بررسی طراحی جهان Ghost of Tsushima؛ جبران سادگی با برجستگی
عنوان جهان باز تحسینشدهی ساکر پانچ (Sucker Punch) یعنی بازی Ghost of Tsushima از نظر ایدهپردازی و نوآوری ابدا دستاورد خاصی ندارد، اما در عوض سبک و سیاق هنری و حال و هوای بازی جور آن را میکشند. گاهی اوقات برجستهسازی همین سبک کافی است.
حماسهی سامورایی Ghost of Tsushima به موفقیتی کمنظیر برای استودیوی ساکر پانچ تبدیل شده است. حتی بازیبازان ژاپنی که معمولا با به تصویر کشیدن فرهنگ و تاریخچهی خود توسط غربیها مشکل دارند نیز با آغوشی باز پذیرای این اثر بودند. شکی نیست که در بحث “زمینه” با یک بازی با کیفیت طرف هستیم. اما نباید فراموش کرد که در عین حال با یک بازی بسیار ساده نیز مواجه هستیم. Ghost of Tsushima مثل ترکیبی از بهترین ایدههای طراحی جهان آزاد در ۱۰ سال اخیر است و کمتر ایدهی جدیدی را از خودش بروز میدهد. نقشهی پر از آیکون و فهرست بلند ماموریتهای جانبی تکراری باعث شده تا بازی حتی در برخی جوانب قدیمی باشد. با این حال، علیرغم این کمبودها، Ghost of Tsushima اثری درگیرکننده و شدیدا لذتبخش است که تا تیتراژ پایانی شما را با خود همراه میکند.
این بازی تا حدی من را به یاد Mad Max میاندازد. اثری که با الهام از یک فرنچایز سینمایی در سال ۲۰۱۵ توسط خالق Just Cause، استودیوی آوالانچ (Avalanche)، به بازار عرضه شد. Mad Max یک بازی جهان باز شدیدا دست کم گرفته شده است که همانند Ghost of Tsushima علاقهای به پیش بردن ژانرش ندارد. اما به لطف دنیاسازی قدرتمند، اتمسفر قابل لمس و طراحی قابل قبول توجه شما را تا پایان جلب میکند. Mad Max برای انقلابی بودن طراحی نشده، بلکه میخواهد به شما حس Max Rockatansky، مبارز افسانهای، بودن در دنیایی پسا-آخرالزمانی را القا کند. ساختهی آوالانچ در این کار بسیار موفق است.
بازی Ghost of Tsushima هم به طرز مشابهای قصد دارد تا حس و حال یک فیلم سامورایی را به شما منتقل کند. در این جا با یک تصویرسازی رمانتیک از دوران ساموراییها طرف هستیم که نسخهای آرمانی و اغراقشده از ژاپن را با برگهای پاییزی رها در باد، علفزارهای رقصان و آفتابهای سوزان به نمایش میگذارد. تجربهی Ghost of Tsushima مثل قدم گذاشتن به درون افسانهای کهن و ژاپنی است. Ghost of Tsushima بیش از هر اثر دیگری به سبک و سیاق خود بیش از هر چیز اهمیت میدهد. وقتی با اسب خود در حال راندن در میان گلزارهای رنگین و خیرهکننده هستید، اهمیت دادن به طراحی خستهکننده و بدون نوآوری جهان باز آن کمی دشوار است.
یک مورد مهم دیگر که Mad Max و Ghost of Tsushima در آن مشترک هستند، این است که بازی کردن آنها به زبان ساده احساس خوبی را القاء میکند. هر دو بازی شدیدا صیقلخورده هستند و کنترلهای دقیق و سیستم مبارزات پاسخگو باعث شده تا این تجربهی ساده حداقل بینقص باشد. شما در Ghost of Tsushima زمان زیادی را صرف مبارزه میکنید، اما به لطف سیستم شمشیرزنی ناب هرگز از رویارویی با جنگجوهای مغول و رونینهای خائن خسته نخواهید شد. هر دو بازی گشت و گذار در جهان خود را به کاری آسان تبدیل کردهاند و دنیای آنها پر از نقاط Fast Travel است. این دلیل دیگری است که چرا سادگی طراحی جهان باز چندان به چشم نمیآید.
البته که Ghost of Tsushima مشکلات قابل توجهای دارد. تنوع ماموریتها بسیار کم بوده و بازی در مواقعی بیش از حد خودش را جدی میگیرد. همچنین سیستم راهیابی به وسیلهی باد بیشتر از اینکه کاربردی باشد، بار دیگر به سبک و سیاق اهمیت میدهد. اما به شخصه چشمپوشی از این ایرادات را نسبت به سایر بازیها سادهتر میبینم، چرا که غرق شدن در اتمسفر آن کار بسیار آسانی است. ساکر پانچ شاید در طراحی جهان باز بسیار ابتدایی عمل کرده باشد، اما به لطف خلق اتمسفر خالص موفق به فرار از عواقب آن میشود. راستی تا این مقاله تمام نشده باید گفت که Mad Max به این اندازه موفق نبود و به شکلی نچندان هوشمندانه در روز یکسانی با Metal Gear Solid 5 عرضه شد. با این حال ساختهی آوالانچ هم ارزش وقت شما را دارد.
بازی Ghost of Tsushima در حال حاضر به صورت انحصاری روی پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ در دسترس است.
پر بحثترینها
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
نظرات
حق اولترا پلاس پرو مکس دابل حق ادیشن
یه لحظه فکر کردم مطلب رو فرمانده(پرنس حال حاظر) نوشته😂
دستتون درد نکنه ولی مطلب خیلی کم و خلاصه بود
نمیدونم این چه بیماری ای هستش که به جون بازی ساز ها افتاده یعنی جهان باز بودن
الان چه فرقی میکرد گوست، هواریزن،متال گیر و کلی ایپی دیگه… جهان باز بشن؟
در حالی که میتونستن یه عنوان خطی ولی جذاب باشن
در حالی که سازنده ها با یه نرم افزار، دنیای بازی رو تصادفی میسازن بعد بهش چند تا چیز میز اضافه میکنن و میگن جهان باز!
اخه همه چیز دنیا نیست. آزادی عمل، گشت گذار، مناطق مخفی npc های زنده و ….خلاصه میشه. امیدوارم حداقل یاد بگیرن چطور جهان باز درست کنن یا اصلا نکنند
ولی حداقل بعضی از جهان باز های یوبی سافت خوب از آب در میان
من توی پست الدن رینگ همین حرفی که الان گفتی رو زدم خودت بهم دیسلایک دادی الان خودت همون حرفو میزنی 😐😐
الدن رینگ مپش خیلی هم خوب بود و به آدم حس گشت و گذار میداد و جذب میکرد جاهاش مختلف رو بگردی، نه اون هیتی که تو دادی جناب😂
حرفت رو قبول دارم ولی انصافا هورایزن و گوست اوپن ورلد خوب بودن هر چند یه سری ایراداتی داشتن ولی خیلی بهتر از اوپ ورلد های یوبی سافت بودن حداقل
دقیقا ، همین یوبیسافت اگه بازی رو جهان باز نمیکرد و بجاش روی بقیه چیز ها که توی اون مدت صرف جهان باز بودن بازی میشد ؛ میتونست به مراتب خیلی بهتر عمل کنه
بازی های ماجراجویی کلا به جهان باز نیاز دارن نمیشه یک بازی نقش آفرینی ماجراجویی را توی یه داستان خطی خلاصه کرد ماجراجویی کردن اسمش روشه بازی هایی هم مثل اخرین ما یا آنچارتد درسته جهان باز نیستن ولی جهانی که ناتی براشون درست کرده حس یک بازی جهان باز را به ادم القا میکنه ولی هورایزن از اون بازی هایی هست که حتما باید جهان باز باشه و الحق که جهان هیچ بازی ای را مثل هورایزن ندیدم ولی گوست واقعا جهان تُنُکی داشت جهان بازی قبلی ساکرپانچ (infamus second son) به مراتب زیبا تر و پر جزئیات تر از جهان گوست بود تمام شهرت گوست بیشتر به خاطر سبک شمشیر زنی و زاویه دید مخصوص به خودشه وگرنه جهان این بازی واقعا چیزی برای گفتن نداره البته بدون دی ال سی
به شرطی که خوب پیاده بشه نه اینکه صرفا یه مپ کپی به هم باشه
خود گاد و لست مثلا خطیه ولی حس گشت و گذارش خیلی از جهان باز های الکی بیشتره
البته این نظر شخصی شماس.نظره منم اینه که بازیای جهان ازاد ازادی عمله بیشتری تا یه بازی خطی به ادم میدن.اینکه چطوری وارد عمل بشی از چه یا استراتژی استفاده کنی
سلام
گل سرسبد بازی Sniper Elite 4 و Ghost Warrior 3 بودند.
مشکلش اینه اندازه یه جهانباز روشون کار نمیشه و پر از خالی میشن.
میتونن یه فاز نیمه جهانباز بگیرند مثل همون اسنایپرالایت یا مثلا دیسآنرد یا بتمن اسایلم.
دقیقا حتی نیمه جهان بازم خیلی خوبه و میشه عوض ایده جهان باز های خالی استفاده کرد
میتونن از یک محیط سند باکسی استفاده کنن مثل گاد ک دیگه الکی با اوپن ورلد کردن به بازی ای ک نیاز نداره پروژه رو خراب نکنن ( البته اگه یه مپ غنی با مراحل فرئی کامل و متنوع باشه خیلی هم خوبه منظورم ب گیم هایی عه ک گند میزنن ب بازی با اوپن ورلد کردن بازی )
زنده باد. اگر این بازی بهصورت خطی ارایه میشد، دیگه لازم نبود ماموریتهای فرعی خستهکننده «بگرد مغولها را پیدا کن و آنها را بکش» را تکرار کنیم. همچنین وجود outpost ها، collectible و آبجکتیو های زیاد بازی هم خیلی زیاد و حوصلهسربره.
بازی جهان بسیار زیبایی داشت و گشت گذار داخل بازی واقعا لذت بخش بود اما یک مشکلی که داشت خالی بودن مپ بود یعنی در واقع مپ پویایی خاصی نداشت و بعضی از جاهاش فقط برای رفت و آمد بود
حتما یه چیزی داشته که جایزه بهترین گرافیک هنری سال رو با حضور لست۲ دادن به این بازی. واقعا گرافیک هنریش بی نظیره.
ممنون از نویسنده
جهان بازی بشدت زیبا و دلنواز و خوب ساخته شده رنگ ها و اشیای محیط به خوبی آمیخته شده و حس خوبی رو القا میکنن
اما همینطور که اشاره شد دنیای بازی از لحاظ ماموریت های جانبی و تراکم و همینطور شلوغ بودن ضعف هایی عمیق داره
در کل گوست اف سوشیما با اون سیستم مبارزه تمیز و جذاب و دنیا و اتمسفر زیباس تجربه خیلی خوبی بود .
زمانی که گوست ۲ معرفی شه نمیتونم تصور کنم چه قدر قراره محیط های خفن و زنده ببینیم
کاش هرچی زودتر عرضه کنند گوست . بلادبورن و گاد اف وار جزو بازی هایی بودند که با پلات کردنشون واقعا لذت بردم اینجوری نبود به زور بخوام پلات کنم واقعا پلات کردنشون لذت داشت
“”طراحی جهان باز و محتوای جانبی Ghost of Tsushima هیچ تفاوتی با یک بازی یوبیسافتی ندارد، “”
.
🔫😐
راس میگه تقریبا میشه گفت فقط یکم از جهان های یوبی سافت بهترن
باید بهشون گفت جهان بازی های سونی ای😂
ساختار و طراحی GoT تفاوتی با عناوین یوبیسافت نداره، تفاوت اصلی در کیفیت اجرا، ظرافت و پولیش بودن تجربه هستش که به مراتب بهتر از یوبیسافت اجرایی شده.
آقای کریمی ابوالحسنی زاهدی مناف زاده و … ایکس باکس فنن توقع دیگه ای نداشته باشید دوست من
”
اسپم: لپ تاپ برای گیمینگ زیر ۲۰ تومان چه مدلی معرفی میکنید؟ مثلا بازیای جدیدو دیگه ۳۰ فریم بده روی لا و رزولوشن اچ دی
بقیه رو کاری ندارم ولی خداییش کریمی؟؟؟
یعنی چی؟؟؟؟
کلا لپ تاپ به درد گیم نمیخوره ، اصلا سمتش نرو ، در ضمن لپ تاپ گیمینگ زیر ۲۰ تومن به درد لای جرز میخوره …. اگر لپ تاپ گیمینگ میخوای ،هزینه ت رو ببر بالای ۴۰ تومن ….
اسپم : آقایون ، کریمی ،ابوالحسنی ، زاهدی ، مناف زاده ، ایکس باکس فن نیستن ، اما ایکس باکس فن ها رو دوست دارن 🤗😂
لپ تاپ برای گیم نیس داداش. از ما گفتن بود. همون هزینه رو کنسول بخر
به واقع میدونم این کار درست نیست اما گفتم شاید یه تغییری در یک نفر ایجاد کنم کافیه.
آیدی PSN و ایکس باکس بنده: maXawo
برید ببینید تو کدومشون بازی بیشتر انجام دادم.
با مدرک صحبت کنین لطفاً!
سلام
نه خیر! شما سهامدار استارفیلد و داداش تام هاوارد اید. اکانتهای جعلیتون رو لاپوشانی نکنید.
دیگه بهتر از این بلد نبودم چرتوپرت بگم.
نه دیگه شما فیک آلاداری پس حساب نیست😂
گوست منو یاد مد مکس میندازه؟!!!!!!؟ بی خیال بابا … من دیگه حرفی ندارم
به کوری چشم فیل که حیوان بسیار بزرگی هم هست، بازی از هر نظر خوب بود و عالی، مخصوصا نسخه دایرکتور کات.
در این که گوست بازی بینهایت خوبیه اصلا شکی نیست اما
فیل که از مسئولان بلند بالای مایکروسافته تا به موفقیتی میرسید به کاربرای ps و سرانش تبریک میگه بعد سونی فنا همچین حرف هایی میزنند
با همین فرمون برو جلو بیشتر خودتو نشون بده😒
من برام مهم نیست دیگران چه فکری در موردم میکنن، زمانی که یه ایکس باکس فن مقاله جهت دار مینویسه و یه مشت ایکس باکس فن هم سریع میان نظر کارشناسی میدن و بازی رو به تمسخر میگیرن، این توهین به شعور مخاطب حساب میشه، و من هم بدون ملاحظه جواب میدم و تند، زمانی که اکانت های فیک اینجا بن نمیشه تا پیج یه وقت خدایی نکرده از رونق نیفته ولی به جاش ترول و تمسخر و هیت زیاد باشه، این هم توهین به شعور مخاطب هست و من باز بدون ملاحظه و تند و تلخ جواب میدم.
یسری جاهای حرفتو در مورد تحریریه موافقم و در این که عمل هیتر ها و ترول ها زشته اصلا بحثی نیست من خودم بدم میاد طرف هیتر باشه چ از طرف سونی چه مایکرو اگر هم کامنتامو دیده باشی جواب همچین ادماییو میدم ولی کار شما از اونا هم بدتر بود چون جواب شما رسما توهین بود. شما میتونستی بحث کنی و با جواب منطقی طرف رو قانع کنی در نهایت اگه طرف قانع نشد معلومه هیتره و بحثی باهاش نیست نه این که به یه انسان و طرفدارانش توهین کنی،این قشنگ نیست.
به نظرتون جهت یابی با باد نوآوری حساب نمیشه ؟؟
I see a man of culture
همچنان دارم از زمان ریلیزش بازی میکنم واقعا یکی از بهترین بازی هایه نسله دوبار رو ps4 رفتم دارم برای بار ۳ ام رو پی اس فایو میرمش هرکی تجربه نکرده حتما بگیره شک نکنه
سلام
تشکر که به این بازی بها دادید، اثر مهمی ست.
من بنظر خودم بازی تو ساخت یک جهان پویا موفق نیست و اگر چنین بود حتما و حتما نمره هشتاد و چندش لکه ننگی برای متاکریتیک و…محسوب میشد.
در کل شخصیت اول کمی خشک است، چهرهها هم کمی بیحس اند، از اونور انیمیشنها هم همینطور و مراحل بازی هم خشک و بیروح میشوند گاهی.
اما اینها رو حوصله گیمر حتما خواهدشست ولی برای بازیهای بعدی انشاءالله که دیگر نباشند.
آرین من دنبال یه جهان پویا با کلی امکانات هستم برای سرکرمی .مکس پین . ردد ۲ .رفتم گزینه ایی داری ؟
سلام عزیز
والا شما خودتون استادید، من زیاد وارد نیستم.
ولی Deus ex جهان پویا خوبی داره بنظرم یا gta.
سلام عزیز
والا شما خودتون استادید، من زیاد وارد نیستم.
ولی Deus ex جهان پویا خوبی داره بنظرم یا gta.
البته Deus ex زیاد امکانات نداره ولی دنیاش جالبه.
اساسینز یونیتی هم بازی خوبی یه، یا فارکرای ۴.
رزیدنتاویلها و بازیهای ترسناک هم معمولا خیلی پویا اند! منتها جهانباز نیستند.
مافیا هم بنظر من جهان پویایی داره بعنوان جهانباز، البته مأموریت فرعی چندانی نداره ولی داستانی عالی یه، حتی نسخه ۶.
بایوشاک هم تو جهانیسازی و گیمپلی سرعتی و درگیرکننده بسیار عالی ست.
کنترل هم که تا حدی مثل مکسپین هست، ولفنشتاین هم شوتر جذابی یه.
بهم واتچز داگز گفتن که مثلا مردمش سر یه ساعتی میرن خونه یا تو یه تایمی میرن سرکار محیطش زندست فعلا بازی نکردم امیدوارم خوب باشه
سلام!
واچداگز به اندازه رد دد پویا نیست ولی برای خودش خوبه باز.
رد دد که ته هر چی پویاست لایک