Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

علی جلیلی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
تصویر شاخص مقاله

در سال ۲۰۲۲ شاهد نبرد پنجه به پنجه عناوین مارول و دی‌سی خواهیم بود و اولین رویارویی با انتشار فیلم بتمن و سریال مون‌نایت رخ خواهد داد.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، نشان داد که برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها که برای عناوین ابرقهرمانی در سال‌های پیش‌رو سرنوشت خوبی پیش‌بینی نمی‌کردند و آن‌ها را تمام شده می‌دانستند؛ این عناوین هنوز پتانسیل تجاری و خلاقیتی بسیار بالایی دارند. بنابرین بسیار منطقی است که وارنر و دیزنی نیز بیشتر گزینه‌های خود در سال جدید میلادی را در معطوف این عناوین کنند.

مارول و دی‌سی همواره در نوعی رقابت دوستانه به سر می‌بردند و حتی بسیاری از هنرمندان و نویسنده‌های این دو کمپانی نیز بین این دو جا به جا می‌شدند و آثاری برای هرکدام خلق می‌کردند. گاهاً روابط بین این دو شرکت آن‌قدر خوب بود که باعث انتشار کراس اور‌هایی می‌شد؛ مثل سری معروف مارول در برابر دی‌سی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. در چند سال اخیر با کشیده‌ شدن این رقابت به عرصه سینما و تلویزیون و ورود شرکت‌ها و استودیوهای دیگر که اثار این دو شرکت را منبع الهام فیلم و سریال‌های خود قرار می‌دهند؛ این رقابت رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و طرفداران نیز همواره در حال بحث و جدل درباره اینکه کدام کمپانی عملکرد بهتری در هر سال دارد، هستند.

این رقابت در عرصه سینما شدیدتر است، مخصوصا که هر دو کمپانی در حال گسترش مولتی‌ورس خود هستند. بعد از انتشار اولین تریلر سریال مون نایت، یک رقابت جدید شروع به شکل‌گیری کرد؛ بین فیلم جدید بتمن و سریال مون‌نایت که اولین همکاری دیزنی‌پلاس و مارول در زمینه سریال‌ است. در این نوشته می‌خواهیم شرح دهیم که چرا این رقابت بین این دو اثر علی ‌رغم اینکه یکی در قالب فیلم و دیگری به صورت سریال عرضه می‌شود، شکل گرفت.

هر دو در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

یکی از دلایل اصلی این رویارویی را می‌توان نزدیکی تاریخ انتشار این دو اثر دانست که البته انگشت تقصیر در این رابطه مستقیما به سوی دیزنی نشانه می‌رود. بازاریابی فیلم جدید بتمن با بازی رابرت پتینسون (Robert Pattinson) به خوبی پیش می‌رود و تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) برای انتشار این فیلم تعیین شده است. از طرفی تأخیر فیلم Doctor Strange In The Multiverse Of Madness فضای تنفس بسیار خوبی را برای فیلم بتمن فراهم کرد تا فرایند بازاریابی آن با آرامش بیشتری پیش رود و شرکت برادران وارنر دیگر نگرانی از همزمان شدن انتشار بتمن با یک فیلم بزرگ از مارول را نداشته باشد؛ اما سرویس دیزنی پلاس با تعیین تاریخ ۳۰ام مارس (۱۰ فروردین ۱۴۰۱) برای انتشار اولین قسمت سریال مون نایت، تمام معادلات را به هم ریخت. ماجرا وقتی بیشتر جالب می‌شود که بدانیم این تاریخ اندکی بعد از عید پاک است و این سریال حول محور مرگ و رستاخیز می‌گردد. خود این نکته نشان می‌دهد که این تلاقی قطعا اتفاقی نیست.

مون‌نایت و بتمن دارای شباهت‌های جالب‌ توجهی هستند

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

این دو شخصیت دارای شباهت‌های انکارناپذیری به یکدیگر هستند، تا جایی که بعضی مون‌نایت را بتمن دنیای مارول توصیف می‌کنند. هر دو شهروندان پولداری هستند که برای مبارزه و دفاع از خودشان از هنرهای رزمی و گجت‌هایی که طراحی کرده‌اند، استفاده می‌کنند و مانند دیگر ابرقهرمان‌ها به توانایی‌های فرا انسانی اتکا نمی‌کنند. هر دو افراد رنج‌کشیده و آسیب‌دیده‌ای هستند که گاهاً مثل بتمن تا مرز فروپاشی روانی می‌روند؛ یا مثل مارک اسپکتر (مون‌نایت) دچار بحران‌های هویتی می‌شوند. هر چند که واقعا از انصاف به دور است که این دو شخصیت را کاملا شبیه به هم بدانیم. بتمن به طور خیلی سفت و سخت به قانون “نه به کشتن” خود پایبند است. در نقطه مقابل، مون‌نایت نه تنها از این مسئله فرار نمی‌کند؛ بلکه از کشتن دشمنان خود و حتی خلافکارانی که به طور تصادفی در خیابان می‌بیند، استقبال می‌کند. بتمن عضو لیگ عدالت است؛ ولی مون‌نایت یک طرد شده در دنیای ابرقهرمان‌های مارول به حساب می‌آید؛ تا جایی که در کمیک “جنگ داخلی” که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است؛ کاپیتان آمریکا حاضر به همکاری با پانیشر می‌شود، ولی دست رد به سینه‌ی پیشنهاد همکاری با مون‌نایت می‌زند.

ولی نکته کنایه‌آمیز ماجرا این است که بتمنِ پتینسون با خشونت در برابر جرم و جنایت برخورد می‌کند و نشان می‌دهد که مبارزات او تا حد بسیار زیادی شخصی و ناشی از خشم درونی او است. در یکی از تریلرهای فیلم جدید بتمن، او خلافکاری را با مشت‌های متوالی به زمین می‌اندازد و ناک‌اوت می‌کند؛ سپس به روی زمین نشسته و به مشت زدن به او ادامه می‌دهد. در حالیکه پر واضح است که خلافکار خلع سلاح شده و دیگر توانایی دفاع از خود یا حمله به دیگران را ندارد. از طرفی در تریلر مون‌نایت نیز سکانسی وجود دارد که به نظر می‌رسد که این سکانس از کمیک مون‌نایت جف لمایر (Jeff Lemire) الهام گرفته شده است که او بر روی فردی که شکست داده و به زمین افتاده، می‌نشیند و شروع به مشت ‌زدن به او می‌کند. کسی که معلوم نیست یک خلافکار واقعی‌ است یا یا یک بی‌گناه که بخاطر توهمات مون‌نایت در دردسر بدی افتاده است. اتفاقات تریلر فیلم بتمن و سریال مون‌نایت نشان می‌دهد که خط تفاوت این شخصیت کمی نازک‌تر شده است؛ که نشان‌دهنده این است که نگاه دیزنی و وارنر به خشونت در این دو اثر نزدیک به هم است.

سریال مون‌نایت و فیلم بتمن همان چیزی هستند که مارول و دی‌سی به آن نیاز دارند

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

مون‌نایت و بتمن دقیقا همان چیزی هستند که مارول و دی‌سی در سال جاری میلادی به آن نیاز دارند. فیلم بتمن قدمی‌ است به سمت دورتر شدن از یک جهان مشترک در میان ابر قهرمان‌های دی‌سی که چند سالی است بر حوزه فیلم‌های ابر قهرمانی این شرکت حکمرانی می‌کند. این فیلم همچنین می‌تواند جایگاه فیلم بتمن که چند سالی است به دلیل تمرکز بر همین جهان مشترک تا حدودی کمرنگ شده است را دوباره بازگرداند. در عین حال مون‌نایت نیز شروع مسیری جدید است که قصد دارد از سبکی که کم‌کم داشت یکنواخت می‌شد؛ فاصله بگیرد. این اولین سریال دیزنی پلاس از زمان وانداویژن است که حس متفاوت‌تری دارد و بر خلاف سریالی مثل هاوکی لزوما از فرمول‌های امتحان پس داده استفاده نمی‌کند. همین مسئله این سریال را تبدیل به یک ریسک بزرگ برای مارول کرده است. هر چند این ریسک بسیار ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا آن‌ها لازم است که ثابت کنند که می‌توانند در جهت‌ها و سبک‌های دیگری حرکت کنند تا به نقطه‌ای نرسند که فرمول‌های امتحان پس‌داده یکنواخت شوند و به جای ایجاد یک حاشیه امن، نقطه ضعف این شرکت به حساب بیایند.

مون‌نایت یا بتمن؟ کدام یک هیجان‌انگیزتر است؟

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

تمام موارد بالا نوید یک رقابت هیجان‌انگیز میان این دو اثر را می‌دهند. فیلم بتمن به نظر می‌رسد که آغازگر یک جهان جدید برای این ابرقهرمان خواهد بود و این جهان مستقیماً تحت تأثیر نگاه مت ریوز (Matt Reeves) به شوالیه تاریکی خواهد بود. بنابراین اگر فیلم The Batman را مهم‌ترین عنوان از سری فیلم‌های بتمن که قرار است در یک دهه آینده منتشر شوند، بدانیم اغراق نکرده‌ایم. در نقطه مقابل مون‌نایت درون دنیای سینمایی مارول اتفاق می‌افتد و به آن یک بُعد تاریک و خشن اضافه می‌کند. دنیایی که طرفداران به خوبی با آن آشنا هستند و با آن خو گرفته‌اند. هر چند که شاید در نگاه اول فیلم بتمن به دلیل شیمی بین رابرت پتینسون و زوئی کراویتز اندکی هیجان‌انگیزتر به نظر برسد؛ ولی برای قضاوت به دلیل اینکه فقط یک تریلر از مون‌نایت منتشر شده، شاید اندکی زود باشد.

در نهایت علی‌رغم تمام موارد بالا واقعیت این است که یک فیلم و یک سریال هیچ‌وقت تا به الآن در یک رقابت مستقیم قرار نگرفته‌اند و با وجود تمام شباهت‌ها آن قدری بین این دو اثر فاصله هست که تاثیرگذاری قسمت اول مون‌نایت و فیلم بتمن روی همدیگر کمتر شود. زمان‌بندی انتشار مون‌نایت نیز می‌تواند به نوعی به نفع دیزنی باشد؛ زیرا طرفداران اندکی بعد از تماشای فیلم بتمن به دنبال تجربه‌ی مشابهی می‌گردند و این سریال می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که آن‌ها به دنبال آن می‌گردند. ضرب‌المثلی انگلیسی می‌گوید: “یک موج بلند، همه قایق‌ها را بالا می‌برد.” اتفاقی که در مورد فیلم بتمن و مون‌نایت حتمی به نظر می‌رسد.

منبع: اسکرین رنت

Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077Black Knight.یوهانP.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید
Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نمیدونم بعضیا چطور میان بتمن رو با مون نایت مقایسه میکنن، دیدم عده ای حتی میگن مون نایت از بتمن هم شخصیت پردازی قوی تری داره… در کل بتمن با هیچکس قابل مقایسه نیست، نه تنها بتمن، تمام کاراکترهای دی سی
    هرطور نگاه کنی سوپر هیروهای مارول در ردیف دوم قرار میگیرن
    البته من از لحاظ پرداخت شخصیت و داستانهای جذاب و عمیق کمیک بوک این رو عرض میکنم نه از روی دنیای سینما که بیشتر نوجوان پسند هست، البته که در سینما مارول خیلی بهتره، همونطور که در سریال و انیمیشن دی سی خیلی بهتره در حالی که مارول تازه تهیه سریال رو آغاز کرده

    هرچند برگ برنده مارول که سینما بود هم با دو سه فیلم آخر که همون بیوه سیاه و شانگ چی… بود داره کمرنگ میشه، اون اترنالز رو که واقعاً بیشتر ۲۰ دقیقه نتونستم ببینم

    Little∞GodTᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077P224Millennium EarlPale_BellonasasutoBlack Knight.نyasiمطالب طنزmore
  • پشه گفت:

    کپی مقابل اصل
    جرمی استالر ( کارگردان فاجعه ترین فیلم کمیکی فنتستیک فور) مقابل مت ریوز (خالق سگانه فوق العاده planet of apes )😹😹😹😹😹😹😹

    Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077Millennium EarlMr.Jزمین 52Mahdiیوهان
  • نجیب گفت:

    یادمه از سال ۲۰۰۸ که فیلم آیرون من اومد دوست داشتم سریع برای مون نایت یه فیلم بسازن . چون کامیکاشو خیلی دوست داشتم . بالاخره بعد ۱۴ سال ساختن .
    خیلیا نمیشناسنش، امیدوارم خوب ساخته باشن تا بقیه هم باهاش حال کنن ولی خب جدیده کارش سخت تر از بتمنه بنظرم چون بتمن و میشناسن همه جزو ایکون های ابر قهرماناس ولی مون نایت باید خودشو بتونه معرفی کنه خوب

    Little∞God.Mr.Jزمین 52یوهان
  • vafadar گفت:

    هم من می دونم هم شما می دونید بتمن از هر لحاظ بهتره شوخیشم زشته

    P224vafadar.Mr.Jزمین 52یوهان
  • مون نایت تو تریلر دیدیم البته انگار برخلاف کمیک زندگی فقیرانه و محقرانه ای داشت🤡

    Mr.Jزمین 52یوهان
  • مقایسشون درست نیست ولی فشار رو بتمن زیاد هست چون با سه گانه نولان مقایسه میشه و کار سختی در پیش داره
    دقت کردین تو تریلر مون نایت اولین اشاره به یکی از برترین شخصیت های مارول شد دکتر دووم

    P224
  • MRIP گفت:

    حتی اگر بتمن شاهکار هم باشه بدلیل اینکه برخی هوادار ها هنوز دل به بازیگرای قبلی این شخصیت بستن و چشماشون رو به روی جنبه های مثبت هر فیلمی که از بتمن میاد میبندن بتمن سم ریمی قراره هیت زیاد بخوره هرچند که امیدوارم بالاخره یه روزی برسه که طرفدارای شخصیت هایی مث بتمن و اسپایدرمن از بازیگرای قبلی دل بکنن و نهایت لذت رو از فیلم های پیش روی این شخصیت ها ببرن.

Moon Knight در برابر Batman اولین نبرد مارول و دی‌سی در سال جدید