بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا

بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B

مهدی ملکی
۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا

امروزه شاید بسیاری از کاربران تنها به اعداد، آمار و در مجموع مقالاتی توجه کنند که صرفاً به کارت‌های گرافیک، پردازنده‌ها، رم‌ها و سایر اجزای متداول سیستم‌های قدرتمند می‌پردازند.

با این حال هر گیمر و حتی فردی که به صورت حرفه‌ای و طولانی‌مدت با سیستم‌های کامپیوتری درگیر شده است، به خوبی می‌داند که بخش‌های مختلف سیستم که نقش خنک کننده را ایفا می‌کنند، اهمیت کمتری از سایر بخش‌ها ندارند. این دقیقاً همان جایی است که محصولات با کیفیت GAMMAXX دیپ کول برای تایید ذهنیت این دسته از افراد وارد صحنه می‌شوند.

دیپ کول طی سال‌های متوالی با کسب تجربه اکنون به عنوان یکی از مدعیان اصلی خنک کننده‌های کامپیوتری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سال‌ها تجربه‌ای که به آن اشاره کردیم، این شرکت را قادر به ساخت محصولات کارآمد سری GAMMAXX کرده است.

برای نمونه GAMMAXX GT نه تنها اجازه می‌دهد همیشه از عملکرد مناسب پردازنده خود اطمینان حاصل کنید، بلکه می‌توانید به لطف آن یک کیس گیمینگ با نور پردازی بسیار زیبا و کارآمد داشته باشید که روز و شب می‌درخشد و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

دیپ کول بعدتر تصمیم گرفت با عرضه GAMMAX GT A-RGB عملکرد این سری را ارتقا بدهد و در کنار نورپردازی A-RGB، عملکرد و سطح تماس فن‌های خنک کننده محصولش را با پردازنده به سطح تازه‌ای وارد کند. از طرفی همیشه هم قرار نیست همه محصولات برای گیمرها عرضه شوند؛‌ این‌طور نیست؟

این موضوع جرقه‌ای بود تا فن‌های اقتصادی GAMMAXX 300B ظهور کنند و افرادی را هدف قرار دهند که فارغ از کاربری کامپیوتر خود، همیشه مشغول انجام تسک‌های سنگینی هستند و از ایجاد حرارت ترسی ندارند!

به هر نحو،‌ در این سه محصول از فناوری‌های مشابهی بهره گرفته شده است که هر کدام با اندکی تفاوت، چنان تمایزی را به وجود آورده‌اند که کاربران هر دسته می‌توانند مورد مناسب خود را با قیمت مورد نظر پیدا کرده و تهیه کنند. خنک کننده‌های مذکور فارغ از تفاوت‌هایشان، از مشخصات منسجم، امکانات مناسب و اغلب نورپردازی‌های قابل توجهی بهره می‌برند که در ادامه به آن‌ها نگاهی خواهیم داشت.

مشخصات GAMMAXX GT

ابعاد محصول۱۳۵X85X156 میلی‌متر
ابعاد هیت سینک۱۲۷X50X156 میلی‌متر
وزن خالص۸۷۳ گرم
لوله حراتی۴ عدد
ابعاد فن۱۲۰X120X25 میلی‌متر
سرعت فن۵۰۰~۱۶۰۰ دور در دقیقه
جریان هوای فن۵۶.۵ CFM
فشار هوای فن۱.۶۶ میلی‌متر آکوا
صدای فنتقریباً ۲۷ دسی‌بل
کانکتور فن۴ عدد پین PWN
نوع بلبرینگHydro Bearing
ولتاژ نامی فن۱۲ ولت (DC)
ولتاژ کاری فن۰.۱۱ آمپر
مصرف انرژی فن۱.۳۲ وات
نوع LEDRGB LED
LED کانکتور۴ پین +۱۲V-G-R-B
ولتاژ نامی LED۱۲ ولت (DC)
مصرف انرژی LED۱.۴۴ وات

این خنک کننده ۴۶ باله آلومینیمی دارد. هر باله ضخامتی برابر با ۰.۵ میلی‌متر دارد. بریدگی موجود در میانه این باله‌ها اجازه می‌دهد که چراغ‌های LED به سادگی پشت فن مخفی شوند.

این خنک کننده دارای وزنی بالغ بر ۸۷۰ گرم است. شما می‌توانید آن را روی تراشه‌های اینتل با توان ۱۵۰ وات یا AMD با توان ۱۴۰ وات مورد استفاده قرار بگیرد.

خنک کننده یاد شده به راستی حتی بدون قرارگیری چراغ‌های ال ای دی خود نیز ظاهر زیبایی دارد ولی به هر حال حتی مهم‌تر از ظاهر، عملکر دستگاه است. به منظور افزایش بهره‌وری سطح خنک کنندگی، در مجموع از یک سینی ساده ولی کارآم و هیت پایپی منجسم بهره گرفته شده است.

دیپ کول gammaxx gt

افرادی که پردازش‌های سنگین‌تری را به رایانه خود می‌سپارند یا حساسیت بیشتری دارند، می‌توانند فن دوم را هم به راحتی به این بدنه متصل کنند. نورپردازی این فن می‌تواند از طریق کنترلر خود مادربرد هم کنترل شود اما اگر مادربرد شما به صورت پیش‌فرض از این ویژگی پشتبیانی نمی‌کند، نیاز نیست نگران باشید. کنترلر‌های این‌لاین نهایتاً نیاز شما را پاسخ خواهند داد.

پایه خنک کننده به یک صفحه آلومینیومی مجزا، مجهز شده است که لوگوی دیپ کول را نیز می‌توان روی آن مشاهده کرد. این صفحه میزبان دو سوراخ برای نصب روی مادربرد است. ابعاد این صفحه ۶۹.۲ در ۳۴.۵ میلی‌متر است.

اگر دقیق‌تر به پایه خنک کننده مذکور نگاه کنیم، متوجه یک برچسب خواهیم شد. با جدا کردن این برچسب، عبارت CDC یا همان CPU Direct Contact به چشم می‌خورد.

شاید این فناوری را بشناسید اما اگر نمی‌دانید منظور چیست، اندکی دقیق‌تر می‌شویم: در فناوری یاد شده هیت پایپ‌ها یا همان لوله‌های حرارتی به صورت مستقیم با منبع حرارت ارتباط برقرار می‌کنند، در نتیجه خبری از سینی پایه نیست. با این وجود شرکت سازنده این محصول از روش اصلی و رایج پیاده‌سازی این فناوری پیروی نکرده است.

در این مدل ما شاهد یک صفحه آلومینیومی هستیم که با پردازنده در تماس است. مجموعاً ۴ لوله حرارتی در محصول به چشم می‌خورند که به صورت دو به دو، موازی با یکدیگر هستند. این چینش به دستگاه کمک می‌کند که در حداکثر سطح عملکرد ممکن فعالیت داشته باشد و تا جایی که می‌توان انتظار داشت، گرما را دفع کند.

پره بالای هیت سینک در این مقاله جزوی از پره‌های بدنه محسوب نمی‌شوند. این پره یا در واقع سینی، مجهز به ۴ عدد پوشش دایره‌ای است که در تصاویر این محصول هم به سادگی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. لوگوی شرکت Gammaxx GT در قسمت میانه این سینی به چشم می‌خورد و به شکل زیبایی حکاکی شده است.

در ترکیب با یک نورپردازی، این لوگو همیشه حالتی درخشان و برجسته به خود می‌گیرد که توصیف آن چندان آسان نیست. با حذف کردن این سینی از روی بدنه، ۸ عدد چراغ LED دقیقاً زیر همان بخش‌های دایره‌ای به چشم می‌خورند.

در کنار این خنک کننده از فن RF120 کمک گرفته شده است. این فن ۴ پین با قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۶ چراغ LED دارای ابعاد ۱۲۰ * ۱۲۰ * ۲۵ میلی‌متر است. سرعت فن بین ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ دور در دقیقه است و می‌تواند حداکثر جریان هوا ۵۶.۶CFM را منتقل کند. RF120 حداکثر صدایی بالغ بر ۲۷ دسی‌بل دارد و قرار نیست گوش‌های شما را متوجه خود کند.

از ۹ تیغه نیمه شفاف در این فن استفاده شده است که دارای ۵ کانال جریان هوا هستند. در کنج‌های طرفین فن از پدهای ضد لرزش استفاده شده است تا در اثر برخورد قطعات نیز صدایی تولید نشود. دیپ کول در مجموع ۴ عدد گیره برای اتصال به هیت سینک در نظر گرفته‌اند.

دیپ کول دو کابل مجزا برای کنترل نورپردازی RGB این دستگاه ارائه کرده است. یکی از آن‌ها کابل کنترلر RGB و دیگری کابل همگام‌سازی مادربرد است. کابل اوبل از نوع ساتا است و دیگری دو سَری برای اتصال به بخش‌های RGB مادربرد شما دارد.

کابل دوم قادر به اتصال به هر هدر ۱۲ ولتی RGB مادربردی است. برای مثال با AURA Sync ایسوس، Mystic Lighting شرکت MSI، RGB Diffusion گیگابایت و ASRock RGB Sync سازگاری است.

در این مدل خنک کننده حالت‌های نور ثابت، نور ثابت محو شونده، نور چرخه‌ای، نور چرخه‌ای محو شوند و نور چرخه‌ای چشمک‌زن در اختیار کاربران قرار دارند.

بلافاصله بعد از جعبه گشایی محصول متوجه ۳ دکمه روی کنترلر خواهید شد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان این حالت‌ها را تنظیم کرد. اولی که با حرف M مشخص شده است، اجازه می‌دهد که بین حالت‌ها (Modes) جابه‌جا شوید و نورپردازی را تغییر دهید.

دکمه میانی که تنها با یک نقطه مزین شده است، اجازه می‌دهد که روشنایی را تنظیم کنید. با فشار دادن و نگه داشتن این دکمه می‌توانید نورپردازی را غیرفعال کنید. کافی است که یک بار همین دکمه را فشار دهید تا نورپردازی دوباره فعال شود.

دکمه آخر با حرف S مشخص شده است که اجازه می‌دهد سرعت (Speed) افکت‌های نورپردازی را تغییر دهید. یعنی می‌توانید سرعت چشمک‌زدن یا محو شدن یک حالت را کم یا زیاد کنید.

خنک کننده روی این سیستم برای تست قرار گرفته است:

  • Asus Rampage V Edition 10
  • Intel i7 6850k
  • Crucial Ballistics Elite 4x4GB @ 3000MHz
  • Colorful iGame GTX 1060 6GB
  • Samsung 840 EVO 250GB SSD
  • WD Black 6TB
  • Corsair AX1200i

پردازنده در این تست در حالت آماده به کار دارای دمای ۳ درجه سانتی‌گراد بود که تحت آزمایش به مقدار ۳۱.۰۱ رسید. در حقیقت این مقدار حتی گاهی اوقات با خنک کننده‌های مجهز به دو فن نیز قابل مقایسه است. تحت شرایط اورکلاک، دمای پردازنده از ۴ درجه سانتی‌گراد به ۴۵.۹۷ درجه سانتی‌گراد رسید.

خوشبختانه در تمام مراحل هرگز صدای خنک کننده به اندازه‌ای نرسید که بتواند زمینه مزاحمت را فراهم بیاورد. در واقع حتی در بالاترین سرعت‌ها هم می‌توان انتظار تجربه صوتی مناسبی را از این خنک کننده داشت که به زحمت به گوش می‌رسد. در زیر می‌توانید فهرست کامل پردازنده‌های سازگار با GAMMAXX GT و سپس نمودار عملکرد آن را مشاهده کنید.

پردازنده‌های TDP 150W شرکت اینتل:

تمام سوکت‌های LGA20XX/LGA1366/LGA1200/1151/1150/1155

  • High End Desktop i9/i7
  • Core i7 Extreme/i7/i5/i3
  • Core 2 Extreme/Quad/Duo 
  • Pentium/Pentium G
  • Celeron/Celeron G

پردازنده‌های TDP 140W شرکت AMD:

تمام سوکت‌های AM4/AM3+/AM3/AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1

  • Ryzen
  • APU A12/A10/A8/A6/A4
  • FX 8/6/4-Core  
  • Phenom II X6/X4/X3/X2
  • Athlon II X4/X3/X2
  • Athlon X4
دیپ کول gammaxx gt
دیپ کول gammaxx gt

مشخصات GAMMAXX GT A-RGB

ابعاد محصول۱۲۹×۸۶×۱۵۸ میلی‌متر
ابعاد هیت سینک۱۲۷×۵۰×۱۵۵ میلی‌متر
وزن خالص۶۷۶ گرم
لوله حراتی۴ عدد
ابعاد فن۱۲۰X120X25 میلی‌متر
سرعت فن۵۰۰~۱۶۵۰ دور در دقیقه
جریان هوای فن۶۴.۵ CFM
فشار هوای فن۲.۱ میلی‌متر آکوا
صدای فنتقریباً ۲۷.۸ دسی‌بل
کانکتور فن۴ عدد پین PWN
نوع بلبرینگHydro Bearing
ولتاژ نامی فن۱۲ ولت (DC)
ولتاژ کاری فن۰.۱۴ آمپر
مصرف انرژی فن۱.۶۸ وات
نوع LEDAddressable RGB LED یا همان ARGB
LED کانکتور۳ پین +۵V-D-G
ولتاژ نامی LED۵ ولت (DC)
مصرف انرژی LED۲.۲ وات

این فن، نسخه ارتقا یافته GAMMAXX GT است که با استفاده از بازخورد و تجارب بیشتر دیپ کول تولید شده است. تفاوت اولی که بین این دو خنک کننده به چشم می‌خورد و مخصوصاً در جدول مشخصات توجه را جلب می‌کند، کاهش وزن از ۸۷۳ گرم به ۶۷۴ گرم است.

از سوی دیگر اگرچه ابعاد کلی GAMMAXX GT A-RGB نسبت به نیای خود اندکی تغییر را تجربه کرده است اما ابعاد فن شامل این قضیه نمی‌شود و هنوز هم با نسبت‌های مشابهی در GT A-RGB به چشم می‌خورد.

از آن‌جایی که عملکرد GAMMAXX GT تا حد بسیار زیادی مطلوب و رضایت‌بخش است، سرعت فن هم تغییر نکرده است و تقریباً در همان محدوده پیشین قرار دارد. با این حال تمام ارتقاهای انجام شده روی GT A-RGB ولتاژ کاری فن را به ۰.۱۴ آمپر و مصرف انرژی آن را به ۱.۶۸ وات افزایش داده است تا فشار هوای ۲.۱ میلی‌متر آکوا تولید شود.

این فشار هوا تنها با ۵۰ دور بیشتر در دقیقه ممکن شده و صدای فن را نیز از ۲۷ دسی‌بل به ۲۷.۸ دسی‌بل افزایش داده است که کاربر اساساً نمی‌تواند متوجه این اختلاف صوتی شود.

یکی دیگر از بهبودهای A-RGB نسبت به نسل پیشین خنک کننده‌های سری GT، فرایند جدید نصب باله است که منجر به دفع گرمای بیشتر در مدت زمان کمتری می‌شود.

این فرایند کمک کرده است که دیپ کول در این مدل کارآمدتر عمل کند و نشان دهد که حتی بهترین ساختارها هم می‌توانند بهبود پیدا کنند. ۴ عدد لوله حرارتی هنوز هم به قوت خود باقی هستند ولی دیپ کول سعی کرده است ارتباط بهتری میان آن‌ها و پردازنده ایجاد کند تا شما اطمینان پیدا کنید که قرار نیست حتی ذره‌ای گرما روی پردازنده عزیزتان جاری بماند!

همان‌طور که انتظار می‌رود، استفاده از نورپردازی A-RGB مصرف انرژی ال ای دی‌های محصول را هم به ۲.۲ وات افزایش داده است. کانکتور ال ای دی ۳ پین در برابر کانکتور ۴ پین سلف این سری، یکی دیگر از تفاوت‌های آشکار است. اگر با تفاوت میان نورپردازی RGB با A-RGB آشنا باشید، متوجه خواهید بود که در GAMMAXX GT صرفاً نمی‌توان به صورت همزمان بیش از یک رنگ واحد را مشاهده کرد.

این محدودیت در سیستم‌های نورپردازی A-RGB به چشم نمی‌خورد. بنابراین شما در GAMMAXX A-RGB در آن‌واحد می‌توانید از نورپردازی منعطف رنگین‌کمانی بهره ببرید و مجموعه‌ای از رنگ‌های متفاوت را به بطن خنک کننده خود تزریق کنید. در نتیجه شخصی‌سازی سیستم نورپردازی GAMMAXX A-RGB مسلماً کار آسان‌تری برای جلب رضایت شما دارد. انعطاف بالای سیستم نورپردازی به کار گرفته شده در این خنک کننده، بدون شک کیس گیمینگ شما را زیباتر جلوه خواهد داد.

به غیر این موارد تفاوت ساختاری خاصی بین GAMMAXX GT و GAMMAXX GT A-RGB مشاهده نمی‌شود و در واقع ضعفی هم باقی نمانده است که دیپ کول تمرکز خود را روی آن منعطف کند. در زیر می‌توانید پردازنده‌های سازگار با این خنک کننده را مشاهده کنید.

پردازنده‌های شرکت اینتل:

تمام سوکت‌های LGA2066/2011-v3/2011/1700/LGA1200/1151/1150/1155/1366

پردازنده‌های شرکت AMD:

تمام سوکت‌های AM4/AM3+/AM3/AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1

دیپ کول gammaxx gt a rbg

مشخصات GAMMAXX 300B

ابعاد محصول۱۲۱X77X135.5 میلی‌متر
ابعاد هیت سینک۱۲۰X25 میلی‌متر
وزن خالص۴۳۳ گرم
لوله حراتی۳ عدد
ابعاد فن۱۲۰X120X25 میلی‌متر
سرعت فن۹۰۰~۱۶۰۰ دور در دقیقه
جریان هوای فن۵۵.۵ CFM
فشار هوای فن۲.۰۳ میلی‌متر آکوا
صدای فنتقریباً ۲۱ دسی‌بل
کانکتور فن۴ عدد پین PWN
نوع بلبرینگHydro Bearing
ولتاژ نامی فن۱۲ ولت (DC)
ولتاژ کاری فن۰.۱۳ آمپر
مصرف انرژی فن۱.۳۲ وات

نهایتاً به محصول آخر این مقاله می‌رسیم. GAMMAXX 300B با فاصله بسیار زیادی از مدل ۳۰۰ عرضه شد و بهبودهای فراوانی را در نهادش پذیرفت تا کارایی و کیفیت را به شکل همزمان به کاربران هدیه کند.

دیپ کول با عرضه این محصول طیف متفاوت‌تری از کاربران را هدف قرار داده است. در واقع GAMMAXX 300B یک محصول اقتصادی است که انتظار نمی‌رود برای رایانه‌های گیمینگ فوق بالا رده به کار گرفته شود. به همین ترتیب فرضاً قرار نیست شما از این خنک کننده برای سری پردازنده‌های i9 شرکت اینتل بهره بگیرید.

بنابراین چندان صحیح نیست که این مدل را با GT و GT A-RGB مقایسه کنیم و باید توجه داشته باشیم که این خنک کننده برای پردازنده‌های ۱۳۰ وات اینتل و ۱۲۵ واتی AMD در نظر گرفته شده است که مقدار گرمای تولیدی آن‌ها با پردازنده‌های ۱۵۰ و ۱۴۰ وات متفات است.

از همین‌رو دیپ کول ۳ عدد لوله حرارتی در طراحی آن استفاده کرده است. ابعاد فن با دو خنک کننده پیشین تفاوتی ندارد اما ابعاد هیت سینک و ابعاد کلی محصول کاهش چشمگیری داشته است که تاثیر آن را می‌توانیم روی وزن آن هم مشاهده کنیم که کمتر است.

دیپ کول gammaxx 300b

با شباهت جریان هوا به GAMMAXX GT و فشار هوای فن به GAMMAXX GT A-RGB، خنک کننده GAMMAXX 300B برخی از بهترین ویژگی‌های دو فن قبلی را به خوبی به ارث برده است. البته با در نظر گرفتن محدوده ۹۰۰ الی ۱۶۰۰ دور در دقیقه این فن، دستیابی به این عملکرد دور از انتظار و عجیب نیست.

خوشبختانه هیچ یک از این موارد سبب نشده‌اند که نویز فن به محدوده غیرقابل تحملی برسد. حداکثر صدای خروجی ۲۱ دسی‌بل به معنای آن است که ۳۰۰B کم‌صداترین محصولی است که ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

جدای از این موارد، همان‌طور که از فهرست بالا هم می‌توان درک کرد، در این محصول خبری از نورپردازی RGB نیست. به همین ترتیب هیچ کانکتور ال ای دی به چشم نمی‌خورد و خبری هم از مصرف انرژی مجزا برای نورپردازی نخواهد بود. اگر تاکنون متوجه نشده‌اید این یعنی تنها مصرف انرژی خنک کننده شما مربوط به خود فن با مقدار ۱.۳۲ وات خواهد بود.

البته خنک کننده مذکور به محض اتصال به مادربرد و شروع کار، نور آبی رنگ ملایمی را پشت بلبرینگ خود به بیرون ساطع می‌کند که شاید برای بسیاری از کاربران رضایت‌بخش باشد. به هر حال دیپ کول هیچ وعده‌ای برای ارائه نورپردازی در این محصول نداده است و وجود چنین چیزی می‌تواند جلب توجه کند. در زیر می‌توانید فهرست پردازنده‌های سازگار با این خنک کننده را مشاهده کنید.

پردازنده‌های TDP 130W شرکت اینتل:

تمام سوکت‌های LGA1366/LGA1200/1151/1150/1155/LGA775

  • Core i7 Extreme/i7/i5/i3
  • Core 2 Extreme/Quad/Duo 
  • Pentium/Pentium G
  • Celeron/Celeron G

پردازنده‌های TDP 125W شرکت AMD:

تمام سوکت‌های AM4/AM3+/AM3/AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1

  • Ryzen
  • APU A12/A10/A8/A6/A4
  • FX 8/6/4-Core  
  • Phenom II X6/X4/X3/X2
  • Athlon II X4/X3/X2
  • Athlon X4

خنک کننده های پردازنده دیپ کول را می توانید با گارانتی الماس رایان ایرانیان از طریق فروشگاه های معتبر خریداری کنید

کسری نراقی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا
بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی و معرفی فن Cpu دیپ کول GAMMAXX GT، GT A-RGB و ۳۰۰B - گیمفا