میماند. Ghost ‘n Goblins اثری بود که توسط کپکام و در سال ۱۹۸۵ برای پلتفرمهای NES و C64 منتشر شد و مهارت بسیاری از گیمرهای آن دوران را به چالش کشید. در این بازی که در سبک Run and Gun ساخته شده، شما در نقش شوالیهای به نام آرتور قرار میگیرید که قرار است پرنسس Prin Prin را نجات دهد.
Ghost ‘n Goblins به شکل عجیبی سخت و طاقتفرسا بود و بعید بود کسی بتواند همان بار اول یک مرحله را به پایان برساند. بازیهای قدیمی هم که اعتقاد چندانی به چک پوینت نداشتند و هر باخت مساوی بود با برگشتن به ابتدای مرحله! باسفایتهای دشوار، دشمنان سرسخت، موانع محیطی مرگبار و محدودیت زمانی که در برخی مراحل وجود داشت باعث میشدند به اتمام رساندن این بازی بیشتر شبیه به یک رویا باشد! اما کسانی که Ghost ‘n Goblins را به پایان رساندهاند، همواره از آن به عنوان یکی از بهیادماندنیترین بازیهای عمرشان یاد میکنند.
Sekiro: Shadows Die Twice
شکی نبود که Sekiro قرار است در قسمت دوم این مقاله حضور داشته باشد. Sekiro: Shadows Die Twice بازی مهمی در تاریخ From Software به حساب میآید. اولاً به دلیل اینکه باعث شد تا پس از سالها انتظار، جایزهی بهترین بازی سال به یک عنوان از کمپانی From Software تعلق بگیرد و به نوعی حق به حقدار برسد؛ ثانیاً به این دلیل که رویکرد Sekiro کمی متفاوتتر از بازیهای دیگر این کمپانی بود و محیطی هم که بازی در آن رخ میداد، متفاوتتر از سری دارک سولز و یا بلادبورن بود.
البته هیچ کدام از اینها دلیل نمیشدند که Sekiro نیز مانند سایر بازیهای میازاکی دشوار نباشد. باسفایتهای نفسگیر، دشمنان خونخوار و خطرناک و محیط بیرحم بازی، دقیقاً شما را یاد سری سولز میاندازند. برای بار چهارم در این دو مقاله عرض میکنم که میازاکی نمیتواند بازی آسان بسازد، و چه خوب که افرادی مانند میازاکی را در دنیای گیم داریم.
قسمت دوم این مقاله را نیز همینجا به پایان میرسانیم. نظر شما در مورد این عناوین چیست؟ کدامها را تجربه کردهاید؟ آیا بازی دیگری هست که جایش در این دو قسمت خالی باشد؟
مانند همیشه در بخش نظرات منتظر شما هستیم!
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
ای وای بر من
دیدن آی جی آی داغونم کرد
خا.ر و مادر نوستالژیه خدایی
سکیرو واقعا سخت بود
سری دارک سولز سخت بودن ولی سکیرو بنظر من واقعا سخت تر بود
چون گیم پلیش سرعتیه و به سرعت عمل بستگی داره
بازی سخت = uncharted 2 البته درصورتی که بار اول باشه و متوجه نکات مخفی نشی
نزدیک به ۲۰ بار مرحله نبرد دوم با اون هیولا ها (که بعدا معلوم شد هیولا نیستن) باختم چون اصلا نباید باهاشون میجنگیدم و باید فرار می کردم 😐
سکیرو یا دارک سولز بریزی به غلط کردم میوفتی
اسون ترین بازیه جهان رو گفتی عزیز جان
هنوز خیلی جا داری
سری uncharted هیولا هم مگه داره؟😐
منظور ایشون قسمت شیمبالا هست
برو سولز لایک بازی کن
از بازی با متای igi انتظار داشتن یک چک پوینت هم زیاده هستد چه برسه به دیگر چیز ها
می بینم که فن ها آتشین بی منطق کم کم در این سایت منطقی رشد می کنند
سخت ترینش با اختلافGetting Over It with Bennett Foddy هست البته سختیش اصلا منطقی نیست ولی بهترینش بی شک Sekiro Shadows Die Twice هست هر چقدر از شاهکار بودن این بازی بگم کم گفتم(دو بار رو سخت ترین حالتش تموم کردم)😎
ممنون بابت مقاله. این موردی که من میگم یه بازی نیست که سخته، بلکه یه درجه سختی وحشتناکه که باعث میشه اون بازی از هرچیزی که من تاحالا دیدم سختتر باشه؛ دارم از درجه سختی Akumo در بازی اویل ویتین حرف میزنم. این درجه سختی به هیچ وجه شوخی نیست و به معنای واقعی کلمه یه کابوسه! در این درجه سختی تیر کمتره، جون دشمنا بیشتره، تعداد دشمنا زیادتره، هوش مصنوعی دشمنان به مراتب بالاتره، آپگرید پوینت کمتره، خنثی کردن تلهها سخت تره و اگه همه اینا کافی نیست، باید بگم که در این درجه سختی با یک ضربه کشته میشید! فقط با یک ضربه! فرقی نداره که برید روی مین یا اینکه انگشت کوچیکهتون بخوره به مُبل، یک ضربه و تمام! با اینکه این درجه سختی حتی روی کاغذ هم به شکل غیرعادی سخت به نظر میرسه ولی رد کردن چند مرحله اول با استفاده هوشمندانه از محیط و تجهیزات ممکنه. جایی که بازی به معنای واقعی کلمه مزخرف میشه مبارزه اول مرحله شش هست. مبارزه اول مرحله شش شبیه به یه پارودی از بازیهای سخته! شما توی یه اتاق کوچیک گیر افتادید که از در و دیوار دشمن میاد داخلش، دشمنایی که هوش مصنوعی فوق العاده بالا دارن و از در یک چشم بهم زدن میتونن تبر رو پرت کنن وسط دوتا چشمتون! در این حین شما باید با سباستین که نمیتونه پنج متر بدون غَش کردن بدَوه مثل یه شخصیت انیمه از بین تمام مشت و لگد و تبر و کوفت و زهر مار جاخالی بدید حواستون باشه که حتی یه ضربه هم نخورید. بر خلاف دشمنا که در این درجه سختی به شدت باهوشن، یار شما به شدت خنگه و اگه دشمنی بره نزدیکش دست از باز کردن در برمیداره و شما این وسط باید دعا کنید که یارتون هم کارش رو درست انجام بده و وقت تلف نکنه! اگه همه چیز درست پیش بره این اتاق کمتر از پنج دقیقه طول میکشه ولی از اونجا که کوچکترین اشتباهی منجر به مرگتون میشه، اگه درجه سختی Akumo رو برید احتمال داره ساعتها بدون پیشروی در این اتاق بمونید و بیوقفه بمیرید. بقیه بازی هم روی این درجه سختی اصلا آسون نیست ولی برای من این اتاق با اختلاف زیاد سختترین جای بازی هست و اگه وجود نداشت بعید میدونم که تا این حد درجه سختی حالت Akumo در ذهنم باقی میموند.
یکی از ملاک های درجه سختی بالانس بودنه وگرنه منم میتونم یک بازی غیر ممکن بسازم و بگم سختترین بازی تاریخه
ساختن بازی با درجه سختی بالانس هنره نه سختی بیش از حد
این بازی igi قرار بود شماره سه شو بسازن
خبری نشد؟
من واقعاigi خیلی برام سخت بود
فک میکردم پس من فقط این بازی برام سخت بوده
چرا igi 3 رو نمیسازن
حداقل تو ایران فروشش بالاست😂
من اکثر مراحل هر دو igi رو تموم کردم و اونقدرا هم سخت نبود🗿💪🏿
آخه نکته اینجاست که همه ی هم سن و سالای من وقتی آی جی آی اومد بچه دبستانی بودند و خب برا یه بچه تو اون سن بازی سختی بود. مثلا من یادمه اونموقع ها اصلا نسخه دوم رو حتی یه مرحله هم پیش نمیرفتم؛ یکی دو سال پیش بازیو دوباره دانلود کردم و مثل آب خوردن چنتا مرحله ی ابتدایی رو رد کردم و بعد بازیو پاک کردم
ممنون بابت مقاله
Portal Way رو میشه تو این لیست ها گذاشت
به طرز وحشتناکی سخته
Sekiro پس از دریافت اخرین اپدیت ویژگی هایی رو دریافت کرد که به معنای واقعی کلمه اون رو تبدیل به بهشت هاردکوربازها و عاشقان سولزبورن کرد اونهم با اضافه شدن ویژگی جدیدی تحت نام Gountlet of strenght که خودش شامل چهار قسمت جداگانه است. در هر گانتلت شما باید پشت سر هم و بدون مرگ با تعدادی از باس های بازی اونهم بدون وقفه و پشت سر هم مبارزه کنید. این مبارزه ها اگر درست به یاد داشته باشم از مبارزه با چهار یا پنج باس شروع میشه و در نهایت به چیزی حدود پانزده باس پشت سر هم میرسه! یعنی تمام باس های ویرانگر سکیرو رو باید پشت سر هم و بدون توقف از بین ببرید اونهم در حالیکه بعضی از اونها قابلیتهای جدیدی هم پیدا کردند! این بازی واقعا یک شاهکار با کیفیت و بی همتاست و دلیلی محکم بر بی نظیر بودن فرام سافتور و شخص استاد میازاکی هستش…..سری سولز و بلادبورن هم که دیگه جای خودشون رو دارند…..
اگر از این بخش سکیرو خوشت اومده یه سر به هالونایت و پنتئون هاش بزن ، بازی پنج تا پنتئون داره ، که کل باسای بازی رو پشت هم باید شکست بدی ، و اگر بخوای میتونی یه سری لیمیت هم برای خودت تعیین کنی!
سکیرو سخت نیس
فقط کافیه گیت گود بشی تو دفلکت اتکها
بازی stealth هم داره پس همینش کلی ب اسون شدن بازی کمک میکنه
ممنون بابت مقاله
کامل خوندم
جالب بود
Super Mario Bros: The Lost Levels
واقعا بازی سختی بود و من یادمه وقتی بازیش میکردم زمانی بود که سن زیادی هم نداشتم احتمالا ۱۴-۱۵ ساله بودم
و خیال میکردم من ضعیفم تازه الان میفهمم بازی سخت بوده :دی
سکیرو هم که کاملا واضح بود سخته به شخصه …. خوردم تا تمومش کردم
سکیرو اگه دیفلکت بلد باشی ۸۰ درصد راهو رفتی
وای Getting Over It with Bennett Foddy این پیرم کرد
Ninja Gaiden
خدایا چقدر با این Project I.G.Iخاطره دارم واقعا یجوری دلم لک زده واسهProject I.G.Iنوستالژیه
جذاب
جانم igi
چقدر این بازی خوبه من هم یکشو هم دوشو بازی کردم عالی
سفیر عشق سخت ترین بازی دنیاست …
لامصب یک مرحلش باید حَرمَله رو شکست بدی …🗿🗿🔥
وارد نشدم چون اعصاب ضعیف دارم🗿
الان دیگه اعصاب امثال سکیرو یا دارکی رو ندارم ولی یه زمانی یه گروه از بچه های قد و نیم قد بودیم، تیم خیلی قدرتمندی هم بودیم که کار و زندگیمون زجر کشیدن پای بازیای وحشتناک دهه هشتاد بود. یعنی جوری بازیا سخت بودن که امثال دارک سولز پیششون شوخی حساب میشن.
یه نمونش tiny toons. ظاهرا بازی واسه یه بچه ۵ ساله ساخته شده بود ولی سه نفر آدم قد و نیم قد بعد از هفته ها تلاش، با هم نتونستیم تمومش کنیم. یا همین لاک پشتای نینجا که تو لیست هم هست، اسپایدر من، ادونچر من، نینجا گایدن، کلی بازیای نینجایی دیگه و … که بازم ظاهرا واسه بچه ۵ سالن ولی این بازیا رو هم همون گروه بچه های قد و نیم قد نتونستیم تموم کنیم.
خلاصه لیست بازیای اون دوره که خیلیم طولانیه واقعا جاش خالیه تو این مقاله.
tiny toons من این رو روی ps1 بازی کردم …یعنی همین که اسمشو اوردی یه میلیارد خاطره از جلوم رد شد….:)
Getting Over It with Bennett Foddy
اینو بازی کنید تابفهمید معنی سخت بودن چیه،واقعا ازچیزی که فکرمیکنن سختتره بعضی وقتاگریتون رو درمیاره بازی
sekiro اگه خوب تمرین کنی و دفاع بدل رو یادبگیری بین سری از همه آسون تره و لذت بخش مخصوصا از زمانی که شمشیر دوم رو بدست بیاری
یه چیز دیگه فکر میکردم الدن راحت هستش بعضی از دشمنا واقعا سختن اون شوالیه اول بازی سخته ولی کشتمش دارم به استورم هیل میرسم کم کم بازی خیلی خفنه
به نظرم بازی های سخت بیشتر تو یاد آدما میمونن
چرا؟
چون شاید واس خیلی از ماها پیش اومده باشه وقتی بازی ای سخت نیست و یا روی درجه سختی آسون بازی میکنیم شاید لذت ببریم ولی اونطور که باید تو ذهنمون ثبت نمیشن مثل سری کود و فارکرای و گاد وقتی رو درجه آسون بازی میکنی چند سال بعد که دوباره بازی میکنی میگی این قسمت اصلا نبود ولی بازی های سخت به علت تکرار زیاد تو ذهنمون ثبت میشن و واسه همین ترجیح میدم همیشه بازیا سخت باشن(نظر شخصی)
خسته نباشید لذت بردیم
داداش black رو یادت نره … اصن سیو نداشت لامصب … خیلی سخت بود
من به شخصه بازی های سخت رو بیشتر دوست دارم ، تموم کردنشون انگار یه حس موفقیتی به آدم میده
ولی بنظرم سختی بازی باید سختی مهارتی باشه یعنی پیروز شدن در مبارزه نیازمند مهارت و تکنیک های خلاقانه باشه که متاسفانه خیلی از بازی ها اینطوری نیستن یعنی سختیشون صرفا در این هست که دشمنا جونشون صدبرابر شماست و همینطور دمیجشون و شما باید فقط حوصله و اعصاب داشته باشید که تعداد دفعات زیادی به این دشمنان اسفنجی و بی مغز ضربه بزنید و به موقع جاخالی بدین . این نوع سختی واقعا ارزشمند نیست و قدیمی شده چون شما مهارتی کسب نکردی و درواقع صرفا چندتا پترن حمله دشمن رو حفظ کردی و با صبر و حوصله انقدر آروم آروم بهش دمیج دادی تا بمیره (این مورد تو ۹۹ درصد بازی ها حتی بازی های فرام سافتور هم هست)
به شخصه توقع دارم گیم پلی بازی های نسل جدید بسیار خلاقانه تر و بالانس تر طراحی بشه طوری که شکست دادن دشمن (حالا در هر سبکی که هست) واقعا نیاز به خلاقیت و فکر کردن و مهارت داشته باشه وقتی گیم پلی اینطوری بشه بازی خیلی لذت بخش تر هم میشه مثلا جدیدترین بازی که گیم پلیش همچین حسی داشت برای من دیزگان بود! موقع کشتن یه گله زامبی شما واقعا باید قبلش کلی فکر می کردی و برنامه میریختی که گله رو به چه سمتی هدایت کنی و تو هر قسمت چطوری بهشون شلیک کنی که پخش نشن (چون رفتارشون به سادگی قابل پیش بینی نیست) و بعد از چه مسیری فرار کنی که گیر نیفتی و …. که موقع عملی کردن این نقشه ها اینقدر استرس میگرفتی که معمولا یه جای کارو گند میزدی و کشته میشدی و بخاطر همین چیزا در کل از بین بردن یه گله زامبی تو دیزگان فرآیند فوق العاده لذت بخش و سختی بود که به کلی تجربه و مهارت و برنامه ریزی نیاز داشت.
با ماریو و فلاپی برد به شدت موافقم!!!
اما لاک پشت های نینجا اسون بود
به نظر من جا داشت FFVII REMAKE هم باشه باس هاش واقعا رو ماه
Spiderman Miles Morales هم نسبتا بازی سختی هست
sven co op diff 100 خیلی خیلی سخته یعنی اگه دو نفر نباشید امکان اتمام مراحل وجود نداره شما فقط یکی جون دارید یعنی اگه یکی دونه تیر بخورید متلاشی میشوید و از اول
تو بازی sven co op اگر کمتر از ۵۰ ساعت پلی داشته باشید نمیتونید بعد از گذشتن چند روز حتی یک مرحله رو تمام کنید
واسه قسمت بعدی مقاله
به این دو تا بازی جدید هم اشاره کنید
Sifu
Ghostrunner
واقعا سخت بودن…
میخوای ببینی سختی چیه برو بازی اویل ۵ موقعی که درجه ی وترن تموم کردی بدون هیچی،درجه ی پروفشنال از نو شروع کن کسی نیس تو دنیا که بتونه تمومش کنه….