مقاله : چگونه بازیساز شویم؟
صنعت بازیسازی در حال حاضر جزء بزرگترین و پولسازترین صنایع محسوب میشود.این صنعت به مراتب بسیار سود آورتر از سایر صنایع است به طوری که میتوانیم درآمد آن را حتی با درآمد صنعت نفت برابر بدانیم.امروزه در نقاط مختلف جهان استدیو های بسیار بزرگی با هزینه های بسیار کلان ایجاد میشود تا بازی هایی ساخته شود که ما اصطلاحا آن ها را AAA مینامیم.بسیاری از ما در ذهن خود اینگونه تجسم میکنیم که میخواهیم در آینده به استدیو های بزرگی بپیوندیم و دوست داریم درآینده بتوانیم”بازیساز”شویم.اما واقعا چگونه برای رسیدن به هدفمان قدم برداریم.ما در این مقاله سعی میکنیم تا راه های رسیدن به این هدف را بررسی کنیم.با ما همراه باشید.
تلاش،علاقه،انگیزه
خب اگر واقعا قصد دارید در آینده وارد یک تیم بازیسازی شوید بدانید که برای رسیدن به این هدف باید تلاش زیادی بکنید.خیلی از افراد بودند و هستند که سعی داشتند بازیساز شوند اما موفق نبودند.فکر نکنید که بازیسازی کار ساده ایست.اصلا اینگونه نیست.برای اینکه بتوانید بازیساز شوید باید مراحل زیادی را طی کنید.طی کردن این مراحل کار ساده ای نیست.اگر شما واقعا انگیزه و علاقه ی کافی را داشته باشید و تلاش و پشتکار لازم را بخرج دهید، میتوانید موفق شوید.پس فکر نکنید چون از ۷ سالگی بازی میکردید میتوانید بازیساز مستقلی هم شوید.
شما در اوایل کارتان که میخواهید درواقع وارد این زمینه شوید باید تلاش و پشتکار زیادی بکنید.همانگونه که میدانید بدون تلاش نمیتوانید در هیچ کاری موفق شوید، پس بدانید که فعالیت در این زمینه نیازمند تلاشی مضاعف از جانب شماست.درضمن علاقه یکی از مهمترین فاکتور ها میباشد.اگر شما به کاری علاقه داشته باشید میتوانید در آن موفق شوید.بعنوان مثال بسیاری از ما زمانی که میخواهیم انتخاب رشته کنیم تحت فشار قرار میگیریم و می مانیم که آیا به سمت علاقیمان برویم یا رشته ی دیگری…من به شما میگویم :شما در هرکاری که حس کنید به آن علاقه دارید موفق میشوید.علاقه برای شما انگیزه میسازد.درواقع اگر شما به بازیسازی علاقه داشته باشید خود به خود برای شما انگیزه ای قوی ایجاد میشود که به شما کمک میکند در این زمینه هروز موفق تر از گذشته عمل کنید.بسیاری از بازیسازان بزرگ که مستقل هم کار میکردند این حس انگیزه را در خود تقویت کرده بودند. انگیزه درواقع حس محرک شما برای حرکت در جهت پیشرفت در بازیسازی میباشید.هیچ وقت ناامید نشوید. بسیاری از ما وقتی کاری را انجام میدهیم پس از مدتی از انجام آن دلسرد میشویم چون میبینیم که هرقدر تلاش میکنیم به نقطه ای که میخواهیم نمیرسیم.این حسی است که تمام پل های پشت سر شما را برای رسیدن به موفقیت خراب میکند.همیشه این را بدانید که تلاش شما هیچگاه بی حاصل نمی ماند پس به کارتان ادامه دهید و به آینده امیدوارباشید که موفق میشوید.
یک تیم تشکیل دهید!
مسلما رسیدن به هدف بزرگی مثل بازیسازی، کاری بسی دشوار است و دنبال کردن آن به تنهایی میتواند بسیار سخت باشد.شما باید تجربه کسب کنید،امکانات داشته باشید،آموزش ببینید و چندین پارامتر دیگر که طی کردن آن ها بسیار دشوار است.پس بدانید اگر یک تیم باشید که برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنید خیلی زودتر به نتیجه میرسید.یک مثال میزنم شاید اسم آقای محمد علوی رو شنیده باشید.آقای علوی یکی از طراحان ارشد مراحل بازیهایی هایی مانند دو قسمت از عنوان بزرگ سری جنگ های مدرن بودند و در شرکت Infinity ward فعالیت میکردند. پس از کشمکش هایی که بین اینفینیتی و اکتیویژن پیش آمد بسوی ناشر بزرگ EA رفتند و در استدیوی Respawn Entartainment (که موسسان Infinity ward آن را پس از ترک اکتیویژن تاسیس کردند) مشغول فعالیت شدند. از ایشان خواسته شد که توصیه ای به خوانندگان برای ورود به این عرصه بکنند آقای علوی پاسخ دادند که وارد یک تیم ماد سازی بشوید و….این مسئله به وضوح نشان میدهد که تشکیل یک تیم شما را در مسیری که باید در آن قرار بگیرید میگذارد.
این تصمیم بسیار مفید است.شما میتوانید ازتجربیات دوستانتان استفاده کنید با آن ها تقسیم کار کنید این موارد خود به تنهایی میتواند ساعت ها کار شما را به جلو بیندازد و این یعنی زودتر رسیدن به هدفتان.علاوه بر این مزیت ها نکته ی مثبت دیگری که اینکار دارد اینست که شما برای رسیدن به هدفتان احساس تنهایی نمی کنید و این باعث میشود که ناامید نشوید و با سرعت بیشتر بسراغ انجام کارتان بروید.البته توجه کنید که با افرادی گروه تشکیل دهید که آن ها هم کسانی باشند که برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند.این نکته ای ضروری برای تشکیل یک همچین گروهی است. چون اگر با افرادی گروه تشکیل دهید که اراده و تلاش کافی برای رسیدن به هدف نهایی یعنی بازیسازی را نداشته باشند این افراد جز خارج کردن شما از مسیر اصلی برای شما فایده ی دیگری ندارند.پس با کسانی تیم تشکیل دهید که میدانید آنها برای رسیدن به هدفشان از انگیزه و پشتکار کافی برخوردارند.درضمن این نکته را فراموش نکنید که اگر با همسن های خودتان این کار را انجام دهید خیلی بهتر است .چون ممکن است بعد ها با کسانی که همسنتان نیستند دچار اختلافاتی شوید و کلا از اینکار دلسرد شوید.پس توجه به این نکات ضروری است.
از باتجربه ها کمک بگیرید!
اگر یک گروه تشکیل داده باشید و امکانات کافی راهم فراهم کرده باشید از خود سوال میکنید که باید از کجا شروع کنم؟آیا مسیری که میخواهم بروم درست است؟.همه ی کسانی که میخواهند برای اولین بار شروع کنند دچار این سوالات گیج کننده میشوند.اما نگران نباشید.شما میتوانید مسیر درست را تشخیص دهید فقط کافی است که کمی از باتجربه ها کمک بگیرید.با تجربه ها کسانی هستند که این مسیری که شما میخواهید طی کنید را رفته اند و از پیچ و خم آن آگاهی دارند و میدانند که شما باید از کجا شروع کنید.این نکته راهمیشه بدانید که هیچ کسی بدون راهنمایی نمیتواند بازیسازی موفق شود.بازیسازی مقوله ای پیچیده است که هزاران کار باید انجام شود تا شما بتوانید به آن مسلط شوید.مسلما اگر در یکی از این کارها اشتباه بروید در ادامه کار دچار مشکلات زیادی میشوید.با تیم های باتجربه رایزنی کنید از آن ها کمک بگیرید حتی اگر میتوانید به صورت اینترنتی این کار را بکنید انجامش دهید.این کار مثل آن است که شما بجای اینکه مثلا کلاس دوم راهنمایی را طی یکسال طی کنید آن را سه ماهه با کمک معلمانی مجرب طی کنید.این کار سرعت شما را برای پیشروی دوچندان میکند.بعلاوه ی اینکه باعث میشود که شمادر یک موضوع چند روش را بیاموزید.
سعی کنید همیشه با گروه های مختلف تعامل داشته باشید تا بتوانید همزمان با آن ها پیشرفت کنید.از آنجا که در ایران خوشبختانه گروه های مستقل خوبی درحال فعالیت هستند بنابراین پیدا کردن افراد باتجربه کار مشکلی برای شما نخواهد بود.فقط سعی کنید بهترین تیم هارا برای همکاری پیدا کنید.افرادی که مضوع های مختلف را تجربه کرده باشند.درواقع آنها بهترین کمک ها برای راهنمایی شما هستند.برای تعامل بهتر سعی کنید هرگاه شما هم به پیشرفتی دست یافتید آنها را مطلع کنید.شک نکنید که پیمودن یک همچین مسیری نیازمند راهنمایی هایی است که فقط از دست افراد باتجربه برمی آید.پس همیشه سعی کنید که با باتجربه ها همکاری کنید تا سرعتتان برای رسیدن به هدف نهایی دوچندان شود.
وقت تجربه کردن است!
اگر شما و گروهتان فکر میکنید آماده اید که پروژه ای را شروع کنید اینکار را بکنید.البته این را بدانید که وقتی باید برای شروع یک پروژه اقدام کنید که تمام مباحث مربوط به اسکریپ نویسی ها،مدلسازیها وبسیاری از پارامتر های دیگر را فراگرفته باشید.همچنین هر یک از اعضای تیمتان باید نسبت به وظایف خود از مهارت کافی برخوردار باشند.این آموزش ها در واقع کلیدی است که شما برای استارت پروژه هایتان به آن احتیاج دارید.سعی کنید تا آنجا که ممکن است آموخته های خود را روی پروژه ها پیاده کنید تا ببینید چه چیز هایی آموخته اید و در عمل چه کرده اید.
درواقع هدف از یک همچین پروژه هایی رفع نقاط ضعف ها و برطرف کردن آن ها برای کار های بعدی است.سعی کنید بعد از انجام هر پروژه تجربه های جدیدی کسب کنید این مهمترین دلیل استارت زدن این پروژه هاست. در نهایت شما به جایی میرسید که دیگر اشتباهات متعدد خود را تکرار نمیکنید زیرا بارها تمرین کرده اید و اشتباهات را اصلاح کرده اید.البته توجه داشته باشید که اگر نتوانستید یک پروژه را ببندید ناامید نشوید و دوباره مباحثی که در آن ضعف دارید را تمرین کنید تا به بهترین نتیجه ی ممکن برسید.
بدنبال حامی مالی بگردید
خب میرسیم به یکی از مهمترین شرایط برای تبدیل شدن به یک بازیساز موفق”حامی مالی”.شرطی که در ایران چالشی بسیار بزرگ برای بازیسازان محسوب میشود.میخواهید در این عرصه خودی نشان دهید، پس حامی مالی را یکی از اولین ارکان موفقیت خود بدانید.در همه جای جهان امروزه بازی های رایانه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.بعنون مثال در کشور آمریکا سالانه میلیون ها دلار صرف ساخت بازی ها میشود که البته از فروش بسیار خوبی هم برخوردار میشوند.بگذریم که در ایران بدلیل اجرا نشدن قانون کپی رایت و چندین دلیل دیگر بازی ها چندان از فروششان سود نمیکنند ولی درکل مسئله ی سرمایه بسیار مهم است.درست است که در اینجا تابحال حتی یک دهم هزینه ای که صرف یک بازی رایانه ای در نقاط دیگر جهان میشود تابحال صرف یک بازی رایانه ای نشده اما خب ما میتوانیم باتوجه به میزان سرمایه ای که صرف پروژیمان میشودعنوانی مناسب عرضه کنیم.
البته حامی مالی باید کسی باشد که درواقع متوجه سودکلانی که سالانه از این صنعت بوجود میاید شده باشد و ریسک های سرمایه گذاری را هم بپذیرد.شما باوجود یک حامی مالی میتوانید امکانات داشته باشید و افراد بیشتری به گروه اضافه کنید تا پروژه یتان به مراتب بهترازقبل شود.شما مدت ها پیش پروژه های آزمایشی زیادی همراه گروهتان انجام دادید بنابراین بااستفاده از تجربیات گذشتیتان آماده اید که کاری جدید را آغاز کنید.هدف شما هم تجاری است بنابراین اینجا اشتباهات قابل پذیرش نیستند و شما باید بااستفاده از تجربیات گذشتیتان تا حد ممکن جلوی آنها را بگیرید و کاری تمیز را به مخاطبتان ارائه دهید.
کار جدی را شروع کنید!
حال زمان آنست که اولین کار جدی خود را شروع کنید.گروه خود رابرای کار بروی یک عنوان جدی آماده کنید.دیگر وقت آزمون و خطاها گذشته و شما باید در این مرحله خودتان را ثابت کنید.ثابت کنید که چقدر توانسته اید از فرصت هایتان استفاده کنید و دانش خودتان و گروه را رشد دهید.شما مدت ها پیش مباحث مربوط به انجین ها،اسکریپ ها،مدلسازی ها و بسیاری از موضوعات دیگر را گذرانده اید و آماده اید که اولین پروژه ی رسمی خود را آغاز کنید.سعی کنید در هر کارنوآوری بخرج دهید.این مسئله چیزی است که باعث میشود حتی اگر کار شما از کار بقیه از لحاظ فنی ضعیف ترباشد میتواند به شما کمک بسیاری بکند.اگر تعداد افراد تیمتان کم است اشکالی ندارد پروژه یتان را آنقدر که از لحاظ مالی توانایی دارید گسترده کنید.تا وقتی که بازی بدست مخاطب میرسد نگویند به دلیل مشکلات تکنیکی نتوانستید بازی را پیش ببرید.سعی کنید در نهایت چیزی که آماده میکنید توانسته باشد بازیبازرا راضی کند.از تمام خلاقیت ها و ایده ها استفاده کنید تا به بهترین نتیجه ی ممکن برسید.سعی کنید که بازیتان در هرسبکی که باشد به استاندارد های زمان خود نزدیک باشد تا بازیباز احساس کمبود نکند.بازهم می گویم که در کارتان نوآوری بسیاری بخرج دهید.همین نوآوری ها یک عنوان را از عنوانی دیگر متمایز میکند.از امکاناتتان بهترین استفاده را بکنید منظورم این است که با اشتباهاتتان باعث نشوید که بودجه ی پروژه به هدر رود.
از تمام امکانات موجود استفاده کنید تا بهترین خروجی را تحویل دهید.تاکید میکنم که نهایت تلاش خودرا در اولین کار جدی خودتان بکنید که ثابت کنید که اگر امکانات و بودجه ی لازم را داشته باشید میتوانید حتی بازی هایی بسازید که با بازیهایی که در غرب میلیون ها دلار صرف آن ها میشود قابل رقابت باشد.شما میتوانید تا حدودی از استدیوی اکراینی ۴AGAMES الگو بگیرید.اگر این روز ها اخبار را دنبال کنید متوجه میشوید که این استدیو پس از ورشکسته شدن ناشر خودTHQ حال روز چندان خوبی ندارد و منتظر است تا نتیجه ی فروش عنوان جدید خود را ببیند.آنها حتی اذعان کرده بودند بودجه ای که صرف بازیشان شده است حتی از بودجه ای که شرکت های دیگر صرف صحنه های سینمایی بازیشان میکنند کمتر بوده است.با اینحال ما با تجربه یMETRO:LAST LIGHT واقعا عنوانی شاهکار را تجربه کردیم.این موضوع بوضوح قدرت نوآوری برای موفقیت یک عنوان را نشان میدهد.حتی شما میتوانید استدیوی راسپینا را هم برای خودتان الگو قرار دهید.این استدیوی داخلی مدتهاست که با معرفی عنوان درحال ساختش ET ARMIES خود را به اثبات رسانده.چندین استدیوی دیگر در داخل هستند که توانسته اند خود را ثابت کنند و این واقعا باعث خوشحالی است.این ها همه نشان میدهد که شما حتی با بودجه های بمراتب کمتر هم میتوانید خود را نشان دهید.فقط کافی است که بخواهید.اگر بخواهید موفق میشوید.
تبلیغ کنید تا دیده شوید!
میرسیم به “تبلیغات”.اگر میخواهید دیده شوید تبلیغ کنید.اگر میخواهید فروش خوبی داشته باشید تبلیغ کنید.اگر میخواهید موفق باشید تبلیغ کنید…..من میتوانم هزاران دلیل برای تبلیغ پروژه تان نام ببرم.اما واقعا مشکل چیست؟!خیلی از استدیو های داخلی درگیر این بحث هستند.چرا مردم فقط باید بازی شما را در نمایشگاه ها بشناسند.درواقع تبلیغ بسیار بحث مهمی است.فرض کنیم شما یک پروژه ی عالی را تمام کرده اید و زمان آنست که برای انتشار بازی اقدام کنید.اما آیا بنظر شما بازیتان میتواند بدون تبلیغات فروش کند؟.جوابش را خودتان میدانید.متاسفانه در کشور ما هم بحث تبلیغات هم که یکی از نیاز های اساسی برای فروش خوب یک بازی است خیلی ضعف دارد.مثلا برای ما در ایران خیلی اتفاق نادری است اگر تبلیغ یک بازی ویدئویی را در تلوزیون ببینیم چون هزینه ی بسیار سنگینی دارد.خب این اتفاق تنها با حمایت حامی مالی اتفاق می افتد و درواقع میزان تبلیغات محصول نهایی به میزان سرمایه گذاری حامی مالی وابسته است.البته در همه جای دنیا هزینه ی تبلیغات برعهده ی ناشر است چون درواقع ناشر سرمایه گذار است ولی اینجا اینگونه نیست.بااینحال هیچ وقت ناامید نشوید.از کوچکترین فرصت هایتان هم برای تبلیغ بازی استفاده کنید.سایت های بازی کمک های بسیار خوبی برای اینکار هستند بطور مثال همین گیمفا.سایت گیمفا چندوقت اخیر روند حمایتی اش را گسترش داده و ما شاهد حمایت خوبی از جانب سایت هستیم که این واقعا جای تقدیر دارد.پس حتما به بحث تبلیغات توجه خاصی بکنید که کمکی بزرگ برای محصولتان است.
تکرار مکررات:
کلامی آخر از رسول خردمندی (سردبیر گیمفا)
با تشکر از علی یمینی عزیز که با جرئت خود، توانست اولین مقاله خود را به این موضوع بسیار مهم بپردازد. شاید از منظر شما، مقاله خسته کننده باشد ولی بسیار اهمیت دارد که برای پیشرفت صنعت بازیسازی در ایران قدمی برای کاشت انگیزه در علاقه مندان انجام دهیم.
بازیساز عزیز، قبول داریم که حامی، برای بازی کوچک شما و استودیوی بی تجربه قدمی بر نمی دارد ولی این شما هستید که باید این افراد را جذب کنید! همانقدر که برای بهبود ساخت بازی تلاش می کنید برای تبلیغات بازی خود نیز قدمی بردارید. می توانید از سایت ها برای این منظور استفاده کنید. همچنین دمو و تریلرهایی در فضای مجازی منتشر سازید. بدون شک اگر بازی شما در سطح قابل قبولی قرار بگیرد حتما افرادی به عنوان حامی بر سر راه شما قرار می گیرند.
ابتکار و نوآوری کلید موفقیت در هر کاریست. سعی کنید بازی خاص و منحصر به فرد بسازید. مهم نیست حتما پلتفرم بازی PC باشد. مهم اینست که بازی خاص و تک باشد. به عنوان مثال بازی Zombis Vs planets بدون هیچ سر و صدایی در چند سال پیش برای PC و سیستم های آندروید منتشر شد. به علت نوآوری که در سبک خود ایجاد کرده بود توانست تا بدین روز برای تمامی پلتفرم های موجود در گوشی های هوشمند در بازار نیز منتشر شود. اینست قدرت ابتکار و نوآوری!
پس:
چون دیگران موفق به این کار نشدند نگویید ” نمیشه!”
چون دیگران انگیزه کافی نداشتند نگویید ” نمی توانیم!”
چون دیگران نتوانستند خود را باور کنند نگویید ” امکان ندارد! “
بگویید” می توانیم، امکان دارد، تلاش خواهیم کرد”
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
مقاله واقعا عالی بود و خیلی به دردم خورم . تشکر . ما الان اگه بخوایم بازی ساز بشیم به جز این رشته ی بازی سازی مثلا رشته ی دیگه ای هم می تونیم بریم مثل نرم افزار یا آی تی؟
ممنون از خبر خیلی خوب بود :yes: :yes: :yes: :yes:
ما هم داریم رویه بازی کار میکنیم اگر کسی میتونه در هر زمینه ای کمک کنه
لطفا یک پیغام خصوصی به من بده 😐 😐 😐 😐 😐
البته ممنون از مقاله 😀 😀 😀 😀 😀
ممنون علی جان مقاله فوق العاده مفیدی بود اما اون تیکش که راجب حامی مالی گفته بود یه مقدار نگرانم کرد, یعنی اصلا بدون حامی مالی امکان نداره???
و این رو هم میخواستم بپرسم که از کجا باید افراد و گروه های باتجربه رو پیدا کرد تا باهاشون مشورت کرد??? :evilgrin: :evilgrin:
اقا من خودم با photoshop . corel draw . c ++ . c # . 3ds max کار می کنم . کسی مایله گروه تشکیل بدیم ؟
یعنی میشه یه روزی ایران بتونه صنعت بازی سازی خودش رو در حد شرکتای خارجی ببره
دوستان کسی می دونه چه انجین هایی از c++ استفاده می کنه؟
آیا این انجین خروجی هم میده؟
با تشکر از مقاله بسیار زیباتون علی آقا
یه نکته کوچولو به اینایی که آیه یاس میخونن :
این همه بازی خفن که ایرنیا ساختن اونم با بودجه ای کمتر از طراحی بازیایی مثل crysis , COD
http://www.crydev.net/viewtopic.php?f=353&t=103957
http://www.crydev.net/project_db.php?action=project_profile&team_id=3835&project_id=3679
این ماله بازیه وارتایمه که از نظر گرافیکی اگه می خواین خیلی خفنه
الان برید بودجه های ساخت بازیارو نگاه کنید خیلی با شه آخرش ۲۰۰۰۰ دلاره تازه آخره آخرش
بعد بازیایه خارجی مثل COD خر جاشون میلیون دلاریه :-$ یکم انصاف داشته باشد
——————————————————————————————————–
اونایی که میگن آموزشش تو ایران نیست
1- پردیس گیم کلاس آموزش با انجین داره
2- کلی کلاسایه دیگه برای آموزش 3dmax , maya, modbox ,….
3-آموزشاشون تو اینترنت هست برا دانلود خرید هم می تونید بکنید
————————————————————————————————————
اونایی که مامان باباشون نمیزارن بازی ساز بشن برید اول یه انجین یاد بگیرید بعد باهاش یه مرحله کوچیک بسازید صد در صد نظر مامان باباتون جلب میشه چون خودم امتحان کردم جواب داد 😎
————————————————————————————————————-
به امید روزی که انحصاریای کنسولا ماله ایرانیا باشه :laugh:
آقای hossein copol چه انجین هایی از c++ استفاده می کنه؟
آیا این انجین خروجی هم میده؟
سلام آقا من دارم یه بازی میسازم در واقع بازی میسازیم
میخواستم با شما گیمرا مشورت کنم که از یه بازی سوم شخص Open World اکشن ماجراجویی چه انتظاری دارید؟
گیم پلی بازی شبیه اساسین کرید ولی مدرن تره
داداش زور نزن این جیزی که تو میگی با این امکانات یه قرن طول میکشه ساختش