مقاله : چگونه بازیساز شویم؟
صنعت بازیسازی در حال حاضر جزء بزرگترین و پولسازترین صنایع محسوب میشود.این صنعت به مراتب بسیار سود آورتر از سایر صنایع است به طوری که میتوانیم درآمد آن را حتی با درآمد صنعت نفت برابر بدانیم.امروزه در نقاط مختلف جهان استدیو های بسیار بزرگی با هزینه های بسیار کلان ایجاد میشود تا بازی هایی ساخته شود که ما اصطلاحا آن ها را AAA مینامیم.بسیاری از ما در ذهن خود اینگونه تجسم میکنیم که میخواهیم در آینده به استدیو های بزرگی بپیوندیم و دوست داریم درآینده بتوانیم”بازیساز”شویم.اما واقعا چگونه برای رسیدن به هدفمان قدم برداریم.ما در این مقاله سعی میکنیم تا راه های رسیدن به این هدف را بررسی کنیم.با ما همراه باشید.
تلاش،علاقه،انگیزه
خب اگر واقعا قصد دارید در آینده وارد یک تیم بازیسازی شوید بدانید که برای رسیدن به این هدف باید تلاش زیادی بکنید.خیلی از افراد بودند و هستند که سعی داشتند بازیساز شوند اما موفق نبودند.فکر نکنید که بازیسازی کار ساده ایست.اصلا اینگونه نیست.برای اینکه بتوانید بازیساز شوید باید مراحل زیادی را طی کنید.طی کردن این مراحل کار ساده ای نیست.اگر شما واقعا انگیزه و علاقه ی کافی را داشته باشید و تلاش و پشتکار لازم را بخرج دهید، میتوانید موفق شوید.پس فکر نکنید چون از ۷ سالگی بازی میکردید میتوانید بازیساز مستقلی هم شوید.
شما در اوایل کارتان که میخواهید درواقع وارد این زمینه شوید باید تلاش و پشتکار زیادی بکنید.همانگونه که میدانید بدون تلاش نمیتوانید در هیچ کاری موفق شوید، پس بدانید که فعالیت در این زمینه نیازمند تلاشی مضاعف از جانب شماست.درضمن علاقه یکی از مهمترین فاکتور ها میباشد.اگر شما به کاری علاقه داشته باشید میتوانید در آن موفق شوید.بعنوان مثال بسیاری از ما زمانی که میخواهیم انتخاب رشته کنیم تحت فشار قرار میگیریم و می مانیم که آیا به سمت علاقیمان برویم یا رشته ی دیگری…من به شما میگویم :شما در هرکاری که حس کنید به آن علاقه دارید موفق میشوید.علاقه برای شما انگیزه میسازد.درواقع اگر شما به بازیسازی علاقه داشته باشید خود به خود برای شما انگیزه ای قوی ایجاد میشود که به شما کمک میکند در این زمینه هروز موفق تر از گذشته عمل کنید.بسیاری از بازیسازان بزرگ که مستقل هم کار میکردند این حس انگیزه را در خود تقویت کرده بودند. انگیزه درواقع حس محرک شما برای حرکت در جهت پیشرفت در بازیسازی میباشید.هیچ وقت ناامید نشوید. بسیاری از ما وقتی کاری را انجام میدهیم پس از مدتی از انجام آن دلسرد میشویم چون میبینیم که هرقدر تلاش میکنیم به نقطه ای که میخواهیم نمیرسیم.این حسی است که تمام پل های پشت سر شما را برای رسیدن به موفقیت خراب میکند.همیشه این را بدانید که تلاش شما هیچگاه بی حاصل نمی ماند پس به کارتان ادامه دهید و به آینده امیدوارباشید که موفق میشوید.
یک تیم تشکیل دهید!
مسلما رسیدن به هدف بزرگی مثل بازیسازی، کاری بسی دشوار است و دنبال کردن آن به تنهایی میتواند بسیار سخت باشد.شما باید تجربه کسب کنید،امکانات داشته باشید،آموزش ببینید و چندین پارامتر دیگر که طی کردن آن ها بسیار دشوار است.پس بدانید اگر یک تیم باشید که برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنید خیلی زودتر به نتیجه میرسید.یک مثال میزنم شاید اسم آقای محمد علوی رو شنیده باشید.آقای علوی یکی از طراحان ارشد مراحل بازیهایی هایی مانند دو قسمت از عنوان بزرگ سری جنگ های مدرن بودند و در شرکت Infinity ward فعالیت میکردند. پس از کشمکش هایی که بین اینفینیتی و اکتیویژن پیش آمد بسوی ناشر بزرگ EA رفتند و در استدیوی Respawn Entartainment (که موسسان Infinity ward آن را پس از ترک اکتیویژن تاسیس کردند) مشغول فعالیت شدند. از ایشان خواسته شد که توصیه ای به خوانندگان برای ورود به این عرصه بکنند آقای علوی پاسخ دادند که وارد یک تیم ماد سازی بشوید و….این مسئله به وضوح نشان میدهد که تشکیل یک تیم شما را در مسیری که باید در آن قرار بگیرید میگذارد.
این تصمیم بسیار مفید است.شما میتوانید ازتجربیات دوستانتان استفاده کنید با آن ها تقسیم کار کنید این موارد خود به تنهایی میتواند ساعت ها کار شما را به جلو بیندازد و این یعنی زودتر رسیدن به هدفتان.علاوه بر این مزیت ها نکته ی مثبت دیگری که اینکار دارد اینست که شما برای رسیدن به هدفتان احساس تنهایی نمی کنید و این باعث میشود که ناامید نشوید و با سرعت بیشتر بسراغ انجام کارتان بروید.البته توجه کنید که با افرادی گروه تشکیل دهید که آن ها هم کسانی باشند که برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند.این نکته ای ضروری برای تشکیل یک همچین گروهی است. چون اگر با افرادی گروه تشکیل دهید که اراده و تلاش کافی برای رسیدن به هدف نهایی یعنی بازیسازی را نداشته باشند این افراد جز خارج کردن شما از مسیر اصلی برای شما فایده ی دیگری ندارند.پس با کسانی تیم تشکیل دهید که میدانید آنها برای رسیدن به هدفشان از انگیزه و پشتکار کافی برخوردارند.درضمن این نکته را فراموش نکنید که اگر با همسن های خودتان این کار را انجام دهید خیلی بهتر است .چون ممکن است بعد ها با کسانی که همسنتان نیستند دچار اختلافاتی شوید و کلا از اینکار دلسرد شوید.پس توجه به این نکات ضروری است.
از باتجربه ها کمک بگیرید!
اگر یک گروه تشکیل داده باشید و امکانات کافی راهم فراهم کرده باشید از خود سوال میکنید که باید از کجا شروع کنم؟آیا مسیری که میخواهم بروم درست است؟.همه ی کسانی که میخواهند برای اولین بار شروع کنند دچار این سوالات گیج کننده میشوند.اما نگران نباشید.شما میتوانید مسیر درست را تشخیص دهید فقط کافی است که کمی از باتجربه ها کمک بگیرید.با تجربه ها کسانی هستند که این مسیری که شما میخواهید طی کنید را رفته اند و از پیچ و خم آن آگاهی دارند و میدانند که شما باید از کجا شروع کنید.این نکته راهمیشه بدانید که هیچ کسی بدون راهنمایی نمیتواند بازیسازی موفق شود.بازیسازی مقوله ای پیچیده است که هزاران کار باید انجام شود تا شما بتوانید به آن مسلط شوید.مسلما اگر در یکی از این کارها اشتباه بروید در ادامه کار دچار مشکلات زیادی میشوید.با تیم های باتجربه رایزنی کنید از آن ها کمک بگیرید حتی اگر میتوانید به صورت اینترنتی این کار را بکنید انجامش دهید.این کار مثل آن است که شما بجای اینکه مثلا کلاس دوم راهنمایی را طی یکسال طی کنید آن را سه ماهه با کمک معلمانی مجرب طی کنید.این کار سرعت شما را برای پیشروی دوچندان میکند.بعلاوه ی اینکه باعث میشود که شمادر یک موضوع چند روش را بیاموزید.
سعی کنید همیشه با گروه های مختلف تعامل داشته باشید تا بتوانید همزمان با آن ها پیشرفت کنید.از آنجا که در ایران خوشبختانه گروه های مستقل خوبی درحال فعالیت هستند بنابراین پیدا کردن افراد باتجربه کار مشکلی برای شما نخواهد بود.فقط سعی کنید بهترین تیم هارا برای همکاری پیدا کنید.افرادی که مضوع های مختلف را تجربه کرده باشند.درواقع آنها بهترین کمک ها برای راهنمایی شما هستند.برای تعامل بهتر سعی کنید هرگاه شما هم به پیشرفتی دست یافتید آنها را مطلع کنید.شک نکنید که پیمودن یک همچین مسیری نیازمند راهنمایی هایی است که فقط از دست افراد باتجربه برمی آید.پس همیشه سعی کنید که با باتجربه ها همکاری کنید تا سرعتتان برای رسیدن به هدف نهایی دوچندان شود.
وقت تجربه کردن است!
اگر شما و گروهتان فکر میکنید آماده اید که پروژه ای را شروع کنید اینکار را بکنید.البته این را بدانید که وقتی باید برای شروع یک پروژه اقدام کنید که تمام مباحث مربوط به اسکریپ نویسی ها،مدلسازیها وبسیاری از پارامتر های دیگر را فراگرفته باشید.همچنین هر یک از اعضای تیمتان باید نسبت به وظایف خود از مهارت کافی برخوردار باشند.این آموزش ها در واقع کلیدی است که شما برای استارت پروژه هایتان به آن احتیاج دارید.سعی کنید تا آنجا که ممکن است آموخته های خود را روی پروژه ها پیاده کنید تا ببینید چه چیز هایی آموخته اید و در عمل چه کرده اید.
درواقع هدف از یک همچین پروژه هایی رفع نقاط ضعف ها و برطرف کردن آن ها برای کار های بعدی است.سعی کنید بعد از انجام هر پروژه تجربه های جدیدی کسب کنید این مهمترین دلیل استارت زدن این پروژه هاست. در نهایت شما به جایی میرسید که دیگر اشتباهات متعدد خود را تکرار نمیکنید زیرا بارها تمرین کرده اید و اشتباهات را اصلاح کرده اید.البته توجه داشته باشید که اگر نتوانستید یک پروژه را ببندید ناامید نشوید و دوباره مباحثی که در آن ضعف دارید را تمرین کنید تا به بهترین نتیجه ی ممکن برسید.
بدنبال حامی مالی بگردید
خب میرسیم به یکی از مهمترین شرایط برای تبدیل شدن به یک بازیساز موفق”حامی مالی”.شرطی که در ایران چالشی بسیار بزرگ برای بازیسازان محسوب میشود.میخواهید در این عرصه خودی نشان دهید، پس حامی مالی را یکی از اولین ارکان موفقیت خود بدانید.در همه جای جهان امروزه بازی های رایانه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.بعنون مثال در کشور آمریکا سالانه میلیون ها دلار صرف ساخت بازی ها میشود که البته از فروش بسیار خوبی هم برخوردار میشوند.بگذریم که در ایران بدلیل اجرا نشدن قانون کپی رایت و چندین دلیل دیگر بازی ها چندان از فروششان سود نمیکنند ولی درکل مسئله ی سرمایه بسیار مهم است.درست است که در اینجا تابحال حتی یک دهم هزینه ای که صرف یک بازی رایانه ای در نقاط دیگر جهان میشود تابحال صرف یک بازی رایانه ای نشده اما خب ما میتوانیم باتوجه به میزان سرمایه ای که صرف پروژیمان میشودعنوانی مناسب عرضه کنیم.
البته حامی مالی باید کسی باشد که درواقع متوجه سودکلانی که سالانه از این صنعت بوجود میاید شده باشد و ریسک های سرمایه گذاری را هم بپذیرد.شما باوجود یک حامی مالی میتوانید امکانات داشته باشید و افراد بیشتری به گروه اضافه کنید تا پروژه یتان به مراتب بهترازقبل شود.شما مدت ها پیش پروژه های آزمایشی زیادی همراه گروهتان انجام دادید بنابراین بااستفاده از تجربیات گذشتیتان آماده اید که کاری جدید را آغاز کنید.هدف شما هم تجاری است بنابراین اینجا اشتباهات قابل پذیرش نیستند و شما باید بااستفاده از تجربیات گذشتیتان تا حد ممکن جلوی آنها را بگیرید و کاری تمیز را به مخاطبتان ارائه دهید.
کار جدی را شروع کنید!
حال زمان آنست که اولین کار جدی خود را شروع کنید.گروه خود رابرای کار بروی یک عنوان جدی آماده کنید.دیگر وقت آزمون و خطاها گذشته و شما باید در این مرحله خودتان را ثابت کنید.ثابت کنید که چقدر توانسته اید از فرصت هایتان استفاده کنید و دانش خودتان و گروه را رشد دهید.شما مدت ها پیش مباحث مربوط به انجین ها،اسکریپ ها،مدلسازی ها و بسیاری از موضوعات دیگر را گذرانده اید و آماده اید که اولین پروژه ی رسمی خود را آغاز کنید.سعی کنید در هر کارنوآوری بخرج دهید.این مسئله چیزی است که باعث میشود حتی اگر کار شما از کار بقیه از لحاظ فنی ضعیف ترباشد میتواند به شما کمک بسیاری بکند.اگر تعداد افراد تیمتان کم است اشکالی ندارد پروژه یتان را آنقدر که از لحاظ مالی توانایی دارید گسترده کنید.تا وقتی که بازی بدست مخاطب میرسد نگویند به دلیل مشکلات تکنیکی نتوانستید بازی را پیش ببرید.سعی کنید در نهایت چیزی که آماده میکنید توانسته باشد بازیبازرا راضی کند.از تمام خلاقیت ها و ایده ها استفاده کنید تا به بهترین نتیجه ی ممکن برسید.سعی کنید که بازیتان در هرسبکی که باشد به استاندارد های زمان خود نزدیک باشد تا بازیباز احساس کمبود نکند.بازهم می گویم که در کارتان نوآوری بسیاری بخرج دهید.همین نوآوری ها یک عنوان را از عنوانی دیگر متمایز میکند.از امکاناتتان بهترین استفاده را بکنید منظورم این است که با اشتباهاتتان باعث نشوید که بودجه ی پروژه به هدر رود.
از تمام امکانات موجود استفاده کنید تا بهترین خروجی را تحویل دهید.تاکید میکنم که نهایت تلاش خودرا در اولین کار جدی خودتان بکنید که ثابت کنید که اگر امکانات و بودجه ی لازم را داشته باشید میتوانید حتی بازی هایی بسازید که با بازیهایی که در غرب میلیون ها دلار صرف آن ها میشود قابل رقابت باشد.شما میتوانید تا حدودی از استدیوی اکراینی ۴AGAMES الگو بگیرید.اگر این روز ها اخبار را دنبال کنید متوجه میشوید که این استدیو پس از ورشکسته شدن ناشر خودTHQ حال روز چندان خوبی ندارد و منتظر است تا نتیجه ی فروش عنوان جدید خود را ببیند.آنها حتی اذعان کرده بودند بودجه ای که صرف بازیشان شده است حتی از بودجه ای که شرکت های دیگر صرف صحنه های سینمایی بازیشان میکنند کمتر بوده است.با اینحال ما با تجربه یMETRO:LAST LIGHT واقعا عنوانی شاهکار را تجربه کردیم.این موضوع بوضوح قدرت نوآوری برای موفقیت یک عنوان را نشان میدهد.حتی شما میتوانید استدیوی راسپینا را هم برای خودتان الگو قرار دهید.این استدیوی داخلی مدتهاست که با معرفی عنوان درحال ساختش ET ARMIES خود را به اثبات رسانده.چندین استدیوی دیگر در داخل هستند که توانسته اند خود را ثابت کنند و این واقعا باعث خوشحالی است.این ها همه نشان میدهد که شما حتی با بودجه های بمراتب کمتر هم میتوانید خود را نشان دهید.فقط کافی است که بخواهید.اگر بخواهید موفق میشوید.
تبلیغ کنید تا دیده شوید!
میرسیم به “تبلیغات”.اگر میخواهید دیده شوید تبلیغ کنید.اگر میخواهید فروش خوبی داشته باشید تبلیغ کنید.اگر میخواهید موفق باشید تبلیغ کنید…..من میتوانم هزاران دلیل برای تبلیغ پروژه تان نام ببرم.اما واقعا مشکل چیست؟!خیلی از استدیو های داخلی درگیر این بحث هستند.چرا مردم فقط باید بازی شما را در نمایشگاه ها بشناسند.درواقع تبلیغ بسیار بحث مهمی است.فرض کنیم شما یک پروژه ی عالی را تمام کرده اید و زمان آنست که برای انتشار بازی اقدام کنید.اما آیا بنظر شما بازیتان میتواند بدون تبلیغات فروش کند؟.جوابش را خودتان میدانید.متاسفانه در کشور ما هم بحث تبلیغات هم که یکی از نیاز های اساسی برای فروش خوب یک بازی است خیلی ضعف دارد.مثلا برای ما در ایران خیلی اتفاق نادری است اگر تبلیغ یک بازی ویدئویی را در تلوزیون ببینیم چون هزینه ی بسیار سنگینی دارد.خب این اتفاق تنها با حمایت حامی مالی اتفاق می افتد و درواقع میزان تبلیغات محصول نهایی به میزان سرمایه گذاری حامی مالی وابسته است.البته در همه جای دنیا هزینه ی تبلیغات برعهده ی ناشر است چون درواقع ناشر سرمایه گذار است ولی اینجا اینگونه نیست.بااینحال هیچ وقت ناامید نشوید.از کوچکترین فرصت هایتان هم برای تبلیغ بازی استفاده کنید.سایت های بازی کمک های بسیار خوبی برای اینکار هستند بطور مثال همین گیمفا.سایت گیمفا چندوقت اخیر روند حمایتی اش را گسترش داده و ما شاهد حمایت خوبی از جانب سایت هستیم که این واقعا جای تقدیر دارد.پس حتما به بحث تبلیغات توجه خاصی بکنید که کمکی بزرگ برای محصولتان است.
تکرار مکررات:
کلامی آخر از رسول خردمندی (سردبیر گیمفا)
با تشکر از علی یمینی عزیز که با جرئت خود، توانست اولین مقاله خود را به این موضوع بسیار مهم بپردازد. شاید از منظر شما، مقاله خسته کننده باشد ولی بسیار اهمیت دارد که برای پیشرفت صنعت بازیسازی در ایران قدمی برای کاشت انگیزه در علاقه مندان انجام دهیم.
بازیساز عزیز، قبول داریم که حامی، برای بازی کوچک شما و استودیوی بی تجربه قدمی بر نمی دارد ولی این شما هستید که باید این افراد را جذب کنید! همانقدر که برای بهبود ساخت بازی تلاش می کنید برای تبلیغات بازی خود نیز قدمی بردارید. می توانید از سایت ها برای این منظور استفاده کنید. همچنین دمو و تریلرهایی در فضای مجازی منتشر سازید. بدون شک اگر بازی شما در سطح قابل قبولی قرار بگیرد حتما افرادی به عنوان حامی بر سر راه شما قرار می گیرند.
ابتکار و نوآوری کلید موفقیت در هر کاریست. سعی کنید بازی خاص و منحصر به فرد بسازید. مهم نیست حتما پلتفرم بازی PC باشد. مهم اینست که بازی خاص و تک باشد. به عنوان مثال بازی Zombis Vs planets بدون هیچ سر و صدایی در چند سال پیش برای PC و سیستم های آندروید منتشر شد. به علت نوآوری که در سبک خود ایجاد کرده بود توانست تا بدین روز برای تمامی پلتفرم های موجود در گوشی های هوشمند در بازار نیز منتشر شود. اینست قدرت ابتکار و نوآوری!
پس:
چون دیگران موفق به این کار نشدند نگویید ” نمیشه!”
چون دیگران انگیزه کافی نداشتند نگویید ” نمی توانیم!”
چون دیگران نتوانستند خود را باور کنند نگویید ” امکان ندارد! “
بگویید” می توانیم، امکان دارد، تلاش خواهیم کرد”
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
ممنون مقاله ای عالی بود
11.۵.۱۳
بله ما میتوانیم :weep: مقاله خوبی بود علی جان ممنون 😥 نمیتونم جلو خودم بگیرم 😥 😥
همچنین تشکر از رسول خردمند 😥 😥
تشکر فراوان از علی جان و رسول جان خوب که اینو یاد اوری کردید که گیمرامون هی نزنن تو سر بازیسازان ایرانی.تشکر بینهایت از شما و علی جان.
واقعا جاده بازیسازی پر از چاله و چولست که باید با پشتیبانی از بازیساز های عزیز
این کمبود هارا پر کنیم……………….
این مقاله به من انگیزه داد. :yes:
منم میخوام در اینده یه بازی بسازم.
ممنون علی جون!گفتم اول تشکرکنم.حالابرم بخونم! 😀
ممنون ولی این چیزایی که شما میگید با لای ۸۰میلیون تومان :rotfl: :rotfl: خرج داره از حامی مالی تا تبلیغات.
متاسفانه تو کشور ما یکی از بزرگترین معضلات بازیسازا همین مسئله ی حامی مالیه :yes:
از همه ی دوستانی که مطالعه میکنن و نظر میدن واقعا ممنونم . امیدوارم این دست مقالات کمی به دوستان انگیزه بده 😉
باتشکر از آقای خردمندی :yes:
فوق العاده مقاله ی کاربردی و زیبایی بود علی جان … ایشالا موفق باشی و بازیساز های کشورمون هم یه قدم درس حسابی به جلو وردارن …
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
خیلی خوب بود اطلاعاتم رو افزایش داد :yes:
ولی اگر ما ایرانی ها تصمیم گرفتیم که بازی سازشویم ?:-)
اول مرحله اینه که تو جیبت پول پر کنی و از اینجا بری :no:
مقاله خیلی خوبی بود
ممنون :yes: :yes: :smirk:
من با گیم مکر یه بازی ساختم اینم لینکشه http://sandbox.yoyogames.com/games/216691-fate-midnight اگه مشکلی بود نظر بدین :mean:
اینم تبلیغ 😀 !
موفق باشی :yes: 😀
اینجا تبلیغ نکن بازیساز 😀
مرسییییییییی :yes: :yes:
مقاله ی خوبی بود
شیوه ی ارائه اش خیلی شبیه این کتابچه های موفقیت که تو بازار هست نوشته شده و محتویاتش هم خیلی شبیه به اصول و مدل های مهندسی نرم افزار هست.
موفق باشید
دقیقا :yes: 😀
ممنون که مطالعه کردین :yes:
ببخشید واسه تبلیغ من خودم خیلی وقته این بازیرو ساختم ولی خودمم حوصله ی تبلیغشو نداشتم.
انشا… موفق باشی انگیزتو از دست نده :yes:
اگه قوانین سایت اجازه میداد خودم برات تبلیغ میکردم ولی خب سایته دیگه قانون داره 😉 :yes:
ممنون علی جان یکی از بهترین مقالات تخصصی بود که خونده بودم واقعا کمبود چنین مقالات احساسی میشه در کل تشکر از قلم شیوات
ممنون محمد جان نظر لطفهته خیلی خوشحال شدم که مطالعه کردی :yes:
درود.علی جان دستت طلابرادر همشوخوندم.خسته کننده نبوداصلا.رسول جان شماهم خسته نباشید.من عاشق این صنعت هستم ودوست دارم کاریروشروع کنم علاقم خیلی زیاده ولی صبرندارم.حدود۱ماه بایودی کی کارکردم چندتامپ بزرگ اماخوب ساده وبا مدلای آمادش ساختم اماصبرم کمه.الان دوست دارم باتری دی کارکنم عاشق مدل سازی هم هستم.اماوقتی برنامه روبازکردم و منو هارو دیدم کف کردم البته خوب زبانم ضعیفه.اما عادت دارم سروسوم درارم ازتمام منو ها یکم هم سر درمیارم.اماخوب نگاه کن داداش چندتاچیز مانع پیشرفتمن.خونوادم_پدرم:بچه جان این مسخره بازیاروبذارکنار_برادرم: کورش بیخیال شو عمرابتونی_ازطرفی هم خودم وقتی چیزی متوجه نمیشم عصابم خوردمیشه وصبرم تمام میشه.نظرتون چیه؟چکارکنم؟میگم علاقه شدیدی دارم ولی خوب…
ممنون کوروش جان از توجهت به مقاله :yes:
همونجور که اشاره کردم باید خیلی تلاش کنی با یه گروه فعالیت کنی خیلی بنفعته :yes: :yes: :yes:
ممنون ازشماکه به فکرصنعت بازیسازی هستید.یک خواهش ازگیمفا دارم.با آقای فرشادصمیمی مصاحبه کنیدوازپایه ومقدماتی تاحرفه ای شدن یک بازیسازازش بپرسید.درسته مطلب شمادراین باره بود امادوست دارم بدونم آدمای موفق چجوربه اینجا رسیدن.
شما اگه بهترین بازی ساز دنیا باشی ولی نتونی با دنیا ارتباط داشته باشی و رقابت کنی و محصولات خودتا به دنیا عرضه کنی هیچ فایده ای نداره……….
موافقم :yes:
بچه ها اینقدر سخت نگیرید تورو خدا :yes:
چرا شما نباید ارتباط داشته باشی؟!خیلی از تیم های ایرانی الآن دارن کارمیکنن .مثال میزنم “آمیتیس بازی رایان”که مبارزه در خلیج عدن داد بیرون.اونا الآن دارن بازیشونو برای عرضه تو جاهای دیگه آماده میکنن.یا میرمهنا .اینا موفقیته…..شما صبر کن انشا… میبینی که راسپینا یا خیلی از تیم های دیگه چجوری بازیشونو بیرون میدن.
موفق باشی :yes:
شما چرا این حرف رو میزنی !…ایشون نمی دونن بازی های ایرانی به کشور های دیگه هم میره شما دیگه چرا xD ….پس سیاره ی میترا اون افتخاراتش چی بود….گرشاسپ چی بود …این بازی ایرانیه که چند روز پیش گفتن محبت و تنفر چیه که نامزد دریافت جایزه ی گیم کانکشن اسیا میشه و هزاران بازی دیگه ….واقعا بعضی ها اسطورن …خخخخخ…
مشکل ما اینه که ایرانی هستیم ومحدودیت هایی داریم :no:
و اگر محدودیت ها رو نداشتیم بهترین بازی رو میساختیم :yes:
چون باید شاهد افتخارات ایرانی ها توی تمام دنیا باشیم به جز ایران :yes:
عالی بود :yes: :yes:
من تابستون کنکورم رو که دادم یه بازی دارم میسازم…ایشالله خدا بخواد برای اندروید هم خروجیشو میگیرم 😀
عالی بود. ممنون 🙂
ما نمی توانیم :no:
امکان ندارد :no:
تلاش نخواهیم کرد :no:
میریم دنبال یک کار دیگه :yes:
وقتی اینو میگی قطعا نمیتونی
سلام
آقای یمینی ممنونم
آقایون اگر خواستید بازیساز بشید واقعا این کار هارو مو به مو انجام بدی
آقای یمینی بدون کم و کاست تمام مراحل رو گفت
من فقط میخاستم اینو اضافه کنم که
برای ساخت یک بازی خوب،داشتن صبر و حوصله از مهم ترین شروطه :yes:
ممنون انشا… مقالات بعدی کمبود ها رو جبران میکن :yes:
نه عزیزم
کاستی نداشت
کاملترین مقاله فارسی بود که درباره بازی سازی خوندم
واقعا ممنونم که زحمت میکشی و با مقاله فوق العادت باعث میشی به جمعیت بازی ساز ها اضافه بشه :rotfl:
ما ایرانی ها فقط بدرد بازی کردن میخوریم.نه بازی ساختن.(البته به نظر من).ممنون برای مقاله. :yes:
اتفاقا ما ایرانی ها بهترین افراد واسه ی فعل خواستن وتوانستن هستیم اماحیف که فقط فعل خواستن روبه عمل میرسونیم وتوقع داریم که بتونیم کاریروانجام بدیم
بله کوروش جان.حرف شما کاملا درسته.
:yes:
حق با Thunder هه شما ها بی حوصله این
آقای یمینی چاکرتم انقدر لطف داری
آقا علی تو این جامعه به کی اعتماد کنیم که گروه بسازیم؟آدمای کلاه بردار زیاد شدن…….
مشکل ما اینه که ایرانی هستیم ومحدودیت هایی داریم No
و اگر محدودیت ها رو نداشتیم بهترین بازی رو میساختیم Yes
چون باید شاهد افتخارات ایرانی ها توی تمام دنیا باشیم به جز ایران Yes
من برای بازی ساختن بزرگ نشدم … :-((
اما برای بازی کردن بزرگ شدم 😐 :rotfl: :silly:
دمت گرم داداش علی … مقالت توپ بود …
ایشالله همه بازیسازا موفق باشن و مشکل مالی نداشته باشن :-*
یک مشکل دیگه هم داریم ما پیشرفت میکنیم تو بازی سازی :no:
ولی حواصمون نیست که خارجی ها هم پیشرفت میکنن :no:
وما هیچ وقت به اونا نمیرسیم :no:
اینی که میگی درست نیست
شما همیشه با تمام مساءل با بدبینی نگاه میکنی
باید واقع گرا باشی
خارجیا از سال ۱۹۶۷ که اولین گیم تولید شد تا حالا دارن کار میکنن
بایدهم انقدر پیشرفت کنن
من قول میدم با تمام محدودیت ها تا پنج سال آینده ایرانی ها با استاندارد جهانی بازی خواهند ساخت :yes:
ارزو دارم در اینده بازی ساز بشم البته در خارج کشور :rotfl:
محدودیت درسته که مانع انجام برخی چیزهامیشه اماباعث نمیشه فعالیت متوقف بشه.خداروشکر داریدمیبینیدکه صنعت بازیسازی توکشورمون با اینکه نوپاهست وباچه محدودیت هایی هست بازچه پیشرفته خوبی داشه.کسی که بخوادمیتونه.
ولی باید اینو قبول داشته باشی که هیچوقت به اونا نمرسی
این کامنتمو خوب به یاد داشته باش.روزی میرسه سایتای خارجی بیشترخبراشون درباره بازیهای ایرانیه.شما تو ناامیدیت باقی بمون.ولی کامنتموبه خاطر داشته باش.بارسلونابهترین تیمه جهانه امابایرن مونیخ ۷تاییش کرد.بله.همیشه نوکه قله تیزنیست بعدچندسال براثرشرایط جوی نوک قله صاف میشه.ایران هم میتونه یروزبرترازکالاف بسازه و مثل بادشدیدی بشه که هرچی سختی وتیزی ومقاومت هستو ازسر راه بر داره.خواستن.عمل وامید.به ثمر رسیدن یک اسطوره.
مشکل ما ایرانیها اینه که فکر می کنیم ما همیشه عقبییم همین مارو عقب می اندازه …………….منظورم این نیست که خوشحال باشیم و بگیم کهما از همه بهتریم باید واقع گرا بود ولی نه اینکه فقط بگیم ما نمی تونیم باور کنید اگه ما امکانات داشتیم نمیگم از خارجی ها بهتر ولی حداقل یه چیز آبرومند در حد اونها می ساختیم.
همه جا محدودیت هست اینجا شاید بیشتر.ما اینجا مشکل اصلیمون اسپانسره که در آینده اون رو هم خواهیم داشت….این بازیها همه پیشرفتن بخدا.سال ۸۶ ما چی داشتیم؟الآن چی داریم.ما اون موقع “نجات بندر”رو داشتیم.خیلی ها میگفتن این چیه و چرا پیشرفت نمیکنیم وهزار جور حرف دیگه.الآن میتونیم پیشرفت هارو ببینیم اگه چشممون رو باز کنیم.شبگرد،ارتش های فرازمینی،تب یخزده،وارتایم ۲ پس اینا چین؟!پیشرفتن دیگه!!!شما وضع اینجارو با اونجا مقایسه میکنی و نظر میدی.اونا چندین سال سابقه داشتن تو این صنعت.تو ایران چندساله صنعت گیم بوجود اومده؟!یه مقدار خواهشا مثبت فکر کنید و توی دل کسانی که دارن کارمیکننو خالی نکنید.
موفق باشی
اصلا هم خسته کننده نبود شما ۱۰۰ پراگراف هم بنویسی مثل همین خط به خط شو میخونم و میگم
:yes: می توانیم، امکان دارد، تلاش خواهیم کرد
از دوستانی که اطلاع دارن یه سوال دارم توی استیم یه قسمت برای بازی های مستقل هست اونجا هر کسی میتونه با اجازه VLAVE بازیش رو برای فروش بزاره ?:-) ?:-)
YEP !…در صورتی که هر چیزی که توی بازی هست دز انحصار خود بازی باشه و از بازی یا هر چیز دیگه ای گرفته نشده باشه…مثلا الان گرشاسپ تو استیم هست….ولی اون قسمتی که شما میگی برای بازی های مستقل استیم رای گیری می کنه و بازی ها رو {بعضی ها رو رایگان و بعضی ها رو هم پولی} برای دانلود میزاره !…کلا استیم داستان زیاد داره
ببخشید علی
من قصد ندارم شما هارو نا امید :yes:
این نظر من بود برای خودم واینده خودم بود نه برای شما :yes:
من خوشحال میشم که کشورم پیشرفت کنه :yes:
نه عزیزم چه حرفیه هرکسی یه نظری داره منم به نظرت احترام میزارم :yes:
مقاله خوبی بود
ممنون :yes:
تصلیم :yes:
خوشم اومد اینجوری از کشورتون دفاع میکنین :yes:
من خودم گرافیک میخونم میخوام برم انیمیشن
فکر کنم یک جورایی به بازی ربط داشته باشه :yes:
میخواستم بفهمم چند نفر این نظرو قبول دارند ایول خودمم با هاش کاملا موافق نیستم :yes:
کارخوبی میکنی داداش.ایشالاموفق بشی من که جات بودم حتما سمت بازی میرفتم.امیدوارم موفق باشی هم شمادوست عزیزهم تمام بازیسازان حال وآینده کشور.ازاین موضوع بنده خارج میشم دیگه.بدرود
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
حالا صبر کنید در اینده یک بازی از یکی از شرکت های ایرانی عرضه میشه که میتونم بهتون قول بدم که گرافیکش در حد assassins creed 1 هست
چون می خوان با متور گرافیکی unreal engine 3
و نرم افزار هایی مانند zbrush , photoshop ,maya , maxwell
وبا motion capture همراه با بازیگران وکارگردان حرفه وهمین طور اهنگ ساز ی بسیار قوی شروع به کار کنن ولی حالا حالا خبری از این عنوان نخواهد بود
پس نا امید نشوید :rotfl: :yes:
ببخشید بابت اسپم ولی حرف از محمد علوی شد میگم اگه امکان داره یه مصاحبه از ایشون انجام بدید و تو شماره بعدی گیمفا پلاس قرار بدید :heh: :yes: :yes:
من ۱۵ سالمه اگه بخوام وارد بازی سازی شم باید از کجا شروع کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:yes: :yes:
خب همه اینا درست.اما تو ایران آموزش ضعیفه
مثلا من:از بچگی داستان مینویسمو الانم کتابم زیردست ناشره.خیلی دوست دارم این استعدادمو تو زمینه بازی بکار ببرم اما واقعا جایی نیست که برم و بتونم خودمو نشون بدمو رشد کنم.
کار از ریشه میلنگه
بابت مقاله هم ممنون خیلی خوب بود :yes:
ممنون خیلی عالی بود :yes: :yes:
انگیزه دهنده بود :yes: 😀
این حمایت گیم فا یعنی بازی رو بدون هزینه تبلیغ میکنه ؟
اخه اکثر بازیساز ها بودجه ایی هر جند شخصی واسه این کار ندارن همش خرج جاهای دیگه میشه
جدیدا بازساز های با تجربه واسه سوال کردن و مشورت بول هنگفتی میگیرن اخه چه خبره دقیقه ایی ۲۰ تومن یه سلام علیک کلی بولش میشه
بنده هم از علی جان سپاس فراوان دارم (گر چه بیشتر پشت صحنه هستیم :yes: ) مقاله عالی بود و بیش از حد انتظار ظاهر شدی.خواستم اول فیدبک بچه های سایت رو ببینم بعد دیدگاه بزارم.امیدوارم به همین شکل و قویتر ادامه بدی :yes:
ممنون از نظرتون آقای نوروزی.موفقیت های این سایت همه مدیون زحمت های شماست.خیلی خوشحال شدم که مقاله رو پسندیدید :yes: :yes: :yes:
ممنون مقالتون خیلی عالی بود،من هم دارم دو تا داستان بلندپروازانه مینویسم به امید روزی که بازیشون کنم! :inlove: کلی انگیزه دادین بهمون 🙂
ممنون علی جان عالی بود واقعا خسته نباشــــــــــــــــی
عالی بود علی جان واقعا زحمت کشیدی :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
ممنون برای مقاله ای عالیت خیلی حرفه ای و درعین حال خودمونی نوشتی که نتیجه اش خیلی زیبا از آب در اومد :yes:
___
از نظر من الان بهترین خلاقیت ها تو کشور های درحال توسعه و جهان سومی هست و فقط یکمی خود باوری نیاز داره که شما هم خیلی جامعتر بهش اشاره کردین اینکه اون نتونست منم نمیتونم رو باید کنار گذاشت.. الان خیلی از بازی های کوچیک موبایل های هوشمند از بازی های بزرگ کنسولی پول ساز تر و همه گیرتره.. نباید انتظار داشته باشیم حتما باید تو اولین تجربه بازیی مانند سلطان بسازیم. الان بازی خیلی ساده ای مانند zombie evil تو گوگل مارکت تونسته از ۶ هزار نفر امتیاز کامل ۵ ستاره بگیره که واسه بازی کردنش باید کلی پول داخل بازی خرج کنیم باید با پول واقعی تجهیزات خرید وو.. خوب باید این چیزا رو الگو قرار داد واسه آغاز…
___
ببخشید زیاد شد 😀
آفرین واقعا دیدگاه مثبتی داری :yes:
دستت درد نکنه راستش منم می خواستم بر بازی سازی ولی خانوادم نزاشتن برم ولی در آیند پسرمو می فرستم به این صنعت بزرگ!!!
:yes: :yes:
اصلا باورم نمی شد این همه نظر و فیدبک مثبت جمع شه واسه این مقاله. 😀
همین فیدبک های مثبت هم میگه که خیلی ها دوست دارن پیشرفت کنیم. از اونور هم خیلی ها آیه یاس می خونن که نمیشه!
راستی دوست عزیزی که ۱۵ سالت هست، شما می تونی تو رشته بازیسازی شرکت کنی. این رشته تا کاردانی رو داره و زیر پوشش علم و صنعت هست. خیلی علاقه داری می تونی از الان که میری دبیرستان از مشاورت بپرسی. البته می زنه تو ذوقت ولی جالبه!
بخدا منم مثل شمام 😀
ایول به همه ی بچه های گیمفایی :yes: :yes: :yes:
رشته بازیسازی که میگید منظورتون همون دانشگاه علمی-کاربردی هست
یا یه رشته جداست ؟!
یعنی با این کنکور میتونی بری یا نه کلا یه بحث جداست؟!
من الآن برنامه UDK رو دارم با آموزشش که میخوام تو تابستون کار کنم!
یه ذره هم برنامه نویسی ++C کار کردم(البتّه خیلی کم)
الآن که من دوم دبیرستانم مثلا باید چیکار کنم ؟!
کلی هم ایده و موضوع دارم که موندم اول برم سراغ کدومش!
فک کنم بتونم یه تیم ۱۰ نفره جمع کنم و در ضمن من هدفم اینه خودم استودیو داشته باشم نه این که برای کس دیگری کار کنم! البته فکر میکنم یه کم غیر ممکن باشه !
میخوام اول از اندروید شروع کنم چون این UDK یه بخش داره برا بازی اندروید
مثلا یه چیز تو مایه های Temple Run یا RayMan بسازم ! :yes:
منو راهنمایی کنید ممون میشم آقای رسول خردمندی ?:-) ?:-)
راستی بابت مقاله ممنون آقای علی یمینی :yes: :laugh: 😀
ببخشید یکم زیاد شد
خواهش میکنم عزیز :yes:
برو فروم از آقای خردمندی پاسخ بگیری 😉
تو کدوم بخش فروم؟! ?:-) ?:-) 😐
به ادمین پیغام خصوصی کن :yes:
منم یه بازی خیلی بهتر از این میسازم 😀
ممنون از همه ی دوستان برای اظهار لطفشون موفق باشید :yes: :yes: :yes:
ولی ما که نمی تونیم نه کلاس آموزشیش تو ایرانه نه اسپانسر داره تو ایران تازشم اگه ما بخوایم بسازیم باید بریم ۲ بعدی بسازیم کسی هم نیست کمک کنه خودمون هم یاد بگیریم طول میکشه تا ما بتونیم ۳ بعدی بسازیم بازی ها رفتن نسل های بعدی که معلوم نیست چی بشن برای همین اصلا کاربرد نداره یا فقط یه راهی هست که میتونیم بازی های ۲ بعدی شاهکار مثل بعضی از این بازیا دو بعدی بسازیم که اونم فکر کنم با نسل جدید که داره میاد اصلا باید بیخیال شیم چرا سایت گیمفا نمیتونه کاری کنه شما که کلی کاربر فعال دارید یه انجمن تشکیل بدید مثل تیم تحریریه با هم بازی بسازید شما به هر کی یه مدل میدید اوناهم واستون میفرستن با اینترنت یه جورایی مشق میدید ما هم انجامش میدیم یا اصلا اینم ولش کنیم کلا بی محتوا بود باید کلی برنامه ریزی کرد اصلا بیخیال :struggle: یا شایدم یه چیزی شدیم مثل این ممد آقا :-/ :-/
خیلی خوب بود علی جان. رسول جان اون آخری های شما هم خیلی تامل برانگیز بود
مرسی از همتون
منم که دارم انگلیسیم رو تقویت میکنم
اولین چیز در بازی سازی زبان انگلیسی هستش
هر چقدر ما بخوایم بازم نمیشه تو ایران اگه جرئت داری به مامان و بابات بگو میخوام بازی ساز بشم : :idk: :-(( 🙁 :weep: 😥 همه چی تو دکتری ومهندسی خلاصه میشه :reallypissed: :reallypissed: اما استفاده بردیم انشاالا همیشه خبر هات آموزنده باشه 🙂 مخسی
ناامید نباش 😉
خواهش میشه :yes:
ممنون مقاله ی خوبی بود اگه ما ایرانیه ها بخوایم تو صنعت گیم پیشرفت کنیم باید از همین الان زمینه ی آموزش بازی سازی رو نو ذهن مردم قرار بدیم تا اونا به این صنعت امیدوار باشن و با دید ناامیدی به این صنعت نگاه نکنن… 🙂